Autoiluketju

  • 3 280 967
  • 18 827

Kiuru

Jäsen
En nyt parempaakaan ketjua äkännyt ja kyllähän tämä autoiluun liittyy, joten kysäsätään täältä.

Tietääkö kukaan ilmaista parkkia lähellä helsingin metropysäkkejä ja vielä sellaista jossa auto voi olla monta tuntia. Muuten sijainnilla ei sen suurempaa väliä, mutta pitäisi mennä rautatieasemalta hakea henkilö tapaamiseen jossa voi venyä monta tuntia.

Ajattelin että autohan voisi olla kauempankin ja metrolla tulla sitten asemalle. Eli jos joku tietää hyvän paikan niin, ei muutakuin jelppiä.
 
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, Philadelphia Flyers
En nyt parempaakaan ketjua äkännyt ja kyllähän tämä autoiluun liittyy, joten kysäsätään täältä.

Tietääkö kukaan ilmaista parkkia lähellä helsingin metropysäkkejä ja vielä sellaista jossa auto voi olla monta tuntia. Muuten sijainnilla ei sen suurempaa väliä, mutta pitäisi mennä rautatieasemalta hakea henkilö tapaamiseen jossa voi venyä monta tuntia.

Ajattelin että autohan voisi olla kauempankin ja metrolla tulla sitten asemalle. Eli jos joku tietää hyvän paikan niin, ei muutakuin jelppiä.
Onko pakko olla juuri metro vai kelpaako juna? Esimerkiksi Espoossa Leppävaaran asemalla saisi auton Selloon parkkiin (kiekolla 5 h) ja siitä lähijunalla 10 minuuttia Helsingin rautatieasemalle.
 

Kiuru

Jäsen
Onko pakko olla juuri metro vai kelpaako juna? Esimerkiksi Espoossa Leppävaaran asemalla saisi auton Selloon parkkiin (kiekolla 5 h) ja siitä lähijunalla 10 minuuttia Helsingin rautatieasemalle.
Kuulostaa järkevältä vaihtoehdolta, kiitos
 
Viimeksi muokattu:

Delter

Jäsen
Suosikkijoukkue
Harkimoista vapaa Jokerit
Riippuu tulpista ja siitä paljonko kilometrejä on vaihdosta kertynyt. 04-almerassa saa perustulpat vaihdella noin 30tkm. välein.
Autolla on tuon tulppienvaihdon (2012, kirjoitin tuon ensiksi väärin) ajettu kutakuinkin 35tkm, eli näkymyksesi perusteella tulppia voisi alkaa miettiä vaihdettavaksi.

Jaa että tässä rassissa (-06) ei olisi virranjakajaa. hyvä tietää :D No sitten yksi epäilty putoaa joukosta pois.
 

xkouhiax

Jäsen
Suosikkijoukkue
Panthers
En nyt parempaakaan ketjua äkännyt ja kyllähän tämä autoiluun liittyy, joten kysäsätään täältä.

Tietääkö kukaan ilmaista parkkia lähellä helsingin metropysäkkejä ja vielä sellaista jossa auto voi olla monta tuntia. Muuten sijainnilla ei sen suurempaa väliä, mutta pitäisi mennä rautatieasemalta hakea henkilö tapaamiseen jossa voi venyä monta tuntia.

Ajattelin että autohan voisi olla kauempankin ja metrolla tulla sitten asemalle. Eli jos joku tietää hyvän paikan niin, ei muutakuin jelppiä.

Ohan noita. Kulosaari ja Herttoniemi lienee lähimmät, minne saa auton mahtumaan hyvin todennäköisesti. Kulosaaressa on metroparkin lisäksi reilusti tienvarsiparkkipaikkoja siinä metroaseman vieressä. Sinne olen itse vienyt useasti auton ja metrolla alle 10min keskustaan.

Edit: Niinja Kulosaaressa taisi olla 10h parkkiaikaa kiekolla, löytyy myös 24h parkkipaikkoja.
 

Vesuri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vyborg Jesters
Autolla on tuon tulppienvaihdon (2012, kirjoitin tuon ensiksi väärin) ajettu kutakuinkin 35tkm, eli näkymyksesi perusteella tulppia voisi alkaa miettiä vaihdettavaksi.

Jaa että tässä rassissa (-06) ei olisi virranjakajaa. hyvä tietää :D No sitten yksi epäilty putoaa joukosta pois.
Ei ole virranjakajaa ja joka sylinterille on oma puola joka toimii myös tulpanhattuna. Ovat sitten aika suolaisen hintaisia, jos joutuu vaihtamaan.
 

MPN

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team
Ei ole virranjakajaa ja joka sylinterille on oma puola joka toimii myös tulpanhattuna. Ovat sitten aika suolaisen hintaisia, jos joutuu vaihtamaan.
Mutta erittäin helppo vaihtaa. Eikä nuo sinänsä kalliita ole, muistelisin että 40€ tzipale? Ja yleensä jos yksi vikaantuu, niin vain sen vaihdolla selviää.
 

V-G-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна | isn't
Pakko mainostaa länsihelsinkiläisille ja muilla lähiseuduilla asusteleville, että lumisen talven paras puoli, Vermon parkkipaikka on tällä hetkellä to-del-la pleissi mesta. Aivan täysin verratonta hupia katsoa Star Warsin hyperajoa muistuttavaa lumentuloa sivuikkunasta! Suosittelen!
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Pakko mainostaa länsihelsinkiläisille ja muilla lähiseuduilla asusteleville, että lumisen talven paras puoli, Vermon parkkipaikka on tällä hetkellä to-del-la pleissi mesta. Aivan täysin verratonta hupia katsoa Star Warsin hyperajoa muistuttavaa lumentuloa sivuikkunasta! Suosittelen!
Nyt tuli flash back ysärille kun sain ajokortin. Legendaarinen vermon (kiihdytys)suora ja siitä sladissa parkkikselle,eikä siinä vielä mitään, muistaako porukka sen ovaalin siellä sivussa, eli parkkikselta oikealle puusillan yli, siellä aukesi Lepuskin ovaali, siellä vedettiin rundia vanhempien autoilla ja pirun siistiä oli, isot lumipenkat ja aina joku vähän sinne nojasi, sitten kaivettiin se veke sieltä porukalla. Sääli vain ettei silloin ollut 4-vetoa käytössä. Mutta uskon että tuosta ajasta oli paljon hyötyä kun sai kokeilla miten pitoa riitti talvella mutka-ajossa.

Tästä tullaankin nelivedon hauskuuteen, on mukavaa olla xdrivellä juuri nyt etelä-suomessa liikenteessä, kyllä lapsettaa myönnän, välillä on luistonestot pois päältä kun on tilaa ja mennään nätissä luisussa kaikki mutkat.

_
 

-Jonne-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JoKP
Opel Astra Sports Tourer 2016 1,4 turbo automaatti

Palstalaisilla kokemuksia kyseisestä setistä tai muulla moottorilla? Risut ja ruusut?
 

Turder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Opel Astra Sports Tourer 2016 1,4 turbo automaatti

Palstalaisilla kokemuksia kyseisestä setistä tai muulla moottorilla? Risut ja ruusut?

Minusta tuo kone on hyvä käyttikseen. Mummollani on Astrassa sama kone mutta manuaaliaski. Just sopivasti käytettävää tehoa, vie vähän ja talvellakin lämmin.
 

Masentaja

Jäsen
Tilava auto, ymmärtääkseni nuo uusimmat astrat on myös luotettavia, (kuten on ooppelit ollut viimeiset noin 10v). Ooppelin automaatit on hyviä askeja, kone on "ihan riittävä". Sporttia noissa "perusmalleissa" ei ole kuin nimessä. Mutta varmasti tyytyväinen voi komboon olla.
 

Joukka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Opel Astra Sports Tourer 2016 1,4 turbo automaatti

Palstalaisilla kokemuksia kyseisestä setistä tai muulla moottorilla? Risut ja ruusut?
Noin 9000 kilometrin kokemuksella voin suositella. Hyvä ja tukeva ajaa, laatikko vaihtaa pehmeästi, mutta tarkasti. Kone riittää normaaliin ajamiseen hyvin, kulutuslukema matka-ajossa hiukan alle 6 litraa ja seka-ajossa alle 9 litraa. Itse olen ollut tyytyväinen hankintaan.
 

Niilo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
Löytyykö palstaveljiltä Hyundai i40:stä ja avaimettomalla systeemillä ? Auto alkaa vittuileen että avaimen patteri olisi loppumassa ? Ovet ei tahdo aueta kauko-ohjauksella ei sit millään, eikä kyllä mennä lukkoonkaan. Voikos sen patterin vaihdattaa jossain ja tarviiko sitä avainta koodat tjsp sitten. Sama vika myös toisessa avaimessa ainakin noiden ovien aukeamisen/sulkeutumisen kohdalla. Auto vähän yli 2 v vanha...
 

-Jonne-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JoKP
Noin 9000 kilometrin kokemuksella voin suositella. Hyvä ja tukeva ajaa, laatikko vaihtaa pehmeästi, mutta tarkasti. Kone riittää normaaliin ajamiseen hyvin, kulutuslukema matka-ajossa hiukan alle 6 litraa ja seka-ajossa alle 9 litraa. Itse olen ollut tyytyväinen hankintaan.

Kiitoksia. Vielä kysyisin sellaista kun sinulla on jo kilometrejä takana, että onko millainen melutaso auton sisällä? Joissain keskusteluissa natisevat kovista rengasäänistä varsinkin takana.

Kiitos muillekin vastanneille.
 

Joukka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Kiitoksia. Vielä kysyisin sellaista kun sinulla on jo kilometrejä takana, että onko millainen melutaso auton sisällä? Joissain keskusteluissa natisevat kovista rengasäänistä varsinkin takana.

Kiitos muillekin vastanneille.
Mielestäni äänimaailma on normaali. Ekohippi kesärenkaat ovat tietysti aika kovaa kumiseosta, eli ne ovat hieman äänekkäämmät kuin nyt alla olevat kitkarenkaat. Normaaliin keskusteluun etu-/takapenkkiläisten välillä ei vaikutusta. Soittimesta voisi vielä mainita, että se on myös laadukas, radio löytää ja pitää kanavat ja sekä usb ja bluetooth toimivat hyvin. Äänenlaatukin on mielestäni hyvä.
 

mikse

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Manchester United, Edmonton Oilers
Löytyykö palstaveljiltä Hyundai i40:stä ja avaimettomalla systeemillä ? Auto alkaa vittuileen että avaimen patteri olisi loppumassa ? Ovet ei tahdo aueta kauko-ohjauksella ei sit millään, eikä kyllä mennä lukkoonkaan. Voikos sen patterin vaihdattaa jossain ja tarviiko sitä avainta koodat tjsp sitten. Sama vika myös toisessa avaimessa ainakin noiden ovien aukeamisen/sulkeutumisen kohdalla. Auto vähän yli 2 v vanha...

Suoraan vastausta ei ole, mutta Google osannee kertoa kuten tiesitkin. Eikö ohjekirja muka opasta patterinvaihtoon? Mulla nykyisessä on oikein kuvineen päivineen ohjeet ko hommaan?
 

Zago

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Autoni maalipinta on jonkin verran kärsinyt ja kulunut ja jo heti ostamisen jälkeen olen pohtinut myllyttämistä. Olisiko täällä väkeä, joilla olisi ehkä hyvää tietämystä ko. operaatiosta. Pienimmät naarmut lienee mahdollista saada peittoon myllyttämällä, mutta eniten ehkä itseäni mietityttää tämä ajankohta. Kannattaako näin talvella myllyttää? Suola lentää täällä pk-seudulla varsin paljon, joten onko myllyttäminen näin talven alkupuoliskolla täysin turhaa työtä ja rahantuhlausta?
 

Masentaja

Jäsen
Autoni maalipinta on jonkin verran kärsinyt ja kulunut ja jo heti ostamisen jälkeen olen pohtinut myllyttämistä. Olisiko täällä väkeä, joilla olisi ehkä hyvää tietämystä ko. operaatiosta. Pienimmät naarmut lienee mahdollista saada peittoon myllyttämällä, mutta eniten ehkä itseäni mietityttää tämä ajankohta. Kannattaako näin talvella myllyttää? Suola lentää täällä pk-seudulla varsin paljon, joten onko myllyttäminen näin talven alkupuoliskolla täysin turhaa työtä ja rahantuhlausta?

Ehdottomasti kannattaa. Se kulahtanut maalipinta ei ainakaan talvenmittaan parane. Myllytyksellä/kunnon vahauksella tai pinnotuksella säästyy todella ikäviltä virheiltä maalipinnassa. Kannattaa sit muistaa että on fiksareita ja on detailing-heppuja, vaikka jälkimmäinen maksaa enemmän on niillä myös oikeat vehkeet ja tietotaito ja ammattiylpeys hommaan. Jos myllytys maksaa alle 200€ niin jossain oiotaan pahasti. Kun myllytys on tehty suojauksineen kunnolla niin "on ihan sama" koska sen tekee. Toinen vaihtoehto on että nyt kunnon pesu ja vaha pintaan ja keväällä myllytys ja pinnoitus. Vinkkejä löytyy tekijäksi jos kiinnostaa niin paiskaa yv.
 

Turder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Nythän se myllytys ja suojaus on fiksua tehdä, koska nyt maalipintasi on tavallaan haavoittuvainen kaikelle suolalle ja kosteudelle kaikkine naarmuineen, pintaruosteineen jne. Nyt kun laittaa ne kuntoon niin ei ainakaan leviä ja pahene talven aikana jolloin keväällä saattaisi olla isompi työ paikata jotain kohtaa. Lisäksi tuollainen suojattu ja pinnoitettu pinta on todella helppo pitää puhtaana näin loskakeleillä.

Mulla oli kesäautossa joku keraaminen pinnoite laitettu ennen ostoa. Ihan uskomatonta miten helposti se pysyi kiiltävänä. Tai lika ja pöly jäi autoon, mutta lähti huuhtelemalla pois. "Pesin" auton kahdesti kahden vuoden aikana ja molemmilla kerroilla pelkällä painepesurilla huuhtelin ja mikrokuituliinalla kuivasin.
 

Vesuri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vyborg Jesters
Löytyykö palstaveljiltä Hyundai i40:stä ja avaimettomalla systeemillä ? Auto alkaa vittuileen että avaimen patteri olisi loppumassa ? Ovet ei tahdo aueta kauko-ohjauksella ei sit millään, eikä kyllä mennä lukkoonkaan. Voikos sen patterin vaihdattaa jossain ja tarviiko sitä avainta koodat tjsp sitten. Sama vika myös toisessa avaimessa ainakin noiden ovien aukeamisen/sulkeutumisen kohdalla. Auto vähän yli 2 v vanha...
Ohjekirjasta löytyy ohjeet kuvien kera. En viitsi kertoa miltä sivulta, että tutustut itse kyseiseen opukseen. Ei sitä turhaan toimiteta auton mukana.
 

Memotuss

Jäsen
Suosikkijoukkue
Chicago Blackhawks, Messin joukkue.
Myllytys kannattaa aina tehdä kun siltä tuntuu. Kuhan siihen varaa tarpeeksi rahaa ja vie sen ammattilaiselle. Tässä asiassa syrjisin hieman Etelä-hki sun muita "Myllytys alle 200e" paikkoja. Itellä kokemusta Virolaisesta joka poltti takakontin(Kylläkin korvasi asian) ja kaverilla sitten taas poltettiin jossain Lähi-itä paikassa parista kohtaan puhki. Väännön jälkeen sekin sitten korvattiin koska oli ottanut kuvia autosta ennen myllytystä. Suosittelen tätä myös sinnekkin!
 

MunkADunk

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jyp, Penguins
Komppaan yllekirjoittaneita. Myllytys on epäkeskokoneesta huolimatta erittäin tarkkaa käsityötä, joten tekijästä kannattaa ottaa selvää esim. autofoorumeita pitkin. Kuvittelisin, että auton hinkkaukseen liittyvällä pesukinnas.com foorumilla on myös sekä asiantuntevia tekijöitä että ammattilaiset "ilmiantavia" palstajäseniä. Kokenut detaileri tietää jo auton merkin ja valmistusvuoden perusteella, millaisia laikkoja ja tahnoja operaatioon tarvitsee (tähän vaikuttaa siis lakan kovuus/pehmeys).

E: Sellainen perushyvä vihje on, että autoliikkeen yhteydessä/autoliikkeelle alihankkijana töitä tekevä "fixaaja" tekee omien kokemusten perusteella liukuhihnatyönä halvoilla hinnoilla ja parin-kolmen tunnin panostuksella. Siinä tosiaan jää työvaiheita välistä ja pintaan tulee se halvin mahdollinen vaha. Perusteellinen pesu, lakkapinnan hionta ja vahaus on aikaavieviä hommia. Edes ammattilainen ei työstä kahta autoa päivässä jos hommat oikein tehdään ja hinta on tosiaan sen mukainen.
 
Viimeksi muokattu:

marse

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Opel Astra Sports Tourer 2016 1,4 turbo automaatti

Palstalaisilla kokemuksia kyseisestä setistä tai muulla moottorilla? Risut ja ruusut?

Vaihdoin viime kesänä vuoden 2010 C-sarjan farmarimersun tähän, tosin minullakin on manuaali. Nyt on kymppitonni takana ja on kyllä aivan erinomainen auto. Mersuun verrattuna tilaa on enemmän joka paikassa, jalkatilaa on sekä edessä että takana enemmän, tavaratilaa on enemmän. Pidän enemmän takavetoisista, mutta tämä ei juuri puske liukkaissa liikenneympyröissäkään, vaikka luistonesto puuttuu peliin selvästi Mersua myöhemmin. Tosin Mersussa minulla oli paskat kitkat ja tässä uudet Hakkapeliitat, että sikäli vaikea verrata.

Moottori on ok, mutta kyllä vääntöä saisi vähän enemmän olla, hitusen enemmän joutuu vääntämään keppiä kuin 1,8-litraisessa Mersussa joutui. Ajotietokoneen mukainen kulutus on minulla ollut kymppitonnilla 5,6 l/100km, en ole mitannut oikeaa kulutusta.

Varusteet tässä ovat kyllä mainiot Innovation-tasolla. Vaikka minulla ei ole koskaan ollut vaikeuksia pysäköidä taskuun, myönnän käyttäväni nykyään aina assistenttia, jossa auto käytännössä pysäköi itse itsensä (kuljettaja vastaa kaasusta ja jarrusta). Peileissä palaa varoitusvalo, jos vihollisauto on kuolleessa kulmassa, olkoonkin, että peilit on sen verran hyvät, että ei siellä mitään kuollutta kulmaa varsinaisesti ole. Rattilämmitys on yllättävän mukava ja vaikka en ole koskaan erityisemmin pitänyt penkinlämmittimistä, olen antanut niiden käynnistyä automaattisesti kylmällä ilmalla, kun kerran oletusasetus on automatiikka. Apple Carplayn ansiosta puhelin ja Siri integroituvat aika kivasti auton kosketusnäyttöön, vaikka kaikki sovellukset ei aina ihan täydellisesti toimikaan (esim. Deezer). Miellyttävää kuitenkin esim. lähettää tekstiviestiä kotiin Sirille sanellen. Avaimetonta käyttöäkään en vaihtaisi pois enää, avain (tai siis anteeksi kauko-ohjain) on minulla aina samassa suljetussa taskussa, täytyy vaan aina muistaa vaihtaa sekin mukaan, kun vaihtaa takkia. Ovenkahvoissa on nappi, joista ovet aukeaa ja lukkoon ne menevätkin itsestään, kun avain poistuu autosta. About kaikki auton asetukset ovat avainkohtaisia, mikä miellyttää vaimoa. Takapuskurin alle potkimalla avattava takaluukku on miellyttävä, kun kantaa postista 30 kg uusia olohuoneen kaiuttimia, totesin pari päivää sitten. Käsijarru on sähköinen, eikä sitä tarvitse erikseen vapauttaa, sen kun lähtee vaan ajamaan. Niin tietenkin sen pitää ollakin! Miksi ihmeessä käsijarru pitäisi erikseen vapauttaa? Enpä ole ennen tullut ajatelleeksi.

Negatiivisia puoliakin olen kyllä todennut. Ensinnäkin rengasmelu on selkeästi kovempi kuin esim. tuossa C-sarjan Mersussa. Ero on oikeasti aika iso, eli kannattaa koeajo suorittaa sillä mielellä. Riippuu toki, mistä autosta on vaihtamassa, huomaako tätä. Kaiuttimien äänenlaatu ei ole pienillä äänenvoimakkuuksilla kummoinen, mutta kyllä se ihan henkiin herää vähän kovemmalla volyymillä. Puhun päivittäin myös puheluita autossa ja minun mielestäni puheluiden äänenlaatu on vähän huonompi kuin parissa edellisessä autossani (molemmat tosin niitä Mersuja). Parkkitutkat huutavat vähän pirusti ja takaparkkitutkat huutavat silloinkin, kun pakki ei ole päällä. Monia on ärsyttänyt myös liikennetiedotteista ilmoitteleva ääni. On kyllä varsin aktiivinen, ilmoittelee koko ajan ruuhkista ja tietöistä ja milloin mistäkin. Liikennetiedotteita pystyy myös lueskelemaan tarkemmin kosketusnäytöstä, minua ei ole häirinnyt kyseinen varoittelu. Automaatti-ilmastointi voisi vähän tehokkaammin pitää ikkunoita huuruttomana. Jos auto on ollut lämpimässä tallissa ja ulkona on kylmä/kostea keli, automaatti-ilmastoinnin joutuu silloin tällöin kytkemään pois ja säätämään enemmän puhallusta tuulilasille. Sadetutkassa on vähän turhan paljon moodeja (kuinka paljon vettä pitää olla, että pyyhkäisee). Perussateella sitä saa säätää kovempaan moodiin ja esimerkiksi tänään kun ei satanut, mutta vähän loska lensi, jouduin säätämään sen pienimmälle asetukselle, ettei turhaan raavi ikkunaa liian usein. Vakionopeudensäädin ei jarruta alamäessä itse jarrulla, vaan päästää jyrkähkössä alamäessä helposti esim. 10 km/h liian kovalle nopeudelle pienillä nopeuksilla ajaessa. Mainitsinko, että Mersun vakionopeudensäädin jarruttaa jarrulla jarruvaloja itse sytytellen. Niin joo, ja liikennemerkkitunnistin näyttää taulussa välillä ihan vääriä nopeusrajoituksia, esim. luulee moottoritiellä olevan oletuksena 120 km/h jos ei muuta ilmoiteta. Mäkilähtöavustin ei ole kummoinen (ei tunnu aina olevan päällä mäessä), mutta jos mäkilähtöavustinta kaipaa, sen kun laittaa käsijarrun päälle, sitä kun ei tarvitse siis erikseen vapauttaa, mieletöntä!

Kaiken kaikkiaan aivan ylivoimaisesti kaikilla mittareilla paras auto, mitä minulla on ollut, enkä ihan lähivuosina usko, että kukaan pystyy tarjoamaan parempaa kokonaispakettia järkevällä hinnalla. Kehitys toki kehittyy, mutta siis niin, että viitsisi vaihtaa kuitenkaan.

edit: Epäselvä lauserakenne alusta muokattu.
 
Viimeksi muokattu:
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös