Ammattiyhdistysliikkeet – duunarin asialla?

  • 1 476 946
  • 15 545

Huono pakki

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Ketterä
Muuten tää kitinä oikeistofoorumista jaksaa aina naurattaa. Kyllä teitä molempien osapuolien edustajia riittää..
Suosittelen näille ihmisille, jos jalkapallo vaan edes rahtusen kiinnostaa, että käyvät tutustumassa lajin tunnettuun foorumiin ja sen poliittisiin keskusteluihin (vaatii tosin rekisteröitymistä ko. foorumille). Siellä on meno kuin Kansan Uutisten tms. keskustelupalstalla. Siellä keskustelijoista on arviolta 85 %:sti vahvasti vasemmalle kallellaan. Sieltä ne "aateveljet ja- siskot" löytyy.

Täällä jako on ehkä 60-40 oikeisto vs. vasemmisto (sis. vihreät), että onhan tämä lievästi oikealle "kallellaan", mutta ei kovin merkittävästi.

Itsekin olen pienipalkkainen rividuunari, tosin siistissä sisähommassa (taloushallinto), silloin, kun osatyökykyisenä töitä onnistuu saamaan, mutta en koskaan edes ole ajatellut äänestäväni (viher)vasemmistoa eikä sellaista päivää ole näköpiirissä, jos vaan järki säilyy päässä.

Ja sen verran ketjun aiheeseen, että vaikka nyt puhutaankin vain yhden päivän laajahkosta lakosta, niin se rasittaa valtiotaloutta, joka on yhtä hyvässä hapessa kuin saattohoitopotilas, ihan riittävästi ja tämänkin lakkopäivän hinnan maksaa loppupeleissä me ihan tavalliset veronmaksajat, tavalla tai toisella.
 

Lynx_j

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Ei. Ei ihmiset ymmärrä. Ravintola-ala maksaa vielä vuosikausien ajan koronan aiheuttamaa velkaa. Siis ne yritykset, jotka vielä pystyssä ovat. Ravintola- ja tapahtuma-alaa on kuritettu lujaa viimeisten vuosien aikana, ja kertaakaan asialla ei ole ollut oikeistopuolueet. Ei nytkään.

Itse olen juuri ja juuri keskituloinen, duunariksikin kutsuvat. Ja minulla ei ole yhden yhtä syytä äänestää vasemmistoa, vaikka he kovasti kertovat olevan minun asiallani.
Mutta eihän lakkoihin ole pakko osallistua, kukaan ei sinua estä menemästä työpaikallesi lakon aikana. En tiedä onko työpaikallasi sitten muut lakossa, niin ettei töitä saa tehtyä. Ehkä se kertoo muiden halusta osallistua lakkoon, jos näin on.

Toki olet onnekkaassa asemassa, jos työelämän heikennykset ei sinua koske. Luulisi vain, että juuri ja juuri keskituloinen ei kohdalleen haluaisi ansionmenetyksiä kiky-sopimusten tai työntekijöille siirrettyjen työnantajamaksujen muodossa.
 

lunde

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Chicago Blackhawks, naiskiekko
Emmä tiedä ymmärrätkö sä tai @lunde minkä kriisin tapahtuma- ja ravintola-ala kävi läpi tuossa 2020-2022 vuosina, niin kyllähän tää aikamoinen keskisormen näyttö on kyseisen alan yrittäjille ja työntekijöille. Kuten aikaisemmin jo kirjoitin niin ihan samanlaisen huomion ja ongelmat se tammikuinen lakko olisi tavalliselle kansalaiselle aiheuttanut.
Ja tammikuussa ei olisi sitten kukaan itkenyt turhista yhden päivän lakoista, jotka syöksevät Suomen taantumaan vuoden hiljaisimman kuukauden aikana? En oikein jaksa uskoa tuohon, vaan ihan sama itku olisi kuultu silloinkin. Mahdollisesti hieman viilatuilla argumenteilla. Valitettavasti lakkoja saattaa olla edessä vielä tammikuussakin, jos hallitus ja AY-liike kumpikaan ei jousta, vaan pään seinään hakkaaminen jatkuu.

Tapahtuma- ja ravintola-alan valitettava ahdinko on tuttu muutamien läheisten kautta. Osalle heistä korona oli viimeinen pisara ja ala vaihtui. Eipä työntekijän arvo tuntunut olevan alalla kummoinen ennen koronaakaan, kun monella se leipä muodostui jo silloin murusista siellä täällä.

Mutta eikö tuo nyt ole vain markkinatalouden luovaa kaaosta, joka karsii kannattamattoman yritystoiminnan pois? Ei siinä silloin surra sen paremmin yrittäjien kuin työntekijöidenkään kohtaloita.

Koronaa ei mikään puolue tilannut, mutta siitä piti silti selvitä ja yhteiskuntana selvittiinkin tähän asti, vaikka joillekin hinta oli kohtuuttoman kova. Osa menetti henkensä ja monien henkilökohtainen talous meni nurin. Juuri uutisissa saikin lukea, että näitä köyhyysrajalle pudonneita kannustetaan reippauteen mm. toimentulotuen ja asumistuen leikkauksilla. Kyllä se siitä. Itseä niskasta kiinni ja silleen...

Nyt ei ole oikea aika lakkoilla. Yksikin päivä osittainkin alas ajettua yhteiskuntaa on verottava bruttokansantuotettamme.
BKT meidän, joka olet bittitaivaissa.
Pyhitetty olkoon sinun nimesi.
Tulkoon sinun valtakuntasi.
Kasvakoon sinun lukemasi,
myös pörssissä niin kuin tilastoissa.
Anna sijoittajille tänä päivänä
meidän jokapäiväinen leipämme.
Ja anna meille meidän velkamme anteeksi,
niin kuin mekin anteeksi annamme niille,
jotka ovat leivän pöydästämme vieneet.
Äläkä saata meitä rikkauksiin,
vaan päästä meidät kärsimyksistä.
Sillä sinun on valtakunta
ja voima ja päätösvalta iankaikkisesti.
Aamen.
 

Lynx_j

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Ja sen verran ketjun aiheeseen, että vaikka nyt puhutaankin vain yhden päivän laajahkosta lakosta, niin se rasittaa valtiotaloutta, joka on yhtä hyvässä hapessa kuin saattohoitopotilas, ihan riittävästi ja tämänkin lakkopäivän hinnan maksaa loppupeleissä me ihan tavalliset veronmaksajat, tavalla tai toisella.
Mitkä nämä tavat tai toiset ovat?
Toisesta päästä taas valtio säästää melkoisesti, kun verovaroin kustannetuista julkisesta liikenteestä, postinjakelusta ja vaikkapa kouluruokailusta ei tule kuluja tuona yhtenä päivänä. Ja onhan esim. liikuntapaikat melkoisia energiasyöppöjä, joiden kustannukset me veronmaksajat maksamme.
Yksi lakkopäivä ei toki paljoa säästä valtion rahoja, mutta ei se tätä maata konkurssiinkaan työnnä. Vaikka matka siihen suuntaan onkin hyvässä vauhdissa.
 

Red Label

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Bruins, Miro Heiskanen
Mutta eihän lakkoihin ole pakko osallistua, kukaan ei sinua estä menemästä työpaikallesi lakon aikana. En tiedä onko työpaikallasi sitten muut lakossa, niin ettei töitä saa tehtyä. Ehkä se kertoo muiden halusta osallistua lakkoon, jos näin on.

Toki olet onnekkaassa asemassa, jos työelämän heikennykset ei sinua koske. Luulisi vain, että juuri ja juuri keskituloinen ei kohdalleen haluaisi ansionmenetyksiä kiky-sopimusten tai työntekijöille siirrettyjen työnantajamaksujen muodossa.
Luepa uudestaan. Tai no, pitääpä selvästi vääntää asia ratakiskosta tuohon viestiini.

Ei kukaan meidän yrityksestämme osallistu lakkoihin. Ongelma on siinä, että harva meidän asiakkaistamme pääsee asiakkaaksemme, kun julkinen liikenne keskeytetään ay-liikkeen toimesta.

E: Olen lähes täysin hallituksen linjoilla, enkä näe heidän tekojen minun asemaani työntekijänä paljoakaan heikentävän. Päinvastoin: esimerkiksi palkaton ensimmäinen saikkupäivä mielestäni parantaa työntekijän asemaa, sillä tämä vähentää saikuttamista ilman kunnon syytä, jolloin meille kunnon työntekijöille ei sälytetä näiden duuneja.

Olen itse tällä hetkellä siitä onnellisessa asemassa, ettei kukaan kollegoistani saikuta syyttä pelkän vapaapäivän toivossa, mutta näitä on kuitenkin Suomessa liikaa. Olen tyytyväinen mikäli näistä päästään eroon.

Saikuttamisen ei kuulu mennä täysin työnantajan piikkiin.
 
Viimeksi muokattu:

Turnipsi

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Osittain ymmärrän, osittain en ymmärrä tätä lakkoa.

Miksi en ymmärrä lakkoilua:

-Meillä on työttömiä työnhakijoita jotka haluaisivat tehdä töitä. Meillä on työpaikoilla henkilöitä joiden työtehokkuus ja tekeminen on surkeaa ja tuottavuus ala-arvoista, mutta joita ei saada nykysäännöksillä pihalle kovinkaan helposti. Mahdollistamalla helpomman keinon viskata tuollaiset pihalle saadaan tilalle työntekijä joka tuo arvoa yritykselle sensijaan että on vain kuluerä. Tiedän itse tällaisia tapauksia useampia työelämäni ajalta.

- Meillä on työttömiä työnhakijoita jotka lusmuilevat tarkoituksella ja välttävät työntekoa. Jotkut jopa lehtiin asti kommentoivat että ovat tehneet tällaisen tietoisen valinnan ja vetelevät nyt relaa sosiaalietuuksien takia.

- On sanottu että esim. 1. päivän sairastaminen siirrettäisiin työehtosopimuksien sisälle. Eli TES:ssä määritellään onko 1. päivä palkallista vai ei. Silti tästä on median kirjoituksien perusteella nousut yksi suurimmista syistä ko. metakkaan.

- Kansa on valinnut äänestyksessä nykyiset hallituspuolueet. On ollut jo ennen vaaleja tiedossa että erittäin suuria, raskaita ja kipeitä muutoksia tarvitaan. -Kyseisen asian eteen olisi pitänyt tehdä jo huomattavasti aiemmin korjaavia toimenpiteitä mutta ei tähän kukaan uskaltanut tarttua. Annettiin vaan mennä kun kerran oli alamäki.


Miksi ymmärrän lakkoilun:

- Tämän avulla työnantajapuolella saattaa olla helppo keino hyväksikäyttää työvoimaa (palkataan kun on akuutti tarve, pihalle heti kun pystyy ja palkataan taas uudestaan kun akuutti tarve).

- Määräaikaisten sopimusten ketjuttaminen on hyvin raskasta työntekijälle ja tässä muutoksessa se voi pahentua. Näen kuitenkin että tämä on mahdollista sopia TES kohtaisesti, eli liitot töihin ja neuvottelemaan.

- Huonopalkkaisissa töissä olevien tilanne huononee entisestään. Toisaalta tässäkin voisi sitten kysyä liitoilta että mitä asialle aiotaan tehdä esim. seuraavissa TES -neuvotteluissa. Mielestäni liitot voivat katsoa tässä myös peiliin kun ovat lepsuilleet.


Proliitosta edelleen parhaana muistikuvana 2010 luvun taite. Taidettiin mennä lakkoon asti ja kun sitten saatiin sopimus aikaiseksi, meni viikko ja PRO ilmoitti että jäsenmaksuja nostetaan 10€/kk/hlö. Samalla kun palkkoihin tuli joku marginaalinen 1% korotus..
 

Lynx_j

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Luepa uudestaan. Tai no, pitääpä selvästi vääntää asia ratakiskosta tuohon viestiini.

Ei kukaan meidän yrityksestämme osallistu lakkoihin. Ongelma on siinä, että harva meidän asiakkaistamme pääsee asiakkaaksemme, kun julkinen liikenne keskeytetään ay-liikkeen johdosta.
Ratakiskosta on nyt hyvä vääntää, kun sen päällä ei pian kulje junia tai raitiovaunuja. Toki rautalankakin olisi riittänyt, jos viestissäsi olisi mainittu jotain julkisten liikenteen vaikutuksesta liiketoimintaanne.

Onko kenelläkään asiakkaalla mahdollisuutta tulla paikalle vaihtoehtoisilla kulkuneuvoilla; omalla autolla, kimppakyydillä tai vaikkapa taksilla?

Tulee mieleen työkaveri, joka tässä taannoin pohti kuinka pääsee kolmen kilometrin työmatkan töihin, kun julkiset ei kulje.
Itse ajattelin, että voisiko esim. kävely olla ratkaisu.

Edit. typoja
 

Red Label

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Bruins, Miro Heiskanen
Ratakiskosta on nyt hyvä vääntää, kun sen päällä ei pian kulje junia tai raitiovaunuja. Toki rautalankakin olisi riittänyt, jos viestissäsi olisi mainittu jotain julkisten liikenteen vaikutuksesta liiketoimintaanne.

Onko kenelläkään asiakkallaa mahdollisuutta tulla paikalle vaihtoehtoisilla kulkuneuvoilla; omalla autolla, kimppakyydillä tai vaikkapa taksilla?

Tulee mieleen työkaveri, joka tässä taannoin pohti kuinka pääsee kolmen kilometrin työmatkan töihin, kun julkiset ei kulje.
Itse ajattelin, että voisiko esim. kävely olla ratkaisu.

Siis olet sitä mieltä, että 20-100 henkilön tilaisuudet onnistuvat parin päivän varoitusajalla tuosta noin vain taikaiskusta, kun julkinen liikenne pysäytetään?

Työntekijät ympäri pääkaupunkiseutua kävelevät joululounalle tai pikkujouluihin? Tai työnantaja maksaa muutamankymmentä taksikyytiä tarjoilujen lisäksi? Työntekijät tulevat taksilla omakustanteisesti pikkujouluihin?

Monet työnantajat ovat onneksi joustavia, mutta jossain se raja kulkee rahankäytön suhteen, varsinkin näinä aikoina.

Minä kävelen pidempiäkin matkoja, mutta et nyt oikein taida ymmärtää mitä tiliasuuksien järjestäminen vaatii sekä ajallisesti että rahallisesti.
 
Viimeksi muokattu:

Lynx_j

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Siis olet sitä mieltä, että 20-100 henkilön tilaisuudet onnistuvat parin päivän varoitusajalla tuosta noin vain taikaiskusta, kun julkinen liikenne pysäytetään?

Työntekijät ympäri pääkaupunkiseutua kävelevät joululounalle tai pikkujouluihin? Tai työnantaja maksaa muutamankymmentä taksikyytiä tarjoilujen lisäksi? Työntekijät tulevat taksilla omakustanteisesti pikkujouluihin?

Monet työnantajat ovat onnekai joustavia, mutta jossain se raja kulkee rahankäytön suhteen, varsinkin näinä aikoina.

Minä kävelen pidempiäkin matkoja, mutta et nyt oikein taida ymmärtää mitä tiliasuuksien järjestäminen vaatii sekä ajallisesti että rahallisesti.
Lukuisia asiakastapahtumia nähneenä voin todeta, että näin todella on monessa paikassa, että työnantaja maksaa taksit tarjoilujen lisäksi.
Ja jos työntekijät ovat tulossa ilmaisille antimille, niin luulisi siinä taksimatkan verran kustantavan itsekin. Varsinkin, jos samalla kyydillä tulee useampi ja jakaa kustannukset.

En sitä kiellä etteikö julkisen liikenteen seisauttaminen haittaisi kulkemista ja tätä muodoin liiketoimintaa joissakin paikoissa, mutta oudolta kuulostaa, että joltakin jää pikkujoulut väliin sen takia, ettei julkinen liikenne kulje.
Melkoisia kinkereitä järjestetään maakunnissakin, jossa on pitkät välimatkat ja julkinen liikenne on mallia ”yksi bussi viikossa kirkolle”.
 

Ann Arbor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Allekirjoittaneelta jää rakkaiden Helsingin Jokereiden ottelu RoKia vastaan välistä. Taksilla toki pääsisi, mutten viitsi yli satasta maksaa.
 

penaz

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toverit, Inter, Pohjoiskaarre
Suosittelen näille ihmisille, jos jalkapallo vaan edes rahtusen kiinnostaa, että käyvät tutustumassa lajin tunnettuun foorumiin ja sen poliittisiin keskusteluihin (vaatii tosin rekisteröitymistä ko. foorumille). Siellä on meno kuin Kansan Uutisten tms. keskustelupalstalla. Siellä keskustelijoista on arviolta 85 %:sti vahvasti vasemmalle kallellaan. Sieltä ne "aateveljet ja- siskot" löytyy.
Futis onkin järkimiesten ja -naisten laji. Ehkä sen huomaa tästäkin.
 

Red Label

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Bruins, Miro Heiskanen
Lukuisia asiakastapahtumia nähneenä voin todeta, että näin todella on monessa paikassa, että työnantaja maksaa taksit tarjoilujen lisäksi.
Ja jos työntekijät ovat tulossa ilmaisille antimille, niin luulisi siinä taksimatkan verran kustantavan itsekin. Varsinkin, jos samalla kyydillä tulee useampi ja jakaa kustannukset.

En sitä kiellä etteikö julkisen liikenteen seisauttaminen haittaisi kulkemista ja tätä muodoin liiketoimintaa joissakin paikoissa, mutta oudolta kuulostaa, että joltakin jää pikkujoulut väliin sen takia, ettei julkinen liikenne kulje.
Melkoisia kinkereitä järjestetään maakunnissakin, jossa on pitkät välimatkat ja julkinen liikenne on mallia ”yksi bussi viikossa kirkolle”.

Toki, osa näin tekeekin. Ei kaikki varaukset torstailta ole peruttu. Mutta torstailta peruuntui muun muassa useampi usean kymmenen henkilön, ja siirtyi mm. 100 henkilön kaupungin työntekijöiden joululounas – olet siis sitä mieltä että kaupungin työntekijöiden kuuluisi kustantaa pienistä tuloistaan vielä taksikin paikalle? Tai uskot että kaupunki kustantaa työntekijöiden taksit?

Vaikka näitä suurimpia varauksia saa jonkin verran kikkailtua tulevaisuuteen, tämä lakko tulee aiheuttamaan kymppitonnien myynninmenetykset. Että hieno kumarrus AY-liikkeeltä ravintola-alalle, kerrassaan.
 

Huono pakki

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Ketterä
Futis onkin järkimiesten ja -naisten laji. Ehkä sen huomaa tästäkin.
Tästä olemme, harvinaista kyllä, samaa mieltä, että se on järkimiesten ja -naisten laji. Itsekin pelailen kesäisin ko. lajia.

Eiköhän tämä riitä ketjun aiheen vierestä.

Ja toki toivon, että työmarkkinaosapuolet löytäisivät yhteisen sävelen, niin pian kuin mahdollista, mutta vaikeaa se tulee olemaan, kun molemmat ovat kaivautuneet syvälle omiin poteroihinsa. Ja periksi ei anneta tuumaakaan.
 

KooMT

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, San Jose Sharks
Paljonkohan liitoista on nyt eronnut jäseniä tämän seurauksena, ainakin useassa paikassa tullut vastaan, täälläkin keskustelupalstalla..
 

tommy36

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Todella hyvin sanottu, ja hyvä esimerkki siitä, kuinka vähän seurauksista välitetään.
En ota kantaa lakkoon, että onko oikein vai ei, sillä koko homma riippuu hyvinkin paljon siitä kuka sitä katsoo ja mistä kulmasta.

Mutta lainattu lause sopii myös erinomaisen hyvin hallituksen sekä EKnkin touhuiluun. Ei välitetä yhtään seurauksista.
 
Viimeksi muokattu:

Hauntti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Boston Bruins, TPS, Varjomodet
Paljonkohan liitoista on nyt eronnut jäseniä tämän seurauksena, ainakin useassa paikassa tullut vastaan, täälläkin keskustelupalstalla..

Juuri ennen lakkoja? Ei ainakaan matalapalkka-aloilla varmastikaan kovin suurta eroaaltoa, lakkoraha pitää siitä huolen. Eroaako joku sitten lakon jälkeen, sen aika näyttää.
 

Lynx_j

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Toki, osa näin tekeekin. Ei kaikki varaukset torstailta ole peruttu. Mutta torstailta peruuntui muun muassa useampi usean kymmenen henkilön, ja siirtyi mm. 100 henkilön kaupungin työntekijöiden joululounas – olet siis sitä mieltä että kaupungin työntekijöiden kuuluisi kustantaa pienistä tuloistaan vielä taksikin paikalle? Tai uskot että kaupunki kustantaa työntekijöiden taksit?

Vaikka näitä suurimpia varauksia saa jonkin verran kikkailtua tulevaisuuteen, tämä lakko tulee aiheuttamaan kymppitonnien myynninmenetykset. Että hieno kumarrus AY-liikkeeltä ravintola-alalle, kerrassaan.
Erikoista, että kaikki on pilalla kun yhtenä päivänä ei julkiset kulje. No ainakin tässä näkyy kuinka tärkeä osa yhteiskuntaa julkinen liikenne on. Näkyykö tämä sitten näiden alojen työntekijöiden arvostuksessa? Ei näy.


Enkä tiedä mitä tulonmenetystä siitä tulee, että 100 hengen joululounas siirtyy. No ehkä inflaatio vaikuttaa sen verran, että tästä olisi saatava korvaus juurikin torstaina, eikä esim. ensi viikon tiistaina. Tai en tiedä onko lounas jo maksettu ennakkoon ja rahat saatu tästä kattauksesta.

Väitän, että muutaman päivän varoitusajalla saa korvaavia kyytejä järjestettyä, pääkaupunkiseudullakin on sen verran liikennöitsijöitä, jotka starttaavat linja-autonsa mieluusti tilauskyytejä varten. Tokihan kaikkia ei voi kotoa noutaa, mutta varmaan löytyisi keskitetty paikka, josta ihmisiä noutaa kyytiin. Kustannuskysymys tämä tietysti on työnantajalle.

Edelleen käytän vertauksena maakuntia, joissa lounaita, pikkujouluja yms. saadaan järjestettyä kymmenien kilometrien päähän ilman julkista liikennettä.

Jos olisit yhtä huolissasi työntekijöiden oikeuksien heikkenemisestä, kuin teidän ravintolan yhden päivän osittaisesta tulonmenetyksestä, niin saattaisit ymmärtää lakkojen syyn.
 

Infamous

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Penguins, Steelers
Ilmottaudun mukaan joukkoon, joka olisi valmis kieltämään poliittiset lakot lailla. Eivät vastaa allekirjoittaneen käsitystä demokratiasta. Ei mahdu pieneen mieleen, miksi yhdellä puolueella pitäisi olla tällainen ase käytössä oppositiosta käsin? Eipä ollut viime hallituksen kaudella kenelläkään mahdollisuutta osoittaa mieltään vastaavalla tavalla, kun Marinin hallitus ajoi valtiota kohti kielekettä päätöksillään.

Muutenkin hieman kyseenalainen tapa taistella vähävaraisten puolesta lähteä estämään heidän kulkunsa päiväksi ja mm. vaikeuttamalla heidän lastensa kouluruokailua.
 

Kimmo_Ahteri

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Nyt ei ole oikea aika lakkoilla. Yksikin päivä osittainkin alas ajettua yhteiskuntaa on verottava bruttokansantuotettamme.
No tuolla perusteella ei yksikään lakkopäivä olisi voinut olla mahdollinen yli 10 vuoteen jolloin valtion talous kääntyi alijäämäiseksi. Eli millä ”mittareilla” lakko olisi hyväksyttävissä?

Jos en ihan väärin ymmärtänyt, jos Satonen olisi pyytänyt myös AY-puolen neuvotteluihin, niin huomista lakkoa ei olisi tulossa, ihan välittämättä siitä mihin neuvotteluissa olisi päädytty.

Ja sinänsä erikoista ettei jengi pääse yhtenä iltana raflaan, niin aikamoinen poru siitä on syntynyt. Ja jos rafla tienaisi 100e 6päivänä viikossa, mutta lakon vuoksi yhtenä päivänä 60e, lakon aiheuttama notkahdus myynnissä olisi alle 2% yhden kuukauden aikana. Ja jos myynti siirtyy seuraavalle kuulle, kokonaisvaikutus olisi vieläkin pienempi. Ja tämänkö pystyt näkemään BKT:stä vuositasolla?

Mittasuhteet….
 

wilco

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK,LiPu
Erikoista, että kaikki on pilalla kun yhtenä päivänä ei julkiset kulje. No ainakin tässä näkyy kuinka tärkeä osa yhteiskuntaa julkinen liikenne on. Näkyykö tämä sitten näiden alojen työntekijöiden arvostuksessa? Ei näy.


Enkä tiedä mitä tulonmenetystä siitä tulee, että 100 hengen joululounas siirtyy. No ehkä inflaatio vaikuttaa sen verran, että tästä olisi saatava korvaus juurikin torstaina, eikä esim. ensi viikon tiistaina. Tai en tiedä onko lounas jo maksettu ennakkoon ja rahat saatu tästä kattauksesta.

Väitän, että muutaman päivän varoitusajalla saa korvaavia kyytejä järjestettyä, pääkaupunkiseudullakin on sen verran liikennöitsijöitä, jotka starttaavat linja-autonsa mieluusti tilauskyytejä varten. Tokihan kaikkia ei voi kotoa noutaa, mutta varmaan löytyisi keskitetty paikka, josta ihmisiä noutaa kyytiin. Kustannuskysymys tämä tietysti on työnantajalle.

Edelleen käytän vertauksena maakuntia, joissa lounaita, pikkujouluja yms. saadaan järjestettyä kymmenien kilometrien päähän ilman julkista liikennettä.

Jos olisit yhtä huolissasi työntekijöiden oikeuksien heikkenemisestä, kuin teidän ravintolan yhden päivän osittaisesta tulonmenetyksestä, niin saattaisit ymmärtää lakkojen syyn.

Hauska seurata tuota "keskusteluasi", jossa koko ajan siirtelet maalitolppia ja tahallisesti väärinymmärrät. Mutta auttaa toki ymmärtämään ajatusmaailmaasi tässä asiassa.

Että silleen...
 

opelix

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, JJK
Kysymys: Kenelle huomisella lakolla aiheutetaan eniten ongelmia arjessa?

Vastaus: Pienituloisille jotka eivät esimerkiksi työpaikoille pääse muuten kuin julkisilla kulkuneuvoilla kun omaa autoa ei ole käytössä.

Miten meni Eloranta noin niinkuin omasta mielestä.
 

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Kysymys ay-asioita ja työmarkkinoita tarkemmin seuraaville:
Onko aikaisemmin tai koska viimeksi on lakkoiltu "hallituksen politiikkaa" vastaan?
Olen ollut siinä luulossa, että työtaisteluiden vaatimukset ovat yleensä kohdistuneet työnantajajärjestöihin ja yksittäisiin työnantajiin.
 

Lynx_j

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Hauska seurata tuota "keskusteluasi", jossa koko ajan siirtelet maalitolppia ja tahallisesti väärinymmärrät. Mutta auttaa toki ymmärtämään ajatusmaailmaasi tässä asiassa.

Että silleen...
Hyvä, että on hauskaa. Maalitolppien siirtelystä en tiedä, kun koko ajan olen ollut sitä mieltä, että yhden päivän lakolla tuskin on suurta vaikutusta yksittäisen ravintolan toimintaan, josta ainakin omalta osaltani keskusteltiin. Joku joululounas on siirtynyt ja osa ei pääse paikalle.

Tuleehan tästä toki ansionmenetyksiä liikkeenharjoittajalle, mutta onko pidemmällä aikavälillä kansantaloudelliseti suurempi merkitys yksittäisellä ravintolalla vai satojen tuhansien työntekijöiden ehtojen heikentymisellä, ansionmenetyksillä ja tätä kautta kulutuksen vähentymisellä?

Ymmärtäisin paremmin, jos lakot alkaisivat kahden tunnin varoitusajalla, tai vaikka niin, että porukka seisoo bussipysäkillä odottamassa bussia, mutta se ei tulisikaan.
Jos ei viikon varoajalla saa järjestettyä edes osan osalta korvaavia kyytejä, niin täytyy toivoa, että elämä pysyy aina stabiilina, eikä muuttujia tule.

Kirjoittajaa, jolle vastasin harmittaa oman työpaikan yhden päivän ansionmenetykset, mutta tuskin muiden paikkojen tai alojen huonot olot tai palkkaus niinkään kiinnostaa.

Täälläkin on hyvin perusteltu lakkojen oikeellisuutta ja oikeettomuutta. Ymmärrän minäkin lakkojen vaikutukset monen tuloille, mutta ymmärrän myös lakkojen tarkoitukset.

Toki tuntuu, että jos lakot eivät sovi omaan poliittiseen agendaan, niin eihän niitä voi tukea.

Jos työnantajapuoli kokee, että tekijäpuolella on liian hyvät ehdot, niin onhan heillä mahdollisuus käyttää työsulkua työtaistelutoimenpiteenä, mutta jostain syystä tähän ei ole päädytty.
 

Vesuri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vyborg Jesters
Juuri ennen lakkoja? Ei ainakaan matalapalkka-aloilla varmastikaan kovin suurta eroaaltoa, lakkoraha pitää siitä huolen. Eroaako joku sitten lakon jälkeen, sen aika näyttää.
Ja ressukat eivät ymmärrä että he maksavat ihan itse sen saamansa lakkorahan.

Eilen tuli itselle akt:n jyrät uhkailemaan lakia kuinka hankalaksi käy elämä työpaikalla jos erehtyy lakon aikaan töihin. Kerroin, että lakkoon osallistuminen on jokaisen oma valinta samoin kuin ammattiyhdistykseen kuuluminen. Samalla ilmoitin siinä heidän edessään työnantajalle että työskentelen torstaina aivan normaalisti.
 
4

444

Työskentelen väliaikaisesti postinjakajana. Tänään oli ylimääräinen aamupalaveri koskien huomista lakkoa. Ja voi nyt vittujen kevät. Siinä oli joku paikallinen pikkupomo ja PAU:n joku paikallisviskaali kertomassa omat näkemyksensä huomisesta. Niin että saako nyt sitten joulukortteja jakaa, kun se ei kuulu normaaliin työnkuvaan (ilmeisesti se on jotain ekstraa), tai lajitella tai selvittää epäselviä osoitteita yms. Ja kuulemma rikkurit käräytetään ja muuta. Ja että ketään ei saa kuitenkaan painostaa suuntaan taikka toiseen. Mutta käräytetään silti. Mutta ei painosteta.
En tiedä järjestäytyneisyysastetta täällä, eikä kiinnosta, eikä mulla olisi työpäivä huomenna muutenkaan. Mutta jos olisi niin takuulla tulisin hommiin. Kuten olen toiminut aiemminkin, kun ei ole liittohommat kiinnostaneet. Tekisi mieli sanoa noille uuvateille, että jos joku haluaa tehdä töitä, niin antakaa tehdä. Jos eivät kuulu liittoon, niin asia ei kuulu teille pätkän vertaa. Ja jos kuuluvat, niin sitten teette helmitaululaskelman, että kelpaako jäsenmaksut jatkossakin vai viskaatteko pihalle ja jäätte ilman rahaa. Ei ole tämän vaikeampaa. Vittu. Mulla meni vartti hukkaan tänään tämän takia. Onneksi oli palkallista aikaa, muuten vituttaisi enemmänkin.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös