Autoiluketju

  • 3 281 408
  • 18 827

Ruutuässä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Marraskuun puolivälissä tilattu Skoda Octavia VRS Veholta. Vieläkään ei ole edes tuotantoviikkoa tiedossa. Tilatessa kerrottiin, että kestää noin 3-4kk. Nyt mennyt 4kk ja vielä ei autosta mitään hajua, että koskahan mahtaisi saada. En ole vielä sopimuksen pienellä präntättyjä lukenut, mutta käsittääkseni mikäli tehtaasta johtuvasta syystä veho ei pysty toimittamaan, niin mitään hyvitystä en saa. 6 kk:n rajakin tulee todennäköisesti napsahtamaan rikki.

Alkaa siinä mielessä vituttamaan, että pitäis kohta tuohon nykyiseen autoon tehdä katsastus ja korjauskierros, jonka olin suunnitellut jättäväni seuraavalle omistajalle.
Vaihdoin syksyllä autoa ja Octavia RS oli yhtenä vaihtoehtona. Oli ollut silloin vähän aikaa vasta myynnissä ja todettiin, että mitään mahdollisuutta ei ole saada ennen vuodenvaihdetta, arveli toimitusajaksi 7 kk. Silloin taidettiin elää elokuun alkua. Auto on todella suosittu enkä yhtään ihmettele. Hinta taitaa olla useamman tonnin halvempi kuin edellinen malli ja suht tyylikäskin. En kuitenkaan itse jaksanut jäädä odottamaan vaan tilasin VW Touranin, joka oli haluamillani varusteilla samanhintainen. Lisäksi Volkkarissa oli Webasto, mitä RS:ään ei saanut. Touran tuli noin 3 kk:ssa ja on ollut erittäin hyvä auto kaikin puolin. Toki tehoja saisi olla enemmän, mutta kyllä noillakin jotenkin pärjää.
 

Apassi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Lisäksi Volkkarissa oli Webasto, mitä RS:ään ei saanut.

Kyllä itse veholta Octaviaan Webaston tilasin, joten vähän ihmettelen miksi et saanut sitä tilattua. Lisäksi vetokoukun, RS-challenge-paketin ja panoraama kattoikkunan. Omasta mielestäni todella hyvät varusteet RS:ssä muutenkin ajoneuvon hintaan verrattuna. Ulkonäkökin kohdallaan. Myös tehot ja (Diesel) polttoaineen kulutus ovat kyllä hyvässä suhteessa. Edellisen kerran, kun allekirjoittaneella on ollut 200 hv auto, niin polttoaineen kulutus oli karvan alle 10 L satasella. Nyt mennään reilusti alle 5:den litran.

Ainoa asia joka omalla kohdalla tässä vähän syö on se, että myyjä taisi pimittää todellista toimitusaikaa. Jostain Skoda keskustelupalstalta kävin lukemassa, että yksi myyjä oli tunnustanutkin, että sanoo toimitusajan väärin, koska eivät muuten saisi niitä kaupaksi.

No onneksi itsellä ei siinä mielessä ole paniikkia, että käytössä oleva VW Golf 1.9 TDI on luotettava peli sekin, vaikka 270 tkm on mittarissa. Touran oli itsellänikin joskus mielessä, mutta ulkonäkö- ja tehoasiat veivät lopulta voiton. Ei pystynyt tässä asiassa tekemään ns. järkiratkaisua. Tai en tiedä olisiko se ollut järkiratkaisu, jos hintataso on samaa luokkaa. Itse asiassa Touran on 3-4 tuhatta kalliimpi.
 
Viimeksi muokattu:

Outsider

Jäsen
Larppa: Esimerkiksi Ruotsissa PPK-indeksi on huomattavasti suurempi kuin Suomessa. Helsinki on poikkeuksellisen vilkas tässä suhteessa, mutta vain Suomen sisäisessä vertailussa. Tukholmassa tuo numero on aivan eri sfääreissä. Samoin on muuten ML-indeksin ja varsinkin FK-indeksin kanssa. Ei siis tarvitse mennä Monacoon saakka.

PPK = Porscheja per kilometri
ML = Maserateja liikenteessä
FK = Ferrareita kaduilla

Ja tämä liittyy tavallisen tallaajan autovalintaan miten? Meinaatko, että suomalainen ostaa Skodan vain siksi, että on suomalainen, mutta ruotsissa ilmiselvä valinta olisi Maserati? Valitseeko tavallinen ruotsalainen neljän lapsen äiti sen tylsän harmaan tila-auton sijasta Ferrarin tai Porschen, koska suhtautuu elämään täysin eritavalla mitä synkkä ja masentunut suomalainen vai onko sittenkin niin, että autovalinta on suht sama kuin suomalaisella lajitoverilla?
 

ipa rules

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Packers
Octaviaan ei taida saada tehtaalta webastoa mutta jälkiasennetun toki joka maksanee paritonnia? Touraniin webaston saa tehtaalta varsin edullisesti - olisko 750€?

Renkaista vielä katsoin eilen rouvan auton renkaat jotka on merkiltään bridggestone ja niissä ei ollut pyörimissuuntaa.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Octaviaan ei taida saada tehtaalta webastoa mutta jälkiasennetun toki joka maksanee paritonnia? Touraniin webaston saa tehtaalta varsin edullisesti - olisko 750€?

Ainakin tuossa Rakenna oma Skoda -palvelussa on polttoainekäyttöinen lisälämmitin tarjolla. Muuta en tiedä. Pasuunaan oli hyvin halpa lisävaruste.
 

El Samuel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät
Octavia RS:n saa nyt tehdasasennuksena webaston. Ensimmäisissä uusissa malleissa oli tämä puute, joka on nyt korjattu. Ja tosiaan, autolla on noin 7kk toimitusaika tällä hetkellä!
 
Suosikkijoukkue
Chelsea FC
Kyllä Octaviaan saa tehdasasennettuna webaston, reilu 900 € kustantaa lisävarusteena. Sekä bensa- että dieselmoottoriin saatavana. Viime syksynä tuli lisävarustelistalle.
 

Apassi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Octavia RS:n saa nyt tehdasasennuksena webaston. Ensimmäisissä uusissa malleissa oli tämä puute, joka on nyt korjattu. Ja tosiaan, autolla on noin 7kk toimitusaika tällä hetkellä!

Tarkistin tuosta tilauslomakkeesta, niin 750 euroa maksoi webasto.

Ai 7 KK:n toimitusaika tällä hetkellä. Itse kun myyjältä kuukausi sitten tivasin, niin 5-6 kk oli silloin. No kesäloma alkaa vasta hein'kuun lopussa. eli jos siihen mennessä saisi marraskuussa tilatun.
 

El Samuel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät
Tarkistin tuosta tilauslomakkeesta, niin 750 euroa maksoi webasto.

Ai 7 KK:n toimitusaika tällä hetkellä. Itse kun myyjältä kuukausi sitten tivasin, niin 5-6 kk oli silloin. No kesäloma alkaa vasta hein'kuun lopussa. eli jos siihen mennessä saisi marraskuussa tilatun.

Jep, nin ainakin automyyjä minulle väitti!? Lokakuussa tulossa itselle ja ei malttais odottaa.. joku kesäkin vielä välissä ;)
 
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Voi jumpe mitä uuvatteja eilen oli liikenteessä. En tiedä onko nää jotain itsemurhakandidaatteja vai muuten vaan ihan stanan tyhmiä. Ensin tulee joku pikkurouva pösöllään kääntyvien kaistalta suoraan ja kiilaa tietysti mun eteen kun vaihdoin oikealta kaistalta toiselle. Laittaa samalla huulipunaa eikä ole ollenkaan tietoinen mitä just tapahtui. Käännytään Kehälle ja sama rouva vaihtaa vilkuttamatta kaistaa ja kiilaa taas toisen auton eteen, hyvä et Hesari ois mahtunut väliin. Myöhemmin ajan Lahden motaria vakiosäätimellä 125 vauhtia, vaihdan vasemmalle kaistalle et rekka pääsee liittymästä toiselle kaistalle. Rekka vilkuttaa ja alkaa ohjaamaan kaistalle, ykskaks meidän välistä tulee kahtasataa moottoripyörä, rekka alkaa mennä näin /\/\ ja prätkähiiri tyytyväisenä kaasuttaa horisonttiin.

Ajakaa ihmiset varovasti.
 

Apassi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Jep, nin ainakin automyyjä minulle väitti!? Lokakuussa tulossa itselle ja ei malttais odottaa.. joku kesäkin vielä välissä ;)

Aina kun sellanen tulee liikenteessä vastaan, niin alkaa pää kääntymään ja vituttamaan.

Odotan varmaan sitä sen puoli vuotta ja sitten se on joku maanantai-malli ja on pajalla koko takuuajan.
 

moby

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP(#42)
Syksyllä pitänee ostaa kakkosautoksi joku n. 5 000 euron arvoinen pikkurutku. Ajot 100% Kehä 3 sisällä. Minkä ite hommaisit?

Bensakoneella, manuaali, varmaan aika pieni kottero, konekin saa olla ihan mitättömän kokoinen. Ja tietysti mahd. vähän ajettu.

Ajelin tuossa muutama vuosi sitten juurikin samanlaista ajoa 2004 Nissan Almeralla. Tosin oli automaatti 1.8 koneella. Minä en hankkisi kaupunkiajoon muuta kuin automaattia. Löytyi automaatti-ilmastointi jne. herkkuja. Nyt tuo kulkine on mutsilla ollut ajossa pari vuotta.

Vikojahan tuossa ei ole juuri ollenkaan ml. nyt 145000km. Kuluvat osat(pakoputki, jarrut) on pitänyt vaihtaa, mutta muuten huoleton peli. Automaattilootan öljyt vaihdettiin 125000 kohdalla.

Ruostettakaan ei ole ollut. Konepellin kiveniskemät alkoivat mätimään, joten hommasin romikselta vastaavan värisen ehjän.
 

kake619

Jäsen
Suosikkijoukkue
Caps, scholl
Jos kohta se on pakko sanoa, että "muutaman tonnin ritsa" on juuri se, mikä saa mut venyttelemään kielenkantojani. Hieman ärtyneenäkin, myönnetään. Aika HMV saa olla, jos esim. tällaisella ajamisesta ei saa nautintoa. Pitääkö sen olla sadan tonnin matala urheluauto, että syy ostoon on ajonautinto? Miksi halpaa autoa ei ostettaisi miellyttävyyden perusteella? Jokaisella on olemassa yksilökohtaisia mieltymyksiä asiassa, jos toisessakin. Miksi niin moni kuitenkin päätyy johonkin nissaniin, vaikka paljon halvemmalla saisi paljon paremman auton? Halutaan auto, jossa on uutta keksipakettimuovia rahisemassa ja ennen käyttämätön paska cd-soitin?

Ehkä kyse on siitä, että ei jakseta paneutua. Tai ehkä ajatus mahdollisimman edullisesta ja mahdollisimman uudesta autosta istuu niin syvällä, että muuta ei edes ajatella.

Sanoisin kyllä, että et oikeasta ajonautinnosta tiedä paskan vertaa jos tuollaisessa säilykepurkissa sitä koet. Pelkät kaaret ja kuppipenkit kun eivät tee autoa.

Toiset kokevat nautintoa ajo-ominaisuuksista, toiset tehosta, jotkut mukavista sisätiloista ja voivatpa jotkut kieroutuneet ihmiset kokea miellyttävänä sen tasaisen kyydin ilman kilinöitä ja kolinoita etc. mutta tuo purkki ei tarjoile yhtikäs mitään näistä.

Sinällään muutenkin erikoista, että ihminen joka paasaa autoiluun liittyvistä tunteista ajelee itse vanhalla audilla, tämän pahempi HMV valinta kun on ainoastaan Passat. (Ja pahintahan on juurikin tuo, että ihmiset jotka näitä ostavat luulevat erottuvansa siitä harmaasta massasta.)

Jos taas jätetään tämä tunteesta paasaaminen sivuun ja ajatellaan järjellä. Käytössäsi on 3k€ omaa rahaa, pankista olet saanut lainaa autoa varten 15k€, eli sinulla on 18k€ auton ostoon. Perheeseesi kuuluu mies/vaimo, pari muksua ja mahdollisesti joku elukka. Toki se hienoa on jos auto nostaa isin suupielet korviin joka kerta kun kaasua polkaisee, mutta tämä ei välttämättä ole se tärkein asia autoa valitessa. Tällaisessa tilanteessa kun on pakko huomioida edullinen ylläpito, pieni kulutus, turvallisuus, rittävät tilat, käytännöllisyys ja paljon muuta. Näillä spekseillä se valinta äkkiä onkin muutaman vuoden vanha farkku VAG, tai se paljon parjattu Qashqai, vaikka isännällä kuinka tekisi mieli napata se 80-luvun Porsche.
 

varjo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Montreal Canadiens, (Internazionale), Nash&Suns
Tuli tuossa suhailtua saaristosta taas kehäykkösen tuntumaan ja pari asiaa pisti silmään (huom. taannoinen rengaskeskustelu).

1. VW on näemmä ainakin vuonna 2009 päättänyt tehdä autoilusta todellista ekoajamista varsin roimalla mittarivirheellä, eroa 7-8 km/h mittariin nähden motarinopeuksissa. Kumma juttu sinänsä koska kesällä tuli ajettua 600km uudella A3:lla jossa eroa oli maksimissaan 3 km/h.
2. Mistäköhän löytyisi se poliitikko joka uskaltaisi ehdottaa ja aikaansaisi motarien nopeusrajoituksen pudotuksen 110:een, olisi ehkä suurimpia ympäristötekoja koko maassa korupuheitten sijaan.
Karkeasti arvioisin että 110-120 nostaa polttoaineenkulutusta ainakin 5% kun noissa nopeuksissa ollaan jo selvästi alueella missä ilmanvastuksella on väliä (nopeuden neliö ja tehontarpeen kuutio jne.) mutta toisinpäin taas 120->110 hidastaa matka-aikoja vain n. 9% eli sikäli ei nyt pahasti, 5 minuuttia tuntia kohti. Sen sijaan 120-100 olisi taas turhan raju tiputus kun matka-ajat pitenisivät jo havaittavasti. Parastahan koko asiassa olisi se ettei oikeastaan mitään järkeviä vasta-argumentteja oikein ole, turvallisuuskin parantuisi jonkin prosentin ja teiden kuluminenkin vähenisi, polttoaineenkulutuksen putoaminen näkyisi ihmisten lompakoissa jne. Mutta on toki selvää ettei vihreitä lukuunottamatta ehkä ole sellaista puoluetta olemassakaan joka lähtisi isommin asiaa ajamaan unohtamatta varsinaiset olkiukot (ts. rajoitusten lasku suoraan 80:iin yms. mitä nyt onkaan esitetty).
 
Viimeksi muokattu:

jkm

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pata ja Pool
Kolme kesärengasta vaihtui alle ihan heittämällä, mutta totta kai sen viimeisen kanssa tuli ongelmia. Yhdestä aluvanteiden mutterista oli kierteiden alkupää sen verran kärsineessä kunnossa, että käsipelillä sitä pyöritellessäni kierteet heittivät mutterin vinoon eikä sitä saanut kunnolla pyörimään pohjaan.

Kysynkö huomenna naapurilta paineilmavehkeitä lainaan eli saako ja/tai kannattaako tuolla tavalla pienellä väkivallalla mutterin pyöritettyä kiinni?

Pitäisi joka tapauksessa käydä rengasliikkeessä vaihtamassa kaksi tosi kulunutta gummia uusiin, joten siinä toisaalta voisi hommata uuden mutterinkin...vai joutuuko niitä ostamaan samalla koko sarjan neljä tai 16 kappaletta?
 

pikkuvaimo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Dallas, Puustinen ja NATO
Kolme kesärengasta vaihtui alle ihan heittämällä, mutta totta kai sen viimeisen kanssa tuli ongelmia. Yhdestä aluvanteiden mutterista oli kierteiden alkupää sen verran kärsineessä kunnossa, että käsipelillä sitä pyöritellessäni kierteet heittivät mutterin vinoon eikä sitä saanut kunnolla pyörimään pohjaan.

Kysynkö huomenna naapurilta paineilmavehkeitä lainaan eli saako ja/tai kannattaako tuolla tavalla pienellä väkivallalla mutterin pyöritettyä kiinni?

Pitäisi joka tapauksessa käydä rengasliikkeessä vaihtamassa kaksi tosi kulunutta gummia uusiin, joten siinä toisaalta voisi hommata uuden mutterinkin...vai joutuuko niitä ostamaan samalla koko sarjan neljä tai 16 kappaletta?

Juu ei kannata väkisin. Menee sit navastakin pinnapultin jenka paskaksi. Osta uudet mutterit, jos muutenkin asiaa rengasliikkeeseen. Ja niitä saa esim. Biltemastakin. Kymmenen mutterin paketti ei montaa euroa maksa.
 

Jape

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit
Ajelin tuossa muutama vuosi sitten juurikin samanlaista ajoa 2004 Nissan Almeralla...
Ruostettakaan ei ole ollut. Konepellin kiveniskemät alkoivat mätimään, joten hommasin romikselta vastaavan värisen ehjän.
Tuon ikäisen Nissanin kanssa saa olla tarkkana. Kaverini on katsastusmiehenä ja kuulemma 2000-luvun ruosteisimmat autot ovat juuri almeroita ja primeroita. Toki autot ovat yksilöitä, mutta harvemmin ruosteesta tulee hylkäyksiä 2000-luvun autoissa, varsinkaan ns. kohtuullisilla kilometreillä.

Tuossa viime viikolla vaihdoin kesärenkaat, enkä piheyksissäni viitsinyt tällä kertaa teettää tasapainotusta. No, renkaiden paikkoja kuitenkin kierrätin (kuten aina) ja eikös siellä joku ollut pielessä. Oliko sitten paino pudonnut vai mitä, mutta 125 km/h kun on lasissa, niin rattia alkoi täristämään. Eikun sitten ens viikolla rengasliikkeeseen ja miettimään ens kerralla joku muu säästökohde. Sen verran reippaasti tulee muuten noita kilometrejä, että tasapainotus olisi ihan tarpeellista jokaisen vaihdon yhteydessä.
 

xAnZax

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Kolme kesärengasta vaihtui alle ihan heittämällä, mutta totta kai sen viimeisen kanssa tuli ongelmia. Yhdestä aluvanteiden mutterista oli kierteiden alkupää sen verran kärsineessä kunnossa, että käsipelillä sitä pyöritellessäni kierteet heittivät mutterin vinoon eikä sitä saanut kunnolla pyörimään pohjaan.

Kysynkö huomenna naapurilta paineilmavehkeitä lainaan eli saako ja/tai kannattaako tuolla tavalla pienellä väkivallalla mutterin pyöritettyä kiinni?

Pitäisi joka tapauksessa käydä rengasliikkeessä vaihtamassa kaksi tosi kulunutta gummia uusiin, joten siinä toisaalta voisi hommata uuden mutterinkin...vai joutuuko niitä ostamaan samalla koko sarjan neljä tai 16 kappaletta?

Ei kannata väkisin ampua, rengas pysyy kyllä kiinni vaikka yksi mutteri puuttuukin. Rengasliikkeessä voivat antaa ilmaiseksikin uuden mutterin.
 

Apassi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Veholta tuli viestiä tänään, että marraskuussa 2013 tilatun RS Octavian toimitusaika venyy edelleen. Eivät pysty lupaamaan autoa koko kesän aikana, vaan saattaa mennä pitkälle syksyyn. Miten jumalauta voi auton toimitusaika olla lähes 1 vuosi? Pahimmassa tapauksessa siis saan vuonna 2013 tilatun vm. 2014 ajoneuvon vuonna 2015 niinkö?

Pistin jo kyselyä siitä, että mites kaupan peruminen. Saa nähdä mitä sieltä vastataan.
 
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät
Kevät ja autokuume, tästä ei selvinne kuin rahalla. Tarkoituksena olisi vaihtaa 2. auto toisenlaiseen, nykyisessä ei ole oikein kuljetuskapasiteettiä, eikä vetokoukkua.

Järkisyillä olen päätymässä jonkinlaisen 90-luvun maasturin ostoon. Lähinnä olen katsonut Landcruisereita, Land Rovereita, sekä Jeepin Cherokeeta. Kilometrejä tulee aika vähän (alle 4000/v), joten PA rekisteröity diesel tai bensa-auto tulee kysymykseen. Budjetti olisi noin 5000e maksimissaan.

Itselläni on paljonkin kokemusta autoista ja niiden rassailusta, mutta maastureista kokemus on noin nolla. Hyviä tai huonoja kokemuksia noista tarjokkaista tai peräti ehdotuksia niiden ulkopuolelta?
 

alwahla

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flames, Canadiens, Kraken, HIFK
Veholta tuli viestiä tänään, että marraskuussa 2013 tilatun RS Octavian toimitusaika venyy edelleen. Eivät pysty lupaamaan autoa koko kesän aikana, vaan saattaa mennä pitkälle syksyyn. Miten jumalauta voi auton toimitusaika olla lähes 1 vuosi? Pahimmassa tapauksessa siis saan vuonna 2013 tilatun vm. 2014 ajoneuvon vuonna 2015 niinkö?

Pistin jo kyselyä siitä, että mites kaupan peruminen. Saa nähdä mitä sieltä vastataan.

Käsittääkseni Octavia RS:t ovat erittäin suosittuja malleja olleet oikeastaan koko olemassaolonsa ajan. Ei pelkästään Suomessa vaan ihan koko Euroopassa, joten sen vuoksi jonotusaika voi venähtää pitkäksikin.
 

pikkuvaimo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Dallas, Puustinen ja NATO
Kevät ja autokuume, tästä ei selvinne kuin rahalla. Tarkoituksena olisi vaihtaa 2. auto toisenlaiseen, nykyisessä ei ole oikein kuljetuskapasiteettiä, eikä vetokoukkua.

Järkisyillä olen päätymässä jonkinlaisen 90-luvun maasturin ostoon. Lähinnä olen katsonut Landcruisereita, Land Rovereita, sekä Jeepin Cherokeeta. Kilometrejä tulee aika vähän (alle 4000/v), joten PA rekisteröity diesel tai bensa-auto tulee kysymykseen. Budjetti olisi noin 5000e maksimissaan.

Itselläni on paljonkin kokemusta autoista ja niiden rassailusta, mutta maastureista kokemus on noin nolla. Hyviä tai huonoja kokemuksia noista tarjokkaista tai peräti ehdotuksia niiden ulkopuolelta?

Mulla on ollut useita Land Cruisereita. Tälläkin hetkellä HJ61 ja HDJ80 Mahtavia autoja. Mulla riittäis niistä niin paljon juttua, etten jaksa näpytellä. Parempi jos kysyt mikä askarruttaa, niin vastaan.
 
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät
Mulla on ollut useita Land Cruisereita. Tälläkin hetkellä HJ61 ja HDJ80 Mahtavia autoja. Mulla riittäis niistä niin paljon juttua, etten jaksa näpytellä. Parempi jos kysyt mikä askarruttaa, niin vastaan.

Land Cruiser tuntuu ykkösvaihtoehdolta, mikäli dieseliin päädyn. HJ60/61 olisi sopiva malli ja tuolla korilla ei taida bensamalleja ainakaan Suomesta löytyä? Karsiva kriteeri kyseisissä malleissa on myös korin kunto. Alkavat olla sen ikäisiä laitteita, että ruostetta on yleisesti vähän joka paikassa. Itselläni kyllä hitsipilli pysyy kädessä, mutta ajanpuutteen vuoksi mielelläni välttäisin pahimpia pommeja. Tuosta turbon tarpeellisuudesta en ole aivan varma, onko luotettavuudessa suurempia eroja?
 

pikkuvaimo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Dallas, Puustinen ja NATO
Land Cruiser tuntuu ykkösvaihtoehdolta, mikäli dieseliin päädyn. HJ60/61 olisi sopiva malli ja tuolla korilla ei taida bensamalleja ainakaan Suomesta löytyä? Karsiva kriteeri kyseisissä malleissa on myös korin kunto. Alkavat olla sen ikäisiä laitteita, että ruostetta on yleisesti vähän joka paikassa. Itselläni kyllä hitsipilli pysyy kädessä, mutta ajanpuutteen vuoksi mielelläni välttäisin pahimpia pommeja. Tuosta turbon tarpeellisuudesta en ole aivan varma, onko luotettavuudessa suurempia eroja?

Joo mätiähän ne on. Toi sun budjetti on kuitenkin sen verran, että sillä luulisi löytävän sellaisiakin, mihin peltityöt on hiljan tehty. Bensamalleja ei (tietääkseni) ole Suomeen uutena tuotu, ja jälkeenpäinkään ei montaa. Kauan saat etsiä jos sellaisen haluat. 2-H (vapari) ja 12-HT (turbo) koneissa ei luotettavuuden suhteen hirveästi eroa ole. Muutoin koneissa on paljonkin eroa. Vaparissa paljon paremmat alaväännöt, jaksaa louskuttaa metsässä tyhjäkäynnilläkin eteenpäin, vaikka olis 35" renkaat. Muunlaista voimaa siinä ei sitten olekaan. Turbosta saa sitten ihan isoakin voimaa pihalle muutamalla satkulla. Ja hyvin kulkee virittämättäkin, turbo HJ on yksi parhaita autoja ison kärryn vetämiseen. Turbon huono ominaisuus vaan on ihan vitun ärhäkkä kaasu, pikku hipasullakin auto ryntää. Siihen menee hetki tottua, mutta senkin ominaisuuden saa poistettua. Vahvasti suosittelen turbo mallia, alkuperäisissä turboissa on lähes aina myös lukkoakselit. Meinasitkos muuten rueta offroadia ajamaan, vai ihan muuten vaan? Täytyy vielä sanoa, että himppasen tulee äijäfiilis, kun räjyttää bussin korkuisella, mutaisella ja paskaisella HJ:lla, missä on metriä korkeat renkaat, johonkin kaupan pihaan golfin tai bemarin tai minkänytahansa octavian viereen.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös