Autoiluketju

  • 3 210 593
  • 18 538

Scipio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Panthers
Melkoista räpellystä Saksan maalla. Ei ole ilmeisesti ihan mennyt oikein nuo vuoden auto-palkinnot.

ADAC ilmoitti Golfin saaneen tuoreimmassa äänestyksessä kaikkiaan 34 299 ykkössijalle oikeuttavaa ääntä. Deloitten selvityksen mukaan todellinen lukumäärä oli 3 271, kirjoittaa Tuulilasi
Linkki maikkarin uutiseen.
 

Geezer

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK. Sympatiat Kuopioon ja Lappeenrantaan.
Pieni galluppi:

Mikä mielikuva teillä on Skodasta?

Olen sitä ikäluokkaa joka oppi tuntemaan Skodan rautaesiripun takaa tulleena kommarien halpisautona. Järki sanoo että vuonna 2014 kyseessä on viimeisen päälle laadukas merkki, mutta olen vissiin elänyt kylmän sodan liian raskaasti etten ole päässyt ennakkoluuloistani/asenteistani eroon.

Varsinkin nuorempien lukijoiden mielipiteet kiinnostavat. Skoda, yes or no?

En kuulu palstan nuorimpiin, mutta omiesi kaltaiset mielikuvat karisvat välittömästi, kun reilu kolmekymppisenä koeajoin Octavian ensimmäisen sukupolven edustajaa. Olisikohan ollut vuonna 1998?. Jos oikein muistan, niin ko. kiesi oli rakennettu Audi A3:n alustalle. Moottoripuolessakaan ei ollut moittimista, kun pellin alla taisi sama 2-litran pata kuin Passatissa(?).

Oma johtopäätös oli siis jo silloin, että tsekkiläistä ja VAG:n tuotetta ei yhdistä muu kuin nimi.

Skodasta tuli meikäläisen kulkupeli tosin vasta vuonna 2010, jolloin alle tuli kaksilitrainen TDI-farkku DSG:llä. Kokemukset olivat sen verran positiiviset, että kaksi vuotta ja 120 tuhatta myöhemmin seuraajaksi tuli saman laitteen kasvojen kohotuksen läpi käynyt versio pykälää korkeammalla varustetasolla.

Mitään murheita ei ole toistaiseksi esiintynyt, jos ei lasketa sitä, että VEHO:n huollossa eivät ole aina muistaneet ruuvata kiinni kaikkea irroittamaansa.
 
Suosikkijoukkue
Chelsea FC
Itse olen ajellut -09 Octavia combilla (1.4 TSI ompelukone) n. 60 000 km ja ei valittamista. Mitä nyt joutui viime kesänä vaihtamaan jakoketjun rallattelun takia, mutta muuten ollut oiva kulkine ja hoitanut tehtävänsä moitteetta. Kohtapuoliin pitäisi vaihtaa uuden sukupolven Ocuun ja pysyä tuossa 1.4:ssa, koska uusi mootttori on keränyt kehuja suorituskyvyllään (103kw, 250nm ja 0-100 8,5 sek.). Ihan riittävät arvot mielestäni perus perheautolle ja saa hiukan enemmän ajonautintoa.
 
Viimeksi muokattu:

Beagle Boy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Luomuteurastajat (RIP)
Auton vaihto mahdollisesti edessä, käytettyä hakemassa. Budjetti on sitten mikä on, se selviää aikanaan.

Kertokaas mielipiteenne. Kumpi mielummin vähemmillä kilsoilla oleva vanhempi kiesi, vai tuoreempi auto isommilla maileilla? Sanotaan vaikka esimerkkeinä -08 ja 80.000 km vai -10 ja 100.000 km?
 

sambersson

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Kertokaas mielipiteenne. Kumpi mielummin vähemmillä kilsoilla oleva vanhempi kiesi, vai tuoreempi auto isommilla maileilla? Sanotaan vaikka esimerkkeinä -08 ja 80.000 km vai -10 ja 100.000 km?

Eipä noilla kilsoilla paljon eroa ole. 2 vuotta vanhempi auto on 2v vanhempi. Pääsääntöisesti ei niillä ajokilometreillä ole juurikaan merkitystä jos huollot on tehty ajallaan ja kunnolla. Kuluvia osia joutuu vaihtamaan joka autoon. Sitten on vielä jakopäänhihnat sun muut mitkä vaikuttaa. Osassa on, osassa ketjut.

Kyllä minä ostaisin mieluummin 300tkm ajetun hyvin huolletun (dokumentit/kuitit) kuin sellaisen jossa huoltokirja loppuu tehdastakuun kanssa samaan aikaan. "Tein itse ja säästin."
 

Prof. Puck

Jäsen
Suosikkijoukkue
***HIFK*** & Norristolainen
..Kumpi mielummin vähemmillä kilsoilla oleva vanhempi kiesi, vai tuoreempi auto isommilla maileilla? Sanotaan vaikka esimerkkeinä -08 ja 80.000 km vai -10 ja 100.000 km?

Aika mahdotonta vastata noilla spekseillä, kun riippuu niin paljon merkistä ja mallista ja tietysti käytössä olevasta budjetista, jonka jätit pois viestistäsi. On eri asia hankkia isosta kokoluokasta laadukasta käytettyä, kuin jos puhutaan pikkautoista. Isomman kokoluokan laatu-autoissa 20 tuhannen kilsan ero ei vielä välttämättä merkitse juuri mitään, mutta nämäkin ovat niin tapauskohtaisia kysymyksiä.
 

bart

Jäsen
Itse olen ajellut -09 Octavia combilla (1.4 TSI ompelukone) n. 60 000 km ja ei valittamista. Mitä nyt joutui viime kesänä vaihtamaan jakoketjun rallattelun takia, mutta muuten ollut oiva kulkine ja hoitanut tehtävänsä moitteetta.

Auton vaihto olisi edessä. Mielessä oli juurikin käytetty Octavia tuolla 1.4 TSI koneella. Netti on kuitenkin pullollaan kauhutarinoita noista VW konsernin TSI koneista ja todennäköisesti täytyy katsoa jotain muuta vaihtoehtoa. Pieni kulutus olisi tietenkin plussaa ja olenkin yrittänyt katsella pieniä bensaturboja. Rahaa olisi käytettävissä max. 18000€. Sillä näyttäisi saavan esim. suht uudehkoja Astroja 1.4 turbokoneella. Kuinkahan paljon (pikku)vikoja nykyään Opelissa on odotettavissa? Entäpä Fordeissa Ecoboost koneella? Japsit/korealaiset eivät myöskään ole mustalla listalla, mutta niiltä ei taida löytyä vielä pieniä bensaturboja?
 
Suosikkijoukkue
Chelsea FC
Opelilla on yhtälailla jakoketju käytössä ja niissä ollut samaa vikaa, eli alkavat porsimaan. Opelin keskustelupalstalta varmaankin saa hyvät kauhuskenaariot myös niiden moottoreista? ;)

VAG konserniin liittyen, pidän DSG (7 vaiht.) ongelmia paljon mittavampana ongelmana kuin tätä jakoketju hässäkkää. Suurimmat ongelmat ovat olleet pienimmässä 1.2 litraisessa koneessa, se on ollut kaikista herkin porsimaan. Ja ongelmahan ei sinänsä ole itse ketjussa, vaan sen kiristimessä, joka toimii hydraulisesti. Huoltoa kun kyselin, niin kaikki Skoda-merkkihuollot olivat yllättyneitä siitä, kun kyseessä oli 1.4l. Toisaalta, myös 1.8 moottori on jakoketjulla (tupla) varustettu ja niissäkin on tullut samoja ongelmia, todella harvoin tosin.

Idän suunnalla ei tosiaan ole lähdetty näihin pikkuturboihin mukaan ja senpä takia ovat hiukan hengettömiä moottoreita. Varsinkin väännössä jäävät reippaasti Eurooppalaisista merkeistä. Itse en ole ajanut Fordin 1.0 ecoboost moottorilla varustettua autoa, mutta yllättävän pirteitä kuulemma ovat. Kyseinen moottori taitaa olla sen verran uusi kapistus vielä, ettei kestävyydestä ole kokemuksia. Kuitenkin, näissä pikkuturboissa voisi pitää nyrkkisääntönä sellaista, että huolimatta säännöllisistä huolloista, alkaa moottori olla valmis, kun kilometrejä taulussa 170-200 tkm. Mitä pienempi moottori, sitä kovemmalle se joutuu.
 

Veijari

Jäsen
Auton vaihto mahdollisesti edessä, käytettyä hakemassa. Budjetti on sitten mikä on, se selviää aikanaan.

Kertokaas mielipiteenne. Kumpi mielummin vähemmillä kilsoilla oleva vanhempi kiesi, vai tuoreempi auto isommilla maileilla? Sanotaan vaikka esimerkkeinä -08 ja 80.000 km vai -10 ja 100.000 km?

Ehdottomasti uudempi kuin vähemmän ajettu varsinkin noilla vertailussa olevilla km-määrillä. Jos puhutaan saman merkin ja mallin autoista niin parhaassa tapauksessa uudempi voi olla facelift tai jopa uudempaa korimallia mutta samalla myös ihan eri hintaluokassa vanhempaan verrattuna, joten ihan vertailukelpoinen ei tuo asettelusi ole. Jos vertailussa olisi vm. 2010, 200 tkm ajettuna tai vm. 2008, 100tkm ajettuna niin sitten miettisin paljonko ajan vuodessa, montako vuotta aion autoa pitää ja mikä on kilometrilukema auton jälleenmyynti ajankohtana. Vertailisin myös autojen varusteita, huoltohistoriaa ja yleistä kuntoa. Pelkkä mittarilukeman tarkastelu ei ole relevanttia.
 

Beagle Boy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Luomuteurastajat (RIP)

Kiitoksia kaikille vastauksista.

Esimerkin kilometrit ja vuosimallit olivat melko hatusta vedetyt, koska käytännössä budjetti on aivan avoin edelleen.

Kartoittelen tässä vain suuntaviivoja vertailulle.

VW Polo (~07-11) hieman kiinnostaa, jos jollain on kokemuksia niin jakakaa. TSI koneet varmaan kierrän suosiolla, vaikka ovatkin todella miellyttäviä ajossa. VAG:n vaparikoneet lienevät melko hyvässä maineessa?
 

bart

Jäsen
Opelilla on yhtälailla jakoketju käytössä ja niissä ollut samaa vikaa, eli alkavat porsimaan. Opelin keskustelupalstalta varmaankin saa hyvät kauhuskenaariot myös niiden moottoreista? ;)
En näköjään osaa etsiä, kun en tuolta isommin kauhuskenaarioita löytänyt. Jäähdytysnestevuotoja ja vaihdelaatikko-ongelmia etupäässä. Mutta ehkei Opel ole kuitenkaan se ykkösvaihtoehto.

VAG konserniin liittyen, pidän DSG (7 vaiht.) ongelmia paljon mittavampana ongelmana kuin tätä jakoketju hässäkkää. Suurimmat ongelmat ovat olleet pienimmässä 1.2 litraisessa koneessa, se on ollut kaikista herkin porsimaan.
DSG + TSI näyttää olevan aika tappava yhdistelmä, se on totta. Mutta kyllä minä ainakin löydän enemmän keskustelua 1.4 litraisen ongelmista kuin 1.2 litraisen ongelmista. Tietenkin 1.4 on varmaan paljonkin yleisempi kone ja väkisin tulee enemmän ongelmiakin.

Kuitenkin, näissä pikkuturboissa voisi pitää nyrkkisääntönä sellaista, että huolimatta säännöllisistä huolloista, alkaa moottori olla valmis, kun kilometrejä taulussa 170-200 tkm. Mitä pienempi moottori, sitä kovemmalle se joutuu.
No onpas vaan, jos ei tuon enempää kestä. Taidanpa sitten kuitenkin palata katselemaan kaukoidän tuotteita vaikka tasapaksuja ovatkin. Niin, onhan sieltä suunnalta tulossa Mazdalta Skyactiv. Se taitaa olla kuitenkin sen verran uusi tekniikka, että isompaa käyttökokemusta Suomen oloissa ei taida löytyä.

VW Polo (~07-11) hieman kiinnostaa, jos jollain on kokemuksia niin jakakaa. TSI koneet varmaan kierrän suosiolla, vaikka ovatkin todella miellyttäviä ajossa. VAG:n vaparikoneet lienevät melko hyvässä maineessa?
Meiltä löytyy -07 Polo 1.4 litraisella vaparikoneella. Autolla on rullattu nyt 85000km. Mitään erikoista ei ole tullut eteen. Kertaalleen takuuaikana moottorissa oli jotain häikkää, mutta en tekniikan ihmelapsena millään muista, että mitä sieltä rempattiin. Veto vain hiipui ja sain onneksi ajettua korjaamon pihalle. Oliskohan ollut jotkut suuttimet tukossa tms.

Bensahan tuolle maistuu noita pikkuturboja selvästi enemmän; tankkaus.com:in merkintöjeni mukaan viimeisen 12kk kulutus on ollut 7,6l/100km sekalaisessa ajossa.

E: lisätty tarinaa Polosta
 
Viimeksi muokattu:

Beagle Boy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Luomuteurastajat (RIP)

Kiitos kokemuksen jaosta. Aika hurjalta kyllä kuullostaa tuo kulutus sen kokoisessa purkissa.

Varmaan itse pitää myös ruveta tutkailemaan riisipurkkeja, vaikka vierastan helvetisti ajatusta esim. Corollasta.

No, onhan panomiehelläkin Civic...
 
Suosikkijoukkue
Chelsea FC
DSG + TSI näyttää olevan aika tappava yhdistelmä, se on totta. Mutta kyllä minä ainakin löydän enemmän keskustelua 1.4 litraisen ongelmista kuin 1.2 litraisen ongelmista. Tietenkin 1.4 on varmaan paljonkin yleisempi kone ja väkisin tulee enemmän ongelmiakin.

Joo, tuo yhdistelmähän on kaikista "vaarallisin". Tässä Tuulilasi-lehden juttu noista TSI-koneista: Volkswagenin TSI-moottorien jakoketjuongelmat | Tuulilasi . 1.2 litraisessa moottorissa on siis ollut ihan valmistusvika jakoketjussa. Suurin ongelma näissä 1.4:ssa on ollut tämä tupla-ahdettu 103 kw ensimmäisen sukupolven TSI-moottori. Siinä ovat olleet suurimmat ongelmat, koska valmistusvika. Näissä uudemman sukupolven yhden ahtimen ompelukoneissa ei ole ollut niin paljon ongelmia kuin esim. 1.2:n moottoreissa.

Ja tuo moottoreiden kestävyydestä puhuminen on minun oma mielipiteeni. Ihan näin maalaisjärjellä funtsittuna, niin pieni turbokone ja suuret kilometrit eivät kuulosta kovinkaan uskottavalta yhtälöltä. Diesel-myllyt kyllä kestävät.

Suuri kulutus noissa "vanhanaikaisissa" vaparikoneissa ei ole mikään ihme. Eivät todellakaan ole mitään taloudellisia. Mazdan Skyactiv onkin sitten oma lukunsa, jossa suurella puristussuhteella pienennetään päästöjä ja kulutusta, hankala sanoa, kuinka kestäviä moottorit loppujen lopuksi ovat? Skyactiv teknologia - Mazda
 
Viimeksi muokattu:

Salama15

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lankisen Lukupiiri - Zervuska Haidis
Mazdan Skyactiv onkin sitten oma lukunsa, jossa suurella puristussuhteella pienennetään päästöjä ja kulutusta, hankala sanoa, kuinka kestäviä moottorit loppujen lopuksi ovat? Skyactiv teknologia - Mazda

Onhan tuo ollut jo pari vuotta käytössä (alk. CX-5), joten eiköhän sieltä jotain shittiä olisi jo tullut jos ei Suomea kestäisi? Mazda6:n kohdallahan HS:n Turkula (oikeasti nuiva ukko) antoi kulutusosiossa ekat 10/10 pistettä ikinä tuon kokoluokan autolle => Mazda osaa pihistellä - Autot - Auto - Helsingin Sanomat

Mielenkiintoinen lähestymistapa nykyvaatimuksiin nämä isot vaparit...

Varmaan itse pitää myös ruveta tutkailemaan riisipurkkeja, vaikka vierastan helvetisti ajatusta esim. Corollasta.

Niin se teki tämänkin Autoblogin kaveri, hauska teksti uudesta Mazda3:sta:
2014 Mazda3 First Drive - Autoblog
 

Creed Bratton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Kokemuksia Volvo V50 D3 automaatilla?

Nykyisessä A4:ssä sen verran paljon kilometrejä, tuollainen vähän ajettu 2011 vuoden V50 on nyt harkinnassa.

Työajoa itsellä tulee 20000-30000 vuodessa.

Lähetetty minun GT-P5210 laitteesta Tapatalkilla
 

Beagle Boy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Luomuteurastajat (RIP)
Jeah, ajatustyö etenee...

Laskeskelin tässä pienessä mielessäni budjettiani ja tulin siihen tulokseen, että auton pyyntihinta voi olla maksimissaan 15.000 euroa.

Vanhana VAG-huorana katselin autotalli.comista VW:n, Skodan ja Audin. Hieman pääsi yllättämään, että -09 Ocua saa TDI koneella ja reilulla 100.000 km:llä budjetin raameissa.

Kiinnostuin.

Moottorit lienevät fauviin myllyjä. 1.9 TDI on entisistä duuniautoista tuttuja, alavääntö paska.

1.6 TDI on minulle uusi tuttavuus. Suoritusarvot samat kuin 1.9 litraisessa, paitsi kulutus. En ole vielä tonkinut kauhutarioita ko. koneesta, joten kertokaa te. Esimerkiksi 130.000 km lienee noille koneille vasta sisäänajoa?

Octavia lienee kuten minä itse. Tasapaksu, yllätyksetön ja suht kunnollinen. Match made in heaven?

Edit. Sen verran skagaan, että DSG jää pois... Vaikka mahtava loota onkin, toimiessaan.
 

12961

Jäsen
Kuitenkin, näissä pikkuturboissa voisi pitää nyrkkisääntönä sellaista, että huolimatta säännöllisistä huolloista, alkaa moottori olla valmis, kun kilometrejä taulussa 170-200 tkm. Mitä pienempi moottori, sitä kovemmalle se joutuu.

Tätä en allekirjoita, koska kysymys on jo suunnitteluvaiheessa kovalle litrateholle mitoitetuista moottoreista, jolloin tehosta kuluvat osat on voitu mitoittaa oikealle tasolle. Näistä downsizing -moottoreista löytynee esim. enemmän laakeripintaa niin kampiakselilta kuin veiveistäkin vrt. alemmalle litrateholle mitoitetut moottorit.

En omista enkä aio omistaa tällaista pikkuturboa, mutta en kyseenalaistaisi niiden teknistä kestävyyttä litratehon perusteella. Rata-ajoonhan näitä ei kai ole takoitettukaan.
 

100A

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto, Lukko, Jokerit
Ka, Golfin toinen Xenon on mennyt vallan punertavaksi.

1) varmaan siis poksahtaa just eikä melkein?
2) ei varmaan kannata viedä katsastukseen vaikka vielä tuikkiikin - onko hylkäysperuste? On varmaan?
 

Cockersson

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, New York Rangers
Ka, Golfin toinen Xenon on mennyt vallan punertavaksi.

1) varmaan siis poksahtaa just eikä melkein?
2) ei varmaan kannata viedä katsastukseen vaikka vielä tuikkiikin - onko hylkäysperuste? On varmaan?

1. Kohta sammuu lopullisesti.
2. Tuskin hylätään. Korjauskehotuksella luulisi selviävän.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
No niin, turvatyynyhässäkkä alkaa selvitä, ja niinhän siinä käy, että maksumieheksi tässä joutuu. En ala vääntää käytetystä autosta liikkeen kanssa, varsinkin kun tuttu myyjä hoiti pari sähkövikaa jo kuntoon siitä syksyllä ilmaiseksi. Toisaalta oma moraalikaan ei anna myöden alkaa tapella asiasta, koska tyynyn laukeamiseen on selkeä syy, joka nyt on myös merkkiliikkeessä todettu - mekanismeissa ei ole ollut mitään vikaa, yksinkertaisesti paine laukaisimeen on ollut riittävän luja. Eli löin oven liian kovaa kiinni. Huvittavaa, mutta ei tässä hirveästi ole vastaanväittämistä, jos ulkopuolinen taho asian näin todentaa.

Alkuperäisosien kanssa homma kustantaisi liki puolet auton arvosta, hyvällä tuurilla autovahinkokeskuksen kautta säästän satasia. Sylettäähän tämä, mutta pakko on jokin kulkupeli olla. Ihmeen pitkään olinkin välttynyt isommilta rempoilta autoissani.

Vaan yhden olen päättänyt ja se on se, että koska minulla ei ole aikaa, mielenkiintoa eikä osaamista laittaa ritsoja kuntoon, en enää koskaan hommaa kymmenen vuoden ikäistä autoa, olipa minkä merkkinen tahansa. Seuraava on taas uusi tai uudehko, vaikka se kuukausittain vähän lyhennyksen merkeissä kirpaiseekin. On tässä nykyisessä ollut sen verran erinäisiä ongelmia, että ei kiinnosta alkaa arpoa enää ikinä ilman takuuta. Maksan mieluummin mielenrauhasta.
 

bart

Jäsen
Joo, tuo yhdistelmähän on kaikista "vaarallisin". Tässä Tuulilasi-lehden juttu noista TSI-koneista: Volkswagenin TSI-moottorien jakoketjuongelmat | Tuulilasi . 1.2 litraisessa moottorissa on siis ollut ihan valmistusvika jakoketjussa. Suurin ongelma näissä 1.4:ssa on ollut tämä tupla-ahdettu 103 kw ensimmäisen sukupolven TSI-moottori. Siinä ovat olleet suurimmat ongelmat, koska valmistusvika. Näissä uudemman sukupolven yhden ahtimen ompelukoneissa ei ole ollut niin paljon ongelmia kuin esim. 1.2:n moottoreissa.
Niinhän siinä kuitenkin kävi, että pihaan ilmestyi kuitenkin 2009 Octavia. Tarkemmin sanottuna 90kW:n 1.4 TSI-koneella. Mittarissa on kilometrejä vain pikkasen reilut 37000. Jos vuoden kuluessa ilmenee ongelmia ketjun kanssa, niin myyjäliike lupasi hoitaa asian kuntoon. Lieneekö sitten katteeton lupaus, mene ja tiedä.

Onhan tuo kone kyllä oikein mukava verrattuna aiempiin vapaastihengittäviin koneiseen vaikkei toki mikään tykki olekaan. Kulutuslukematkin ainakin ajotietokoneen mukaan vaikuttavat oikein maltillisilta verrattuna aiempiin autoihin. Saa nähdä, tuliko lykättyä kädet kyynärpäitä myöten siihen itseensä. Toistaiseksi olen kuitenkin valintaan tyytyväinen.
 
Suosikkijoukkue
Chelsea FC
Ihan hyvän auton valitsit ja noin pienillä kilometreillä, ajelet autolla vielä pitkään. Saattaa olla, että moottori on hiukan tukkoisen olonen, kun tuskin on annettu hirveästi kaasua tai muutenkaan ajettu pidempää matkaa? Kannattaa siis käydä antaa vähän kierroksia koneelle (lämpimälle) vaikka motarilla. Kierrokset sinne 3500 saakka nelosvaihteella ajelet 10-15 min, niin pitäisi lähteä isommat kertymät pois koneesta. Ei kannata miettiä tuota jakoketjua sen enempää tässä vaiheessa. Näitä TSI-koneisia autojahan on tuupattu pihalle muutama hassu ;) En siis kantaisi huolta tuosta ketjusta tässä vaiheessa, vaan ajelisin rauhassa.

Itse kävin tekemessä kaupat uudesta Octaviasta viikonloppuna, toimitusaika 3,5-4 kk :D
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Itse ajelin sen toistasataa tonnia TSI-Golfilla ja mukava laite oli. Olisi varmasti vieläkin, jollei olisi tullut muutosta työsuhteen ehdoissa ja sen myötä autonvaihto eteen. 1.4 TSI 90 kW oli; siihenhän mahdollisessa ongelmatapauksessa ainakin VW kattaa suoraan kaikki ketjunvaihdon kulut. Ei tosin ollut niitä tuplaturboja, joissa pääasialliset ongelmat kai olivat.
 

bart

Jäsen
Ihan hyvän auton valitsit ja noin pienillä kilometreillä, ajelet autolla vielä pitkään. Saattaa olla, että moottori on hiukan tukkoisen olonen, kun tuskin on annettu hirveästi kaasua tai muutenkaan ajettu pidempää matkaa? Kannattaa siis käydä antaa vähän kierroksia koneelle (lämpimälle) vaikka motarilla. Kierrokset sinne 3500 saakka nelosvaihteella ajelet 10-15 min, niin pitäisi lähteä isommat kertymät pois koneesta.
Jep, kiitos vinkistä. Ymmärsin, että olisi ollut vanhemman herran omistuksessa ennen minua. Eli tosiaan tuskin on kovinkaan paljoa pitempää matkaa ajettu.

Ei kannata miettiä tuota jakoketjua sen enempää tässä vaiheessa. Näitä TSI-koneisia autojahan on tuupattu pihalle muutama hassu ;) En siis kantaisi huolta tuosta ketjusta tässä vaiheessa, vaan ajelisin rauhassa.
Vitutusketjuun kirjoittelin tästä samasta vähän juttua. Edellinen pitkään palvellut auto täytyi laittaa pois juurikin jakoketjun venymisen ja siitä seuranneiden ongelmien vuoksi. Silläpä se on nyt aika vahvasti mielen päällä. Ehkä vähän ylireagointiakin on aistittavissa...

Itse kävin tekemessä kaupat uudesta Octaviasta viikonloppuna, toimitusaika 3,5-4 kk :D
Tämä oli itselläkin vaihtoehtona. Kuitenkin 1.2 koneisenakin hinta pomppasi sen verran ylös, ettei oikein viitsinyt laittaa autoon niin paljon rahaa kiinni ja 1.4 sen kuitenkin olisi pitänyt olla.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös