Tässä yksi näkemys aiheeseen:
Ylensyöntiä - Pääkirjoitukset ja artikkelit - Savon Sanomat
Helvetin hyvä kirjoitus Johan Bäck... anteeksi Jouni Backmanilta. Kannattaa jokaisen tähän ketjuun kirjoittaneen lukea ihan ajatuksella.
Tässä yksi näkemys aiheeseen:
Tämän näkemyksen voi tiivistää yhteen lauseeseen: Ylen on hinnalla millä hyvänsä jatkettava samaan malliin, jottei kukaan vaan pahoittaisi mieltään. En ihmettele yhtään, että maan talous on syöksykierteessä alaspäin, kun tällaiset ihmiset päättäjän pallilla istuvat.Tässä yksi näkemys aiheeseen:
Minä nyt lähinnä olen kritisoinut keskustelun argumentteja, jotka tuntuvat olevan aika hukassa kun yksi keskustelija väittää, että YLE:llä ei ole vaikutusta markkinoilla.
Tämän näkemyksen voi tiivistää yhteen lauseeseen: Ylen on hinnalla millä hyvänsä jatkettava samaan malliin, jottei kukaan vaan pahoittaisi mieltään. En ihmettele yhtään, että maan talous on syöksykierteessä alaspäin, kun tällaiset ihmiset päättäjän pallilla istuvat.
Niin, minähän olen tässä yrittänyt nimenomaan keskustella asiallisesti, mitä samaa ei sinusta ja @bebeto:n viesteistä voi sanoa. Eri mieltä olevat leimataan seniileksi tai jankuttajiksi samalla kuin jätetään asiasta puhuminen "aatteelliseksi" ja varsinkaan ei esitetä argumentteja oman asian puolesta......
Minusta se nyt on vaan päätön väite, että verovaroin toimiva mediatalo joka nyt vaikka ostaa HBO:n sarjoja, mitkä istuisivat täysin kaupalliselle kanavalle, ei muka vaikuttaisi ohjelmien hintaan.
Sinun väitteesi on, että koska YLE:llä ei ole mainoksia, niin HBO myy ohjelman mielummin YLE:lle. Tämäkään ei pidä paikkaansa, vaan HBO myy ohjelmansa sille joka maksaa siitä eniten. ja perusteen pyytäminen tuolle on kyllä vähän vaajaaälyistä.
...
Minä olen tämän väitteeni perustellut hyvin yksinkertaisella faktalla: Hbo:lla on maailmanlaajuisesti 127 miljoonaa tilaajaa ilman Yleä, Mtv3:sta tai muutakaan kaikille suomalaisille avointa kanavaa. Toisin sanoen, se ei tarvitse näiden suomalaiskanavien rahoja ja sille on yhdentekevää maksetaanko sille oikeuksista miljoona, 1,2 miljoonaa tai 800 keuroa.....
Minä kyllä vahvasti epäilen, että mahtaako olla ihan sama. Tuokin on ihmeellinen ajatusmaailma, että kun sitä rahaa on jo paljon, niin lisää ei enää "tarvitse". No ei varmaan tarvitse jos Li Anderssonilta kysyy, mutta kyllä yritykset ihan järjestelmällisesti pyrkivät maksimoimaan voittonsa. Olisi outoa jos näin ei olisi, enkä siihen usko, vaikka väität sen faktaa olevan.
HBO:n sarjat eivät ole mitään sellaista, minkä katsomisen mahdollistaminen kuuulusi valtion tehtäviin. YLE:n tehtäviin pitäisi kuulua vain ne tehtävät mitkä eivät tule hoidettua muuten tasapuolisesti tai nähdään tärkeäksi ja ei voida olettaa kaupallisen puolen hoitavan asiaa. Itse katson, että näihin kuuluu ajankohtais- ja uutisohjelmat, suomessa tuotetut lastenohjelmat ja jonkinlainen suomen kielen ylläpito. Nämä näin äkkiä, ehkä jotain muutakin.Pointti oli/on lähinnä siinä, että Hbo:lle tuollaiset sopimukset ovat nappikauppaa enkä usko että kukaan voi millään numeroilla osoittaa että Ylekään olisi tässä tehnyt jotain mitä ei pitäisi. Periaatteellinen puoli on asia erikseen, jos joku on sitä mieltä Hbo - sarjat eivät Ylelle kuulu niin siinähän on.
HBO:n sarjat eivät ole mitään sellaista, minkä katsomisen mahdollistaminen kuuulusi valtion tehtäviin.
HBO:n sarjat eivät ole mitään sellaista, minkä katsomisen mahdollistaminen kuuulusi valtion tehtäviin. YLE:n tehtäviin pitäisi kuulua vain ne tehtävät mitkä eivät tule hoidettua muuten tasapuolisesti tai nähdään tärkeäksi ja ei voida olettaa kaupallisen puolen hoitavan asiaa. Itse katson, että näihin kuuluu ajankohtais- ja uutisohjelmat, suomessa tuotetut lastenohjelmat ja jonkinlainen suomen kielen ylläpito. Nämä näin äkkiä, ehkä jotain muutakin.
Miksi muuten ajattelet näin? Miksi ei ole järkevää tuottaa ja esittää korkeatasoisempaa ohjelmistoa julkisen palvelun kautta kuin lähinnä aivotonta sontaa yksityisten markkinoiden toimesta? Onko se jonkinlainen doktrinäärinen usko markkinoiden paremmuuteen kaikissa tapauksissa ja tilanteissa - kannatatko tässä tapauksessa siis myös yksityistettyjä puolustusvoimia tai oikeuslaitosta? Ja jos et niin, miksi sitten nämä saavat "pilata" pyhää markkinamekanismia?
Miksi HBO:n sarjat olisivat korkeatasoisempia YLE:n kuin yksityisen TV-kanavan esittämänä?
... Mikä siinä on, että näitä olisi jotenkin eroottisempi katsoa näillä huijauspeli- ja ennustajakanavilla?
Ei todellakaan ole selvää. Esimerkiksi useampaan kertaan "mainostamani" kaupallisten kanavien urheilulähetykset peittoavat käytännössä aina Ylen vastaavat, ja ovathan kaupalliset kanavat näyttäneet vuosien varrella hyviä kotimaisia TV-sarjoja.Noin empiirisesti on aivan selvää, että YLE tekee paremmin jotakuinkin kaiken minkä se tekee kuin kaupalliset toimijat ja hinta on tähän nähden hyvin edullinen.
Samaa mieltä siitä että Ylen ei tarvitse enää kasvaa, mutta erittäin paljon eri mieltä siitä että nykyisen toiminnan laajuus olisi hyvin sopiva. Vaikkapa Pasila-Tohloppi-"vastakkainasettelu" ja TV- ja radiokanavien suuri määrä(ja sitä kautta henkilöstömäärä) ovat nähdäkseni aika kaukana sopivasta.YLE:n ei tästä tarvitse enää kasvaa, mutta nykyisen toiminnan laajuus vaikuttaa hyvin sopivalta.
Ei ole, mutta en ymmärrä miten näiden näyttäminen on sellaista mikä pitää tehdä verovaroin. Ei vaan kertakaikkiaan mene jakeluun miksi viihdeohjelmien lähetys on valtion tehtävä ja kaikki joutuvat osallistumaan kustannuksiin. Mitä jos ihmiset maksaisivat ihan vaan siitä mitä haluavat katsoa eikä pakottaisi naapuria maksamaan omia ohjelmiaan. HBO on edelleen esimerkkinä, koska se on loistava esimerkki jostain mikä ei millään järkiperusteella kuulu ylelle, mutta ymmärrystä tuntuu löytyvän kuitenkin yllättävän paljon.
Miksi muuten siellä laajaa ylen ohjelmistoa tukevalla puolella pystytä juurikaan viesteihin, joissa ei olisi jotain mukahauskaa seniiliä, huijauspeliä tms. osapuolten leimaamista?
Niin, minähän olen tässä yrittänyt nimenomaan keskustella asiallisesti, mitä samaa ei sinusta ja @bebeto:n viesteistä voi sanoa. Eri mieltä olevat leimataan seniileksi tai jankuttajiksi samalla kuin jätetään asiasta puhuminen "aatteelliseksi" ja varsinkaan ei esitetä argumentteja oman asian puolesta.
Minusta se nyt on vaan päätön väite, että verovaroin toimiva mediatalo joka nyt vaikka ostaa HBO:n sarjoja, mitkä istuisivat täysin kaupalliselle kanavalle, ei muka vaikuttaisi ohjelmien hintaan. Sinun väitteesi on, että koska YLE:llä ei ole mainoksia, niin HBO myy ohjelman mielummin YLE:lle. Tämäkään ei pidä paikkaansa, vaan HBO myy ohjelmansa sille joka maksaa siitä eniten. ja perusteen pyytäminen tuolle on kyllä vähän vaajaaälyistä.
Laadukkaat televisiosarjat ovat kulttuuria siinä missä vaikka laadukkaat kirjat. Näyttämällä näitä esimerkiksi vaikka HBO & BBC sarjoja YLE täyttää lakisääteistä tehtäväänsä sivistäjänä.Ei vaan kertakaikkiaan mene jakeluun miksi viihdeohjelmien lähetys on valtion tehtävä ja kaikki joutuvat osallistumaan kustannuksiin.
HBO on jaksettu tapella paljon, nostaisin itse yhden seikan että vaikka hinta on vain sen miljoonan niin onhan se silti miljoonan pois YLEn kassasta ja raha lähtee ulkomaille. Sen sijaan jos samalla rahalla olisi tuotettu tai tuettu vaikka jotain kotimaista ohjelmistoa niin se miljoona olisi suurimmaksi osaksi jossain kohti palannut valtion kassaan verotuloina. Jokainen miljoona mitä myös käytetään ohjelmiston ostoon jota myös muut kanavat näyttäisi on taas monesta muusta asiasta pois jota rahalla voisi tehdä.
HBO on jaksettu tapella paljon, nostaisin itse yhden seikan että vaikka hinta on vain sen miljoonan niin onhan se silti miljoonan pois YLEn kassasta ja raha lähtee ulkomaille. Sen sijaan jos samalla rahalla olisi tuotettu tai tuettu vaikka jotain kotimaista ohjelmistoa niin se miljoona olisi suurimmaksi osaksi jossain kohti palannut valtion kassaan verotuloina.
Kannattaa muistaa myös se että Tohloppia ei pidetä pystyssä pelkän osaamisen takia, vaan taustalla painavat lukuisat aluepoliittiset seikat.@Barnes , tuolla Tohlopissa toimii 30 organisaatiota ja työskentelee 2000 henkilöä joten aika paljon saa tapahtua että tuo alas ajetaan. Minusta molemmilla, sekä Tohlopilla että Helsingillä on omat vahvuutensa.
Kannattaa muistaa myös se että Tohloppia ei pidetä pystyssä pelkän osaamisen takia, vaan taustalla painavat lukuisat aluepoliittiset seikat.
Minulle on kuitenkin sinänsä se ja sama, minkä Yle pääkallopaikakseen valitsee. Helsinki luultavasti järkevämpi, mutta hyväksyn myös Tampereen valinnan. Tärkeintä ei näet minusta ole se paikka vaan yhteen toimipaikkaan siirtyminen, mikä keventäisi koneistoa ja toisi säästöjä. Siihen päälle ne ehdottamani kanavamäärien pienentämiset niin hyvällä tiellä ollaan.