Autoiluketju

  • 3 281 408
  • 18 827

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Joo, vikoja.

Ehkä niitäkin, mutta myös jotain ihan muuta.

EDIT: Niin, ja sitähän minä juuri tässä olen yrittänyt kysellä että onko niissä Alfoissa vieläkin vikoja vai onko laatu parantunut.
 

Tuamas

Jäsen
Joo, vikoja.

Kyllä sitä ennemmin ajaa Alfalla tai muulla paremmin ajo-ominaisuuksin ja komeammalla ulkonäöllä varustetulla autolla sen kolme vuotta ja käy muutaman ylimääräisen kerran pajalla, kuin ostaa Corollan ja kiroaa paskoja ajo-ominaisuuksia ja tusinaulkonäköä sen kolme vuotta.
Vaikka se sitten olisikin vaivattomampaa ja halvempaa.

Toki jos auto on vain ja ainoastaan kulkuväline paikasta A paikkaan B siirtymiseen, niin sitten esim. Corolla on ihan perusteltu ostos.
 

msg

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sopimustekninen verovelka
Toki jos auto on vain ja ainoastaan kulkuväline paikasta A paikkaan B siirtymiseen, niin sitten esim. Corolla on ihan perusteltu ostos.

Miksi haaskata rahaa Corollaan, kun korealaisia saa halvemmalla? Tai jos tarkoitus on päästä paikasta toiseen, niin kannattaisi varmaan ostaa Dacia?

Kuten olen sanonut, minulle Corolla on kuin unisex-tuulipuku. Varmaan ihan kestävä, käytännöllinen ja ajaa asiansa, mutta ei ole ihan mun juttu.
 

Seppis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Äsät
Kyllä sitä ennemmin ajaa Alfalla tai muulla paremmin ajo-ominaisuuksin ja komeammalla ulkonäöllä varustetulla autolla sen kolme vuotta ja käy muutaman ylimääräisen kerran pajalla, kuin ostaa Corollan ja kiroaa paskoja ajo-ominaisuuksia ja tusinaulkonäköä sen kolme vuotta.

Kyllähän se hermanni joka tuon corollan valitsee on tyytyväinen sen ajo-ominaisuuksiin ja ulkonäköön? Vai meinaatko että joku ostaa auton ilman että edes kokeilee tai näkee sitä? Harvassa ovat.

Niin, Alfasta vissiin juteltiin.

Tarvii olla hyvin paalua, kun haluaa pistää alfaan muutaman kerran vuodessa 300-500 euroa "yllättävän" vian takia. Eikö näissä tapauksissa kannattaisi ostaa vähän kalliimpi ja parempilaatuisempi auto, jos kerta ei ole rahasta kiinni? Ei auton kuulu mennä kerran vuodessa rikki.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Jos autoilun tarkoituksena ensisijaisesti paikasta toiseen liikkuminen mahdollisimman vaivattovasti ja kustannustehokkaasti niin kyllä se Corolla todennäköisesti on paras valinta. Mutta se ei ole se minun juttuni vaan minä haluan autolta jotain muuta. Kuten olen tähän ketjuun aiemminkin kirjoittanut niin joillekin ihmisille autoilu on jotain muuta kuin liikkumista paikasta A paikkaan B, ja silloin se luotettavuus ja kustannustehokkuus ei ole välttämättä se ykkösprioriteetti.
 

Tuamas

Jäsen
Kyllähän se hermanni joka tuon corollan valitsee on tyytyväinen sen ajo-ominaisuuksiin ja ulkonäköön? Vai meinaatko että joku ostaa auton ilman että edes kokeilee tai näkee sitä? Harvassa ovat.

Niin, Alfasta vissiin juteltiin.

Tarvii olla hyvin paalua, kun haluaa pistää alfaan muutaman kerran vuodessa 300-500 euroa "yllättävän" vian takia. Eikö näissä tapauksissa kannattaisi ostaa vähän kalliimpi ja parempilaatuisempi auto, jos kerta ei ole rahasta kiinni? Ei auton kuulu mennä kerran vuodessa rikki.

Toki niitä hermanneja on paljonkin jotka tuon Corollan valitsevat, iso osa vain ei koskaan edes käy koeajamassa "erikoisempia" autoja, jolloin kun vertailupohja on Toyota, Mitsubishi, Nissan, VW ym. niin ei tuo Corollan ajo-ominaisuuksien puute enää tunnukaan puutteelta.

Ja tokihan autot ovat yksilöitä, kyllä niitä viidenkympin tai satasen Audeja ja Bemareitakin joutuu maanantaikappaleiden kohdalla käyttämään pajalla useita kertoja vuodessa.
 

1900

Jäsen
Suosikkijoukkue
Arsenal ja Lahden Reipas
Ja tokihan autot ovat yksilöitä, kyllä niitä viidenkympin tai satasen Audeja ja Bemareitakin joutuu maanantaikappaleiden kohdalla käyttämään pajalla useita kertoja vuodessa.

Niinpä. Itselläni on muutaman vuoden vanha E61 koppanen 535dA ja kyllähän noita vikoja on ilmennyt viimeisen vuoden aikana: takaa parkkitutkat 2kpl jostain syystä rikki, joku ohjausboxi rikki joka ohjaa radiota ja keskuslukon kaukosäädintä, hehkutulpista muutama pimeenä, kompura joka ohjaa perän korkeutta vinkuu vikakoodia. Mikään vioista ei ole sinällään ajoa haitannut ja korjaukset on hoitunut aika kivuttomasti ja yllättävänkin edullisesti. Ja samaan aikaan emännän liki kymmen-vuotias Citroen Xsara on porskuttanut ilman pienintäkään vian tynkää.

Mutta kaikesta huolimatta tuolla BMW:llä ajoon lähteminen luo joka ainoa kerta hymyn kareen ja mukavan fiiliksen. Vaikka aikaisemmin on ollut parin kymmenen vuoden aikana autoja väliltä 127 Fiiu ja VW Touareg, on nykyinen auto ainoa joka aiheuttaa nuo fiilarit. Ehkä tuolla +300hp ja 700Nm on jotain vaikutusta ; ).
 

12961

Jäsen
Jos autoilun tarkoituksena ensisijaisesti paikasta toiseen liikkuminen mahdollisimman vaivattovasti ja kustannustehokkaasti niin kyllä se Corolla todennäköisesti on paras valinta. Mutta se ei ole se minun juttuni vaan minä haluan autolta jotain muuta. Kuten olen tähän ketjuun aiemminkin kirjoittanut niin joillekin ihmisille autoilu on jotain muuta kuin liikkumista paikasta A paikkaan B, ja silloin se luotettavuus ja kustannustehokkuus ei ole välttämättä se ykkösprioriteetti.

Juuri näin. Allekirjoitan sanasta sanaan. Koeajolla huomaa melko nopeasti onko ajossa oleva kärry edes vaihtoehto.

Auton pitää herättää tunteita, olla karismaattinen ja jollain tapaa omaleimainen. Auto ei saa olla hyvä kompromissi.
 

Nickelback

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NHL yleisesti
Auton pitää herättää tunteita, olla karismaattinen ja jollain tapaa omaleimainen. Auto ei saa olla hyvä kompromissi.

Näin juuri. Aikoinaan tehtiin "järkiostos" kun vaihdettiin emännän perus A3 niin Seat Cordobaan, koska Cordoba olis 7 vuotta uudempi ja jotenkin perustelimme että tämä on fiksu ostos. Olihan meillä se jopa 3 viikkoa (!), ennenku taloon tuli 7 vuotta vanhempi GTI Golf ja ostosta ei kaduttu kertaakaan. Tuosta opittiin että auton pitää olla sellainen mitä haluaa sen olevan, ei sellainen mikä nyt olis järkevä. Eihän auton ostaminen ole edes järkevää, niin miksi sitä yrittää sitten perustella jollain järkevillä ostoilla...
 

julle-jr

Jäsen
Autojen muotoilu hieman harmittaa. Jotenkin tuntuu, että ulkonäöllisesti hienoimmat autot on jo tehty, mutta kun kuitenkin pitää markkinoille tuoda uudempia malleja, on ulkonäköä pakko jonkin verran muuttaa. Ja tämä johtaa tietenkin siihen, että ulkonäkö muuttuu usein huonompaan suuntaan. Ei varmaan pidä paikkaansa kaikkien automerkkien ja -mallien kohdalla, mutta monien kuitenkin.

Esimerkiksi oma vuosituhannen alkupuolen Audi A-neloseni on mielestäni paljon tyylikkäämpi verrattuna nykyisiin virityksiin. Olisihan se kivaa ajaa vähän uudemmalla autolla, mutta jos ulkonäöllisillä syillä on merkitystä, ei ainakaan Audia kannata päivittää uudempaan. Ledivaloilla yms. varustetut uudet Audit näyttävät joltain joulukoristelluilta teinituningeilta. Tekniset ominaisuudet sitten ovat asia erikseen, niihin ei ole tullut perehdyttyä. Joka tapauksessa hienoimmat A4:t ovat B5 facelift ja B6, katso kuvat linkeistä.

http://fi.wikipedia.org/wiki/Tiedosto:Audi_A4_front_20080326.jpg

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/a/ab/Audi_A4_B6_front_20080612.jpg

Myös B7 on ihan ok, vaikka se onkin jo huonompaan suuntaan B6:sta.
 
Viimeksi muokattu:

Mikke73

Jäsen
Suosikkijoukkue
Haukat, Ässät
Mielipiteistähän ei voi kiistellä, joten totean vain että olet väärässä.
Uudet Audit ovat ehkä kauniimpia autoja mitä on olemassa.
Kyllähän tuo B5 silti näyttää juuri siltä miltä sen pitääkin, eli vähintään 10 vuotta vanhalta. Joku varmaankin tykkää, mutta omasta mielestäni yksi tylsimmän näköisistä autoista koskaan.
 

Stonewall

Jäsen
Suosikkijoukkue
RoKi, Liverpool
Mielipiteistähän ei voi kiistellä, joten totean vain että olet väärässä.
Uudet Audit ovat ehkä kauniimpia autoja mitä on olemassa.

Onneksi tuossa on tuo ehkä sana. Ehkäpä ne eivät tosiaan ole. Kauneus vielä kärsii, kun niitä tulee vastaan joka kulmassa. Omasta mielestäni Jaguarin mallisto on ylivoimaisesti kaunein. Uutta XJ:täkin saa jo ostaa härmässäkin.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Omasta mielestäni Jaguarin mallisto on ylivoimaisesti kaunein. Uutta XJ:täkin saa jo ostaa härmässäkin.

Minä sanoisin että Jaguarin mallisto oli kaunis joskus, vaan ei enää... Aika hirveän näköinen esim. tämä uusi XJ verrattuna supertyylikkääseen edeltäjäänsä. Sama juttu pätee XK:hon jonka ensimmäinen korimalli oli todella kaunis ja tyylikäs mutta tämä uusi on kuin joku Hyundai Scoupe. XF vielä menettelee mutta onhan sekin kuin Ford Mondeo johon on lisätty vaan vähän bling-blingiä. Tai itse asiassa sehän on Ford Mondeo johon on lisätty vähän bling-blingiä... On kyllä sääli todeta että Jaguar on menettänyt persoonallisen muotoilunsa, tyylikkyytensä ja voisi sanoa että jopa luonteensa.
 

anzie

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pittsburgh Penguins
Onneksi tuossa on tuo ehkä sana. Ehkäpä ne eivät tosiaan ole. Kauneus vielä kärsii, kun niitä tulee vastaan joka kulmassa. Omasta mielestäni Jaguarin mallisto on ylivoimaisesti kaunein. Uutta XJ:täkin saa jo ostaa härmässäkin.
Niin, vaikka sanoinkin että kauniimpia autoja mitä on olemassa niin tarkoitin kuitenkin hieman tällaisia yleisimpiä autoja.

Aston Martin DB9 on yksi suosikeistani.
 

TF-79

Jäsen
Suosikkijoukkue
TUTO. Pekka Virran nakkipiirakat.
Makuasioitahan nämä autoasiat aina ovat. Itse olen tullut ajaneeksi muutamia mersuja, nissaneita, audeja ja bemareita 2000-luvun malleista. Silti itsellä mieluummin on omistuksessa noita 1980-1990 luvun koslia. Ovat vaan enemmän omaan makuun ja tyyliin sopia, niitä on helpompi huoltaa ja korjata itse. Ja niiden kanssa ei tuota vaikeuksia se oma periaate, että autoon en lyö kiinni senttiäkään enempää, kuin mitä perstaskussa irtorahana on. Ja sekin hyvä puoli on, että näissä ei juuri taloudellisesti häviä vaihtaessa. Mutta jokainen hankkii auton, joka vastaa omaa makua ja omaa mieltymystä.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Silti itsellä mieluummin on omistuksessa noita 1980-1990 luvun koslia. Ovat vaan enemmän omaan makuun ja tyyliin sopia, niitä on helpompi huoltaa ja korjata itse.

Tuo on kyllä totta. Minullakin on sellainen juttu että hyvin harva uusista autoista miellyttää silmää ja toisaalta ne harvat jotka miellyttävät ovat sitten meikäläisen lompakon ulottumattomissa tai sitten muuten vaan ei-niin-järkeviä vaihtoehtoja. Ennen kaikkea kuitenkin taloudelliset realiteetit tulee vastaan. Siksi ajan tyytyväisenä näillä >15 vuotta vanhoilla autoilla joista löytää omaa silmää miellyttäviä autoja joihin lompakkokin venyy.

Tässä juuri eräs työkaveri tuskaili kun uudehkosta autosta oli hajonnut joku pieni osa joka maksoi 600 euroa. Kävin miettimään että meikäläisen ~20-vuotiaaseen Mersuun saisi takakontillisen osia tuolla rahalla, kun ei siihen oikeasti saa oikein mihinkään yksittäiseen osaan yli 200 euroa tuhlattua. Minulla on ollut tuo Mersu nyt yli kolme vuotta ja kallein osa mitä olen siihen vaihtanut oli karvan yli satasen. Ja hyväähän näissä vanhoissa autoissa on myös se että noille osaa jotain pientä tehdä itsekin.
 

Stonewall

Jäsen
Suosikkijoukkue
RoKi, Liverpool
Minä sanoisin että Jaguarin mallisto oli kaunis joskus, vaan ei enää... Aika hirveän näköinen esim. tämä uusi XJ verrattuna supertyylikkääseen edeltäjäänsä.

Makuasioista voidaan tietenkin kiistellä iänkaiken, joten pitääkin omakin kantani julistaa. Omasta mielestäni malliuudistus on nimenomaan mennyt parempaan suuntaan. Olihan vanha XJ klassisen näköinen, vanha S-type ehkä vielä enemmän, mutta uudet mallit ovat uudenaikaisemman muotokielen hakemista. Itse pidän tästä uudistuksesta jopa vanhaa enemmän. Erityisesti uusi XJ on tasapainoinen auto vaikka on lyhyellä akselivälilläkin 5.1m pitkä.
Uusi XK on mielestäni muodokkaampi ja aggressiivisempi (=paremman näköinen) kuin entinen malli. XF erottuu massasta myös sisätiloiltaan. Sisustus on luksusta, mutta toimivaa hipaisukytkimineen ja asennetta osoittavine sydämen tahdissa sykkivine Are you ready? -valmiustiloineen.

Toki halvin tapa päästä Jaggen omistajaksi taitaisi olla ostaa käytetty S-type. Klassinen auto, ja yleensä hyvin pidetty.
 

Tomppa#74

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Detroit Red Wings
Mielipiteistähän ei voi kiistellä, joten totean vain että olet väärässä.
Uudet Audit ovat ehkä kauniimpia autoja mitä on olemassa.

Olet luonnollisesti myös itse väärässä :). Kaunein auto se ei ainakaan ole.

Itse asiassa en tiedä oikein mitä mieltä olisin uusimmista Audeista. Ledit on syvältä ja poikittain, mutta ilmeisesti enemmän tai vähemmän pakollinen osa tulevaa perusvalaistusta. Tavallaan A4:t ovat ihan tyylikkäitä mutta Audi alkaa olla niin yleinen auto kaupunkiliikenteessä, että ainakin mulle tulee Toyota-syndrooma päälle. Ei toki ihme, Audi A4 oli viimekin vuonna heti Toyota Yariksen jälkeen sijalla 11. ensirekisteröinneissä, ja tahti oli edellisenäkin vuonna melko samanlainen. Lähde: http://www.tuulilasi.fi/artikkelit/ensirekisteroinnit-v-2009-jaivat-35-edellisvuodesta.
 

Tomppa#74

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Detroit Red Wings
EDIT: Niin, ja sitähän minä juuri tässä olen yrittänyt kysellä että onko niissä Alfoissa vieläkin vikoja vai onko laatu parantunut.

Tää vika-juttu on kyllä sen sortin legendaa tänä päivänä ettei tosikaan, vaikka toki maine on varmaan osin historiassa ansaittu. Monenmerkkistä autoa on tullut omistettua, myös kolme eri Alfaa, eikä Alfa ole yhtään sen parempi tai huonompi kuin muutkaan. Varsinkaan jos puhutaan 2000-luvulla valmistetuista vekottimista.

Toki on muutamia malleja joita kannattaa välttää (mm. 156:n kuuluisa TS-moottori, jossa jakohihnan vaihtovälin ja huollon 3v/60tkm noudattamatta jättäminen johtaa lähes väistämättä pahaan mieleen), mutta yleisesti ottaen Alfan laatu on kyllä ollut jo pitkään kohdallaan. Ainakin työkaverien, kaverien ja tuttavapiirin otoksella Audit, Mazdat, Volvot, Fordit jne käyvät ihan saman verran pajalla tai yksilöstä riippuen enemmänkin.
 

Datsun

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Toronto, Saksa
Vaimo nyt sitten ilmeisesti tarvitsee syksyllä auton. Haussa on "alle kymppitonnin maksava mahdollisimman uusi ja mahdollisimman vähän ajettu auto jossa on automaattivaihteet ja ilmastointi. Eikä ole Toyota Yaris."

Eikä nuo Nettiauton kymmenet Smartitkaan oikein sytytä - joten jääkö tosiaan ainoaksi vaihtoehdoksi tämä Honda Jazz: http://www.nettiauto.com/honda/jazz/3216230

Pikkuisen reilummin jos kaivaa kuvetta niin saa Toyota Aygon joka onkin itse asiassa aika hauskan näköinen peli. Ainakin kun vertaa sisareensa Citroen C1-malliin. Peugeot 107 saattaisi myös olla ihan soiva - sitähän kun ei vain automaattivaihteisena käytettynä löydy.

Muutama mielenkiintoinen Aygo:

http://www.nettiauto.com/toyota/aygo/3055729
http://www.nettiauto.com/toyota/aygo/3209720
http://www.nettiauto.com/toyota/aygo/3121527

Noh, kattellaan.
 

Tuamas

Jäsen
Minä sanoisin että Jaguarin mallisto oli kaunis joskus, vaan ei enää... Aika hirveän näköinen esim. tämä uusi XJ verrattuna supertyylikkääseen edeltäjäänsä. Sama juttu pätee XK:hon jonka ensimmäinen korimalli oli todella kaunis ja tyylikäs mutta tämä uusi on kuin joku Hyundai Scoupe. XF vielä menettelee mutta onhan sekin kuin Ford Mondeo johon on lisätty vaan vähän bling-blingiä. Tai itse asiassa sehän on Ford Mondeo johon on lisätty vähän bling-blingiä... On kyllä sääli todeta että Jaguar on menettänyt persoonallisen muotoilunsa, tyylikkyytensä ja voisi sanoa että jopa luonteensa.

Aika paljon voi näemmä olla eri mieltä, omasta mielestäni edellinen XJ oli jo pilattu muotoilun osalta, kun auto näytti siltä että on otettu edellinen korimalli (joka oli muotoilultaan onnistunut, kun taasen sitä edellinen oli ruma kuin saapas) ja epäonnistuneesti venytetty sitä joka kulmasta.
Toki uusi XJ on auto joka jakaa ihmiset aikalailla, itsekään en oikein vielä tiedä onko auto omaan silmääni hieno vai ei.

XK taasen päivitettiin mielestäni todella onnistuneesti ja muotokielessä on hyvin paljon samaa kuin Astoneissa, joka ei ole ikinä huono juttu. Vanhempi korimalli ei umpimallina oikeastaan säväyttänyt juurikaan, avomallina tosin sekin on varsin komea.

XF on kyllä jotain aivan muuta kuin "Mondeo johon on lisätty vähän bling blingiä", kuitenkin esim. S-Typen osalta tuo vaite pitikin ainakin osittain paikkansa, koska sisustassa oli jonnin verran kaytetty samoja nippeleita. XF on todella tyylikäs auto ja mielestäni onnistunut paluu lähemmäs sitä vanhaa Jaggea, jolloin merkki oli muotoilun suhteen ja muutenkin edelläkävijä. Itse toki toivoisin että mallista tulisi facelift, jossa tärkein asia olisi se että maski olisi suurempi, jolloin se olisi lähempänä alkuperäistä konseptiautoa

S-Type oli kyllä oman aikansa ihan pätevän näköinen, mutta ei näissä voi jäädä ikuisesti paikoilleen retro-aikaan.

Itse odotan mielenkiinnolla sitä kun Jaguarilta pitäisi tulla inan XK:ta pienempi 2-4 paikkainen urheiluauto, ainakin konseptiautot tuolla teemalla ovat olleet todella miellyttävästi muotoiltuja.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Tää vika-juttu on kyllä sen sortin legendaa tänä päivänä ettei tosikaan, vaikka toki maine on varmaan osin historiassa ansaittu. Monenmerkkistä autoa on tullut omistettua, myös kolme eri Alfaa, eikä Alfa ole yhtään sen parempi tai huonompi kuin muutkaan. Varsinkaan jos puhutaan 2000-luvulla valmistetuista vekottimista.

Toki on muutamia malleja joita kannattaa välttää (mm. 156:n kuuluisa TS-moottori, jossa jakohihnan vaihtovälin ja huollon 3v/60tkm noudattamatta jättäminen johtaa lähes väistämättä pahaan mieleen), mutta yleisesti ottaen Alfan laatu on kyllä ollut jo pitkään kohdallaan. Ainakin työkaverien, kaverien ja tuttavapiirin otoksella Audit, Mazdat, Volvot, Fordit jne käyvät ihan saman verran pajalla tai yksilöstä riippuen enemmänkin.

Itsekin uskon Alfan parantaneen laatua tällä vuosituhannella mutta mistä johtuu todella suuri arvonalenema jo pari vuotta vanhoissa autoissa?

40t€ 159:sit puolittavat hintansa muutamassa vuodessa.

Itsellä on vakavassa harkinnassa 159 sportswagon, mutta epäilyttää edes suunnitella uuden ostoa. Edellämainitusta johtuen houkuttelee 2-3 vuotta kohtuudella ajetut joita irtoo noin 20t€:llä.


_
 

Rommeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Pale Knuckles - EASHL, Україна
Itsekin uskon Alfan parantaneen laatua tällä vuosituhannella mutta mistä johtuu todella suuri arvonalenema jo pari vuotta vanhoissa autoissa?

Suurimmat syyt arvonalenemaan lienevät merkin kohtuullisen heikko maine ja valmistumaa noin yleensäkin. Aika selvä linja tuntuu olevan, että nimenomaan italialaiset, ranskalaiset ja amerikkalaiset autot pudottavat arvoaan melkoisen huimaa tahtia. Poikkeuksiakin varmaan löytyy, mutta kyllä tuossa silti ihan selkeä linja on.

Edit. Syy saattaa siis osittain olla pelkissä mielikuvissa, mutta omalla kohdallani tuo ainakin sulkisi uuden ostamisen kokonaan pois.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös