Autoiluketju

  • 3 307 865
  • 18 973

V-man

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät
Knoppikysymys: Missä henkilöautoissa jakopää on toteutettu hammasrattailla?

Tuommoinen jakopäähän on käytännössä ikuinen, ja raskaassa kalustossa se on edelleen varteenotettava toteutus. Liekö vaan kallis tehdä?

En tiedä. Luulisi että tuo on erittäin kallis ja epätaloudellinen ratkaisu sekä tehon että kulutuksen suhteen.
 

Salama15

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lankisen Lukupiiri - Zervuska Haidis
En tiedä. Luulisi että tuo on erittäin kallis ja epätaloudellinen ratkaisu sekä tehon että kulutuksen suhteen.

Niin, massaa ja kitkaa voisi olla aika tavalla, melkoinen tehosyöppö nyt ainakin...
 

Turder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
En tiedä. Luulisi että tuo on erittäin kallis ja epätaloudellinen ratkaisu sekä tehon että kulutuksen suhteen.

Toisaalta tuo on käytössä muutamissa (aika legendaarisissa) kilpamoottoripyörien moottoreissa ja näiden katumalleissa. Minulla on yhdessä moottoripyörässä ratasvetoiset nokat. Tuo myös mukavan ja uniikin kuuloisen lisän käyntiääneen.

Tuon ratkaisun ehdoton etu huoltotarpeen vähyyden ja luotettavuuden (myös kovilla kierroksilla) lisäksi on kellontarkka nokka-akselien ajoitus. Jakoketjuun ja -hihnaan voi tulla ja tulee löysyyttä, joka sotkee ajoituksen ja pahimmillaan jaon (esim. VW:n TSI-koneet). Vastaavasti tarkkuudesta on haittaa jos halutaan virittää moottoria esim. laskemalla kantta tai muuten muuttamalla kannen korkeutta kampiakseliin nähden. Vaatii tuolloin uusiksi koko jakoratassysteemin, jotta saadaan taas oikea ajoitus nokille.
 
Suosikkijoukkue
Pyöräilijät. Sympatiat: SaiPa
Onko kellään jakaa kokemuksia BMW 1-sarjasta? Kiikarissa mahdollisesti vm 2007 116i. Muitakin saman kokoluokan autoja saa ehdottaa. Budjetti huitelee 15 - 18 t€ tienoilla.
 
Knoppikysymys: Missä henkilöautoissa jakopää on toteutettu hammasrattailla?

Tuommoinen jakopäähän on käytännössä ikuinen, ja raskaassa kalustossa se on edelleen varteenotettava toteutus. Liekö vaan kallis tehdä?

Eikös BMW ole tätä käyttänyt? Itse omistin joskus -94 vuosimallin M3:sen ja siinä oli jakopää ketjulla...
 

Outsider

Jäsen
Eikös BMW ole tätä käyttänyt? Itse omistin joskus -94 vuosimallin M3:sen ja siinä oli jakopää ketjulla...

Joo onhan noita ketjukäyttöisiä vaikka missä, mutta tässä haettiin kai nimen omaan rataskäyttöisiä. Niitähän taitaa löytyä esim. noista adolfin aikaisista ilmajäähdytteisistä.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Joo onhan noita ketjukäyttöisiä vaikka missä, mutta tässä haettiin kai nimen omaan rataskäyttöisiä. Niitähän taitaa löytyä esim. noista adolfin aikaisista ilmajäähdytteisistä.

Ja veikkaan myös puutteellisella moottoritekniikan ja auttavalla googlaustekniikan osaamisella Toytan suoraa kutosta, käytetty mm vanhoissa Crowneissa ja Land Cruisereissa?
 

Wiljami

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit, sympatiaa muuhun Savoon ja Kaakonkulmalle
Perkama, tänä aamuna -30 asteen lämpötilassa ei mun kesä-auto enää suostunu uskomaan että ois käynnistyttävä. Yllättävän hyvin on kyllä vielä 25 pakkasasteessa toiminut, mutta tuossa siis ylitettiin joku raja. Jotain positiivista, niin uudenvuoden tienoilla ostettu uusi (isohko) akku jaksoi pakkasellakin pyörittää starttia ihan nätisti ja ois sen autonkin ehkä saanu helvetillisellä sahaamisella tulille, mutta siinä ois viimestään iltapäivällä ollu kusessa, kun auto seissy ensin pakkasessa monta tuntia eikä ees tolppapaikkaa tarjolla (aamulla siis auto oli 2 tuntia lämmityksessä, mistä huolimatta ei suostunut käynnistymään).

Kyseessä -79 Olds Cutlass 5,7l koneella. Tosiaan hyvin on pelannu mulla talvikäytössäkin, ainoo ettei se ihan lada sentään oo käynnistymään näköjään kun on oikeesti kylymä.
 

mailman-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät
Kyllähän Bemarin isoimmillakin rataa kiertää (esim. nyt M5 ja M6) todella hienosti. Vaikka eihän niitä siihen ole edes tarkoitettu, kuten vaikkapa M3.
Joten tottakai jollain Meganella kahdeksikkoa pyörittäisi M6:n ympärillä.

Mutta hauskaa voi M5:lläkin radalla pitää, ja kyllä niillä ihan kelpo kierrosaikojakin saa aikaiseksi jos on vaan rattimies ;)
 

Nebula

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, Crosbyn Pingviinit ja Lindrosin Flyers
Videon perusteella näyttää siltä, että jollain Mégane RS:lla ajelisi noilla pikkuteillä kahdeksikkoa tuon ylitehoisen ja -painoisen plösön ympärillä. Autobahnilla varmaan kulkee.

Varmasti pyörittää jos vaan pitää tuon plösön paikallaan. Muussa tapauksessa et pysy radalla perässä saati edes kiihdy Meganella samaan tahtiin.

Onko kellään jakaa kokemuksia BMW 1-sarjasta? Kiikarissa mahdollisesti vm 2007 116i. Muitakin saman kokoluokan autoja saa ehdottaa. Budjetti huitelee 15 - 18 t€ tienoilla.

Parilta bemareitten korjaajalta olen kysellyt noista, lähinnä 120d:stä, kun se itseäni kiinnostaa ja tuntuvat pitävän luotettavina ja vähävikaisina autoina.
 

finnishninja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Gunnilse IF
Perkama, tänä aamuna -30 asteen lämpötilassa ei mun kesä-auto enää suostunu uskomaan että ois käynnistyttävä. Yllättävän hyvin on kyllä vielä 25 pakkasasteessa toiminut, mutta tuossa siis ylitettiin joku raja.

Lakisääteinen ohjearvo, jota autonvalmistajat noudattavat on -27 astetta. Autonmoottorin on vielä silloin käynnistyttävä ilman mitään apulaitteita. Mutta ehtona on tietenkin, että paikat pitää olla kunnossa. Akku pitää olla hyvässä kunnossa ja täyteen ladattu.

Minulla oli kerran amerikkalainen 5,7 litran V8 moottorilla. Se lähti aina käyntiin vaikka oli minkälainen ilma. Ihmettelin tätä. Joku sanoi, että aina niistä kahdeksasta joku pytty syttyy ja antaa vauhtia lopuille...
 

Laakamato

Jäsen
Suosikkijoukkue
Philadelphia Flyers (Jokerit)
Saako webastoa säädettyä ilman työkaluja niin, että se ei ole päällä ajossakaan kuin kuljetajan käskystä? Mun webasto käy turhan tiuhaan ajossa ja olis kiva kytkeä pois ettei turhaan syö löpöä...
 
Suosikkijoukkue
Ilves
No ei tuo lisälämpäri niin hirveesti ajon aikana vie löpöä. Normaalisti kulutus on 0,6l tai 0.3 l tunnissa. Kaksi lukemaa, koska lämppäri voi käydä kahdella teholla.

Omassa dieselissä on ihan mukavaa,kun lisälämppäri on ajon aikana tarvittaessa käytössä. Lisäksi itsellä on kauko-ohjaimen lisäksi ohjelmointipaneeli autossa,josta lämppärin saa päälle napin painalluksellla.

Kun otan sen tuolla napilla käyttöön ajon aikana,niin silloin lisälämppäri toimii täydellä teholla ja muuten ajon aikana puolella teholla.
 

hege

Jäsen
Citroen SM?, siis siihen hammasratas juttuu veikkauksena. Ja eikös samaa moottoria ollut jossin Ligierissä tms. Maseratin ohella? Siis jos veikkaus on oikea.
 
Suosikkijoukkue
Pyöräilijät. Sympatiat: SaiPa
Parilta bemareitten korjaajalta olen kysellyt noista, lähinnä 120d:stä, kun se itseäni kiinnostaa ja tuntuvat pitävän luotettavina ja vähävikaisina autoina.

Kiitos tiedosta. Kävin koeajamassa perjantaina tuon 116i:n. Olihan se aika mahtava peli. Täytyy vielä käydä koeajamassa pari-kolme saman kokoluokan autoa (Focus, Civic, Golf yms.), mutta pahaa pelkään että baijerilainen löytyy kadun varresta kun lumet alkaa sulaa. :)
 

xAnZax

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Minulla oli kerran amerikkalainen 5,7 litran V8 moottorilla. Se lähti aina käyntiin vaikka oli minkälainen ilma. Ihmettelin tätä. Joku sanoi, että aina niistä kahdeksasta joku pytty syttyy ja antaa vauhtia lopuille...

Täysin aiheen vierestä,mutta armeijassa kerran huollettiin Nasua, huolto tuli valmiiksi ja oli aika ajaa vekotin ulos hallista. No eipä V8 suostunut hörähtämään käyntiin vaikka kuinka yritettiin, lopulta viaksi selvisi palanut hehkun sulake. Okei, bensiini- ja dieselmottorit ovat eri asioita,mutta kuitenkin. Ei niistä ihan aina näköjään mikään pytty syty. En kyllä ymmärrä miten tuollainen moottori voi ylipäätänsä käydä jossei lähde edes lämpimästä hallista käyntiin ilman hehkutusta,ehkä siellä hohkaa hehkutulpat punaisina koko ajan?
 

Masentaja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
En kyllä ymmärrä miten tuollainen moottori voi ylipäätänsä käydä jossei lähde edes lämpimästä hallista käyntiin ilman hehkutusta,ehkä siellä hohkaa hehkutulpat punaisina koko ajan?

Harva diisseli lähtee käyntii ilman minkäänlaista hehkutusta. Edes hallista. Hankalaa se ainakin on. Hehkutushan lämmittää pienen määrän polttoainetta nopeasti, joka sitten syötetään startatessa moottoriin. Lämmitetty polttoaine syttyy paineessa herkemmin, johon dieselin toiminta perustuu. Eli kylmällä polttoaineella menee kauan lämmetä puristuksessa riittävän suureen lämpötilaan syttyäkseen, joka vaatii voimaa startilta. Siinä vaiheessa kun moottori käy ja hieman lämpiää niin syttymisen kanssa ei ole ongelmaa. Joissain moottoreissa on käytetty ns. jälkihehkua, jolloin hehkutulppa on päällä tovin moottorin käynnistymisen jälkeen.
 

Orlando

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Hehkutushan lämmittää pienen määrän polttoainetta nopeasti, joka sitten syötetään startatessa moottoriin. Lämmitetty polttoaine syttyy paineessa herkemmin, johon dieselin toiminta perustuu.

Tarkennukseksi sen verran, että hehkutuksen tarkoituksena on esilämmittää sitä palotilaa, johon polttoaine ruiskutetaan.
 

Masentaja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Tarkennukseksi sen verran, että hehkutuksen tarkoituksena on esilämmittää sitä palotilaa, johon polttoaine ruiskutetaan.

Seison korjattuna. Mitähän sitä oikein tuli ajateltua... *Otan takkini ja käyn...*
 

xAnZax

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Joo, kyllä minä tiedän miten hehkutus toimii, lähinnä ihmettelin kun ilman hehkutusta ei moottori edes "luvannut" käynnistyä ja sulakkeen vaihdon jälkeen hörähti samantien käyntiin kuin sen kuuluisan palmun alta. Tuo jälkihehkutus ei käynytkään mielessä, varmasti noissa moottoreissa ainakin sitä käytetään. Ei se moottori silmänräpäyksessä heti käynnistyttyä niin paljon lämpene jos vertaa että hehkutulpat hohkaa lähemmäs 1000 asteessa, kun tosiaan käynnistyttyä kävi kyllä heti nätisti. Toisaalta ei niillä nasuilla ajettu käytännössä koskaan, eli ihme että lähtivät ylipäätänsä ollenkaan käyntiin.
 
Viimeksi muokattu:
Suosikkijoukkue
Pyöräilijät. Sympatiat: SaiPa
Tuli eilen käytyä testaamassa Ford Focus 1.8 (vm. 2009). Olipa positiivinen yllätys kaikkinensa, myös suorituskyky tuli ihan puskista. Vaikutti huomattavasti reippaammalta kuin bmw 116i, mitä kävin koeajamassa perjantaina. Toisaalta mieleeni tuli sellainen seikka onko sitä "jänistänyt" kaasujalan kanssa enemmän kun on ollut takavetoinen auto kyseessä?

Jos teoreettiset lukemat ovat nämä, niin kuinka paljon on käytännön eroa:

Focus 125 hp (165 nm)
Bmw 116 hp (150 nm)

Osaisikohan joku autoviisas vastata? Bemari taisi olla myös vajaan 100 kg kevyempi. Joka tapauksessa lienee viisasta käydä kokeilemassa bemaria uudelleen ja antaa palaa rohkeasti.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös