Autoiluketju

  • 3 219 444
  • 18 565

Flu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flyers, Padres
Ei mitenkään kai. Talvella vain talvii nelivedon, jotta voi ajaa turvallisesti ja kesällä umpiautolla ajaminen on jotenkin perverssin tyhmää. Oleellista ohitukseen on kuitenkin se, että autossa on vähintään 200 heppaa.
Eli siis uudella (syksyllä tulevalla) bemarin 520d:llä ei pysty turvallisesti ohittamaan ja tiukkaa tekee 525d:lläkin. No näkemys jokaisella. Vielä kun käytännössä väännöllä on paljon enemmän tekemistä ohituskiihtyvyydessä kuin hevosvoimilla niin hieman hymyilyttää tälläiset mielipiteet.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Käyttämällä järkeään turvallisen ohituksen voi tehdä vaikka mopolla. Vaan tietysti jos sitä ei ole niin kai se sitten on vaan parasta hankkia mahdollisimman tehokas auto.
 

Rommeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Pale Knuckles - EASHL, Україна
Sanokaahan arvon palstaveljet.
Itselläni on nyt päällä hirvittävä autokuume. Nykyinen auto on erinomainen, mutta mieli tekisi vaihtaa parempaan ja uudempaan. Kun se kerran mieltä lämmittäisi paljon, niin täytyy varmaan vaihtaa.

Minkälaisia autoehdotuksia palstalaisilla on? Itselläni on syksyllä edessä muutto, mutta tuleva yliopisto-opiskelukaupunkini on vielä arvoitus, koska valintakokeiden tulokset ovat vielä tulematta. Jos Helsinkiin satun pääsemään, niin siellä ei varmastikaan autoa tule tarvitsemaan. Siinä mielessä ei ole vielä kiirettä autoa vaihtaa ennen kuin tulokset tulevat. Mutta millaisia palstalaiset suosittelisivat? Yläraja auton arvolle olisi hyvä olla joku 45k.

Siirsin tämän oikeaan ketjuun, eli tänne.

Tuskin kannattaa nähdä vaivaa vastata moisiin viesteihin ollenkaan... Otin vapauden alleviivata lainatusta tekstistä sen olennaisen. Siis jos tosiaan opiskelemaan olet menossa ja 45k on se yläraja, kannattaa varmaankin kysyä isiltä neuvoa...
 

Rommeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Pale Knuckles - EASHL, Україна
Vanhemmat kustansivat edellisen autoni, mutta tässä olen saanut kerättyä säästöön mukavasti euroja töitä tekemällä. Joten lopulta se väliraha ei ole kovinkaan suuri. Lähtökohtahan ei ole ostaa sitä 45k autoa, mutta se on se ehdoton yläraja. Silloin tietysti joutuu vielä menemään vanhempien kukkarolle.

Noilla lähtökohdilla ehdottaisin autoa joka miellyttää eniten. Jos joskus on aikeissa luopua autoasta ja haluaa siitä vielä hyvä rahat, kannattanee vältellä täällä jo useasti mainittuja merkkejä...

Kerro lisää siitä mitä autolta noin yleensäkin toivot ja odotat.
 

AnFa

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa
Tota, olenko mä jossain vaiheessa sanonut, että varaa ei olisi yhtään uudenpaan autoon?
Tota. Et kai? Olenko minä väittänyt sinun sanoneen jotain tuollaista? Itsellä oli vain tarkoitus havahduttaa sinut, että varmasti sinullakin olisi varaa parempaan autoon.
Mä vain satun pitämään tosta Galantista, helvetin hyvä ajettavuus, pienet bensakulut, halvat osat, helppo tehdä remontit itse. Ja kestävä tekniikka ja pellit. 22 vuotta vanha, 401000km ajettu ja joudutaan jo toista kertaa hitsaamaan historiansa aikana. Ja ohjurinkumitkin pitäis vaihtaa, siinä tärkeimmät remontit. Kaaretkin autossa on edelleen alkuperäiset. Hyvin pidetty ja parin vuoden välein massattu.
Apua. En tietty ole ikinä ajanut tuollaisella Galantilla, mutta epäilisin kuulleeni joskus aiemmin, jos tuo auto olisi jotenkin erityisen hyvä ajettava muihin verrattuna.

Nuo varaosien hinnat ovat sellainen juttu, että niistä ei kuule juurikaan uudempien autojen omistajien keskustelevan. Tämä johtunee siitä, että niitä tarvitaan suht vähän. Polttimoiden, öljyn ja muiden nesteiden vaihdot ovat suht samanhintaisia uusiin ja vanhoihin autoihin. Sen sijaan uusien autojen osien hinnoista juttelevat vanhojen koslien omistajat. Kauhistelevat, kun kaaret on niin paljon kalliimpia uuteen audiin kuin vanhaan mitsuun. Ei vain tule mieleen, että niitä ei tarvitse vaihtaa kuin toiseen näistä. Niin kumpi tulikaan halvemmaksi pitää?

Ja tärkeimmät remontit luetteloit tuossa? No ei kai se koneen vaihto kovin tärkeä ja iso remontti ole. Tekniikka kunnossa!
 

TF-79

Jäsen
Suosikkijoukkue
TUTO. Pekka Virran nakkipiirakat.
Ja tärkeimmät remontit luetteloit tuossa? No ei kai se koneen vaihto kovin tärkeä ja iso remontti ole. Tekniikka kunnossa!

Tekniikka on kunnossa! Juuri meni päästöistäkin läpi ilman mitään ongelmia. Kiihtyy, käy ja toimii moitteettomasti. Sattuis vaan oleen tollanen kone tiedossa ja ajatuksena ois jossain vaiheessa vaihtaa vähemmän ajettuun. Auto tulee varmaakin vielä muutaman vuoden palvelemaan, ja ensikesänä mennään varmaankin jo yli 450000km:n, joten sikäli koneenvaihto jossain vaiheessa voisi olla tarpeen.
Olenhan mä toki viimeisen vuoden aika joutunut uhraamaan varaosiin melkein neljäkymppiä, eli raidetangonpäät, jarrupalat eteen ja tulpat.
Varaa "parempaan autoon" kyllä, mutta ei mitään tarvetta. Parempaakin käyttöä rahalla keksii. Ei muuten mitsuunkaan ainakaan pariin vuoteen tarvitse esimerkiksi niitä kaaria vaihtaa. Helmasta pitää hitsata yksi reikä, reilun peukalonpään kokoinen.
Mutta jokainen taaplaa tyylillään. Jotkun hankkivat uudempia autoja, jotkut ajelevat vanhoilla ja laittelevat ajankuluksi niitä.
Ja ero uudempaa vielä se, että uudempiin joutuu ison osan remonteista teettämään, mitsuun teen 85% tarvittavista itse...
 

AnFa

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa
Ja ero uudempaa vielä se, että uudempiin joutuu ison osan remonteista teettämään, mitsuun teen 85% tarvittavista itse...
Onko uusissa autoissa paljon vaikeampi vaihtaa öljyt tai polttimot? Lisätä lasinpesunestettä vai? Et ole tainut sisäistää, että uusia autoja ei tarvitse koko ajan korjailla. Omaan autooni ei ole tarvinnut vaihtaa raidetangonpäitä, jarrupaloja eikä tulppia. Eli olen säästänyt lähes 40 euroa vuoteen. Puhumattakaan työtunneista tai autotallin vuokrasta mitä olen säästänyt.
 

TF-79

Jäsen
Suosikkijoukkue
TUTO. Pekka Virran nakkipiirakat.
Onko uusissa autoissa paljon vaikeampi vaihtaa öljyt tai polttimot? Lisätä lasinpesunestettä vai? Et ole tainut sisäistää, että uusia autoja ei tarvitse koko ajan korjailla. Omaan autooni ei ole tarvinnut vaihtaa raidetangonpäitä, jarrupaloja eikä tulppia. Eli olen säästänyt lähes 40 euroa vuoteen. Puhumattakaan työtunneista tai autotallin vuokrasta mitä olen säästänyt.

Uusissa autoissa vissiin on oikein määräaikaishuollot, vai olenko mä ymmärtänyt väärin? Vanhojako täytyy korjailla koko ajan, mitsukin jo tosiaan toista kertaa vuoteen korjauksen tarpeessa, jarrupalojen ja raidetangonpäiden vaihtoonkin meni melkein tunti kaikkiaa, eikä tarvinnut maksaa tallivuokraakaan.
Miksi me väännetään tästä, sä tykkäät uusista, mä vanhoista, ei kai se ole ongelma? Edelleen, jokainen taaplaa tyylillään.
 

Rommeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Pale Knuckles - EASHL, Україна
Onko uusissa autoissa paljon vaikeampi vaihtaa öljyt tai polttimot?

Polttimoiden vaihtaminen on uusiin autoihin ihan oikeasti huomattavasti vaikeampaa kuin vanhoihin. Vaikuttaa hieman siltä, ettet ole ikinä "päässyt" vaihtamaan polttimoita noihin hieman hankalampiin yksilöihin. Lähes poikkeuksetta uusissa autoissa vaaditaan vähintäänkin ohuet ja taipuisat kädet, jos haluaa vaihtaa polttimot irroittelematta mitään suurempia osia. Osa vaatii joka tapauksessa irroittamaan jotakin.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Minä olen vaihdellut polttimoita useampaan eri merkkiin vuosimalleiltaan 2001-2006 enkä ole kovin vaikeana pitänyt sitä millään merkillä. Renault Meganessa oli vaikeinta löytää vaihtopaikka, mutta helppoa se oli sen jälkeen, kun tajusi, että lamppuun pääsi käsiksi lokasuojan kautta. Peugeotissa homma on lapsellisen helppoa. Viimeksi huoltiksen pihassa meni omaan Pösöön kokonainen minuutti kaikkine käden pyyhkimisineen. Tosin jollain merkillä oli homma tehty varsin vaikeaksi, en vain jaksa muistaa, mikä tuolloisista duuniautoista se oli. Ford on takaraivossa, mutta en mene vannomaan. Siinä se oli juuri joillekin lapsityöläisille suunniteltu, ranteet mutkalla ja sormienpäillä työskentelyä.
 

Fordél

Jäsen
Löytyykö tältä palstalta ketään joka olisi tuonut Saksasta vanhoja ritsoja Suomeen noin niin kuin harrastusmielessä ja laittanut niitä sitten kuntoon?

Itsellä on herännyt ajatus, että hankkisi itselle harrasteautoksi 80-luvun BMW:n kolmossarjalaisen, jonka laittaisi alkuperäiseen kuntoon. Kun Saksan yksilöitä katselee niin ovat järjestään paremmassa kunnossa ja varsinkin sisätiloilta, joka on aika tärkeetä kun verhoiluja ei viittisi alkaa laittamaan uusiksi. Lisäksi hintataso on puolet Suomen teiniviritelmistä. Jos noita autoverolaskelmia oikein tulkitsin niin kovin montaa satasta ei veroa tarvitsisi tollasesta jostain 700 euron autosta maksaa. Täytyisi nyt vaan pohtia noin kokonaistaloudellisesti, että kannattaisiko fiksattava yksilö hankkia Suomesta vai ulkomailta? Matkoja kannata ottaa huomioon, koska reissu menisi lomamatkasta. Mietteitä otetaan vastaan, kiitos.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Tosin jollain merkillä oli homma tehty varsin vaikeaksi, en vain jaksa muistaa, mikä tuolloisista duuniautoista se oli. Ford on takaraivossa, mutta en mene vannomaan. Siinä se oli juuri joillekin lapsityöläisille suunniteltu, ranteet mutkalla ja sormienpäillä työskentelyä.

Ainakin A3 Audissa on vissiin tekemätön paikka: http://www.tuulilasi.fi/artikkelit/mahdotonta-hyvin-vaikeaa-vai-lasten-leikkia
Volkkareissa oli jossain 2000-luvun malleissa tuskaa vaihtaminen (tuossa jutussa tosin golf pärjäsi), ilmeisesti osittain siksi tuntuu että volkkareissa on ylivoimaisesti eniten pimeitä lamppuja.

Muuten on kyllä sanottava, että sellainen tuntuma meikäläisellä on, että uusien autojen osat ovat kalliimpia kuin vanhojen. Ja korjaaminen hankalampaa, uskoisin.
 

Konsta Kepuli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Athletic Bilbao, Tahko, Pool, Saints
Löytyykö tältä palstalta ketään joka olisi tuonut Saksasta vanhoja ritsoja Suomeen noin niin kuin harrastusmielessä ja laittanut niitä sitten kuntoon?

Itsellä on herännyt ajatus, että hankkisi itselle harrasteautoksi 80-luvun BMW:n kolmossarjalaisen, jonka laittaisi alkuperäiseen kuntoon. Kun Saksan yksilöitä katselee niin ovat järjestään paremmassa kunnossa ja varsinkin sisätiloilta, joka on aika tärkeetä kun verhoiluja ei viittisi alkaa laittamaan uusiksi. Lisäksi hintataso on puolet Suomen teiniviritelmistä. Jos noita autoverolaskelmia oikein tulkitsin niin kovin montaa satasta ei veroa tarvitsisi tollasesta jostain 700 euron autosta maksaa. Täytyisi nyt vaan pohtia noin kokonaistaloudellisesti, että kannattaisiko fiksattava yksilö hankkia Suomesta vai ulkomailta? Matkoja kannata ottaa huomioon, koska reissu menisi lomamatkasta. Mietteitä otetaan vastaan, kiitos.


Toin itse toissa syksynä E30 -87 325i Cabrion. Kauppahinta Göttingenissä 4850 euroa. Veroja meni alunpitäen 1300 euroa mutta ELV:iä palautettiin noin 250 euroa. Umpikorisia saa paljon edullisemmin. Nämä Cäbit alkavat jo olemaan harrastajien käsissä ja siistejä originaalikuntoisia ei ole kovin paljon enää "tavallisilla markkinoilla" tarjolla.

Sillä auton ostohinnalla ei ole merkitystä veron määrään. Auton vuosimallilla on. Tullin verotussysteemeistä voi katsoa täältä: Käytettyjen ajoneuvojen verotus. Minun kohdalla vertailuarvo haettiin katsomalla pyynnit vastaavista autoista Nettiautossa.

Periaatteessa voit ostaa vaikka 250 000 euroa maksavan keräilyharvinaisuuden vuodelta 1938 ja siitä maksa veroa 15 euroa...

Toteutuneita verotusarvoja voi katsella Tullin sivuilta. Näistä selviää aika hyvä haarukka minkä verran veroja tulee maksettavaksi.

Vaikka 80-luvun 300-sarjalaiset alkaa olemaan jo vähän harvinaistuneita Saksassa niin toki tarjontaa vielä riittää. En tosin suosittele mitään 700 euron pommin hankintaa sieltäkään. En nyt ole seurannut Mobile.de:tä viime aikoina mutta Saksasta voi tehdä samanlaisia löytöjä kuin joskus SUomessakin: Vaarin vanha auto, pidetty tallissa, ajettu viimeksi viisi vuotta sitten, kilometrejä 75 000 jne. (Oma 300-sarjan vm. -86 umpikipponi on tällainen Suomi-auto) Tuollaisen "original zustand" 80-luvun 300-sarjalaisen löytää Saksasta hyvinkin edullisesti kun vaan jaksaa kahlata ilmoituksia läpi.

Tietysti jos haluaa itse ropeloida autoaan niin voihan sitä ostaa kuluneemmankin. Ruostevaurioita noissa ei yleensä ole jollei sitten autoa ole kolhittu. Omassa -87 (108tkm) Cäbissä alusta on kuin uudessa autossa. Ja autossa ei siis ole mitään helvetin finikoreja pohjassa. Käsittämätön näky.

Oma reissuni meni siten että otettiin kaverin kanssa Finnlinesin lento+laiva -paketti. Lento Frankfurtiin ja vuokrattin auto jonka palautus sovittiin Hampuriin. Minun tapauksessa mentiin katsomaan tätä yhtä autoa, jonka olin etukäteen varannut katsottavaksi. Jos se ei olisi tyydyttänyt, niin olisi jäänyt kauppiaalle. Koska auto olis sellainen kuin luvattiin, löin käteistä tiskiin ja kilpimestarin kautta keula kohti pohjoista. Pari päivää kruisailtiin sitten Saksassa kahdella autolla kunnes vuokra-auto palautettiin ja avoauto ajettiin laivaan. Oikein hauska reissu olisi ollut ilman auton ostoakin. Jos on ihan lomailua suunnitteilla niin sitten varmaan voi käydä katselemassa matkan varrella useampiakin pirssejä.

Edit: Suosittelen siis. Juuri tällaisen vanhemman harrasteauton hankkiminen vaikka Saksasta on hyvä idea. Tuon ikäiseen kinneriin ei mitään takuita kuitenkaan saa ja tarjontaa alkuperäiskuntoisista on kuitenkin aivan toiseen malliin kuin täällä Suomessa. Ja Saksassaahan on oikein mukava matkailla autojen katselun ohessa.
 
Viimeksi muokattu:

Timbit

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Canucks, BC Lions
Tosin jollain merkillä oli homma tehty varsin vaikeaksi, en vain jaksa muistaa, mikä tuolloisista duuniautoista se oli. Ford on takaraivossa, mutta en mene vannomaan. Siinä se oli juuri joillekin lapsityöläisille suunniteltu, ranteet mutkalla ja sormienpäillä työskentelyä.

Ainakin Ford Focuksen vuosimallissa '04 pelkääjän puolelle vaihtaminen on hankalaa, muttei mahdotonta, ja kuskin puolelle taasen mahdottoman hankalaa. Käsien tulisi olla pienet, ja niiden tulisi taipua ranteista kolmeen eri suuntaan samanaikaisesti, jotta noista selviytyisi helposti.

Jos muuten vaihtaa tuollaiseen autoon polttimoa, niin ei kannata vahingossakaan irrottaa sitä polttimon kiinnityssalpaa kokonaan, ja varsinkaan pudottaa sitä konetilan syövereihin. Se hankaloittaa ja hidastaa hommaa, ja nostaa vitutuskäyrää. Ihan vaan vinkkinä.
 

Fordél

Jäsen
Suuri kiitos Konsta Kepulille mainiosta viestistä! Varsinkin tosta verotuksesta olin vähän kujalla...

Itsellä olisi ajatuksissa vm. 1987 320 (E30), jonka ajattelin laittaa alkuperäiskuntoon ilman mitään ylimääräisiä härpäkkeitä. Ite en ole mikään asiantuntija, mutta asiantuntevaa apua olisi luvassa ja tarkoitus olisi itse siinä samalla oppia. Kyseisen yksilön ei siis tarvitsisi olla mikään vaarin silmätikku vaan riittäisi varmasti kuhan perusasiat olisi kunnossa ja sisältä mainiossa kunnossa. Ulkoa sen voisi sitten vaikka maalauttaa uudestaan, moottorin voi käydä läpi jne.

Tuo mainitsemasi avomallikin kiinnostaisi, mutta ehkä taidan nyt kuitenkin pitäytyä tossa umpikoppasessa kun siinä kaikki on jotenkin selkeempää. Avoissa näytti (ainakin uudemmissa) olevan ABS:kin ja se on vähän liikaa jo:) Täytyy alkaa miettimään nyt ihan tosissaan tätä Saksankin vaihtista ja ties vaikka syksyllä tekisi reissun. Talven aikana voisi sitten laitella kuntoon ja kenties jo ensi kesänä olisi bemu alla!
 

Torsti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Ainakin Ford Focuksen vuosimallissa '04 pelkääjän puolelle vaihtaminen on hankalaa, muttei mahdotonta, ja kuskin puolelle taasen mahdottoman hankalaa. Käsien tulisi olla pienet, ja niiden tulisi taipua ranteista kolmeen eri suuntaan samanaikaisesti, jotta noista selviytyisi helposti.

Fiestassa repsikan puolen sai vaihdettua vielä melko näppärästi, mutta kuskin puolen valoa aikani taisteltua päätin ottaa ohjekirjan käteen. Siellä sitten neuvottiin irrottamaan koko umpio polttimoita vaihdettaessa. Pois nuo polttimot vielä sai, mutta takaisinlaitto oli hankalaa.
 

Mikke73

Jäsen
Suosikkijoukkue
Haukat, Ässät
Uusissa autoissa vissiin on oikein määräaikaishuollot, vai olenko mä ymmärtänyt väärin?
Olet ymmärtänyt väärin ainakin siinä mielessä, että ei niitä määräaikaishuoltoja ole pakko uusiinkaan autoihin teettää jos ei kiinnosta. Toki autoaan kannattaa säännöllisesti huoltaa/huollattaa, oli se sitten uusi tai vanha.
 

TF-79

Jäsen
Suosikkijoukkue
TUTO. Pekka Virran nakkipiirakat.
Olet ymmärtänyt väärin ainakin siinä mielessä, että ei niitä määräaikaishuoltoja ole pakko uusiinkaan autoihin teettää jos ei kiinnosta. Toki autoaan kannattaa säännöllisesti huoltaa/huollattaa, oli se sitten uusi tai vanha.

Ei tokikaan pakko. Suositeltavaa vain, ja uusissa autoissa nimenomaan yleensä teettää.
Siis itsekin olen hyvin tarkka huolloista, mutta vanhaan niitä on helpompi tehdä itse. (kuluvien osien vaihto, etc...)
 
Viimeksi muokattu:

Mikke73

Jäsen
Suosikkijoukkue
Haukat, Ässät
Ei tokikaan pakko. Suositeltavaa vain, ja uusissa autoissa nimenomaan yleensä teettää.
Siis itsekin olen hyvin tarkka huolloista, mutta vanhaan niitä on helpompi tehdä itse. (kuluvien osien vaihto, etc...)
Oma autoni on vuosimallia 2004, ja kyllä siihen on kuluvat osat toistaiseksi pystynyt itse vaihtamaan ihan ongelmitta. Se on aika paljon autosta kiinni, myös vanhojen autojen kanssa.
 

Samppeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Polttimoiden vaihtaminen on uusiin autoihin ihan oikeasti huomattavasti vaikeampaa kuin vanhoihin. Vaikuttaa hieman siltä, ettet ole ikinä "päässyt" vaihtamaan polttimoita noihin hieman hankalampiin yksilöihin. Lähes poikkeuksetta uusissa autoissa vaaditaan vähintäänkin ohuet ja taipuisat kädet, jos haluaa vaihtaa polttimot irroittelematta mitään suurempia osia. Osa vaatii joka tapauksessa irroittamaan jotakin.

Poikkeus vahvistaa säännön. Jos etsii autoa johon on ultrahelppoa vaihtaa polttimot niin Volvo V50, S40 vm. -->2004 kuuluu tähän sarjaan. Konepelti auki, sokka pois, umpio irti ja menet vaikka takapenkille vaihtamaan polttimon jos on huono ilma, pimeää ym. Vaihtoon menee n. minuutti enintään kaksi.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Poikkeus vahvistaa säännön. Jos etsii autoa johon on ultrahelppoa vaihtaa polttimot niin Volvo V50, S40 vm. -->2004 kuuluu tähän sarjaan. Konepelti auki, sokka pois, umpio irti ja menet vaikka takapenkille vaihtamaan polttimon jos on huono ilma, pimeää ym. Vaihtoon menee n. minuutti enintään kaksi.

Muistaakseni myös Skoda Octavian kakkos-korimallissa on samanlainen systeemi jossa koko umpion saa napsautettua irti. Pahin joka minulle on tullut vastaan oli työkaverin Mazda6 johon yritettiin porukalla saada polttimoa vaihdettua ja aika monta yritystä tarvitsi ennen kuin onnistui. Pieni varrellinen peili siihen ainakin tarvittiin että ylipäätään näki jotain.
 

alwahla

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flames, Canadiens, Kraken, HIFK
Pakko herätellä hiljaisina olevia kanssa-Saabisteja: millä mielellä otitte vastaan Spykerin kertoman uutisen mahdollisesta 92:n paluusta? Hyvä idea vai onko kyseessä Saabin oma Kupla 2.0?

Odotan malttamattomana sitä päivää, kun ensimmäiset uudet "ysi-vitoset" saapuvat maahan.
 

Turma

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hpk
Perhe-auto haussa.

Pitäisi ostaa auto, joko uusi tai vähän käytetty, alta 20 tuhatta ja tarvitsisin apua valintaan.
Tavaratilaan tulisi mahtua lastenavaunut. Tuo nyt on helposti testattu, mutta etenkin sisätiloista toivoisin käyttökokemuksia: Autoon tulisi mahtua takapenkille turvaistuin (mielelllään vieläpä selkä menosuuntaan) siten, että etupenkillekin mahtuu istumaan.

Tässä harkitsemiani autoja, muitakin saa ehdottaa:
-Skoda Roomsterissa ilmeisesti iso matkustamo?
-Octaviassa riittänee malli kuin malli.
-Uusikaan Fabia Combi ei taida riittää tuohon turvaistuin-etupenkki
vaatimukseen? (ainakaan 10v vanha Fabia hb ei tätä täytä)
-Entäpä farkut Hyundai i30, Kia Ceed ja Ford Focus, riittääkö tilat?

Tila-autot (paitsi Roomster) ajatuksina vieraita, mutta niitäkin voi harkita. Mieluiten ottaisin pienemmän kuin ison auton, olettaen että pienempi täyttää yllä mainitut ehdot.
 
Viimeksi muokattu:

Thumb

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Edmonton Oilers, Liverpool
Farkku-Octavia on itsellä ollut alla vuoden päivät ja erittäin tyytyväinen olen ollut. Tavaratilahan on tolkuttoman kokoinen eikä mitään pikkuvikoja ole muutenkaan autossa näkynyt 90000->120000 kilometreillä mitä autolla olen ajanut. Takapenkillä on tilaa ainakin meillä turvaistuimelle ja sen kanssa mahtuu myös kiroilematta säätämään.

Talvella oli Saksassa vuokra-autona suoraan pakasta vedetty Fabia Combi ja tämä pienempi Skodillac ei vakuuttanut missään muodossa. Takakontti on erittäin pieni ja tuossa mallissa takapenkki kaatui ainoastaan yhdessä osassa. Muutenkin vaikutelma on paljon halvempi kuin Octaviassa. Lisäksi pieni auto on pienen auton tuntoinen ajaa. En usko että Fabiaan saisit turvaistuinta järkevästi mahdutettua, sen verran ahdas auto on.

Edellinen auto oli Focus farkkuna. Ajettavuudeltaanhan Focus on mukava eli siitä pisteet Fordille. Takapenkkitiloista en osaa sanoa suuremmin - ainakaan turvaistuinkäytön osalta.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös