Aivan kertakaikkisen älytöntä, jos mennään tuohon, että jo 1 km/h ylityksistä aletaan sakottomaan. Ei mitään tolkkua. Johan siellä saavat jonoksi asti alkaa pysäyttelemään autoilijoita - ehkä olisikin ihan hauskaa, että tuo tieliikennelain kokonaisuudistus menisi läpi sellaisenaan, saisi nähdä minkälainen show seuraa. Tämä on ilmeisesti nyt seuraava vaihe, kun rike- ja päiväsakkojen nostaminen ei olekkaan tuottanut odotetusti, vaan rahaa on tullut valtiolle itseasiassa vähemmän, kun ihmiset ovat sakkojen pelossa alkaneet hieman hölläämään kaasujalkaa
Tähän asti olen jonkin sortin ammattiautoilijana (noin 50´000 ajokilometriä vuodessa) onnistunut aika hyvin sakoilta välttymään, vaikka totta kai ne todennäköisyydet aina kasvaa jo ihan puhtaille vahingoillekin, mitä enemmän sitä ajaa. Omia sakkoja mitä on tullut (ehkä noin yhdet aina per kahden vuoden jakso), niin tyypillinen tilanne voisi olla joku valtatien risteysalue ja kamera siinä, kun on epähuomioissa hidastanut liian vähän 100 km/h tai 80 km/h alueelta kuuteenkymppiin. Tuollaisia on jonkin verran, missä on kamera räpsynyt, mutta ei ole tullut aina edes varoitusta, kun ylitys on ollut esim. 5 km/h. Sitten on toki ohitustilanteissa joskus pelko perseessä, että mitäs jos siellä on joku tutkaamassa sopivassa paikkaa juuri kun se nopeus on vähän kovempi ohitustilanteen jälkeen. Ei kovin yleinen tilanne tämäkään, mutta kun paljon ajaa, niin todennäköisyydet kasvaa. Kerran olen ohitustilanteessa saanut sakot, se oli Vaasa-Pori välillä, kun satasen alueella nousi nopeus ohituksen aikana hieman yli 120 km/h ja ennen kuin kerkesin sen koommin hidastamaan, niin siellä oli jeparit tutkalla. Miettii, että kuinka herkässä he ovat tuollaisissakin tilanteissa sitten, kun väkiselläkin ohitustilanteissa nopeudet nousee eivät voi aina nähdä/tietää, että siellä on itseasiassa juuri ollut ohitustilanne päällä.
Normaalisti itsellä satasen alueella vakkari 110 km/h:ssa ja mittari valehtee sen nelisen kilometriä. Tällaisilla nopeuksilla ei ole tietenkään nykyään koskaan sakkoa tullut. Esim. kun kuukausittain Vaasasta Turkuun ajelen, niin aika paljon saa/joutuu matkan aikana kuitenkin ohittelemaan ja jos siellä jokaisen rekan yms. perässä köröttelisi, niin matka-aikaa tulisi aika paljon lisää. Yksinkertaisesti työpäivät pitenisivät hieman molemmista päistä (aamu & ilta) reissupäivinä, kun saisi melkein sen 10 km/h tiputtaa suosiolla nopeutta. Okei, myönnetään.. Joku perjantai-ilta ja 8-tietä paahtaa kotiinpäin työviikon päälle ja haluaa olla mahdollisimman nopeasti vain kotona, kelit hyvät, ei välttämättä ristinsielua missään, niin saattaa mittari olla siellä 120 km/h:kin tuntumassa. Siitäkään eivät välttämättä nykyään sakkoa anna, mutta kuinkas uudistuksen jälkeen.. Ja käytetäänkö yhtään pelisilmää, että otetaan keliolosuhteet, liikenteen tilanne yms. huomioon.
Totta kai veetutus tätä uudistusta kohtaan olisi varmasti pienempi, jos ei olisi ns. ammattiautoilija ja ajaisi työn puolesta näin paljon. Eli olisi pääasiassa vaikka kaupunkiajoa ja joskus jotain pidempää matkaa vaikka vapaa-ajan merkeissä. Silloin se aikataulukin on monesti paljon löyhempi. Suoraan sanottuna veetuttaa jo muutenkin ihan tarpeeksi nuo pitkät ajot töiden puolesta, niin siihen vielä köröttelyvauhti päälle jollain Vaasa-Pori välillä ja saat olla kokoajan katsomassa, että mittari on juuri niillä kohdin, että ylitystä ei ole edes yhtä kilometriä tunnissa. Eikö tuossa nyt niitä vahinkojakin jo tule enemmän, kun ihmiset joutuvat olemaan superextra-tarkkoja, että nopeus ei nyt varmasti ylitä sallittua rajoitusta yhdellä kilometrillä tunnissa.
Sori saattoi tulla hieman sekava teksti / kokonaisuus, joten pahoittelut siitä. Sainpahan vähän purkauduttua tästä aiheesta.