Suomalainen liikennekäyttäytyminen

  • 1 976 780
  • 12 212

Turder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Ensimmäisenä huomiona se, että eivät nuo "sankarit" riko liikennesääntöjä. Se kaista on käytössä sinne merkille asti, oli siinä vieressä kilometrin jono tai ei.

Jep ja liikennevirran sujuvuuden kannalta paras olisi käyttää molempia kaistoja loppuun asti ja sitää vetoketjulla eteenpäin. Mutta eihän se täällä onnistu kun itsepäisesti halutaan blokata joku siitä edestä. Sitten onkin se x kilometrin jono siinä vielä pidempänä.

Kaikista pahimpia noissa ovat ne, joilla menee paskat housuun jonoa ohittaessa ja jäävät sitten nolostuneena randomisti jonnekin puoliväliin jonoa vilkuttamaan oikealle jonon sekaan paikalleen pysähtyneenä. Joko ajetaan suoraan siihen jonon jatkoksi oikealle kaistalle tai vapaata vasenta kaistaa niin pitkälle kuin tilaa on. Ei mitään puolivälin härväystä. Tämä on kaikista inhottavinta jos vasen kaista toimii myös vasemmalle kääntyville, jolloin nämä keskikohdalle pysähtyvät tukkivat myös vasemmalle kääntyvien kulun, jotka eivät siihen jonoon vaikuttaisi mitenkään. Olen joskus tästä ennenkin avautunut täällä ja on ylivoimaisesti ärsyttävin ilmiö suomalaisessa liikenteessä, vaikka tämäkin lähes aina johtuu vain pelisilmän puutteesta ja tuskin edes tietävät blokkaavansa vasemmalle kääntyjiä (tässä esimerkissä). Mutta toisaalta jos olet paikoillaan liikenteessä kaistalla, jossa on edessäsi tyhjää, niin pitäisi hälytyskellon soida, että olenkohan oikeassa paikassa nyt pysähtyneenä ja estänkö muita liikkumasta.

Motarin vasemman kaistan köröttelijöille pitäisi laittaa kaksivaiheinen koulutus autobahnalla. Ensin siten, että itse tukkivat vasemman kaistan ja katselevat Porschejen tms valoshowta peilistä. Ja lopulta polizein. Ja sitten itse Porschen tms rattiin ja 280kmh mittarissa kokeilemaan miltä tuntuu kun siihen eteen kiilaa urpo 130kmh vauhdilla ja jää eteen kitkuttamaan. Suomessa on toki rajoitus, mutta jos joku haluaa ajaa 10-20kmh sen yli niin miksi pitää siinä alkaa leikkimään liikennemoderaattoria. Laskee toisen ohi ja kumpikin jatkaa matkaa omaan tahtiin.
 
Suosikkijoukkue
Tappara
Motarin vasemman kaistan köröttelijöille pitäisi laittaa kaksivaiheinen koulutus autobahnalla. Ensin siten, että itse tukkivat vasemman kaistan ja katselevat Porschejen tms valoshowta peilistä. Ja lopulta polizein. Ja sitten itse Porschen tms rattiin ja 280kmh mittarissa kokeilemaan miltä tuntuu kun siihen eteen kiilaa urpo 130kmh vauhdilla ja jää eteen kitkuttamaan. Suomessa on toki rajoitus, mutta jos joku haluaa ajaa 10-20kmh sen yli niin miksi pitää siinä alkaa leikkimään liikennemoderaattoria. Laskee toisen ohi ja kumpikin jatkaa matkaa omaan tahtiin.
Jep onha se vittu touhua kun jengi ajaa vaan 30kmh ylinopeutta eikä yhtään ajattele sitä kuka haluaa ajaa 280kmh.
 

Shardik

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Avs, Mestis
Motarin vasemman kaistan köröttelijöille pitäisi laittaa kaksivaiheinen koulutus autobahnalla. Ensin siten, että itse tukkivat vasemman kaistan ja katselevat Porschejen tms valoshowta peilistä. Ja lopulta polizein. Ja sitten itse Porschen tms rattiin ja 280kmh mittarissa kokeilemaan miltä tuntuu kun siihen eteen kiilaa urpo 130kmh vauhdilla ja jää eteen kitkuttamaan. Suomessa on toki rajoitus, mutta jos joku haluaa ajaa 10-20kmh sen yli niin miksi pitää siinä alkaa leikkimään liikennemoderaattoria. Laskee toisen ohi ja kumpikin jatkaa matkaa omaan tahtiin.
Kerrotko vielä mikä yhteys saksalaisella nopeusrajoittamattomalla autobahnalla on suomalaiseen liikennekäyttäytymiseen suomalaisilla 100-120 km/h rajoitteisilla motareilla? Ei taida tulla Suomessa poliisit sakottamaan rajoituksen mukaan vasemmalla kaistalla ohittavaa, vaikka takana kuinka Saksa-larppaaja vilkuttelisi valoja ja äänimerkkiä antaisi. Saattaisi jopa tööttäilijä päästä poliisin puhutteluun.
 

A Siente

Jäsen
Oli lähellä olevan suojatien viereen ilmestynyt aavepyörä. Kaupunkialueella pitkä suora, vieressä normaali kevytliikenne. Siihen joku mulkku on huvikseen maalannut valkoisia viivoja keskelle tietä ja joku liikennemerkki siinä myös on. Kunhan auto kulkee, niin mitä niistä muista välittämään...

Ei pitäisi yllättyä, mutta on silti hämmentävää miten vähän osa ihmisistä kiinnittää huomiota muuhun liikenteeseen. Osalle tulee yllätyksenä, että liikenteessä liikkuu muitakin kuin autoja.
 

Timbit

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Canucks, BC Lions
Osalla ihmisistä on joku ihme käsitys, että vasemmalla kaistalla saa ajaa kuinka lujaa tahansa ja näitä teiden idiootteja pitäisi väistää. Jos on 100 km/h rajoitus ja olen ohittamassa pitkää autoletkaa vasenta kaistaa esimerkiksi 10 km/h ylinopeudella, niin mulla ei ole mitään velvollisuutta väistää takaa konttiin kiinni tulevaa kekerosbergia. Tällöin tukisin vain törkeitä ylinopeuksia. Sitten kun letka joissain vaiheessa päättyy siirryn oikealle kaistalle.
Mutta kun ne muut on siinä edessä vaan tiellä eikä tajua, että just mun pitää päästä kaikken kovinta vauhtia ja ihan kaikkien muiden pitää väistää heti. Olen tästä kokemuksesta saattanut täällä kertoakin ja laiskana ihmisenä en jaksa tarkistaa, joten saattaa mennä kertauksena. Juurikin Tampereen mainio kehätie pahimpaan työmatkaruuhkan aikaan, oikeanpuoleisen kaistan jono etenee noin 80km/h ja vasemmanpuoleisen noin 100km/h. Eli hyvin tyypillinen tilanne. Ajelen vasemmanpuoleisen kaistan jonon mukana ihan sitä samaa nopeutta kuin ne sadat autoiljat edessäni kun huomaan, että takana ajava on ehkä auton mitan päässä. Lisäksi hän esittelee molempia keskisormiaan samanaikaisesti. En oikein tiennyt, mihin olin syyllistymässä, joten jatkoin jonossa ajamista. Pesin toki autoni takalasin pitkään ja hartaasti useaan kertaan.

Kehätiellä lännen suuntaan iltapäivisin on usein tilanne, että molemmilla kaistoilla on päättymätön jono Hervannasta Nokian liittymään. Sarankulma-Partolan alue on silloin kaikkea muuta kuin tylsä ajettava.
 

Turder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
@Shardik @HakametsänHaamu Ei ole suora verrokki Suomeen nopeuksista ja lainsäädännöstä johtuen mutta esimerkin pitää olla liioitteleva kun asia ei aukea monelle Suomessa koska nopeuserot ovat pieniä, jolloin näennäisesti voisi luulla että asiassahan ei ole ongelmaa ja on ok junnata ohituskaistalla. Eikä se välttämättä olekaan ongelma tälle hitaalle ohittajalle tai heti sen takana ajavalle, ja siksi tämä hidas ohittaja ei sitä useinkaan älyä. Mutta tästä syntyy aina ketjureaktio, varsinkin ruuhkaisessa moottoritieliikenteessä. Tyypillisesti vasemman kaistan hitaasti ajava ohittaja ajaa mittarinopeutta rajoituksen mukaan eli 120kmh alueella todellista nopeutta n. 100-110kmh. Sitten kun tällainen lähtee ohittamaan vaikka asuntoauton, peräkärryn tms aiheuttamaa jonoa, niin kyllähän se tuska siellä hitaan ohittajan takana kasvaa kun samaa jonoa ohitetaan 10 minuuttia. Sitten jollain palaa käämi siinä junnailussa, mikä vielä korostuu vasemman kaistan jonon perukoilla kun ihmiset ajaa vasemmalle kaistalle "varatakseen paikan" tässä ohitusjonossa kun siinä on vielä joitain turvallisia välejä. Jolloin oikea kaista tyhjenee ja sieltä lopulta joku höyrypää tykittelee täysiä ohi oikealta ja tunkee pieneen väliin vasemmalle kaistalle. Ja taas jarrutellaan vasemmalla kaistalla, jolloin 150-200m taaempana ajetaan hetkellisesti kuuttakymppiä, mikä taas aiheuttaa muita tilanteita. Aika tyypillinen tilanne vaikka Lahden motarilla.

Siksi ohittajalla (ajoit sitten hitaammin tai vähän nopeammin) olisi hyvä olla jonkinlainen kuva kokonaistilanteesta ja katsella peileihinkin välillä. Jos ohittaa, niin nopeasti ja turvallisesti ohi ja takaisin oikealle kaistalle. Suomalainen liikennekäyttäytyminen ei osaa keskiarvoisesti ajatellen huomioida muita, mitä tämäkin ketju hyvin tuo esille. Siksi olisi hyvä jos kuskeilla olisi ajokokemusta muualtakin maailmasta missä joutuu ajattelemaan muita tienkäyttäjiä (esimerkiksi katsomaan motarilla peiliin, että tuleeko joku takaa kovempaa), ja siirtää sieltä hyvät opit käyttöön Suomessa, jolloin liikenne olisi täälläkin sujuvampaa.

Joo, on tuossa esimerkissä moni muukin huonosti ajava ja turhaan provosoituva kuski mukana, mutta näitäkin tilanteita olisi niin helppo välttää, kun kuskit älyäisivät ja huomioisivat muut liikkuja ja etenkin omien tekojensa vaikutukset. Usein ketjukolarissakin haitariliikkeen aiheuttaja ei edes saa osumaa, vaan sen tekemisiin reagoineet kuskit ja heitä varoneet törmäilevät toisiinsa.
 

Morgoth

Jäsen
Osalle tulee yllätyksenä, että liikenteessä liikkuu muitakin kuin autoja.

Riippuu missä ajelee, mutta Helsingissä ainakin nykyään saa aika eksoottisia elämyksiä autolla. En tiennyt, että esim. Kulosaaren puistotiestä on tehty pyöräilykatu ja se oli hämmentävä kokemus. "Aja pyöräliikenteen tahtiin". Onneksi pyöräilijöitä siihen aikaan ollut juuri liikenteessä, joten ei aavitustakaan millainen helvetti tuo on todellisuudessa.

Toinen oma uusi suosikkini ovat nämä sähköpotkulaudat sekä volt-lähettit (oli autolla tai jollakin muulla liikenteessä) erityisesti Helsingin kantakaupungissa. Ihan kuin autoilu ei olisi jo ennestäänkin tarpeeksi hankalaa siellä niin tuossa taas saatu seuraava vaikeustaso.

Töölönlahdella taas sain jalankulkijana todistaa kahden pyöräilijän raivokohtausta tai lähinnä vain noin 55-vuotias mies huutaa naama punaisena 30-vuotiaaalle naiselle "haista ämmä vittu! opettele ajamaan!" ja heiluttelee keskisormea ja jotain muuta fiksua, kun tämä oli liian hidas tai jotenkin hänen tiellä. Mikäli naisen tilalle olisi ollut mies niin luultavasti jonkinlainen käsirysy siitä olisi tullut. Olen miettinyt että millaistakohan se meno on esim. Baanalla?
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Usein ketjukolarissakin haitariliikkeen aiheuttaja ei edes saa osumaa, vaan sen tekemisiin reagoineet kuskit ja heitä varoneet törmäilevät toisiinsa.
Takana ajavat sen haitariliikkeen aiheuttavat ja perään ajajat ovat syyllisiä. Joten olet väärässä.

Aikamoinen logiikka, että ilmeisesti viestisi perusteell tasaista 120 km/h mittarinopeutta letkan kärjessä ajava on siis mielestäsi jollain tavalla syyllinen takana tapahtuvaan ketjukolariin. Hyvin kyllä vedät.

Itse ajelen tasaista 140 km/h mittarinopeutta moottoritiellä, eli olen törkeä rikollinen. Mulle ei kuitenkaan tuota mitään ongelmia jättää edessä ajavaan turvaväliä esimerkiksi letkassa ajaessa. Sitten joku sankari ajaa meikän perseeseen kiinni, mutta kun tie vapautuu niin kyseinen persemies jääkin taakse horisonttiin hyvin pian, vaikka äsken viittelöi minua pois tieltä.
 
Viimeksi muokattu:

Shardik

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Avs, Mestis
@Shardik @HakametsänHaamu Ei ole suora verrokki Suomeen nopeuksista ja lainsäädännöstä johtuen mutta esimerkin pitää olla liioitteleva kun asia ei aukea monelle Suomessa koska nopeuserot ovat pieniä, jolloin näennäisesti voisi luulla että asiassahan ei ole ongelmaa ja on ok junnata ohituskaistalla. Eikä se välttämättä olekaan ongelma tälle hitaalle ohittajalle tai heti sen takana ajavalle, ja siksi tämä hidas ohittaja ei sitä useinkaan älyä. Mutta tästä syntyy aina ketjureaktio, varsinkin ruuhkaisessa moottoritieliikenteessä. Tyypillisesti vasemman kaistan hitaasti ajava ohittaja ajaa mittarinopeutta rajoituksen mukaan eli 120kmh alueella todellista nopeutta n. 100-110kmh. Sitten kun tällainen lähtee ohittamaan vaikka asuntoauton, peräkärryn tms aiheuttamaa jonoa, niin kyllähän se tuska siellä hitaan ohittajan takana kasvaa kun samaa jonoa ohitetaan 10 minuuttia. Sitten jollain palaa käämi siinä junnailussa, mikä vielä korostuu vasemman kaistan jonon perukoilla kun ihmiset ajaa vasemmalle kaistalle "varatakseen paikan" tässä ohitusjonossa kun siinä on vielä joitain turvallisia välejä. Jolloin oikea kaista tyhjenee ja sieltä lopulta joku höyrypää tykittelee täysiä ohi oikealta ja tunkee pieneen väliin vasemmalle kaistalle. Ja taas jarrutellaan vasemmalla kaistalla, jolloin 150-200m taaempana ajetaan hetkellisesti kuuttakymppiä, mikä taas aiheuttaa muita tilanteita. Aika tyypillinen tilanne vaikka Lahden motarilla.

Siksi ohittajalla (ajoit sitten hitaammin tai vähän nopeammin) olisi hyvä olla jonkinlainen kuva kokonaistilanteesta ja katsella peileihinkin välillä. Jos ohittaa, niin nopeasti ja turvallisesti ohi ja takaisin oikealle kaistalle. Suomalainen liikennekäyttäytyminen ei osaa keskiarvoisesti ajatellen huomioida muita, mitä tämäkin ketju hyvin tuo esille. Siksi olisi hyvä jos kuskeilla olisi ajokokemusta muualtakin maailmasta missä joutuu ajattelemaan muita tienkäyttäjiä (esimerkiksi katsomaan motarilla peiliin, että tuleeko joku takaa kovempaa), ja siirtää sieltä hyvät opit käyttöön Suomessa, jolloin liikenne olisi täälläkin sujuvampaa.

Joo, on tuossa esimerkissä moni muukin huonosti ajava ja turhaan provosoituva kuski mukana, mutta näitäkin tilanteita olisi niin helppo välttää, kun kuskit älyäisivät ja huomioisivat muut liikkuja ja etenkin omien tekojensa vaikutukset. Usein ketjukolarissakin haitariliikkeen aiheuttaja ei edes saa osumaa, vaan sen tekemisiin reagoineet kuskit ja heitä varoneet törmäilevät toisiinsa.
Ensinnäkin puhuin suurinta sallittua ajavasta. Jos joku ajaa 10 km/h alinopeutta ilman syytä, niin ei hän silloin optimaalisesti aja. Tähän en kannusta, vaikka sinänsä laillista toimintaa onkin. Jos kuitenkin satasen rajoituksella ajat 100 km/h ohittaen pari 85-90 km/h kulkevaa rekkaa, niin ei siinä tarvi mitään surkutella, jos takana tuleva lain rikkoja joutuu hetken odottelemaan kaahailun jatkumista. Vasemmalle kaistalle ei motarilla jäädä turhaan asumaan missään tilanteessa vaan ohituksen jälkeen siirrytään oikealle. Pieniin väleihin hitaammaan taa en kyllä lähde menemään vain takana tulevan iloksi. Siinähän sitä saataisiin haitariliikettä kahdelle kaistalle.
 

adolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat & Haminan Palloilijat
Tulee mieleen tuosta ohituskeskustelusta, vaikka se kun nämä kilometristä muutamaan kilometriin mittaiset ohituskaistat ovat nyt yleistyneet. Kun minä lähden siinä jonoa ohittamaan, niin kyllä siinä on ainakin ideana päästä nimenomaan koko jonosta ohitse. Jonoissa se kärkiauto kuitenkin on aina se "tulppa", joka sitä jonoa kerää ja nimenomaan hänestä minä haluan päästä ohitse.

Jos koko jonosta ei säädyllisiä nopeuksia noudattaen ohi pääse sen kaistan aikana, niin sitten vilkun kanssa jonnekin sinne jonon sekaanhan se on mentävä, ja katsottava ne turvalliset ohituspaikat sitten sen jälkeen tai odotettava seuraavaa ohituskaistaa tai tien muuttumista kokonaan moottoritieksi. Tuntuu kummalliselta lukea tuollaisia kommentteja, jossa joku on sitä mieltä, että vitut sellaiselle mitään tilaa tarvitsee antaa. Todella itsekästä minun mielestäni. Tietysti jos nopeudet ovat aivan jotain törkeitä ylinopeuksia, niin ehkä sitten ymmärrän, vaikka toki silloinkin ehkä sopii miettiä sitä, että minkälaisen vaaratilanteen potentiaalisesti aiheuttaa liikenteeseen, jos sitä kaaharia ei päästä liittymään. Joskus on hyvä vain niellä ylpeytensä, vaikka kuinka vituttaisi.
 

Joe Plop

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Mun kokemuksen mukaan nämä vasemman kaista perässäroikkujat ovat myös niitä jotka itsemurhasyöksyvät oikealta ohi heti kun vähänkään on sellainen rako... Helvetin vaarallisia ja välittömästi sellaiselta kortti pois...
 

Turder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Takana ajavat sen haitariliikkeen aiheuttavat ja perään ajajat ovat syyllisiä. Joten olet väärässä.

Aikamoinen logiikka, että ilmeisesti viestisi perusteell tasaista 120 km/h mittarinopeutta letkan kärjessä ajava on siis mielestäsi jollain tavalla syyllinen takana tapahtuvaan ketjukolariin. Hyvin kyllä vedät.

Äh, ei tietenkään tuollaisessa tilanteessa, enkä viitannut aiemmin keskusteltuun ohitusasiaan ketjukolarilla. Ketjukolarin mainitsin sillä, jos joku esimerkiksi tekee äkillisen jarrutuksen peltipoliisiin varmuuden vuoksi kehätiellä, vaihtaa äkillisesti kaistaa tms. mikä yllättää takana ajavat, kunnes siellä useamman auton päässä taaempana on oikeasti tilanne käsillä. Itse olen nähnyt viereisellä kaistalla useita tällaisia tapauksia kun n. 150-200m päässä edellä auto tekee jotain hieman yllättävää (yksi päätti liittyä rampille ohituskaistalta, peltipoliisiin jarrutus, jarruttaminen toisen kaistan kolarin takia jne), takana jono jarruttaa ensin rauhallisesti mutta omalla kohdalla (viereisellä kaistalla) ja takana olevat autot pusuttelee toisiaan. Tietenkin se on lain mukaan kolaroijien vika, ei siinä, ja syitä noihin on muitakin (nopeus, turvaväli jne). Mutta yritin sitä tuoda vain esille, että kuskit eivät aina hoksaa miten ne omat peliliikkeet ruuhkaliikenteessä vaikuttaa taaempana, eri tilanteissa eri tavalla, vaikka lain mukaan ei mitään väärää teekään.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Tadu

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Äh, ei tietenkään tuollaisessa tilanteessa, enkä viitannut aiemmin keskusteltuun ohitusasiaan ketjukolarilla. Ketjukolarin mainitsin sillä, jos joku esimerkiksi tekee äkillisen jarrutuksen peltipoliisiin varmuuden vuoksi kehätiellä, vaihtaa äkillisesti kaistaa tms. mikä yllättää takana ajavat, kunnes siellä useamman auton päässä taaempana on oikeasti tilanne käsillä. Itse olen nähnyt viereisellä kaistalla useita tällaisia tapauksia kun n. 150-200m päässä edellä auto tekee jotain hieman yllättävää (yksi päätti liittyä rampille ohituskaistalta, peltipoliisiin jarrutus, jarruttaminen toisen kaistan kolarin takia jne), takana jono jarruttaa ensin rauhallisesti mutta omalla kohdalla (viereisellä kaistalla) ja takana olevat autot pusuttelee toisiaan. Tietenkin se on lain mukaan kolaroijien vika, ei siinä, ja syitä noihin on muitakin (nopeus, turvaväli jne). Mutta yritin sitä tuoda vain esille, että kuskit eivät aina hoksaa miten ne omat peliliikkeet ruuhkaliikenteessä vaikuttaa taaempana, eri tilanteissa eri tavalla, vaikka lain mukaan ei mitään väärää teekään.
Okei. Eli väärinymmärrys oli. Nyt kuulostaa ymmärrettävämmältä.
 

Jermu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Osalla ihmisistä on joku ihme käsitys, että vasemmalla kaistalla saa ajaa kuinka lujaa tahansa ja näitä teiden idiootteja pitäisi väistää. Jos on 100 km/h rajoitus ja olen ohittamassa pitkää autoletkaa vasenta kaistaa esimerkiksi 10 km/h ylinopeudella, niin mulla ei ole mitään velvollisuutta väistää takaa konttiin kiinni tulevaa kekerosbergia. Tällöin tukisin vain törkeitä ylinopeuksia. Sitten kun letka joissain vaiheessa päättyy siirryn oikealle kaistalle.

Tässä nyt puhuttaneen aidasta ja aidan seipäästä / tarkoituksella ymmärretään väärin. Kyllä, se on idiootti joka menee letkan perään roikkumaan edelläajavan takapuskurissa ja välkyttelemään valoja. Mutta jokainen joskus ajanut tietää, että tuolla on kasapäin näitä itsekkäitä ja joustamattomia jääriä, osa toki vain ajatuksissaan jäävät roikkumaan vasemmalle / eivät katso peileihin, jotka junnaavat sitä vasenta kaistaa hamaan tappiin asti. Nopeutta usein alle sallitun. Ja kyllä, saat ohittaa 120 tiellä myös alle 120 nopeudella. Mutta, jos seuraava ohitettava näkyy 1 km päässä horisontissa, niin se ei ole pelkästään muut huomioonottavaa ja kohteliasta vaihtaa välillä oikealle, vaan myös tieliikennelain mukaista toimintaa.

Jos on ajanut 10 km jonkun alinopeutta ajavan vasemmankaistanblokkaajan perässä, niin kyllähän se alkaa vähitellen harmittamaan jo ihan periaatteesta. Vaikkei olisikaan KIIRE minnekään (vakioargumentit hidastelijoilta - miten voi olla noin kiireinen, olisi lähtenyt 5 min aikaisemmin, kuitenkin seistään lopulta samoissa valoissa jne.). Mutta kun sen tietää mikä on monilla se juurisyy siihen vasemmalle kaistalle jäämiseen - kuvittelee olevansa tienkuningas ja wannabe-poliisi, jolla on oikeus määrittää liikennevirran nopeus.
 
K

Kiekkokatsoja

Näkyy lisääntyneen tuo kiire, ainakin osalla. Valtava kiire pysähtymään. Liikennevaloon, risteykseen tai perille. Jopa niin kiire, että pitää ohittaa, vaikka vastaantulija selkeästi näkyy. Välistä vaan.. kyllä se vastaantulija väistää reunaan. Yleensä. Ohittajina yleensä bemari, jossa nuori mies kuljettajana. Taikka audi, jossa kuski jo nuoruusiän ylittänyt.
Ikkuna auki kuljettajia on näkynyt runsaasti. Autoissa, joissa vuosimallin perusteella on ilmastointi. Toimiikohan se ilmastointi?
 

Creed Bratton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Omien kokemusten mukaan ne 1-2kilometrin mittaiset ohituskaistat vaan lisäävät onnettomuusriskiä, kun se jonon tukkeena 74km/h nopeutta köröttelevä seppo 80v:kin nostaa sen ohituskaistan alkaessa oman nopeutensa 100km/h nopeuteen eli ohittaaksesi joudut ajamaan jo törkeän ylinopeuden puolella. Ja heti sen jälkeen seppo pudottaa nopeuden takaisin siihen 75km/h nopeuteen.
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Mutta, jos seuraava ohitettava näkyy 1 km päässä horisontissa
Tämä ei ole mikään ongelmatilanne, jos itse pääsee sinne vasemmalle kaistalle ajamaan sen kilometrin. Sen jälkeen se oikean kaistan hidas auto on jo kaukana takana.
 
Suosikkijoukkue
Tappara
Äh, ei tietenkään tuollaisessa tilanteessa, enkä viitannut aiemmin keskusteltuun ohitusasiaan ketjukolarilla. Ketjukolarin mainitsin sillä, jos joku esimerkiksi tekee äkillisen jarrutuksen peltipoliisiin varmuuden vuoksi kehätiellä, vaihtaa äkillisesti kaistaa tms. mikä yllättää takana ajavat, kunnes siellä useamman auton päässä taaempana on oikeasti tilanne käsillä. Itse olen nähnyt viereisellä kaistalla useita tällaisia tapauksia kun n. 150-200m päässä edellä auto tekee jotain hieman yllättävää (yksi päätti liittyä rampille ohituskaistalta, peltipoliisiin jarrutus, jarruttaminen toisen kaistan kolarin takia jne), takana jono jarruttaa ensin rauhallisesti mutta omalla kohdalla (viereisellä kaistalla) ja takana olevat autot pusuttelee toisiaan. Tietenkin se on lain mukaan kolaroijien vika, ei siinä, ja syitä noihin on muitakin (nopeus, turvaväli jne). Mutta yritin sitä tuoda vain esille, että kuskit eivät aina hoksaa miten ne omat peliliikkeet ruuhkaliikenteessä vaikuttaa taaempana, eri tilanteissa eri tavalla, vaikka lain mukaan ei mitään väärää teekään.
Miksi riittävä turvaväli on aina niin vaikea asia?

Jos edellä ajavan peliliikkeet vaikuttaa omaan ajotekemiseen, ajaa edellä ajavan ehdoilla ja turvaväli on yksiselitteisesti liian pieni. Ei kahta sanaa juridisesti, moraalisesti eikä loogisesti. Oma ajoneuvo pitää saada pysäytettyä, vaikka edellä ajava ajaisi näkymättömään seinään.

Se 'peliliike' saattaa olla vaikka eteen juokseva pikkulapsi.
 

eriatarka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Osalla ihmisistä on joku ihme käsitys, että vasemmalla kaistalla saa ajaa kuinka lujaa tahansa ja näitä teiden idiootteja pitäisi väistää. Jos on 100 km/h rajoitus ja olen ohittamassa pitkää autoletkaa vasenta kaistaa esimerkiksi 10 km/h ylinopeudella, niin mulla ei ole mitään velvollisuutta väistää takaa konttiin kiinni tulevaa kekerosbergia. Tällöin tukisin vain törkeitä ylinopeuksia. Sitten kun letka joissain vaiheessa päättyy siirryn oikealle kaistalle.

Itse ajan motarilla yleensä väkinopeudensäädin 127 km/h ja jos jollain perässä roikkuuvalla Audi-miehellä on kiire päästä ohi, niin suosittelen odottamaan rauhassa, että vaihdan takaisin oikealle kaistalle (tai vaihtoehtoisesti lähtemään ensi kerralla aikaisemmin liikenteeseen).
 

Hukkakaato

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна / Jokerit 1992-2013 / Jokerit 2023-
Tänään 2-tiellä Poriin päin ajaessa nähtyä: Juuri ennen Vihtiä moottoriliikennetiellä 100 km/h alueella valkoinen Polo painaa ohi varmaan 140 km/h. Sitten se jää rekan taakse jumiin. Tulee vastaantulevien ohituskaista, ja Polo-kuski ohittaa rekan vastaantulevien ohituskaistalla. Varmaan kilsa eteenpäin ja olisi tullut ihan omakin ohituskaista.

Ja tällaisten saatanan vajakkien kanssa sitten pitää ajaa samoilla teillä.
 
Eilen ajelin tukkirekan perässä ja hieman oudoksuin rekan ajotapaa. Nopeusrajoitus oli 80 km/h ja hieman yli sen mentiin. Rekan edessä meni henkilöauto ja rekka oli aivan tuon henkilöauton puskurissa kiinni. turvallistahan se rekkakuskille oli, mutta edellä ajavan kuskin voisi kuvitella hieman aristavan tilannetta, kun peruutuspeilissä ei näy muuta kuin Scanian logo.
 

adolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat & Haminan Palloilijat
Eilen ajelin tukkirekan perässä ja hieman oudoksuin rekan ajotapaa. Nopeusrajoitus oli 80 km/h ja hieman yli sen mentiin. Rekan edessä meni henkilöauto ja rekka oli aivan tuon henkilöauton puskurissa kiinni. turvallistahan se rekkakuskille oli, mutta edellä ajavan kuskin voisi kuvitella hieman aristavan tilannetta, kun peruutuspeilissä ei näy muuta kuin Scanian logo.
Vielä enemmän kummastuttaa silloin, kun tuo tilanne on toisinpäin ja henkilöauto roikkuu siellä rekan perässä. Tietysti jos ei halua eteenpäin nähdä muuta kuin sen rekan perävaunun takapuolen, niin ei kait siinä sitten...

Eikö tuo nyt mitenkään täysin tavatonta ole, että tuota näkee jopa talven kurakeleillä. Ei vaan uskalleta ohittaa? Muuta selitystä en tuolle ole keksinyt, että siinä paskasateessa roikutaan mielummin.
 
Juu, muutama tuollainen rekan perässä lähellä ajava aiheuttaa ohitusmatkan venymisen niin pitkäksi, ettei ohitus rekasta onnistu ollenkaan. Saman aiheuttaa kaksi perättäistä rekkaa jotka pitää ohittaa samalla ohituskerralla, koska rekkojen väli on niin lyhyt.
 

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Eikö tuo nyt mitenkään täysin tavatonta ole, että tuota näkee jopa talven kurakeleillä. Ei vaan uskalleta ohittaa? Muuta selitystä en tuolle ole keksinyt, että siinä paskasateessa roikutaan mielummin.
Selityksiä - jotka eivät ehkä ole hyviä tai hyväksyttäviä - voisivat olla, paitsi tuo jo mainittu uskalluksen puute:
tuulilasinpesuneste loppu, tuulilasinpyyhkijät rikki tai huonokuntoiset, oletettu bensan säästäminen, ei kiire mihinkään.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös