Autoiluketju

  • 2 964 175
  • 17 725

Zamboni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Vinkkejä kaivattaisiin. Takajarrujen levyt, palat ja satulat uusittu viime viikolla, toinen jarrulevy on kuumahko kun on ajanut esim 15 km ja toinen on viileä. Missä voisi olla vika? Samoja oireita oli ennen remppaa. Jumittavaa käsijarrun vaijeria veikkaan googlailuiden perusteella. Onko muita vaihtoehtoja? Autona kymmenen vuotta vanha Toyota Prius.
Yksi mutta ehkä epätodennäköinen vaihtoehto on jarruletku. Työkoneiden polttoainelinjoissa on esim. ollut tapauksia, joissa letku ei ole vuotanut ulospäin, mutta on murtunut sinne sisäänpäin ja sisällä heiluva letkunpala on muodostanut eräänlaisen takaiskuventtiilin. Neste siis kulkee polkimen voimalla toiseen suuntaan, mutta virtaus ilman apuvoimaa on huonoa paluusuuntaan ja jarru jää joksikin aikaa laahaamaan.

No voinhan mä tässä kertoa yhden jarruremontin, kun olin laittanut satulan roikkumaan iskunvaimentimen joustintukeen. Sit kun laitoin takaisin, niin pyöräytin vahingossa satulaa kierroksen. Jarruletku korkkiruuville ja jarrutti kyllä hyvin, mutta muutaman testijarrutuksen jälkeen olikin jo jarru melkein jumissa ja viime hetkillä ennen täysjumia pääsi vielä takaisin talliin.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Myöhäistä jo, ostin pelin viikko sitten. Poistatin tuon ohjelman myyjän piikkiin. Tuntunut nyt ainakin todella hyvälle tuo ja laatikko toimii tosi luontevasti. Saa nähdä sitten miten kestää. Tuo ohjelma ollut siinä vain 16tkm ajan, joten luulisi että ei ihan älyttömiä tuhoja ole ehtinyt syntymään. Ainakin vagtietäjät väittävät että laatikon pitäisi kestää näissä uudemmissa bensakoneissa 500nm vääntöä ja tässä on vakiona 400 ja ohjelman kanssa 440nm.
Itsellä vastaavassa koneessa 301hp ja 440nm ja DSG ohjemloitu myös. En näe lastua ongelmana, päinvastoin iloinen asiahan se on, ilman lastuakin auto saadaan kengittämällä huonoon kuntoon ja lastun kanssa on enemmän tehoa matalilla kierroksilla joten ajo on voinut olla paljon jouhevampaakin eikä rasita autoa niin paljoa. Itsellä laski lastutuksen jälkeen bensan kulutus arkiajossa noin 0.5 litraa.
Jos hakemalla haetaan mitä lastu voisi tuolla rasittaa niin lastu voi tuoda ison yht'äkkisen tehopiikin turbolle, mutta VAGin IHI IS20 turbo on kyllä aika kestävää laatua ja vakiona monet 2.0 turbot mun mielestä alitehoisia joten varaa on nostaa tehoja. Niin ja on noita turboja vaihdettu vakioihinkin alle 100tkm ajettuihin.

Itsellä GTI Golffi ja taisin juuri tehdä päätöksen että jatkan autolla vielä muutaman vuoden, on se vaan niin maukas ajettava. Eli ei 3 vuotta riitä vaan lisää vuosia saatava, markkinoilla ei oikein mitään mielenkiintoista itselleni ole jollei maksa kohtuutonta summaa väliin. Kävin S3 ajamassa ja en oikein tykännyt, ei tuo lisäarvoa itselleni hintaansa nähden.
Samalla kävin kyselemässä Golffin nykyarvon, oli tippunut vain 3 tonnia 3 vuoden takaisesta ostohinnasta, ei paha.
 

Tuamas

Jäsen
Niin siis mä olen aina omistanut manuaalin ja kyllä mulla leikkaa Mondeossa polttoaineen syötön kun nostan jalan kaasulta eli kulutus menee nollille ja silti se todennäköisesti jarruttaa ns enemmän kun automaatti. Nyt oikeasti kaipaisi jonkun hyvän teknisen selityksen aiheesta.

Pääsääntöisesti automaatissa moottorijarrutus toimii täsmälleen samoin kuin manuaalissakin.

Ne erot syntyvät sitten sekä välityksistä että siitä kuinka innolla automaattilaatikko lähtee vaihtamaan alaspäin (ja näissäkin eroja eri ohjelmissa, esimerkiksi jos on Sport-ohjelma päällä, automaatissa moottorijarrutuskin on agressiivisempi ja talviasetuksella rauhallisempi jne.).

Eli täsmälleen samoin kuin manuaaliaskissakin.

Mitä pienempää vaihdetta on silmässä (ja menee silmään) sitä agressiivisemmin moottorijarrutus luonnollisesti pelittää, ihan riippumatta siitä onko automaatti vai manuaali.
 

Peltinen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Pääsääntöisesti automaatissa moottorijarrutus toimii täsmälleen samoin kuin manuaalissakin.

Riippuu vielä siitä, onko DSG vai momentinmuuntimella varustettu perinteinen automaatti. Tai peräti variaattorivetoinen. Mikäs nykyajan tilanne muuten on, kun olen pudonnut aika lailla kärryiltä. Valtaosa automaateista taitaa olla nykyään DSG:tä. Toyota tekee vissiin vielä variaattoreita mutta onko markkinoilla vielä vanhanaikaisia automaatteja?
 

Linjatuomari

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Riippuu vielä siitä, onko DSG vai momentinmuuntimella varustettu perinteinen automaatti. Tai peräti variaattorivetoinen. Mikäs nykyajan tilanne muuten on, kun olen pudonnut aika lailla kärryiltä. Valtaosa automaateista taitaa olla nykyään DSG:tä. Toyota tekee vissiin vielä variaattoreita mutta onko markkinoilla vielä vanhanaikaisia automaatteja?

Volvon Geartronic taitaa ainakin edelleen olla perinteinen momenttimuuntimella varustettu laatikko. Tai ainakin muutaman vuoden ikäisissä noita edelleen on, ellei enää valmisteta.
 

Zamboni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Ford siirtyi muutama vuosi sitten takaisin muuntimiin. Tässä nykyisessä Focuksessa ei ainakaan ole kaksoiskytkimellistä vaan taisi olla Aisinin tekele moottorin jatkeena. No seuraavassa sukupolvessa voi taas olla jotain muuta.
Japanilaiset ja korealaiset tykkäävät tällä hetkellä käyttää cvt-laatikkoa. Ainakin mitä vuokra-autoilla oon joutunut ajamaan ulkomailla parin viime vuoden aikana niin kaikissa aasialaisissa semmoinen on ollut. Alla ollut Honda, Nissan, Toyota, Hyundai ja Kia.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Onko jossain uudessa autossa muuten robottivaihteistoa tai siis automatisoitua manuaalivaihteistoa tms? Muutama vuosi sitten ajoin 1.0 Astralla jossa oli Easytronic robottivaihteisto ja se oli kyllä niin huono että melkein nauratti (yhtään pitempi ajokokemus olisi itkettänyt). Sitikalla oli ainakin jotain vastaavaa C5:ssa ainakin.

Ai niin ja Sensonic:

 

Alba

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Packers, Ukraina
Oliko se Fordin sportshift kestävyydeltään enemmän sportshit ja joutuivat sitten vaihtamaan perinteiseen?
Oman Focuksen kohdalla kertoivat selitykseksi mukavuuden, mutta totuus saattaa olla jotain ihan muuta. Toisaalta olen ollut tyytyväinen nykyiseen laatikkoon.
 

HokiJone

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät & Luleå <3
@Jupe Itselläni mk8 GTI ja tarkoitus stage1 lastutus tehdä, kunhan niitä tuohon on saatavilla. Olisiko antaa vinkkejä yleisesti, että miten/mistä noita softia saa ja paljonko kustantaa noin suunnilleen, sekä onko jotain muuta mitä kannattaa ottaa huomioon?
 
Viimeksi muokattu:

444

Jäsen
Itsellä vastaavassa koneessa 301hp ja 440nm ja DSG ohjemloitu myös. En näe lastua ongelmana, päinvastoin iloinen asiahan se on, ilman lastuakin auto saadaan kengittämällä huonoon kuntoon ja lastun kanssa on enemmän tehoa matalilla kierroksilla joten ajo on voinut olla paljon jouhevampaakin eikä rasita autoa niin paljoa. Itsellä laski lastutuksen jälkeen bensan kulutus arkiajossa noin 0.5 litraa.
Jos hakemalla haetaan mitä lastu voisi tuolla rasittaa niin lastu voi tuoda ison yht'äkkisen tehopiikin turbolle, mutta VAGin IHI IS20 turbo on kyllä aika kestävää laatua ja vakiona monet 2.0 turbot mun mielestä alitehoisia joten varaa on nostaa tehoja. Niin ja on noita turboja vaihdettu vakioihinkin alle 100tkm ajettuihin.

Itsellä GTI Golffi ja taisin juuri tehdä päätöksen että jatkan autolla vielä muutaman vuoden, on se vaan niin maukas ajettava. Eli ei 3 vuotta riitä vaan lisää vuosia saatava, markkinoilla ei oikein mitään mielenkiintoista itselleni ole jollei maksa kohtuutonta summaa väliin. Kävin S3 ajamassa ja en oikein tykännyt, ei tuo lisäarvoa itselleni hintaansa nähden.
Samalla kävin kyselemässä Golffin nykyarvon, oli tippunut vain 3 tonnia 3 vuoden takaisesta ostohinnasta, ei paha.
Saman kokoluokan V60 on myös hyvin viritettävissä. Vahvoja koneita, joita ei juuri ajamalla rikki saa. Ovat kyllä myös kovasti polttoaineen perään moniin saman kategorian kilpailijoihin nähden.
 

Janatuine

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pohjoinen
@Jupe Itselläni mk8 GTI ja tarkoitus stage1 lastutus tehdä, kunhan niitä tuohon on saatavilla. Olisiko antaa vinkkejä yleisesti, että miten/mistä noita softia saa ja paljonko kustantaa noin suunnilleen, sekä onko jotain muuta mitä kannattaa ottaa huomioon?
Turbotecin googlaat. Sieltä pääsee näkemään mitä 500e sijoituksella saa omasta autosta irti. Oma pakutti 120>200..
 

Grainger

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sotkamon Jymy
Ai niin ja Sensonic:
Onko @benicio ajanut ikinä tällaisella kamppeella? Jonnena omistin vuosimallin 1996 900S:n kahden litran turbokoneella, jossa oli tämä helvetin laatikko vaihteistona. Ja tämä helvetin laatikko positiivisessa merkityksessä. Kun auto ei paina mitään ja siinä on Saabin insinöörien kehittämä turbomylly tällaisella askilla, niin se auto lensi kiihdytyksissä.

Hienoja muistoja, haen nessua.
 

Jonisti

Jäsen
Suosikkijoukkue
NY Rangers, KalPa
Autovexistä tuli jo aiemmin, mutta että hinta. Hankala arvioida auton arvo: nettiauton hinnat vaihtelee ~13k€-17k€ mutta kalliimmassa päässä toki vähemmän ajettuja, kuin oma (151tkm ja Tehdasuusi moottori vaihdettu 12tkm sitten merkkiliikkeessä takuutyönä) ja omassa varustetaso edustaa parempaa päätä. Hankalaa on.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Onko @benicio ajanut ikinä tällaisella kamppeella? Jonnena omistin vuosimallin 1996 900S:n kahden litran turbokoneella, jossa oli tämä helvetin laatikko vaihteistona. Ja tämä helvetin laatikko positiivisessa merkityksessä. Kun auto ei paina mitään ja siinä on Saabin insinöörien kehittämä turbomylly tällaisella askilla, niin se auto lensi kiihdytyksissä.

Hienoja muistoja, haen nessua.
Kunhan huutelen, eli NG ysisatanen on kyllä ollut ollut mutta ei Sensonicia. Varmasti muikea peli.
 

adolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat & Haminan Palloilijat
Maksoin juuri viimeisen osamaksuerän autostani, ja nyt pähkäilen, että mitenkäs tuo omistajanvaihdos menikään. Kerran olen tämän ennen tehnyt, ja siitä on jo aika monta vuotta aikaa.

Trafin sivuillahan se tehdään, mutta tarvitsee kai tuon varmenteen? Ja sitä en nyt muista, että miten/mistä sen saa.
 

Glove

Jäsen
Maksoin juuri viimeisen osamaksuerän autostani, ja nyt pähkäilen, että mitenkäs tuo omistajanvaihdos menikään. Kerran olen tämän ennen tehnyt, ja siitä on jo aika monta vuotta aikaa.

Trafin sivuillahan se tehdään, mutta tarvitsee kai tuon varmenteen? Ja sitä en nyt muista, että miten/mistä sen saa.
Meniköhän se nyt niin, että omistajan pitää käydä siellä trafin sivuilla tekemässä jotain ja siinä saavat sen varmenteen, jonka avulla sinä sitten saat sen auton merkattua trafin sivuilla omaksesi.
 

Stintti

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK. Lapin kiekkoilu
Onko muilla autoilijoilla ollut ongelmia auton nopeusmittarin "suuren" mittavirheen kanssa? Meikäläisellä auto näyttää nopeudesta riippuen 5-15km/h liian suurta nopeutta. Eli jos ajan vaikka auton mukaan 110km/h niin todellinen nopeus gps:n mukaan on vähän alle 100. Kyseessä -18 vuoden audi.
 

Janatuine

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pohjoinen
Onko muilla autoilijoilla ollut ongelmia auton nopeusmittarin "suuren" mittavirheen kanssa? Meikäläisellä auto näyttää nopeudesta riippuen 5-15km/h liian suurta nopeutta. Eli jos ajan vaikka auton mukaan 110km/h niin todellinen nopeus gps:n mukaan on vähän alle 100. Kyseessä -18 vuoden audi.
Ookko muuttanu rengaskokoa alkuperäisestä? 3-5km/h meän kärryissä heittoa vähän riippuen nopeudesta
 

Glove

Jäsen
Taitaa perustua ihan siihen, että auton nopeusmittari ei saa näyttää liian vähän. Valmistajat ruuvaa mittarin näyttämään muutaman kilometrin ylimääräistä ihan varmuuden vuoksi. Ei se liikaakaan saa näyttää kuin korkeintaan 10%.
 
Suosikkijoukkue
Pittsburgh Penguins
Onko muilla autoilijoilla ollut ongelmia auton nopeusmittarin "suuren" mittavirheen kanssa? Meikäläisellä auto näyttää nopeudesta riippuen 5-15km/h liian suurta nopeutta. Eli jos ajan vaikka auton mukaan 110km/h niin todellinen nopeus gps:n mukaan on vähän alle 100. Kyseessä -18 vuoden audi.
Mulla oli saman vuoden A3 tähän kevääseen saakka ja huomasin myös, että mittari näyttää poikkeuksellisen paljon liikaa nopeutta. Virhe ei itsellä ollut ihan noin paljoa, muistaakseni esim. mittarinäyttämä 130 km/h oli todellisuudessa 121 km/h. Virhenäyttämää oli aina ensiasennusrenkaista asti kesäisin ja talvisin.
 

Surukuku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sanaan Sepot ja muut jemeniläiset kiekkoseurat
Onko muilla autoilijoilla ollut ongelmia auton nopeusmittarin "suuren" mittavirheen kanssa? Meikäläisellä auto näyttää nopeudesta riippuen 5-15km/h liian suurta nopeutta. Eli jos ajan vaikka auton mukaan 110km/h niin todellinen nopeus gps:n mukaan on vähän alle 100. Kyseessä -18 vuoden audi.
Kuten jo mainittua, rengaskoolla on iso merkitys auton nopeuden mittauksen tarkkuudessa. Kun renkaan kehän pituus muuttuu, muuttuu luonnollisesti samalla myös todellisen nopeuden ja mittarinäyttämän erotus.
Itselläni on autossani 235/65 R17 rengaskoko niin kesä- kuin talvikumeissakin, vaikka alkuperäinen (rek.otteeseen merkitty) on 235/60 17 tuuman renkaalle. Tuolla käyttämälläni rengaskoolla nopeusmittarin virhe vauhdilla 100km/h on ±0%, jonka voi tarkistaa nopeusnäytötauluista ja GPS:llä.
On tuolla tarkkuudella omat pikku varjopuolensakin, kun nopeusrajoituksia noudattavat autoilijat, niitäkin on, pääsääntöisesti ajavat n. 5-10km/h hitaampaa kuin saisi, jolloin ei oikein viitsi ohitella, vaikka mieli tekisikin.

Edit: Jos joku ei nyt sattuisi tietämään, mikä nuo rengasmerkintöjen luvut tarkoittavat, niin ensimmäinen luku, esim. 235, tarkoittaa renkaan leveyttä [mm] ja toinen luku, esim. 65, on renkaan leveyden ja korkeuden suhdeluku [%] eli kun tuo suhdeluku suurenee => renkaan kehän pituus kasvaa => auto kulkee yhdellä renkaan pyörähdykdellä pidempään = nopeampaa.

Edit2: korjailuja...
 
Viimeksi muokattu:

444

Jäsen
Kuten jo mainittua, rengaskoolla on iso merkitys auton nopeuden mittauksen tarkkuudessa. Kun renkaan kehän pituus muuttuu, muuttuu luonnollisesti samalla myös todellisen nopeuden ja mittarinäyttämän erotus.
Itselläni on autossani 235/65 R17 rengaskoko niin kesä- kuin talvikumeissakin, vaikka alkuperäinen (rek.otteeseen merkitty) on 253/60 17 tuuman renkaalle. Tuolla käyttämälläni rengaskoolla nopeusmittarin virhe vauhdilla 100km/h on ±0%, jonka voi tarkistaa nopeusnäytötauluista ja GPS:llä.
On tuolla tarkkuudella omat pikku varjopuolensakin, kun nopeusrajoituksia noudattavat autoilijat, niitäkin on, pääsääntöisesti ajavat n. 5-10km/h hitaampaa kuin saisi, jolloin ei oikein viitsi ohitella, vaikka mieli tekisikin.

Edit: Jos joku ei nyt sattuisi tietämään, mikä nuo rengasmerkintöjen luvut tarkoittavat, niin ensimmäinen luku, esim. 235, tarkoittaa renkaan leveyttä [mm] ja toinen luku, esim. 65, on renkaan leveyden ja korkeuden suhdeluku [%] eli kun tuo suhdeluku suurenee => renkaan kehän pituus kasvaa => auto kulkee yhdellä renkaan pyörähdykdellä pidempään = nopeampaa.
Jännän kokoinen rengas sulla rekisteriotteessa. Hymiö.

Ja rengaskokolaskureita on interwebi pulloillaan, jos joskus miettii, että olis kiva jos mittari näyttäis edes sinne päin. Ja rekisteriotteeseen merkitystä koosta halkaisija saa poiketa 26 mm. Tai saa se varmaan pienempi olla kuin mitä tuolla seisoo, en jaksa tarkistaa, mutta tuon verran saa olla suurempi. Ja sehän ei sitten automaattisesti tarkoita 1” isompaa vannetta, vaan nimenomaan renkaan halkaisijaa.

Omassa pasuunassa heitto on n. 5% eli sen verran kun mittarilukemaan pistää lisää, niin ollaan todellisessa nopeudessa. Tuo on itselleni riittävä tarkkuus, kun silkkaa vittupäisyyttäni ajan vähän hitaammin kuin mitä saisi. Ekoteko ja kaikkea. Ja koska ajaminen on niin mukavaa, niin haluan viettää enemmän aikaa tien päällä. Paitsi jos on kiire, niin saatanan nutaajat, kun estätte rehellisen veronmaksajan ylinopeusyrityksiä.
 

Surukuku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sanaan Sepot ja muut jemeniläiset kiekkoseurat
Jännän kokoinen rengas sulla rekisteriotteessa. Hymiö.
Jaahas - niinpä tietysti... Korjasin...

Ja rengaskokolaskureita on interwebi pulloillaan, jos joskus miettii, että olis kiva jos mittari näyttäis edes sinne päin. Ja rekisteriotteeseen merkitystä koosta halkaisija saa poiketa 26 mm. Tai saa se varmaan pienempi olla kuin mitä tuolla seisoo, en jaksa tarkistaa, mutta tuon verran saa olla suurempi. Ja sehän ei sitten automaattisesti tarkoita 1” isompaa vannetta, vaan nimenomaan renkaan halkaisijaa.
....
Mun piti, tietysti, väsätä ihan oma laskuri Excelillä, kun eihän sitä koskaan tiedä...
Itse asiassa mun autossani oli (käytettynä) ostaessa jotkut uudet halpisrenkaat kesärenkaina juurikin tuona 235/65 -kokoisena ja käytetyt talvirenkaat sitten 235/60, jolloin tietysti huomasin tuon nopeuseron. Nyt sitten ovat molemmat sarjat 235/65, jolloin vakkarilla sataa ajaessani on vain vastaantulijoita, jotkut keula, jotkut perä edellä. No, tietysti sekaan mahtuu joitakin äveriäämpiäkin, joilla on potentiaalia lahjoittaa rahaa vähävaraiselle valtiollemme sakkojen muodossa.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: 444

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Tietääkö se auton moottorinohjauskin teoriassa auton oikean nopeuden tai ainakin rengaskoon aiheuttaman heiton, jos renkaan pyörimisnopeus versus vaihteistolta/moottorilta vaadittavan väännön suhde eroavat ns tehdasasetuksesta? En ole kyllä autoinsinööri.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös