Uuden auton hankinta polttelisi. Ei siis välttämättä ihan tehtaalta suoraan, mutta sellainen uudehko peli. Kovasti olen tykästynyt Volvoon V40 ja V60 -malleihin. Noiden vaihtoautotarjontaa kun katsoo, niin valtaosa järkevistä vaihdokeista on dieselkoneella. Itse olen ollut siinä ehkä jo aikansa eläneessä käsityksessä, että dieselillä pitäisi ajaa ihan reilusti kilsoja, jotta sen hankinta olisi taloudellisesti järkevää. Muistan nyrkkisäännöksi about 15 tuhat kilsaa vuodessa. Itse ajattelin alunperin, etten ikinä osta dieseliä, mutta mene ja tiedä sitten. Volvo-myyjä, tottakai, vakuutteli, että jo 5000 kilsaa vuodessa tekee hankinnan kannattavammaksi kuin vastaavan bensakoneen. Kyllä sen verran tulee, mutta ei välttämättä edes sitä 15k vuodessa. Volvo nyt on muutenkin varsin taloudellinen peli ja dieselillä luvataan vieläkin pienempi kulutus kuin vastaava bensakoneella. Kuitenkin mutulla sanoisin, että dieselin litrahinta on nykyisin paljon lähempänä bensan hintaa kuin vaikkapa 10 vuotta sitten. Kuitenkin dieselvero on varsin merkittävä. Ja oliko vakuutusmaksutkin korkeammat dieselautoon? Mitä palstan autoniilot tähän sanoo?