Autoiluketju

  • 3 281 317
  • 18 827

kake619

Jäsen
Suosikkijoukkue
Caps, scholl
Ainiin se itkupotkuilu. Piti kysymäni, että kun autoon kuitenkin uppoaa kaikkine kuluineen melko paljon fyrkkaa, sitä voisi verrata kalliiseen viinipulloon. Juotko sen mieluummin iloinen ilme kasvoillasi hyvässä seurassa Riedelin lasista, vai tiistain ja keskiviikon välisenä yönä yksin himassa Ikean muovilasista katsellen Youtubesta vanhoja salkkariklippejä?

Kysymyshän oli nyt kakkosautosta joka saakin olla pieni koirankoppi joka ei herätä tunteita, eli tuo sinun vertauksesi vähän ontuu. Paremmin ehkä tässä tapauksessa osuisi jos vertaisit autoa Koffin kolmoseen ja jos ei ihan idiootilta halua näyttää niin tällä kertaa ehkä juo mielummin sitä koffia siellä himassaan tiistain ja keskiviikon välisenä yönä kun kukaan ei ole näkemässä.

Autoilussa kun kannattaa myös huomioida käyttötarkoitus ja jos ei ole tarvetta toiselle "ykkösauton tasoiselle" bensasyöpölle, niin miksi tällaista lähtisi hommaamaan. Harraste autoina sitten nämä säväyttävät ja massasta poikkeavat yksilöt.
 

V-G-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна | isn't
kake619: Kieltämättä innostuin tuon Raruren autonhaun kautta haukkumaan kaikkea suomalaista auton omistamista. Ei tässä sinänsä siis menty sen kakkosauton ostamisideologia edellä, vaan autoilun ylipäätään.
 

Outsider

Jäsen
Kyllä saa ihminen elää aika omissa maailmoissaan, jos jonkun puntocivicin omistaminen saa tuntemaan itsensä suureksi individualistiksi.:D Noissa ~10 vuotta vanhoissa Alfoissa on kyllä se hyvä puoli, että niitä saa lähes ilmaiseksi, jos harrastaminen kiinnostaa. Oikeasti vanhoissa onkin sitten hinnat valitettavasti jotain aivan muuta.
 

Nebula

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, Crosbyn Pingviinit ja Lindrosin Flyers
Heh, aika tyylipuhdas itkupotku V-G:ltä. Näitä lisää!

No, olipa itkupotkua tai ei, niin minun mielestä kyllä aivan täyttä asiaa!
Toki, jokainen tekee päätökset ajoneuvonsa mukaan, kuten haluaa, mutta henkilökohtaisesti allekirjoitan montakin asiaa V-G:n viestistä.

Erityisesti pari viimeistä lausetta sekä nauratti, että sai olemaan samaa mieltä asiasta.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
No jaa, muutaman tonnin ritsat ovat nimenomaan kulkuvälineitä. Aika fakiiri saa olla, jos niillä ajamisesta jotain nautintoa saa, ellei sitten ole jokin harrastaja tms. Sikäli hassua kiukutella epäilystä, että kymmenen vuotta vanha italialainen ei ehkä ole se luotettavin ajoneuvo ja vetää siihen vielä jotain syväluotauksia suomalaisuudesta. Ymmärrän kyllä eron ajotuntumassa yms. kalliimmissa hintaluokissa, mutta jos sitä kaupunkiajoon tulevaa kauppakassia etsitään niin sillä tuskin on niin väliä.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Sinänsä kyllä ihan allekirjoitan tuon V-G-:n purkauksen suomalaisten automaun ja autokannan ääritylsyydestä ja mielikuvituksettomuudesta. Mutta minä uskoisin että osasyy (ja todennäköisesti aika iso syy) tuohon on siinä että autoilu on yksinkertaisesti ihan vitun kallista täällä Suomessa, etäisyydet pitkiä ja varsinkin haja-asutusalueilla julkinen liikenne aivan olematonta, joten autoilussa on pieni pakko panostaa luotettavuuteen. Siksipä varmaan täälläkin meillä päin ehkä n. 90% autoista on Toyotia, Skodia, Volkkareita ja Nissaneita. Ei ihmisillä ole vaan yksinkertaisesti varaa ostaa jotain eksoottisia mutta epäluotettavia autoja kun se auto on juurikin kulkuväline eikä mikään leikkikalu. Se on helvetin ikävä juttu kun itsekin jonkinmoisena autofriikkinä mieluummin näkisi vähän eksoottisempiakin kulkineita liikenteessä, ja kyllähän sitä itsekin mieluummin ajaisi jollakin vähän enemmän intohimoja herättävällä kulkupelillä kuin nykyisellä V70-dieselkopilla. Mutta kun autoa tarvitsee paljon, ja tarvitsee monikäyttöistä autoa, ja sen lisäksi ei ole oikein laittaa hirveästi ylimääräistä rahaa autoiluun niin tuolla laatikolla pitää nyt vaan tulla toimeen.
 

V-G-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна | isn't
No jaa, muutaman tonnin ritsat ovat nimenomaan kulkuvälineitä. Aika fakiiri saa olla, jos niillä ajamisesta jotain nautintoa saa, ellei sitten ole jokin harrastaja tms. Sikäli hassua kiukutella epäilystä, että kymmenen vuotta vanha italialainen ei ehkä ole se luotettavin ajoneuvo ja vetää siihen vielä jotain syväluotauksia suomalaisuudesta.

Et nyt hiffannut mua ollenkaan, kuten vaikkapa Nebula, mutta koitetaan nyt selventää: Hurttia!

Älä ole niin tosissasi.

Jos kohta se on pakko sanoa, että "muutaman tonnin ritsa" on juuri se, mikä saa mut venyttelemään kielenkantojani. Hieman ärtyneenäkin, myönnetään. Aika HMV saa olla, jos esim. tällaisella ajamisesta ei saa nautintoa. Pitääkö sen olla sadan tonnin matala urheluauto, että syy ostoon on ajonautinto? Miksi halpaa autoa ei ostettaisi miellyttävyyden perusteella? Jokaisella on olemassa yksilökohtaisia mieltymyksiä asiassa, jos toisessakin. Miksi niin moni kuitenkin päätyy johonkin nissaniin, vaikka paljon halvemmalla saisi paljon paremman auton? Halutaan auto, jossa on uutta keksipakettimuovia rahisemassa ja ennen käyttämätön paska cd-soitin?

Ehkä kyse on siitä, että ei jakseta paneutua. Tai ehkä ajatus mahdollisimman edullisesta ja mahdollisimman uudesta autosta istuu niin syvällä, että muuta ei edes ajatella.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Ehkä kyse on siitä, että ei jakseta paneutua. Tai ehkä ajatus mahdollisimman edullisesta ja mahdollisimman uudesta autosta istuu niin syvällä, että muuta ei edes ajatella.

Tai ehkä autojen näprääminen ei kiinnosta tippaakaan, vaan haluaa vain varmasti paikasta toiseen. Jos ei autoilu herätä intohimoja, niin ymmärrän hyvin, että porukka valitsee sen varman Nissanin eikä lähde arpomaan jonkin mehukkaamman mutta epävarmemman ritsan kanssa.
 

Nebula

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, Crosbyn Pingviinit ja Lindrosin Flyers
Tai ehkä autojen näprääminen ei kiinnosta tippaakaan, vaan haluaa vain varmasti paikasta toiseen. Jos ei autoilu herätä intohimoja, niin ymmärrän hyvin, että porukka valitsee sen varman Nissanin eikä lähde arpomaan jonkin mehukkaamman mutta epävarmemman ritsan kanssa.

"Mehukkuus" ja epävarmuus eivät aina kulje käsi kädessä. Muuten en ole eri mieltä viestistäsi.
 

V-G-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна | isn't
Sampion edellinen viesti toi mieleeni päättelyketjun, jonka Jeremy Clarkson esitti aikanaan Top Gearissa. Olen miettinyt sitä paljon, ja vaikka Jezza sen tietyllä läpällä heittikin, on siinä totuuden siemen:

Jos ei ole kiinnostusta johonkin, ei voi olla kovin hyvä siinä. Miksi siis tehdä sitä lainkaan?

Jos autot eivät kiinnosta, ajaminen ei kiinnosta. Jos ajaminen ei kiinnosta, ei voi olla kovin hyvä ajaja. Miksi siis ajaa?

Mitä mieltä palstan ratinpyörittäjät ovat? Onko se (tää argumentti tulee kuitenkin) "pakko", joka pakottaa ajamaan todellakin niin pakottavan pakollinen, että pitää tehdä päivittäin jotain sellaista, josta ei lainkaan ole kiinnostunut, ja jossa on oikeastaan aika huono? Toisaalta: voisiko siitä ajamisesta kiinnostua, voisiko autoista kiinnostua? Edes sen verran, että saattaisi valita auton, jonka sisällä aidosti viihtyy, jos se työmatka ja kaikki kauppareissut on kuitenkin sillä tehtävä?

Itse ajan autolla, josta ei saisi myytynä mitenkään tuhatta euroa enempää. Neliovinen sedan Audi. Vanha kuin taivas. Nautin joka kerrasta sen ratissa aivan uskomattoman paljon. Mahtava peli; saan ajoasentoni täydelliseksi, en jää jalkoihin kaupungissa tai motarilla, rahaa ei kulu liikoja. Luotettavuuteenkin voi vaikuttaa aika paljon pienillä valinnoilla ja satsauksilla. Korjaamolla on tullut käytyä kerran 14:ssa kuukaudessa. Keskihinta neljältä edelliseltä korjaamoreissulta on 156 euroa. Bensaa kuluu n. 7,8 litraa sadalla. Rakastan Audiani. Sen ajaminen, mutta myös kunnossapito on rakasta puuhaa. Kerran kesässä putsaan ja huollan sen pellistä peltiin suurinpiirtein hammasharjan kanssa, muuten perjantaisin TI-pesucenterissä. Mutkatiet on muuten hauskinta hottia, vaikka auto ei varsinaisesti lähdekään kuin hauki Töölöstä.

Ja niin edelleen.

En todellakaan oleta tai tarkoita, että jokaisen tulisi suhtautua autoonsa (autonvalintaan) samanlaisella omistautumisella, kuin vaikkapa minä, mutta mielestäni pieni päivittäisiin asioihin paneutuminen ja niistä kiinnostumaan pakottautuminen voisi tehdä jokaiselle terää. Vähän sama kuin söisi päivittäin ruokaa, jonka maku olisi ihansama ja ostaisi kotiinsa taulun, josta nyt ei oikeastaan juuri tee mieli sanoa mitään.

Valintansa pitäisi pystyä aina perustelemaan itselleen. Ei siis muille, vaan itselleen. Valitettavasti en usko, että kovin monikaan suomalainen pystyisi tätä tekemään sen käskainsa kanssa. Eletäänkö täällä siis laput silmillä kiinnostumattomana? Mun mielestä suomalaisissa on havaittavissa tätä piirrettä.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Itse ajan autolla, jota on välillä oikeasti vaikea löytää parkkihalleista muun kuin kattokaiteen värin (useimmissa saman merkin autoissa ovat mustat) perusteella, eli tammenruskealla Passatilla. En ymmärrä, mikä siinä, että ko, ajoneuvo on "käteensopiva", mukava ajaa, tilava, penkit materiaaliaan myöten mukavat ja ajo-ominaisuudet kivat on "laput silmillä kiinnostumattomana".

Hyvä ajoneuvo, kiva moottori, ei paha kulutus, mukavat tilat, hyvä valikoima lisävarusteita (ehdollistuminen esimerkiksi mukautuvaan vakionopeudensäätimeen on noin sata prosenttia) jne. Siinä ihan riittävästi perustetta kyseiselle kulkineelle.
 

Knox

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flyers
Sampion edellinen viesti toi mieleeni päättelyketjun, jonka Jeremy Clarkson esitti aikanaan Top Gearissa. Olen miettinyt sitä paljon, ja vaikka Jezza sen tietyllä läpällä heittikin, on siinä totuuden siemen:

Jos ei ole kiinnostusta johonkin, ei voi olla kovin hyvä siinä. Miksi siis tehdä sitä lainkaan?

Jos autot eivät kiinnosta, ajaminen ei kiinnosta. Jos ajaminen ei kiinnosta, ei voi olla kovin hyvä ajaja. Miksi siis ajaa?

Minusta ajaminen voi kiinnostaa, vaikkei ole mitenkään erityisen kiinnostunut autoista. Ei mua autot yleisesti kiinnosta paskaakaan, mutta kyllä mua kiinnostaa ajaa esim. jollain ökyautolla/urheiluautolla. Tajuan kyllä kun näen hienon auton, mutta ei mua kiinnosta yhtään esim. auton tekniikka, mutta mielelläni käyn tuollaisia kärryjä ajamassa. Ja varmasti nauttisinkin siitä.

Mitä mieltä palstan ratinpyörittäjät ovat? Onko se (tää argumentti tulee kuitenkin) "pakko", joka pakottaa ajamaan todellakin niin pakottavan pakollinen, että pitää tehdä päivittäin jotain sellaista, josta ei lainkaan ole kiinnostunut, ja jossa on oikeastaan aika huono? Toisaalta: voisiko siitä ajamisesta kiinnostua, voisiko autoista kiinnostua? Edes sen verran, että saattaisi valita auton, jonka sisällä aidosti viihtyy, jos se työmatka ja kaikki kauppareissut on kuitenkin sillä tehtävä?

No kyllähän se aika monelle on todellakin pakko. Ei puhuta kuitenkaan mistään kitaran soitosta, vaan liikkumisesta esim. kodin ja työpaikan välillä, joka on aika monella pakko tehdä omalla autolla.

Ja varmasti voisi kiinnostua, mutta miksi siitä pitäisi kiinnostua? Tunnen monta ihmistä, jolle auto ei ole mitään muuta kuin tapa liikkua paikasta toiseen. Näille ihmisille riittää, että auto on luotettava ja halpa ylläpitää.

En todellakaan oleta tai tarkoita, että jokaisen tulisi suhtautua autoonsa (autonvalintaan) samanlaisella omistautumisella, kuin vaikkapa minä, mutta mielestäni pieni päivittäisiin asioihin paneutuminen ja niistä kiinnostumaan pakottautuminen voisi tehdä jokaiselle terää. Vähän sama kuin söisi päivittäin ruokaa, jonka maku olisi ihansama ja ostaisi kotiinsa taulun, josta nyt ei oikeastaan juuri tee mieli sanoa mitään.

Miksi? Siis ihan oikeasti, mitä joku Irmeli 56vee hyötyy siitä, että hänelle pakkosyötetään asiaa joka ei kiinnosta häntä paskaakaan?

Sama koskee tuota ruokailua, jos jollekkin on ihansama miltä ruoka maistuu, niin mitä sitten? Voihan sellaiselle ihmiselle paasata viikon makujen ihanuudesta, mutta tuskin se henkilön suhtautumista muuttaa mihinkään. Vai muuttuuko sun kantasi autoiluun, jos pakkosyötän sullle omia näkemyksiäni autoilusta tarpeeksi?

Ja tuo taulu esimerkkikin on vähän ontuva. Kun en tiedä ketään ihmistä, jolle taulun ostaminen olisi elinehto, tai vähintäänkin elämää huomattavasti helpottava asia.

Valintansa pitäisi pystyä aina perustelemaan itselleen. Ei siis muille, vaan itselleen. Valitettavasti en usko, että kovin monikaan suomalainen pystyisi tätä tekemään sen käskainsa kanssa. Eletäänkö täällä siis laput silmillä kiinnostumattomana? Mun mielestä suomalaisissa on havaittavissa tätä piirrettä.

Minä taas uskon että melko moni pystyy perustelemaan itselleen valintansa. On se syy sitten hinnassa, turvallisuudessa, tavaratilasta yms. Ja saattahan joku hurja olla sitäkin mieltä, että käskai on ajettavuudeltaan hyvä.
 

Stonewall

Jäsen
Suosikkijoukkue
RoKi, Liverpool
Rakastan Audiani.

No niin. Siinä putosi pohja kakilta edeltäviltä viesteiltä autoilun intohimosta ja ajamisen ilosta. Audi, auto jonka suomalainen keskiluokkainen ihminen ostaa, koska haluaisi erottua keskiluokasta tajuamatta ajavansa kaikkein keskiluokkaisimmalla autolla maailmassa. Jos autoilu on tärkeää, niin ei kai kukaan Audia osta! Hanki nyt se Alfa tai vanha Jagge 8-koneella tai peräti 12-mukisena, niin alkaa olemaan jo jotakin intohimoa tuossa touhussa.

Muuten olet kyllä oikeassa siinä, että vähän tylsiä autojahan sitä köyhä kansamme joutuu ostamaan. Itsekin ajan tällä hetkellä isolla perhefarmarilla, mutta minkäs teet. Auto on nyt pakosta ensisijaisesti kuljetin. Ruukasin minäkin ajaa ennen isolla bensarosvolla, mutta perheen kasvaminen pakottaa priorisoimaan, vähän valitettavasti.

Moni kai ajaisi mielellään eksoottisella laitteella, mutta pakon edessä päätyy Toyotaan tai Audiin. Vaihtoehtona on äänestää autoveroa alentamaan sitoutuvaa opposition kansanedustajaehdokasta. Onko sellaisia?
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Eletäänkö täällä siis laput silmillä kiinnostumattomana? Mun mielestä suomalaisissa on havaittavissa tätä piirrettä.

Meitä on moneen junaan, itse jotenkin samaistun ajattelutapaasi mutta en löydä taas järkeä tonnin Audista ja vielä pitäisi uskoa että kuluttaa vain 7.8. Oma Focus kuluttaa siinä tapauksessa 5.8 litraa, puhutaan ilmeisesti kehä tai maantieajosta.
Mun teesi halpaan kaupunkiautoiluun on parin tonnin a-mallin Focus joka painaa vaivaiset 1100kg. On pirun kiva pyöritellä kaupungin kujilla kun ei ole mikään panssarivaunu. Halpa auto huoltaa ja hyvä ohjaustuntuma, ajajan auto tuosta hintaluokasta ja kyllä nautin joka hetkestä kun spräädään kartsalla.
Liitin Tuulilasista kohdan missä puhutaan tästä Focuksen ajettavuudesta, mutta autoista jotain tietäville tämähän oli itsestäänselvyys.

_
 

Liitteet

  • DSC00049.JPG
    DSC00049.JPG
    93 KB · kertaa luettu: 554

Apassi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Marraskuun puolivälissä tilattu Skoda Octavia VRS Veholta. Vieläkään ei ole edes tuotantoviikkoa tiedossa. Tilatessa kerrottiin, että kestää noin 3-4kk. Nyt mennyt 4kk ja vielä ei autosta mitään hajua, että koskahan mahtaisi saada. En ole vielä sopimuksen pienellä präntättyjä lukenut, mutta käsittääkseni mikäli tehtaasta johtuvasta syystä veho ei pysty toimittamaan, niin mitään hyvitystä en saa. 6 kk:n rajakin tulee todennäköisesti napsahtamaan rikki.

Alkaa siinä mielessä vituttamaan, että pitäis kohta tuohon nykyiseen autoon tehdä katsastus ja korjauskierros, jonka olin suunnitellut jättäväni seuraavalle omistajalle.
 

varjo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Montreal Canadiens, (Internazionale), Nash&Suns
Kysytäänpä tyhmä kyssäri johon googletuksen perusteella joko on tai ei ole vastausta.
Vaihdatin tuossa juuri kesärenkaat alle (Pirellin joku malli, olisiko ollut P7) ja mietin sitten että mitenkä noissa renkaissa voi varmistaa pyörimissuunnan, ainakaan pikavilkaisulla ei näkynyt mitään TÄHÄN SUUNTAAN -> merkintää, outside yms. tekstiäkään ei pistänyt silmään. Jos mitään suunta/puoli-indikaatiota ei ole, silloin pyörimissuunnalla ei liene väliä?

Lähinnä huoli on sen takia että renkaita vaihtoi ulkkari ja renkaitten "paikkamerkinnät" olivat på svenska ja olen oppinut olemaan luottamatta siihen että yritin suullisesti selittää että HF tarkoittaa sitten samaa kuin oikea eturengas jne.

Näyttäisi olevan aika paljon negatiivisia kommentteja ko. kiekoista netissä, en ole vielä noilla ehtinyt ajaa kuin ehkä 50km (ennen talvea+tänä keväänä) joten oma tatsi on vähän heikko. Mutta kun renkailla on ehkä max. 15k alla niin pitää olla todella heikot renkaat että viitsii huvikseen vaihtaa kuten muuten varmaan vielä kulkisi kaksikin kesää.
 
Viimeksi muokattu:

Gags

Jäsen
Suosikkijoukkue
Charlestown Chiefs
Tunne vs. Järki

Omakohtainen kokemukseni on, että autonvalinnassa tunne kohtaa järjen ja painotus on erilainen eri ihmisillä. Edellinen autoni oli Alfa Romeo Giulietta, joka oli pitkälti tunteen voitto (yllätys, yllätys!). Nautin jokaisesta ajamastani kilometristä ja auton hoitoon uhraamastani ajasta. Mitään valittamista kyseisestä autosta minulla ei ole. Käynnistyi kuin palmun alta -25 asteen pakkasessakin, seistyään paikallaan viikon.

Uuden auton hankinta kun tuli ajankohtaiseksi, harkitsin kahta eri automallia, Mersun A-mallia ja Volvon V40-mallia, joista päädyin jälkimmäiseen. Nyt on sitten automaatti ja diesel, eli todellinen pappa-auto ja varmaan kohtuullisen "fiksu" valinta. Olen toistaiseksi täysin tyytyväinen autooni, mutta tosiasia on että joka kerta kun vastaan tulee Giulietta, jään haikailemaan vanhaa autoani.

Näin ollen minä ymmärrän hyvin kumpaakin "leiriä" tässä keskustelussa, koska olen kuulunut kumpaakin. Kuitenkin uutta autoa hankkiessani minulle oli täysin selvää etten anna kuitenkaan "järjen" voittaa enempää kuin kahteen aiemmin mainittuun automalliin asti :)
 

ipa rules

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Packers
Kysytäänpä tyhmä kyssäri johon googletuksen perusteella joko on tai ei ole vastausta.
Vaihdatin tuossa juuri kesärenkaat alle (Pirellin joku malli, olisiko ollut P7) ja mietin sitten että mitenkä noissa renkaissa voi varmistaa pyörimissuunnan, ainakaan pikavilkaisulla ei näkynyt mitään TÄHÄN SUUNTAAN -> merkintää, outside yms. tekstiäkään ei pistänyt silmään. Jos mitään suunta/puoli-indikaatiota ei ole, silloin pyörimissuunnalla ei liene väliä?

Löytyy tosiaan monia rengasmerkkejä (varsinkin kesärenkaista) joissa pyörimissuunnalla ei ole väliä ja muistaakseni Pirelli o juuri yksi niistä. Nokiassahan puolestaan on käytännössä aina pyörimissuunta merkitty.
 

Frostburn

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leafs, HPK
Löytyy tosiaan monia rengasmerkkejä (varsinkin kesärenkaista) joissa pyörimissuunnalla ei ole väliä ja muistaakseni Pirelli o juuri yksi niistä. Nokiassahan puolestaan on käytännössä aina pyörimissuunta merkitty.

Nykyrenkaissa on yleensä jompi kumpi (eli pyörimissuunta tai ulkoreuna) merkitty. Voipi olla, että poikkeuksiakin löytyy, mutta itse en ainakaan oman autoilu-uran aikana ole yhteenkään täysin miten tahansa päin asennettavaan kesärengasmalliin törmännyt.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Nykyrenkaissa on yleensä jompi kumpi (eli pyörimissuunta tai ulkoreuna) merkitty. Voipi olla, että poikkeuksiakin löytyy, mutta itse en ainakaan oman autoilu-uran aikana ole yhteenkään täysin miten tahansa päin asennettavaan kesärengasmalliin törmännyt.

Ja Nokia NRV muistaakseni oli sellainen, että siitä oli sekä pyörimissuunta että ulkoreuna määrätty, eli oli erikseen vasen ja oikea rengasmalli. Minulla ei hahmotuskyky näissä asioissa oikein riitä, mutta joskus on tullut ihmeteltyä epäsymmetrisesti kuvioituja renkaita, kun esim ura on toisella puolella autoa renkaan ulkolaidalla ja toisella sisälaidalla. Tai sitten ne oli päin vittua asennettu. Menin sekaisin jo pelkästä ajattelun ajattelusta.
 

Veijari

Jäsen
Omakohtainen kokemukseni on, että autonvalinnassa tunne kohtaa järjen ja painotus on erilainen eri ihmisillä.

Näin juuri. Itsellä vaaka kallistui tänä keväänä vahvasti tunteen puolelle ja vaihdoin pari vuotta luotettavasti palvelleen diesel Audin pois. Tilalle tuli hieman kalliimpi, enemmän ajettu, vanhempi, enemmän kuluttava V8 bensa. Ei tuo edellinenkään mikään pappamalli ollut mutta tämä se vasta hauska peli on ajella!

Auto kulkee kuin raiteilla tiellä kuin tiellä ja moottoritien rampista pitää pääsääntöisesti jarruttaa sallittuun nopeuteen muun liikenteen sekaan liityttäessä. Vaikka manuaalivaihteinen onkin niin käytössä ovat lähinnä vaihteet 1, 3 ja 6. Niin hyvä vääntö on alhaisimmistakin kierroksista asti, ettei juuri muita vaihteita tarvitse arkiajossa käyttää.

En ole katunut ostopäätöstä hetkeäkään vaikka vaihtoa ei voinut järjellä mitenkään perustella. Kilometrejä tulee vuodessa yli 30tkm, joten bensaa menee tietysti sen verran, että bensa-aseman tädit moikkailee jo puolituttuna mutta on se ajamisen nautinto jokaisen pennin arvoista.

Auto on minulle muutakin kuin kulkuväline paikasta A paikkaan B. Se on työkalu ja hieman harrastuskin. Alkuun mietin, että mitäköhän tuli tehtyä mutta kilometrien ja kokemusten karttuessa ja autoon totuttua, pidän tästä autosta ihan saatanasti. Vaimokin on tykästynyt vaikkei ymmärräkään urheilullisen auton kaikkia ominaisuuksia ja eroja perusmalliin. Suosittelen nauttimaan autoilusta vielä ennen kuin päiviräsäset kieltää tämänkin hauskuuden.

Terveisin 298 g/km.
 

pikkuvaimo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Dallas, Puustinen ja NATO
Renkaiden pyörimis-suunnasta.

On moniakin renkaita, millä ei ole mitään väliä pyörimis-suunnalla, tai ulkoreunalla. Monesti sen huomaa jo siitä, että kuvio on samanlainen, vaikka rengasta pyöräyttäisi 180 astetta pystyakselinsa ympäri. Silti kannattaa asia tarkistaa merkinnöistä. Monet matalampien nopeusluokkien, ja paketti-autojen renkaat ovat juurikin sellaisia. Kesärenkaat voi myös laittaa eri puolella autoa, kuin ne edelliskesänä oli (tietenkin vain, jos pyörimis-suuntaa ei ole). Nastarenkaiden suuntaa ei kannata muuttaa, nastat rupeaa irtoilemaan melko kiivaasti jos suuntaa vaihtaa. Nastarenkaat kannattaa kuitenkin laittaa eri akselille, kuin edelliskerralla.

Normaali ajossa, kuivalla kelillä, tuolla pyörimis-suunnallakaan ei ole valtavaa merkitystä. Märällä tiellä tilanne on täysin eri. Väärinpäin pyöriessä renkaan veden syrjäyttäminen on paljon huonompaa kuin oikeaan suuntaan pyöriessä, ja vesiliirto yllättää jo pienissäkin nopeuksissa.
 

Outsider

Jäsen
Suomalainen autonostamiskulttuuri heijastelee muutenkin mitäänsanomattomuudessaan suomalaista masentunutta mielenmaisemaa aivan yksi yhteen. Teen testin: käväisen ikkunan äärellä, ja katson mitä autoja näen kadulla ... VW Golf 3-koppa, Avensis, Corolla, Bora, hyundai ja Squashkai. Eli suomeksi Oksa, kivi, mikroaaltouuni, veltto kyrpä jne. Ei kertakaikkiaan mitään mielenkiintoista; ei mitään, minkä perään katsoisi toisen kerran. Ketään ei tunnu kiinnostavan ostaa itselleen samalla vaivalla autoa, josta oikeasti pitäisi. Ylipäätään ketään ei kiinnosta enää autoilu, vaan ainoastaan joku yltiönurmijärveläinen pihi tapa päästä paikasta toiseen. Jee saatana! Tylsämielisten paratiisi, jossa aina kun joku tekee jotain säväyttävää, harmaaksi muuttuneet miehet ja naiset nousevat harmaista mondeioistaan huokailemaan että miten se nyt tollee pröystäilee. Vittu mikä anteeksipyytelijöiden zombilandia.

Pitää ihan mielenkiinnosta vielä kysyä, että missä maassa asiat ovat merkittävästi toisin muusta syystä kuin A: auton hinta/autoilu on halvempaa suhteutettuna palkkatasoon/yleisiin elinkustannuksiin ja B: ilmasto ei ole sitä mitä Suomessa? Ainakin Keski-Euroopassa ajellaan ihan yhtä harmaasti kuin täälläkin, mitä nyt autokanta on reilusti uudempaa ja kalliimpaa. Jossain etelämmässä taas näkee jotain 20 vuotta vanhoja Fiat Pandojakin vähän uudempien alfojen ja rellujen jne. joukossa, mutta tuskin sellaisellakaan ajamista millään fiilisjutuilla kovin moni itselleen perustelee, kun tarjolla olisi Ferrareitakin, jos lompakko kestäisi...
 

varjo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Montreal Canadiens, (Internazionale), Nash&Suns
Ihan tiedonantona, kyyläsin renkaat (Pirellit tosiaan) tarkemmin ja löytyihän sieltä "outer"-tekstipätkä pienehköllä fontilla ja parilla eri kielellä. Ja sikäli positiivista että kaikissa renkaissa se outer oli vieläpä ulkopuolella :)
 

V-G-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна | isn't
Larppa: Esimerkiksi Ruotsissa PPK-indeksi on huomattavasti suurempi kuin Suomessa. Helsinki on poikkeuksellisen vilkas tässä suhteessa, mutta vain Suomen sisäisessä vertailussa. Tukholmassa tuo numero on aivan eri sfääreissä. Samoin on muuten ML-indeksin ja varsinkin FK-indeksin kanssa. Ei siis tarvitse mennä Monacoon saakka.

PPK = Porscheja per kilometri
ML = Maserateja liikenteessä
FK = Ferrareita kaduilla
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös