Kysymyksiä keskustelupalstan moderaattoreille ja ylläpidolle II

  • 1 070 649
  • 6 246

Hande75

Jäsen
Suosikkijoukkue
LiverpoolFC, Jokerit, suomalaiset NHL:ssä ja Lauri
Tämä on sellainen asia, mikä voidaan nostaa esille ja miettiä pitäisikö meidän jatkossa olla tämän suhteen johdonmukaisempia.


T: Moderaattorit
Kiitos vastauksestanne. Tämäkin asia on sellainen, jossa teidän pitäisi toimia johdonmukaisemmin.
 

peksa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Crystal Palace, Tappara ja HIFK
@Moderaattorit vois vastata yllä olevaan aiheeseen liittyen että onko oikean tai kutsumanimen käyttö rangaistavaa jos sitä käyttää ns tuntemansa henkilön kanssa. Esimerkkinä jos kertoisin olleeni bilettämässä vaikka henkilön Janin kanssa ja muutama saattais tietää kuka tämä Jani on? Tai vastaavasti saako toinen kakkua siitä jos kutsuu mua lempi/oikealla nimellä nimimerkin sijaan?
 

Roger Moore

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kokudo Keikaku, Miljoonamiehistö, Ranska, KuPS
@Moderaattorit vois vastata yllä olevaan aiheeseen liittyen että onko oikean tai kutsumanimen käyttö rangaistavaa jos sitä käyttää ns tuntemansa henkilön kanssa. Esimerkkinä jos kertoisin olleeni bilettämässä vaikka henkilön Janin kanssa ja muutama saattais tietää kuka tämä Jani on? Tai vastaavasti saako toinen kakkua siitä jos kutsuu mua lempi/oikealla nimellä nimimerkin sijaan?
En ole moderaattori mutta eikös tuo sääntö ole aika selvä, eli henkilöllisyydellä vihjailu tai paljastaminen ilman että toinen henkilö on sitä itse tuonut täällä palstalla esille on säännöissä selvästi kielletty.
 

peksa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Crystal Palace, Tappara ja HIFK
En ole moderaattori mutta eikös tuo sääntö ole aika selvä, eli henkilöllisyydellä vihjailu tai paljastaminen ilman että toinen henkilö on sitä itse tuonut täällä palstalla esille on säännöissä selvästi kielletty.

No täytyy siis kysellä sit henkilöiltä onko ne joskus paljastanu nimensä täällä. Ja sen lisäks mä varmasti oon nimeni kertonu täällä jossain viestissäni niin sikäli silloin jännä että toinen istuis kuukauden siitä sillä syyllä että on kutsunut mua muuksi kun peksaks.
 

Vesuri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vyborg Jesters
No täytyy siis kysellä sit henkilöiltä onko ne joskus paljastanu nimensä täällä. Ja sen lisäks mä varmasti oon nimeni kertonu täällä jossain viestissäni niin sikäli silloin jännä että toinen istuis kuukauden siitä sillä syyllä että on kutsunut mua muuksi kun peksaks.
Olisi varmaan yksinkertaisinta kutsua jokaista tänne rekisteröidyllä nimimerkillä niin ei tarvitse moisia pähkäillä ja syyllistyä sääntörikkomuksiin. Ei tule ihan heti mieleen perusteltua syytä kutsua ketään muuten kuin nimimerkillä. Tuttua tai tuntematonta.
 
Viimeksi muokattu:

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
En ole moderaattori mutta eikös tuo sääntö ole aika selvä, eli henkilöllisyydellä vihjailu tai paljastaminen ilman että toinen henkilö on sitä itse tuonut täällä palstalla esille on säännöissä selvästi kielletty.
Tämä on toki selvää, mutta jos puhuu etunimellä jostain henkilöstä, eikä yhdistä sitä millään tavoin mihinkään nimimerkkiin, niin silloinhan tuo sääntö ei vaikuta asiaan.
 

Vesuri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vyborg Jesters
Tämä on toki selvää, mutta jos puhuu etunimellä jostain henkilöstä, eikä yhdistä sitä millään tavoin mihinkään nimimerkkiin, niin silloinhan tuo sääntö ei vaikuta asiaan.
Yleisen keskustelun kannalta lienee mielekästä että jokainen keskusteluun osallistuva tietää mistä ja kenestä puhutaan, joten luontevinta on puhua henkilöstä tämän foorumin nimimerkillä. Vai osaatko kertoa tilanteen, jossa jostain henkilöstä olisi tarve puhua ennemmin hänen etunimellään.
 

Nick Neim

Jäsen
Yleisen keskustelun kannalta lienee mielekästä että jokainen keskusteluun osallistuva tietää mistä ja kenestä puhutaan, joten luontevinta on puhua henkilöstä tämän foorumin nimimerkillä. Vai osaatko kertoa tilanteen, jossa jostain henkilöstä olisi tarve puhua ennemmin hänen etunimellään.
"Kari on lupsakka ja vekkuli velikulta, jolla on aina pahat mielessä ja pilke silmäkulmassa. Kaiken lisäksi hän on kovin komea, erittäin rikas ja siunattu todella suurella alakerralla"
 

redpecka

Jäsen
@Moderaattorit vois vastata yllä olevaan aiheeseen liittyen että onko oikean tai kutsumanimen käyttö rangaistavaa jos sitä käyttää ns tuntemansa henkilön kanssa. Esimerkkinä jos kertoisin olleeni bilettämässä vaikka henkilön Janin kanssa ja muutama saattais tietää kuka tämä Jani on? Tai vastaavasti saako toinen kakkua siitä jos kutsuu mua lempi/oikealla nimellä nimimerkin sijaan?
Saa kai sitä kertoa että olin vaikka pirjon kanssa liikenteessä. Mutta jos haluaa, että muutkin tajuaa keskustelupalstalla että mistä kyse niin itte käyttäisin ainakin palstan nimimerkkiä siihen tarkoitukseen: Olin perjantaina palstasisarus äxäxäxän:n kanssa bilettämässä. (Perhana kun oli joku xXx-merkki oikeasti olemassa ja tägäsin vahingossa, sori.)

Kummallisia saivarteluja nimimerkit aina keksiikin yksinkertaisesta säännöstä, mikä kait sanoo ettei nimimerkkejä saa vasten merkin tahtoa yhdistää oikeaan henkilöön.

P.S. Böge kiilas tänään homodiskon jonossa ohi, en tosin tiedä kirjoitteleeko Jatkikseen.
 

mikko600

Jäsen
Suosikkijoukkue
NUFC, Eddie Howe, Sir Bobby, Rock of Gibraltar
Mikähän on kun viime aikoina on alkanut media-upotukset, siis YouTube, automaattisesti käynnistymään kun selaa palstaa. Ennen ei tätä ongelmaa ollut.
 

Arnold

Jäsen
Suosikkijoukkue
SM2013
Mikähän on kun viime aikoina on alkanut media-upotukset, siis YouTube, automaattisesti käynnistymään kun selaa palstaa. Ennen ei tätä ongelmaa ollut.

Ei mulla ala. Chromella käytän.
 

UnenNukkuja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Aika moni, kunhan on turkulainen
Itsellä outo pulma puhelimen Chromen kanssa. Tämä sivusto ei tottele klikkauksia tuosta vaan, aika monia kertoja koitan näpytellä vaikkapa tämän ketjun nuolta edelliselle sivulle, eikä vaan toimi. Luulin hetken sivuston käyvän hitaalla, mutta ei, tällä Safarilla toimii. Ketjujen nimiä kun klikkaa, menee kyllä siniseksi, eli reagoi, muttei vie minnekään.
 
Viimeksi muokattu:

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Miksei tuota Tamin ketjua siirretä Kierrätyskeskukseen tai Löylyhuoneeseen? Käsittämätöntä onelinereiden rölöttämistä vanhan höppänän kustannuksella.

Tämä tietysti sallittakoon heille joille Facebook-päivitysten puiminen tuottaa sisältöä elämään, mutta eikö Vapaan keskustelun pääsivua ole koitettu pitää hieman, miten sen sanoisi… tasokkaampana?
Ei tuossa ketjussa ole ainakaan mitään löylyhuoneeseen viittaavaa menoa. Kierrätyskeskus on myös mielestäni väärä paikka.

Jos yksittäinen ketju tarpeeksi häiritsee, niin sen voi myös estää, jolloin sitä ei siellä vapaan listoilla näy. Tai sitten voi vain muuten olla lukematta sitä. Niin minäkin teen lähes kaikkien vapaan ketjujen kanssa.
 
Suosikkijoukkue
Manchester United, Bruceola
Viime aikoina on jaettu taas pelikieltoja esim. vapaan osioon tai tiettyyn ketjuun.

Mikähän tässä on ideana, että osa käyttäjistä saa suoran pelikiellon koko palstalle ja osalle jaetaan näitä kevyempiä erikoispenalteja?

Tämä ei sinällään ole kritiikkiä, ihmettelen vain.
 

Individual

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Suomi, KTP
Viime aikoina on jaettu taas pelikieltoja esim. vapaan osioon tai tiettyyn ketjuun.

Mikähän tässä on ideana, että osa käyttäjistä saa suoran pelikiellon koko palstalle ja osalle jaetaan näitä kevyempiä erikoispenalteja?
Ehkä modet uskovat, että näistä tulee vielä täysin yhteiskuntakelpoisia palstalaisia, jopa heistä, jotka saavat 6 kk bannit vapaaseen. :) Eli pyritään viimeiseen asti välttämään laitoskierteeseen (1vk, 2vk, 1kk, 3kk, 6kk, ikibannit, takaisin palstalle, ikibannit) joutumista. Voihan se olla niinkin, että käyttäjä X ei suoranaisesti riko mitään pykälää vastaan, mutta yleisen järjestyksen säilyttämisen takia täten rauhoitetaan suurimmat palopesäkkeet.

Mutta kertokaa toki @Moderaattorit , sillä muakin kiinnostaisi.
 
Ketju-, osio- tai aihekohtaiset rajoituksethan eivät ole mikään uusi juttu. Moni muistaa varmaan erään nimimerkin, joka kirjoitti kiekkopuolelle (yleensä) ihan asiallisia viestejä, mutta itänaapurin asioissa jutut lähtivät lähes aina laukalle.

Mutta olette ihan oikeassa siinä, että tätä rangaistusmuotoa on nyt viime aikoina käytetty ahkerammin. Osittain siksi, että pyritään katsomaan käyttäjän etuja, jos se vaan on mahdollista.

Ei meillä ole mitään tavoitetta saada väkeä tältä palstalta pois määräaikaisesti tai ikuisesti, vaan päinvastoin. Jos siis huomataan, että joku käyttäytyy muualla hyvin, mutta käy kuumana jossain tietyllä alueella, niin annetaan ihan mielellään mahdollisuus jatkaa kirjoittelua muista aiheista.

Osiokohtaisten rajoitusten lisääntymiseen liittyy oleellisesti myös se, että näitä vahvoja tunteita herättäviä aiheita (kuten korona) on nyt viime aikoina ollut pinnalla. Näissä tilanne kärjistyy helposti ja tällaiset osiokohtaiset rajoitukset saattavat sitten pelastaa jonkun käyttäjän isommilta rangaistuksilta.

Toiset tapaukset sitten liittyvät johonkin selvään yksittäiseen sääntörikkomukseen tai käytökseen koko palstalla. Tällöin osiokohtaisesta rajoituksesta ei ole hyötyä, vaan mennään perinteisimmillä rangaistuksilla (rikepiste, pelikielto, potkut).

T: Modet
 
@peksan aiemmin esittämään kysymykseen oli muuten näköjään unohtunut vastata, sorry siitä. Mutta vastaus tähänhän löytyy ihan selvästi säännöistäkin:

§ 10 Nimimerkkien henkilöllisyyksien paljastaminen, arvailu ja kaikenlainen käyttäjän anonymiteettiä vaarantava toiminta on jyrkästi kiellettyä.
§ 10.1 Tämä koskee myös Jatkoajan toimittajien ja moderaattorien nimimerkkejä ja henkilöllisyyksiä.
§ 10.2 Luokattomasta osumatarkkuudestaan huolimatta “Moi X!”-viestit ja muut vastaavat huumoriheitot käsitetään tämän sääntöpykälän rikkomisena.
§ 10.3 Sääntöä ei sovelleta, mikäli nimimerkki on tietoisesti paljastanut henkilöllisyytensä.

Vaikka tuntisi jonkun ja kuinka kuvittelisi, että se on hänelle ok, että kaveri yhdistää vaikkapa lempinimen ja nimimerkin, niin eipä se välttämättä olekaan tälle toiselle ok. Eikä meillä modeilla voi myöskään olla tietoa, jos kaverukset ovat keskenään sopineet että voivat puhua toisistaan nimillä.

Jos joku on selvästi ja täällä julkisesti kertonut jotain itsestään, niin sen tiedon käyttäminen omissa viesteissään ei ole rangaistavaa. Emme kuitenkaan suosittele harrastamaan tätä, sillä mokaamisen tai ainakin toiseelle harmia tuottamisen riski on olemassa. Jonkun mieli on saattanut vuosien aikana muuttua. Vaikka internet ei unohdakaan mitään, niin ihan turha tällaista on varta vasten hieroskella kenenkään naamaan.

T: Modet
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: ace

peksa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Crystal Palace, Tappara ja HIFK
@Moderaattorit Siksi lähinnä kysyin että jos on tuttu. Esim veli @Czescku julkaisi mun kuvan itsensä kanssa palstalla reilu vuosi sitten ja tagasi siihen mun nimimerkin. Samalla periaatteella vaikka sanoi että siihen on mun lupa viestin yhteydessä niin onko teillä kristallipallo että asia totta? Yhtä lailla mennään anonyymiteettijutun puolelle.

No tässä tapauksessa oli mun lupa ja sen puolesta hyvä ettei asiasta tullut seuraamuksia. Olisiko @Czescku :lle napsahtanut kuukausi jos olisi Peksa nimen sijaan käyttänyt Jamo sanaa tuossa yhteydessä?
 
@Moderaattorit Siksi lähinnä kysyin että jos on tuttu. Esim veli @Czescku julkaisi mun kuvan itsensä kanssa palstalla reilu vuosi sitten ja tagasi siihen mun nimimerkin. Samalla periaatteella vaikka sanoi että siihen on mun lupa viestin yhteydessä niin onko teillä kristallipallo että asia totta? Yhtä lailla mennään anonyymiteettijutun puolelle.

No tässä tapauksessa oli mun lupa ja sen puolesta hyvä ettei asiasta tullut seuraamuksia. Olisiko @Czescku :lle napsahtanut kuukausi jos olisi Peksa nimen sijaan käyttänyt Jamo sanaa tuossa yhteydessä?

Tällainen viesti ei soita täällä päässä mitään kelloja. Luultavasti kukaan ei ole raportoinut viestiä, emmekä ole sitä huomanneet itsekään.

Mutta tässä on tosiaan ihan hyvä esimerkki siitä, miksi ei kannata julkaista mitään kenenkään toisen kirjoittajan anonymiteettiä vaarantavaa. Ei meillä luonnollisestikaan voi olla mitään tietoa siitä, mitä käyttäjät ovat keskenään sopineet. Myöskin palstalle joskus kaun sitten kirjoitettujen "minua saa kutsua XX:ksi" -lupaviestien muistelu ja kaivaminen on meille aikaavievää työtä ja siinä voi käydä tulkintavirheitäkin.

Meidän suosituksemme on siis se, että kenenkään nimiä, lempinimiä tai mitään muutakaan kuin nimimerkkiä ei käytettäisi palstalla.

Tässä olisi varmaan lätkäisty viestin lähettäjälle pelikieltoa ja sitten kumottu se jälkeenpäin, jos olisit ilmoittanut meille että olitte sopineet asiasta. Tai sitten jos olisi epäilty itse sitä, että saatatte olla kavereita ja sopineet asiasta, niin oltaisiin voitu myös ekaksi kysyä sinulta ja tehdä päätös vasta sen jälkeen.

T: Modet
 

Mojo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Buli
Onhan tuolla Facebookit, Instat ja Twitterit sun muut missä voi viestitellä keskenään omilla nimillään sekä kuvillaan. Täällä pitäisi riittää jokaiselle ihan se oma nimimerkki.
 

peksa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Crystal Palace, Tappara ja HIFK
Onko keskustelupalstalle suunnitteilla ominaisuutta, jolla kykenisi piilottamaan haluamansa keskustelut?

Onhan täällä se ominaisuus että pystyt jonkun ketjun piilottaan kokonaan ettet näe sitä missään kun meet k.o ketjuun ja klikkaat sitä Jätä ketju huomioimatta nappia.
 

DonTirri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Stadilaiset jengit sarjasta ja lajista riippumatta
No niinpä näkyy olevan. Etsin kyseistä painiketta sivuilta jonne keskustelut on listattu, ilmanko ei sattunut silmään. Kiitos!
Toki kys. toiminnossa on se vika että alue näyttää lukemattomia viestejä vaikka ignorettu ketju on ainoa jossa niitä on.

Tästä jokinaika sitten ylläpidolta kyselinkin
 

Arnold

Jäsen
Suosikkijoukkue
SM2013
Erillinen musiikkiosio olisi hieno lisä. Aiemmin sitä pyydettiin jo, mutta ei ole vielä saatu. Oliko silloin virallinen kanta, ettei päätöksiä mahdollisista uusista osioista ole vielä tehty. Meitä musiikin ystäviä on paljolti täällä, joten olisi mahtava koota kaikki yhteen.

Seuraavaksi joku kysyy televisio- ja elokuvaosion mahdollisuutta.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös