Olen äijä. Kävin katsastuttamassa auton. Se olisi pitänyt tehdä jo viime vuoden puolella, mutta en jaksanut, koska en jotenkin tuntenut olevani duunari, joka ajelee huvikseen tuollaisia perusasioita hoitamaan. Jos seurustelee niin voisi usuttaa vaimon tai tyttöystävän asioille, mutta sinkkuna pitää tuollaisetkin asiat hoitaa itse. Joka tapauksessa meni heittämällä läpi ilman mitään vikoja, mikä ei ole sinänsä yllätys, koska en ole tuolla autolla juurikaan ajanut. Tosin kerran, ilmeisesti sen takia, kun se oli seissyt ajamatta ja satoi koko ajan, siihen syttyi startatessa moottorivalo palamaan ja jäi OBD-virhekoodi muistiin, mutta se on hävinnyt sieltä ajamalla. Auton ajaminen siis korjaa vikoja, joita tulee siitä, ettei autolla aja. Sinänsä tuo auton katsastus pitäisi olla vain joka toinen vuosi kuten Saksassa kuten eihän autot mene mikskään ihan yht'äkkiä muutaman tuhannen kilometrin jälkeen. Toikin auto on sellainen, jolla ajan vähän ja olen päättänyt pitää sen ikuisesti omistuksessani, koska siitä on tullut jo ikäänkuin perheenjäsen niin joudun aika monta kertaa vielä katsastuksessa käymään. Toinen vaihtoehto voisi olla se, että katsastusleiman saisi määräaikaishuollossa. Luulisi, että se riittäisi, että 15000km välein merkkihuolto katsoo, että autossa ei ole vikaa. Tosin byrokratiaa halutaan paljon. Nykyäänhän printtaavat joka kerta uuden rekisteriotteenkin, mikä nyt ainakin on aivan turhaa. Eihän se paperi mene miksikään, kun se on hansikaslokerossa. Eri juttu on prätkän paperi. Se on mulla lompakossa ja kulunut jo todella ohkaiseksi. Varsinkin kun se on A4. Ne 80- ja 90-luvun rekisteriotteet olivat paljon pienempiä, joka oli paljon parempi, ainakin jos pitää lompakkoon laittaa.
K1 Herttoniemessä oli muuten todella hyvä palvelu. Sinne ajoi aika nopeasti Stadista Itäväylää pitkin ja vaikka cappuccino olikin lähinnä likaisen vedenoloista ja makuista niin se oli sellainen siisti, uudenoloinen, pieni mesta, jossa muut asiakkaat olivat lähinnä autoliikkeiden autoja katsastuttamassa olevat henkilöt, eikä mitään ruuhkaa ollut. Lisäksi katsastushinnat ovat laskeneet viime vuosista, joten nyt se on taas kohtuutasolla toi touhu. Ei voi valittaa. Tai sen verran voi valittaa, että aikanaan vein Hernesaareen, mutta se on hinnoitellut itsensä ulos kuvioista ja siellä on jotenkin ankeammat tilatkin odotella.
edit. muuten jos ei katsastuta ajallaan ja ajaa kuitenkin sillä autolla niin voi käydä huonosti. Poliisi pysäytti kerran kaverini Tehtaankadulla, joka ei ollut vienyt autoaan katsastukseen ja hän sai poliisilta 1500 euron sakot siitä