Autoiluketju

  • 3 210 172
  • 18 538

mikse

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Manchester United, Edmonton Oilers
No varmasti kannatta, mutta mikä helvetin ehdotus tuo nyt oli? Hintaeroa on kuiten n. 20000 euroa noiden kahden moottorivaihtoehdon välillä. SamSpadella näytti kuitenkin jonkinlainen hintakatto olevan, johon tuo 1.4 Tiguankin sopi vain jonkun erikoishinnan vuoksi.

Ja kun on nimenomaan työsuhdeautosta kyse, ei noilla menneillä hajoamisilla varmastikaan ole niin paljoa väliä. Tok sitä autoa on vittumaista hinata pajalle alvariinsa, mutta eipä siinä ainakaan oma lompsa kärsi.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
No varmasti kannatta, mutta mikä helvetin ehdotus tuo nyt oli? Hintaeroa on kuiten n. 20000 euroa noiden kahden moottorivaihtoehdon välillä. SamSpadella näytti kuitenkin jonkinlainen hintakatto olevan, johon tuo 1.4 Tiguankin sopi vain jonkun erikoishinnan vuoksi.

Jep, mun moka. Kirjoittaessa edellistä viestiä meni ajatukset käytettyihin autoihin ja siellä paljon myynnissä vanhempaa Tiguania 1.4 TSI 150hp mikä ilmeisesti sillä riskimmällä koneella. Joten ajattelin että järkevämpi vaihtoehto voisi olla 2.0 TSI, luonnollisesti vähän enemmän ajettu tai vuoden vanhempi jotta hintaero olisi siedettävä.

Tarkisitin VW:n sivuilta, uudeessa Tiguanissa tietysti uudemman sukupolven kaksoisahdinmylly 160hp/240nm. Kannattaa käydä koeajamassa, sen verran hyvä keksintö tuo kaksoisahdin on normaaliin arkiajoon, hyvää ja tasaista vääntöä on tarjolla jo alhaalta asti. Ei tartte odottaa sitä turbon heräämistä.

Nykyinen 3.0 turbodiiselikin millä tulee ajeltua on tuohon verrattuna stressaava kone kun aluksi ei tapahdu mitään, välillä tunne että sammuu alakierroksilla ja sitten 2500 kierroksen tienoollla herää eloon ja ampuu kaikella väännöllä.


_
 

ipa rules

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Packers
Onko palstalaisilla kokemusta seuraavista autoista?
Peugeot 508 sedan, moottoriksi tulisi e-HDi 115 FAP 2Tronic, eli ns robottivaihteistolla.
Tai VW Tiguan 1.4 TSI.
Työsuhdeauto menee vaihtoon tänä vuonna ja nuo mallit jäävät juuri hankintarajan sisälle.

Kannattaa ainakin käydä ajamassa tuo robottilaatikkoinen tekele, mutta ota niskatuki mukaan ettei tuu vammoja vaihdon hetkellä.
 

SamSpade

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ikurin Vire
Kannattaa ainakin käydä ajamassa tuo robottilaatikkoinen tekele, mutta ota niskatuki mukaan ettei tuu vammoja vaihdon hetkellä.

Ajettu on, tosin 3008 Pösössä ja mielestäni vaihtoi erittäin sujuvasti. ilmeisesti tuo vielä oppii ajajan mukaan? Olen automaatteja testannut muitakin vähän pidemmillä reissulla eikä tuota ainakaan huonommaksi sanoisi. Makuasia luulen?
Edit: Kaverilla on siis tuo 3008 ja sillä olen ajoittain ajellut kaupungissa ja maanteillä.
 

12961

Jäsen
Nykyinen 3.0 turbodiiselikin millä tulee ajeltua on tuohon verrattuna stressaava kone kun aluksi ei tapahdu mitään, välillä tunne että sammuu alakierroksilla ja sitten 2500 kierroksen tienoollla herää eloon ja ampuu kaikella väännöllä.

Kannattaa kokeilla myös bemarin tuplaturbodieselmyllyä, tuo työntää 500nm 1300 kierrokselta saakka ja on elossa jo tyhjäkäynnillä. >300nm jo 1000rpm. Olympiarenkaallisessa varmaan sama homma, mutta tuplaturbo on saatavilla aika rajoitetusti ja myös hinnoissaan.

Tuo pienempi ahdin on yleinen esimerkiksi 1.5-1.9 -litraisissa n. 90-heppaisissa dieseleissä, joten ei ihme että 3-litraisessa on hereillä heti tyhjäkäynnin päällä.

Liekö tuo alhaalta tuleva vääntö sitten juuri syy siihen, ettei kovaa askia ole saatavilla. Voisi kuvitella kytkinten palavan herkästi...
 
Viimeksi muokattu:

Bakaun Imaami

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko, NY Rangers
508 pösössä ei ole automaattia pienemmissä koneissa vaan vasta 2 litraisissa.

Isäukolla on tuo 1.6 litrainen robottivaihteisto ja se on ihan perseestä. Sillä ei ole mitään tekemistä automaatin kanssa.

Muuten auto on hieno ja hyvillä varusteilla ja ajettavuus on loistava. Vain vaihteisto vituttaa. En suosittele.
 

Viper

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Tuo ajokorttiuudistus on jälleen kerraan jotain aivan järjetöntä. Ihmetyttää, miten autokoulut saavat kerta toisensa jälkeen lobattua nämä rahastuskeinot läpi. Liikenneturvallisuutenhan tuolla ei varmasti ole mitään vaikutusta. Ne nuoret, jotka päättävät liikenteessä kaahailla tai muuten hölmöillä, tekevät sen varmasti. Ihan siitä huolimatta, mitä autokoulun setä tai täti jossain tunnilla sanoi.

Jo aikanaan toisen vaiheen mukaan tulo kuulosti niin väkisin keksityltä, ettei mitään rajaa. Joku puolen tunnin ajolenkki ja kertakäynti liukkaalla radallako muka muuttaa jotenkin radikaalisti jo kuukausia liikenteessä ajelleen nuoren ajokäyttäytymistä? Ei, vaan se oli yksinkertaisesti pakollinen lisälasku jo kerran ajokokeen läpäisseelle kuskille.

Minun puolesta autokoulu voisi olla täysin vapaaehtoinen ja tarkoitettu niille, joiden isät/äidit eivät voi tai halua opettaa lapsiaan ajamaan. Muuten pakollinen osuus rajoittuisi inssiajoon ja teoriakokeeseen. Läpäistyn inssin jälkeen voisi olla vaikkapa vuoden mittainen koeaika, jolloin rikkeistä rangaistaisiin tuntuvasti ja kortti lähtisi herkästi pois. Näin ajokokemus karttuisi ja rangaistusten pelko karisisi hölmöilyjä. Eihän sitä oikeasti opi liikenteessä ajamaan muuten kuin ajamalla.

Pitkälle kolmatta tonnia maksava ajokortti vaan on jotain, mitä ei äkkiseltään uskoisi todeksi. Siinäpähän nuoret jäätelönmyyntirahoillaan koittavat moista maksaa...
 

Ramchester

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Tuo ajokorttiuudistus on jälleen kerraan jotain aivan järjetöntä. Ihmetyttää, miten autokoulut saavat kerta toisensa jälkeen lobattua nämä rahastuskeinot läpi. Liikenneturvallisuutenhan tuolla ei varmasti ole mitään vaikutusta. Ne nuoret, jotka päättävät liikenteessä kaahailla tai muuten hölmöillä, tekevät sen varmasti.

Kakkosvaihetta pitäisikin kehittää siihen suuntaan, että alle annetaisiin nykyaikainen auto annettaisiin vapaus ajaa niin lujaa kuin haluaa esim. Ahveniso ympäri. Siinä kohtaa ymmärtäisi moni teini, että se talla pohjassa ajo ole ihan kauhean helppoa.
 

Reilander

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko ja sen häijyt haittalevyt
Kakkosvaihetta pitäisikin kehittää siihen suuntaan, että alle annetaisiin nykyaikainen auto annettaisiin vapaus ajaa niin lujaa kuin haluaa esim. Ahveniso ympäri. Siinä kohtaa ymmärtäisi moni teini, että se talla pohjassa ajo ole ihan kauhean helppoa.
Aikoinaan kun kakkosvaiheen ajoin, niin se sisälsi lyhyen liukastelun saippuoidun pellin päällä ja lyhyen stintin liikenteessä, jossa hiukan arvioitiin ajotaitoa.
Tuo pellin päällä liukastelu oli aivan uskomattoman turha reissu, sillä tuon alustan kitkaominaisuudet eivät vastanneet alkunkaan autenttista tilannetta.
Tuossa pellin päällä oli lepokitka suhteessa liikekitkaan aivan liian suuri, edes nollakelin veden pinnoittamalla jäällä ei pääse tommosiin kitkan eroihin.

Siinä missä normiliukkailla keleillä auto varoittelee jo hiukan ennen pidon totaalista menettämistä pienellä luistolla, tuossa pellin päällä pidon menetys oli lähes tulkoon tekemätön paikka.

Tämä siis omien kokemusten perusteella, johon on todennäköisesti vaikuttamut autoni silloinen rengastus.

Sain paljon enemmän liukkaan kelin ja ääritilanteiden hallinnan kokemusta järven jäälle auratulla radalla, jossa pystyi ajamaan aivan äärirajoille asti ilman pelkoa auton ja itsensä romuttamisesta.
Onkin mielestäni hemmetin outoa, että nuo jääradat ovat oikeastaan laittomia.
Noissa oli myös se hyvä puoli, että siellä sai hiukan vauhdin hurmaa ja sen jälkeen ei liikenteessä tullut mitään himoa kaahailla.
 

Ramchester

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Aikoinaan kun kakkosvaiheen ajoin, niin se sisälsi lyhyen liukastelun saippuoidun pellin päällä ja lyhyen stintin liikenteessä, jossa hiukan arvioitiin ajotaitoa.
Tuo pellin päällä liukastelu oli aivan uskomattoman turha reissu, sillä tuon alustan kitkaominaisuudet eivät vastanneet alkunkaan autenttista tilannetta.
Tuossa pellin päällä oli lepokitka suhteessa liikekitkaan aivan liian suuri, edes nollakelin veden pinnoittamalla jäällä ei pääse tommosiin kitkan eroihin.

Siinä missä normiliukkailla keleillä auto varoittelee jo hiukan ennen pidon totaalista menettämistä pienellä luistolla, tuossa pellin päällä pidon menetys oli lähes tulkoon tekemätön paikka.

Olisi kyllä hauska testata, olisiko tuo pellinpala tekemätön paikka myös uudenaikaisille ajonhallintajärjestelmille(DSC+xDrive).

Liikenne on siitä paska paikka, että vaikka itse ajaa huipputurvallisella autolla ja pystyy pitämään oman autonsa omalla kaistalla kelissä kuin kelissä, niin vastaan tulevasta autosta sitä ei pysty koskaan etukäteen tietämään.
 

finnishninja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Gunnilse IF
Aikoinaan kun kakkosvaiheen ajoin, niin se sisälsi lyhyen liukastelun saippuoidun pellin päällä ja lyhyen stintin liikenteessä, jossa hiukan arvioitiin ajotaitoa.
Tuo pellin päällä liukastelu oli aivan uskomattoman turha reissu, sillä tuon alustan kitkaominaisuudet eivät vastanneet alkunkaan autenttista tilannetta.

Sinulle se oli ehkä täysin turha. Minä taas muistan erään naisen, joka pani silmänsä kiinni ja kirkui suoraa huutoa. Hänelle se saattoi olla hyödyllinen kokemus. Mutta vaikeaa se on varmaan kasata systeemi, joka sopii kaikille. Aina on sellaisia, joille koulutus on turhaa, kun taas joillekin tuiki tarpeellista.
 

finnishninja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Gunnilse IF
Ostin muuten tässä kesällä vähän käytetyn auton, 1.8 litran bensiinimoottorilla.
Panin merkille, että poltto-aineen kulutus oli vähän korkea, 9.6 l/100 km, kesällä.

Entinen omistaja kertoi ajaneensa sekä etanoolilla, että bensiinillä, sekaisin ja epätasaisin välein tankaten. Itse aloin ajaa pelkästään bensiinillä, mutta kulutus ei laskenut. Noh, irroitin akun pluskaapelin ja nollasin näin auton moottorin ohjausjärjestelmän arvot. Nyt, talvella, auto kuluttaa 8.6 l/100.

Uskon, että on paras käyttää aina samaa poltto-ainetta, sekäkäyttö ei anna auton moottorin ohjausjärjestelmälle tarpeeksi aikaa säätöihin.

Yleensähän nämä säädöt löytyvät aika nopeasti kun lähtökohta on 0. Mutta saavutetuista arvoista takaisinpäin homma menee paljon hitaammin ja sitten jos vielä vaihdetaan yhtäkkiä poltto-ainetta, matka oikeisiin säätöihin pitenee taas.

Olen tosin pannut merkille aikaisemmin, että jos ajetaan pelkästään bensiinillä ja tekee saman tempun, kulutus saattaa nousta alussa, mutta palaa nopeasti oikeisiin lukemiin.
 

Enslaved

Jäsen
Tulipa käytyä eilen auton luona parkkihallissa ensimmäistä kertaa pariin kuukauteen ja olihan se akku tietysti tyhjä. Pitäisi varmaan hankkia joku ylläpitolaturi autoon näin talven ajaksi ettei akku tyhjenisi. Onko kokemuksia? (700 auton halli ja oman mielenrauhan vuoksi akku kiinni hälyttimen takia)

Olipa kiva höräyttää auto käyntiin, kun sai akun taas elävien kirjoihin. Rivikutosessa on sitä jotain. Lätkäkauden loppuessa tietää, että auton ajoon otto alkaa olla käsillä. Sitä odotellessa!
 

Jape

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit
Pitäisi varmaan hankkia joku ylläpitolaturi autoon näin talven ajaksi ettei akku tyhjenisi. Onko kokemuksia?
Ammattikäyttöön on tullut hankittua joitakin ctek:n latureita, eikä niistä oikein moitittavaa keksi sanoa. Ohjekirjan mukaan laturin voi jättää kiinni akkuun jopa kuukausiksi ilman pelkoa kiehumisesta ym. ongelmista. Oma kokemus on n. viikon latauksista, mutta miksipä se ei toimisi jopa talven yli. Laturi on lisäksi kätevän kokoinen sijoitettavaksi näkymättömään paikkaan juuri ylläpitotoimintoa ajatellen. Googlettamalla löytyy lisätietoa.
 

scholl

Jäsen
Ammattikäyttöön on tullut hankittua joitakin ctek:n latureita, eikä niistä oikein moitittavaa keksi sanoa. Ohjekirjan mukaan laturin voi jättää kiinni akkuun jopa kuukausiksi ilman pelkoa kiehumisesta ym. ongelmista.

mulla on vissiin tollainen prätkää varten, mutta se on tarkoitettu nimenomaan moottoripyörän lataamiseen. Kerran kuussa kun olen lataillut sillä niin se on riittänyt. Tosin nyt on taas Bemaridiilerillä prätkä talvisäilössä, mutta joskus on ollut omassa hallissa niin toiminut noin. 8 akkua on kai hajonnut, osa talvisäilytyksessä liikkeessä ja osa jopa kadun varressa kesällä, jos olen ollut vaikka reissussa, enkä ole ajanut. Varashälytin tosiaan vie niin paljon virtaa, että se menee sitten niin alas se jännite, ettei herää enää henkiin. Tosiaan kun täyteen lataa niin pärjää varmaan sen 3 viikkoa ainakin. Suosittelen kyllä jotain tollaista laturia, jos pitää pidempiä aikoja ilman käyttöä. Tosin itse en kyllä uskaltaisi jättää lataamaan koko talveksi. Kävisin muutaman viikon välein katsomassa ja laittamassa lataamaan vaikka vuorokaudeksi.
 

finnishninja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Gunnilse IF
mulla on vissiin tollainen prätkää varten, mutta se on tarkoitettu nimenomaan moottoripyörän lataamiseen. Kerran kuussa kun olen lataillut sillä niin se on riittänyt. Tosin nyt on taas Bemaridiilerillä prätkä talvisäilössä, mutta joskus on ollut omassa hallissa niin toiminut noin. 8 akkua on kai hajonnut, osa talvisäilytyksessä liikkeessä ja osa jopa kadun varressa kesällä, jos olen ollut vaikka reissussa, enkä ole ajanut. Varashälytin tosiaan vie niin paljon virtaa, että se menee sitten niin alas se jännite, ettei herää enää henkiin. Tosiaan kun täyteen lataa niin pärjää varmaan sen 3 viikkoa ainakin. Suosittelen kyllä jotain tollaista laturia, jos pitää pidempiä aikoja ilman käyttöä. Tosin itse en kyllä uskaltaisi jättää lataamaan koko talveksi. Kävisin muutaman viikon välein katsomassa ja laittamassa lataamaan vaikka vuorokaudeksi.

Paras mahdollinen tilanne kun ajoneuvossa on jotain joka syö virtaa ja huoltava akkulaturi sitten aina päällä. Akkuhan voi vain hyvin kun se tyhjenee aina hieman ja ladataan sitten taas ja näinhän nuo siihen tarkoitukseen tehdyt laturit toimivatkin.

Prätkän akut menevät usein yhden talven aikana pilalle ellei niitä lataa välillä. Auton akut kestävät tyhjänä vähän paremmin, mutta hyvä nekin on pitää aina latauksessa. Jos ei muuten niin eipä tarvitse koodailla radiota kun herättää auton taas eloon.

Halvatkin Bilteman laturit toimivat hyvin. Itse olen käyttänyt sellaista, maksoi jonkun 70 euroa ja hyvin on toiminut. Moottoripyörässä se maksaa itsensä jo yhden talven aikana.
 

Masentaja

Jäsen
Jos autossa on defan lämppärisarja, niin tällainen väliin: Defa Multicharger . Itselläni on autossa moinen, ja jos lohkolämppäriä ei tartte niin tuosta on se helppo jättää pois. Täysin näkymätön, jos tolpassa on ajastin niin siinä 2h aikana latailee ihan riittävästi. Viimetalvena oli vähän ongelmia auton akun kanssa, mutta tuon laturin asennuksen jälkeen ei ongelmia ole ilmennyt. Ainoa mikä on, niin tuo on aika iso ja pitäisi asentaa pystyasentoon. Eli autosta riippuen voi olla vaikeuksia sijoituspaikan kanssa. Itselläni tuo on maskin ja syylärin välissä.

Ja joku kyseli pari sivua aiemmin, että miten eristää farkun takaosa etuosasta, niin ei ainakaan kovin tiivistä siitä kannata tehdä, koska usein ilman poisto autosta tapahtuu takapäästä lokarien/puskurin sisälle, jolloin ilman kierto autossa häiriintyy.
 

vsmo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, ManU
Päätin vaihtaa 1991-vuoden korotetun Jeep cherokeen 2000-vuoden grand cherokeehen, kun ei ollut tarvetta mönkiä niin syvällä suossa kun vanhemman Jeepin maasto-ominaisuudet antavat myöten.

Laitoin vanhemman härvelin myyntiin ja kävi niin että kova on kysyntä, sehän tarkoittaa sitä että hinnoittelu meni pieleen, pitäisikö koittaa epätoivoista ja yrittää tinkiä hintaa ylöspäin, kun tulevat autoa katsomaan.
 

TumE#16

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, suomalaiset NHL:ssä.
Päätin vaihtaa 1991-vuoden korotetun Jeep cherokeen 2000-vuoden grand cherokeehen, kun ei ollut tarvetta mönkiä niin syvällä suossa kun vanhemman Jeepin maasto-ominaisuudet antavat myöten.

Laitoin vanhemman härvelin myyntiin ja kävi niin että kova on kysyntä, sehän tarkoittaa sitä että hinnoittelu meni pieleen, pitäisikö koittaa epätoivoista ja yrittää tinkiä hintaa ylöspäin, kun tulevat autoa katsomaan.

Toteat vain tulijoille, että edellinen kävijä tarjosi ''korotetun summan x'', joten ei pysty myymään tuohon alkuperäiseen hintaan. Todettu vastaavassa tilanteessa toimivaksi.
 

Timbit

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Canucks, BC Lions
Toteat vain tulijoille, että edellinen kävijä tarjosi ''korotetun summan x'', joten ei pysty myymään tuohon alkuperäiseen hintaan. Todettu vastaavassa tilanteessa toimivaksi.

Tosin kannattanee puhua totta niissä luvatuissa korotetuissa summissa, ettei käy vanhanaikaiset ja kukaan ei lähde nokittamaan. En puhu kokemuksesta.
 

scholl

Jäsen
Mitä halvempi tuote niin sitä todennäköisempää on se, että kysyjillä ei ole rahoitus kunnossa. Eli vaikka kysyvät niin se ei tarkoita, että silti ostavat. Ovat haaveilijoita tai muita ajantuhlaajia. Tai sitten se budjetti on niin tiukalle venytetty, että pienikin hinnan lisäys voi viedä valtaosan pois. Sitä paitsi tuo autosi voi olla suhteellisen harvinainen tarjonnan osalta, joten normaalit kysynnän ja tarjonnan väliset käyrät eivät pelaa. Hinnan nosto voi romahduttaa kokonaan sen kysynnän. Jos olisit ollut valmis myymään auton tuolla hinnalla niin miksi nyt muuttaisit mielipidettäsi. Eikö se ole kuitenkin jonkun arvoista sekin, jos tuotteen saa mahdollisesti nopeasti pois. Tosin ihmismieli on sellainen, että tappiot tuntuvat enemmän kuin voitot. Kukaan ei hirveästi iloitse siitä, jos bensa maksaa tänään vähemmän kuin eilen, mutta sen sijaan, jos tankkaa ja huomaa, että se onkin kallistunut selkeästi eilisestä, tuntee itsensä tyhmäksi ja häviäjäksi, kun ei tajunnut eilen tankata. Tässä on sama asia. Tunnet itsesi tyhmäksi ja häviäjäksi, kun ajattelet, että olisit saattanut saada autostasi enemmänkin. Toisaalta vähän ajan päästä et mieti sitä enää. Se on ollutta ja mennyttä.
 

scholl

Jäsen
Mersun uusi CLA on aika mielenkiintoinen auto. Siellä tapahtuu nyt ja tulee hyvännäköisiä autoja ulos. Vähän aikaa sittenhän tuli hirvityksiä kuten GLK. Jotenkin noista saksalaisista premiummerkeistä Audi on jäänyt ihan surkealle tasolle. On tavattoman arkinen ja kaikki mallit näyttävät samalta. Bemarissakaan ei tunnu tulevan enää mitään ihmeellistä. Mersu voi siis nousta. Ne tuo sen erikoisen shooting breakin ja nyt A-malli oli jo hyvännäköinen ja nyt tämä CLA. Tuo kuvissa esiintynyt hopea on vain ankea väri. Haluaisin nähdä tuon CLA:n helmeilevänä sähkönsinisenä niin saisi enemmän käsitystä ko. autosta.
 

Carlos

Jäsen
Laitoin vanhemman härvelin myyntiin ja kävi niin että kova on kysyntä, sehän tarkoittaa sitä että hinnoittelu meni pieleen, pitäisikö koittaa epätoivoista ja yrittää tinkiä hintaa ylöspäin, kun tulevat autoa katsomaan.

Noo, enpä tiedä. Vanhat jeepit ovat luotettavia työkaluja joilla on aika tarkkaan se yksi hinta, vuodesta toiseen (ei menetä arvoaan). Kysyntää voi olla paljon koska Suomessa ei ole liikaa oikeita Jeeppejä tarjolla (eikä varsinkaan tuunattuja), mutta tarvetta sellaisille on.

Ota vaan se hinta minkä meinasit, ja nauti uudemmasta menopelistä. Talviauton pitää olla nelivetoinen ja painaa yli 2 tonnia, mahdollisimman isolla maavaralla. Kaikki muut on kesämopoja.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös