Nyky-yhteiskunnassa varsin harvinaisen, työsuhteen vakinaistamisen myötä on jotenkin iskenyt lievä autokuume. Tai no, pientä lämpöähän tämä vasta on, kun entisessäkin on vielä takuu jäljellä ja muutenkin ollut kaikin puolin hyvä kulkine.
Nykyinen auto on siis Megane 1.4 turbokoneella. Kone on erityisen onnistunut, eikä autossa ole mitään valittamista ollut, mutta jotenkin vaan tekisi mieli vähän vielä lisää potkua konepellin alle. Tiedän toki, että se menee ihan turhamaisuuden puolelle, mutta minkäs sitä haluilleen voi.
En hirveän tarkasti ole viime aikoina eri merkkien ja mallien tarjontaa tutkinut, mutta varmaan aika monella valmistajalla on tarjota tuohon Meganen kokoluokan autoon (tai miksei toisaalta pykälää isompaankin) semmoista aavistuksen sporttisempaa versiota. Tyyliin parilitrainen turbo ja parisataa heppaa.
Kävin tätä nykyistä ostaessani ajamassa Seat Leonin 2.0 TSI -koneella ja olihan se aika hauska vekotin. Kaasua painaessa lähdettiin oikeasti menemään ja vääntöä tuntui löytyvän joka kierrosalueelta. Rengasmelu vaan oli häirtsevänkin kova, eikä se toki ollut farmarikaan, mitä olin etsimässä. Tuollaista samanlaista konettahan taitaa löytyä Octaviasta, Golfista ja Audeista? Silloin vain (ja kyllä vähän vieläkin) arveluttaa tuon TSI-koneen kestävyys. Kahden vuoden takuu ja potentiaalinen täystuho konehuoneessa ihan kohtuu-uudessa autossa jotenkin vaan sai minut muiden merkkien tykö. Tiedän toki, että iso osa koneista on ihan viattomia, mutta jokuhan siinä mättää, kun merkkipalstallakin on kymmenien sivujen ketju ja autolehdetkin ovat jo asiasta kirjoittaneet.
Rellu jos toisi Suomeen heidän 2.0 Tce -koneella varustettuja Meganeita, niin sellainen olisi kyllä kiinnostava. Harmi vaan, että he viisana ovat päättäneet entisestään supistaa Suomeen tulevia vaihtoehtoja.
Astra miellyttää silmää, joten sekin olisi varmasti vahva ehdokas. Onkohan heillä jotain pirteähköä bensaversiota tarjolla? Toinen, mikä tulee mieleen, on Fordit. Ilmeisesti ihan onnistuneita tekeleitä ne Ecoboost-koneet ja jos sen nyt saisi vähän litraista isompana, niin voisi toimia hyvinkin.
Sitten tietysti olisi vähän kokoluokkaa isommat vaparit. Jotenkin vaan on nyt tottunut turbokoneen mukavaan alavääntöön (tai no, mitä nyt tuosta 1.4 irtoaa...), niin vapari saisi olla jo lähempänä kolmea litraa, jotta semmoinen selvä hyppäys suorituskyvyssä parempaan tulisi. Tämä taas toisi mukanaan reilusti isommat verot ja muut turhat maksut.
Eli olisiko jotain ajatuksia/kokemuksia autosta seuraavin kriteerein:
-Farkku
-Bensa
-Tehoa keskivertoautoa enemmän
-Ei kuitenkaan mikään radalle tehty katuauto
-Budjettikin on ihan normaalin työssäkäyvän ihmisen, eli ei mitään sikariportaan hintaluokkaa