Autoiluketju

  • 3 308 356
  • 18 973

Ziggy

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Minulla on nyt muutaman päivän ollut sijaisautona VW, jossa on tämä Start/Stop-automatiikka. Hommahan vaatii sen, että vaihde on vapaalla ja kytkin painamatta pohjaan. Mietinpä vain, että kuka normaalisti seisoo liikennevaloissa vaihde vapaalla ja jalka pois kytkinpolimelta, kun itse manuaaliaskilla odottelen valoissa vaihde päällä ja kytkin pohjassa.
Itse laitan liikennevaloissa aina vaihteen vapaalle. Olen ymmärtänyt että säästäisi kytkintä, mutta tiedä siitä että onko mitään hyötyä. Mielestäni kyllä huomattavasti mukavampaa odottaa liikennevaloissa vaihde vapaalla kuin että pitäisi kytkintä pohjassa. Ja pienellä ennakoinnilla on kyllä vaihde heti päällä kun valot vaihtuu.

En ole ikinä ajanut tuollaisella autolla missä on Start/Stop systeemi. Joskus olenkin miettinyt että onko se hankala sellaisessa ruuhkassa missä auto liikkuu aina muutaman metrin ja sit taas pysähdytään n. 15 sekunniksi.. Ja mahtaako tuo systeemi rasittaa paljon starttimoottoria ja akkua vai onko noissa autoissa erilaiset startit? Luulis että perus starttimoottori vois mennä aika nopeestikkin vaihtoon.
 

rpeez

Jäsen
Voikohan tuollainen tuulilasissa oleva railo/halkeama jotenkin niin pahasti levitä, että lasi hajoaa täysin tms.? Itselläni on tuulilasissa tuollainen noin 30 cm halkema ja kiinnostaisi tietää.

Ei voi. Lasi on itseasiassa laminoitu kahdesta lasista, välissä on joku kalvo. Halkeama on siinä päällimmäisessä, alempi on siis vielä ihan ehjä.
 

Särki

Jäsen
Minulla on nyt muutaman päivän ollut sijaisautona VW, jossa on tämä Start/Stop-automatiikka. Hommahan vaatii sen, että vaihde on vapaalla ja kytkin painamatta pohjaan. Mietinpä vain, että kuka normaalisti seisoo liikennevaloissa vaihde vapaalla ja jalka pois kytkinpolimelta, kun itse manuaaliaskilla odottelen valoissa vaihde päällä ja kytkin pohjassa.

Normaalisti ei kukaan, mutta kun tuollaisen auton itselleen hankin niin nytpä on tapa jäänyt päälle ja autommaattisesti otan vaihteen vapaalle ja "sammutan" auton liikennevaloihin. Ei ole moisesta keksinnöstä pahaa sanottavaa, kuinka pitkäikäinen tuollainen järjestelmä sitten on, sitä en tiedä.

Kokeileppa kuinka järjestelmä toimii seuraavassa tilanteessa: pysäytät auton ja siirrät vaihteen vapaalle ja nostat kytkimen -> auto sammuu -> laitat ykkösen silmään ilman kytkintä kun auto on sammuksissa -> käynnistät auton kytkimellä, kuten normaalisti tuossa tilanteessa.
Lähteekö auto käyntiin ja jos lähtee mitä tapahtuu kytkinliikkeen puolessa välissä kun auto starttaa ja samalla on vaihde päällä? Vai tuleeko ajotietokoneen näyttöön että starttaa manuaalisesti?
Kysyin tuota myyjältä mutta kukaan ei osannut vastata eikä kukaan ollut kokeillut moista operaatiota. En ole omalla Golffilla moista kokeillut, mutta menen autoliikkeen autolla kokeilemaan kuinka käy.
 

Rushlow

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa
Mietinpä vain, että kuka normaalisti seisoo liikennevaloissa vaihde vapaalla ja jalka pois kytkinpolimelta, kun itse manuaaliaskilla odottelen valoissa vaihde päällä ja kytkin pohjassa.

Minä ainakin vaihdan usein vapaalle ja nostan kytkimen ylös liikennevaloissa seistessä. Varsinkin silloin kun tulen valoihin, jotka ovat juuri vaihtuneet punaisiksi enkä ole jonon kärjessä. Kytkimen painelaakerikin rasittuu jos kytkintä pidetään minuuttitolkulla pohjassa, joskin melko vähäistä on se kuluminen.
 

Japi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pittsburgh, Jokerit, Saipa, Jokipojat, Titaanit
Minulla on nyt muutaman päivän ollut sijaisautona VW, jossa on tämä Start/Stop-automatiikka. Hommahan vaatii sen, että vaihde on vapaalla ja kytkin painamatta pohjaan. Mietinpä vain, että kuka normaalisti seisoo liikennevaloissa vaihde vapaalla ja jalka pois kytkinpolimelta, kun itse manuaaliaskilla odottelen valoissa vaihde päällä ja kytkin pohjassa.

Sain ajokortin vuonna 1997. Lähdimme ensimmäisenä päivänä isäni kanssa ajamaan autoa. Noin 1,5 kilometrin ajon jälkeen saavuimme liikennevaloihin, joissa joutui pysähtymään. Pysähdyimme valoihin ja ensimmäinen asia mitä isäni sanoi minulle: "vaihde vapaalle ja kytkin ylös". Siitä asti olen sitä nuodattanut. Lukioaikoinani juttelin kaverini kanssa, joka oli vuotta vanhempi ja autokoulussa. Hän painotti samaa asiaa. Hän kertoi myös tuttavastaan, jonka kuplavolkkariin oli tehty kytkin-remontti. Kytkin hajosi uudestaan noin 2 viikon kuluttua. Korjaaja ihmetteli asiaa ja kysyi: "pidätkö kytkintä pohjassa liikennevaloissa? Kaverin tuttava vastasi: "kyllä". Korjaaja:" no selvisihän tämäkin mistä se kytkimen hajoaminen johtuu". Toki auto oli vanha kupla, mutta silti.
 

scholl

Jäsen
vuokra-autoilla on pakko tehdä noin, koska auto sammuu muuten muutenkin kuin start/stopilla ja se johtuu siitä, että ne ovat manuaaleja, eivätkä automaatteja kuten omat autot.
 

Jyty

Jäsen
Suosikkijoukkue
käyttää lehväslukkoa logonaan.
Tuskin se täysin hajoaa, mutta jos railo on laidasta laitaan niin todennäköisesti katsastuksessa tulee hylsy.

Kannattaa käydä porauttamassa se, että railo ei enää leviä.
Ei tule, ainoastaan merkintä rekisteriotteeseen.
Ei ole asia noin yksinkertaista, että ei tule. Jos se railo on suoraan kuljettajan normaalissa näkökentässä, niin vaihtoon menee.
 

TF-79

Jäsen
Suosikkijoukkue
TUTO. Pekka Virran nakkipiirakat.
Vaihtoon menee, mutta hylsyä ei tule, vaan merkintä rekisteriotteeseen.
Tokikin on vaihdettava sen kuukauden kuluessa, muuten virkavalta saattaa napata ratsiassa kilvet.
 

12961

Jäsen
Vaihtoon menee, mutta hylsyä ei tule, vaan merkintä rekisteriotteeseen.
Tokikin on vaihdettava sen kuukauden kuluessa, muuten virkavalta saattaa napata ratsiassa kilvet.

Joo, ja kun lasi on tullut vaihdettua, kannatta uudesta lasista pitää kuitti mukana autossa. Jos rekisteriotteessa on korjauskehotus rikkinäisestä lasista ja lasi menee uudestaan rikki, saattaa löytää itsensä hassusta tilanteesta virkavallan kanssa.

"Kyllä mä sen vaihdoin mutta meni uudestaan rikki"...
 

Nickelback

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NHL yleisesti
Hän kertoi myös tuttavastaan, jonka kuplavolkkariin oli tehty kytkin-remontti. Kytkin hajosi uudestaan noin 2 viikon kuluttua. Korjaaja ihmetteli asiaa ja kysyi: "pidätkö kytkintä pohjassa liikennevaloissa? Kaverin tuttava vastasi: "kyllä". Korjaaja:" no selvisihän tämäkin mistä se kytkimen hajoaminen johtuu". Toki auto oli vanha kupla, mutta silti.

Sen voin sanoa että tuossa kytkimessä on ollut vika jo aiemmin. Mihin te niitä kytkimiä säästätte?? Kuka ajaa samalla autolla yli 200 000km jotta voi sanoneensa että tuosta vapaalla olosta on hyötyny? Painamalla kytkimen pohjaan valoissa ei hajoita kytkintä tuon nopeammin. Ehkä 150 000km jos ajaa paljon ruuhkissa, mutta pahemmin sitä kytkintä ruuhkissakin hajottaa luistattaminen.

Tulee mieleen penkin päällisten käyttö, jotka varsinkin vanha kansa laittaa oitis uuden auton oston jälkeen autoonsa? Auton arvo ei kyllä nouse yhtään, mutta seuraava auton omistaja on varmasti tyytyväinen kun saa uuden sisustan kun itse olet ajellut kuppasella Pirkka-sisustalla uudessa autossa.
 

Ostrich

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi
Sammutin tänään autoni vahingossa liikennevaloihin nostettuani kytkintä liian nopeasti, minkä jälkeen uudestaan startatessani kojelautaan syttyi moottorihäiriön merkkivalo. Valoista lähdettyäni huomasin, että auto ei saa nopeuttaan about 23 km/h korkeammaksi vaikka kuinka kiihdyttäisi. Sain kiikutettua autoni huoltoaseman pihaan, jossa annoin olla autoni vähän aikaan pois päältä, ja kohta uudestaan startatessani auto toimi jälleen moitteetta. Mistähän mahtoi olla kysymys?
 

Nickelback

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NHL yleisesti
Auto meni virhetilaan, ts. semmoiseen tilaan että sitä pystyy liikuttaamaan, mutta ei pysty hajottamaan mitään koneesta jos siellä olis jotain vikaa. Jos asia ei toistu, niin ajele huoletta. Jos taas jatkuu, niin sitten toki auto huoltoon...
 

Wilzu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Charlestown Chiefs
Tähän suureen kytkin risteyksessä -galluppiin vastattakoon, että laitanpa itsekin vaihteen vapaalle ja nostan kytkimen ylös. Volkswagen Golfista kyllä löytyy tuo start/stop-systeemi, mutta olen tavannut kytkeä sen pois päältä. En muista, mikä autolehti tuota testasi, mutta koko hommelin säästö oli ihan mitätöntä luokkaa.

Sen verran on tullut ajettua, että alla olleet Continentalin kesärenkaat ovat kuluneet (vieläpä aika nopeasti..) vaihtokuntoon. Olen pohtinut Michelin Energy Savereita ihan kulutuskestävyyden nimissä. Moitteita on tullut ilmeisesti jonkin verran testeissä, mutta kuinka tämmöisillä pärjää tavallisessa maantieajossa? Onko jatkoaikalaisilla kokemuksia näistä renkaista?
 
Suosikkijoukkue
Chelsea FC
Olen pohtinut Michelin Energy Savereita ihan kulutuskestävyyden nimissä.

Voin vilpittömästi suositella, ei ainakaan meikäläisellä ole mitään valittamista kyseisistä renkaista. Vuosi sitten ostin ja viime kesän jäljiltä olivat kuin uudet, vaikka kilometrejä kertyi kesärengas aikana (huhti-lokakuu) n. 13 000 km. Ovat riittävän hiljaiset ja vesikelillä rengas toimi hyvin. Itsellä käytössä perus 15" 195/65, tiedä sitten miten nuo isommat/leveämmät toimivat?
 

Ylärima

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Peukku kumiukolle täältäkin, mun ajamisilla (n. 12000-15000/vuosi kesärenkailla pohjois-suomen rosoisilla kantateillä) Energyt oli kolmen kesän renkaat, seuraavat jotkut perus-Kumhot ei edes puolentoista, ja tämänhetkiset Goodyear Duragripit ilmeisesti kahden. Olin ajatellut seuraavaksi kokeilla juuri Continentalia... mutta ilmeisesti siis palaankin Micheliniin.

Energy saver -lupauksesta ei kannata ihmeitä odottaa, luokkaa tankillisen verran renkaiden elinaikana. Meikäläisen perusperheperttiajotavoilla ainoa muu ero mikä käytännössä voi tulla vastaan on melu, siinä ei ole paljon eroja ollut.
 

DTremens

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Red Wings, PattU, Wolves, Patriots
Voin vilpittömästi suositella, ei ainakaan meikäläisellä ole mitään valittamista kyseisistä renkaista.
...
Ovat riittävän hiljaiset ja vesikelillä rengas toimi hyvin.

Viimekesän TM-rengastestissähän nuo jäivät ainakin sarjaan "tyydyttävät" juuri heikkojen vesiliirto-ominaisuuksien vuoksi. Alhainen vierintävastus, hyvä ajettavuus, heikot märkäominaisuudet.
 

Nickelback

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NHL yleisesti
Onhan noi rengastestit vähän niin ja näin. Jotenkin haisee toi että tiskin alta vipataan ylimääräistä jotta jokin merkki pärjäisi paremmin. TM testaa jotain Micheliniä ja haukkuu niitä melkein vaarallisiksi ja sitten Tuulilasilta tulee testi jossa märkäominaisuudetkin onkin hyvät. Toki rengaslaaduissa samalta merkiltä voi olla suuriakin eroja mut totuuden nimissä tietyt merkit pärjää aina toisissa lehdissä paremmin kun toiset. Itse todennut Contit parhaiksi, mutta kelpuutan kyllä minkä tahansa muun "huippumerkin". Ovat kaikki hyviä renkaita jossa normikäyttäjän ei tarvii miettiä ääriominaisuuksia, toisin kun jossain Linglongeissa.
 
Suosikkijoukkue
Chelsea FC
Onhan noi rengastestit vähän niin ja näin.

Totta, itsellä ollut käytössä myös Contin ja Goodyearin renkaita ja mitään merkittävää eroa en ole huomannut näiden "huippumerkkien" kesken. Ostaa merkkirenkaat, niin voi ajella turvallisesti normaalia ajoa. Ostaa halvat Aasialaiset, niin saat varmasti tilanteita aikaiseksi.
 

olkikuukkeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Carolina Hurricanes, NHL:n suomalaiset
Mitenkähän on, onko tuo Hyundain 3-sylinterinen(?) 1,5CRDi-diesel luotettava? Sisko on ostamassa -05 Getziä tuolla koneella. Käsittääkseni sitä on käytetty myös muissa saman konsernin autoissa, esim. Kia Ceratossa. Saman moottorin nelisylinterinen ja 2-litrainen versio on varmaan enemmän käytetty.
 

VT

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Mietinpä vain, että kuka normaalisti seisoo liikennevaloissa vaihde vapaalla ja jalka pois kytkinpolimelta, kun itse manuaaliaskilla odottelen valoissa vaihde päällä ja kytkin pohjassa.
Todella moni. Kukin tehköön miten lystää, mutta se risoo, kun moni alkaa hinkkailla sitä oikeaa vaihdetta silmään ja alkaa miettiä mikä poljin se kytkin olikaan siinä vaiheessa, kun valot ovat jo pari sekuntia olleet vihreällä. Pitäisi olla kansalaisoikeus ottaa tuollaisilta taliaivoilta ajokortti pois ja kaupanpäällisiksi tempaista kuonoon.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Uusimmassa autobildissä on muuten vertailu tuosta start-stop systeemeistä, lähinnä ajankäytön osalta. Mersu C350 oli ainoa auto, jossa liikkeellelähtö oli yhtä nopeaa perinteisesti kuin sammutusautomatiikalla. Pahimmillaan sammutusautomatiikan kanssa lähto vei muistaakseni 85% normaalia kauemmin ykkössarjan bemarissa ja Minissä, ja tämä tarkoitti runsaan sekunnin viivytystä 0-20km/h kiihdytyksessä.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös