HIFK kaudella 2019–2020

  • 747 792
  • 3 319

Bafforosso

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK parhaimmillaan
Ole hyvä vain.

Usein saa HIFK-osiosta lukea harmitteluja siitä, kuinka omat lahjakkuudet sössitään maakuntiin. Kun Salmelainen nyt yrittää rakentaa menestyvää joukkuetta niin, että Lundell ja Jääskä saavat kunnolliset näytönpaikat, se ei monellekaan kelpaa. Aika hassua. Lundellin ja Jääskän kaltaiset nuoret voivat ottaa kauden aikana jättiloikkia eteenpäin, jos mahdollisuus annetaan. Näin Kärpissä ovat tehneet viime vuosina ainakin Mäenalanen, Aho, Puljujärvi, Kupari, Leskinen, Nutivaara, Pokka ja Kivihalme.
Ei kai täällä kukaan ole vastustamassa Lundellin, Jääskän, Nordgrenin, Engbergin, Andin, Ulanderin, Seppälän, Teräväisen, Myllylän ja Halosen peluuttamista ja näytön antamista.
Jääskän peluuttamista keskellä osa meistä arvostelee. Samaten sitä, että joitakin vanhempia pakosta roikotetaan mukana.
 

Jan_Peter

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK,Chicago blackhawks
@-Kantor- Se pelipaikaton lätkä oli kyllä Selinin visio. Kyllä siellä Pikkaraisen peli kirjassa on omat funktiot niin laiturilla kuin sentterilläkin.

Itse huvittaa se, että täällä palstalla tiedetään paremmin Jääskän vahvuudet kuin Jääskä itse saati sitten Pikkarainen.

Kärpät julkaisi 8 juniorin liigasopimuksen, Pesosen ja Byströmin sopimukset. Ainoat puhtaat sentterit on Humaloja ja Kristof. Näitä LW/V kavereita on Pyörälä, Pesonen, Metsävainio. Sitten nuoret Koskenkorva ja Sedlak joten tuskin sielläkään vielä valmista ole.
 

tommy36

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Niin, miksi? Onhan sitä tosiaan yhden kauden näytöt alla. Se, mitä on tapahtunut Frankin, Kekäläisen, Pentin ja Nybarin aikakausilla, on irrelevanttia. Vai uskotko, että se on jotenkin HIFK:n toimintatapoihin kirjattu, että jengi pitää tietoisesti jättää vajaaksi?.
Juuh. Luulen minä. Ei kai sitä nyt hyvä-kulttuurista staus quota kannata mennä muuttamaan. Sitähän voi perkele vaikka voittaa mestaruuden ja siitä tulee vain ylimääräistä riesaa toimistolla. Tavoitehan lienee vain se, että joka vuosikymmenellä tulee/on mestaruus, ja sillä sitten käy kifet henkseleitä paukuttamassa, että me ollaan suuria ja kauniita.
Eli kyllä. Luulen että Tobiastakin on varoitettu, että ei perkele hankita tasapainoista ja valmista joukkuetta, koska muuten alkavat fanit vaatimaan mannaa ja sitten palaa rahaa ja aikaa ja..jne...jne.
 
Viimeksi muokattu:

-Kantor-

Jäsen
Suosikkijoukkue
IFK
Itse huvittaa se, että täällä palstalla tiedetään paremmin Jääskän vahvuudet kuin Jääskä itse saati sitten Pikkarainen.

Joo, aivan samalla tavalla kun täällä tiedettiin keskikaistan heikkoudet hyvissä ajoin ennen viime kauden alkua ja ettei Nykoppin kasassa pysymisen varaan olisi pitänyt tuolloinkaan mitään laskea. Aivan samalla tavalla kun täällä tiedettiin Koulesin olevan tyhjä arpa hyvissä ajoin ennen kuin hän ehti piirtoakaan piirtää jäähän IFK-paidassa. Näitähän löytyy, you name it.

Mut hei, kyllä Pikkarainen tietää ja jos kerran Jääskä haluaa pelata keskellä, niin mitäpä sitä täällä nillitetään. Josko Åsten haluaisi alkaa ensi kaudella maalivahdiksi, niin säästettäisiin silläkin rintamalla!
 

Dennis

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Joo, aivan samalla tavalla kun täällä tiedettiin keskikaistan heikkoudet hyvissä ajoin ennen viime kauden alkua ja ettei Nykoppin kasassa pysymisen varaan olisi pitänyt tuolloinkaan mitään laskea. Aivan samalla tavalla kun täällä tiedettiin Koulesin olevan tyhjä arpa hyvissä ajoin ennen kuin hän ehti piirtoakaan piirtää jäähän IFK-paidassa. Näitähän löytyy, you name it.!
Kyllähän tällä palstalla tiedetään yhtä jos toista, jos kohta nämä tiedot menee aika kovalla prosentilla myös päin prinkkalaa. Vai mitä olet mieltä olet vaikkapa omasta tietotaidostasi alkuvuodesta 2011, kun kirjoittelit tähän malliin:
Juuri näin, ja toisaalta en halua edes nähdä tilannetta, jossa Granlundia yritetään istuttaa loppukaudeksi sentterin tontille, koska se arpa on todettu jo alkukaudesta ... Granlund laitaan ja ykkössentteri tilalle, niin moni ongelma ratkeaa, sanon minä ...

Haatajalle en vain näe hirveästi käyttöä, joten aivan hyvin voisi laittaa vaihtoon ykkössentterin metsästyksen yhteydessä. Pahoin vain pelkään, että pari peliä ja Granlund on taas Peltosen rinnalla ykkösen keskellä. Jästipäisyyttä olisi tämä, mutta minkäs teet.

Vastaavia esimerkkejä löytyy epäilemättä vino pino myös itseltäni, eikä ketään ole tarkoitus teilata fanipalstalle harrastusmielessä kirjoitettujen tekstien pohjalta. Turha kuitenkaan ylevöittää omaa lätkätietämystä sillä, että dumaa kaikki joukkueenjohdon tekemät valinnat paskoiksi ennen yhtään peliä ja sitten, jos mestaruutta ei tule, niin julistaa jälkikäteen, että tiesinhän minä, että se, tämä ja tuo ei riitä ja kaikille kenkää.

Salmelainen ja Pikkarainen ei ole muuten mitään mystisiä hahmoja, vaan heitä on suht helppo päästä tapaamaan fani- ja yhteistyökumppanitapaamisissa. Sinne vaan kertomaan omat tiedot ja neuvot joukkueen rakentamisesta ja peluuttamisesta, niin menestystä alkaa tulla.
 

-Kantor-

Jäsen
Suosikkijoukkue
IFK
Kyllähän tällä palstalla tiedetään yhtä jos toista, jos kohta nämä tiedot menee aika kovalla prosentilla myös päin prinkkalaa. Vai mitä olet mieltä olet vaikkapa omasta tietotaidostasi alkuvuodesta 2011, kun kirjoittelit tähän malliin:


Vastaavia esimerkkejä löytyy epäilemättä vino pino myös itseltäni, eikä ketään ole tarkoitus teilata fanipalstalle harrastusmielessä kirjoitettujen tekstien pohjalta. Turha kuitenkaan ylevöittää omaa lätkätietämystä sillä, että dumaa kaikki joukkueenjohdon tekemät valinnat paskoiksi ennen yhtään peliä ja sitten, jos mestaruutta ei tule, niin julistaa jälkikäteen, että tiesinhän minä, että se, tämä ja tuo ei riitä ja kaikille kenkää.

Salmelainen ja Pikkarainen ei ole muuten mitään mystisiä hahmoja, vaan heitä on suht helppo päästä tapaamaan fani- ja yhteistyökumppanitapaamisissa. Sinne vaan kertomaan omat tiedot ja neuvot joukkueen rakentamisesta ja peluuttamisesta, niin menestystä alkaa tulla.

Heh, olipa upea ja sanoisinko jopa ylevöittävä nosto vanhoilta kunnon ajoilta. Joko tuosta alkaa vähitellen olla 10 vuotta aikaa? Ei siinä, virkistää mieltä nähdä olleensa väärässä edes tuolloin. Ja tähän se pakollinen hymiö. Toivottavasti et kuitenkaan rinnasta Jääskän potentiaalia onnistua sentterinä case Granlundiin.

Toiseksi en mielestäni missään vaiheessa ole väittänyt nimenomaan itse olleeni oikeassa mainitsemieni asioiden kanssa vaan puhuin tästä keskustelupalstasta yleisellä tasolla. Eli turha puhua mistään "oman lätkätietämyksen ylevöittämisestä".

Pointti nyt on yleensäkin siinä, että mikä on edes funktio koko ensi kauden joukkuetta koskevassa keskustelussa, saatikaan kyseenalaistavissa mielipiteissä, jos vastapuolen näkemyksen voi pyyhkiä aina sillä kuinka Pikkarainen ja Salmelainen tietävät kuitenkin asiasta paremmin. Mutta tätä Pohjois-Koreaahan tämä täällä on joidenkin nimimerkkien toimesta jos joku sattuu vahingossa vaikkapa Salmelaisen tekemisiä kyseenalaistamaan. Enkä nyt viittaa sinuun.
 
Viimeksi muokattu:

McTorso

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Ei kai täällä kukaan ole vastustamassa Lundellin, Jääskän, Nordgrenin, Engbergin, Andin, Ulanderin, Seppälän, Teräväisen, Myllylän ja Halosen peluuttamista ja näytön antamista.
Jääskän peluuttamista keskellä osa meistä arvostelee. Samaten sitä, että joitakin vanhempia pakosta roikotetaan mukana.
Lundell, Jääskä ja Nordgren ovat noista ne pelaajat, joille oikeasti pitää antaa vastuuta ja kunnolla. Palkkio voi olla melkoinen. Olisi hulluutta olla valjastamatta moinen potentiaali. Hienoa, jos täällä kukaan ei ole heidän isoa roolia HIFK:n joukkueessa vastustamassa. Minä olen ymmärtänyt tämän asian ilmeisesti väärin. Ymmärsin alkuun, että täällä olisi ilmassa myös sen suuntaisia ajatuksia, ettei suurta ja mahtavaa HIFK:ta saa potentiaalin varaan rakentaa.

Salmelainen on aloittanut tulevan kauden joukkueen rakentamisen jopa hämmentävän hyvin. Hän on hommannut ykkössentterin(Paajanen), ykköslaiturin(Turunen), ykkösmaalivahdin(Tuohimaa) ja ykköspuolustajan(Kousa). Heistä jokainen on Liigaan aivan eliittipelaaja.

Täällä on osa nimimerkeistä kirjoittanut kovin siitä, ettei HIFK:n keskikaista ole riittävä. Mielestäni HIFK:n sentteristö on hyvin lähellä Kärppien viime kauden sentteristöä:
1. Paajanen ja Lasu ovat hyvin samankaltaisia ja samantasoisia pelaajia.
2. Lundell on tasoltaan verrattavissa Kupariin
3. Jääskä ja Kristof ovat erityylisiä pelaajia, mutta Jääskä voi hyvinkin pelata yhtä tehokkaan kauden kuin Kristof pelasi viime kaudella.
4. Keränen/Nykopp -parivaljakko on hyvin verrattavissa Humalojaan.

Minä luotan Jääskään sentterinä todella paljon. Eiköhän hänelle ole luotu selkeä urapolku HIFK:ssa ja ensi kaudella se tarkoittaa 3.sentterin roolia jonkinmoisella ylivoima-ajalla. Toivon Jääskälle +15 minuutin peliaikakeskiarvoa.

Edit. Korjasin Jääskän peliaikaodotetta 14-15min -> +15min. Jääskähän pelasi jo viime kaudella runkosarjassa 15 min/peli ja pudotuspeleissä 16 minuuttia/peli.
 
Viimeksi muokattu:

matti&teppo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Lundell, Jääskä ja Nordgren ovat noista ne pelaajat, joille oikeasti pitää antaa vastuuta ja kunnolla. Palkkio voi olla melkoinen. Olisi hulluutta olla valjastamatta moinen potentiaali. Hienoa, jos täällä kukaan ei ole heidän isoa roolia HIFK:n joukkueessa vastustamassa. Minä olen ymmärtänyt tämän asian ilmeisesti väärin. Ymmärsin alkuun, että täällä olisi ilmassa myös sen suuntaisia ajatuksia, ettei suurta ja mahtavaa HIFK:ta saa potentiaalin varaan rakentaa.

Salmelainen on aloittanut tulevan kauden joukkueen rakentamisen jopa hämmentävän hyvin. Hän on hommannut ykkössentterin(Paajanen), ykköslaiturin(Turunen), ykkösmaalivahdin(Tuohimaa) ja ykköspuolustajan(Kousa). Heistä jokainen on Liigaan aivan eliittipelaaja.

Täällä on osa nimimerkeistä kirjoittanut kovin siitä, ettei HIFK:n keskikaista ole riittävä. Mielestäni HIFK:n sentteristö on hyvin lähellä Kärppien viime kauden sentteristöä:
1. Paajanen ja Lasu ovat hyvin samankaltaisia ja samantasoisia pelaajia.
2. Lundell on tasoltaan verrattavissa Kupariin
3. Jääskä ja Kristof ovat erityylisiä pelaajia, mutta Jääskä voi hyvinkin pelata yhtä tehokkaan kauden kuin Kristof pelasi viime kaudella.
4. Keränen/Nykopp -parivaljakko on hyvin verrattavissa Humalojaan.

Minä luotan Jääskään sentterinä todella paljon. Eiköhän hänelle ole luotu selkeä urapolku HIFK:ssa ja ensi kaudella se tarkoittaa 3.sentterin roolia jonkinmoisella ylivoima-ajalla. Toivon Jääskälle +15 minuutin peliaikakeskiarvoa.

Edit. Korjasin Jääskän peliaikaodotetta 14-15min -> +15min. Jääskähän pelasi jo viime kaudella runkosarjassa 15 min/peli ja pudotuspeleissä 16 minuuttia/peli.
Periaatteessa olet kyllä jäljillä. Täällä ei vaan monikaan usko Nykoppin pelaavan edes 10 ottelua ensi kaudella. Siksi tuo koko korttitalo kaatuu pahimmillaan yhteen loukkaantumiseen. Todella isolla riskillä taas mentäisiin.
 
Viimeksi muokattu:

WPK

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK , Chicago Blackhawks, Leeds United
Kaksi kolmesta tulososaston sentteristä potentiaalia odottaen on aivan liian iso riski mestaruudesta taistelevalle jengille varsinkin kun molempien lähtötaso pisteiden valossa on noin vaatimaton kuin Lundell&Jääskällä on. Yhtä kyllä voidaan realistisesti ajaa sisään, kuten Kärpätkin juuri teki. Eikä se yksikään (Kupari) sitten playoffseissa paljoa tehoille päässyt.

Yksi VL-sentteri tuohon tarvitaan ja ei yhtään sitten harmittaisi, vaikka sekä Lundell että Jääskä nousisivat uudelle tasolle keskellä. Lundell sitä paitsi missaa pelejä nuorten MM:n takia ja HIFK:n perinteinen vemppaosasto on turhan usein huolella miehitetty.

PS. Kenelle kelpaisi mestarien playoffsien paras maalintekijä (Tavi) HIFK:n ykkössnaipperiksi? Meinaan, että joku MVP-pysti ei välttämättä kerro ykkössentteri Paajasen pistepotentiaalista, kun kuitenkin oli runkosarjan pistepörssin 61. ja piste-ennätyksensä on 35 pojoa. Nyt playoffseissa 18 peliin 4+4 oli jatkoa keskivertotahtiinsa. Hieno pelaaja, mutta ei niin huikea, että olisi varaa antaa löysää muiden senojen osalta.
 

Barney

Jäsen
Yhtä kyllä voidaan realistisesti ajaa sisään, kuten Kärpätkin juuri teki. Eikä se yksikään (Kupari) sitten playoffseissa paljoa tehoille päässyt.
Kärpillä oli viime kaudella top-3 sentterien joukossa Kuparin lisäksi Kristof, jolla ei ollut mitään näyttöjä Slovakian liigaa tasokkaammasta sarjasta. Eiköhän se Kristof siis ollut ihan samanlainen kysymysmerkki kuin Jääskäkin olisi.
 

Postinjakaja

Jäsen
Suosikkijoukkue
En gång IFK, alltid IFK.
Itse uskon, että Jääskästä tulee todella hyvä kahden suunnan sentteri ja yllättää meidät kaikki jopa ensi kaudellakin.

Aloituksia voi treenata ja muut avut on jo kohdillaan.

Hassua kyllä itse kaipaan tuonne jengiin sitä varmaa nelosen rouhija/aloittaja -sentteriä.
 

Vpiiroi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Toronto Maple Leafs,
Toinen kolmosen sentteri ei tekisi kyllä pahaa. Jääskä ja Lunkka ovat nuoria ja kehittyviä pelaajia, joille voi tulla jaksoja, että homma ei suju. Silloin olisi hyvä olla joku joka voi ottaa keskushyökkääjän paikan välillä.
Voivathan he aloittaa keskellä vaikka 50% ajasta. Tätä tehdään NHL:n puolella kyllä ainakin.

Lisäksi Lunkka on poissa vuoden vaihteessa, jolloin parhaimmillaan meillä on kasassa Paajanen, Jääskä, Nykopp, Keränen. Todennäköisesti Nykopp on tuosta pois, joten Åsten ottanee sen paikan. Tuo on siis parhaimmillaan kun Lundell on poissa.
Jääskä ja Lunkka mua ei pelota yhtään, mutta aika kapea on keskusta vielä, ei kestä edes yhtä loukkaantumista. Eiköhän sinne joku tule vielä.
(Koivisto/Pitkänen tason yläpuolelta toivottavasti)
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: WPK
Kärpillä oli viime kaudella top-3 sentterien joukossa Kuparin lisäksi Kristof, jolla ei ollut mitään näyttöjä Slovakian liigaa tasokkaammasta sarjasta. Eiköhän se Kristof siis ollut ihan samanlainen kysymysmerkki kuin Jääskäkin olisi.

No en kyllä ihan lähtisi vertaamaan Jääskää ja Kristofia. Kristofissa oli kyllä kiistatta suurempi floppiriski, mutta toisaalta myös upside oli suurempi. Kristof oli kuitenkin pelannut mm-kisat ja olympialaiset Slovakian paidassa ja sijoitus Slovakian liigan pistepörssissä oli toinen. Juuri tuollaista hakua kaipaisin HIFK:hon. Ei tarvitse olla kiistaton ykkössentteri, mutta hyvin scoutattu ison upsiden pelaaja, jonka vahvuudet kiekollisessa pelissä.
 

Konalan Kettu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Mun mielestä Jääskän ongelma on rajalliset kiekolliset taidot. Toki niitä pystyy vielä tuossa iässä kehittämään. Jääskän vahvuus on hyvässä fysiikassa: kunnosta ja voimasta ei jää homma kiinnni. Tavallaan kaveri on kapteenimme jalanjäljillä.
 

Barney

Jäsen
No en kyllä ihan lähtisi vertaamaan Jääskää ja Kristofia. Kristofissa oli kyllä kiistatta suurempi floppiriski, mutta toisaalta myös upside oli suurempi. Kristof oli kuitenkin pelannut mm-kisat ja olympialaiset Slovakian paidassa ja sijoitus Slovakian liigan pistepörssissä oli toinen. Juuri tuollaista hakua kaipaisin HIFK:hon. Ei tarvitse olla kiistaton ykkössentteri, mutta hyvin scoutattu ison upsiden pelaaja, jonka vahvuudet kiekollisessa pelissä.
Noita Slovakian liigan pisteitä en lähtisi liikaa tuijottelemaan, sillä kyseessä on kuitenkin selvästi Liigaa heikkotasoisempi sarja. Vaikka Kristof tekikin siellä ihan hyvät tehot, niin vertailuna esimerkiksi vuotta aiemmin KalPaan siirtynyt Mathew Maione teki puolustajan tontilta samat tehot kuin Kristof. Jos Jääskä saa pelata hyvien laiturien kanssa, niin ihan hyvin hänkin voi tehdä ensi kaudella sen +35 tehopistettä. Riskinsä tuossa sentteriosastossa olisi, mutta ihan samalla tavalla riskejä oli myös Kärppien sentteriosastossa ennen kauden alkua, mutta kauden edetessä se osoittautuikin erinomaiseksi, kun organisaatiossa luotettiin pelaajien kehittymiseen.

Itse olen ihan samaa mieltä kuin @McTorso siitä, että kauden alkaessa Lundellin, Jääskän ja Nordgrenin pitäisi olla IFK:n kolmessa ensimmäisessä ketjussa. Heidän kohdallaan puhutaan kuitenkin sen tason talenteista, että heistä kuka tahansa voi nousta jo ensi kaudella ihan Liigan parhaiden pelaajien joukkoon. Jos jostain syystä joku floppaisikin, niin kesken kauden on varmasti mahdollista löytää korvaaja ainakin IFK:n resursseilla. Tuossa on mahdollista saada hinta-laatusuhteeltaan ihan ylivoimaisen hyviä ratkaisupelaajia joukkueeseen ja se on samalla viesti muille organisaation lupauksille, että heillä on mahdollisuus murtautua isoon rooliin IFK:ssa.

Tuo sentteriosasto on IFK:lla vähän ongelmallinen, kun Nykopp tuskin pysyy kasassa, mutta itse hankkisin tuohon vain jonkun laadukkaan nelossentterin. Jos kävisi niin, että Turunen lähteekin Pohjois-Amerikkaan, niin harkitsisin hänen korvaamistaan sentterillä, jolloin Jääskän voisi siirtää laituriksi. Onhan tuo IFK:n hyökkääjistö jo tällä hetkellä todella kova. Jos tuohon tulee vielä yksi kova sentteri, niin se automaattisesti pienentää Lundellin, Jääskän ja Nordgrenin rooleja.
 

-Kantor-

Jäsen
Suosikkijoukkue
IFK
Lundell, Jääskä ja Nordgren ovat noista ne pelaajat, joille oikeasti pitää antaa vastuuta ja kunnolla. Palkkio voi olla melkoinen. Olisi hulluutta olla valjastamatta moinen potentiaali. Hienoa, jos täällä kukaan ei ole heidän isoa roolia HIFK:n joukkueessa vastustamassa. Minä olen ymmärtänyt tämän asian ilmeisesti väärin. Ymmärsin alkuun, että täällä olisi ilmassa myös sen suuntaisia ajatuksia, ettei suurta ja mahtavaa HIFK:ta saa potentiaalin varaan rakentaa.

Salmelainen on aloittanut tulevan kauden joukkueen rakentamisen jopa hämmentävän hyvin. Hän on hommannut ykkössentterin(Paajanen), ykköslaiturin(Turunen), ykkösmaalivahdin(Tuohimaa) ja ykköspuolustajan(Kousa). Heistä jokainen on Liigaan aivan eliittipelaaja.

Täällä on osa nimimerkeistä kirjoittanut kovin siitä, ettei HIFK:n keskikaista ole riittävä. Mielestäni HIFK:n sentteristö on hyvin lähellä Kärppien viime kauden sentteristöä:
1. Paajanen ja Lasu ovat hyvin samankaltaisia ja samantasoisia pelaajia.
2. Lundell on tasoltaan verrattavissa Kupariin
3. Jääskä ja Kristof ovat erityylisiä pelaajia, mutta Jääskä voi hyvinkin pelata yhtä tehokkaan kauden kuin Kristof pelasi viime kaudella.
4. Keränen/Nykopp -parivaljakko on hyvin verrattavissa Humalojaan.

Minä luotan Jääskään sentterinä todella paljon. Eiköhän hänelle ole luotu selkeä urapolku HIFK:ssa ja ensi kaudella se tarkoittaa 3.sentterin roolia jonkinmoisella ylivoima-ajalla. Toivon Jääskälle +15 minuutin peliaikakeskiarvoa.

Edit. Korjasin Jääskän peliaikaodotetta 14-15min -> +15min. Jääskähän pelasi jo viime kaudella runkosarjassa 15 min/peli ja pudotuspeleissä 16 minuuttia/peli.

Tässä tullaan siihen, että moni olisi valmis tarjoamaan Jääskälle varmasti suurempaakin vastuuta kuin paikkaa kolmosketjussa. Mutta tällöin se ei ole sentterin tontilla. Esimerkiksi aiemmin esille noussut nuorisoketju "Jääskä - Lundell - Nordgren" voisi olla roolituksiltaan todella mielenkiintoinen koostumus jo pelkästään sen takia, että yhteistä historiaa löytyy myös junnupuolelta. Täytyy myös muistaa, että yhden laatusentterin hankkimisen myötä mahdollisesti rapakon taakse siirtyvän Turusen korvaaminen ei olisi niin akuutti asia ja jos/kun myös Nordgrenille halutaan antaa kunnon mahdollisuus edarissa.

Jääskän vertaaminen Kristofiin ontuu mielestäni jo siinä, että Jääskä on yhden kauden ajan lähinnä harjoitellut keskushyökkääjänä pelaamista eikä sellaisia näyttöjä vielä juurikaan ole, että homma kyseisessä roolissa toimisi riittävällä tasolla. Hyvä toki niin, että on edes harjoitellut, sillä loukkaantumisia tulee ja tällöin tarvitaan laitahyökkääjiä, jotka kykenevät suoriutumaan myös keskellä. Toiseksi Kristof on käsittääkseni pelannut sentterinä jo useammalla kaudella, kyseinen pelipaikka tukee pelaajan vahvuuksia ihanteellisesti ja takana on Slovakian liigan pistepörssin 2. sija, Olympialaiset sekä Slovakian joukkueen sisäisen pistepörssin 2. sija MM-kisoissa. Mielestäni "hieman" eri lähtökohdat liigajoukkueen 3. senteriksi kuin Jääskällä.

Lisäksi, mitä tulee vertaukseesi Kärppien viime kauden keskikaistaan Lasu - Kupari - Kristof - Humaloja, niin täytyy muistaa, että laskit IFK:n ns. vakiosenttereihin Nykoppin, joka pelasi viime kaudella playoffsit mukaanlukien 22 ottelua (päin helvettiä) ja jonka loukkaantumishistoria on muutenkin aivan hirveä. Mitään ei pitäisi laskea sen varaan, että hän yhtäkkiä pysyisi kasassa ja pelaisi onnistuneen kauden, sillä kuten todettua, leveyttä keskikaistalla ei juurikaan ole. Viime kauden Kärpistä löytyi kuitenkin edellä mainitun nelikon lisäksi mm. Heponiemeä ja Pyörälää, joilla ei ole mitään ongelmaa pelata laadukkaasti keskushyökkääjän tontilla.

Yksi ns. vakaa laatusentteri sisään eikä Turusen mahdollinen rapakon taakse siirto olisikaan välttämättä katastrofi vaikkei korvaajaa heti löytyisikään:

Saarinen - Paajanen - Kangasniemi
Jääskä - Lundell - Nordgren
Sallinen - X - Dyk
Petrell - (Nykopp)/Keränen - (Keränen)/Tallberg
 
Viimeksi muokattu:

mixu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hifk
Nykopista vielä se että ei riitä että' pysyy kasassa. Pitäisi vielä edes jotenkin pärjätä siellä kaukalossa. Miehellä ollut niin paljon loukkeja että selvästi näkee sen jo pelistä. Toivottavasti saa kesän harjoitella terveenä niin olisi edes jotain pohjaa syksyn peleihin. Viime kaudet pelit mitä pelasi olivat todella heikkotasoisia ja siitä kertoo tilstotkin omaa kieltään. Nykopin lähes koko ura on ollut rikkonainen ja se varmaan kertoo että kroppa ei vaan kestä tai jotain tehdään jatkuvasti väärin harjoittelussa.
 

Postinjakaja

Jäsen
Suosikkijoukkue
En gång IFK, alltid IFK.
Mun mielestä Jääskän kiekolliset taidot on ihan riittävät kolmosen kahden suunnan sentteriksi. Oli kuitenkin Kärppiä haastaneen kokoonpanon kakkossentteri keväällä. Ja kuten @Stigu pointtasi tilastojen valossa ongelma ei ollut paikkojen luonti vaan se maalinteko.

Mutta siis ehdottomasti sisään vielä yksi sentteri. Se on ihan selvä, että tarvitaan jo Lunkan kisapoissaolon ja todennäköisen jonkun pelaajan loukin takia. Mutta kun katsoo minkälaista taitoa tuonne laitaan on hommattu ja kuinka hyvin sinne vielä jonkun "Salmisen" saa tammikuussa, niin enemmän mä sitä hyvää aloittajaa ja oman pään pelaajaa kaipaan. Muuten tulee Paajaselle väsy, kun pelaa vikat 5 minuuttia kun yritetään voittaa peli maalin johtoasemassa.
 

Apassi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Lundell, Jääskä ja Nordgren ovat noista ne pelaajat, joille oikeasti pitää antaa vastuuta ja kunnolla. Palkkio voi olla melkoinen. Olisi hulluutta olla valjastamatta moinen potentiaali. Hienoa, jos täällä kukaan ei ole heidän isoa roolia HIFK:n joukkueessa vastustamassa. Minä olen ymmärtänyt tämän asian ilmeisesti väärin. Ymmärsin alkuun, että täällä olisi ilmassa myös sen suuntaisia ajatuksia, ettei suurta ja mahtavaa HIFK:ta saa potentiaalin varaan rakentaa.

Ehdottomasti pitää antaa vastuuta. Tässä isossa kuvassa vaan pitää ymmärtää se, että lukumääräisesti senttereitä on liian vähän ja Jääskä sekä Lundell eivät voi vetää kahdestaan kolmea sentteriroolia, vaikka olisivat kuinka lupaavia. Vaikka HIFK hankkii yhden sentterin lisää, niin silti Jääskälle ja Lundellille jää tilaa kasvaa. Lundell on ensi kaudella 1-3 sentteri. Roolin hän omilla peliesityksillään itse ansaitsee. Lisäksi YV-aika lienee saletissa. Nordgren ei liene vielä alkukaudesta 100% kunnossa, mutta jos/kun siihen pääsee, niin hänellekin kyllä on juuri sen mukainen rooli edelleen tarjolla, kun mies vain kykenee ottamaan. Oma visio olisi juurikin se, että yksi keskushyökkääjä sisään ja terveellä rosterilla Jääskä voisi pelata laidalla, koska neloseen miestä ei kannata pääsääntöisesti laittaa. Yksikin poissaolo keskikaistalta, niin Jääskä pelaisi 1-3 ketjujen keskellä ja niitä tulee olemaan jo Lundellin junnukisojen ja HIFK:n keskimääräisen loukkaantumistilanteen takia. Pelaajille olisi roolia tarjolla ja HIFK:n rosteri olisi hyvin muovautumiskykyinen, joka HIFK:n loukkaantumismäärillä on elinehto. Monella edelliskaudella on menetetty älytön määrä pisteitä siihen runkosarjassa, että on jouduttu pelaamaan rosterilla, jossa oikeastaan kukaan ei pelaasellaisessa roolissa, kun pystyy. Saat kaksikin ehjää kentällistä oikeiden pelipaikkojen pelaajia kasaan, niin pelaat pisteistä kuitenkin.

Päättyneellä kaudella vedettiin esimerkiksi tämmöisellä kokoonpanolla Oulussa: Kokoonpanot | Kärpät - HIFK 29.12.2018 | Liiga

Yksi hyökkäyskentällinen oli sellainen, jota voi sanoa liigatasolle sopivaksi. Kolme muuta oli sellaisia, että ei oikein voi edes oikein roolituksia ajatella. Yllättäenhän HIFK:n paras oli kuitenkin tuossa pelissä Jääskän johtama nelonen ja suurimmaksi osaksi Jääskän ansiosta.
 

Postinjakaja

Jäsen
Suosikkijoukkue
En gång IFK, alltid IFK.
Mä olen täysin eri mieltä siitä, että Jääskän pitäisi mukamas pelata laidassa kauden alussa.

Jääskän nimenomaan pitää nyt pelata kaikki mahdolliset pelit keskellä ja kehittyä siinä roolissa koska siihen on oikeasti potentiaalia.

Kyllä sitä kerkiää sitä laiturin paikkaa treenata myöhemminkin, mutta ikävämpi se on keväällä taas laittaa Jääskä keskelle loukin takia jos on koko syksyn pelannut laidassa.

Näitä senttereitä pitää osata kasvattaa itse. Keskikaistan ostaminen muualta tulee vuosien saatossa todella kalliiksi.
 

Petrell#32

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Mikael Granlund
Ensin ollaan sitä mieltä, että Jääskälle on pakko saada jatkosopimus, ettei usko mene seurajohtoon. Tämän jälkeen kuitenkin kyseenalaistetaan pelaajan tärkeä rooli joukkueessa. Kesä on saapunut Jatkoajan ifk-palstalle.
 

ultrar

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Arsenal
Jotenkin olen kuvitellut, että ainakin jo C-junnuista lähtien koetetaan löytää pelaajat oikeisiin rooleihin, niin myös HIFK:ssa. Sieltä voisi ajatella löytyvän näitä senttereitä, joiden ominaisuudet sopivat tähän rooliin. Nyt laiturista pitää ehdottomasti kasvattaa vuosien saatossa sentteri. En osta tuota, mutta silti toivon, että Jääskä onnistuu tässä nopeammin, kuin kahdessa kolmessa vuodessa.

Jos Jääskän vahvuudet ovat ainakin vielä laitahyökkääjänä, niin miksi hänestä ei yritetä kasvattaa todella vahvaa pelaajaa siihen rooliin? Tähän olisi mielestäni myös potentiaalia. Miksei myös sentterin rooliin, mutta se vaatinee pidemmän ajan ja riskit pelaajan kannalta ovat suuremmat.

Täällä mainittiin myös, että opetetaan joku aloittamaan hyvin. Se ei muuten välttämättä onnistu, niin että Jääskästä saataisiin huippu tähän rooliin. Jos onnistuisi, niin senhän voisi tehdä kaikille kenttäpelaajille.
 

Postinjakaja

Jäsen
Suosikkijoukkue
En gång IFK, alltid IFK.
Jotenkin olen kuvitellut, että ainakin jo C-junnuista lähtien koetetaan löytää pelaajat oikeisiin rooleihin, niin myös HIFK:ssa. Sieltä voisi ajatella löytyvän näitä senttereitä, joiden ominaisuudet sopivat tähän rooliin. Nyt laiturista pitää ehdottomasti kasvattaa vuosien saatossa sentteri. En osta tuota, mutta silti toivon, että Jääskä onnistuu tässä nopeammin, kuin kahdessa kolmessa vuodessa.

Jos Jääskän vahvuudet ovat ainakin vielä laitahyökkääjänä, niin miksi hänestä ei yritetä kasvattaa todella vahvaa pelaajaa siihen rooliin? Tähän olisi mielestäni myös potentiaalia. Miksei myös sentterin rooliin, mutta se vaatinee pidemmän ajan ja riskit pelaajan kannalta ovat suuremmat.

Täällä mainittiin myös, että opetetaan joku aloittamaan hyvin. Se ei muuten välttämättä onnistu, niin että Jääskästä saataisiin huippu tähän rooliin. Jos onnistuisi, niin senhän voisi tehdä kaikille kenttäpelaajille.

No tähän pari huomiota:

Junnuja seuraava frendini sanoi, että Jääskä pelasi junnuna keskushyökkääjää ja siirrettiin nopeutensa takia laitaan. Siitä johtunee myös tuo kaverin pelityyli pelata hieman nöyrän oman pään pelin kautta.

Ja Bobby Leino opetteli aloittamaan Elkinsin johdolla. Kyllä mä uskon, että nimenomaan tuota aloitustaitoa voi opiskella myöhemmällä iällä. Sen sijaan keskushyökkääjälle ominaista kentän kokonaisvaltaista tilan käyttöä ja oman pään peliä ei niinkään. -Ja nämä jälkimmäiset on Jääskällä nimenomaan hyviä olemaan hyvä kahden suunnan keskushyökkääjä.

Mutta katsellaan. Itse uskon kaveriin kuten Ville Peltonen uskoi. Villehän sen liigaan lähetti.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös