Autoiluketju

  • 3 287 574
  • 18 869

Torsti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Torsti:lle:

Niinhän se on jakohihnalla, mutta nyt puhuinkin nokkaketjusta, joka on siis eri asia.
Onhan tuo ihan vitun hyvä auto silloin kun on kunnossa. Pitänee tarkkaan miettiä mitä tekee kun pajalta sen saa..

Pahoittelut, huolimattomuutta.

Ei välttämättä, riippuu paljon siitä, minkälaista ajoa sinulle kertyy? Jos parissa vuodessa pyörität 10 tkm nurkkarallia, niin silloin longlife vaihtoväli on liian pitkä (2v./30 tkm). Jos autolla tulee taas vuodessa lähemmäksi 20 tkm, niin ei pitäisi olla mitään ongelmaa longlife öljyillä. Itse olen vaihtanut huoltovälin 15 tkm, kun kilometrejä tulee vuodessa suurin piirtein tämän verran, hiukan vähemmän. Mitää eroa en ole huomannut kuitenkaan moottorin toimivuudessa tms..

Niin, olen pitänyt kiinni että öljyt vaihdetaan kerran vuodessa. Tosin kilometrejä on tullut <20 000/vuosi.
 

Viper

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Öljynvaihdossa olen itsekin ottanut sen kannan, että en aja sitä 30 tkm/kahta vuotta vaihtamatta öljyjä. Vaikkei siitä olisi mitään hyötyä, niin ei siitä ainakaan haittaa ole vaihtaa öljyt kerran vuoteen. Ja kun kustannus on kymppejä, niin saa sillä ainakin mielenrauhaa, kun tietää koneessa kiertävän hyväkuntoiset öljyt.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Opelissani on automaattinen öljynvaihto, eli mun ei tartte kuin lisäillä öljyä aina merkkivalon palaessa.
 

SamSpade

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ikurin Vire
Melusta ja rengasmelusta vielä, eli laminoidut sivulasit ovat hyvä keksintö. Joissan uudemmissa autoissa vakiona, joihinkin saa lisävarusteena.
 
Suosikkijoukkue
Chelsea FC
Melusta ja rengasmelusta vielä, eli laminoidut sivulasit ovat hyvä keksintö. Joissan uudemmissa autoissa vakiona, joihinkin saa lisävarusteena.

Joo, ovat varmasti hyvä lisä, mutta tätä ennen esim. farmari malleissa pitäisi äänieristyksen olla kohdillaan myös muualla, esim. tavaratila yleensä aiheuttaa suurimman melusaasteen ja verhoilun alta harvemmin löytyy kummoista eristettä. Hyvin usein alla on vain paljas pelti. Tässä esimerkki uudesta Skoda RS:n combista: RS Octavia III Combi 2.0 TDI DSG Race Blue vm. 2014 (VAGArenan sivuilta kirjoittajan omasta projektista)

Torsti: Öljynvaihto kerran vuodessa ei ole pahitteeksi, vaikka ajaisi enemmänkin vuoden aikana. Suomen sääolot ovat yksi asia, joka ei välttämättä ole longlife vaihtovälille se kaikista optimaalisin vaihtoehto myöskään.
 

chubster

Jäsen
Kysytään nyt kuitenkin, vaikka vähän tämä taitaa olla sen kysymistä mistä kukakin tykkää. Autoista puhuessa kun jokaisella tuntuu olevan ne omat inhokit ja suosikit ja erityisesti ne merkit mistä "varmasti" löytyy aina just sitä tota ja tätä vikaa.

Noh,

Jokunen vuos on tullu 02 Primeralla ajeltua menemään, uudempikorinen malli. Nyt kuitenkin autokaupoille suunta ja toiveessa joku pikkuisen pienempiruokainen ja vähän uudempi auto. Nissanin mittarissa 200k, ihan kelpo auto ollut. Ei mitään suurempaa remonttia, kuluvaa osaa vaihdettu.

Kriteereinä olis lähinnä se, että autosta löytyy vakionopeudensäädin, eikä kuluta ihan mahdottomasti löpöä. Bensakoneella saa olla. Sellanen perushyvä käyttöauto helsingin liikenteeseen haussa, lähinnä siis kaupunkiajoa, tietysti ajoittain sukulointia/kavereiden tapaamista kauempana, minkä takia ajettavuus saisi myös olla hyvä. Mitkään micrat tai minit ei nappaa, mutta ei tartte farkkukaan olla. C-segmenttiä haussa siis.

Onko siis mitään ehdotuksia? Niin ja hinta sais tosiaan olla siinä 8-10k (sisältää Nissanin mahdollisen vaihtoarvon, tietysti mahdollisimman pieni hinta Sosiaalialan palkoilla mennään ja vaimoke liikuntavirastossa....saisi olla siis halvempiki) ja lähinnä -06 ja ylöspäin malleja oon katellu, kilometrejä tietty mahdollisimman paljon edessä ja vähän alla.

Ite oon nettiautoa turhanki ahkerasti selaillu. Sellaista autoa ei tunnu olevan mistä ei vikaa löytyisi ja olisi "ihan paska" mitä ihmisten mielipiteitä kattelee.

Muutamia poimintoja:
-Ford Focus miellyttää silmää, kaverilla sellainen eikä ole ollut käsittääkseni suurempia vikoja. Sanotaan, että herkkä ruostumaan. Hintahaarukan yläpäässä.
-Citroen C4 vaikuttaa ihan kelpo käyttöautolta, varustelutaso loistava hintahaarukassani, ei mikään maailman rumin. Iha sympaattinen kananmunamalli. Ratti-mittaristo-systeemi näyttää vittumaiselle. Naisen vanhemmilla tällainen, kovasti ovat kehuneet. Myös avokki itse kovasti citroenia kehuu, kun aikasemmin sellaisen omistanut, ennenkuin ajoi sen katolleen.
-Volvo S40, ylläriveto listalle. Parhaat ajokokemukset mitä tiedän on Volvon ratista, joten tottakai houkuttelis. Varustelutaso hyvä, hinnaston yläpäätä. Lienee kulutukseltaan hieman muita suurempi (mututuntuma). Joteenki oma suosikki. Tosin ei varmaan niitä parhaita kaupunkiautoja tosiaa jos kulutusta miettii. Höh.
-Mazda 3/6, näyttää hyvälle omaan silmään, varusteluvaatimukset vaikuttaa hankalilta toteuttaa. Sanotaan helposti ruostuvaksi.
-Renault Megane, ylläriveto, miellyttää silmää, ei juuri muuta osaa tästä sanoa. Kaikki tykkäävät relluja haukkua.

Siinä nyt muutamia mitä tuohon omaan "haarukkaani" on osunut. Lisättävää kommentteja mielipiteitä jne. ?

Kiitokset!

Jos se nyt mihinkään liittyy niin itse olen omistanut Peugotin, Opelin ja Nissanin.

Pögö 206 oli iha jees pikkuauto nuorelle pojalle suhailla. Jotai pientä ongelmaa vilkkujen kanssa, lopulta akselisto petti ja romuttamolle. Opeli oli ihan täys pommi, pikkufarkku astra. Hyvä ajettava, mutta paskana koko ajan. Tähän toki vaikuttaa myös edeltävän omistaja.
 
Viimeksi muokattu:

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Edellisen kyselijän kaltaisia kysymyksiä heittelen itsekin tänne. Alle kymppitonnin hintainen ja alle kympin ikäinen pitäisi olla. Joitain tarjokkaita tuossa olisikin hollilla, mm. VW Jetta 1.6 FSI, -06 (143000 km) tai ehkä vielä houkuttelevampi Peugeot 207 SW 1.6 -09 (119000 km). Volkkari lähinnä kuuden vaihteensa ja maineensa takia on ehdolla puolivakavasti, ja onhan se penkkitiloiltaan ainakin hiukan Pösöä tilavampi. Pökötti taas olisi tuoreempi, vähemmän ajettu ja ripauksen pirteämpi, sekä kaiketi käytännöllisempi lastata.

Kilsoja meille tulee alle 15000 vuodessa, joten bensassa pysytellään. Mutta siis, onko kellään tuon kaliiberin kaaroista kokemuksia?
 

chubster

Jäsen
C4 tulee käytyä koeajamassa ja on todella vahvoilla kyllä. kiikarissa 73tkm ajettu vm.-10 sitikka. Varustukseltaan passeli, ja väri kivan punainen. hintaa 11k

Samalla reissulla alle Focus vm. -08 ja mittarissa 109tkm. Hinta 900 enemmän kuin sitikalla.

Molemmissa mun vaatimat varusteet eli vakionopeudensäädin ja ilmastointi.

Jännä nähä millaset on ajaa, joteenki ennakkoon Ford kuulostaa vakuuttavammalta ku Sitikka.
 
Viimeksi muokattu:

Beagle Boy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Luomuteurastajat (RIP)
Syksyllä pitänee ostaa kakkosautoksi joku n. 5 000 euron arvoinen pikkurutku. Ajot 100% Kehä 3 sisällä. Minkä ite hommaisit?

Bensakoneella, manuaali, varmaan aika pieni kottero, konekin saa olla ihan mitättömän kokoinen. Ja tietysti mahd. vähän ajettu.

Puntoja varmaan irtoaa tohon hintaan melko maltillisilla kilsoilla.

Eihän se mitään ajamisen riemujuhlaa ole, mutta omakohtaisen kokemuksen peruateella voin sanoa, että satunnaiseen ajoon ihan passeli peli.

Säilyin myös hengissä kohtaamisesta bussin kanssa.

Edit. Yaris voi olla myös tutkailemisen arvoinen. Henkilökohtaista kokemusta ei ole, lienevät kuitenkin perus tojoja.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Syksyllä pitänee ostaa kakkosautoksi joku n. 5 000 euron arvoinen pikkurutku. Ajot 100% Kehä 3 sisällä. Minkä ite hommaisit?

Bensakoneella, manuaali, varmaan aika pieni kottero, konekin saa olla ihan mitättömän kokoinen. Ja tietysti mahd. vähän ajettu.

Joku tuommoinen - en tiiä silti mahdunko mä ees tonne: Toyota Aygo 2D Hatchback 1.0 2008 - Vaihtoauto - Nettiauto

Voisin suositella Focusta 1.6 koneella, loistava varmatoiminen perusauto. Jos koko häiritsee niin Fiestallakin joku saattanee pärjätä, niihin saatavilla mitättömänkokoisia koneitakin.

Miksi pitää olla vähän ajettu?

Itse ostaisin nimenomaan kaupunkiin kakkosautoksi paljon ajetun ja hyvin huolletun. Esimerkkinä mun tämän hetkinen focus, ostin sen noin 5000€ kun oli ajettu 200tkm ja vastaavat reilu 100tkm ajetut maksoin noin 8000€.

Omassa yksilössä oli tehty jakopää, ajettu matka-ajoa, täydellinen huoltokirja jne. Mulle tuo 3000€ oli iso raha tuossa hintaluokassa ja kaiken lisäksi auton arvokin laskee paljon vähemmän enään tuolla isoissa kilsoissa kun ostohintakin on jo maltillinen.

_
 

V-G-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна | isn't
Syksyllä pitänee ostaa kakkosautoksi joku n. 5 000 euron arvoinen pikkurutku. Ajot 100% Kehä 3 sisällä. Minkä ite hommaisit?

Bensakoneella, manuaali, varmaan aika pieni kottero, konekin saa olla ihan mitättömän kokoinen. Ja tietysti mahd. vähän ajettu.

Nopealla etsinnällä Nettiautosta löytyi ainakin Honda Civic 1.6i, Fiat Stilo 1.6 sekä tämä Alfa 147 2.0, joka tulee muuten katoamaan tuolta hyvin nopeasti. Jos tuohon Alfaan päädyt (itse ostaisin sen silmää räpäyttämättä), niin kannattaa käyttää 5000 euron budjetista jäljelle jäävä 750 euroa kaikkien kumitiivisteiden uusimiseen, jos edellinen omistaja ei ole sitä tehnyt.

edit. Kaikki Aygot sun muut nissanit ja volksfordit kannattaa jättää ruostumaan. Ne maistuvat pääsäryltä ja korvavaikulta ja aiheuttavat masennusta. Suomen teillä on jo ihan tarpeeksi monta pesukonetta.
 

Beagle Boy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Luomuteurastajat (RIP)
Jos tuohon Alfaan päädyt (itse ostaisin sen silmää räpäyttämättä), niin kannattaa käyttää 5000 euron budjetista jäljelle jäävä 750 euroa kaikkien kumitiivisteiden uusimiseen, jos edellinen omistaja ei ole sitä tehnyt.

Kaksilitrainen (vakuutusmaksut), ilmoituksen mukaan kaupunkiajossa maltilliset 12 litraa sadalla kilometrillä kuluttava ei, ainakaan minun mielestä ole kovin "fiksu" ratkaisu kakkosautoksi kaupunkiajoon.

Toisaalta olenkin köyhä.
 

alwahla

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flames, Canadiens, Kraken, HIFK
Täytyy todeta tähän väliin, että viime vuosina markkinoille tulleet Pösöt ovat olleet kyllä näyttäviä ajopelejä. Vaikka muut ranskalaiset autonvalmistajat ovat omissa kirjoissani vielä Simcaakin alempana, niin Pösöt ovat aina olleet lähellä sydäntäni. Syitä tähän olivat onnistuneet mainokset kultaisella 80-luvulla, mielenkiintoiset ja omaa silmää miellyttävät mallit (205, 405) sekä onnistuneet tekniset ominaisuudet. Hienoja autoja kaikki.
 

Stonewall

Jäsen
Suosikkijoukkue
RoKi, Liverpool
Nopealla etsinnällä Nettiautosta löytyi ainakin Honda Civic 1.6i, Fiat Stilo 1.6 sekä tämä Alfa 147 2.0, joka tulee muuten katoamaan tuolta hyvin nopeasti.
....

edit. Kaikki Aygot sun muut nissanit ja volksfordit kannattaa jättää ruostumaan.

Ei nyt millään pahalla, mutta jäikö sulla aamulääke ottamatta, kun suosittelet ostamaan käytettynä Fiatia tai Alfaa?? Eihän noihin ainakaan käytettynä kukaan järkevä koske. Ja vielä neuvot välttämään Toyotaa, Volkkaria ja Fordia, jotka nyt kuitenkin noihin spagettisähkölaitteilla varustettuihin murheenkryyneihin verrattuna sentään on jollakin tasolla. Toyota nyt varsinkin kestää lähes kymmenkertaiset kilometrit makaronien tekeleihin verrattuna.
Toki automies ei ole automies ellei ole kerran eläissään erehtynyt kokeilemaan sydän-ja verisuonitauti riskiään sekaantumalla Alfaan, mutta käsitin, että tarkoitus oli saada luotettava kulkupeli.
 
Suosikkijoukkue
Chelsea FC
Sama, ja Alfan ylläpitokustannukset ovat taivaissa verrattuna esim. Fordiin ja Toyotaan. Ford ja toikkari ovat tietysti hmv-autoja, mutta sentään ovat toimintavarmoja, mitä ei voi hyvällä tahdollakaan sanoa Alfasta tai fiiusta.
 

Tuamas

Jäsen
Kaksilitrainen (vakuutusmaksut), ilmoituksen mukaan kaupunkiajossa maltilliset 12 litraa sadalla kilometrillä kuluttava ei, ainakaan minun mielestä ole kovin "fiksu" ratkaisu kakkosautoksi kaupunkiajoon.

Toisaalta olenkin köyhä.

Sanoisin että Aygo on jopa kaupunkiautoksi liian heppoinen, ovet tuntuvat aaltopahvista tehdyiltä ja vehje kuulostaa sekä näyttää mopoautolta.

Tuohon hintaluokkaan asettuu minun mielestäni järkeviä vaihtoehto mm. Hyundai Getz (1.1 litranen kone ja hintahaarukkaan saa ainakin alle 100k ajettua 2007 vuosimallista), Ford Fiesta (hiukan joudut tinkimään, mutta niin näköjään Aygon kanssakin) ja Pösö 207 tai 206.

Noissa kuitenkin silti se olennainen juttu on huoltohistoria ja yleiskunto, jos kyseessä on yksilö jota on huollettu säntillisesti, ei eksoottisempikaan merkki ole välttämättä huono ratkaisu (Fiatit ja Alfat jättäisin silti suosiolla muiden murheiksi).

Jos itse olisin ostamassa, päätyisin varmaan hiukan korottamaan budjettia ja sitten hankkimaan perusvarman Polon vm. 04-06, noista on tosi harvoin kellään mitään negatiivista sanottavaa ja menevät pirun pienellä kulutuksella.
 

bart

Jäsen
Jos itse olisin ostamassa, päätyisin varmaan hiukan korottamaan budjettia ja sitten hankkimaan perusvarman Polon vm. 04-06, noista on tosi harvoin kellään mitään negatiivista sanottavaa ja menevät pirun pienellä kulutuksella.

Meillä oli uutena hankittu -07 Polo 1.4 litraisella bensakoneella. Tuon perusvarmuuden allekirjoitan, mutta en pientä kulutusta. Viimeisen vuoden kulutus sekalaisessa ajossa oli tankkaus.com -merkintöjeni mukaan 7,6l/100km. 1.2 litrainen lienee pihimpi enkä toki tiedä, että miten on noiden vanhempien Polojen kanssa kun kokemusta on tosiaan vain tuosta. Mainittakoon muuten, että Polon tilalle taloon tuli -09 1.4 TSI Octavia ja lyhyen otannan (<1500km) perusteella kulutus on samantyyppisessä ajossa ollut noin litran/100km pienempi.
 

V-G-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна | isn't
Arvasinhan minä, että eri mieltä ollaan heti, jos ehdottaa jotain ns. sykähdyttävää tapaa siirtyä paikasta toiseen. Aamulääkkeet ovat mulla jääneet ottamatta jo melkein 30 vuotta. Käsi sydämellä, yritin vain tuoda vaihtoehtoihin autoja, joiden ajaminen ei välttämättä tapahdu aina puolisurullinen ilme kasvoilla.

Tuo Fiat Stilon 1.6-litrainen moottori on pirteä, kuulostaa kivalta ja siihen voi luottaa. Alfan pannu sen sijaan on suoranainen taideteos, yksi miellyttävimpiä moottoreita, joita olen päässyt kierrättämään. Muutenkin italojen maine laaduttomina paskoina on aikansa elänyt urbaanilegenda. Vielä rapiat päälle kymmenen vuotta sitten näissä jauhannoissa saattoi hyvinkin olla perää, mutta hommaan on herätty kyllä jo ajat sitten.

Bensa toki maksaa paljon, mutta oletin, että koska toivottiin erityisesti bensiinimallia, olisi toiveissa nimenomaisesti jokin kiinnostava malli. Monethan ovat alentuneet ajamaan diesel-käyttöisiä harmaita rohisijoita, jolloin ei tietenkään haittaa, jos autonakin on joku whirlpool primera. Jos sen sijaan haluaa nauttia matkastaan, voi säästää muissa asioissa, kuin siinä, että sadan kilometrin matkalla 98 maksaa sen 5-10 euroa ylimääräistä verrattuna nokivasaroihin.

Suomalainen autonostamiskulttuuri heijastelee muutenkin mitäänsanomattomuudessaan suomalaista masentunutta mielenmaisemaa aivan yksi yhteen. Teen testin: käväisen ikkunan äärellä, ja katson mitä autoja näen kadulla ... VW Golf 3-koppa, Avensis, Corolla, Bora, hyundai ja Squashkai. Eli suomeksi Oksa, kivi, mikroaaltouuni, veltto kyrpä jne. Ei kertakaikkiaan mitään mielenkiintoista; ei mitään, minkä perään katsoisi toisen kerran. Ketään ei tunnu kiinnostavan ostaa itselleen samalla vaivalla autoa, josta oikeasti pitäisi. Ylipäätään ketään ei kiinnosta enää autoilu, vaan ainoastaan joku yltiönurmijärveläinen pihi tapa päästä paikasta toiseen. Jee saatana! Tylsämielisten paratiisi, jossa aina kun joku tekee jotain säväyttävää, harmaaksi muuttuneet miehet ja naiset nousevat harmaista mondeioistaan huokailemaan että miten se nyt tollee pröystäilee. Vittu mikä anteeksipyytelijöiden zombilandia.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Heh, aika tyylipuhdas itkupotku V-G:ltä. Näitä lisää!
 

kake619

Jäsen
Suosikkijoukkue
Caps, scholl
Jos itse olisin ostamassa, päätyisin varmaan hiukan korottamaan budjettia ja sitten hankkimaan perusvarman Polon vm. 04-06, noista on tosi harvoin kellään mitään negatiivista sanottavaa ja menevät pirun pienellä kulutuksella.

Tässäpä tämä, toki tuolla 5000€ budjetillakin jo saa tuollaisia 100-150 tuhatta km ajettuja, hyvin huollettuja Polosia. Toki vuosimallista joutuu tinkimään sitten tuonne 02-04 välille, mutta haitanneeko tämäkään mitään. Moottoreissakin löytyy useampaa pieniruokaista ihan pätevää vaihtoehtoa.
 

V-G-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна | isn't
Heh, aika tyylipuhdas itkupotku V-G:ltä. Näitä lisää!
SAAMASI PITÄÄ!

Mainitsiko aiemmin tässä samaisessa ketjussa ajavasi/ajaneesi Skoda Octavialla?
Olen ajanut lankomiehen Octavialla muutamia satoja kilsoja, kauhea paska! Takuu oli muistaakseni 2 vuotta, minkä jälkeen ollut jo kahdesti isossa rempassa; kerran venttiilikannen takia ja kerran vaihteiston takia. Hirveä määrä kyyneliä niinkin hajuttomasta tylsimyksestä. Itse ajan ikivanhalla audilla, jota kunnostelen etenkin kesäisin. Halpaa, kivaa ja mielenkiintoista, suosittelen. Auto on juuri sellainen kuin haluan sen olevan :)

edit. turbon kanssa ollut myös häikkää, kuulemma.
 

V-G-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна | isn't
Ainiin se itkupotkuilu. Piti kysymäni, että kun autoon kuitenkin uppoaa kaikkine kuluineen melko paljon fyrkkaa, sitä voisi verrata kalliiseen viinipulloon. Juotko sen mieluummin iloinen ilme kasvoillasi hyvässä seurassa Riedelin lasista, vai tiistain ja keskiviikon välisenä yönä yksin himassa Ikean muovilasista katsellen Youtubesta vanhoja salkkariklippejä?
 

100A

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto, Lukko, Jokerit
Sama, ja Alfan ylläpitokustannukset ovat taivaissa verrattuna esim. Fordiin ja Toyotaan. Ford ja toikkari ovat tietysti hmv-autoja, mutta sentään ovat toimintavarmoja, mitä ei voi hyvällä tahdollakaan sanoa Alfasta tai fiiusta.

Ja tuommoista HMV-kakkoskärryä tässä sitten syksymmällä haetaankin. Kesän hurisen Banditilla, syksyllä sitten vaikka semmoisella vanhalla poololla tai vastaavalla. Tuossakin olisi oiva rutku: Volkswagen Polo 1.2 (5d) Viistoperä 2004 - Vaihtoauto - Nettiauto
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös