Ylinopeussakotus

  • 197 652
  • 1 084

Wilderness

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät, Minnesota Wild
Kyllä kyllä. Toki muilla on minuutti aikaa, että sinä pääset nopeammin perille.

Tää on kyllä silmiä avaavaa, kuinka itsekkäitä ihmisiä on paljon ja ne ei ilmeisesti edes itse sitä huomaa. Se että kaikki ottaa juuri sinun tarpeet huomioon naamioidaan liikennevirran mukana ajamiseksi. Heh.

Puhuinko siitä että pitäisi yksi auto päästää ohi? Mielestäni sanoin että jos pitempää letkaa kertyy taakse, niin onko se siis mahdoton asia väistää?

On siis itsekästä kehottaa ihmisiä väistämään keillä ei ole kiire ja ajavat alinopeutta huvin huoksi. Mutta se ei ole itsekästä että kerryttää letkaa peräänsä ajamalla alinopeutta? Asia kunnossa
 

Vesuri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vyborg Jesters
Pointti olikin, että jos ajat jo valmiiksi alinopeutta ja sulla ei ole kiire mihinkään. Niin silloin ei varmaankaan ole mahdoton tehtävä tehdä alle minuutin mittaista stoppia bussipysäkille, että letka pääsee ohi.
Yksittäinen lievää alinopeutta ajava ei mitään jonoja aiheuta. Helppo ohittaa jos liikenne ei ole ruuhkautunut. Jos näkee edellä olevan kauempana rekkoja tai muuta ruuhkaa, on aivan turhaa lähteä kiihdyttelemään niitä kiinni vaan ajella kaikessa rauhassa. Ihan samaan aikaan on perillä.
 

axe

Jäsen
Se oli mun mielestä äärimmäisen hienosti sanottu tuolla jossain, että filosofiana on ajaa muun liikenteen rytmissä ja pysytellä poissa muiden tieltä. Hämmästyttää kyllä, että löytyy näinkin paljon niitä, joiden mielestä se on huono asia.
 

Wilderness

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät, Minnesota Wild
Yksittäinen lievää alinopeutta ajava ei mitään jonoja aiheuta. Helppo ohittaa jos liikenne ei ole ruuhkautunut. Jos näkee edellä olevan kauempana rekkoja tai muuta ruuhkaa, on aivan turhaa lähteä kiihdyttelemään niitä kiinni vaan ajella kaikessa rauhassa. Ihan samaan aikaan on perillä.

Ei se vaadi kuin vähän mutkaisemman tien ja/tai ei niin itsevarman kuskin, niin letka alkaa kertymään. Toki se jossain vaiheessa alkaa purkautumaan kun uhkarohkeimmat tekevät tyhmiä ohituksia. Mutta onko tosiaan niin paha käyttää alle minuutti siihen, että päästät ihmiset ohi ketkä eivät halua ajaa alinopeutta?
 

Vesuri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vyborg Jesters
Ei se vaadi kuin vähän mutkaisemman tien ja/tai ei niin itsevarman kuskin, niin letka alkaa kertymään. Toki se jossain vaiheessa alkaa purkautumaan kun uhkarohkeimmat tekevät tyhmiä ohituksia. Mutta onko tosiaan niin paha käyttää alle minuutti siihen, että päästät ihmiset ohi ketkä eivät halua ajaa alinopeutta?
Kuinka paha on käyttää alle minuutti siihen, että ajelee letkan mukana. Menee se mitä vauhtia tahansa?
 

Wilderness

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät, Minnesota Wild
Kuinka paha on käyttää alle minuutti siihen, että ajelee letkan mukana. Menee se mitä vauhtia tahansa?

Kuinka lyhyitä matkoja oikein ajelet? Kyllä mene suhteellisen monta minuuttia hukkaan jo 100km matkalla, jos pitää alinopeutta koko matka ajella. Eli mielestäsi muidenkin pitää ajella siinä letkassa alinopeutta, jonka yksi ihminen päättää?
 

Vesuri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vyborg Jesters
Kuinka lyhyitä matkoja oikein ajelet? Kyllä mene suhteellisen monta minuuttia hukkaan jo 100km matkalla, jos pitää alinopeutta koko matka ajella. Eli mielestäsi muidenkin pitää ajella siinä letkassa alinopeutta, jonka yksi ihminen päättää?
Harvemmin tulee ajettua päivittäisiä sadan kilsan matkoja henkilöautolla. Päivittäisellä muutaman kymmenen kilometrin pätkällä ei pysty ajassa säästämään lainkaan sen on käytäntö osoittanut ja aika helppoa on laskea kuinka lujaa pitäisi ajaa, että ajassa säästä oikeasti jotain. Mahdolliseen säästöön nähden huomattavasti leppoisampaa ajaa letkassa. Täytyy olla aikalailla tyhjä tie ja ajaa aika perkeleen lujasti, että oikeasti pystyy säästämään merkittäviä aikoja.
 

Wilderness

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät, Minnesota Wild
Harvemmin tulee ajettua päivittäisiä sadan kilsan matkoja henkilöautolla. Päivittäisellä muutaman kymmenen kilometrin pätkällä ei pysty ajassa säästämään lainkaan sen on käytäntö osoittanut ja aika helppoa on laskea kuinka lujaa pitäisi ajaa, että ajassa säästä oikeasti jotain. Mahdolliseen säästöön nähden huomattavasti leppoisampaa ajaa letkassa. Täytyy olla aikalailla tyhjä tie ja ajaa aika perkeleen lujasti, että oikeasti pystyy säästämään merkittäviä aikoja.

En ole missään vaiheessa puhunut mistään muutaman kymmenen kilometrin matkoissa. En yleensä letkaa lähdekään ohittelemaan jos lyhyt matka, koska siinä ei etua saa. Toki kannattaa ajatella, että muilla ei välttämättä ole vain se muutaman kymmenen kilometrin matkaa jäljellä.
 

Timbit

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Canucks, BC Lions
Ylinopeus ylinopeus ylinopeus. Jos unohdetaan se asia hetkeksi ja mietitään sen sijaan sitä, miten saada mahdollisimman jouhevaa liikennettä aikaan.

Unohdetaan vaan, kun kerran et osaa perustella, millä tavoin suurimman sallitun ajaminen ei ole liikenteen rytmissä ajamista, vaan pilkun nussimista. Tiedätkö, mikä ilmiö syntyy herkästi ohituskaistan päättyessä, mikäli ohituksia on tehty suurella nopeuserolla? Liikenteen senhetkinen tiheys vaikuttaa ilmiön syntyyn ja voimakkuuteen paljon. Se ilmiö muuten sotkee aika paljon sitä kuuluisaa liikenteen rytmiä. Jos nyt se huolettaa erityisesti, että aiheutanko juuri minä tukkoja tai esteitä muille, niin vastaus on en. Ajan siinä muun liikenteen mukana, ohitan vuorollani hitaammat jos tarve, päästän nopeammat ohi milloin mahdollista. Mutta en aja ylinopeutta vaikka joku yrittäisi painostaa, enkä painosta muita ajamaan nopeammin. Tuollainenhan rikkoisi liikenteen rytmiä... Niin joo, miten saadaan mahdollisimman jouhevaa liikennettä aikaan? Minimoimalla nopeuserot. Ylinopeuksista on hyvä aloittaa.

Jännä juttu tuo liikenne, kun se menee joillain niin vahvasti tunteisiin.
 

Vesuri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vyborg Jesters
En ole missään vaiheessa puhunut mistään muutaman kymmenen kilometrin matkoissa. En yleensä letkaa lähdekään ohittelemaan jos lyhyt matka, koska siinä ei etua saa. Toki kannattaa ajatella, että muilla ei välttämättä ole vain se muutaman kymmenen kilometrin matkaa jäljellä.
Tuleeko useinkin vastaan tilanteita jossa joudut ajamaan satoja kilometrejä jonkun alinopeutta ajelevan perässä? Harvemmin ajelevat kovinkaan pitkää matkaa.

Pitkillä matkoilla riittää hidastavia tekijöitä ja kannattaa asennoitua jo lähtiessä, että varaa aikaa riittämiin. On raskasta liikennettä ja muuta alle nopeusrajoituksen ajavaa, taajamia ja 80 ja 60 alueita joissa liikenne sumppuuntuu väkisillä kun liikenettä vähänkin enemmän.
 

Wilderness

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät, Minnesota Wild
Tuleeko useinkin vastaan tilanteita jossa joudut ajamaan satoja kilometrejä jonkun alinopeutta ajelevan perässä? Harvemmin ajelevat kovinkaan pitkää matkaa.

Pitkillä matkoilla riittää hidastavia tekijöitä ja kannattaa asennoitua jo lähtiessä, että varaa aikaa riittämiin. On raskasta liikennettä ja muuta alle nopeusrajoituksen ajavaa, taajamia ja 80 ja 60 alueita joissa liikenne sumppuuntuu väkisillä kun liikenettä vähänkin enemmän.

Mistä voit tietää etukäteen, että ajaako se edellä alinopeutta ajava auto seuraavat 10km vai 100km siinä edessä?

Tottakai nuo pitää ottaa huomioon. Raskas liikenne on eri asia, koska eivät voi asialle mitään. He toki yleensä muuten yrittävät helpottaa muiden elämää esimerkiksi vilauttamalla mahdollisessa ohituspaikassa.

Olenkin kokoajan puhunut näistä, ketkä voisivat ajaa rajoitusten mukaan, mutta eivät vain jaksa. Toinen mikä on yleensä tullut huomattua näissä alinopeutta ajavissa (lievää yleistystä eikä toki koske kaikkia), että he eivät hidasta risteysalueilla vaan posottavat sen läpi sen 90 mittarissa. Tuo on huomattavasti vaarallisempaa kuin se, että ajaa 105-110 maantiellä 100 alueella.
 

godspeed

Jäsen
Suosikkijoukkue
Heikki Silvennoinen, Ali Leiniö
Vähän vaikuttaa sellaiselta myrskyltä vesilasissa tämä hommeli. Minulle tuli taannoin aika tyhmä olo, kun ajoin ns liikennevirtaa noudattaen hieman ylinopeutta (tai jopa oikeaa mittarivirheen takia) ja ohittelin autoja ja raskasta liikennettä autotolkulla. Ihme hidastelijoita, tuumin, vittuako tulevat motarille jos eivät osaa ajaa sitä vauhtia kuin muutkin. Sitten pidin muutaman minuutin jaloittelutauon ja palasin tielle. Ohittelin kaikki aiemmin ohitetut toiseen kertaan. Sellainen oli se hyöty. En sitten tiedä olisiko fiilis ollut kuin voittajalla jos olisin ajanut tauotta ja ollut perillä sen 4 minuuttia aiemmin.
 

Kampitus

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Wild, Avalanche
Vähän vaikuttaa sellaiselta myrskyltä vesilasissa tämä hommeli. Minulle tuli taannoin aika tyhmä olo, kun ajoin ns liikennevirtaa noudattaen hieman ylinopeutta (tai jopa oikeaa mittarivirheen takia) ja ohittelin autoja ja raskasta liikennettä autotolkulla. Ihme hidastelijoita, tuumin, vittuako tulevat motarille jos eivät osaa ajaa sitä vauhtia kuin muutkin. Sitten pidin muutaman minuutin jaloittelutauon ja palasin tielle. Ohittelin kaikki aiemmin ohitetut toiseen kertaan. Sellainen oli se hyöty. En sitten tiedä olisiko fiilis ollut kuin voittajalla jos olisin ajanut tauotta ja ollut perillä sen 4 minuuttia aiemmin.
Näinhän se menee, monet vain haluaa laittaa kaikki omat virheet muiden syyksi. Kuten esim sen, että töistä myöhästyy jonkun hitaasti ajavan vuoksi.

Itse olen usein Tampereelta Turkuun tullessa huomannut, kuinka heti motarin alussa, Liedossa, joku ohittaa minut. 15 km jälkeen motari loppuu valoihin, jossa huomaan tutun auton vieressäni kun pysähdyn punaisiin. Se hyöty on kyllä niin olematon, ettei sitä moni käsitäkään.

Ja sitten tämä kiireeseen vetoaminen. Monilla tuntuu olevan kiire usein ihan omasta syystä. Työpaikalle menemiseen kuluva aika on periaattessa vakio ja mikäli jokin odottamaton seikka viivästyttää matkaa jostain syystä useilla minuuteilla, ei sitä enää kyllä ajamalla kiinni saa.

Itse pyrin siis varaamaan aikaa aina tarpeeksi, enkä myöhästy minusta johtuvista syistä. Mikäli kuitenkin jostain syystä myöhästyn, voin ihan hyvällä omallatunnolla myöhästyä, sillä mitään oli tuskin tehtävissä.
 

V-G-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна | is
Unohdetaan vaan, kun kerran et osaa perustella, millä tavoin suurimman sallitun ajaminen ei ole liikenteen rytmissä ajamista, vaan pilkun nussimista.
Jos et osaa omaksua kirjoitettua viestiä en minä voi sille mitään. Viesti on kuitenkin tämä: jos ajat viisari tasantarkkaan rajoituksessa ja taaksesi kertyy jono, et aja liikenteen rytmissä. Silloin voi miettiä josko vaikka ajaisi hieman nopeammin sen hetken että hitaammin liikkuvat on ohitettu.

Tiedätkö, mikä ilmiö syntyy herkästi ohituskaistan päättyessä, mikäli ohituksia on tehty suurella nopeuserolla? Liikenteen senhetkinen tiheys vaikuttaa ilmiön syntyyn ja voimakkuuteen paljon. Se ilmiö muuten sotkee aika paljon sitä kuuluisaa liikenteen rytmiä.
Joo, mutta ripeä ohittaminen ei mitenkään automaattisesti aiheuta minkäänlaisia jojoiluja. Olen jo kyllästymiseen asti muistuttanut etten halua mitään sikailuja. En hidastelemalla koulutuksen sen enempää kuin eksessiivisen kaahailunkaan suhteen. Minun mielestäni on kohteliasta pysyä pois nopeampien tieltä aivan samoin kuin on kohteliasta olla kaahailematta muiden seassa.
 

Timbit

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Canucks, BC Lions
Jos et osaa omaksua kirjoitettua viestiä en minä voi sille mitään. Viesti on kuitenkin tämä: jos ajat viisari tasantarkkaan rajoituksessa ja taaksesi kertyy jono, et aja liikenteen rytmissä. Silloin voi miettiä josko vaikka ajaisi hieman nopeammin sen hetken että hitaammin liikkuvat on ohitettu.

Kyllähän se helpottaa omaksumista, jos viestissä on jokin ihan selkeä sisältö. Mielestäni fiktiivinen tilanne, joka ei edes oikeastaan anna vastausta esitettyyn kysymykseen, ei ole sellainen. Haluatko koittaa selittää kantaasi vielä jotenkin toisin, vai tyydymmekö tilanteeseen, jossa sääntöjen mukaan ajavat nussivat pilkkua eivätkä aja liikenteen rytmissä, koska he nyt vaan nussivat pilkkua eivätkä aja liikenteen rytmissä?
 

V-G-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна | is
Kyllähän se helpottaa omaksumista, jos viestissä on jokin ihan selkeä sisältö. Mielestäni fiktiivinen tilanne, joka ei edes oikeastaan anna vastausta esitettyyn kysymykseen, ei ole sellainen. Haluatko koittaa selittää kantaasi vielä jotenkin toisin, vai tyydymmekö tilanteeseen, jossa sääntöjen mukaan ajavat nussivat pilkkua eivätkä aja liikenteen rytmissä, koska he nyt vaan nussivat pilkkua eivätkä aja liikenteen rytmissä?
Sä vähän tartut nyt yksittäisiin ilmaisuihin. Ja vähän muutenkin näköjään. Kirjoitin että jos syy tarkalleen nopeusrajoituksessa pysymiselle on se, että nopeusrajoitus on nopeusrajoitus eikä milliäkään kovempaa saa ajaa, se on pilkun nussimista. Siitä että ajaa motarilla vaikkapa 127 kmh ei saa sakkoa.

Mun mielestäni tuntuu ihan kummalliselta että sun on vaikea myöntää tässä logiikkaa:
1. On ok ajaa nopeusrajoituksen mukaan
2. Jos muu liikenne on nopeampaa kuin mitä itse ajaa, on kohteliasta mennä pois tieltä joko väistämällä tai kiihdyttämällä hitaampien eteen
3. Jos ei suostu lainkaan joustamaan mistään omista ajamistottumuksistaan, kuten siitä että ajaa aina tismalleen nopeusrajoituksen mukaan no matter what, niin olisi syytä tehdä pieni itsetutkiskelu.
 

Vuokralainen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kerho! Arsenal
2. Jos muu liikenne on nopeampaa kuin mitä itse ajaa, on kohteliasta mennä pois tieltä joko väistämällä tai kiihdyttämällä hitaampien eteen
Jos minä ajan moottoritiellä vasenta kaistaa suurinta sallittua nopeutta ohittaen oikealla kaistaa ajavaa autoletkaa enkä välittömästi väistä oikealle kaistalle muun letkan sekaan, kun sinä ilmestyt ylinopeutta ajaen taustapeiliini, niin onko minulla muka itsetutkiskelun paikka? Mielestäni ei ole, vaan sinulla. Ylinopeutta en noin vähäpätöisessä tilanteessa sinun takiasi suostu ajamaan, sillä minua ei huvita sinun takiasi ottaa sakkoja. Ylinopeutta saatan kyllä joskus ajaa hetkellisesti joissain ohitustilanteissa, jos se esim. turvallisuuden takia on järkevintä, mutta kovin mielelläni en muuten, sillä miksi ihmeessä pitäisi? Ylinopeus on ylinopeutta, vaikka sitä kuinka yrittäisitte muuksi puhua.

Jos taas jostain syystä ajelisin alle tien yleisen nopeusrajoitusten (esim peräkärryn kanssa), niin silloin en ihan helposti edes hakeudu ohitustilanteisiin.

Muistan kyllä nekin ajat, kun itse raivosin suunniilleen pää punaisena, kun joku tuli perä edellä vastaan minun ylinopeuteni takia. Itseänihän tuolloin sain vaan syyttää. Nykyään ei enää jaksa stressata pahemmin liikenteessä, sillä niin turhaa hommaa on se jonkun minuutin tai kymmenen minuutin takia.
 

godspeed

Jäsen
Suosikkijoukkue
Heikki Silvennoinen, Ali Leiniö
Minkähänlaisesta ylinopeudesta tässä nyt oikeastaan puhutaan tai perustellaan sitä ylinopeutta? Muutamasta kilometristä, jotka saa jonkun tuntemaan että pääsee nopeammin perille? Mun vanhassa koslassa mittarivirhe on äkkiä 6-7km/h, joten sillä saa huoletta posottaa 10km/h ylinopeutta, joskaan en aina uskalla ettei se räjähdä. Eri asia sitten jos alkaa oleen 20km/h ylinopeuksia mittarivirhe huomioon ottaen, sillä niitä ei nyt vain voi enää perustella siten, että oli vain sellainen fiilis liikennevirran nopeudesta tai muut ajoi hiljaa tai minä en aiheuttanut vaaratilanteita. Poliisi ei ainakaan kuuntele fiilispohjaisia selityksiä.
 

julle-jr

Jäsen
Minkähänlaisesta ylinopeudesta tässä nyt oikeastaan puhutaan tai perustellaan sitä ylinopeutta? Muutamasta kilometristä, jotka saa jonkun tuntemaan että pääsee nopeammin perille? Mun vanhassa koslassa mittarivirhe on äkkiä 6-7km/h, joten sillä saa huoletta posottaa 10km/h ylinopeutta, joskaan en aina uskalla ettei se räjähdä.
10 km/h ylinopeus on silloin kun ajat esim 100 km/h alueella 110 km/h, riippumatta siitä mitä joku väärin näyttävä mittari näyttää. Mullakin on saunassa mittari, joka näyttää väärin, mutta ei se sitä saunan lämpötilaa määrittele joksikin muuksi kuin mitä se oikeasti absoluuttisesti on.
 

godspeed

Jäsen
Suosikkijoukkue
Heikki Silvennoinen, Ali Leiniö
10 km/h ylinopeus on silloin kun ajat esim 100 km/h alueella 110 km/h, riippumatta siitä mitä joku väärin näyttävä mittari näyttää. Mullakin on saunassa mittari, joka näyttää väärin, mutta ei se sitä saunan lämpötilaa määrittele joksikin muuksi kuin mitä se oikeasti absoluuttisesti on.

Niin no sitä oikeaa nopeutta ei määrittele absoluuttisesti mikään, sen takia pollaarillakin on varmuusvähennys käytössään.
 

Shardik

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Avs, Mestis
Ajatko mittarin mukaan sallittua nopeutta vai gps/tms mukaan sallittua nopeutta? Koska joissain autoissa ero saattaa olla varsin huomattava varsinkin n. 100 nopeuksissa.

Moottoriteistä kun oli puhetta, niin oli melkeinpä hyvä aina mainita, että ajaako mittarin mukaan tasan 120 vai jonkin tarkemman mittarin mukaan 120. Samoin olisi hyvä mainita oliko motarilla 120 vai 100 nopeusrajoitus.
Minä puhun ainakin todellisesta nopeudesta (gps-tarkistettu). Mittarinopeudenhan kaikki tietävät olevan jotain sinne päin, joten oletan, että siitä puhuessa mainitaan erityisesti tuo "mittari"-etuliite.

Tuo motarinopeushuomautus on ihan hyvä muistaa. Minun tulee puhuttua "motarista" ja "satasen rajoitus motarista" synonyymeinä, kun ei täällä Oulussa pahemmin 120-lätkiä näy. Silloin kun sellaiselle eksyn, niin nopeus on toki 120 km/h.
 

Diablo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vimpelin Veto, Urheilullisesti avoimet sarjat
Aivan kertakaikkisen älytöntä, jos mennään tuohon, että jo 1 km/h ylityksistä aletaan sakottomaan. Ei mitään tolkkua. Johan siellä saavat jonoksi asti alkaa pysäyttelemään autoilijoita - ehkä olisikin ihan hauskaa, että tuo tieliikennelain kokonaisuudistus menisi läpi sellaisenaan, saisi nähdä minkälainen show seuraa. Tämä on ilmeisesti nyt seuraava vaihe, kun rike- ja päiväsakkojen nostaminen ei olekkaan tuottanut odotetusti, vaan rahaa on tullut valtiolle itseasiassa vähemmän, kun ihmiset ovat sakkojen pelossa alkaneet hieman hölläämään kaasujalkaa

Tähän asti olen jonkin sortin ammattiautoilijana (noin 50´000 ajokilometriä vuodessa) onnistunut aika hyvin sakoilta välttymään, vaikka totta kai ne todennäköisyydet aina kasvaa jo ihan puhtaille vahingoillekin, mitä enemmän sitä ajaa. Omia sakkoja mitä on tullut (ehkä noin yhdet aina per kahden vuoden jakso), niin tyypillinen tilanne voisi olla joku valtatien risteysalue ja kamera siinä, kun on epähuomioissa hidastanut liian vähän 100 km/h tai 80 km/h alueelta kuuteenkymppiin. Tuollaisia on jonkin verran, missä on kamera räpsynyt, mutta ei ole tullut aina edes varoitusta, kun ylitys on ollut esim. 5 km/h. Sitten on toki ohitustilanteissa joskus pelko perseessä, että mitäs jos siellä on joku tutkaamassa sopivassa paikkaa juuri kun se nopeus on vähän kovempi ohitustilanteen jälkeen. Ei kovin yleinen tilanne tämäkään, mutta kun paljon ajaa, niin todennäköisyydet kasvaa. Kerran olen ohitustilanteessa saanut sakot, se oli Vaasa-Pori välillä, kun satasen alueella nousi nopeus ohituksen aikana hieman yli 120 km/h ja ennen kuin kerkesin sen koommin hidastamaan, niin siellä oli jeparit tutkalla. Miettii, että kuinka herkässä he ovat tuollaisissakin tilanteissa sitten, kun väkiselläkin ohitustilanteissa nopeudet nousee eivät voi aina nähdä/tietää, että siellä on itseasiassa juuri ollut ohitustilanne päällä.

Normaalisti itsellä satasen alueella vakkari 110 km/h:ssa ja mittari valehtee sen nelisen kilometriä. Tällaisilla nopeuksilla ei ole tietenkään nykyään koskaan sakkoa tullut. Esim. kun kuukausittain Vaasasta Turkuun ajelen, niin aika paljon saa/joutuu matkan aikana kuitenkin ohittelemaan ja jos siellä jokaisen rekan yms. perässä köröttelisi, niin matka-aikaa tulisi aika paljon lisää. Yksinkertaisesti työpäivät pitenisivät hieman molemmista päistä (aamu & ilta) reissupäivinä, kun saisi melkein sen 10 km/h tiputtaa suosiolla nopeutta. Okei, myönnetään.. Joku perjantai-ilta ja 8-tietä paahtaa kotiinpäin työviikon päälle ja haluaa olla mahdollisimman nopeasti vain kotona, kelit hyvät, ei välttämättä ristinsielua missään, niin saattaa mittari olla siellä 120 km/h:kin tuntumassa. Siitäkään eivät välttämättä nykyään sakkoa anna, mutta kuinkas uudistuksen jälkeen.. Ja käytetäänkö yhtään pelisilmää, että otetaan keliolosuhteet, liikenteen tilanne yms. huomioon.

Totta kai veetutus tätä uudistusta kohtaan olisi varmasti pienempi, jos ei olisi ns. ammattiautoilija ja ajaisi työn puolesta näin paljon. Eli olisi pääasiassa vaikka kaupunkiajoa ja joskus jotain pidempää matkaa vaikka vapaa-ajan merkeissä. Silloin se aikataulukin on monesti paljon löyhempi. Suoraan sanottuna veetuttaa jo muutenkin ihan tarpeeksi nuo pitkät ajot töiden puolesta, niin siihen vielä köröttelyvauhti päälle jollain Vaasa-Pori välillä ja saat olla kokoajan katsomassa, että mittari on juuri niillä kohdin, että ylitystä ei ole edes yhtä kilometriä tunnissa. Eikö tuossa nyt niitä vahinkojakin jo tule enemmän, kun ihmiset joutuvat olemaan superextra-tarkkoja, että nopeus ei nyt varmasti ylitä sallittua rajoitusta yhdellä kilometrillä tunnissa.

Sori saattoi tulla hieman sekava teksti / kokonaisuus, joten pahoittelut siitä. Sainpahan vähän purkauduttua tästä aiheesta.
 

Diablo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vimpelin Veto, Urheilullisesti avoimet sarjat
Se on muuten hauskaa, kun käännetään aina niin päin, että naureskellaan tilanteelle, jossa on ohitettu, ja sitten seuraavissa valoissa se ohitettu saattaakin olla sun perässä. Muistan aika monta tilannetta toisinpäin, jossa niistä valoista on menty, mutta ohitettava on ollut kaukana - kiitos sen, että olen ohittanut tuon auton aiemmin. Olisit jäänyt tämän perään, niin tuplahidaste, kun ensin olisit ajellut alinopeutta tämän perässä, sitten vielä joudut punaisiin valohin ja sitten se sama auto köröttelisi edelleen alinopeutta sun edessä. Siihen ehkä vielä valojen jälkeen alue, jolla ei ohi pääse ja autoa lappaa vastaan.
 

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Automaattiautot tulevat ratkaisemaan niin monta ongelmaa, minkä voi tästäkin kiihkeästä keskustelusta päätellä... Kehitys, kehity siitä!
 

godspeed

Jäsen
Suosikkijoukkue
Heikki Silvennoinen, Ali Leiniö
Aivan kertakaikkisen älytöntä, jos mennään tuohon, että jo 1 km/h ylityksistä aletaan sakottomaan. Ei mitään tolkkua. Johan siellä saavat jonoksi asti alkaa pysäyttelemään autoilijoita - ehkä olisikin ihan hauskaa, että tuo tieliikennelain kokonaisuudistus menisi läpi sellaisenaan, saisi nähdä minkälainen show seuraa. Tämä on ilmeisesti nyt seuraava vaihe, kun rike- ja päiväsakkojen nostaminen ei olekkaan tuottanut odotetusti, vaan rahaa on tullut valtiolle itseasiassa vähemmän, kun ihmiset ovat sakkojen pelossa alkaneet hieman hölläämään kaasujalkaa

Tälle olisi varmaan kiinnostavaa saada jokin lähde.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös