Arvasinhan minä, että eri mieltä ollaan heti, jos ehdottaa jotain ns. sykähdyttävää tapaa siirtyä paikasta toiseen. Aamulääkkeet ovat mulla jääneet ottamatta jo melkein 30 vuotta. Käsi sydämellä, yritin vain tuoda vaihtoehtoihin autoja, joiden ajaminen ei välttämättä tapahdu aina puolisurullinen ilme kasvoilla.
Tuo Fiat Stilon 1.6-litrainen moottori on pirteä, kuulostaa kivalta ja siihen voi luottaa. Alfan pannu sen sijaan on suoranainen taideteos, yksi miellyttävimpiä moottoreita, joita olen päässyt kierrättämään. Muutenkin italojen maine laaduttomina paskoina on aikansa elänyt urbaanilegenda. Vielä rapiat päälle kymmenen vuotta sitten näissä jauhannoissa saattoi hyvinkin olla perää, mutta hommaan on herätty kyllä jo ajat sitten.
Bensa toki maksaa paljon, mutta oletin, että koska toivottiin erityisesti bensiinimallia, olisi toiveissa nimenomaisesti jokin kiinnostava malli. Monethan ovat alentuneet ajamaan diesel-käyttöisiä harmaita rohisijoita, jolloin ei tietenkään haittaa, jos autonakin on joku whirlpool primera. Jos sen sijaan haluaa nauttia matkastaan, voi säästää muissa asioissa, kuin siinä, että sadan kilometrin matkalla 98 maksaa sen 5-10 euroa ylimääräistä verrattuna nokivasaroihin.
Suomalainen autonostamiskulttuuri heijastelee muutenkin mitäänsanomattomuudessaan suomalaista masentunutta mielenmaisemaa aivan yksi yhteen. Teen testin: käväisen ikkunan äärellä, ja katson mitä autoja näen kadulla ... VW Golf 3-koppa, Avensis, Corolla, Bora, hyundai ja Squashkai. Eli suomeksi Oksa, kivi, mikroaaltouuni, veltto kyrpä jne. Ei kertakaikkiaan mitään mielenkiintoista; ei mitään, minkä perään katsoisi toisen kerran. Ketään ei tunnu kiinnostavan ostaa itselleen samalla vaivalla autoa, josta oikeasti pitäisi. Ylipäätään ketään ei kiinnosta enää autoilu, vaan ainoastaan joku yltiönurmijärveläinen pihi tapa päästä paikasta toiseen. Jee saatana! Tylsämielisten paratiisi, jossa aina kun joku tekee jotain säväyttävää, harmaaksi muuttuneet miehet ja naiset nousevat harmaista mondeioistaan huokailemaan että miten se nyt tollee pröystäilee. Vittu mikä anteeksipyytelijöiden zombilandia.