Ehdotus kilometrikorvauksien leikkaamisesta

  • 47 379
  • 330

JZZ

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Piraattiryhmä, Caps, ManU
Ei myöskään ole ihme, että tietyissä piireissä toisen hyöty on niin äärettömän vastenmielistä.

Näissä laskelmissa tunnutaan käyttävän aina ihan kohtuuttomia kilometrejä. Joku 50000 vuodessa kilometrikorvauksiin oikeuttavia kilometrejä on aivan muuta, kuin suurimmalla osalla kilometrikorvauksiin oikeutetuista.
Niinpä, ihmettelen myös miksi jotain ihmisiä ärsyttää kun maahanmuuttajat hakevat perusteettomasti tuhansia euroja korvauksia Kelasta. Mitäs se keneltäkään on pois jos toinen haluaa muita kusettaa.

Ja sen takiahan tässä uudistuksessa on portaikko, että vähemmän ajavat (ne, joilla on enemmän reaalikuluja ts. ne jotka vähiten tästä reiästä hyötyvät) saavat myös reilummin ne korvaukset joihin ovat oikeutettuja.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Teinpä pienen laskelman auton kuluista 3 vuoden ajalta.

Lähtötiedot:

WV Passat Variant 2,0 TDI 103kw
Hinta: 37200e
Kulutus: 4,6l/100km
Diesel: 1,5e/litra
Työajoa vuodessa: 50000km vuodessa
Auton pitoaika: 3 vuotta
Saadut kilometrikorvaukset: 67500e (nykymalli)
Liikennevakuutuksen bonus: 35%

Menot 3 vuodessa:

Diesel 10350,-
Vakuutukset (liikennevak. ja huippukasko, If) 2643,-
Verot 1326,-
Huolenpitosopimus 4932,-
Renkaat 4000,-
Pesut ja nesteet 1200,-

Yhteensä menot 3 vuodessa 24451e ja 37200e = 61651e

Eli työntekijällä on kolmen vuoden jälkeen tilillä vajaa 6000 euroa ja 3 vuotta vanha 150tkm ajettu Passat parkkipaikalla.

Kommentoikaa ihmeessä, jos joitakin kuluja jäi huomioimatta.

Kaikenlisäksi vakuutusmaksut maksetaan omasta autosta, vaikka ei työajoa ajaisi, joten niiitä ei edes pidä ottaa laskelmassa huomioon. Sama autonalenemisen kanssa. Auton hinta alenee vaikka sillä ei aja yhtään työkilometriä. Pitäisi laskea kuinka paljon työkilometrit syövät auton arvosta.

Täytyy kyllä ihmetellä kuinka sokeita nykymallin puolustajat ovat. Itsehän en ole mikään pro-hallitus kaveri ja ärsyynnyn kovasti vihreistä, mutta kyllähän tämä toteutuessaan olisi aivan erinomainen asia.
 

stunt cock

Jäsen
Suosikkijoukkue
San Jose Sharks, HPK
Niinpä, ihmettelen myös miksi jotain ihmisiä ärsyttää kun maahanmuuttajat hakevat perusteettomasti tuhansia euroja korvauksia Kelasta. Mitäs se keneltäkään on pois jos toinen haluaa muita kusettaa.

Varmaan itsekin huomaat, kuinka esimerkkisi kusee. Toinen ei maksa mitään veroja ja kuluttaa vain yhteiskunnan resursseja. Toinen tekee työtä maksaa täydet verot, mutta saa siihen muutaman roposen päälle verottomasti. Nämä extra roposet on hankittu työtätekemällä ja laskennoista riippuen eivät ole mitään miljoonia.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Minuahan tämä muutosehdotus ei henkilökohtaisesti enää juurikaan nappaa, mutta mietinpä vain että miten vaikkapa tuollainen tavallinen päivittäistavaramyymälöissä kiertävä kaupparatsu vaihtaa julkisiin? Kaipa se vielä pk-seudulla voisi onnistua, jos kanssa matkustajilta löytyy ymmärrystä kun myyntimies painelee tuotenäytteet ja salkut kainalossa ruuhkabussiin.
Seuraava lauseeni kuului "Sanomattakin on selvää, että kaikissa töissä tuo ei onnistu, mutta ohjaava vaikutus on ainakin oikeansuuntainen". Siitä olisi varmasti voinut päätellä, että olin miettinyt sitä ettei tuo kaikissa töissä onnistu.

PK-seudulla ajamalla ei varmasti moni 15 000 km täyteen saa vaan nyt esitetty muutos koskee enemmän niitä jotka ovat sahaavat isompien kaupunkien väliä. Nyt lentokone tai juna eivät ole heille edes vaihtoehtoja, koska ne eivät omaa tilipussia lihota. Jos nämä matkustusmuodot olisivat samalla viivalla eli vain kulut korvattaisiin, niin osa matkoista siirtyisi julkisille, jolloin siitä voisi hyötyä tekemällä töitä. Kun sanon osa siirtyisi niin tarkoitan että osa siirtyisi. En siis sano, että kaikki siirtyisivät koska kaikki eivät siirtyisi.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Varmaan itsekin huomaat, kuinka esimerkkisi kusee. Toinen ei maksa mitään veroja ja kuluttaa vain yhteiskunnan resursseja. Toinen tekee työtä maksaa täydet verot, mutta saa siihen muutaman roposen päälle verottomasti. Nämä extra roposet on hankittu työtätekemällä ja laskennoista riippuen eivät ole mitään miljoonia.

Minäkin teen raskasta työtä, voisinko saada 20%:a palkastani verottomana?
 

JZZ

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Piraattiryhmä, Caps, ManU
Varmaan itsekin huomaat, kuinka esimerkkisi kusee. Toinen ei maksa mitään veroja ja kuluttaa vain yhteiskunnan resursseja. Toinen tekee työtä maksaa täydet verot, mutta saa siihen muutaman roposen päälle verottomasti. Nämä extra roposet on hankittu työtätekemällä ja laskennoista riippuen eivät ole mitään miljoonia.
Varmaan itsekin huomaat kuinka esimerkkisi kusee. Toinen maksaa Kelasta saamistaan tuista täydet verot. Toinen tekee palkkatöitä josta maksaa verot, mutta lisäksi huijaa verottajalta suuren lisän palkkansa päälle verottomana, hyötyen parhaimmillaan enemmän kuukausitasolla kuin esimerkiksi työtön tai opiskelija saa Kelasta. Nämä extrarahat on hankittu itse päätyöhön kuulumattomasta lisätyöstä ja laskennoista riippuen ovat jopa miljoonan työuran aikana.
 
Suosikkijoukkue
TuTo
2c/km heikennys ei tuhoa kenenkään taloutta, ja yli 15 000 km taas ajaa aika harva palkansaaja, jostain olin lukevani että alle 5% kaikista. Näin ollen ylikompensaation purku tapahtuu varsin maltillisella tavalla, hieno homma.

VM:n tiedoitustilaisuus ensi vuoden budjetista alkaa kohta. Mielenkiintoista kuulla mitä asiasta sanotaan.
 

Snakster

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Eli työntekijällä on kolmen vuoden jälkeen tilillä vajaa 6000 euroa ja 3 vuotta vanha 150tkm ajettu Passat parkkipaikalla.

Kommentoikaa ihmeessä, jos joitakin kuluja jäi huomioimatta.

Saatan olla hieman tyhmä kun en ymmärrä, mutta eikö se Passat ja sen hankintahinta kuitenkin noin periaatteessa kuuluisi maksaa omalla rahalla, kun kyseessä on kuitenkin oma auto ja oman auton käyttö työajossa? Työajosta johtuva arvon aleneminen toki voidaan ottaa huomioon kilometrikorvauksissa, mutta eihän koko auton hankintahintaa voida millään perusteella laskea työajosta johtuvaksi kulueräksi.

Voisinkohan itse saada korvausta kenkien kulumisesta, kun välillä kävelen kokouksiin kantakaupungin alueella jopa yli kilometrin. Jos en joutuisi käyttämään kenkiä kokouksiin siirtymisen takia, kävelisin aina paljain jaloin, eikä kaapissani olisi kenkiä laisinkaan.
 

Tuamas

Jäsen
Edelleen, ketään (tai ainakaan minua) ei tippaakaan rassaa vaikka jannut hankkisivat kilometrikorvauksillaan seiskasarjan bemarit joka toinen vuosi.

Se mikä minua rassaa on se, että paljon ajavat ja koijarit saavat ansiotonta verotonta lisätuloa vain siitä syystä että ajavat omalla autollaan.

Nythän tuo suunniteltu rukkaus ei kosketa käytännössä ollenkaan normaaleja ja kohtuullisia määriä ajavia, vaan ainoastaan niitä jotka nyt saavat verotonta lisätuloa.

Ja ne keijot jotka perustelevat kilometrikorvausten nykyistä verovapaata tasoa jollakin ajamisen raskaudella tai muulla höpöhöpöllä eivät selvästi ymmärrä mistä ko. korvauksessa verottomalta osaltaan on kyse.
Kyseessä ei ole mikään korvaus vitutuksesta tai siitä että joutuu ajamaan Suomen paskoilla teillä karavaanarien tukkiessa tiet, vaan siitä että työntekijä käyttää omaa autoaan työajoihin.

Ei siitä ilosta että joku ajaa omalla autollaan kuulu muiden veronmaksajien maksaa ylimääräistä bonusta verottomuuden muodossa, vaan se on sitten työnantajan ja työntekijän välinen asia.
Eli joko lisää palkkaa tai sitten kilometrikorvausta maksetaan enemmän kuin verovapaa osuus ja siitä sitten maksetaan kiltisti verot.

Työsuhdeautot eivät ainakaan minua närästä yhtään, koska niistä työntekijä maksaa joka kuukausi ennakonpidätyksen auton verotusarvon ja oman veropinnan mukaisesti.
 
Viimeksi muokattu:
Suosikkijoukkue
Ilves
Joo tuolla antamallasi laskukaavalla saadaankin "vain" 583€ / kk verottomaksi lisätuloksi.


Hetkinenhetkinen? Eli siis jos kilometrikorvauksen määrä vähenisi, vähenisi myös työajo? Johtuuko tämä siitä, että yhtäkkiä työajosi lyhenevät (työmaat siirtyy lähemmäksi, asiakkaat tulevat toimistolle käymään, toimintaa optimoidaan kustannustehokkaammaksi?) vai siitä että nykyisissä kilometreissä on ilmaa jota tieten tahtoen halutaan pumpata epärehellisin perustein valtiolta ja muilta veronmaksajilta?

Tsot tsot poika, äläpäs tee hätiköityjä johtopäätöksiä. Missä kirjoituksessani lukee, että työajot vähenisivät esimerkissäni? Samat kilometrit mutta lisää veronmaksua valtiolle tavalla eli toisella.

Sinänsä hassua, että ehdotuksen mukaan jos mennään, niin kustannukset siirtyvät aina jonnekin. Kuten tuolla stunt cock kirjoitti, on täysin odotettava suuntaus että yritysten välillä aletaan käydä neuvotteluja asiasta. Tuskin mikään yritys on valmis nostamaan työntekijöiden palkkoja tämän takia ellei asiakaskunta ole valmis maksamaan korkeampaa hintaa.

Comsi comsa, hätiköity ehdotus joka kannattaisi vetää pois ja n****a turkinhihassa uusi ja parempi ajan ja järjen kanssa.
 

stunt cock

Jäsen
Suosikkijoukkue
San Jose Sharks, HPK
Varmaan itsekin huomaat kuinka esimerkkisi kusee. Toinen maksaa Kelasta saamistaan tuista täydet verot. Toinen tekee palkkatöitä josta maksaa verot, mutta lisäksi huijaa verottajalta suuren lisän palkkansa päälle verottomana, hyötyen parhaimmillaan enemmän kuukausitasolla kuin esimerkiksi työtön tai opiskelija saa Kelasta.
Tarpeeksi kun asiaa kääntelee ja vääntelee saa juuri haluamansa lopputuloksen. Tuleeko raha Kelaan, kuin sähkö töpselistä? Yhteiskunnan kannalta sillä on vissi ero, makaako porukka himassa ja pelkästään ottaa yhteisestä kakusta vai painaako duunia ja rakentaa kakkua.

Aina on joku porukka joka valittajien mielestä tienaa liikaa. Välillä ne on paperimiehiä, välillä yrittäjiä, välillä ahtaajia joskus ne oli nokia it-heepoja. Pääasia, että muilla ei saa mennä hyvin. Vannoutuneiden valittajien kannattaisi miettiä, miten kehittää omaa elämäänsä suuntaa, jossa käteen jäisi vähän enemmän. Oliko se nyt Pentti Köyri vai kuka, joka televisiossa taisi lausua kuolemattomat sanat: "Suomessa ku tekee vähän fyrkkaa, niin heti on joku läski vinkumassa."
 
Viimeksi muokattu:

Jeppe_68

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Niinpä, ihmettelen myös miksi jotain ihmisiä ärsyttää kun maahanmuuttajat hakevat perusteettomasti tuhansia euroja korvauksia Kelasta. Mitäs se keneltäkään on pois jos toinen haluaa muita kusettaa.

Ja sen takiahan tässä uudistuksessa on portaikko, että vähemmän ajavat (ne, joilla on enemmän reaalikuluja ts. ne jotka vähiten tästä reiästä hyötyvät) saavat myös reilummin ne korvaukset joihin ovat oikeutettuja.
Kusetuksestahan tässä ei ole kysymys vaan säädetyn kilometrikorvauksen maksusta. Verohallinnolla on keinot, (esim. ajopäiväkirja), selvittää onko palkansaaja ollut oikeutettu saamaansa kilometrikorvaukseen. On eri asia, jos se ei pysty sitä valvomaan, resurssit täytyy kohdentaa siihen mikä on järkevää.

Selitätkö vielä, miksi mielestäsi vähän ajavien tulisi saada suhteellisesti isompaa korvausta kuin paljon ajavat? Mun mielestä tuossa on aika iso ristiriita, varsinkin kun ehdotus ei millään tavalla perustu kateuteen vaan kansantaloudellisiin seikkoihin...

Minäkin teen raskasta työtä, voisinko saada 20%:a palkastani verottomana?

Tuskinpa vaan, mutta tee kuten minä ja neuvottele nettopalkkasopimus, silloin on yks vitun maku mikä on veroprosentti.

Voisinkohan itse saada korvausta kenkien kulumisesta, kun välillä kävelen kokouksiin kantakaupungin alueella jopa yli kilometrin. Jos en joutuisi käyttämään kenkiä kokouksiin siirtymisen takia, kävelisin aina paljain jaloin, eikä kaapissani olisi kenkiä laisinkaan.
Varmasti saat heti kun kenkien kulumisesta säädetään laki tai asetus, jossa voit kenkien hankintahinnasta jonkin hyvityksen saada.

Minen kyllä usko, että tällä uudistuksella verovajetta paikataan. Nostetaan veroastetta parilla prosenttiyksiköllä ja tuotto on moninkertainen. Toisaalta taas aivan sama vaikka laitettaisiin kaikki kilometrikorvaukset verolle, onhan tämä Suomi sarvikuonojen maa.
 

ukkometso

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Vannoutuneiden valittajien kannattaisi miettiä, miten kehittää omaa elämäänsä suuntaa, jossa käteen jäisi vähän enemmän.

Siis tarkoitat kai, hankkiutua duuniin, jossa voi laskuttaa kilometrikorvauksia, ja siten saada normaalin palkkatulon lisäksi ansiotonta lisätuloa, esim muiden maksaman auton muodossa.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Kusetuksestahan tässä ei ole kysymys vaan säädetyn kilometrikorvauksen maksusta. Verohallinnolla on keinot, (esim. ajopäiväkirja), selvittää onko palkansaaja ollut oikeutettu saamaansa kilometrikorvaukseen. On eri asia, jos se ei pysty sitä valvomaan, resurssit täytyy kohdentaa siihen mikä on järkevää.

Lainaan aikaisempaa viestiäni tästä ketjusta.

Kilometrikorvaukset on tarkoitettu satunnaisesti työajoa omalla autolla ajaville. Tuleva uudistus on odotettu, kaivattu ja muutenkin ehdottoman hyvä. Propsit hallitukselle tästä.

Jos ajaa 50 000 kilometriä omalla autolla työajoa vuodessa, ei kyse ole satunnaisesta ajosta. Kannattaa vaikka työnantajan kanssa keskustella työvälineiden hankkimisesta.
 

Rommeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Pale Knuckles - EASHL, Україна
Missä muuten mainitaan, että kilometrikorvausten yhteydessä tapahtuvien ajojen pitäisi olla satunnaisia, kun niin moni asiasta tuohon tapaan puhuu?
 

mikse

Jäsen
Suosikkijoukkue
Juniorijääkiekko
Kusetuksestahan tässä ei ole kysymys vaan säädetyn kilometrikorvauksen maksusta. Verohallinnolla on keinot, (esim. ajopäiväkirja), selvittää onko palkansaaja ollut oikeutettu saamaansa kilometrikorvaukseen. On eri asia, jos se ei pysty sitä valvomaan, resurssit täytyy kohdentaa siihen mikä on järkevää.

Selitätkö vielä, miksi mielestäsi vähän ajavien tulisi saada suhteellisesti isompaa korvausta kuin paljon ajavat? Mun mielestä tuossa on aika iso ristiriita, varsinkin kun ehdotus ei millään tavalla perustu kateuteen vaan kansantaloudellisiin seikkoihin...

Jos laki tai asetus ei nykyisellään ei toimi, sitä voi muuttaa.

Täällä on monta kertaa osoitettu, miten nimenomaan paljon ajavat saavat esim koko autonsa hinnan kaikkine kuluineen kilometrikorvauksillaan maksettua. Näissä paljon ajavissa lienee myös suhteessa huomattavasti enemmän puliveivaajia eli siten tämä raja on täysin perusteltu. Se, mihin se raja vedetään, voi olla kysymysmerkki, mutta mun mielestä nyt liikutaan oikeissa raameissa.
 

stunt cock

Jäsen
Suosikkijoukkue
San Jose Sharks, HPK
Siis tarkoitat kai, hankkiutua duuniin, jossa voi laskuttaa kilometrikorvauksia, ja siten saada normaalin palkkatulon lisäksi ansiotonta lisätuloa, esim muiden maksaman auton muodossa.
Tarkoitan sitä, että jonkun toisen kilometrikorvauksista valittamisen sijaan kannattaisi pyrkiä kehittämään elämäänsä siihen suuntaan, mihin todella haluaa. Jos oma duuni herättää lähinnä inhoa ja vitutusta, duuni rohkeasti vaihtoon ja uusi suunta elämälle. Jos kilometrikorvaukset ovat avain omaan onnellisuuteen, niin totta vitussa kannattaa hankkiutua duuniin, jossa pääsee osaksi järjestelmää. Jos mielipahaa herättää se, että jollain muulla käteen jää pikkusen enemmän pätäkkää, valittamisen sijaan kannattaisi miettiä ja koitaa kehittää itseään ja pyrkiä todella parantamaan omaa asiotasoa.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
... Jos mielipahaa herättää se, että jollain muulla käteen jää pikkusen enemmän pätäkkää, valittamisen sijaan kannattaisi miettiä ja koitaa kehittää itseään ja pyrkiä todella parantamaan omaa asiotasoa.

Minusta tämän lausunnon jälkeen on ihan turha valittaa Etelä-Euroopan valtioiden touhuista.

Miksi minun pitää maksaa koko palkastani veroa ja sinun ei tarvitse? Silti sinä saat kaikki samat palvelut valtiolta kuin minäkin.
 
Minusta tämän lausunnon jälkeen on ihan turha valittaa Etelä-Euroopan valtioiden touhuista.

Minusta nämä ovat kaikkein huonoimpia vertauksia tähän asiaan, vaikka olenkin kutakuinkin samaa mieltä lainatun kanssa kilometrikorvauksista. Suomi on korkean verotuksen maa ja vaikka meillä lainsäädännöstä löytyy muutama porsaanreikä, ei se aiheuta mitään sellaista, etteikö voisi arvostella etelä-euroopan maiden veronkantoa tai sen moraalia.

Itse ajan hyvin vähän kilometrikorvauksia oikeuttavia ajoja. Ajo on niin vähäistä, että tuntuu perusteettomalta edes välillä niitä ajoja tehdä. Totta puhuen siis se raha mitä kilometrikorvauksista saa, lähinnä vituttaa. Tulee vain ajateltua kuinka tämä auto kuitenkin hajoaa jo tähän 15km matkalle :)
 

pakki3000

Jäsen
Suosikkijoukkue
-
En tiedä millainen laskelma lopettaisi tämän tyyppisten viestien kirjoittelun. Useampi laskelma on jo osoittanut, että sinun höpinät vääriksi. Mikäli km-korvaus ei riitä sinun kaikkiin kuluihin, niin osta halvempi auto, kyllä 20.000 €:n autollakin pärjää.

Niin ajan alta neljän tonnin "romulla"..höpinät on sinun mielipiteitäsi, mutta arvaa korvasiko verottaja tai työnantaja edellisen arvokkaamman auton 3000€ remonttia..ei..kuitenkin puolet kilometreistä ja tätä kautta vian aiheuttajasta oli työpäivän aikaista ajoa..en edes menisi autolla töihin ellei tarvitsisi olla keikkojen varalta auto paikalla..

Ja joo kyllä itsekin olen sitä mieltä, että väärinkäyttäjät pitää saada karsittua, mutta on aivan älytöntä tehdä sitä normaalien duunareiden kustannuksella..
 

mikse

Jäsen
Suosikkijoukkue
Juniorijääkiekko
Niin ajan alta neljän tonnin "romulla"..höpinät on sinun mielipiteitäsi, mutta arvaa korvasiko verottaja tai työnantaja edellisen arvokkaamman auton 3000€ remonttia..ei..kuitenkin puolet kilometreistä ja tätä kautta vian aiheuttajasta oli työpäivän aikaista ajoa..en edes menisi autolla töihin ellei tarvitsisi olla keikkojen varalta auto paikalla.

No tämähän riippuu siitä, paljonko tuo puolet on kilometreinä vuodessa.
 

Sohjo

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa
Paljon näistä ko. eduista nauttivana olen pohdiskellut asiaa ja tullut siihen tulokseen että samapa tuo. Duunissani joudun ajelemaan pitkiä matkoja ja mukana on paljon krääsää ja tavaraa jota junaan ei saa, joten auto on aika must.

Tähän astihan olen ajellut yleensä aamuisin sen tunnin asiakkaan luokse omalla ajallani, tehnyt 8h rupeaman ja körötellyt illalla kotiin. Kilsat on ollut siitä ok, että tuosta omalla ajalla tehdystä liikkumisesta on jäänyt muutama kymppi lapaseen, joten ei ole mennyt aika ihan harakoille. Ymmärrän toki että tässä työnantaja harmillisesti tavallaan maksaa minulle verottomana matkustusajan. Olin arvellut asian olevan suurien etäisyyksien maassa elinkeinoelämän kannalta välttämätön paha.

Jatkossahan annan työnantajalle kaksi vaihtoehtoa:
a) Kun 15 kiloa tulee täyteen, niin työmatkat on tämän jälkeen työaikaa. En ole nauttinut suunnattomasti näistä 10-11h päivistä, joten ihan mukava olisi vaihteeksi lähteä ysiltä töihin ja tulla viideltä kotiin. Ja asiakkaan luona käynnistä saisi sitten sillä 22c kuoletettua auton välittömät käyttökulut.

b) Kun 15 kiloa tulee täyteen, lopetan keikkahommat ja norkoilen toimistolla.

Varmasti esimiehelleni aiheuttaa hammasten kiristelyä kumpikin vaihtoehto, mutta ainahan sitä voi etsiä jotain muuta duunia jos lemppaavat pihalle. Tai jäädä kortistoon ja ruveta alkoholistiksi, kun on tämä lamakin. Jännittää kun ei oo ikinä ollut työttömänä ennen.

Se kuitenkin on varmaa, että kun muut paikalliset työkaverit saavat saman palkan ja ajavat aamulla vartin töihin, niin en helvetissä rupea omaa aikaani kahta tuntia tuhlaamaan joka päivä.

Ps. Vielä tuohon keskusteluun auton kuolettamisesta matkarahoilla: kai se kohtuullista olisi, että jos vuotuisista ajoista esim. 90% on työajoa, niin näillä kiloissa saisi maksettua 90% auton hinnasta, verosta ja huolloista? Näin maalaisjärjellä äkkiseltään. Ei tietysti mitään baijerin ihmettä tarvitse olla, itsellänikin on 4 vuotta vanha ns. normivaunu. Vaan eipä sitäkään olisi jos työt olis keskustassa niinkuin normaaleilla ihmisillä. Keikka-apinan elämä vaan on erilainen seikkailu!
 
Suosikkijoukkue
Reilu peli ja Putinin vastaisuus
Jos homma käännettaisiin niin päin, että työnantaja tarjoaisi auton, mutta sen yksityiskäytöstä pitäisi maksaa työnantajalle 42 centtiä kilometri (tietysti nettotuloista, kuten muukin kuluttaminen) niin kuinka moni pitäisi summaa "juuri sopivana"? Veikkaanpa, että useimmat eivät pitäisi, etenkin jos työajot ja siviiliajot eriteltäisiin aukottamasti eikä petostelu asiassa onnistuisi.
 

Hartza

Jäsen
Suosikkijoukkue
K-Espoo
Joo on se kyllä räikeä vääryys, että joku paljon ajava duunari saa kuitattua jonkun 150tkm ajetun Passatin kilometrikorvauksilla. Paljon kohtuullisempaa on, että tuo hyöty siirretään suoraan osakkeenomistajille, jotta voivat investoida vaikka uuteen S-sarjan Mersuun.
 

stunt cock

Jäsen
Suosikkijoukkue
San Jose Sharks, HPK
Jos homma käännettaisiin niin päin, että työnantaja tarjoaisi auton, mutta sen yksityiskäytöstä pitäisi maksaa työnantajalle 42 centtiä kilometri (tietysti nettotuloista, kuten muukin kuluttaminen) niin kuinka moni pitäisi summaa "juuri sopivana"? Veikkaanpa, että useimmat eivät pitäisi, etenkin jos työajot ja siviiliajot eriteltäisiin aukottamasti eikä petostelu asiassa onnistuisi.
Tarttuisin välittömästi diiliin. Itseasiassa diili olisi aivan loistava. Paljon parempi, kuin esimerkiksi täysi autoetu. Omaa-ajoa meidän perheellä on varmasti alle 10 000 kilometriä vuodessa. Eli kustanuksia autoilusta tulisi vuodessa yhteensä jotain alle 4000 €. Reilun 900 verotusarvon täydestä autoedusta tulee jo vuodessa maksettavaa reilut 5000 €.

Itseasiassa systeemissä piilee ajatusta. Näin loppuisi kitinä työsuhdeautoilla tehdyistä omista ajoista. Systeemi vielä kannustaisi "vihreyden hengen mukaisesti" ajamaan mahdollisimman vähän.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös