Ehdotus kilometrikorvauksien leikkaamisesta

  • 46 896
  • 330

Joe Plop

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Saahan sitä kysellä, mutta pitää myös hyväksyä vastauksia, vaikka ne eivät kaikki heti mukailisikaan sinun hyötynäkökulmaasi.

Otahan nyt itseäsi niskasta kiinni, ole mies ja ratkaise vaimosi ongelma. Mallit on jo annettu.

Ymmärrän oikein hyvin myös sen pienyrttäjän näkökannan asiaan ja hyväksyn myös sen. Sitä en hyväksy että syyllistetään lusmuksi tuntematta aisaa. Minulla on useita kavereita joilla on pikkufirma ja tekevät paljon töitä niiden kannattavuuden eteen tällaisena aikana. Se on haasteellista ja arvostan heidän työtään todella paljon. Oma työni on toimihenkilö teollisuuden palveluksessa. Törmään jatkuvasti tuohon omista oikeuksista kiinni pitämiseen ja tiedän oikeasti miten se voi pahimmassa tapauksessa haitata työn tekemistä ja työilmapiiriä. Ja olen ollut myös sellaisen työnantajan palveluksessa joka kusetti mennen tullen ja olen siitä oppirahani maksanut. Siksi nykyisin haluan ottaa asioista selvää ennen kuin on liian myöhäistä. En tiedä että esitinkö aisan sitten niin huonosti mutta tarkoitus ei todellakaan ollut lähteä hakkaamaan nyrkillä pöytään että nämä kuuluu meille... Ei tässä mistään sen suuremmasta ole kyse kuin halusta tietää aisoista...
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
No tässä ollaan jo livetty alkuperäisestä keskustelusta johonkin aivan muualle enkä näillä kommentoilla ihmettele yhtään pienyrittäjien puolusteluasi. Pohjois-Koreassa nämä.

Kerro minulle mihin perustuvat pekkaspäivät, työajanlyhennykset tai nyt esillä oleva kolmen päivän koulutusvapaa?
 

erku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat
Kerro minulle mihin perustuvat pekkaspäivät, työajanlyhennykset tai nyt esillä oleva kolmen päivän koulutusvapaa?

Käsittääkseni pekkaspäivät ja tyäajanlyhennykset ovat asioita, jotka perustuvat työehtosopimuksiin. Koulutusvapaat taas on sovittu raamisopimuksessa. Eli kaikki nämä asiat työnantajapuoli on itse hyväksynyt. Täten en ihan täysin ymmärrä työnantajapuolen natinaa näistä asioista. Työnantajat ovat kovasti valittamassa laittomista lakoista, sinällään täysin perustellusti, mutta sitten he itse ovat syöneet sanansa ja jättäneet toteuttamatta jo sovitut koulutusvapaat.
 

MPN

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team
Käsittääkseni pekkaspäivät ja tyäajanlyhennykset ovat asioita, jotka perustuvat työehtosopimuksiin. Koulutusvapaat taas on sovittu raamisopimuksessa. Eli kaikki nämä asiat työnantajapuoli on itse hyväksynyt. Täten en ihan täysin ymmärrä työnantajapuolen natinaa näistä asioista. Työnantajat ovat kovasti valittamassa laittomista lakoista, sinällään täysin perustellusti, mutta sitten he itse ovat syöneet sanansa ja jättäneet toteuttamatta jo sovitut koulutusvapaat.

Katsoppas piruuttaas että ketkä tähän työnantajapuoleen kuuluvat, pienyrittäjiä siellä ei kauheasti ole mukana. Itse olen nimenomaan työntekijä, en työantaja, silti pystyn ajattelemaan asiaa vähän laajemmin. Miksi jotkut työnantajat joutuvat sitoutumaan työehtosopimuksiin joiden neuvotteluihin heidän edustajaansa ei päästetä osallistumaan. Tästä kyse.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Käsittääkseni pekkaspäivät ja tyäajanlyhennykset ovat asioita, jotka perustuvat työehtosopimuksiin. Koulutusvapaat taas on sovittu raamisopimuksessa. Eli kaikki nämä asiat työnantajapuoli on itse hyväksynyt. Täten en ihan täysin ymmärrä työnantajapuolen natinaa näistä asioista. Työnantajat ovat kovasti valittamassa laittomista lakoista, sinällään täysin perustellusti, mutta sitten he itse ovat syöneet sanansa ja jättäneet toteuttamatta jo sovitut koulutusvapaat.

EK:n vastavalmistuneen työtaistelutilaston mukaan EK:n jäsenyrityksissä järjestettiin viime vuonna 187 työtaistelua. Työtaisteluista lakkoja oli 141, ylityökieltoja 13 ja lakoilla uhkaamisia 26. Myös muutamasta saarrosta ja jarrutuksesta ilmoitettiin. T[B]oimeenpannuista 141 lakosta 126 eli liki 90 prosenttia oli laittomia lakkoja.[/B]

Lakoista valtaosa laittomia

Linkki EK:n sivuille

Pekkaspäivät, työaikalyhennykset, koulutusvapaat yms. ylimääräiset palkanlisät on annettu hyvinä aikoina, jolloin tilauksia on ollut. Kun tulee huonot ajat ja joudutaan irtisanomisiin, näistä saavutetuista eduista pidetään kiinni kynsin ja hampain. Tämä joustamattomuus johtaa irtisanomisiin, kuten nytkin nähdään. Maa makaa lamassa, mutta ay-liike tyrmää kaikki työnantajapuolen ehdotukset.
 

erku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat
Pekkaspäivät, työaikalyhennykset, koulutusvapaat yms. ylimääräiset palkanlisät on annettu hyvinä aikoina, jolloin tilauksia on ollut. Kun tulee huonot ajat ja joudutaan irtisanomisiin, näistä saavutetuista eduista pidetään kiinni kynsin ja hampain. Tämä joustamattomuus johtaa irtisanomisiin, kuten nytkin nähdään. Maa makaa lamassa, mutta ay-liike tyrmää kaikki työnantajapuolen ehdotukset.


Ymmärrän pointtisi. Mutta toisaalta olisin valmis lyömään ison summan vetoa siitä, että myöskään työnantajapuoli ei tule sitten joskus hyvien aikojen koittaessa myöskään luopumaan saavutetuista eduista. Yhteisöverojen lasku ja työnantajien KELA-maksun poisto olivat toimenpiteitä, jotka tehtiin heikkoina aikoina. Voidaan olla varmoja, että työnantajat eivät tule suostumaan hvyinä aikoina palauttamaan näitä ennalleen. Toki pakon edessä saattavat nöyrtyä, koska asia tietysti kuuluu hallituksen päätäntävaltaan.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös