Yleisradio Oy – YLE

  • 541 865
  • 4 289

Beltran

Jäsen
Suosikkijoukkue
aleksander stubb
Kyllä, Kauneusvirhe, jota en itse ymmärrä, oli sen parhaan radiokanavan alasajo, eli YLE-Puheen. Se otti kupoliin ja ottaa edelleenkin. Loppuaikana toki sekin täyttyi aivottomien influensserien sun muiden pelleosaston edustajien paskapodcasteista, mutta sitä ennen oli ehdottomasti parasta Radiotarjontaa.

Kyllä itsekin arvostan YLE:n ohjelmistoa sekä Areenaa erityisesti, ja en suin surminkaan olisi poistamassa euroakaan sieltä, sillä koen kuitenkin ihan oikeudenmukaiseski senkin, että jokaisella on kuitenkin varaa nähdä laadukkaita sarjoa ja elokuviakin, kun ei välttämttä varat riitä edes siihen yhteen suoratoistopalveluun.
Porkkana hakeutua työelämään tai tehdä enemmän töitä voi olla juuri se että sulla on tämän jälkeen varaa suoratoistopalveluun. Kaikki ei-välttämättömät ilmaispalvelut - kuten ilmainen suoratoistopalvelu vähävaraisille, kuten YLE edellisessä kirjoituksessa nähdään - pitää poistaa.
 

adolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat & Haminan Palloilijat
YLE on koko kansakunnan juttu. Tietenkin sen kuuluu näkyä sitä Areenaa myöden jokaisella maamme kansalaiselle. Presidentistä aina vankilan asukkeihin asti.
 

mutina

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Chicago Blackhawks, Fife Flyers
Porkkana hakeutua työelämään tai tehdä enemmän töitä voi olla juuri se että sulla on tämän jälkeen varaa suoratoistopalveluun. Kaikki ei-välttämättömät ilmaispalvelut - kuten ilmainen suoratoistopalvelu vähävaraisille, kuten YLE edellisessä kirjoituksessa nähdään - pitää poistaa.
Ja entäs ne työelämän ulkopuolella olevat ahkerat tv:n katsojat? Ne, joilla ei ole mahdollisuutta mennä töihin?
 

Beltran

Jäsen
Suosikkijoukkue
aleksander stubb
Ja entäs ne työelämän ulkopuolella olevat ahkerat tv:n katsojat? Ne, joilla ei ole mahdollisuutta mennä töihin?
Mitä? Sulla on vissiin joku pointti viestissäsi joskaan en keksi mikä se on.
Tällainen porukka perustelee koko kansalle "ilmaiseksi" tarjottavan palvelun välttämättömyyden?
 

Beltran

Jäsen
Suosikkijoukkue
aleksander stubb
YLE on koko kansakunnan juttu. Tietenkin sen kuuluu näkyä sitä Areenaa myöden jokaisella maamme kansalaiselle. Presidentistä aina vankilan asukkeihin asti.
Voit kaksinkertaistaa Ylen budjetin ja perustella sen välttämättömyyttä edellisellä lauseella.
Minun mielipiteeni on se että kansakunnalle ei tarvitse eikä pidä tarjota verovaroin ensimmäistäkään elokuvaa taikka tv sarjaa.
 

adolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat & Haminan Palloilijat
Voit kaksinkertaistaa Ylen budjetin ja perustella sen välttämättömyyttä edellisellä lauseella.
Minun mielipiteeni on se että kansakunnalle ei tarvitse eikä pidä tarjota verovaroin ensimmäistäkään elokuvaa taikka tv sarjaa.
Joku perussivistyksen lähde tulee olla kaikille kansalaisille saatavilla. Ihan samoilla perusteilla, kuin kirjastotkin ovat kaikkien ihmisten käytettävissä käytännössä ilmaiseksi. Areenasta näkee läjäpäin uutisia ja ajankohtaisohjelmia. On täysin perusteltua, että nämä näkyvät ilmaiseksi maamme kaikille kansalaisille.

Tuota heittoasi kaksinkertaisesta Ylen budjetista en ymmärtänyt, että miten se liittyi mihinkään.
 

tommy36

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Mielipiteissä on jännästi sellainen sisäänrakennettu piirre, ettei kukaan pidä omaansa vääränä.

En loppuun osaan hirveästi ota kantaa, kun en ole tainnut vasureita kommareiksi kutsua, ja jos, niin harvoin. Siinä olet oikeassa, ettei leimaaminen kommunistiksi (tai laitaoikeistoksi) juuri koskaan paranna keskustelun tasoa.

Itse olen käyttänyt tuota "holhousyhteiskuntaa", kun mielestäni esim. viinit olisi pitänyt olla ruokakaupoissa jo ajat sitten. Mutta kun pieni osa ei osaa, niin kaikkia rangaistaan pitämällä ne Alkoissa.

Ja kun YLE:stä puhutaan, niin 600 miljoonaa on ihan helvetin paljon rahaa/vuosi. Kymmenessä vuodessa se tekee 6 miljardia. Kun kaikkialta haetaan säästöjä, miksi YLE olisi pyhä lehmä, johon ei saisi koskea? Ja jostain pitää tinkiä, sillä valtion velkaantuminen pitää saada pysäytettyä. Minusta on ihan helvetin itsekästä kuluttaa palveluihin yli varojen ja jättää lasku tulevien sukupolvien maksettavaksi. Ja tätä kulutusjuhlaa edustaa vasemmisto, josta Paavo "velkoja ei tarvitse ikinä maksaa takaisin" Arhinmäki käy malliesimerkkinä.

Edit: lisäys: Kun THL joutuu vähentämään 15 % henkilöstöstään, niin miten YLE on niin pyhä, ettei ilmeisesti edes 10 % säästöistä päästä yhteisymmärrykseen?
No siitä olen samaa mieltä -siis osin, ja määritystä tarkentamalla- että valtionvelkoja ei koskaan ole tarkoitus maksaa takaisin, ja luultavasti tässä järjestelmässä jota niin palvomme, ei moinen olisi edes mahdollista tai ainakaan ei toivottavaa. Sen velan suhde toki sitten on kokonaan toinen asia, mutta harvalle sekään palvelusta tekee, jos maat menevät toimintakyvyttömiksi, joten todennäköisesti joutuisivat kuitenkin tarkastelemaan uusiksi kaikki säännöt, koska Suomi olisi vielä pienin murhe siinä kohtaa, jos joku päättäisi alkaa noita aidosti realisoimaan.
Mitä tulee lainauksii toisten kirkjoituksista, niin aina jokin pikkiriikkinen asia saattaa saada kommentoimaan, ja usein hitusen laajemmin, kuin lainaus itsessään antaisi aihetta, joten helposti kieltämättä voisi tulkita aina näitä henkilökohtaisesti. Onneksi et niin kuitenkaan tehnyt tuon edellisen kirjoitukseni pohjalta, sillä se ei tietnkään ollut tarkoitus.
YLE:n ei tarvitse olla pyhä lehmä, ja hyvä olisi jos tosiaankin onnistuisivat karsimaan rahat sieltä johdon palkoista, sillä itse ohjelmisto on pääosin niin laadukasta, että sen ympärillä kyllä posititot pitäisin, jotta jatkossakin saisi koko kansa -resusseistaan huolimatta- ohjelmista nauttia.
 

Beltran

Jäsen
Suosikkijoukkue
aleksander stubb
Joku perussivistyksen lähde tulee olla kaikille kansalaisille saatavilla. Ihan samoilla perusteilla, kuin kirjastotkin ovat kaikkien ihmisten käytettävissä käytännössä ilmaiseksi. Areenasta näkee läjäpäin uutisia ja ajankohtaisohjelmia. On täysin perusteltua, että nämä näkyvät ilmaiseksi maamme kaikille kansalaisille.

Tuota heittoasi kaksinkertaisesta Ylen budjetista en ymmärtänyt, että miten se liittyi mihinkään.
Liittyy kirjoittamaasi lauseeseen jota siteerasin. "YLE on koko kansakunnan juttu ja sen kuuluu näkyä jokaiselle maamme kansalaiselle".
Lauseesi on yleispäteä, se ei ota kantaa kustannuksiin, sisältöön taikka vastaavaan. Lausetta voidaan käyttää yhtä lailla jos Ylen budjetti puolitetaan nykyisestään taikka kaksinkertaisetaan. Lauseellasi ei ole myöskään mitään arvoa sillä kukaan keskusteluun osallistunut ei halua sulkea YLEä taikka osaa siitä yhtään keneltäkään.

Minun mielipiteeni on se että YLEn tarjonta on aivan liiallista ja sieltä voitaisiin poistaa todella paljon. Minusta ylipäätään valtio puuttuu ihan liikaa ihmisten asioihin.
 

tommy36

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Porkkana hakeutua työelämään tai tehdä enemmän töitä voi olla juuri se että sulla on tämän jälkeen varaa suoratoistopalveluun. Kaikki ei-välttämättömät ilmaispalvelut - kuten ilmainen suoratoistopalvelu vähävaraisille, kuten YLE edellisessä kirjoituksessa nähdään - pitää poistaa.
Mutta ei enää aikaa niitä käyttää. Balanssi nyt vaan kaikkeen olisi paikallaan. Ei se ihmisen elämäntehtävä kuulu mikään alati kasvava työmääräkään olla.
 

Beltran

Jäsen
Suosikkijoukkue
aleksander stubb
Mutta ei enää aikaa niitä käyttää. Balanssi nyt vaan kaikkeen olisi paikallaan. Ei se ihmisen elämäntehtävä kuulu mikään alati kasvava työmääräkään olla.
Siis mitä?
Kuka tekee niin paljon työtä että ei ole aikaa katsoa televisioita?
Ihmiset tekee kaikenlaisista asioista ongelmia. Suomen kaltaisessa maassa jossa valtion tehtävä on ilmeisesti antaa kaikille kaikki palvelut ilmaiseksi nähdään pian ongelmana se että ihmisillä ei ole aikaa kuluttaa laadukkaita ilmaispalveluita joten oiva ratkaisu on tehdä vähemmän töitä!

Mitä enemmän minä tätä kaikkea keskustelua luenkaan, sitä enemmän alan kannattaa yövartijavaltiota.
 

Spine

Jäsen
Suosikkijoukkue
Uramaton Turun Palloseura
Siis mitä?
Kuka tekee niin paljon työtä että ei ole aikaa katsoa televisioita?
Ihmiset tekee kaikenlaisista asioista ongelmia. Suomen kaltaisessa maassa jossa valtion tehtävä on ilmeisesti antaa kaikille kaikki palvelut ilmaiseksi nähdään pian ongelmana se että ihmisillä ei ole aikaa kuluttaa laadukkaita ilmaispalveluita joten oiva ratkaisu on tehdä vähemmän töitä!

Mitä enemmän minä tätä kaikkea keskustelua luenkaan, sitä enemmän alan kannattaa yövartijavaltiota.

Olet ihan oikeassa. Kyllähän kokoajan pusketaan narratiivia miten kahdeksan tunnin työpäivä olisi huiman raskas koetinkivi ihmiselle. Toki, voi se sitä ollakkin nykynuorisolle TikTok-aivoilla, joissa riittää keskittymiskykyä minuutiksi.

Todella huolestuttava on nykyinen kehityskulku näin vanhan jäärän silmin.
 

mutina

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Chicago Blackhawks, Fife Flyers
Mitä? Sulla on vissiin joku pointti viestissäsi joskaan en keksi mikä se on.
Tällainen porukka perustelee koko kansalle "ilmaiseksi" tarjottavan palvelun välttämättömyyden?
Jep, ajattelin tässä veljeäni, jonka edunvalvoja olen. Hänen kavereitaan, joista suurimmalla osalla ei ole perhettä auttamassa. Eläkkeet ovat pienet ja asumistuesta leikattiin.

Toki olen itsekin Ylen tarjonnan kuluttaja ja vähäinen tv:n katsomiseni keskittyy Areenan dokkareihin ja erilaisiin ajankohtaisohjelmiin. Vastaavaa tarjontaa eivät muut kanavat tarjoa.
 

Beltran

Jäsen
Suosikkijoukkue
aleksander stubb
Jep, ajattelin tässä veljeäni, jonka edunvalvoja olen. Hänen kavereitaan, joista suurimmalla osalla ei ole perhettä auttamassa. Eläkkeet ovat pienet ja asumistuesta leikattiin.

Toki olen itsekin Ylen tarjonnan kuluttaja ja vähäinen tv:n katsomiseni keskittyy Areenan dokkareihin ja erilaisiin ajankohtaisohjelmiin. Vastaavaa tarjontaa eivät muut kanavat tarjoa.
Okei. Oletan että toimeentulotukea tai millä nimikkeellä sosiaalitukea maksetaankaan ei saa yhtään sen enempää jos perustelee kulukseen halun tilata joku suoratoistopalvelu, Netflix, Disney+ tms. Enkä usko että saisi siinäkään tapauksessa jos YLEllä ei esitettäisi elokuvia eikä tv sarjoja.

Nyt tässä keskustelussa kuitenkin kannatetaan verorahoitteista YLEä jonka palveluun kuuluu myös elokuvat ja tv sarjat ja koska kuuluu, verorasite on suurempi. Jotta myös ne joilla ei ole mahdollista itse hankkia suoratoistopalvelua voivat katsella elokuvia ja tv sarjoja.

Hyvin perusteltu ilmaispalvelu on kannatettava ajatus mutta samalla kun noita ilmaispalveluita tarjotaan, ajaudutaan ikään kuin huomaamatta tilanteeseen jossa ihmiset eivät koe olevansa vastuussa omasta lähipiiristään vaan vastuu on valtiolla. Jos suvussa on vähävarainen ihminen, kenellekään lähipiiristään ei tule mieleen että voisin auttaa hänen arkeaan vaikkapa tilaamalla kaverille Netflixin. Ei tietenkään, kaverin tukemisesta vastaa valtio.

Jossakin USAssa ei ole äitiyspakkausta. Jokseenkin kaikki suomalaiset, mukaanlukien minä, olemme sitä mieltä että äitiyspakkaus on mainio yhteiskunnallinen palvelu. Koska USA:ssa sellaista ei ole, perheet joihin syntyy lapsi järjestävät tuttupiirilleen "baby shower" tilaisuuksia jossa vieraat tuovat lahjoina tavaraa joka kenties vastaa sitä mitä Suomessa saa äitiyspakkauksessa. Tilaisuuksiin osallistuu vieraina vähävaraisiakin ihmisiä ja tuovat tuloihinsa nähden vauvaperheelle arvokkaita lahjoja. Tämä siksi että he kokevat olevansa vastuussa lähiympäristöstään ja omaisistaan, he eivät edes ajattele että tekevät tehtävää joka kuuluu valtiolle. Kaikenlaisten valtion ilmaispalveluiden myötä saavutamme tilanteen jossa kukaan ei ole vastuussa kenestäkään eikä mistään koska ajatuksen mukaan vastuu on viranomaisilla.
 

mutina

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Chicago Blackhawks, Fife Flyers
Hyvin perusteltu ilmaispalvelu on kannatettava ajatus mutta samalla kun noita ilmaispalveluita tarjotaan, ajaudutaan ikään kuin huomaamatta tilanteeseen jossa ihmiset eivät koe olevansa vastuussa omasta lähipiiristään vaan vastuu on valtiolla. Jos suvussa on vähävarainen ihminen, kenellekään lähipiiristään ei tule mieleen että voisin auttaa hänen arkeaan vaikkapa tilaamalla kaverille Netflixin. Ei tietenkään, kaverin tukemisesta vastaa valtio.
Olin maanantaina kahvipöydässä veljeni ja kaverien kanssa. Puhe kääntyi lapsuuteen. Veljeni on ainoa porukasta, jota ei lapsena hylätty vammaisuuden takia. Kenellä on vastuu näistä yhteiskunnan pienimmistä ja heidän pienistä iloistaan? Toinen asia on sitten se, että edes veljeni ei tästä porukasta osaisi käyttää Netflixiä.

Ymmärrän hyvin, ettei tämä pieni vähemmistö riitä perusteeksi koko Ylen ylläpitoon - vaikka siihen kyllä löydän hyvät syyt. Haluan kuitenkin muistuttaa niiden olemassaolosta, jotka eivät itse pysty itsestään ääntä pitämään. Tällä palstalla kuuluu pääasiassa melkoisen hyvin toimeentulevien ääni, tai ainakin niiden, jotka osaavat puolensa pitää ja esimerkiksi internettiä käyttää.
 

adolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat & Haminan Palloilijat
Minun on kyllä todella vaikeaa nähdä sitä, että miten joku mahdollisuus nähdä Yle Areenasta ilmaiseksi joitain TV-sarjoja ja elokuvia, muodostaa tässä nyt jonkun suuren epäkohdan.

Uutisten, ajankohtainsohjelmien ja monien dokumenttienkin näkeminen ilmaiseksi on yhteiskunnallisesti ihan täysin perusteltua. Niin se, että tuolta samasta palvelusta poistettaisiin vaikka työttömiltä ihmisiltä mahdollisuus nähdä elokuvia ja TV-sarjoja, niin mikä on se asia, joka tässä nyt muka korjataan?
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös