Autoiluketju

  • 3 196 300
  • 18 516

Creed Bratton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Ainakin facediilissä taisi olla "Päivän diili: Auton ilmastointilaitteen huolto vain 35€ (norm. 99€) Autotohtoreilta", jos haluaa harrastaa tuollaista toimintaa..

Mutta noissakin kannattaa olla tarkkana, kun niissä diileissä on joku valmiiksi sovittu määrä sitä jäähdytysainetta ja jos sitä tarvitsee laittaa enemmän niin tuo "Päivän diili"-mesta laskuttaa kovalla taksalla jokaisesta desistä.
 

Jarner

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP. Philadelphia Flyers. Man United. JJK.
Kannattaa välttää mallivuosia 2002 ja vanhempia. Tietyt tyyppiviat vähenivät 2003 malleista alkaen.

Niin, ittelläni ollut nyt 7 vuotta käytössä tuommonen 206 vm 2000 ja eipä ole kyllä vikoja näkynyt, eikä kuulunut. Talvi ja kesäkäytössä ollut ja erittäin tyytyväinen on saanut olla. Ainoa ongelma on oikeastaan ollut se, että nyt kevättalvella tipahti pakoputki moottoritielle, mutta eipä sen korjaaminen paljoa maksanut kun älys ottaa katalysaattorin mukaan, eikä heittää sitä sinne hankeen :)
Vituttaa myydä varma ja toimiva auto pois, mutta nyt on pakko, kun tulevan perheenlisäyksen takia ei oikein rattaat jne mahdu kyytiin.
Suosituksia noin 5000€ hintaluokan farkuista?
 

Śmierć

Jäsen
Suosikkijoukkue
NY Islanders & Frans Nielsen + Karhu HT
Onko porukalla kokemusta/mielipiteitä Dunlop SP Sport-renkaista?

Kyseessä olisi tällainen pyörä: Dunlop SP Sport 01

Olis vaan tuossa yks kauppa viritteillä ja mietein, että onko hankkimisen arvoiset kumit? Hinta meinaan olisi muiden ostosten ansiosta huomattavasti tuota pienempi.
 

MarkusMaggot

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kaljaliigalaiset
Myöskin tuo 1.9TDI on ollut meidän Octaviassa ja on musta käyttöominaisuuksiltaan riittävä, mutta kestävyydessä erittäin hyvä. Kaverilla avattiin Passatissa tuo 400tkm jälkeen ja ei mitää vikoja. Ei edes Turbossa. Et kaipa se on vähän käytöstäkin kiinni miten se turbo kestää. Kuluva osahan se on. Jos aina vedetään väännöllä, niin ei varsinkaan muuttuvilla siivillä oleva turbo kestä, koska ei "käytetä" siipiä joka alueella. Ainoa mikä niistä menee on se ilmamassamittari. 70€ ja sen vaihtaa ihan itse.

Osaatko muuten sanoa VW:n ja Audin väliltä, onko niissä oikeasti kovin isoja eroja noin yleisesti ottaen? Passat ja A4 ovat kai kokolailla samalla pohjalevyllä ja samaa moottoritekniikkaa on käytetty paljon. Pääsääntöisesti Audit ovat kuitenkin käytettynäkin jonkin verran kalliimpia. Maksaako siinä oikeasti mistään muusta kuin vähän paremmasta äänieristyksestä?

Tuttu osti puoltoista vuotta sitten -03 vuoden Audi A6 Avantin (saksantuonti) jolla oli silloin ajettu reilu 200000km. En muista mikä moottori siinä on... Nyt 1,5 vuotta myöhemmin tuolla on ajettu 280000km ja hyvin on toiminut. Iskarit siinä juuri piti vaihtaa ja jarruissa jotain pientä ongelmaa, mutta taitaa vika olla enemmän omistajassa (laiskuus) kuin itse autossa.

Eikö nuo jarruongelmat ole suhteellisen yleisiä Audeissa? Lähinnä, että ne saattavat jumia vähän ja lisäksi levyt ovat oikeasti aika kulutustavaraa.

Tuntuu taas vaihteeksi aika hankalalta tämä auton vaihtaminen. Ei sen puoleen, en ole viitsinyt sen kummemmin käydä katsomassakaan mitään ennen kesälomaa, mutta jonkinlainen plus- ja miinuslista löytyy useammastakin merkistä ja mallista lähinnä netin kautta kerättynä ja jotain yleisimpien varaosien hintoja olen kaivellut. Hyvillä katteilla ne näyttää jotain tukivarsia sun muita myyvän.
 

Nickelback

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NHL yleisesti
Osaatko muuten sanoa VW:n ja Audin väliltä, onko niissä oikeasti kovin isoja eroja noin yleisesti ottaen? Passat ja A4 ovat kai kokolailla samalla pohjalevyllä ja samaa moottoritekniikkaa on käytetty paljon. Pääsääntöisesti Audit ovat kuitenkin käytettynäkin jonkin verran kalliimpia. Maksaako siinä oikeasti mistään muusta kuin vähän paremmasta äänieristyksestä? .

No ehkä Audi on aavistuksen enemmän hionut ajamista tonne premium suuntaan, eli ahjausvaste on parempi ja semmoista pientä, kun taas VW on tehty kaikille kansoille. Mut tottahan se on että äänieristys ja sisustusmateriaalit on oikeastaan ainoa selkeä ero. Ja toki sitten maksat niistä rinkuloista keulassa. Mut esim. mun emännälle niillä rinkuloilla on iso merkitys vaikka kuinka selität että VW on melkein sama auto.

Eikö nuo jarruongelmat ole suhteellisen yleisiä Audeissa? Lähinnä, että ne saattavat jumia vähän ja lisäksi levyt ovat oikeasti aika kulutustavaraa.
.

En ole kyllä semmoisesta koskaan kuullut. Moni Audihan on automaatti, joten sillä on kyllä merkitystä jarrulevyjen kulumiselle, kun ei ole periaatteessa moottorijarrutusta. Käsijarrun vaijerit on konsernin yleisin ja ainoa(?) jarruongelma.
 

Datsun

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Toronto, Saksa
Ja eikös se ole vielä niin että joku Seat Exeo on ihan kuin muutaman vuoden vanha Audi A4, eli kasattu pitkälti niistä osista joita Audissa käytettiin muutama vuosi sitten?
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
No ehkä Audi on aavistuksen enemmän hionut ajamista tonne premium suuntaan, eli ahjausvaste on parempi ja semmoista pientä, kun taas VW on tehty kaikille kansoille. Mut tottahan se on että äänieristys ja sisustusmateriaalit on oikeastaan ainoa selkeä ero. Ja toki sitten maksat niistä rinkuloista keulassa. Mut esim. mun emännälle niillä rinkuloilla on iso merkitys vaikka kuinka selität että VW on melkein sama auto.

Osa myös tätä premium-tasoa tai miksi kukin sitä haluaa kutsua on myös se että VW on se alusta missä testataan enemmän uutta vikaherkkää tekniikkaa kuten nämä 1.4 kaksoisahdinmoottorit.

Audi saa yllättäen luotettavimmat 1.8 TFSI koneet ja Audi A1:kin vain yhden ahtimen 1.4TFSI koneen.

Ei ole sattumaa eikä pelkkää "pieni kone ei sovi Audiin ajattelua". Kyllä tuo näkyy pitemmällä tähtäimellä merkkityytyväisyyskyselyissä jne.

_
 
Suosikkijoukkue
Washington Capitals, Tampereen Ilves
Osaakos joku täällä neuvoa kun hommasin viime viikolla autoliikkeestä tollasen 2005 vuoden C5 Citikan ja muuten auto on ollut oikein hyvä ja toimiva, mutta nyt kun on ollut pari lämpösempää päivää takana niin tuli huomattua, että ilmastointi ei puhalla kylmää (eli ilmastoinnin nesteet ilmeisesti loppu). Kysymykseni onkin, että kuuluuko autoliikkeen korvata tuo nesteitten täyttäminen? Soitin liikkeeseen ja siellä myyjä sanoi, että ei kuulu enää heidän hoidettavakseen kun kyseessä on kulutustavaraa. Pari frendiä kuitenkin on sitä mieltä, että tuo kuuluisi heidän korvattavakseen. Olisiko täällä sit jollain ihan faktatietona sanoa miten asia on, alanko vänkäämään myyjän kanssa vai ajanko kiltisti itse täyttämään ilmastoinnin?

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk 2
 
Suosikkijoukkue
Reilu peli ja Putinin vastaisuus
Viimekesän TM-rengastestissähän nuo jäivät ainakin sarjaan "tyydyttävät" juuri heikkojen vesiliirto-ominaisuuksien vuoksi. Alhainen vierintävastus, hyvä ajettavuus, heikot märkäominaisuudet.

Eli miten tätä tietoa tulisi käsitellä. Alhainen vierintävastus - hyvä. Siihen ei voi itse ajamisella vaikuttaa ja on merkityksellinen asia aina autolla ajaessa. Hyvä ajettavuus, - hyvä juttu myös aina autoiltaessa. Pysäköidyssä autossa merkityksetön seikka. Heikot märkäominaisuudet - hyvä tietää. Pitääpä ajella aavistuksen hiljempaa silloin kuin tiellä on vettä. Tällainen tilannehan on päällä noin 2% kesärengaskaudesta.
 
Suosikkijoukkue
Reilu peli ja Putinin vastaisuus
Juurikin näin. Ostin Golffin jossa edellinen omistaja oli laittanut kaikki rahat BBS:n vanteisiin, joten alla oli sitten Auroran renkaat. Pelkäsin kuollakseni ajaa, kun HKI-Tampere motarilla lähdin vesisateessa ohittamaan ja joka kerta kaistojen keskellä olleesta bitumitäytteestä meinas auto lähteä hanskasta.

Pelkäsit kuollaksesi, mutta se ei estänyt sinua jatkamasta ohittelua niissä olosuhteissa. Ei, insinööri ratkaisee asian tietysti renkaita vaihtamalla vauhdin hidastamisen sijaan. Ei sillä, etteikö niitä renkaita myös saisi vaihtaa.

Tämä hifistelyilmapiiri rengaskeskusteluissa on jotain mitä en voi ymmärtää. Olen ajanut, varsinkin opiskeluaikoina, melkoisen huonoilla renkailla joutumatta kertaakaan vesiliirtoon tai renkaista johtuvaan läheltäpiti-tilanteeseen. Kuljettajan tulee tietää, minkäkuntoiset renkaat auton alla on. Kuljettajan pitää ajaessa tehdä johtopäätöksiä olosuhteista. Jonkinlaisena nyrkkisääntönä voisi ajatella, että mitä nopeammassa asennossa pyyhkijät ovat, sen enemmän ajovauhtia täytyy pudottaa kuivaan keliin verrattuna. Vastuuta ei voi ulkoistaa Tekniikan maailman rengastestiryhmälle.
 

Orman Mollis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Bruins
Mikä olisi paras paikka metsästää käytettyjä alumiinivanteita? Jouduin loppukeväästä väistämään eteen koukannutta autoa niin että eturengas teki tuttavuutta katukiveykseen. Vannehan siinä meni.

Vanteet ovat hyvässä kunnossa muuten ja talvirenkailla päästelisi hyvin menemään ainakin kaksi-kolme talvea, joten ajattelin jos jostain löytyisi vastaava käytetty vanne niin selviäisin aika helpolla.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Tämä hifistelyilmapiiri rengaskeskusteluissa on jotain mitä en voi ymmärtää. Olen ajanut, varsinkin opiskeluaikoina, melkoisen huonoilla renkailla joutumatta kertaakaan vesiliirtoon tai renkaista johtuvaan läheltäpiti-tilanteeseen. Kuljettajan tulee tietää, minkäkuntoiset renkaat auton alla on. Kuljettajan pitää ajaessa tehdä johtopäätöksiä olosuhteista. Jonkinlaisena nyrkkisääntönä voisi ajatella, että mitä nopeammassa asennossa pyyhkijät ovat, sen enemmän ajovauhtia täytyy pudottaa kuivaan keliin verrattuna. Vastuuta ei voi ulkoistaa Tekniikan maailman rengastestiryhmälle.
Allekirjoitan 100 prosenttisesti. Sakkorenkailla ajamisen tuomitsen toki minäkin, mutta muutamamillinen kesärengas vaikka 10 vuotta vanhana, tai täysin kovettunut vanha talvirengas ovat hengenvaaralliset vain, jos niillä ajaa liian kovaa.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Allekirjoitan 100 prosenttisesti. Sakkorenkailla ajamisen tuomitsen toki minäkin, mutta muutamamillinen kesärengas vaikka 10 vuotta vanhana, tai täysin kovettunut vanha talvirengas ovat hengenvaaralliset vain, jos niillä ajaa liian kovaa.

Itsekin olen ajellut joka säässä viimeisen parinkymmenenvuoden aikana niin ainoa selkeä ero minkä tähän voi todeta että ostin kerran UUSIORENKAAT, vai miksi niitä kutsutaankaan. Täysin uusilla urilla mutta olivat aivan paskat verrattuna mihin tahansa merkkirenkaisiin mitä oli silloin 10v sitten tarjolla. Meni sateella mutkassa suoraan(etuveto) jos vähän enemmän painoi kaasua, ero oli todella suuri. Paremmin piti sakkorenkaat hyvältä merkiltä.

Isoimmissa valtamerkeissä ero ei ole huomattava, se on ehkä sitä hifistelyä jos siellä eroavaisuuksia etsitään. Kunhan euroopan kitkat jättää väliin.


_
 
Viimeksi muokattu:

Tuamas

Jäsen
Mikä olisi paras paikka metsästää käytettyjä alumiinivanteita? Jouduin loppukeväästä väistämään eteen koukannutta autoa niin että eturengas teki tuttavuutta katukiveykseen. Vannehan siinä meni.

Suosittelisin vielä ennemmin sivustoa Nettivaraosa.com ja sieltä "Vanteet & renkaat haku", taitaa olla laajin ilmoituskanta.

Itse myin alumiinivanteet tuota kautta pari viikkoa sitten ja trafiikkia sekä tarjontaa tuntui olevan.
 

Nickelback

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NHL yleisesti
Pelkäsit kuollaksesi, mutta se ei estänyt sinua jatkamasta ohittelua niissä olosuhteissa. Ei, insinööri ratkaisee asian tietysti renkaita vaihtamalla vauhdin hidastamisen sijaan. Ei sillä, etteikö niitä renkaita myös saisi vaihtaa.

Hyvä on, tarkennetaan nyt sitten tuotakin. Eli siis, tein yhden ohituksen, ja sen jälkeen poistuin moottoritieltä. Eli tulihan siinä pari kertaa ylitettyä se bitumi. Ensimmäisen kerran kun ylitin, oli vauhtia 120km/h, kun palasin takaisin vasemmalle kaistalle, vauhtia oli enää 90km/h, niin että en kuitenkaan menny suoraan sen rekan eteen hidastelemaan. Ja kyllä, renkaat vaihtuikin sitten myöhemmin.

Tämä hifistelyilmapiiri rengaskeskusteluissa on jotain mitä en voi ymmärtää. Olen ajanut, varsinkin opiskeluaikoina, melkoisen huonoilla renkailla joutumatta kertaakaan vesiliirtoon tai renkaista johtuvaan läheltäpiti-tilanteeseen. Kuljettajan tulee tietää, minkäkuntoiset renkaat auton alla on.

Kerro mulle miten voin tietää että joudun vesiliirtoon, kun renkaat jotka minulla on alla on 3000 km ajetut ja puoli vuotta vanhat? Niin ja ajan autolla toista kertaa märällä moottoritiellä. Kyllä mielestäni noin uusien renkaiden pitää olla turvalliset.

Ei sitä turhaan niitä testejä tehdä. Aika Jeesus olet jos et renkaiden takia koskaan ole joutunut tilanteeseen... Eli oot ajanut huonoilla nastarenkailla ja auto on joskus lähtenyt sivuluisuun, niin sinä olet siis itse halunnut sen luistoon, renkaat ei sitä tehny? Just...

Eikä se tarvitse kun sen yhden tilanteen niillä huonoilla renkailla. Mut toki, ajele vaan, ei se ole multa pois.
 

ipa rules

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Packers
Eikä se tarvitse kun sen yhden tilanteen niillä huonoilla renkailla. Mut toki, ajele vaan, ei se ole multa pois.

Kyllä täälläkin ihmetyttää miksi joku vaarantaa henkensa ajamalla kivikovilla (lue käyttökelvottomilla) 10v vanhoilla renkailla, kun uudet saa muutamalla satasella (lue halpa henkivakuutus).

Kitkareinkailla tämä vielä korostuu. Ite siis olen ajanut jo 8 vuotta kitarenkailla, mutta kaksi talvea on maksimiaika mitä samoilla kannattaa ajaa - sen jälkeen ominaisuudet heikentyvät radikaalisti.

Kovasti olen heikommalla kelillä (vesi/lumisade) ihmetellyt niitä luupäitä jotka lähtevät liikenteentukoksi ajamaan 80km/h alueella 40-50 km/h renkailla mutta ne ovatkin sitten näitä pässejä jotka väkisin ajavat kelvottomat renkaat alla ja joutuvan sen takia matelemaan.
 

ipa rules

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Packers
Ja eikös se ole vielä niin että joku Seat Exeo on ihan kuin muutaman vuoden vanha Audi A4, eli kasattu pitkälti niistä osista joita Audissa käytettiin muutama vuosi sitten?

Kun edellismallisen A4:n valmistus lopetettiin siirtyi tuotantolinja sellaisenaan Espanjaan. Keulaa/perä vähän muokattiin ja kojetaulu otettiin vanhanmallin A4 mallin cabriosta - on siis omaa sukua Audi. Noita on muuten aika sopivasti käytettyinä markkinoilla, kun vertaa vastaaviin Audeihin.
 

rpeez

Jäsen
Osaakos joku täällä neuvoa kun hommasin viime viikolla autoliikkeestä tollasen 2005 vuoden C5 Citikan ja muuten auto on ollut oikein hyvä ja toimiva, mutta nyt kun on ollut pari lämpösempää päivää takana niin tuli huomattua, että ilmastointi ei puhalla kylmää (eli ilmastoinnin nesteet ilmeisesti loppu). Kysymykseni onkin, että kuuluuko autoliikkeen korvata tuo nesteitten täyttäminen? Soitin liikkeeseen ja siellä myyjä sanoi, että ei kuulu enää heidän hoidettavakseen kun kyseessä on kulutustavaraa. Pari frendiä kuitenkin on sitä mieltä, että tuo kuuluisi heidän korvattavakseen. Olisiko täällä sit jollain ihan faktatietona sanoa miten asia on, alanko vänkäämään myyjän kanssa vai ajanko kiltisti itse täyttämään ilmastoinnin?

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk 2

Tuon täyttäminen maksaa viimeisten tarjousten perusteella luokkaa 89e, joten en ehkä jaksaisi tapella asiasta älyttömästi, koska kyseessä on tosiaan kuluva (tai paremminkin itsestään pikkuhiljaa haihtuva) asia ja saat sitten sen uutta vastaavaan tehokkuuteen. Minä rinnastan tuon esimerkiksi jarrujen tai renkaiden kulumiseen. Mut saahan sitä kinata vaikka mistä jos intoa riittää.

Suurempi huoli on siinä, että pysyykö ne uudet tavarat sitten siellä sisällä vai onko kyseessä vuoto. Tuon vuodon korjaaminen menisi sitten ainakin liikkeelle.
 

Salama15

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lankisen Lukupiiri - Zervuska Haidis
Kysymykseni onkin, että kuuluuko autoliikkeen korvata tuo nesteitten täyttäminen? Soitin liikkeeseen ja siellä myyjä sanoi, että ei kuulu enää heidän hoidettavakseen kun kyseessä on kulutustavaraa.

Kysymys kuuluu => ostitko auton jossa on toimiva ilmastointi? Jos vastaus (oletettavasti) on kyllä niin eipä siinä jobbarilla ole muuta vaihtoehtoa kuin laittaa kättä taskuun ja ottaa iloisempaa ilmettä naamalle.

Olet siis maksanut autosta jossa AC funkkaa ja jos se ei toimi niin myyjä on kuluttajasuojan perusteella 100% vastuussa myymästään tuotteesta ja hänen on saatettava se siihen kuntoon millaisena se asiakkaalle myytiin! Ja jos kyse on tosiaan viime viikolla ostetusta autosta niin eipä myyjä voi vedota mihinkään "kuluva osa"-tyyppiseen paskanjauhantaan... Tilanne olisi toinen jos aikaa olisi kulunut vaikkapa 6kk.

Eli yhteyttä myyjäliikkeeseen => ostin teiltä auton joka ei kaikilta osin vastaa sitä mitä myyntihetkellä sovittiin => laittakaa ilmastointi kuntoon => kiitos!

Ja kun myyjäliike suorittaa (itse tai alihankkijalla) ilmastoinnin täytön niin siinä samalla heillä on vastuu noista mahdollisista vuodoista yms. Jos sinä teetät sen itse jossain niin myyjällä on helposti mahdollisuus todeta, että kaasutäytön / AC-huollon tehnyt liike olisi vastuussa...
 

rpeez

Jäsen
Kysymys kuuluu => ostitko auton jossa on toimiva ilmastointi? Jos vastaus (oletettavasti) on kyllä niin eipä siinä jobbarilla ole muuta vaihtoehtoa kuin laittaa kättä taskuun ja ottaa iloisempaa ilmettä naamalle.

Kysymys kuuluu myös => Onko ilmastointi rikki jos kylmäaineita on haihtunut?

Kas siinä pulma. Onko auto rikki jos bensatankki on tyhjä, ja auto ei liiku?
 

Salama15

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lankisen Lukupiiri - Zervuska Haidis
Kas siinä pulma. Onko auto rikki jos bensatankki on tyhjä, ja auto ei liiku?

No itse asiassa nämä kaksi asiaa eivät kyllä liity toisiinsa millään muotoa kun puhutaan tuotevastuusta...

Suomen kuluttajasuojan mukaan eri asioille tuotteessa lasketaan ns. oletettu käyttöikä ja bensatankilliselle se on autosta riippuen 300-1000km tjsp. Jos taasen tuollainen Citikka kuluttaa vaikkapa 15L/100km niin silloin tuotteessa on virhe... Tämä päteen esim. digiboxeihin, joiden takuu on 2 vuotta, mutta oletettu minimikäyttöikä on jotain 3-5 vuotta => jos peli poksahtaa heti takuun loppumisen jälkeen niin ei kannata antaa periksi ihan helpolla!

AC-kaasutäyttö normaalisti toimivassa autossa tulee merkistä riippuen eteen useamman vuoden välein (ei esim. edes kerran vuodessa), joten myyjällä ei ole mitään mahdollisuutta rinnastaa tätä esim. polttoaineeseen, moottoriöljyyn jne.

Lisää voi lueskella oheisesta linkistä (Virhevastuu ja takuu autokaupassa):
http://www.kuluttajavirasto.fi/.../Virhevastuu+ja+takuu+autokaupassa.pdf

Ja niin, tiedän näistä asioista työni puolesta aikas paljon, joten vituttaa tuollainen vastuunpakoilu myyjän toimesta...
 

mikse

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Manchester United, Edmonton Oilers
No itse asiassa nämä kaksi asiaa eivät kyllä liity toisiinsa millään muotoa kun puhutaan tuotevastuusta...

No käytetty tavara yleensä myydään "siinä kunnossa kuin se on". Ilmastoinnin toimimattomuuden huomaisi, jos sitä olisi koeajolla oikeasti kokeillut. Ja jos mainittu kuluva aine loppuu, ei se ihan noin kuluttajansuojan kannaltakaan selkeästi kyllä mene. Aivan varmasti tuosta asiasta joutuisi vääntämään ehkä kauankin, joten helpommalla ja mukavammin pääsee, kun käy samantien itse huollattamassa ilmastoinnin.
 

Salama15

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lankisen Lukupiiri - Zervuska Haidis
No käytetty tavara yleensä myydään "siinä kunnossa kuin se on".

Eiku ei... Tämä on kovasti yleinen harhaluulo ja kuluttajasuoja (KRIL:n päätösten mukaan) jyrää tällaiset tulkinnat yli, notta paukkuu. Oikeastaan ainoa lause joka poistaa myyjän vastuun on jotain sellaista kuin "myyty romuautona kunnostettavaksi ja ostaja vastaa kaikista kunnostamiskustannuksista itse".

Edelleen toistan, että eri osa-alueilla on "oletettu toimintaikä" ja jos kyseessä on joku max. 5-7 v. auto niin sen ilmastointi ei voi lopettaa toimintaansa pari viikkoa kaupanteon jälkeen ilman, että myyjä vastaa sen kuntoon laittamisesta!

Toki helpommalla pääsee jos kaivaa omaa kuvettaan, mutta samalla voi epähuomiossa vapauttaa myyjän kokonaan vastuusta ilmastoinnin osalta...

ps. onkohan täällä paljonkin käytetyn auton jobbareita nimimerkkeinä?
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös