Esimerkki kaveriltani, joka ajoi viime vuonna töiden takia omalla autolla 25.000 km: alla muutaman vuoden takainen Audi A4 3.0 TFSI nelivedolla ja automaattina. Hintaa autolla oli ollut 28 000 euroa, josta noin 10 000 rahoituksella. Muutaman vuoden päästä autosta saa vielä 18 000 euroa. Työajojen lisäksi omia ajoja tuli vuodessa 10 000 km. Kaikkinensa nykyisillä kilometrikorvauksilla pystyy kattamaan nuo ajot, eli käteen jää sen verran, että omat ajot kuittaantuu samalla. Tekemiensä laskutoimitusten mukaan 15 000 km on raja, jossa hänen tapauksessaan kilometrikorvaukset korvaavat täysin kaikki autoilun kustannukset, eli jos hankkii tuon hintaisen auton pelkkään työajoon ja ajaa 15 tkm, niin autosta ei jää itselle maksettavaa. Niinhän järjestelmän pitää toimiakin ja tästä uudessa ehdotuksessa onkin kyse.
Noilla kilometreillä vaihtoehtona tietysti usein on autoetu, jota pitää kaiketi enemmänkin ajatella nimenomaan etuna eikä korvaamaan käyttöä. Autosta joutuu silloin vielä jotain maksamaankin, joten omia kilometrejä pitää tulla vähän enemmän, että on kannattavaa. Autoetuautoksi ei toisaalta ihan jokaisessa ammatissa edes saa mitään A4:sta nelikkona kolmen litran koneella, vaan sitten voi totutella johonkin Golf Variantiin. Toisin sanoen nykyisessä kilometrikorvausjärjestelmässä ei edes voi puhua mistään autoedusta, jos vaihtoehtona on, että omalla autolla pääsee ajamaan kunnon kilometrit työajoa ja omat ajot ovat vähäisiä.