Minä sanoisin että Jaguarin mallisto oli kaunis joskus, vaan ei enää... Aika hirveän näköinen esim. tämä uusi XJ verrattuna supertyylikkääseen edeltäjäänsä. Sama juttu pätee XK:hon jonka ensimmäinen korimalli oli todella kaunis ja tyylikäs mutta tämä uusi on kuin joku Hyundai Scoupe. XF vielä menettelee mutta onhan sekin kuin Ford Mondeo johon on lisätty vaan vähän bling-blingiä. Tai itse asiassa sehän on Ford Mondeo johon on lisätty vähän bling-blingiä... On kyllä sääli todeta että Jaguar on menettänyt persoonallisen muotoilunsa, tyylikkyytensä ja voisi sanoa että jopa luonteensa.
Aika paljon voi näemmä olla eri mieltä, omasta mielestäni edellinen XJ oli jo pilattu muotoilun osalta, kun auto näytti siltä että on otettu edellinen korimalli (joka oli muotoilultaan onnistunut, kun taasen sitä edellinen oli ruma kuin saapas) ja epäonnistuneesti venytetty sitä joka kulmasta.
Toki uusi XJ on auto joka jakaa ihmiset aikalailla, itsekään en oikein vielä tiedä onko auto omaan silmääni hieno vai ei.
XK taasen päivitettiin mielestäni todella onnistuneesti ja muotokielessä on hyvin paljon samaa kuin Astoneissa, joka ei ole ikinä huono juttu. Vanhempi korimalli ei umpimallina oikeastaan säväyttänyt juurikaan, avomallina tosin sekin on varsin komea.
XF on kyllä jotain aivan muuta kuin "Mondeo johon on lisätty vähän bling blingiä", kuitenkin esim. S-Typen osalta tuo vaite pitikin ainakin osittain paikkansa, koska sisustassa oli jonnin verran kaytetty samoja nippeleita. XF on todella tyylikäs auto ja mielestäni onnistunut paluu lähemmäs sitä vanhaa Jaggea, jolloin merkki oli muotoilun suhteen ja muutenkin edelläkävijä. Itse toki toivoisin että mallista tulisi facelift, jossa tärkein asia olisi se että maski olisi suurempi, jolloin se olisi lähempänä alkuperäistä konseptiautoa
S-Type oli kyllä oman aikansa ihan pätevän näköinen, mutta ei näissä voi jäädä ikuisesti paikoilleen retro-aikaan.
Itse odotan mielenkiinnolla sitä kun Jaguarilta pitäisi tulla inan XK:ta pienempi 2-4 paikkainen urheiluauto, ainakin konseptiautot tuolla teemalla ovat olleet todella miellyttävästi muotoiltuja.