Yleisradio Oy – YLE

  • 744 477
  • 5 834

Huerzo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Valittajien luvattu maa
Ylen tarkoitus on kaiketi myös palvella koko kansaa, ja jos ja kun osa suuresti pitää näistä tosi-tv yms. sisällöistä, niin tavallaan nekin puolustavat paikkaansa. Se on sitten oma kysymyksensä, pitäisikö Ylen ottaa huomioon kaupallisten tarjonta, ja vältellä senkaltaisia sisältöjä, mitä ne tarjoavat.
Ylen speksikorttien kautta tulkittuna "koko kansa" rajautuu lapsista enintään 45-vuotiaisiin.

Yle kertoo tarjontaspekseillä keskeisimmät sisältö- ja julkaisutarpeet tulevalle vuodelle ja ohjaa niiden avulla sekä omatuotantoista että ulkopuolelta hankittavaa sisältötarjontaansa.
Tipahdan muutaman vuoden päästä Ylen ikäjaottelun perusteella tasaisen harmaaseen 45+-joukkoon, joka ei ilmeisesti ole tarkemman segmentoinnin väärti iän tai mielenkiinnon kohteiden perusteella.

Vaikka tiedän, ettei speksikortit ole koko totuus, kerrotaan "spekseissä" niiden tekemistä ohjaavan Ylen strategia.

Tuntuu kieltämättä pahalta, että muutun näiden korttien valossa ynnä muuksi, ihmiseksi, jolle ei ilmeisesti kannata suunnata ja suunnitella uutta ja oivaltavaa.


ed: puuttuneet väliviivat mukaan
 
Viimeksi muokattu:

koukku

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Pakko sen verran kommentoida edellä mainittuja uutislähetyksiä, että ainakin radion puolella ne ovat aamusta iltaan täysin muuttumattomia. Jos siis sattuu jonain päivänä olemaan radion ääressä useamman tunnin ja vieläpä juuri aamulla ja illalla, niin aikamoinen "Päiväni murmelina" -fiilis tulee ainakin minulle. Ja tämän lisäksi aamun ohjelmat kiertää ainakin Radio Suomessa uudelleen iltapäivisin, eli toistoa tulee aivan helvetisti, eikö kukaan ajattele esim. vanhuksia, jotka ovat koko ajan radio päällä kotonaan:O Ylen Ykkönen on tässäkin pelastus, uutiset on samat, mutta muuten ohjelmat vaihtuu päivän mittaan.
 

Hermes#41

Jäsen
Suosikkijoukkue
Arkijärki
Pakko sen verran kommentoida edellä mainittuja uutislähetyksiä, että ainakin radion puolella ne ovat aamusta iltaan täysin muuttumattomia. Jos siis sattuu jonain päivänä olemaan radion ääressä useamman tunnin ja vieläpä juuri aamulla ja illalla, niin aikamoinen "Päiväni murmelina" -fiilis tulee ainakin minulle. Ja tämän lisäksi aamun ohjelmat kiertää ainakin Radio Suomessa uudelleen iltapäivisin, eli toistoa tulee aivan helvetisti, eikö kukaan ajattele esim. vanhuksia, jotka ovat koko ajan radio päällä kotonaan:O Ylen Ykkönen on tässäkin pelastus, uutiset on samat, mutta muuten ohjelmat vaihtuu päivän mittaan.
Toisaalta moni kuuntelee ne uutiset päivittäin esim. työmatkalla autossa. Merisää, uutiset jne. loppujen lopuksi harva on sen radion ääressä koko päivän. Vanhuksistakin iso osa ehtii jo unohtamaan ne edelliset uutiset.

Aika hakemalla haettu ongelma. Enemmän kustannuksia siitä tulisi, jos kaikki sisällöt käytettäisiin vaan kerran ja aina tehtäisiin uutta.
 

Satunnainen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Tipahdan muutaman vuoden päästä Ylen ikäjaottelun perusteella tasaisen harmaaseen 45+ joukkoon, joka ei ilmeisesti ole tarkemman segmentoinnin väärti iän tai mielenkiinnon kohteiden perusteella.
Tuo liittynee siihen, että teitä nuoria yritetään houkutella Ylen sisältöjen pariin. Me vanhemmat olemme siellä valmiiksi ihan jo tottumuksen vuoksi.
 

Satunnainen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Millä tavalla? Kaikille kaikkea jotta koko kansa saa mitä haluaa?

Ei sitä näinkään kyllä voi ajatella koska tällöin pitäisi palvella kaikkea mahdollista ja kaikkia ryhmiä.
No onhan Ylen valikoima varsin laaja, ja siellä on paljon sisältöä, johon kaupallinen media ei koskisi pitkällä tikullakaan. Esimerkiksi kielivähemmistöille suunnatut ohjelmat.
 

Lystikäs

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Vastaan Monty Python ja Kummeli.
Vaikka näin yleisesti ajatellaan, nämä eivät lukeudu viihteen vaan draaman piiriin. Draamaksi luetaan yleisesti sellainen sisältö, joka sisältää lähinnä ennalta käsikirjoitettuja repliikkejä. YLE käytti vuonna 2023 viihteeseen 88,7 miljoonaa euroa (21%) ja draamaan 51,9 miljoonaa euroa (12%). Ainoastaan Uutiset ja ajankohtaistuotanto sai näistä YLE:n kuudesta jaostosta enemmän kuin Viihde.

Jos haluat enemmän käsikirjoitettua ohjelmistoa, niin sinun pitäisi miettiä miten draamarahoituksen osuutta YLE:n budjetissa saataisiin nostettua. Kansallisesti ajateltuna viihde olisi se luontevin osasto, sillä sitä tonttia myös kaupalliset kanavat miehittävät. Ja jos pelkäät, että ilman YLE:n viihdettä joku hyvä viihdeohjelma jäisi tekemättä, niin eiköhän kaupallisetkin mielellään tarttuisi menestysformaatteihin kiinni - ja toisin kuin YLE, saisivat sen tuottamaan TV-alalle enemmän rahaa.

En tiedä oletko lukenut uutisia, mutta useampi draamapuolen ammattilainen (näyttelijät, käsikirjoittajat yms.) on lähiaikoina valitellut töiden vähyyttä - ja voin alalla työskentelevänä vahvistaa tämän seikan. Huonossa taloustilanteessa kulttuuri kärsii ensimmäisten joukossa - varsinkin silloin kun se lepää näin raskaasti pelkkien veronmaksajien rahojen päällä. Olemme ajaneet itsemme tilanteeseen, jossa draama lepää turhan raskaasti YLE:n harteilla, ja kun YLE yrittää suojella egoaan/olemassa oloaan keskittymällä katsojalukuihin, draamatuotanto tulee aina jäämään viihdetuotannon jalkoihin. Viihde on halvempaa kuin draama ja sopii laajemmalle yleisölle. Ja YLE:n kilpaillessa viihdemarkkinoilla katsojista kaupallisten kanssa, se myös varmistaa sen, että kaupalliset joutuvat keskittää resurssinsa entistä hanakammin viihdetuotantoon saadakseen katsojia kanavilleen, ja ollaan aina vaan kauempana ajoista, jolloin esimerkiksi maikkari tuotti itse käsikirjoitettua draamaa.

Oletetaan, että YLE lakkauttaisi viihdeosastonsa. Näkyisikö se automaattisesti draamatuotannon lisäämisenä vai katsoisiko hallitus, että nämäkin rahat voitaisiin säästää? Väitän, että tulisimme näkemään enemmän Kummelia ja käsikirjoitettua sisältöä tällä tavoin, sillä YLE:lle on vuosien saatossa paisunut todella iso oma koneisto, joka haluaa kyllä löytää itselleen tekemistä (47% Ylen budjetista menee henkilöstökuluihin). Ja YLE saa itse päättää miten se saamaansa budjettiaan jakaa osastoilleen.

Jokainen voi toki itse miettiä miten tämä meidän kansallinen mediakenttämme olisi hyvä rakentaa, mutta jos haluaa, että Suomi tuottaa ja ylläpitää tehokkaasti suomalaista kulttuuria, niin omasta mielestäni meidän ei kannattaisi haaskata verorahoja viihteeseen. Hyvälle viihteelle löytyy aina ottajia, sillä osaavissa käsissä hyvä viihde tuottaa rahaa.
 

zet

Jäsen
Suosikkijoukkue
Anssi Ritari
Pakko sen verran kommentoida edellä mainittuja uutislähetyksiä, että ainakin radion puolella ne ovat aamusta iltaan täysin muuttumattomia. Jos siis sattuu jonain päivänä olemaan radion ääressä useamman tunnin ja vieläpä juuri aamulla ja illalla, niin aikamoinen "Päiväni murmelina" -fiilis tulee ainakin minulle. Ja tämän lisäksi aamun ohjelmat kiertää ainakin Radio Suomessa uudelleen iltapäivisin, eli toistoa tulee aivan helvetisti, eikö kukaan ajattele esim. vanhuksia, jotka ovat koko ajan radio päällä kotonaan:O Ylen Ykkönen on tässäkin pelastus, uutiset on samat, mutta muuten ohjelmat vaihtuu päivän mittaan.
Tämä ei suoranaisesti liity sinun viestiin muuta kuin uutisten osalta, mutta naapurikanavillahan tekoäly lukee jo uutiset joten tässähän on Ylellekin oiva säästökohde. Enemmän vain tekoälyä avuksi, niin ei tarvitse ihmisiä niin paljon radion puolelle ja miksei television uutisetkin voisi tekoäly hoitaa. Tekoälyllähän pystytään hoitamaan myös osa keskusteluohjelmistakin kätevästi.
 

Straight Edge

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Leafs, Jokerit
Pakko sen verran kommentoida edellä mainittuja uutislähetyksiä, että ainakin radion puolella ne ovat aamusta iltaan täysin muuttumattomia. Jos siis sattuu jonain päivänä olemaan radion ääressä useamman tunnin ja vieläpä juuri aamulla ja illalla, niin aikamoinen "Päiväni murmelina" -fiilis tulee ainakin minulle. Ja tämän lisäksi aamun ohjelmat kiertää ainakin Radio Suomessa uudelleen iltapäivisin, eli toistoa tulee aivan helvetisti, eikö kukaan ajattele esim. vanhuksia, jotka ovat koko ajan radio päällä kotonaan:O Ylen Ykkönen on tässäkin pelastus, uutiset on samat, mutta muuten ohjelmat vaihtuu päivän mittaan.
Uutisetkin Ykköseltä parin-kolmen tunnin välein, se on jo paremmin. Neljältä ja viideltä tosin taitaa tulla, muuten ei ihan joka tunti tärähdä.
 

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Ylen speksikorttien kautta tulkittuna "koko kansa" rajautuu lapsista enintään 45-vuotiaisiin.
Vaikka tiedän, ettei speksikortit ole koko totuus, kerrotaan "spekseissä" niiden tekemistä ohjaavan Ylen strategia.

Hyödyllinen ja avartava lisäys keskusteluun nämä speksikortit.
Joku jossain YLE:ssä näyttää toteuttavan niitä ihan oikeasti.
 

Satunnainen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Siksi onkin kummallista että siellä tuotetaan todella paljon samaa kamaa mitä mainosrahoitteiset kanavat.
Kaupalliset kanavat kaiken järjen mukaan pyrkivät täyttämään lähetysajan materiaalilla, joka kerää mahdollisimman paljon katsojia mahdollisimman kustannustehokkaasti. En nyt sitten tiedä, onko mitenkään erityisen ihmeellistä, jos Yle pyrkii osittain samaan.
 

Kilgore Trout

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Kansanedustaja Ari Koponen (ps) on askarrellut twitteriin kollaasin ohjelmista, joiden kuulumista YLE:n ohjelmistoon hän ilmeisesti paheksuu. Jonkinlaista salakähmäistä mielenkiintia seksiä ja alastonta (nais)vartaloa kohtaan, sanoisin, vaikka en muista noista katsoneeksi muuta kuin Seksi-Suomen historiaa. Se oli kyllä mielenkiintoinen dokumentti se.


 

Patarouva

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Kansanedustaja Ari Koponen (ps) on askarrellut twitteriin kollaasin ohjelmista, joiden kuulumista YLE:n ohjelmistoon hän ilmeisesti paheksuu. Jonkinlaista salakähmäistä mielenkiintia seksiä ja alastonta (nais)vartaloa kohtaan, sanoisin, vaikka en muista noista katsoneeksi muuta kuin Seksi-Suomen historiaa. Se oli kyllä mielenkiintoinen dokumentti se.



Siellä on tainnut olla yhtä jännää kuin silloin kun Esko Mörkö luki vanhoja Jalluja. Ylellä tuokin oli ja kyllä silloin ilmeisesti jollakin oikeasti taisi kello pysähtyä.
 

Jerry100

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vihdoin Oranssi
Kaupalliset kanavat kaiken järjen mukaan pyrkivät täyttämään lähetysajan materiaalilla, joka kerää mahdollisimman paljon katsojia mahdollisimman kustannustehokkaasti. En nyt sitten tiedä, onko mitenkään erityisen ihmeellistä, jos Yle pyrkii osittain samaan.

No tuon logiikan perusteella siten Ylen nimenomaan ei pitäisi näyttää "sisältöä, johon kaupallinen media ei koskisi pitkällä tikullakaan."

On se hieman ihmeellistä jos yle pyrkii osittain samaan mutta kuitenkaan ei pyri.

Ylen ei pitäisi olla kilpailija mainosrahoitteisille kanaville.
 

Everton

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Kansanedustaja Ari Koponen (ps) on askarrellut twitteriin kollaasin ohjelmista, joiden kuulumista YLE:n ohjelmistoon hän ilmeisesti paheksuu. Jonkinlaista salakähmäistä mielenkiintia seksiä ja alastonta (nais)vartaloa kohtaan, sanoisin, vaikka en muista noista katsoneeksi muuta kuin Seksi-Suomen historiaa. Se oli kyllä mielenkiintoinen dokumentti se.

Niin oli. Itse olen nähnyt tuosta luetelluista muutaman pohjoismaisen ohjelman, jotka olivat mielestäni oikein hyviä, hyödyllisiä ja nykyaikaisia seksuaalivalistusohjelmia. Sellaisia, joille minulle ja kavereilleni olisi ollut käyttöä teini-iässä. Ja jotka kuuluvat sellaiseen tarjontaan, mitä Yleltä laissa erityisesti edellytetään:

ottaa ohjelmistossa huomioon sivistys- ja tasa-arvonäkökohdat, tarjota mahdollisuus oppimiseen ja itsensä kehittämiseen, painottaa lapsille ja nuorille suunnattuja ohjelmistoja sekä tarjota hartausohjelmia

tukea suomalaisen kulttuuriperinnön vaalimista, suvaitsevaisuutta, yhdenvertaisuutta, tasa-arvoa ja kulttuurista moninaisuutta sekä huolehtia ohjelmatarjonnasta myös vähemmistö- ja erityisryhmille

Hyvin moni noista näyttäisi myöskin olevan pohjoismaista tuotantoa. Olen ainakin siinä käsityksessä, että Pohjoismaiden yleisradioyhtiöiden tiivis kumppanuus ja yhteistyö nimen omaan olisi tehokasta verovarojen käyttöä.


Ilkeämielisenä sanoisin, että onkohan veli Koponen nyt vahingossa jakanut oman hakutulos-screeninsä Areenasta ja hakusananana on ollut "haluan nädhä alastoman pinpin", kun ei tuossa listassa nyt oikein yhdistäviä tekijöitä ole. Siellä on parisuhdekomediaa, ihan tiukkaa dokkaria, realitya, piirrettyä valistusta nuorille, saunomista (hui kamala!) ja lifestyle-ohjelmia.

Mutta koska en ole ilkeämielinen, niin taidanpa vaan todeta, että eiköhän tässä ole vaan menty peruspersuillen siitä missä aita on matalin, ja bongattu vaan sellaisia ohjelmien nimiä, joilla voi saada muut mistään mitään tietämättömät änkyrät kiihdyksiin. Paitsi että tuossakaan ei ole oikein onnistunut: jos olisi kaivanut suomalaiset nimet esille kaikille, niin olisi saanut mm. pimppiä ja kalua kauhisteltua!
 

Satunnainen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
No tuon logiikan perusteella siten Ylen nimenomaan ei pitäisi näyttää "sisältöä, johon kaupallinen media ei koskisi pitkällä tikullakaan."
Se logiikka, että Yle haluaa esittää myös sellaisia ohjelmia, jotka keräävät runsaasti katsojia, ei mitenkään vaadi, että osa ohjelmista ei voisi olla pienemmälle kohdeyleisölle suunnattuja. Tai en minä ainakaan ymmärrä, miksi muka niin olisi.
 

Jerry100

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vihdoin Oranssi
Se logiikka, että Yle haluaa esittää myös sellaisia ohjelmia, jotka keräävät runsaasti katsojia, ei mitenkään vaadi, että osa ohjelmista ei voisi olla pienemmälle kohdeyleisölle suunnattuja. Tai en minä ainakaan ymmärrä, miksi muka niin olisi.

No joo, tavallaan näin.
Mielestäni on vain erittäin kyseenalaista että valtiorahoitteinen media kilpailee käytännössä rajattomalla budjetilla yksityisiä toimijoita vastaan. Tähän hölmöimmät (en tarkoita siis sinua) sanoo että ne kirittää muita.
 

El Gordo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Siksi onkin kummallista että siellä tuotetaan todella paljon samaa kamaa mitä mainosrahoitteiset kanavat.
Missä? Laskin 57 ohjelmaa tänä iltapäivänä/iltana Ylen kanavilla (ykkönen & kakkonen + femma). Vaikea löytää yhtään, joka ei kuuluisi Ylen tehtäviin (kansan sivistäminen uutisilla, ajankohtaisohjelmilla ja dokumenteillä, sekä kotimaisen & eurooppalaisen kulttuurituotannon tukeminen amerikkalaisen viihteen ylivaltaa vastaa). Ei myöskään löydy yhtään sellaista ohjelmaa, joka olisi kaupallisten toimijoiden varpaille astumista.

No, sohvaperunat voisi reality-sarjana olla rajatapaus, kuuluuko ohjelmistoon vai ei. Kai se jotain ajankuvaa yhteiskunnasta tarjoaa. Ja Gilmoren tytöt kuuluisi kaupallisille, jos olisi uudempi. Mutta nykyäänhän se on jo klassikko, joten Ylen tontilla.
 

BigRedCat

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Toisaalta Yle on tietyllä korkealla tasolla poliittisesti ohjattu, ja poliitikoille katsojamäärät tuntuvat olevan tärkeä mittari (vrt. monien poliitikkojen pöyristyminen Nybergin ohjelman lopettamisesta, koska katsojamäärät olivat olleet hyviä). Sikäli siis Yle joutuu miettimään sitäkin aspektia.

Ylen tarkoitus on kaiketi myös palvella koko kansaa, ja jos ja kun osa suuresti pitää näistä tosi-tv yms. sisällöistä, niin tavallaan nekin puolustavat paikkaansa. Se on sitten oma kysymyksensä, pitäisikö Ylen ottaa huomioon kaupallisten tarjonta, ja vältellä senkaltaisia sisältöjä, mitä ne tarjoavat. Erilaisen hömppäviihteen kohdalla tekisi helposti mieli sanoa kyllä, mutta jos asia viedään loogiseen päätökseen, niin silloin pitäisi esimerkiksi vähentää A-studion lähetyksiä, jos vaikka TV5 alkaisia lähettää poliittista keskusteluohjelmaa. Tai poistaa Avara luonto ohjelmistosta, koska kaupalliset esittävät myös luontodokumentteja. Noiden en soisi tapahtuvan.

Minusta tässä on käynyt nyt joku perustavanlaatuinen sekaannus. Myös tässä ketjussa on perusteltu Ylen tarpeellisuutta ylipäänsä mm. sillä, että Yle tarjoaa kaupallista mediaa laajemmin, laadukkaammin ja luotettavammin tietoa sekä kulttuuria, joka jäisi kaupallisella medialla paitsioon. Mainitsin tempparit ja vastaavat alleviivatakseni pointtia, koska uskoin että eihän kukaan sentään tuota Ylessä hyväksyisi. Järkytyksekseni olin väärässä.

Koko minun argumentaationi nojaa siihen, että Ylen keskeinen, tärkein tehtävä joka vain korostuu tänä aikana, on tarjota luotettava kuva siitä, mitä maassamme ja maailmalla tapahtuu, sekä taustoittaa näitä asioita ja ilmiöitä. Tämä on ensiarvoisen tärkeää yhteiskuntamme resilienssin kannalta esim. disinformaatiotulvan yltyessä. Lisäksi koen, että on perusteltua rahoittaa verovaroin toimintaa, jonka tarkoitus on sivistää ja valistaa sekä tukea Suomen kielen ja kulttuurin asemaa. Tietyt, kansan suurelta osin yhteiseksi kokemat kulttuuriset ilmiöt ja sosiaaliset ilmiöt kuten linnanjuhlat ja vaikkapa se UMK, jossa viihdeaspekti yhdistyy kulttuuriaspektin kanssa, voivat perustellusti kuulua tähän mandaattiin vaikka eivät sen kovinta ydintä olisikaan.

A-studioesimerkissäsi ei ole järkeä koska kyse on täysin eri kategoriasta jonka ainakin minä näen Ylen ehdottomana ytimenä joka ei riipu siitä, mitä kaupalliset tahot tekevät tai eivät tee. Käy järkeen, että verovaroin varmistetaan luotettava ja syvällinen tiedonvälitys myös niissä olosuhteissa kun se ei olisi kaupallisesti kannattavaa. Jo se paljon puhuttu lainsäädäntö nostaa erikseen ensimmäisenä, että Ylen toiminnan tulee tarjota monipuolisia tietoja, mielipiteitä ja keskusteluja. Tällä ei ole mitään tekemistä sen kanssa, että Yle tekee julkkistyrkkyrealitya aikana, jolle ei ole minkäänlaista vakavaa yhteiskunnallista perustetta, aikana jolloin vastaavaa tauhkaa tulee vähintäänkin joka toisesta tuutista, ja jolloin ohjelman keulakuva on kaikkea muuta kuin joku jonka pimentoon jäänyttä näkökulmaa tarvitsisi nostaa. Se, että yhden kohdan osana taiteen ja kulttuurin rinnalla mainitaan virikkeellinen viihde, ei tarkoita että hömppärealityt automaattisesti kuuluisivat Ylelle tai etteikö aiheesta olisi syytä keskustella.

Mitään, siis mitään, järkeviä perusteita (jollaiseksi en todellakaan laske sitä että joku katsoo mieluummin hömppää ilman mainoksia kuin mainoksilla) siihen, että verovaroin pitäisi turvata kaikkien kansalaisten viihdyttäminen heitä miellyttävällä hömppärealitylla, ei ole tullut ilmi. Enkä usko tällaisia olevankaan.

Ei peruste verovarojen käytölle ole se, että "joku tykkää". Vai pistetäänkö pystyyn valtion ravintolaketjut ja ruokakaupatkin? Yleisravintolasta luonnollisesti saisi kaikkea mahdollista roskaruuasta fine diningiin, jotta jokaisen kansalaisen mieltymyksiin voitaisiin vastata. Ja jos joku ihmettelisi miksi roskaruokaa tarjotaan verovaroilla ihmisille, ilmestyisivät viisastelijat paikalle pohtimaan "mikä nyt sitten on roskaruokaa" ja puolustamaan sen paikkaa Yleisravintolan tarjonnassa, koska "osa tykkää syödä sitä". Viis siitä, että Yleisravintolan ympärillä roskaruokaa myydään varsin edullisesti ihan markkinaehtoisestikin.
 
Viimeksi muokattu:

Satunnainen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
No joo, tavallaan näin.
Mielestäni on vain erittäin kyseenalaista että valtiorahoitteinen media kilpailee käytännössä rajattomalla budjetilla yksityisiä toimijoita vastaan. Tähän hölmöimmät sanoo että ne kirittää muita.
Kilpailee katsojista, muttei tietenkään mainostajista. Toisaalta jos haluttaisiin, että Yle ei pyri suuriin katsojalukuihin, niin pitäisi sitten varmaan poliittisesti kannustaa juuri siihen. Nythän selvästi suuria katsojamääriä pidetään hyvänä asiana ja olennaisena mittarina Ylen ohjelmien laadulle.
 

BigRedCat

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Kaupalliset kanavat kaiken järjen mukaan pyrkivät täyttämään lähetysajan materiaalilla, joka kerää mahdollisimman paljon katsojia mahdollisimman kustannustehokkaasti. En nyt sitten tiedä, onko mitenkään erityisen ihmeellistä, jos Yle pyrkii osittain samaan.

No on se sikäli ihmeellistä, että kaupallisten toimijoiden toiminta rahoitetaan joko mainoksilla tai tilausmaksuilla. Kummatkin riippuvat melkolailla suoraan siitä, moniko heidän näyttämiään sisältöjä kuluttaa. Jos Ylen toimintaa siis perustelee "niin kaupallisetkin" argumentein, niin metsään mennään ja pahasti.

Mutta kannattaa myös perehtyä siihen, mitä Ylellä oikeasti katsotaan: Finnpanel - TV-mittaritutkimus

Uutiset, MOT, A-talk, A-studio jne. esim. Ykkösellä ovat huomattavasti realitya katsotumpaa. Kakkosella sitten urheilu tuntuu dominoivan. Kun katsotaan tuoreimman kuukauden yli 3-vuotiaiden katsotuimpia ohjelmia yli kanavarajojen, kärjessä ovat Ylen uutiset ja seuraavana Urheiluruutu. Visailuohjelma Hengaillaan tulee kolmosena. Tämän jälkeen pääosin Yleä ja hiihtoa, presidentin virkaanastujaisia, lisää uutisia ja sijalla 10 joka paikassa hehkutettu Queen of Fucking Everything.

edit:
Ja lisätään tähän vielä total tv -osuus, joka kattaa myös Areenan ja kaupallisten vastineet: Finnpanel - TV-mittaritutkimus

Edellisen mittausjakson suosituimpia UMK, Ylen uutiset, Urheiluruutu ja MOT. A-studiokin sijalla 8 edellä yhtäkään Ylen viihdesisältöä. Puoli seitsemän, Sohvaperunat ja Hengaillaan mahtuvat väliin, mutta sitten tuleekin jo Avara luonto sijalla 11 jne. Lapin luonto ja Yhdistetyn MC mahtuvat nekin esim. Queen of Fucking Everythingin edelle, joka löytyy vasta sijalta 17.

Puheet siitä, että realitya on vaan pakko olla katsojamäärien takia, ovat jo lähtökohdiltaan kyseenalaisia mutta myös virheellisiä.
 
Viimeksi muokattu:

JZZ

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Piraattiryhmä, Caps, ManU
Mutta kannattaa myös perehtyä siihen, mitä Ylellä oikeasti katsotaan: Finnpanel - TV-mittaritutkimus
Toki huomattavasti mielenkiintoisempaa ja nykytodellisuuteen pohjautuvampaa on katsoa sellaisia lukuja, jotka yhdistävät sekä lineaaritv:n, että verkkopalveluiden yhteiskatsojamäärän: Finnpanel - TV-mittaritutkimus

Näistä yhteenvetona voisi sanoa, että vain se itse tuotettu matsku, jota muualta ei saa, kiinnostaa. Käytännössä kaikki muu katsominen on jo siirtynyt sitten eri streamauspalveluihin.

Itse olen sitä mieltä, että Ylen urheiluostoja (niitä suurimpia) tulisi karsia huomattavasti, ihan jo siksikin, että näin se suurta yleisöä eniten kiinnostava urheilu saataisiin maksukanaville, ja niiden tilausmäärät ja hinnat johonkin siedettävälle tasolle. Ei nykyaikana pidä enää tarjota valtiorahoitteisilla kanavilla monta viikkoa kestäviä kisojen 24h-seurantaa poimien aina rusinat pullasta niiden kaikkein suurimpien kisojen ja lajien osalta.
 

Satunnainen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
No on se sikäli ihmeellistä, että kaupallisten toimijoiden toiminta rahoitetaan joko mainoksilla tai tilausmaksuilla. Kummatkin riippuvat melkolailla suoraan siitä, moniko heidän näyttämiään sisältöjä kuluttaa. Jos Ylen toimintaa siis perustelee "niin kaupallisetkin" argumentein, niin metsään mennään ja pahasti.
Ajatteletko oikeasti, että Ylen katsojamäärillä ja rahoituksella ei ole mitään tekemistä keskenään? Mielestäni poliitikkojen lausuntojen perusteella on ilmeistä, että katsojamäärät ovat yksi kriteeri, jolla he arvioivat Ylen toimintaa.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös