Mitenkäs
@Tadu kun oman autoni (vm 2015) vakionopeussäädin toimii kahden kilometrin välein? Viitaten keskusteluun ehdottomasta sakotuksesta heti nopeusrajoituksen ylityksestä.
Kun ajan vakionopeussäädin (VNS) 100 km/h, niin todellinen nopeus (TN) on 97 km/h ja jonoa kertyy perään. Jos ajan VNS 102 km/h, niin TN on 99 km/h ja silloinkin alinopeutta ajamalla kerään mahdollisesti jonoa perään niiltä jotka ajavat sen 100 km/h. Jos pistän nipsun päälle ja ajan VNS 104 km/h, niin silloin TN on 101 km/h ja siitä tulisikin jo sakko.
Tuntuu hieman kohtuuttomalta varsinkin kun muistan ajaneeni autoa analogisilla mittareilla ilman vakionopeussäädintä, jolloin nopeus vaihteli 10 km/h välillä vaikka kuinka yritti keskittyä nopeuden vakiona pitämiseen. Itse asiassa nopeus vaihtelee vakionopeussäätimelläkin vastaavalla tavalla (95-105) riippuen maastosta ja jarrun painaminen alamäessä on vihreänä aikana energian tuhlausta ennen seuraavaa ylämäkeä.
Vaikka tekniikka mahdollistaisi tarkkaakin tarkemman nopeusseurannan ja -valvonnan, niin jonkinlainen toleranssi pitää olla.