Ehdotus kilometrikorvauksien leikkaamisesta

  • 46 774
  • 330

Ruutuässä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Ei pitäisi toimia noin. Kilometrikorvausten pitää kattaa työajon kustannukset, ei kaikkia autoilun kustannuksia.
Kirjoitin ehkä huonosti, mutta tarkoitin, että pitäisi toimia niin, että kattaa työajot eikä enempää. Uudistuksen myötähän korvaus pienenee sen 15 tkm jälkeen, nykyinen malli kattaisi siis kaikki ajot, mutta ehdotuksen mukainen vain työajon.
 

Kimmo_Ahteri

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Paljon jengi oikein ajelee työajoja? 50t km/vuosi tarkoittaisi sitä että ajellessa keskimäärin 80km/h istuisi joka päivä autossa 2-3h. Milloin ne varsinaiset työt tehdään? Ja jos ajelee 50t km/vuosi niin ketä huvittaa enää ajaa autolla omalla vapaa-ajallaan? Ne jotka saa kilometrikorvaukset 50t km osalta vuodessa ovat aika harvassa. Mun kollegoillani tulee duuniajoa n.25t km vuodessa enkä jaksa uskoa että muissa firmoissa keskimääräinen duuniajo olisi paljoa sen enempää.

Firmamme työsuhdeautopolitiikka sisältää omavalintaisen auton jonka hintaraja on n. 40t€. Mutta saa toki valita halvemmankin auton mutta aika harva siihen on tarttunut. Yleensä työntekijä tuppaa valitsemaan parhaimman mahdollisen kärryn ihan hintarajan yläpäästä, mutta nämä kaverit ovat yleensä "automiehiä" joilla auto on jonkin sortin statussymbooli. Valintakriteerinä ei ikinä ole taloudellisuus tai vähäinen kulutus. Näillä kavereilla työpaikan autopolitiikka on ollut varsin merkittävä kriteeri työnhaussa.

Mä oisin kanssa valmis luopumaan koko kärrystä, mutta huonot bussiyhteydet pk-seudulla puoltavat vielä toistaiseksi työsuhdeauton pitämistä työn luonteen ohella. Omia ajoja tulee jotakin 5000km/vuosi ja laskeskelin että se maksaa n.40c/km. Jos ajaisi vielä vähemmän niin kaksi kilometriä veisi liksasta aina 1€. Vaikka autolla ei ajaisi omia ajoja kilometriäkään, taitaisi verottaja napsasta liksasta silti n.200€/kk. Se taitaa vastata aika hyvin 30t€ auton kuukausittaisia kiinteitä kustannuksia?
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Kirjoitin ehkä huonosti, mutta tarkoitin, että pitäisi toimia niin, että kattaa työajot eikä enempää. Uudistuksen myötähän korvaus pienenee sen 15 tkm jälkeen, nykyinen malli kattaisi siis kaikki ajot, mutta ehdotuksen mukainen vain työajon.

Selvä homma. Luin tosiaan väärin.
 

stunt cock

Jäsen
Suosikkijoukkue
San Jose Sharks, HPK
En nyt ymmärrä miten progressiivinen verotus liittyy kilometrikorvauksiin. Palkka saadaan tehdystä työstä ja kilometrikorvaukset korvaavat omalla autolla ajamisesta koituvat kulut, näillä kahdella ei pitäisi olla mitään tekemistä toistensa kanssa. Ja sinun päätelmäsi on nimenomaan veronkiertoa, turha sitä on kieltää.
Progressiivinen verotus liittyy siihen, että valitat kilometrikorvausten olevan verotonta palkkaa ja täten joutuvasi maksamaan suhteessa suuremman osan palkastasi veroa. Jos tulot ovat tarpeeksi suuret, veroa joutuu maksamaan suhteessa keskiverto keijoon verrattuna reilusti suuremman osan palkasta. Perus valittajana tietysti valitat siitä, että joudut maksamaan tienesteistäsi suhteessa enemmän veroa, kuin silloin jos osa tienesteistäsi olisi kilometrikorvauksia. Valittajana et kuitenkaan ota huomioon sitä, jokatapauksessa jotkut kuitenkin joutuvat maksamaan keskiverto kekeä suuremman osuuden palkastaan verottajalle. Onko näillä riku rikkailla oikeus valittaa keskiverto keijon suhteessa kevyemmästä verotaakasta? Vai onko tämä sitten jo eri asia? Valittajan mielestä tietysti tämä on eri tilanne, kun hyötyjänä on itse valittaja.

Tuossa kiteytät itse tuon tämän hetkisen ongelman. Roposia tienataan työtätekemällä, mutta niistä ei makseta veroa. Miksi osan työstä tehdystä palkasta pitäisi olla verotonta?
Kilometrikorvaukset eivät ole palkaa vaan korvaus oman auton käytöstä. Miksi hyvä tuloiset joutuvat maksamaan suhteessa enemmän veroa?


Kolmella kympillä saa komeasti kiesin, jolla nuo kilometrit ajaa. Jos haluaa alleen parempaa, pitää hankkiutua duuniin, jossa sellaisen voi palkallaan hankkia. Verottomat oman auton käyttökorvaukset eivät ole sitä varten.
Ymmärrän hyvin, että väärinkäytökset rassaavat. Jos on duunissa josta pätäkkää riittää hyvinkin 50 000 euron autoon ja kilometrikorvauksia tulee suhteellisen vähän, miksi verottomat korvaukset auton käytöstä eivät saisi kattaa kuluja?
 

Vesuri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vyborg Jesters
Mitä jos kaikki ajot ovat työajoa? Millaista mallia ehdotat ettei yksittäiset henkilöt pysty nettoamaan kilometrikorvauksilla?
Firman auto alle ilman autoetua. Ei ole menoja, ei tosin tulojakaan auton käytöstä.

Kilometrikorvaukset eivät ole palkaa vaan korvaus oman auton käytöstä. Miksi hyvä tuloiset joutuvat maksamaan suhteessa enemmän veroa?
Ei ole palkkaa, mutta sinä tunnut nitä edelleenkin jonkinlaisena palkanlisänä ja korvauksena autossa istumisesta pitävän:

Toinen tekee työtä maksaa täydet verot, mutta saa siihen muutaman roposen päälle verottomasti. Nämä extra roposet on hankittu työtätekemällä ja laskennoista riippuen eivät ole mitään miljoonia.
Miten voi maksaa täydet verot, jos saa työnteostaan verottomia roposia päälle? Kilometrikorvauksien ei pitäisi olla mikään tienesti, vaan korvaus.

Jos on duunissa josta pätäkkää riittää hyvinkin 50 000 euron autoon ja kilometrikorvauksia tulee suhteellisen vähän, miksi verottomat korvaukset auton käytöstä eivät saisi kattaa kuluja?
Kilometrikorvauten tulee kattaa auton käyttökulut, ei hankintakuluja. Verollisilla tienesteillään jokainen hankkikoon juuri sellaisen auton johon on varaa ja jonka haluaa. Se ei minua hetkauta millään lailla.
 
Heti kun tänne ilmoittautuu ainakin kaksi, jotka ovat ostaneet auton jota käyttävät vain (ulkopuolisen) työnantajan ajoihin, niin keskustelu saa uusia vireitä. No, ei sellaisia ole.

Aloittaessani nykyisen työni en omistanut autoa, oli itse asiassa viikko aikaa hommata auto jolla pystyn hoitamaan duuniajot noin 70 kilometriä päivässä. Olen ostanut auton vain työkaluksi ja olen myös tyytyväinen että kilometrikorvaukset kattavat kaikki autoiluni kustannukset, olisihan se täysin järjetöntä maksaa siitä että voisin tehdä työtäni. Omaa ajoa minulla kertyy muutama tuhat kilometriä vuodessa mihin voisin hyvin käyttää julkisia, pummata kavereilta talvella kyydin treeneihin tai lainata mutsin autoa. Kesäaikaan liikun paljon fillarilla. Kuulun siis siihen pieneen vähemmistöön joka kustantaa autoilun kilometrikorvauksilla ja täten minulla on vapaa-ajalla "ilmainen" auto käytössä. Toki voisin ottaa firman auton mutta en näe järkeä kasvattaa veroprosenttiani ja maksaa parkkipaikasta työkalun takia, ehkä jonain päivänä sen kuitenkin teen kun haluan kerryttää eläkettäni ajamalla työsuhdeautolla.

Pidän työstäni ja saan kohtuullista palkkaa, edut ovat mielestäni hyvät. Jos ajokilometrini vähenevät ei minulla ole enää varaa pitää autoa, silloin otan lopputilin ja siirryn muihin hommiin lähelle kotiani, helppoa. Tässä ketjussa on ollut paljon huutelua asioista mutta hyvin vähän ehdotuksia uudeksi käytännöksi, itse kannatan uutta ehdotettua mallia vaikka vuodessa saankin vähemmän rahaa. Ehdotus vaikuttaa oikeudenmukaiselta eikä kilometrikorvausten veronalaiseksi laittamisessa ole mitään järkeä, silloin puhutaan palkasta jolloin työnantajan kustannukset nousevat kohtuuttomiksi.

Koittakaa nyt hyvät ihmiset nähdä muitakin pointteja vaikka se naapurin uudenkarhea Passatti vähän sokaiseekin.
 

ukkometso

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Omaa ajoa minulla kertyy muutama tuhat kilometriä vuodessa mihin voisin hyvin käyttää julkisia, pummata kavereilta talvella kyydin treeneihin tai lainata mutsin autoa.

Ajat omaa ajoa, pummaat kyydin (tarvitset jonkun toisen merkonomin autoa) tai lainaat mutsin autoa (taas käytät), eli ei tullut ensimmäistä bongausta. Edelleen väitän, ettei kenelläkään työsuhteessa olevalla ole autoa vain työtä varten. Ja silloin jo kustannuksia pitää jakaa myös siviilikäytölle.
 

Vesuri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vyborg Jesters
Aloittaessani nykyisen työni en omistanut autoa, oli itse asiassa viikko aikaa hommata auto jolla pystyn hoitamaan duuniajot noin 70 kilometriä päivässä. Olen ostanut auton vain työkaluksi ja olen myös tyytyväinen että kilometrikorvaukset kattavat kaikki autoiluni kustannukset, olisihan se täysin järjetöntä maksaa siitä että voisin tehdä työtäni. Omaa ajoa minulla kertyy muutama tuhat kilometriä vuodessa mihin voisin hyvin käyttää julkisia, pummata kavereilta talvella kyydin treeneihin tai lainata mutsin autoa. Kesäaikaan liikun paljon fillarilla. Kuulun siis siihen pieneen vähemmistöön joka kustantaa autoilun kilometrikorvauksilla ja täten minulla on vapaa-ajalla "ilmainen" auto käytössä. Toki voisin ottaa firman auton mutta en näe järkeä kasvattaa veroprosenttiani ja maksaa parkkipaikasta työkalun takia, ehkä jonain päivänä sen kuitenkin teen kun haluan kerryttää eläkettäni ajamalla työsuhdeautolla.
Eli et siis kuulu tähän peräänkulutettuun ryhmään joka käyttää omaa autoaan pelkkiin työajoihin. Mitä muuta haluat viestilläsi tuoda esille kuin sen, että kilometrikorvaukset kattaa myös vapaa-ajan autoilusi?

Veroprosenttisi ei nouse mihinkään, jos ajat pelkkiä työajoja. Ei nouse verotettava tulokaan. Parkkipaikkaa et tarvitse, koska pelkässä työkäytössä olevaa autoa ei tarvitse kotipihaan ajella.

Pidän työstäni ja saan kohtuullista palkkaa, edut ovat mielestäni hyvät. Jos ajokilometrini vähenevät ei minulla ole enää varaa pitää autoa, silloin otan lopputilin ja siirryn muihin hommiin lähelle kotiani, helppoa.
Kilometrikorvausten tarkoitus ei ole mahdollistaa auton pitoa. Niiden tarkoitus on korvata oman auton työkäytöstä aiheutuneet kulut. Kaiken hyvän päälle vaikuttaa sille, että sotket autuaasti työmatkakulut ja työajot keskenään.
 

Rommeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Pale Knuckles - EASHL, Україна
Kertokaapa nyt pilkunviilaajat, oletteko kateellisia niille jotka saavat kilometrikorvauksia vai minkä hemmetin takia jaksatte vängätä? Sijassanne keskittäisin kyllä suuren tarmoni suurempiin yhteiskunnan epäkohtiin. Toki hyttysiä on kiva haulikolla ammuskella, mutta kuitenkin...

Edit. Olisitteko itse esimerkiksi valmiita leikkaamaan palkkaanne roimasti, jos tällaista alettaisiin esittämään? Tässä on vaan tarkoitus kertoa, ettei saavutetuista eduista olla yleensä valmiita luopumaan/leikkaamaan.
 

Vesuri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vyborg Jesters
Kertokaapa nyt pilkunviilaajat, oletteko kateellisia niille jotka saavat kilometrikorvauksia vai minkä hemmetin takia jaksatte vängätä? Sijassanne keskittäisin kyllä suuren tarmoni suurempiin yhteiskunnan epäkohtiin. Toki hyttysiä on kiva haulikolla ammuskella, mutta kuitenkin...

Edit. Olisitteko itse esimerkiksi valmiita leikkaamaan palkkaanne roimasti, jos tällaista alettaisiin esittämään? Tässä on vaan tarkoitus kertoa, ettei saavutetuista eduista olla yleensä valmiita luopumaan/leikkaamaan.
Alallani (metsäalalla) kertyy vuosittain varsin paljon ajokilometrejä riippuen toki työtehtävästä. Suunnitteilla oleva uudistus vaikuttaisi omiin korvauksiini, mutta joskus on ajateltava muutakin kuin omaa napaansa. Mielestäni ei ole oikeudenmukaista se, että joillakin aloilla tai joissakin työtehtävissä maksetaan käytännössä perusteetonta verotonta palkan lisää.
 

Ruutuässä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Koko teksti.
Olet siis hankkinut auton työn takia ja kustannat sen kilometrikorvauksilla. Ei siinä mitään väärää olekaan ja se on edelleen uuden ehdotuksen mukaan mahdollista. Jos kilsoja tulee 15 tkm vuodessa, saa lähes saman korvauksen kuin tähänkin asti. Sen jälkeen korvaus pienenee, sillä enemmän ajavalla kulu kilometriä kohden alkaa pienentyä. Näin ollen kaikki auton kustannukset työajojen takia on katettu. Ikävämpi tilanne olisi se, että tarvitsee auton pelkästään töitä varten, mutta ajoa tulee vähän ja korvaus ei riitä kattamaan auton käyttöä. Se ei kuitenkaan kuulu tähän keskusteluun.

Keskustelun pointti on kuitenkin siinä, että nykyisellä järjestelmällä paljon ajavat tienaavat maksamatta veroa. Kyse ei ole kateudesta vaan siitä, että tiukassa taloustilanteessa säästöjä haetaan kaikesta mahdollisesta ja tällainen veroton tienaaminen autolla on yhtä järjetön asia kuin se, että kreikkalaiset saavat eläkettä kuolemansa jälkeenkin. Asia ymmärrettävästi herättää närää, koska tähän mennessä moni on pystynyt tienaamaan vähän ylimääräistä ja kompensoimaan sillä huonoa tai keskinkertaista palkkaansa. Tämän asian ymmärtäminen tuntuu olevan joillekin aika vaikeaa ja en nyt tarkoita sinua, vaikka tekstiäsi lainasinkin.
 

Rommeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Pale Knuckles - EASHL, Україна
Suunnitteilla oleva uudistus vaikuttaisi omiin korvauksiini, mutta joskus on ajateltava muutakin kuin omaa napaansa.

Aika isolla osalla ihmisistä ei ole varaa juurikaan ajatella muuta kuin sitä omaa napaansa. Jos tosiaan tuntuu siltä, ettei niiden kilometrikorvausten saaminen ole perusteltua, voithan toki jättää ne laskuttamatta tai laskuttaa pienemmästä kilometrimäärästä. ;)
 

#76

Jäsen
Mikäli ehdotus tuollaisenaan toteutuu, niin seuraavassa työehtosopimusneuvottelussa varmaan ruoditaan pelisääntöjä että kuka viime kädessä leikin maksaa. Joko työantajat maksavat jatkossa vain verottajan ilmoittamien summien mukaan, työantajat maksavat yli 15tkm ajaville kaikista kilsoista täyden korvauksen jolloin ylimenevästä osasta työntekijä maksaa verot tai työantaja maksaa lisäkorvausta tarpeeksi ettei työntekijän saama nettosumma muutu.

Toinen muutoskohde voisi olla päivärahpjen muuttaminen veronalaisiksi. Vastaisivat myös lähemmin reissun kuluja kuin nyt.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Progressiivinen verotus liittyy siihen, että valitat kilometrikorvausten olevan verotonta palkkaa ja täten joutuvasi maksamaan suhteessa suuremman osan palkastasi veroa. Jos tulot ovat tarpeeksi suuret, veroa joutuu maksamaan suhteessa keskiverto keijoon verrattuna reilusti suuremman osan palkasta. Perus valittajana tietysti valitat siitä, että joudut maksamaan tienesteistäsi suhteessa enemmän veroa, kuin silloin jos osa tienesteistäsi olisi kilometrikorvauksia. Valittajana et kuitenkaan ota huomioon sitä, jokatapauksessa jotkut kuitenkin joutuvat maksamaan keskiverto kekeä suuremman osuuden palkastaan verottajalle. Onko näillä riku rikkailla oikeus valittaa keskiverto keijon suhteessa kevyemmästä verotaakasta? Vai onko tämä sitten jo eri asia? Valittajan mielestä tietysti tämä on eri tilanne, kun hyötyjänä on itse valittaja...

En oikein tiedä minkälaisesta rautakangesta tämä pitäisi vääntää. Koita nyt ymmärtää, että ansiotuloilla ja kilometrikorvauksilla ei pitäisi olla mitään tekemistä toistensa kanssa, ei mitään. Toinen maksetaan tehdystä työstä ja siitä maksetaan vero, toinen maksetaan kulukorvauksena oman auton käytöstä. Et voi mitenkään linkittää progressiivista verotaulukkoa ja kulukorvauksia toisiinsa, et mitenkään.

Jossain toisessa ketjussa voimme keskustella Suomen verotuksen järkevyydestä, mutta se ei liity mitenkään kulukorvauksiin.

Enkä minä valita siksi, etten saa kilometrikorvauksia vaan minusta Suomen valtion pitäisi panostaa huomattavasti enemmän harmaantalouden ja talousrikollisuuden torjuntaan. Palkan maksaminen osaksi kulukorvauksilla on yksi harmaantalouden muoto, laskelmien mukaan valtiolta jää saamatta verotuloja 70 miljoonaa euroa vuodessa.
 

Rommeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Pale Knuckles - EASHL, Україна
Toinen muutoskohde voisi olla päivärahpjen muuttaminen veronalaisiksi. Vastaisivat myös lähemmin reissun kuluja kuin nyt.

Tällainen veto taitaisi olla se viimeinen niitti suomalaisen työn arkkuun. Jotkut alat ovat perinteisesti aika pitkälle eläneet päivärahasta ja siihen kajoaminen joko karkottaisi työvoiman tai tekisi hommasta työnantajan kannalta kestämätöntä. Niin ja johan noihin päivärahoihin tässä takavuosina kajottiinkin verottajan toimesta täysin mielivaltaisesti. Nyt on hommaan sentään saatu selkeät pelisäännöt, mutta tuolloin päälimmäisenä jäi mieleen verovirkailijoiden täydellinen sooloilu ja samassa tilanteessa olevien ihmisten eriarvoistus. Hassua oli myös tuo takautuva verojen perintä sekä työntekijöiltä että -antajilta. Kalliiksi tuli homma monille...
 

Rommeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Pale Knuckles - EASHL, Україна
Enkä minä valita siksi, etten saa kilometrikorvauksia vaan minusta Suomen valtion pitäisi panostaa huomattavasti enemmän harmaantalouden ja talousrikollisuuden torjuntaan. Palkan maksaminen osaksi kulukorvauksilla on yksi harmaantalouden muoto, laskelmien mukaan valtiolta jää saamatta verotuloja 70 miljoonaa euroa vuodessa.

Käsitän harmaan talouden sellaisena, että siinä mennään niin sanotusti säädösten ja lakien pimeälle puolelle. Ei kilometrikorvauksia voi mihinkään harmaaseen talouteen liittää, mikäli ne on maksettu verottajan ohjeiden mukaan ja niiden määrä vastaa todellisia kilometrejä. Keksityt kilometrit ja niistä saadut kymmenien tuhansien tienistit ovatkin sitten sitä itseään.

Olen ihan samaa mieltä siitä, että harmaata taloutta tulee kitkeä kovalla kädellä, muttei ensimmäisenä konstina saa olla rehellisiltä ottaminen. Keksittyihin kilometreihin ja vailla perusteita maksettuihin kulukorvauksiin tulee puuttua ankarasti, mutta tässä ollaan nyt menossa taas siitä missä aita on matalin. Jos uudistus toteutuu, niin korvauksia maksellaan edelleen vailla perusteita ja todennäköisesti nämä koijarit saavat edelleen yhtä paljon tiliä. Sen sijaan perustellusti korvauksia saavien tilipussissa homma tuntuu keventävästi. On se hienoa, että harmaata taloutta kitketään. =)
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
...Olen ihan samaa mieltä siitä, että harmaata taloutta tulee kitkeä kovalla kädellä, muttei ensimmäisenä konstina saa olla rehellisiltä ottaminen. Keksittyihin kilometreihin ja vailla perusteita maksettuihin kulukorvauksiin tulee puuttua ankarasti, mutta tässä ollaan nyt menossa taas siitä missä aita on matalin...

Täällä on useilla laskelmilla osoitettu, miten yli suuri kilometrikorvaus tuottaa tuloa. En oikein ymmärrä miksi tämän tulon siirtäminen tuloverotuksen piiriin on ongelma, kulut korvataan edelleen. Kulukorvauksen tarkoitus ei ole olla tuloa, sen tarkoitus on korvata kulut, jotka syntyvät poikkeuksellisista työoloista.

Ymmärrän, että saavutettujen etujen karsiminen vituttaa, mutta sinä (eikä kukaan muukaan nykyisen kilometrikorvauksen puolustaja) et pysty mitenkään perustelemaan kantaasi.
 

Killeri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Täällä on useilla laskelmilla osoitettu, miten yli suuri kilometrikorvaus tuottaa tuloa. En oikein ymmärrä miksi tämän tulon siirtäminen tuloverotuksen piiriin on ongelma, kulut korvataan edelleen. Kulukorvauksen tarkoitus ei ole olla tuloa, sen tarkoitus on korvata kulut, jotka syntyvät poikkeuksellisista työoloista.

Ymmärrän, että saavutettujen etujen karsiminen vituttaa, mutta sinä (eikä kukaan muukaan nykyisen kilometrikorvauksen puolustaja) et pysty mitenkään perustelemaan kantaasi.

Täysin samaa mieltä. Kun "kusettajia" on liikaa, niin kyllähän siihen puututaan. Se tässä varmasi on se pointti miksi asiaan puututaan....
 

Rommeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Pale Knuckles - EASHL, Україна
Ymmärrän, että saavutettujen etujen karsiminen vituttaa, mutta sinä (eikä kukaan muukaan nykyisen kilometrikorvauksen puolustaja) et pysty mitenkään perustelemaan kantaasi.

Ei se karsiminen edelleenkään sitä todellista harmaata taloutta poista minnekään. Olen vieläkin sitä mieltä, että ainoastaan rehellinen ihminen tässä joutuu eduistaan tinkimään, mutta sehän se on aina ollut maailman meno.
 
Suosikkijoukkue
Ilves
Lueskelin tuota Valtiovarainministeriön ehdotusta 2013 budjetiksi, joka julkaistiin tänään. Muutama poiminta tännekin pohdittavaksi:

Kilometrikorvausten ansio-ja tuloverotuksen kiristäminen, tuottoarvio 7 milj €, ei siis 70 milj €...

Yhteisöveron puolella sama kiristäminen, tuottoarvio 6 milj €

Sitten lillukanvarsista tosiasioihin:

Ajoneuvoveron perusverotaulukon tarkistus, tuottoarvio huikeat 140 milj €.

Arvonlisäveron korottaminen 1%-yksiköllä, tuttoarvio huikean huikeat 832 milj €

Ja kaikkea muuta mukava, mm uuden tuloveroluokan lisääminen tuloverotaulukkoon. Fiddu, en ihan heti halua lisää veroja maksettavakseni, nyt jo prosentti huitelee liki 45:ssä....

Olisikohan syytä keskittyä olennaiseen harmaaseen talouteen, mitä suurin osa km-korvauksista ei kyllä ole.

Tästä tähän.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
...Ja kaikkea muuta mukava, mm uuden tuloveroluokan lisääminen tuloverotaulukkoon. Fiddu, en ihan heti halua lisää veroja maksettavakseni, nyt jo prosentti huitelee liki 45:ssä....

Olisikohan syytä keskittyä olennaiseen harmaaseen talouteen, mitä suurin osa km-korvauksista ei kyllä ole.

Tästä tähän.

Mikäli veroprosentti on 45%, niin etköhän sinä pärjää, vaikka kilometrikorvauksia vähän pienennetään?
 
Suosikkijoukkue
Ilves
Poika poika, pakko kirjoittaa taas että älä tee hätäisiä johtopäätöksiä. En kirjoitellut ettei palkallani pärjää ja jos olet keskustelua seurannut, niin nykyisessä työssäni tuo km-korvausten leikkaus ei hetkauta minua.

Mutta tiedän monta naista ja miestä, jotka tekevät samanlaista työtä kuin tein aiemmin itse Suomessa. Ja silloin kun ajat muutaman kymmeenn tuhatta kilometriä tyäajoaja on tällä asialla merkitystä.

Itse en ole tippaakaan kateellinen heille, jotka maanteitä työkseen kihnuttavat. Joku tuolla aiemmin kysyi, koska paljon ajavat on asiakkailla. Vastaus on että normaalisti kello 8.00-16.00 välillä.

Useimmmiten päivän ensimmäiselle asiakkaalle ajetaan aamulla aikaisin ja viimeiseltä lähdetään niin, että olet seuraavassa majapaikassa 18.00-21.00 välillä.

Jos kadehditte, niin kokeilkaa. Km-korvaukset ovat korvaus oman ajoneuvon käytöstä, tai käyttöetuauton käytöstä jolloin korvaus on pienempi. Siinä ei vaan ole kyse harmaasta taloudesta, vaan olemassaolevien säännösten ja ohjeiden noudattamisesta.

Jos muutama kiinteistönvälittäjä huijari on käyttänyt asiaa väärin, ei siitä kuulu rankaista niitä 98% jotka menettelevät oikein.

No, pohjimmiltaan tässäkin lienee kyse perisuomalaisesta kateudesta. Jollakin ryhmällä, joka on itsse asiassa aika iso, on jotain mitä toisilla ei ole. Well, tuskin menee ihan tällaisena läpi ja hyvä niin.
 

Mace

Jäsen
Poika, poika, poika, poika. Lopetapas nyt ensin tuo saatanan typerä ja ylimielinen pojuttelusi, jos haluat säilyttää minkäänlaisen uskottavuuden.

Jos kadehditte, niin kokeilkaa. Km-korvaukset ovat korvaus oman ajoneuvon käytöstä, tai käyttöetuauton käytöstä jolloin korvaus on pienempi. Siinä ei vaan ole kyse harmaasta taloudesta, vaan olemassaolevien säännösten ja ohjeiden noudattamisesta.

Jos muutama kiinteistönvälittäjä huijari on käyttänyt asiaa väärin, ei siitä kuulu rankaista niitä 98% jotka menettelevät oikein.

No, pohjimmiltaan tässäkin lienee kyse perisuomalaisesta kateudesta. Jollakin ryhmällä, joka on itsse asiassa aika iso, on jotain mitä toisilla ei ole. Well, tuskin menee ihan tällaisena läpi ja hyvä niin.

Jos / kun kilometrikorvaus on tarkoitettu nimenomaan korvaukseksi oman ajoneuvon käytöstä, tuon korvauksen tulee olla suuruudeltaan osapuilleen oman ajoneuvon käytöstä aiheutuvien kustannusten suuruinen. Tällä hetkellä se on säännönmukaisesti selvästi oman ajoneuvon käytöstä aiheutuvia kustannuksia suurempi, joten on täysin perusteltua puuttua asiaan. Kateuskortti on toki hieno yritys, mutta todellisuudessa kyse on puhtaasti maalaisjärjestä ja oikeudenmukaisuudesta. Tuskinpa kukaan pitäisi järkevänä ja oikeudenmukaisena sitäkään, jos työntekijä toimittaisi yritykseen kulukorvauslaskua varten kuitit, mutta työnantaja maksaisikin työntekijälle kulukorvauksena kuittien yhteissumman kaksinkertaisena. Siitähän tuossa liian suuressa kilometrikorvauksessakin on pohjimmiltaan kyse eli kulukorvaus ylittää todelliset kulut. Se, että jatkuva tien päällä oleminen on perseestä, on ikävä asia, mutta ei liity mitenkään tähän km-korvauskeskusteluun, joten en tajua, miksi sitä yritetään koko ajan tunkea tähän keskusteluun mukaan ikään kuin jotenkin relevanttina argumenttina.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Poika poika, pakko kirjoittaa taas että älä tee hätäisiä johtopäätöksiä. En kirjoitellut ettei palkallani pärjää ja jos olet keskustelua seurannut, niin nykyisessä työssäni tuo km-korvausten leikkaus ei hetkauta minua...

Saanko isi viikkorahani??

Sinä toit esiin oman veroprosenttisi, en minä. Kovasti sinua korpeaa kulukorvausten pudottaminen oikealle tasolle, joten ajattelin tämän kovastikin koskevan sinua. Pahoitteluni virheestä.
 

Rommeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Pale Knuckles - EASHL, Україна
No sanokaa nyt sitten te viisaat, kuinka suurin sen kilometrikorvauksen pitäisi olla, jotta se olisi oikeudenmukainen. Niin hyvin tunnutte kuitenkin tietävän, että se on liian suuri, joten kuinka suuri korvaus on sopiva? Vai pitääkö kenties toimittaa bensakuitti? Olisiko joku TSI Golf se tyyppiauto, jonka mukaan korvaus määräytyisi? Entä kuka maksaa DSG ja moottorin paskomiset? Meneekö omaan piikkiin vai kuuluuko työajoon?

Edit. Lukekaa nyt saatana tuosta Hartsan tekstistä muutakin kuin se veroprosentti.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös