Ballard_Duracell
Jäsen
Uusimmassa autobildissä on muuten vertailu tuosta start-stop systeemeistä, lähinnä ajankäytön osalta. Mersu C350 oli ainoa auto, jossa liikkeellelähtö oli yhtä nopeaa perinteisesti kuin sammutusautomatiikalla. Pahimmillaan sammutusautomatiikan kanssa lähto vei muistaakseni 85% normaalia kauemmin ykkössarjan bemarissa ja Minissä, ja tämä tarkoitti runsaan sekunnin viivytystä 0-20km/h kiihdytyksessä.
Oman manuaalivaihteisen Audi A3:n start/stop-systeemi pelaa ainakin nopeammin kuin ehdit edes vaihdekeppiin koskea. Eroa ei ole lainkaan lähtönopeudessa sen suhteen, että seisooko normaalisti valoissa vaihde vapaalla ja kytkin ylhäällä vai onko tuo start/stop käytössä ja kone sammuksissa. Kone hörähtää käyntiin heti ku lyö kytkimen pohjaan.
Asian laita voi tietenkin olla toisin automaattivaihteisessa autossa.