Olen tuossa katsellut Audin A4:ää ja A6:tta, vuosimalli varmaan jotain välillä 2001-2004. Onkohan kellään kokemuksia tuollaisista vehkeistä isommalti? Olen paristi ajanut ja ainakin ajo-ominaisuuksien puolesta ne täyttäisivät paikkansa ja loppuviimein jopa se 1,9 TDI olisi moottorina ihan riittävä. Isompikoneinenkin käy, sillä ei ole niin väliä. Onko niissä jotain tiettyjä vikoja tai paikkoja, joita kannattaa tarkastaa? Kilometrejähän tuon ikäisillä dieseleillä tietysti on jo pääsääntöisesti aika paljon, mutta sillä ei nyt ole ihan älytöntä merkitystä kunhan auto on vaan hyvin huollettu. Kuluvia osia saa kaupasta.
Eli lähinnä käyttäjäkokemuksia nyt kaipailisin jos kilometrejä on jotain välillä 250k-300k. Paukkuuko niissä turbot missä vaiheessa? Sähkövikoja? Muita ärsyttävyyksiä? Jotain vakaajan/tuennan osia en pidä kovin kriittisinä, niitä on aika helppo korjata itsekin.
Meillä oli 2006 1.8T S-line varusteilla ja mielestäni hienoin ja paras auto jonka olen omistanut. Toki on ollut myös kallein. (Autoja ollut jo se 22kpl viimeisen 14vuoden aikana). En olisi tuosta hevin luopunu, mutta muija veti sen aika pahasti lunariin. Jämäkkä, hiljainen, mukava ja kaikinpuolin täydellinen auto oli meidän tarpeisiin. Takapenkin tilathan on aika onnettomat.
Lukothan on oma ongelmansa koko konsernissa. Ovissa olevat mikrokytkimet hapettuu ja alkaa elää omaa elämäänsä. Ehkä se ärsyttävin ominaisuus. Käppärit ei välttämättä kestä ja näissä ei pidä käyttää muita kun alkuperäisiä vaijereita. Mut muuten en tiedä mitään suurempia ongelmia.
Myöskin tuo 1.9TDI on ollut meidän Octaviassa ja on musta käyttöominaisuuksiltaan riittävä, mutta kestävyydessä erittäin hyvä. Kaverilla avattiin Passatissa tuo 400tkm jälkeen ja ei mitää vikoja. Ei edes Turbossa. Et kaipa se on vähän käytöstäkin kiinni miten se turbo kestää. Kuluva osahan se on. Jos aina vedetään väännöllä, niin ei varsinkaan muuttuvilla siivillä oleva turbo kestä, koska ei "käytetä" siipiä joka alueella. Ainoa mikä niistä menee on se ilmamassamittari. 70€ ja sen vaihtaa ihan itse.
Vältä Multitronic malleja (murheenkryyni) ja noita isompia Dieseleitä. Eivät tuo mainittavaa tehonlisäystä ja ovat janoisempia, kalliimpia huoltaa mm. jakohihnan vaihto törkeän hintaista.
Jos vaan pystyt, eli perse kestää, niin ota S-line tai siis ainakin niin että saat ne penkit. Ovat niiiiiin paljon paremmat kun peruspenkit, mm itse sain pitkäkinttuisena hyvän ajoasennon kun noissa on säädettä reisituki. Ei peruspenkeissäkään nyt sillain mitään vikaa ole.
Toki, kannattaa katsoa jos budjettiisi saat Seat Exeon, sehän on sama auto mutta lähtöhinnat on jo huomattavasti halvempia.