Tässä Yleveron puolustelussa on ilmeiesti kahdenlaista näkökohtaa:
1. tarjotaan verovaroin sisältöjä vähävaraisille
2. halutaan tarjota kansalaisille riippumaton uutismedia jotta eivät olisi vain kaupallisen ja populistisen, kenties valemedioiden varassa
Käsittääkseni poliittinen vasemmisto puolustaa listauksen kohteita voimakkaammin mutta myös oikeisto allekirjoittaa kummankin perustelun. Olen tässä ketjussa esittänyt oman kritiikkini liittyen kohteeseen 1 mutta mulla on annettavaa myös kohteelle 2. Vaikka tiedostan ajatukseen sisältyvän pointin niin kohde itsessään on kovin ddr-henkinen. Ihmisellä itsellään ei katsota olevan arvostelukykyä erilaisten valintojen suhteen vaan valtioneuvoston komission on tehtävä valinta kansalaisen puolesta sen suhteen millaisesta lähteestä hän kuulee uutiset sekä kaiken poliittisen ja ajankohtaisen keskustelun. Ja kun kansalainen on saanut tietoiskun ajankohtaisista aiheista, ilta on hyvä lopettaa komission juuri sinulle valitseman viihteellisen sisällön parissa.
Ja meidän kaikkien tulee tietystikin maksaa kyseisestä oivallisesta sisällöstä, maksua ei voi laittaa vapaaehtoisesti koska tässä tapauksessa osa kansalaisista jättäisi täysin virheellisin ja kypsymättömin perustein maksamatta. Valtiovalta tietää tarpeesi paremmin kuin sinä itse!
No mihinkäs sitten vedetään lopulta se raja valinnavapauden suhteen? Joillekin on vaan liian syvälle uponnut ajatus siitä, että kaikessa pitäisi aina ja iänkaikisesti olla se valinnanvapaus. Sellaista oli meno jo villissä lännessä.
No vitsi vitsi, mutta siltä osin totta, että pitäisikö esim jokaisen saada ajaa ihan omia polkujaan, ja täysin välittämättä mistään. Eli jokainen vetelee omat tiet, koska ei vaan huvita maksella yhteisistä teistä, ja jos ei ole varaa, niin olkoon ajelematta tahi kävelemättä millään tiellä. Kaikille oma koulu, koska ei vaan huvita yhtään maksella yhteisistä kouluista, vaan tekee mieli vaan turvata se oma ja läheisen koulutus; paskat muista siis.
Voisiko kuitenkin olla ihan järjellinen ajatus sellainen. että yhdessä nähdään se valtion olemassaolo sitä kautta, että täällä on kansalaisia, jotka siis muodostavat sen valtion, ja sen olemassaolon turvaavat.
Sellaisessa lienee ihan paikallaan luoda yhteisiä instituutioita, ja tietenkin turvaamaan kaikille mahdollisimman reilu elämä, vaikka ei olisikaan se kaikista suurin menestyjä.
Ei se siis ihan aina ole numero yksi kuitenkaan, että saa vaan aina itse valita mitä tekee ja mihin osallistuu.
Ja kuten maailmallakin lienee nähty, niin eipä noista yksityisomisteisista uutitaloistakaan ihan luotettavaa dataa aina kuitenkaan eetteriin tule.
Ja mitä tulee YLE:en, niin siitähän tässä yritän puhua, että sen rahoitus pitää turvat siten, että se pysyy mahdollisimman riippumattomana mistään politisoinnista, jota mm se persut nyt harrastaa, kun ei meno miellytä. Sitä hyvin harvoin voidaan tarjota kaupallisen median toimesta, joiden ensisijainen tarkoitus lienee tarjota vain ja ainoastaan aivotonta sisältöä erilaisten temppareiden ja salkkareiden muodossa.