Löytyykö tältä palstalta ketään joka olisi tuonut Saksasta vanhoja ritsoja Suomeen noin niin kuin harrastusmielessä ja laittanut niitä sitten kuntoon?
Itsellä on herännyt ajatus, että hankkisi itselle harrasteautoksi 80-luvun BMW:n kolmossarjalaisen, jonka laittaisi alkuperäiseen kuntoon. Kun Saksan yksilöitä katselee niin ovat järjestään paremmassa kunnossa ja varsinkin sisätiloilta, joka on aika tärkeetä kun verhoiluja ei viittisi alkaa laittamaan uusiksi. Lisäksi hintataso on puolet Suomen teiniviritelmistä. Jos noita autoverolaskelmia oikein tulkitsin niin kovin montaa satasta ei veroa tarvitsisi tollasesta jostain 700 euron autosta maksaa. Täytyisi nyt vaan pohtia noin kokonaistaloudellisesti, että kannattaisiko fiksattava yksilö hankkia Suomesta vai ulkomailta? Matkoja kannata ottaa huomioon, koska reissu menisi lomamatkasta. Mietteitä otetaan vastaan, kiitos.
Toin itse toissa syksynä E30 -87 325i Cabrion. Kauppahinta Göttingenissä 4850 euroa. Veroja meni alunpitäen 1300 euroa mutta ELV:iä palautettiin noin 250 euroa. Umpikorisia saa paljon edullisemmin. Nämä Cäbit alkavat jo olemaan harrastajien käsissä ja siistejä originaalikuntoisia ei ole kovin paljon enää "tavallisilla markkinoilla" tarjolla.
Sillä auton ostohinnalla ei ole merkitystä veron määrään. Auton vuosimallilla on. Tullin verotussysteemeistä voi katsoa täältä:
Käytettyjen ajoneuvojen verotus. Minun kohdalla vertailuarvo haettiin katsomalla pyynnit vastaavista autoista Nettiautossa.
Periaatteessa voit ostaa vaikka 250 000 euroa maksavan keräilyharvinaisuuden vuodelta 1938 ja siitä maksa veroa 15 euroa...
Toteutuneita verotusarvoja voi katsella
Tullin sivuilta. Näistä selviää aika hyvä haarukka minkä verran veroja tulee maksettavaksi.
Vaikka 80-luvun 300-sarjalaiset alkaa olemaan jo vähän harvinaistuneita Saksassa niin toki tarjontaa vielä riittää. En tosin suosittele mitään 700 euron pommin hankintaa sieltäkään. En nyt ole seurannut Mobile.de:tä viime aikoina mutta Saksasta voi tehdä samanlaisia löytöjä kuin joskus SUomessakin: Vaarin vanha auto, pidetty tallissa, ajettu viimeksi viisi vuotta sitten, kilometrejä 75 000 jne. (Oma 300-sarjan vm. -86 umpikipponi on tällainen Suomi-auto) Tuollaisen "original zustand" 80-luvun 300-sarjalaisen löytää Saksasta hyvinkin edullisesti kun vaan jaksaa kahlata ilmoituksia läpi.
Tietysti jos haluaa itse ropeloida autoaan niin voihan sitä ostaa kuluneemmankin. Ruostevaurioita noissa ei yleensä ole jollei sitten autoa ole kolhittu. Omassa -87 (108tkm) Cäbissä alusta on kuin uudessa autossa. Ja autossa ei siis ole mitään helvetin finikoreja pohjassa. Käsittämätön näky.
Oma reissuni meni siten että otettiin kaverin kanssa Finnlinesin lento+laiva -paketti. Lento Frankfurtiin ja vuokrattin auto jonka palautus sovittiin Hampuriin. Minun tapauksessa mentiin katsomaan tätä yhtä autoa, jonka olin etukäteen varannut katsottavaksi. Jos se ei olisi tyydyttänyt, niin olisi jäänyt kauppiaalle. Koska auto olis sellainen kuin luvattiin, löin käteistä tiskiin ja kilpimestarin kautta keula kohti pohjoista. Pari päivää kruisailtiin sitten Saksassa kahdella autolla kunnes vuokra-auto palautettiin ja avoauto ajettiin laivaan. Oikein hauska reissu olisi ollut ilman auton ostoakin. Jos on ihan lomailua suunnitteilla niin sitten varmaan voi käydä katselemassa matkan varrella useampiakin pirssejä.
Edit: Suosittelen siis. Juuri tällaisen vanhemman harrasteauton hankkiminen vaikka Saksasta on hyvä idea. Tuon ikäiseen kinneriin ei mitään takuita kuitenkaan saa ja tarjontaa alkuperäiskuntoisista on kuitenkin aivan toiseen malliin kuin täällä Suomessa. Ja Saksassaahan on oikein mukava matkailla autojen katselun ohessa.