Paljon näistä ko. eduista nauttivana olen pohdiskellut asiaa ja tullut siihen tulokseen että samapa tuo. Duunissani joudun ajelemaan pitkiä matkoja ja mukana on paljon krääsää ja tavaraa jota junaan ei saa, joten auto on aika must.
Tähän astihan olen ajellut yleensä aamuisin sen tunnin asiakkaan luokse omalla ajallani, tehnyt 8h rupeaman ja körötellyt illalla kotiin. Kilsat on ollut siitä ok, että tuosta omalla ajalla tehdystä liikkumisesta on jäänyt muutama kymppi lapaseen, joten ei ole mennyt aika ihan harakoille. Ymmärrän toki että tässä työnantaja harmillisesti tavallaan maksaa minulle verottomana matkustusajan. Olin arvellut asian olevan suurien etäisyyksien maassa elinkeinoelämän kannalta välttämätön paha.
Jatkossahan annan työnantajalle kaksi vaihtoehtoa:
a) Kun 15 kiloa tulee täyteen, niin työmatkat on tämän jälkeen työaikaa. En ole nauttinut suunnattomasti näistä 10-11h päivistä, joten ihan mukava olisi vaihteeksi lähteä ysiltä töihin ja tulla viideltä kotiin. Ja asiakkaan luona käynnistä saisi sitten sillä 22c kuoletettua auton välittömät käyttökulut.
b) Kun 15 kiloa tulee täyteen, lopetan keikkahommat ja norkoilen toimistolla.
Varmasti esimiehelleni aiheuttaa hammasten kiristelyä kumpikin vaihtoehto, mutta ainahan sitä voi etsiä jotain muuta duunia jos lemppaavat pihalle. Tai jäädä kortistoon ja ruveta alkoholistiksi, kun on tämä lamakin. Jännittää kun ei oo ikinä ollut työttömänä ennen.
Se kuitenkin on varmaa, että kun muut paikalliset työkaverit saavat saman palkan ja ajavat aamulla vartin töihin, niin en helvetissä rupea omaa aikaani kahta tuntia tuhlaamaan joka päivä.
Ps. Vielä tuohon keskusteluun auton kuolettamisesta matkarahoilla: kai se kohtuullista olisi, että jos vuotuisista ajoista esim. 90% on työajoa, niin näillä kiloissa saisi maksettua 90% auton hinnasta, verosta ja huolloista? Näin maalaisjärjellä äkkiseltään. Ei tietysti mitään baijerin ihmettä tarvitse olla, itsellänikin on 4 vuotta vanha ns. normivaunu. Vaan eipä sitäkään olisi jos työt olis keskustassa niinkuin normaaleilla ihmisillä. Keikka-apinan elämä vaan on erilainen seikkailu!