Itse olen sanonut useasti, etta mitaan tunnettua mekanismia rajahdepurun ulkopuolelta ei ole nahdyille tapahtumille. Olen kuitenkin taysin valmis siihen, etta joku sellaisen uskottavasti todistaa. Siihen asti pidan sita kuitenkin satukirjan tarinana, koska sille ei ole mitaan todisteita, ainoastaan vaitteita.
Täysin samalla lailla toimivat kreationistit. Ne etsivät erityisesti evoluutioteoriasta, koherentista tarinasta, mahdottoman oloisia yksityiskohtia. He tekevät laskelmiaan ja toteavat esim. jonkin yksittäisen rakenteen olevan mahdotonta syntyä asteittaisen ohjaamattoman kehityksen myötä. He toteavat, että mitään tunnettua älyllisen suunnittelun ulkopuolista mekanismia ei tapahtumalle ole ja että siispä paras selitys koko tarinalle ilman uusia todisteita on älyllinen suunnittelu.
Tämän he tekevät siitäkin huolimatta, että mitään todisteita älylliselle suunnittelulle ei luonnollisen mekanismin "mahdottomuuksia" tai riittämättömyyksiä lukuunottamatta ole. Tämän he tekevät siitä huolimatta, että mitään täysin vastaavaa elämänsuunnitteluanalogiaa (eli tunnettua suunnittelumekanismia) meillä ei historiassa ole. Riittää, että tapahtuma/rakenne voisi jotenkin muistuttaa tuntemiamme älyllisen suunnittelun tapoja.
He siis etsivät kohtuullisen koherentista tarinasta mahdottomantuntuisia kohtia, täyttävät ne omalla täysin todisteita vailla olevalla teoriallaan, ja kertovat, että koska heidän teoriassaan kyseiset kohdat eivät enää ole mahdottomia, on se paras teoria tapahtumille. Parempi kuin alkuperäinen koherentti tarina. He eivät kuitenkaan koe tarvetta luoda suunnitteluselityksestä koherenttia tarinaa taikka etsiä sille omia todisteita.
Ja he ovat tietenkin täysin avoimia sille, että joku todistaa, miten evoluutiokin voi kyseisen rakenteen luoda.
Lisäys: Oikea tieteellinen tiedonetsintähän ei näin toimi. Tiede on täynnä on menestyneitä teorioita, joista löytyy edelleen mahdottomuuksia/paradokseja. Ei niitä silti mahdottomuuksien myötä automaattisesti julisteta mahdottomiksi. Mahdottomuuksia havaitessa täytyy pitää mielessä, että mahdottomuus ei välttämättä johdu itse teoriasta, vaan vajavaisesta/virheellisestä tiedostamme tutkittavan asian kohdalla. Ja vaikka mahdottomuus johtuisikin itse teoriasta, koko teoria ei silti olennaisesti välttämättä muutu, vaan sitä vain joudutaan tarkentamaan.