Kun hieman vastakkaista kirjoitin, niin lyhyt vastaus. Saat minun puolestani viimeisen sanan, sillä en jatka Venäjästä enempää YLE-ketjussa.
Käytin esimerkkinä tätä uusinta kriisiä Ukrainan ja Venäjän välillä ja seurasin ja osallistuinkin YLE:n toimittajien "kysy me vastaamme" debattiin. Tuo ketju on tähän aiemmin linkitetty. Se oli melkoista pyörittelyä ja kaukana siitä, että Venäjän toimet olisi selkeästi eritelty ja kerrottu, miksi Venäjä näin toimii ja kuka on syyllinen. Senpä takia linkitin itse Washington Postin samaa asiaa käsittelevän artikkelin. Siinä ei jäänyt mitään epäselvää Venäjän tavoitteista ja pyrkimyksistä. Kun seuraan länsimediaa, sama näkemys tulee seille: Putin on uusimman kriisin luonut, koska Putin hyötyy siitä ja Putin haluaa katsoa, onko Euroopasta ja USA:sta vastaamaan hänen siirtoonsa.
Kyse on siis vähän samasta asiasta kuin aikanaan Venäjän hyökätessä Ukrainaan ja anastaessa Krimin. Silloinkin YLE pyöritteli ja tasapainoili ja mieleen on jäänyt, kuin YLE:n Moskovan kirjeenvaihtaja Marja Manninen teki raportin toisensa perään, joiden ydinsisältö oli RT:n propagandamyllystä. Tätä asiaa on käsitelty erikseen aikaa sitten ja haulla löytyy Jatjoajasta ihan tarkkaan YLE:n Mannisen Venäjä-myönteiset spiikit tekstiksi purettuina. Asiaan puuttui moni muukin taho, ja nekin löytyvät google-haulla.
Yleensä seuraan hyvin tarkasti YLEn uutisia, myös toimittajien sanavalintoja mutta tuossa kuohussa on Mannisen kommentit jääneet minulta painoarvottomiksi, olen luultavasti hänen puhuessaan miettinyt asioita itsekseni. Ja kyllä arvostan Salonius-Pasterniakia paljon, häntä kuuntelen aina tarkasti eli tästä johdannosta linkkiin, joka johtaa nykyään niin kovin joviaaliin ja edistykselliseen, päätoimittajan näkemyksen mukaiseen Seura-lehteen:
Venäjän entinen Ylen kirjeenvaihtajana Marja Manninen varoittaa Putinista
Lainaus tuolta, Manninen sanailee :" Jo omien kokemustensakin takia Manninen korostaa, että Vladimir Putinin propagandaa tulee varoa."
Minusta tuntuu toisinaan, lehteä tilaamattomana tosin, että Seura-lehdenkin propagandaa tulee varoa.
Kerstin Kronwall on ollut mielestäni asiallinen, Marjo Näkki on järkevä ja Heikki Heiskanen nyt uusimpana on luultavasti aivan mainio. Suhteellisuuden taju pitää säilyttää, ryssien älyttömyyttä ei pidä ylikuvitella.
En muista Aarre Nojosta, mutta Reijo Nikkilän sen sijaan jo helvetin hyvin, Juhani Lindström luultavasti vain seurusteli, en muista äijästä mitään. Martti Hosiasta jotain mielikuvaa eli hän ei ollut Nikkilään verrattava politrukkikätyri. Yrjö Länsipuro oli varmaan demari eli Kalevi Sorsan äänitorvi...
Nykyinen Ylen kirjeenvaihtajien poliittinen painotus on hienovaraisempaa, toiset sitä tekevät. Tarkkailkaa Sampo Vaarakallion ja Dan Ekholmin Eurooppa-juttujen aihevalintoja ja varsinkin hienovaraisen ovelia sanavalintoja. Vaikuttavat varmaan joihinkin, lähes huomaamattomasti. Ehkä he tekevät toimitustaan luonnostaan, vilpittömästi oman maun mukaan, mutta painotuksen näkee ja kuulee toisen näkökulman hahmottaja. Heidän toimitustyönsä vain sattuu täydellisesti natsaamaan Ylen periaatteelliseen tiettyjen mielikuvien edistämiseen, edistykselliseen maailmankuvaamiseen. Toiset kirjeenvaihtajat ovat sitten enemmän reporttereita, enemmän tiedon- kuin oman mielipiteensävälittäjiä.
lisäys: alan olla huolissani mielipiteiteni vähäisyydestä ja toki myös siitä, että dementiaan pitäisi muistaa jotakin tehdä eli kai korjaussäätää. Nolottaa nimittäin, olin jo Vaarakallion ja Ekholmin unohtanut maininneeni, toistan itseäni. Siispä innostuin toistamaan jonkun toisen toistuvaa Yle-kritiikkiä, ikämiehenä voin linkkailla arveluttavia linkkejä: siispä Heikki Porkan, tuon Ylen vainoajan blogivuodatukseen, arveeluttavaan Oikeaan Mediaan:
Hei hulinaa!
Porkka jaksaa Yleen takertua, toisaalta olen monesti harmittavan paljon kritiikkiään ymmärtävä: YLE tyrii uskottavuuttaan ihan ite, ideologisella typeryydellä, opettavaisella otteella eli saarnaamisella, ylimielisellä Firma haluaa ja pystyy vaikuttamaan, Maailma paranee Meidän ohjauksessa.
Paleface, Riku ja Tunna, mitähän me Ylellä ensi vuonna teiltä ostetaan? Kaarina Hazard, Maryam, olisiko teillä jotain kivaa ideaa, maksetaan toki kunnon tavarasta reilu korvaus.
Minä haluan pitää yllä Yleisradiota ja Yle-vero on hyvä rahoitussysteemi. Suosittelen kaikille yleveron maksajille luonto-ohjelmien katsomista ja radiosta kuuntelua, myös hyvää urheilutarjontaa yhtiö tarjoaa.
Älkää hyvät naiset ja herrat, yleläiset kansanvalistajajohtajat, monisukupuolisetpaulimakkoset ryssikö hyvää firmaa propaganda-innossanne. Koe-eläinpuiston kasvatit tarkkailevat toimintaanne: kaikkea tuputtamista halveksivat, paremmille ihmisille hymähtelevät äänioikeutetut, ehkä jopa piankin äänestävät kyrsiintyneet korpelat saattavat iskeä sivistymättömästi.