Autoiluketju

  • 3 225 810
  • 18 599

Tumpe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lipö ty.
Itsellä kun on 1.4 TSI eli pieni turbokone niin lankesin tarjoushintaan, ajatuksena siis ettei tuo pieni kone lämpiäisi pakkasilla. Haastattelin monia vastaavan auton omistajia jotka valittelivat samaa varsinkin DSG lootalla ajavat. Aikaisemmat pari kaupunkirassia olleet Fordin 1.6 vapareita ja ne lämpesi 5 minuutissa kovillakin pakkasilla mutta 10 vuoden takaa kokemuksia GT Golfista jossa TSI tekniikkaa niin pahimmillaan ei lämmennyt koko 30min työmatkalla optimilämpötilaan.

Sama kone mullakin ja tuohon ei mitään letkulämppäriä edes saa. Tosiaan, näillä viime viikkojen keleillä on Helsingin aamuliikenteessä saanut körötellä 15min ennen kuin on moottori saavuttanut normaalin käyntilämpötilan.

Climatronicin diagnostiikkamoodilla pystyy muuten tsekkaamaan jäähdytysveden lämpötila-anturin lukeman digimuodossa. Vois huomenna ihmetellä mikä tuon 300W:n lämppärin käytännön vaikutus on näillä keleillä parin tunnin grillauksella. Mutulla kone ainakin käynnistyy nätimmin kuin ilman piuhaa.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Sama kone mullakin ja tuohon ei mitään letkulämppäriä edes saa. Tosiaan, näillä viime viikkojen keleillä on Helsingin aamuliikenteessä saanut körötellä 15min ennen kuin on moottori saavuttanut normaalin käyntilämpötilan.
Tämmösellä on jotkut ratkaisseet asian. Omakohtaista kokemusta ei ole mutta voisin kuvitella että kyllä lämpiää.

Jos tässä tarkoitetaan automekaanikkojen tarkoittamaa letkulämppäriä niin ainakin tuolla missä asennutin säteilylämppäriä väittivät että kyseiseen malliin oli säteily ainoa vaihtoehto, toki saattoi olla myyntipuhekin eli ainoa vaihtoehto heiltä. Kuitenkin Defaa asentelevat merkkinä.

Onko Tumpella DSG?
Frendi jolla tismalleen sama auto kuin mulla mutta automaatti valitteli DSG:n toimintaa juuri talvea ajatellen ja kirosi kun vaihtelee jo suunnilleen seiskalle taajamassa. Eikös siinä ole sport-nappia? En tunne DSG:tä, meidän bemarissa on sport-ajo-ohjelma joka nostaa kierroksia sen noin 500kier ylemmäs ja olen huomannut sen olevan hyvä talvimoodi koska sillä on suuri ero moottorin lämpiämiseen ajeleeko 1500 kierroksilla vaiko 2000-2500 kierroksilla.

Eiköhän DSG:ssä kuitenkin ole mahdollisuus ajaa vaihteilla ja silloin onnistunee sama mitä itse olen nyt nollakeleillä tehnyt manuaaliaskilla eli ajellut periaatteessa kakkosella kaikki matkat, välitykset sellaisia että menee mukavasti koko 20kmh - 60kmh alue ja kierrokset silloin se noin 2000-3000 ja auto lämpiää noin 10 minuutissa.

Kuulin myös sellaista VW:n omistajilta joilla sama kone että ovat huollossa antaneet etumaskeja ilmaiseksi johtuen lämpenemisongelmasta. Täytyypä tiedustella vaikka ruma onkin ja pitääkö mun tehdä tuolle mun säteilylämmittimen tatillekin siihen oma reikä, ei perkele. Taidan ajella vain koko talven kakkosvaihteella niin kaikki ok. :)

_
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Jos tässä tarkoitetaan automekaanikkojen tarkoittamaa letkulämppäriä niin ainakin tuolla missä asennutin säteilylämppäriä väittivät että kyseiseen malliin oli säteily ainoa vaihtoehto, toki saattoi olla myyntipuhekin eli ainoa vaihtoehto heiltä. Kuitenkin Defaa asentelevat merkkinä.
_
Kai tuo TT-Thermo sopii melkein mihin autoon vaan, toki letkujen halkaisijoita voi joutua muuttelemaan. Ja Defan johtosarjan joutuu hankkimaan erikseen. Mutta ei tuota varmaan juuri mikään asennusliike suoraa ehdota/tarjoa. Itsellä ei ole muuta kokemusta kuin että tiedän tuollaiseen olleen menossa paikalleen tuontimaasturiin johon ei Defan/Calixin lämppäriä ollut saatavana.
 

Boulerice

Jäsen
Suosikkijoukkue
Boogaard(R.I.P) ja Twist
Letkulämmitin on 100 kertaa parempi kuin säteilylämmitin. Omissa autoissa ollut molempia ja nuo letkulämmittimet ovat kyllä oman kokemuksen mukaan paljon parempia.
 

Scarface

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, #44,
Kannattaa myös olla yhteydesäs suoraan lohkolämmittimien edustajiin. Mulla oli aikoinaan Volvo 2.0 diesel koneella ja merkkarista lähtien sanottiin, että letkulämmitin on ainut vaihtoehto ko. koneeseen. Soitin suoraan Calix edustajalle ja sieltä löytyi lohkolämmitin, mikä kävi suoraan lohkon kylkeen(vesitilaan).
 

Sako

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Jos tässä tarkoitetaan automekaanikkojen tarkoittamaa letkulämppäriä niin ainakin tuolla missä asennutin säteilylämppäriä väittivät että kyseiseen malliin oli säteily ainoa vaihtoehto, toki saattoi olla myyntipuhekin eli ainoa vaihtoehto heiltä. Kuitenkin Defaa asentelevat merkkinä.
Myyntipuheita. Talvivessaan sanottiin samaa marmoritiskillä ja defalta löytyi kuitenkin sopiva malli ohjeineen...
 
Suosikkijoukkue
Mestaruuden jälkeinen krapula 2022-
Monia "Hämeenlinnanväylän" kulkijoita ilahduttanut/naurattanut SCC:n tolppa on tällä päivämäärällä sitten kaadettu.
Pidetään pieni hiljainen hetki. Eiköhän se riitä.
Kuva
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Nyt se on sitten virallista:

Suomessa Euroopan lyhyimmät ruuhkat, uusiutuvan energian polttoaineissa kärkimaa - Kotimaa - Turun Sanomat

Suomessa ei yksinkertaisesti ole ruuhkia. Jos se tulee puheeksi, niin monet sanovat tuohtuneena jopa "luuletko olevasi joku maailmanmatkaaja, kyllä meillä on ihan samanlaiset ruuhkat kuin siellä maailmalla."

Kerran Suomessa on Euroopan lyhyimmät ruuhkat ja kaikissa kehityismaissa on ihan tolkuttomat, niin tästä johdetaan se, että Suomessa on koko maailman lyhimmät ruuhkat.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Kyllä 1.4 TSI:hin saa letkulämppärin. Lohkoa ei saa, kun sille ei ole paikkaa, mutta olisi tuollaisen saanut.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Kyllä 1.4 TSI:hin saa letkulämppärin. Lohkoa ei saa, kun sille ei ole paikkaa, mutta olisi tuollaisen saanut.
Onko varma tieto? Nyt ei puhuta ketjukoneesta vaan uudemmasta hihnakoneesta ACT tekniikalla (140hp), jos se nyt jotain vaikuttaa tämän palikan asennukseen. Jos varma tieto niin voisi vähän kysellä asentajalta miksi ei tarjonnut vaihtoehtoa ja kyseessä VW Polo, joten tilaa voi olla eri tavalla käytössä kuin jossain Touranissa tai Passatissa.

_
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Onko varma tieto? Nyt ei puhuta ketjukoneesta vaan uudemmasta hihnakoneesta ACT tekniikalla (140hp), jos se nyt jotain vaikuttaa tämän palikan asennukseen. Jos varma tieto niin voisi vähän kysellä asentajalta miksi ei tarjonnut vaihtoehtoa ja kyseessä VW Polo, joten tilaa voi olla eri tavalla käytössä kuin jossain Touranissa tai Passatissa.

_

Golf oli se. Tuo kuulostaa myyntipuheelta edelleen; kuten joku sanoi edellä, halkaisijoita voi joutua muuttelemaan (lue: maksaa hiukan enemmän), mutta olisin aika satavarma, että tuollaisen saa Poloonkin yhtä hyvin laitettua. Minä veikkaan, ettei asentaja ole vaan asiaa tiennyt, koska nuo letkulämppärit eivät ole yleensä merkkipuulaakin mukaisia tarjokkaita, vaan VW:n "oma" on se paistinpannu.
 

Masentaja

Jäsen
Letkulämppäri tarttee pienen pätkän suoraa letkua alavesiletkussa niin yleensä on mahdollista asentaa. Eli tulee jäähdytysjärjestelmän alimpaan kohtaan. Mulla oli edellisessä Dieselissä tuo säteilylämmitin ja joo, en tiedä miten paljon öljyjen lämpötilaa nosti mutta mitään vaikutusta ei voi sanoa olleen mukavuuteen. Kai se sitä öljyä hiukka notkeammaksi tekee. Kannattaa myös kysellä lohkolämppärin asennuksen yhteydessä akkulaturia järjestelmään, sillä on iso merkitys ihan kaikkeen että edes sen pari tuntia latautuisi akku joka kerta kun on auto tolpassa. Niitä löytyy esim Defalta suoraan piuhan väliin asennettavia latureita. Se akku ehtii kovimmillakin pakkasilla edes hieman lämpenee ennen kuin startataan niin akku on valmiimpi nopeaa purkuun. Samalla myös ajossa se akku jota on jo hieman ladattu ennen ajoa ottaa ja luovuttaa virtaa paremmin.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Suosikkijoukkue
4.11., 7.4. ja pyhä henki
Kertokaas te jotka asioista paremmin tiedätte, että miten liemessä olen? Eli siis ajo-oikeus myönnettiin 3.12.2014, kortti on kuitenkin alkanut uudistuksen myötä 1.1.2016. Kuitenkin olen antanut itseni ymmärtää, että syventävä vaihe (II-vaihe) pitä-isi olla suoritettuna 3.12.2016 mennessä, ja että sen jälkeen poliisi lyö ajokieltoon, jos ei ole suoritettu. Ongelma on tosiaan se, että erinäisistä syistä en ole tuota kakkosvaihetta suorittanut (ei takerruta syihin). Kuukausi tässä olisi aikaa, mutta missään fucking autorahastamossa ei ole kursseja meikäläisen lomapäivien kohdalla, joita ei riitä enää viikko-ohjelmiin merkattujen lisäksi hakea ylimääräisiä aka. olen estynyt menemään.

No, tottakai huomenna teen jonkinmoisen epätoivoisen soittokierroksen, mutta jos ei tärppää, ja pääsen suorittamaan vasta vaikkapa 5.12. tuon kakkosvaiheen, niin voiko sen vaan mennä suorittamaan ja olla siinä kaksi päivää ilman korttia, vai pitääkö mennä poliisiasemalle, Ajovarmalle ja uusintakokeisiin ja kaikkeen? Ainahan rahalla saa, mutta autolla olisi kiva päästä, ja vituttaa, jos tästä taas kehkeytyy joku puolen vuoden operaatio.
 

Fordél

Jäsen
Voiko nykyisiä automaattivaihteistoille tehdä mitään säätöjä?

Omassa autossa ottaa välillä lähtiessä jonkun aikaa ennen kuin vaihtaa kolmoselta neloselle. Kolmoseen asti vaihtaa nätisti, mutta nelosta ei iske silmään aina samassa tahdissa vaan kierrokset kerkeevät nousta yli 2000. Sanotaanko, että 3/4 lähdöstä sujuu ilman tätä. Vai onko tämä ihan normaalia "oikuttelua", jota moni laatikko saattaa harrastaa? Autossahan on vielä takuuta jäljellä niin pohdin, että voisiko/kannattaisiko asialle tehdä jotain.
 

pikkuvaimo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Dallas, Puustinen ja NATO
Voiko nykyisiä automaattivaihteistoille tehdä mitään säätöjä?

Omassa autossa ottaa välillä lähtiessä jonkun aikaa ennen kuin vaihtaa kolmoselta neloselle. Kolmoseen asti vaihtaa nätisti, mutta nelosta ei iske silmään aina samassa tahdissa vaan kierrokset kerkeevät nousta yli 2000. Sanotaanko, että 3/4 lähdöstä sujuu ilman tätä. Vai onko tämä ihan normaalia "oikuttelua", jota moni laatikko saattaa harrastaa? Autossahan on vielä takuuta jäljellä niin pohdin, että voisiko/kannattaisiko asialle tehdä jotain.

Samat heput ketkä tekee moottorinohjelmointeja, pystyy yleensä vaihteistonkin toimintaan vaikuttamaan. Sellaisilta kyselisin. Silloin tosin takuu raukeaa joiltakin osin. Oman merkkisi (minkä merkkinen auto kyseessä?) edustajallakin saattaa olla tarjolla uusi ohjelma, mutta hinta voi olla melko hulppea, ellei kyseessä ole esim. tehtaan määrämä kampanja. Laatikon öljynvaihto auttaa yleensä kaiken mailman nykimisiin ja venytyksiin ym, mutta jos autossasi on vielä takuutakin voimassa, niin kilometrejä tuskin on niin paljoa että siitä on hyötyä.
 

-Jonne-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JoKP
Voiko nykyisiä automaattivaihteistoille tehdä mitään säätöjä?

Meillä vm.2011 Volvo töksäytti esim. liikennevaloista lähdössä ja väillä venytti vaihtoa. Siihen päivitettiin automaatin softa, tekivät vaihteistolle sopeutusajon. Maksoi max 50€. Onneksi kyseiseen laatikkoon oli päivitys, koska muuten olisi ollut konstit vähissä ja kustannukset aika levottomat.

Lisäksi vaihdettiin automaatin öljyt. Nyt kehrää kuin kissa ja mitään ongelmia ei ole ollut.
 

Huppu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
No, tottakai huomenna teen jonkinmoisen epätoivoisen soittokierroksen, mutta jos ei tärppää, ja pääsen suorittamaan vasta vaikkapa 5.12. tuon kakkosvaiheen, niin voiko sen vaan mennä suorittamaan ja olla siinä kaksi päivää ilman korttia, vai pitääkö mennä poliisiasemalle, Ajovarmalle ja uusintakokeisiin ja kaikkeen? Ainahan rahalla saa, mutta autolla olisi kiva päästä, ja vituttaa, jos tästä taas kehkeytyy joku puolen vuoden operaatio.
Ymmärtääkseni ei sen kummempaa kuin että sitten olet ne pari päivää ajo-oikeudeton. Voin kyllä olla väärässäkin. Mutta varmaan autokouluissakin osaavat vastata tähän.
 

Torsti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Ymmärtääkseni ei sen kummempaa kuin että sitten olet ne pari päivää ajo-oikeudeton. Voin kyllä olla väärässäkin. Mutta varmaan autokouluissakin osaavat vastata tähän.
Mutta tuntuisi vähän siltä, että tuon jälkeen pitäisi ajo-oikeus saavuttaa käymällä tuo inssi ja kirjallinen hyväksytysti, jonka jälkeen pääsee suorittamaan tuota jälkimmäistä. Näin muistelisin ystävälleni käyneen vuosituhannen vaihteen tienoilla. Arvailua tämäkin.
 
Suosikkijoukkue
4.11., 7.4. ja pyhä henki
Mutta tuntuisi vähän siltä, että tuon jälkeen pitäisi ajo-oikeus saavuttaa käymällä tuo inssi ja kirjallinen hyväksytysti, jonka jälkeen pääsee suorittamaan tuota jälkimmäistä. Näin muistelisin ystävälleni käyneen vuosituhannen vaihteen tienoilla. Arvailua tämäkin.

Juu, äsken soitin Ajovarmaan, ja sanoivat, että ajo-oikeus menee "jäihin", kunnes on suorittanut molemmat vaiheet. Eli ei tarvitse enää uusia koko paskaa.
 

Fordél

Jäsen
Samat heput ketkä tekee moottorinohjelmointeja, pystyy yleensä vaihteistonkin toimintaan vaikuttamaan. Sellaisilta kyselisin. Silloin tosin takuu raukeaa joiltakin osin. Oman merkkisi (minkä merkkinen auto kyseessä?) edustajallakin saattaa olla tarjolla uusi ohjelma, mutta hinta voi olla melko hulppea, ellei kyseessä ole esim. tehtaan määrämä kampanja. Laatikon öljynvaihto auttaa yleensä kaiken mailman nykimisiin ja venytyksiin ym, mutta jos autossasi on vielä takuutakin voimassa, niin kilometrejä tuskin on niin paljoa että siitä on hyötyä.

Ei ole mitään niin häiritsevää, että pitäisi väkisin ruveta säätämään. Jos menee takuun piikkiin ja pystyvät asialle jotain tekemään, voi homman hoitaa. Omaan pussiin en ala teettämään.

Meillä vm.2011 Volvo töksäytti esim. liikennevaloista lähdössä ja väillä venytti vaihtoa. Siihen päivitettiin automaatin softa, tekivät vaihteistolle sopeutusajon. Maksoi max 50€. Onneksi kyseiseen laatikkoon oli päivitys, koska muuten olisi ollut konstit vähissä ja kustannukset aika levottomat.

Jep, jotain tämän suuntaista softapäivitystä voisi varmaan tehdä. Tosin kun kyse on uudesta autosta niin sitä miettii, että voiko softassakin olla jotain. Kaikki lienee mahdollista.
 

Delter

Jäsen
Suosikkijoukkue
Harkimoista vapaa Jokerit
Talvi ja pakkaset. Niistä ei näköjään oma Nissan Prim. Sportdeck (-06, 177tkm) tykkää. Tänään tuli työpaikan ulkoparkkiksella tsippaus, josta kuitenkin yltiörohkean starttaamisen ja bensankatkun jälkeen hörähti yskien käyntiin. Vielä aamulla lähti kotipihalta varsin kivuttomasti lohkolämmöillä, mutta töissä ei piuhan päähän pääse, joten motti ehtinyt kylmetä päivän aikana.

Sama tapahtui viime talvena kovilla -20 pakkasilla. Nyt vain -8. Akun vaihdoin viime kesänä uskoen hyytymisen johtuneen siitä, mutta ilmeisesti vika on muualla.

Osaisiko joku povailla ongelmakohtaa? Kaveri mietti, että sytytystulpat olisi yksi potentiaalinen syyllisehdokas, mutta tulpat (4kpl) on vaihdettu 2014.
 

Aces High

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, Red Wings, HIFK Gimmat, THFC
Talvi ja pakkaset. Niistä ei näköjään oma Nissan Prim. Sportdeck (-06, 177tkm) tykkää. Tänään tuli työpaikan ulkoparkkiksella tsippaus, josta kuitenkin yltiörohkean starttaamisen ja bensankatkun jälkeen hörähti yskien käyntiin. Vielä aamulla lähti kotipihalta varsin kivuttomasti lohkolämmöillä, mutta töissä ei piuhan päähän pääse, joten motti ehtinyt kylmetä päivän aikana.

Sama tapahtui viime talvena kovilla -20 pakkasilla. Nyt vain -8. Akun vaihdoin viime kesänä uskoen hyytymisen johtuneen siitä, mutta ilmeisesti vika on muualla.

Osaisiko joku povailla ongelmakohtaa? Kaveri mietti, että sytytystulpat olisi yksi potentiaalinen syyllisehdokas, mutta tulpat (4kpl) on vaihdettu 2014.
Mites johdot, vaidoitko samalla kun tulpat? Virranjakajankansi tai puola myös potentiaalisia vikakandidaatteja...
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös