Opel Astra Sports Tourer 2016 1,4 turbo automaatti
Palstalaisilla kokemuksia kyseisestä setistä tai muulla moottorilla? Risut ja ruusut?
Vaihdoin viime kesänä vuoden 2010 C-sarjan farmarimersun tähän, tosin minullakin on manuaali. Nyt on kymppitonni takana ja on kyllä aivan erinomainen auto. Mersuun verrattuna tilaa on enemmän joka paikassa, jalkatilaa on sekä edessä että takana enemmän, tavaratilaa on enemmän. Pidän enemmän takavetoisista, mutta tämä ei juuri puske liukkaissa liikenneympyröissäkään, vaikka luistonesto puuttuu peliin selvästi Mersua myöhemmin. Tosin Mersussa minulla oli paskat kitkat ja tässä uudet Hakkapeliitat, että sikäli vaikea verrata.
Moottori on ok, mutta kyllä vääntöä saisi vähän enemmän olla, hitusen enemmän joutuu vääntämään keppiä kuin 1,8-litraisessa Mersussa joutui. Ajotietokoneen mukainen kulutus on minulla ollut kymppitonnilla 5,6 l/100km, en ole mitannut oikeaa kulutusta.
Varusteet tässä ovat kyllä mainiot Innovation-tasolla. Vaikka minulla ei ole koskaan ollut vaikeuksia pysäköidä taskuun, myönnän käyttäväni nykyään aina assistenttia, jossa auto käytännössä pysäköi itse itsensä (kuljettaja vastaa kaasusta ja jarrusta). Peileissä palaa varoitusvalo, jos vihollisauto on kuolleessa kulmassa, olkoonkin, että peilit on sen verran hyvät, että ei siellä mitään kuollutta kulmaa varsinaisesti ole. Rattilämmitys on yllättävän mukava ja vaikka en ole koskaan erityisemmin pitänyt penkinlämmittimistä, olen antanut niiden käynnistyä automaattisesti kylmällä ilmalla, kun kerran oletusasetus on automatiikka. Apple Carplayn ansiosta puhelin ja Siri integroituvat aika kivasti auton kosketusnäyttöön, vaikka kaikki sovellukset ei aina ihan täydellisesti toimikaan (esim. Deezer). Miellyttävää kuitenkin esim. lähettää tekstiviestiä kotiin Sirille sanellen. Avaimetonta käyttöäkään en vaihtaisi pois enää, avain (tai siis anteeksi kauko-ohjain) on minulla aina samassa suljetussa taskussa, täytyy vaan aina muistaa vaihtaa sekin mukaan, kun vaihtaa takkia. Ovenkahvoissa on nappi, joista ovet aukeaa ja lukkoon ne menevätkin itsestään, kun avain poistuu autosta. About kaikki auton asetukset ovat avainkohtaisia, mikä miellyttää vaimoa. Takapuskurin alle potkimalla avattava takaluukku on miellyttävä, kun kantaa postista 30 kg uusia olohuoneen kaiuttimia, totesin pari päivää sitten. Käsijarru on sähköinen, eikä sitä tarvitse erikseen vapauttaa, sen kun lähtee vaan ajamaan. Niin tietenkin sen pitää ollakin! Miksi ihmeessä käsijarru pitäisi erikseen vapauttaa? Enpä ole ennen tullut ajatelleeksi.
Negatiivisia puoliakin olen kyllä todennut. Ensinnäkin rengasmelu on selkeästi kovempi kuin esim. tuossa C-sarjan Mersussa. Ero on oikeasti aika iso, eli kannattaa koeajo suorittaa sillä mielellä. Riippuu toki, mistä autosta on vaihtamassa, huomaako tätä. Kaiuttimien äänenlaatu ei ole pienillä äänenvoimakkuuksilla kummoinen, mutta kyllä se ihan henkiin herää vähän kovemmalla volyymillä. Puhun päivittäin myös puheluita autossa ja minun mielestäni puheluiden äänenlaatu on vähän huonompi kuin parissa edellisessä autossani (molemmat tosin niitä Mersuja). Parkkitutkat huutavat vähän pirusti ja takaparkkitutkat huutavat silloinkin, kun pakki ei ole päällä. Monia on ärsyttänyt myös liikennetiedotteista ilmoitteleva ääni. On kyllä varsin aktiivinen, ilmoittelee koko ajan ruuhkista ja tietöistä ja milloin mistäkin. Liikennetiedotteita pystyy myös lueskelemaan tarkemmin kosketusnäytöstä, minua ei ole häirinnyt kyseinen varoittelu. Automaatti-ilmastointi voisi vähän tehokkaammin pitää ikkunoita huuruttomana. Jos auto on ollut lämpimässä tallissa ja ulkona on kylmä/kostea keli, automaatti-ilmastoinnin joutuu silloin tällöin kytkemään pois ja säätämään enemmän puhallusta tuulilasille. Sadetutkassa on vähän turhan paljon moodeja (kuinka paljon vettä pitää olla, että pyyhkäisee). Perussateella sitä saa säätää kovempaan moodiin ja esimerkiksi tänään kun ei satanut, mutta vähän loska lensi, jouduin säätämään sen pienimmälle asetukselle, ettei turhaan raavi ikkunaa liian usein. Vakionopeudensäädin ei jarruta alamäessä itse jarrulla, vaan päästää jyrkähkössä alamäessä helposti esim. 10 km/h liian kovalle nopeudelle pienillä nopeuksilla ajaessa. Mainitsinko, että Mersun vakionopeudensäädin jarruttaa jarrulla jarruvaloja itse sytytellen. Niin joo, ja liikennemerkkitunnistin näyttää taulussa välillä ihan vääriä nopeusrajoituksia, esim. luulee moottoritiellä olevan oletuksena 120 km/h jos ei muuta ilmoiteta. Mäkilähtöavustin ei ole kummoinen (ei tunnu aina olevan päällä mäessä), mutta jos mäkilähtöavustinta kaipaa, sen kun laittaa käsijarrun päälle, sitä kun ei tarvitse siis erikseen vapauttaa, mieletöntä!
Kaiken kaikkiaan aivan ylivoimaisesti kaikilla mittareilla paras auto, mitä minulla on ollut, enkä ihan lähivuosina usko, että kukaan pystyy tarjoamaan parempaa kokonaispakettia järkevällä hinnalla. Kehitys toki kehittyy, mutta siis niin, että viitsisi vaihtaa kuitenkaan.
edit: Epäselvä lauserakenne alusta muokattu.