World Trade Center ja salaliittoteoriat

  • 1 266 205
  • 11 333

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Ei mielestani, se olisi enemmankin juuri tuota guilt by association meininkia jota Major Julli ja mjr tykkaavat kayttaa. Siis virheellista logiikkaa.

Tuhma psyko-isukki! Assosioin sinut lähinnä tuohon ammoiseen viestiini, mutta enpäs aio pistää ikiliikkujaa osaltani käyntiin. Toki jos nykyiset ihailtavan kestävät vastustajasi jaksavat sinnitellä, sanotaan loppuvuoteen asti, niin voisin kyllä sen jälkeen ihan piruuttani ottaa sellaisen kolmen kuukauden hukin!

Jatkoajan keskustelupalsta - Yksittäisen viestin lukeminen - World Trade Center ja salaliittoteoriat
 

Mace

Jäsen
Aikamoinen syytös. Mainitsin jo tuosta kontekstista irtaantumisesta, uskon että sinäkin olet osaltasi tähän mainitunlaiseen toimintaan osallistunut.

No kyllä, aivan helvetinmoinen syytös kerrassaan. Se on aikamoinen syytös, että sanon sinun vieneen keskustelua sivuraiteelle (itsekin myönnät, että olet kirjoitellut minulle viestejä, jotka eivät liity siihen, mitä olen aiemmin sanonut), mutta se on vain ei-salaliittouskovaisten herkkänahkaisuutta, jos ei kauheasti pidä väittelytavasta, jossa vastapuolta nimitellään typeriksi lampaiksi. Hei vaan, Mr. Marttyyri...

Uskomisen sijaan voisit muistella, mitä sinä ja minä olemme tähän ketjuun kirjoittaneet. Ulkomuistista sanoisin, että olen osallistunut tähän keskusteluun kommentoimalla muiden kirjoituksia ja vieläpä sellaisilla viesteillä, jotka liittyvät suoraan heidän aiempiin viesteihinsä. Mielestäni en siis ole irtaantunut kontekstista, kuten väität. En siis ole osallistunut tähän keskusteluun esim. kyselemällä muilta, miksi he vastaavat vain henkilön X viesteihin mutta eivät puutu henkilön Y kirjoituksiin. Tai siten, että lainaisin henkilön A viestiä ja kysyisin henkilöltä A jotain sellaista, mikä ei millään tavalla liity siihen hänen viestiinsä, jota olen lainannut. Tuollainen tapa olisi mielestäni juuri sitä kontekstista irtautumista, jota joku on ehkä kenties mahdollisesti saattanut harrastaa...

Ok, jos viimeisin keissi oli tuo, niin mikä sitä ennen? Ajattelin vaan että miksiköhän jauhat asiasta kuin olisi jostain säännöllisestä patternista kyse?

Edellinen keissi oli muistini mukaan se, jossa kommentoit jotain psychodadille osoittamaani viestiä kyselemällä minulta, että miksen kommentoi mitään Stonewallin tekstejä vaan kyselen ainoastaan psychodadilta. Huimaa settiä siis tuokin. Kaiken kruunasi toki se, että olin jo sitä ennen kyllästynyt jankkaamiseen ja Stonewallin väärennössyytteistä kommenttini antanut, mutta silti jatkoit jauhamistasi.

Ja järkeähän siinä esimerkissä nimenomaan oli, yritin peilata jokseenkin "loogisesti" verrainnollisia asioita. Se, että se ei liittynyt siihen mitä kirjoitit psychodadille on totta, sitä en kiistä.

Millä tavalla siinä on muka tämän keskustelun kannalta järkeä, että rinnastetaan keskenään jotain sellaista, mitä kukaan ei ole väittänyt tapahtuneen, ja sellaista, mitä joku on tässä ketjussa väittänyt tapahtuneen? Eli minä kritisoin pd:n räjähdepanostusteoriaa epärealistisuudesta, niin sinä kysyt minulta, että kuinkas realistinen sitten mielestäni on Pentagon-teoria, jollaista siis kukaan ei ole edes esittänyt. Mikä järki tuossa siis muka on?

Myös on pakko tarttua sanaan väittelytapa, avaisitko vähän miten tuo termi kuvaillaan ja sen perään voisit toki kertoa miten paljon minä siihen edes syyllistyn, jotta saadaanko siitä minulle ominainen tapa vai ei.

Väittelytapa ei kaiketi edes tarvitsisi taakseen toisteisuutta ollakseen väittelytapa. Kyse on vain siitä tavasta, jolla asiansa väittelyssä kulloinkin esittää. Siitä, miten argumentoi, vai argumentoiko ollenkaan. Tuo tapa voi vaihdella viestin vastaanottajankin mukaan.
 

Kersakovi

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, AFC(NFL)
Ainakin itse olisin tyytyvainen jos WTC tornien tarkoilla pienoismalleilla toteutettaisiin edes jollain tavalla todellisuutta vastaava testi, jossa olisi muutamia kerroksia vaurioitunutta osaa, sitten ylaosat jotka lahtevat putoamaan ja iso, vahingoittumaton alaosa. Olen taysin varma siita etta vaikka tuo vaurioitunut osa poistettaisiin kokonaan ja ylaosa pudotettaisiin tuplasti korkeammalta (eli se saisi valtavasti enemman vauhtia ja energiaa tuhoamiseen) ehjan alaosan paalle, se ei silti tuhoaisi alaosaa nahdylla tavalla. Kaikki havaintoni ymparoivasta maailmasta vahvistavat tuon oletuksen.

Mitä nämä havainnot ympäröivästä maailmasta ovat? Eivät kai sentään mitään keilapalloja tai omenoita?
 

Mace

Jäsen
Ihan minka tahansa asian voi kiistaa sanomalla etta kiistaa asian. Mutta tarkoitan nyt sita etta pitaisi kiistaa toimivasti, ei niin etta vastustaa periaatteesta.

Esimerkiksi termiittipaperi pitaisi kiistaa tiedelehdessa, sulalle raudalle pitaisi keksia joku luonnollinen lahde ja todistaa se, ja jos jollain on tarjota tuollaisen korkean terasrakenteisen pilvenpiirtajan totaalinen romahdus jollain muulla mekanismilla kuin rajahdepurulla niin sehan olisi sitten helppo esittaa.

Tallaista ei kuitenkaan ole, joten onhan se silloin kiistattomasti ainoa tunnettu mekanismi, vai mita? Kunnes toisin todistetaan. Silloin siita tulisi kiistanalainen. Talla hetkella mitaan kiistaa ei ole, koska yksikaan terasrakenteinen "super structure" ei ole romahtanut kokonaan ja varsinkaan vapaan pudotuksen kiihtyvyydella ilman rajahteita. Missaan, koskaan.

En lähde etsimään muiden kirjoittajien tekstejä, koska ne ovat kaikkien itse löydettävissä, mutta muistini mukaan ainakin floikkari ja Major Julli ovat esittäneet useitakin pointteja, jotka saattavat kiistanalaiseksi aiemmin mainitsemasi todisteet.
 

Näkkäri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Olen taysin varma siita etta vaikka tuo vaurioitunut osa poistettaisiin kokonaan ja ylaosa pudotettaisiin tuplasti korkeammalta (eli se saisi valtavasti enemman vauhtia ja energiaa tuhoamiseen) ehjan alaosan paalle, se ei silti tuhoaisi alaosaa nahdylla tavalla. Kaikki havaintoni ymparoivasta maailmasta vahvistavat tuon oletuksen.

Ok, olet täysin varma. Itse taas en näe tuossa juurikaan mitään ihmeellistä. Olen ottanut tämän asian töissä pari kertaa puheeksi ja oikeastaan kaikki kollegat ovat samaa mieltä kanssani. Yläosan iskuvoima riittää aiheuttamaan nähdyn kaltaisen ketjureaktion. Tietenkään kukaan ei ole tutkinut asiaa sen enempää, kuten en minäkään. Kaikki nämä kollegani ovat joko rakennusinsinöörejä, rakennusalan diplomi-insinöörejä tai pitkän linjan talonrakennuksen rakennusmestareita. Mikäli tuo nyt tuo jotain uskottavuutta tähän asiaan.
 

psychodad

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Hal Gill
Ok, olet täysin varma. Itse taas en näe tuossa juurikaan mitään ihmeellistä. Olen ottanut tämän asian töissä pari kertaa puheeksi ja oikeastaan kaikki kollegat ovat samaa mieltä kanssani. Yläosan iskuvoima riittää aiheuttamaan nähdyn kaltaisen ketjureaktion. Tietenkään kukaan ei ole tutkinut asiaa sen enempää, kuten en minäkään. Kaikki nämä kollegani ovat joko rakennusinsinöörejä, rakennusalan diplomi-insinöörejä tai pitkän linjan talonrakennuksen rakennusmestareita. Mikäli tuo nyt tuo jotain uskottavuutta tähän asiaan.

Olet varmasti sitten tietoinen etta tornien rakennusmateriaalit kevenivat mita ylemmas mentiin, eli esimerkiksi ydinpalkit olivat alaosissa paljon paksumpia kuin ylaosissa? Eli sama maara kerroksia ala-osassa painaisi paljon enemman kuin sama maara kerroksia ylaosassa koska tukirakenteet on tehty jareammasta materiaalista.

Mina en millaan nae miten se olisi mahdollista, koska fysiikan lakien mukaan ylaosan iskeytyessa ala-osaan molempiin kohdistuisi yhtalainen voima, ja heikompi ylaosa tuhoutuisi enemman kuin jareampi ja isompi alaosa. Kuten videoistakin nahdaan, tuo ylaosa itse asiassa tuhoutuu ennen kuin mitaan alaosan murskaamista alkaa edes tapahtua, joten tastakin syysta on vaikea kuvitella mitaan sellaista voimaa joka alaosan murskaisi, suurin osa tuhoutuneesta materiaalista kun lentaa rakennuksen ulkopuolelle eika nain ollen ole missaan roolissa ala-osan tuhoamisessa. Romahdus on vaan aivan liian symmetrinen, totaalinen, ja liian nopea (romahdus itse asiassa kiihtyy murskatessaan rakennusta, vaikka sen pitaisi hidastua).

Kuinka hyvin nuo mainitsemasi kollegat ovat tutustuneet asiaan? Ei silla etta epailisin heidan ammatitaitoaan, mutta mietin vain sita etta onko tuo puhdasta mutuilua sen perusteella mita ovat nahneet televisiosta niita romahduksia, ilman etta olisivat koskaan perehtyneet rakennuksen ominaisuuksiin? On aika helppo sanoa "joo toki se on mahdollista" vaikka perusteena olisi vain se etta on nahty homma telkkarista ja ei olla kuultu mitaan vastavaitteita koskaan?

Mitas kollegat sanovat WTC-7:sta?
 

Näkkäri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Kuinka hyvin nuo mainitsemasi kollegat ovat tutustuneet asiaan?

Ei varmasti ole tutustuneet kovinkaan kummoisesti. Johan sen tuohon äskeiseen viestiinkin kirjoitin. Videoita on katsottu ja se ei ole antanut ilmeisesti aihetta asian kyseenalaistamiseksi.

Mitas kollegat sanovat WTC-7:sta?

Itse asiassa tätä romahdusta ei ole varmaankaan moni edes nähnyt. Voisihan tuon pyöräyttää joku päivä ruudulle ja kysellä mielipiteitä. Vielä kun itse osaisin olla hiljaa etten tule johdatelleeksi heitä mihinkään suuntaan.
 

psychodad

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Hal Gill
Ei varmasti ole tutustuneet kovinkaan kummoisesti. Johan sen tuohon äskeiseen viestiinkin kirjoitin. Videoita on katsottu ja se ei ole antanut ilmeisesti aihetta asian kyseenalaistamiseksi.

Ok, siina voi tietysti olla syy miksi ei kukaan ihmettele enempaa. Se mika minua eniten noissa molemmissa WTC tornien romahduksissa hairitsee on tama kuva. Tai ei niinkaan tuo kuva, vaan se mita siina nakyy. Toki muutakin hairitsevaa on ja paljon, mutta mina en vaan ymmarra etta milla energialla tuo kaatumaan lahtenyt kappale pysahtyy kaatumasta ja vaihtaa suuntaa. Kaiken jarjen mukaan sen pitaisi lasahtaa tonttiin erillisena kappaleena jonnekin sivulle.

Itse asiassa tätä romahdusta ei ole varmaankaan moni edes nähnyt. Voisihan tuon pyöräyttää joku päivä ruudulle ja kysellä mielipiteitä. Vielä kun itse osaisin olla hiljaa etten tule johdatelleeksi heitä mihinkään suuntaan.

Se olisi aika hyva idea, toivottavasti toteutat! Ja kannattaa varmaan tosiaan antaa ihmisten tehda ihan omat johtopaatoksensa ilman johdattelua.

Onhan se hyva etta heillakin on tietoa siita millaisessa konsensuksessa he ovat mukana (koska aina kun naista jutuista vaitellaan, kaikki hiljaa olevat lasketaan aina virallisen puolen konsensukseen mukaan valittamatta siita onko heilla mitaan havaintoa tapahtumista).
 

psychodad

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Hal Gill
En lähde etsimään muiden kirjoittajien tekstejä, koska ne ovat kaikkien itse löydettävissä, mutta muistini mukaan ainakin floikkari ja Major Julli ovat esittäneet useitakin pointteja, jotka saattavat kiistanalaiseksi aiemmin mainitsemasi todisteet.

Kuten totesin, pointteja voi aina esittaa mutta se ei tarkoita automaattisesti sita etta kyseessa on toimiva kyseenalaistus. Tamahan se onkin kiistan yksi suurimpia haasteita, kun "debunkkaukseksi" usein riittaa vaan se etta kysyy kysymyksen tai esittaa jonkun heiton jolla naennaisesti kiistetaan.

Esimerkiksi taunuksen hitsaaminen.

Ne jotka haluavat syysta tai toisesta uskoa viralliseen selitykseen takertuvat noihin kylla kuin ne olisivat absoluuttisia todisteita joilla on lyoty typerat trutherit maahan.
 

Mace

Jäsen
Kuten totesin, pointteja voi aina esittaa mutta se ei tarkoita automaattisesti sita etta kyseessa on toimiva kyseenalaistus. Tamahan se onkin kiistan yksi suurimpia haasteita, kun "debunkkaukseksi" usein riittaa vaan se etta kysyy kysymyksen tai esittaa jonkun heiton jolla naennaisesti kiistetaan.

Esimerkiksi taunuksen hitsaaminen.

Muistaakseni ne kyseenalaistukset liittyivät mm. siihen, ovatko löydökset turmapaikalta, ovatko ne säilyneet turmeltumattomina tapahtuman ja tutkimushetken välillä ja onko niitä löytynyt paikalta vasta turman seurauksena vai olisiko niitä ollut siellä jo ennen turmaa. Nuo taisivat olla jossain Major Jullin viestissä. Floikkarilla oli sitten joitakin aivan muunlaisia hyviä pointteja. En väitäkään, että nuo sinällään olisivat automaattisesti toimivia kyseenalaistuksia eikä oma kompentenssini tässä aihealueessa riitä mihinkään, mutta hyviä pointteja noissa viesteissä mielestäni esitettiin.
 

Major Julli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Puttosen, Järvelän ja Ranniston potkut
Täällä on muutamaan otteeseen kyselty, mitä ihmeen merkitystä on isolla kuvalla tai sillä, ketä tämän spekuloidun salaliiton takana on. Hiukan pidempi selvennys lienee paikallaan:

Olen omalta taustaltani kauppatieteiden maisteri ja toiminut yli vuosikymmenen strategisissa johtotehtävissä ja isomman tason investointilaskennassa (M&A, tehtaiden uudelleen sijoitukset, riski- ja herkkyysanalyysit). Omasta näkökulmastani tämä väitetty salaliittolaisporukka on tehnyt valtavan määrän negatiivisten implikaatioiden sijoituksia, pelannut yhden kortin pelejä ja ylipäätänsä tehnyt kohtuu lyhytaikaisten voittojen eteen pitkäaikaisia ja kalliita investointeja. Samaan aikaan nämä toimenpiteet vaatisivat erittäin pitkäaikaisen, organisoidun ja loppuun asti suunnitellun prosessin. Toisin sanoen maailmanhistorian mahtavimman salaisen operaation toteutettaisi maailmanhistorian parhaimmat organisaattorit erittäin lyhytaikaisten ja riskisten voittojen eteen tavalla joka on täysin ristiriidassa sen kanssa, mitä nykyaikainen organisaatio- ja riskienhallintateoria olettaa.

Katselin myös ihan piruuttani löytyykö näiden Scholars For Truthien joukosta paljoa kaupallisen alan koulutuksella varustettuja ihmisiä, en löytänyt yhtään. Tosin näissä scholars listoissa puuttuu osalta tyyppejä koulutus (mikä sinällään on mielenkiintoista kun kyseessä on scholars lista). Toki en oikeasti jaksanut käydä listoja läpi kaikkia, joten jos joku haluaa korjata niin sillä hyvä. Mutta miksi tämän alan ihmiset eivät ole truth-liikkeessä mukana? Luultavasti hyvin pitkälle samoista syistä kuin itsekin, elikkä iso kuva ei toimi, ahneet ihmiset eivät toimisi noin. Lisäksi liike-elämän puolella törmää jatkuvasti kahteen ilmiöön: jatkuviin tietovuotoihin organisaatiosta ja sujuvasti päällisin puolin mukaansa tempaavaa tarinaa kertoviin kavereihin, joiden todellinen kompetenssi ja lisäarvo ei ihan olekaan sillä tasolla mitä kertovat.

Samoin tunnistaa organisaation kannalta turhat hännystelijät, niitä löytyy tästäkin ketjusta. Hännystelijän tunnistaa siitä, että hänellä ei ole mitään omaa sanottavaa ja kaiken aikansa hän käyttää vakuuttaakseen hännistelyn kohteelle olevansa tarpeellinen. Mutta koska heillä ei ole mitään kehittämisen kannalta oleellista sanottavaa, voi heidän antaa vain räksyttää rauhassa. Ennemmin tai myöhemmin myös hännystelyn kohde hylkää hänet.
 

Tuamas

Jäsen
Kuten totesin, pointteja voi aina esittaa mutta se ei tarkoita automaattisesti sita etta kyseessa on toimiva kyseenalaistus. Tamahan se onkin kiistan yksi suurimpia haasteita, kun "debunkkaukseksi" usein riittaa vaan se etta kysyy kysymyksen tai esittaa jonkun heiton jolla naennaisesti kiistetaan.

Esimerkiksi taunuksen hitsaaminen.

Niin tai kääntäen todistuksiksi virallisen teorian ehdottomasta ja varmasta virheellisyydestä ovat tässä ketjussa kelvanneet esimerkiksi videot tai esimerkit joissa pudotetaan omena, pahvilaatikko tai keilapallo toisen vastaavan päälle tai tehdään nuotio takapihalle.
 

Major Julli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Puttosen, Järvelän ja Ranniston potkut
Niin tai kääntäen todistuksiksi virallisen teorian ehdottomasta ja varmasta virheellisyydestä ovat tässä ketjussa kelvanneet esimerkiksi videot tai esimerkit joissa pudotetaan omena, pahvilaatikko tai keilapallo toisen vastaavan päälle tai tehdään nuotio takapihalle.

Tuosta nuotiosta tulee se mieleen, että kerran tehtiin kavereitten kanssa kännispäiten miilu kalliossa olleeseen suppaan. Noin kolmen-neljän tunnin koivuhalkojen lisäämiseen jälkeen lämpöä oli sen verran että lasinen kaljapullo suli. Ennenkuin joku kemianopettaja tulee korjaamaan terminologian, niin suli nyt siinä mielessä miten anamorfinen aine voi sulaa. Ikkunalasi sulaa 700-asteessa, joten olettaen että pikkuisen paksumpi kaljapullo vaatii pikkuisen enemmän, oli lämpöä joku 750-astetta. Kumminkaan emme kuulleet mitään räjähdyksiä (mitä nyt Antti kerran pieraisi) eikä nähty spherejä. Joten olihan se kiistatta räjähdepurku nytkyn oman tieteellisen kokeen perusteella muistelee. Tosin taisin olla silloin aika kännissä.

Oikeasti, tuo linkitetty nuotiokoe oli lähes kummelihuumoria, mahtuiko olla peer-reviewed kuten tuo kännisten salibandynpelaajien koe vuonna 1999? Tuo pierun päästänyt kaveri on nykyään biokemian tohtori.
 

kyykäärme

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team
Tuosta nuotiosta tulee se mieleen, että kerran tehtiin kavereitten kanssa kännispäiten miilu kalliossa olleeseen suppaan. Noin kolmen-neljän tunnin koivuhalkojen lisäämiseen jälkeen lämpöä oli sen verran että lasinen kaljapullo suli. Ennenkuin joku kemianopettaja tulee korjaamaan terminologian, niin suli nyt siinä mielessä miten anamorfinen aine voi sulaa.

Korjataan nyt sen verran, että se on amorfinen.
 

psychodad

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Hal Gill
Niin tai kääntäen todistuksiksi virallisen teorian ehdottomasta ja varmasta virheellisyydestä ovat tässä ketjussa kelvanneet esimerkiksi videot joissa pudotetaan omena tai keilapallo toisen vastaavan päälle tai tehdään nuotio takapihalle.

Ovatko? En ole huomannut kenenkaan ottaneen niita ehdottomiksi todistuksiksi.
 

Major Julli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Puttosen, Järvelän ja Ranniston potkut
Korjataan nyt sen verran, että se on amorfinen.

Kiitos.

Nyt kun ollaan liikuttavan yksimielisiä siitä, että WTC 7 ei ollutkaan kiistaton räjähdepurku (toisten mielestä se ei ole koskaan räjähdepurku ollutkaan ja toinen osapuoli on luopunut termin kiistaton käytöstä), niin eiköhän mennä aiheeseen Pentagon. Elikkä mikä siihen osui?

Virallisen teorian mukaan yksi kaapatuista lentokoneista, vaihtoehtoisia teorioita on aika paljon erilaisia. Oliko Pentagonissa myös räjähteitä? Ja mikä oli motiivi iskeä Pentagoniin, jos kyseessä oli salaliitto? Ehkä joku joka ei usko viralliseen selvitykseen heittää ensimmäisen pallon.
 

psychodad

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Hal Gill
Omasta näkökulmastani tämä väitetty salaliittolaisporukka on tehnyt valtavan määrän negatiivisten implikaatioiden sijoituksia, pelannut yhden kortin pelejä ja ylipäätänsä tehnyt kohtuu lyhytaikaisten voittojen eteen pitkäaikaisia ja kalliita investointeja. Samaan aikaan nämä toimenpiteet vaatisivat erittäin pitkäaikaisen, organisoidun ja loppuun asti suunnitellun prosessin. Toisin sanoen maailmanhistorian mahtavimman salaisen operaation toteutettaisi maailmanhistorian parhaimmat organisaattorit erittäin lyhytaikaisten ja riskisten voittojen eteen tavalla joka on täysin ristiriidassa sen kanssa, mitä nykyaikainen organisaatio- ja riskienhallintateoria olettaa.

Olen aiemminkin kysynyt etta mista tama oletus tulee, mutta muistaakseni sanoit olettavasi voittojen jaavan vain Irakin ja Iranin oljyyn. Eli koska et ymmarra mitaan muuta voittoa (ai tuoko on itsessaan pieni juttu, samoin kuin jalleenrakennus? Sota on valtava bisnes, jalleenrakentaminen vahintaan yhta iso) tai tavoitetta, olet sita mielta etta tuota ei olisi kannattanut suorittaa.

Loppujen lopuksi siis suurin vastustuksesi asian suhteen on se, etta et pysty kuvittelemaan riittavia motiiveja kuviteltuihin riskeihin verrattuna. Olenko oikeassa?
 

psychodad

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Hal Gill
Nyt kun ollaan liikuttavan yksimielisiä siitä, että WTC 7 ei ollutkaan kiistaton räjähdepurku

Ei olla. Itse asiassa, kunnes on toisin todistettu, WTC-7 oli ilmiselva rajahdepurku, kuten myos tornit.

Jos sulla on jotain uutta videomateriaalia pentagonista jossa nakyykin jotain niin sitten voidaan alkaa siita keskustelemaan enemman. Tosin voithan sina siita keskustella niiden kanssa keita huvittaa aiheella spekuloida.
 

Major Julli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Puttosen, Järvelän ja Ranniston potkut
Oikeasti ei ole kyse siitä, onko riittävät motiivit, vaan se, millä investoinneilla ja riskirakenteilla niitä haetaan. On helppo nopeasti ajatella, että valtavat öljy-ja jälleenrakennushankkeet odottavat, ja niiden suuruus oikeuttaa vaikka minkäläisen operaation. Mutta tässä törmätään juuri siihen, että talousteoreettisesti tällainen investointimalli on kauhea.

Lähdetään ensiksi ihan siitä perusasiasta, että normaali-investoinnissa downside on yleensä investoinnin arvo. Salaliitossa se on investoinnin arvo, kaikki entinen varallisuutesi, vapautesi ja riippuen lainsäädännöstä myös henkesi. Tämän lisäksi downside sisältää myös kaiken häpeän ja tuskan mikä koituu jälkeläisillesi.

Mitä isompi downside, sitä suurempi vaatimus upsidelle. Ja mitä epävarmempi ja riskisempi investointi, sitä suurempi vaatimus upsidelle. Esimerkkinä oli aiemmin jo Silverstein, jonka upside maksimi WTC 7 purusta oli luokkaa viiskyt milliä. Downside - menettää kaikki. Tietämättä Silversteinin varallisuutta tarkalleen, mutta arvioiden sen reilusti yli miljardiksi saadaan yhtälö, jossa olet lisäämässä omaisuuttasi 5% onnistuessaan riskillä menettää kaikki jos menee vikaan. Tällöin sinun on onnistuttava reilulla 95% tarkkudeella ollaksesi matemasttisessa tasapainotilanteessa. Mutta elämässä et saa uutta kolikkoa, minkä takia tappiotilanteen aiheuttama pelin katkeminen nostaa onnistumisvaatimusta joko onnistumistodennäköisyyden tai tällöin saatavan voiton osalta. Silversteinin tapauksessa, kun upside on lukittu, ainostaan täydellisen ehdoton varmuus onnistumisesta puoltaisi tällaistä projektia. Tätä ei tosielämässä tule.

Nyt laajemmin ajatellen, sellaista upside ja onnistumisprosentti kombinaatiota ei löydy, jolla taloudellisesti olisi järkevää lähteä juonimaan näin laajaa ja riskialtista operaatiota. Varsinkin kun laajempi operaatio tarkoittaa useampia osingonjaolle tulijoita. Ainoa peruste lähteä tekemään tällaistä olisi syvä irrationaalinen uskonnollinen vakaumus. Kuvitellen tekijäjoukoksi ne ihmiset jotka sinne loogisimmin kuuluisivat, tuntuu aika epätodennäköiseltä tämä. Tämänpä takia jopa täysin päättömät Illuminaattiteoriat saatananpalvojineen ovat todennäköisempi teoria kuin äärimmäisen fiksut ja strategiset salaliittolaiset juonimassa ahneuksissaan.
 

psychodad

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Hal Gill
Esimerkkinä oli aiemmin jo Silverstein, jonka upside maksimi WTC 7 purusta oli luokkaa viiskyt milliä. Downside - menettää kaikki. Tietämättä Silversteinin varallisuutta tarkalleen, mutta arvioiden sen reilusti yli miljardiksi saadaan yhtälö, jossa olet lisäämässä omaisuuttasi 5% onnistuessaan riskillä menettää kaikki jos menee vikaan. Tällöin sinun on onnistuttava reilulla 95% tarkkudeella ollaksesi matemasttisessa tasapainotilanteessa.

Niin, ymmarran kylla ajatuksenjuoksusi mutta olen eri mielta arvioidesi oikeellisuudesta, oikeastaan koko homman osalta. Uskon etta ensinnakin sinulla on huomattavasti alakanttiin mitoitetut oletukset, koska naet aika vahan siita kokonaiskuvasta mita monet muut ovat ehdottaneet tuon salaliittovaen tavoitteeksi ja kaytat sitten sita oletusta perustana.

Ja kun nyt mainitsit nuo kuvittelemasi Silversteinin voitot niin en tieda mista olet lukemasi hakenut mutta....

Silverstein: WTC Leaseholder May Collect Up To $4.6B - Forbes.com

"The finding in U.S. District Court in Manhattan means leaseholder Larry Silverstein may collect up to $4.6 billion, according to reports."

Hiukan enemman kuin 50 miljoonaa voittoa...
 

Major Julli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Puttosen, Järvelän ja Ranniston potkut
Jos joku ymmärsi lukemansa, niin kyseessä oli Silverstein ja WTC 7, jonka vakuutuskorvaus oli tuo 861M$. Twin Towerit on eri case, tosin niihinkin pätee samat lainalaisuudet. Tosin ko. tornit ovat vieläkin poissa käytöstä, ja vuokra maa-alueesta juoksee koko ajan. Samaan aikaan jää saamatta vuokratulot kun taloja ei ole, ja uusien talojen rakentaminen ei ole kovinkaan halpa projekti. Toisin sanoen nettovoitto (jos sitä edes tulee ylipäätänsä) on paljon pienempi.

Otetaan tähän vielä ihan lukuesimerkki: NWO-miljardööri, omaisuutta pre-911 miljardi dollaria. Osuus salaliiton järjestelykuluista 5M$. Salaliiton onnistumistodenäköisyys 75%.

Downside: 1000 M$
vaadittava upside: 338M$

Tämä siis ennenkuin lähdetään laskemaan diskonttoa tuolle upsidelle, joka näin riskisessä projektissa (puhun nyt vasta salaliiton jälkeisestä businessriskistä) vetää tuottovaatimuksen tuonne miljardin paremmalle puolelle. Tämän päälle kun vedetään tuon downsiden poikkimenoriskin vaatima korjaus, puhutaan useiden miljardien voitoista. Fine, näitä on ehkä saatavissa, mutta miljardöörimme tapauksessa omaa pääomaa on tuskin riittävästi vapaana investointiprojekteihin (eikä sitä nyt muutenkaan kannata WACC- ja portfolio mielessä tällaiseen päättömästi tunkea), mikä tarkoittaa sitä, että osingoille tulevat myös pankit.

Tämän lisäksi on toiset NWO-rahamiehet, joilla on vastaavat tuottovaatimukset edessään. Ja sekä näiden keskinäinen kilpailu että salaliittolaisten ulkopuolinen kilpailu tulee varmistamaan sen, että tuottoprosentit salaliiton jälkeisissä investoinneissa eivät ole rajattomia.

Tullaan tosiaankin lopputulokseen, että taloudellisessa mielessä salaliittoilu tällä tavalla ei ole kannattavaa. Huomattavasti parempia ja riskiprofiililtaan järkevämpiä vaihtoehtoja on tarjolla. Ottaen jo huomioon osakemarkkinoiden pitkän aikavälin 7% tuoton ja osake/korkosalkun hyvän portfolioefektin esim Silverstein olisi päässyt parempiin tuottoihin myymällä koko WTC-kompleksin ennen iskuja ja joko fundaamaan vapautuneen pääoman tai sijoittamalla sen toisiin kiinteistökohteisiin. Olisihan varsin päätöntä jättää pääoma kiinni vuosiksi pois käytöstä oleviin kohteisiin, mikäli Silverstein olisi tiennyt iskuista etukäteen.

Tämän siis taloudellisesti ajatellen, tämähän ei sulje pois tyhmyyttä eikä uskonnollista vakaumusta syynä toteuttaa salaliitto. Voinemme kuitenkin olla kaikki samaa mieltä siitä, että jos salaliitto toteutettiin, sen toteuttivat erittäin älykkäät tekijät erittäin suunnitelmallisesti.
 

psychodad

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Hal Gill
Nakkari (voin muistaa vaarin) kyseli aiemmin sen peraan voisiko olla jotain sellaisia rajahteita jotka eivat ole suurelle yleisolle tuttuja.

Tassa on aika hyva artikkeli aiheesta.

Tuo viittaa juuri nanoteknologiaa hyvakseen kayttaviin rajahteisiin. Lopettanee varmaan myos ne kuittailut siita etta nanotermiitti olisi jollain tavalla tuntematon ja olematon aine.
 

Kersakovi

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, AFC(NFL)
Mina en millaan nae miten se olisi mahdollista, koska fysiikan lakien mukaan ylaosan iskeytyessa ala-osaan molempiin kohdistuisi yhtalainen voima, ja heikompi ylaosa tuhoutuisi enemman kuin jareampi ja isompi alaosa.

Psychodadilla fysiikan lait ottaneet vapaapäivän?

Yritätkö sinä tässä ihan tosissasi "fysiikan lakien mukaisesti" selvittää uskollisille lukijoillesi, että koska alaosa kesti yläosan aiheuttaman pystykuorman staattisessa tilanteessa (eli rakennuksen ollessa ehjä), sen olisi pitänyt kestää myös putoavan yläosan aiheuttama isku? Koska sitähän tämä loppujen lopuksi tarkoittaa. Sen verran on paksua paskaa, että toivottavasti kukaan ei ota tätä kirjoittamaasi kappaletta tosissaan.

Jos putoavan yläosan iskun aiheuttama kuorma on 31-kertainen (hetkellisesti jopa 64,5-kertainen) staattiseen tilanteeseen verrattuna niin mitäpä luulet, että rakenteelle tapahtuu? Onko siis rakenteella mitään mahdollisuuksia selvitä ehjänä, kun siihen kohdistetaan tuollainen pystykuorma? Ehkä foliolandiassa rakenteiden varmuuskerroin on 65, mutta muualla näin ei valitettavasti ole.

Ok, siina voi tietysti olla syy miksi ei kukaan ihmettele enempaa. Se mika minua eniten noissa molemmissa WTC tornien romahduksissa hairitsee on tama kuva. Tai ei niinkaan tuo kuva, vaan se mita siina nakyy. Toki muutakin hairitsevaa on ja paljon, mutta mina en vaan ymmarra etta milla energialla tuo kaatumaan lahtenyt kappale pysahtyy kaatumasta ja vaihtaa suuntaa. Kaiken jarjen mukaan sen pitaisi lasahtaa tonttiin erillisena kappaleena jonnekin sivulle.

Olisikohan syy jotakuinkin siinä, että ennen kuin kaatuva yläosa ylitti kriittisen kaatumiskulman, myös toisen puolen kantavat palkit pettivät dynaamisen sivuttaiskuorman takia, jolloin yläosaan vaikuttava voima suuntautui ensisijaisesti suoraan alaspäin? Tällainen selitys kuulostaisi ainakin minusta hyvin järkevältä, mutta sinä todennäköisesti esität, kuinka asia todellisuudessa meni.
 

Major Julli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Puttosen, Järvelän ja Ranniston potkut
Hiukan vielä noista talousluvuista. Vakuutusyhtiöt maksoivat siis pelkästään WTC-kompleksista yli 5 miljardia dollaria. Se on aika paljon maksaa päivänselvästä räjähdepurusta. Tämän päälle vielä muut korvaukset ja sivukulut, mennään luultavasti lähellä kymmentä miljardia. Tällaisia summia ei makseta kuin pakon edessä. Voidaan toki olettaa että vakuutusyhtiöt olivat salaliitossa mukana, tämä kasvattaa salaliittolaisten tuottovaatimus tuon kymmenen miljardia diskontattuna, plus sen efektin jonka salaliiton laajeneminen tuo riskisyyttä kasvattaen tarvittavaan tuottotasoon.

WTC-iskut aiheuttivat myös sen, että NYSE ja Nasdaq menettivät 1400 miljardia dollaria arvostaa. Jos salaliittolaisilla oli 1% omistusosuus suoraan tai epäsuorasti, tuli tuosta 14 miljardia dollaria lisää tuottovaatimusta. Tähän päälle talouskasvun putoamiset ja muut makrotaloudelliset vaikutukset. Näiden vaikutus salaliittolaisiin on sitten tapauskohtainen.

Kannattaa vielä muistaa että näillä WTC-iskuille saatiin ainoastaan suora mandaatti mennä Afganistaniin, mikä ei varsinkaan lyhyellä tai keskipitkällä tähtäimellä ollut mikään kultakaivos. Irakiin menolle ei haettu valtuutuksia tässä vaiheessa, joten sen keikan tulevia voittoja ei voitu laskea kovinkaan korkealla onnistumisprosentilla mukaan, hyvässä investointilaskennassa ei ollenkaan, vaan se olisi jätetty reaalioptioksi.

Edit. Vielä se pitää todeta, että WTC-isku investoinnin ollessa negatiivisen implikaation investointi, se tarkoittaa sitä, että mitä varakkaampi (tai mitä suuremman arvon yksilö laittaa omalla hengelleen, vapaudelleen taikka läheistensä hyvinvoinnille) sitä suuremmaksi kasvaa tuottovaatimus. Ihmisellä jolla on 3 miljardin omaisuus tuo tuottovaatimus on pelkän omaisuuden osalta kolminkertainen verrattuna "pelkkään" miljardööriin. Ja paljonko on relevantti arvo omalle hengellesi? Kuten todettua, esim. Case Silversteinissa on mahdoton löytää taloudellista rationaalia lähteä salaliittoon.
 
Viimeksi muokattu:

Scissors

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
No kyllä, aivan helvetinmoinen syytös kerrassaan. Se on aikamoinen syytös, että sanon sinun vieneen keskustelua sivuraiteelle (itsekin myönnät, että olet kirjoitellut minulle viestejä, jotka eivät liity siihen, mitä olen aiemmin sanonut), mutta se on vain ei-salaliittouskovaisten herkkänahkaisuutta, jos ei kauheasti pidä väittelytavasta, jossa vastapuolta nimitellään typeriksi lampaiksi. Hei vaan, Mr. Marttyyri...

No onko sinua henkilökohtaisesti nimitelty vai oliko kyseessä heitto joka kaikessa turhuudessaan jostain kirjoituksesta jäi elämään, ja jota ei varsinaisesti kohdistettu kehenkään henkilökohtaisesti? Yhtälailla täällä huudellaan hörhöistä jne jatkuvalla syötöllä. Jotenkin tuo marttyyri-nimittelykin antaa loistavan kuvan sinun tekstisisällöstä. Eli sivuraiteella et ole itse ollut kertaakaan? Jos näin, ei minulla ole mitään lisättävää enää tähän.
Uskomisen sijaan voisit muistella, mitä sinä ja minä olemme tähän ketjuun kirjoittaneet. Ulkomuistista sanoisin, että olen osallistunut tähän keskusteluun kommentoimalla muiden kirjoituksia ja vieläpä sellaisilla viesteillä, jotka liittyvät suoraan heidän aiempiin viesteihinsä. Mielestäni en siis ole irtaantunut kontekstista, kuten väität. En siis ole osallistunut tähän keskusteluun esim. kyselemällä muilta, miksi he vastaavat vain henkilön X viesteihin mutta eivät puutu henkilön Y kirjoituksiin. Tai siten, että lainaisin henkilön A viestiä ja kysyisin henkilöltä A jotain sellaista, mikä ei millään tavalla liity siihen hänen viestiinsä, jota olen lainannut. Tuollainen tapa olisi mielestäni juuri sitä kontekstista irtautumista, jota joku on ehkä kenties mahdollisesti saattanut harrastaa...

Minä taasen en ole uhonnut nimittelemällä tai mitään muutakaan, vedoten samalla siihen miten typerää on vedota toisten herkkänahkaisuuteen. Tuo kokonaisuudessaan oli kovin ironinen kirjoitus sinulta, ja jos sekään ei ole kontekstista irtaantumista niin selvä. Sinä siis määrittelet sen koska mennään rajan yli ja koska ei. Minä olen ollut jo pitkään sitä mieltä että syyllistyin tähän, ja pahoittelinkin asiaa, mutta se, ettet sinä ole ollenkaan mennyt metsään omasta mielestäsi on varsin huvittavaa. Esim. millä tavalla tämänhetkinen keskustelumme liittyy ketjuun "WTC ja salaliittoteoriat"? Niin juuri, ei mitenkään. Ja ulkomuistista sanoisin ettei tuo puuttumistivaaminen ole mitenkään erityisen väärin ollut. Ja miten pitkään taaksepäin olet kertaakaan itse tätä ketjua tarkastellut? Jos tuota oman kontribuutioni kyseenalaistamista alat harrastaa, niin suosittelen ensin lukaisemaan vähän vanhempaa materiaalia.

Edellinen keissi oli muistini mukaan se, jossa kommentoit jotain psychodadille osoittamaani viestiä kyselemällä minulta, että miksen kommentoi mitään Stonewallin tekstejä vaan kyselen ainoastaan psychodadilta. Huimaa settiä siis tuokin. Kaiken kruunasi toki se, että olin jo sitä ennen kyllästynyt jankkaamiseen ja Stonewallin väärennössyytteistä kommenttini antanut, mutta silti jatkoit jauhamistasi.

Tässä lähinnä kummastutti ettet lukenut ko. kirjoittajan tekstiä saatika yrittänyt siihen tähdentävästi tarttua (lue: esittämällä esim kyseenalaistuksen ennen teilaamista) ennen kuin tuon kommenttisi annoit. Ihan totta kuitenkin ettei se minun asiani ole, mielessäni lähdin vain kyseenalaistamaan mielipiteesi ja kommenttisi perusteita. Mutta kukin tavallaan, anna mennä vaan samalla linjalla.


Millä tavalla siinä on muka tämän keskustelun kannalta järkeä, että rinnastetaan keskenään jotain sellaista, mitä kukaan ei ole väittänyt tapahtuneen, ja sellaista, mitä joku on tässä ketjussa väittänyt tapahtuneen? Eli minä kritisoin pd:n räjähdepanostusteoriaa epärealistisuudesta, niin sinä kysyt minulta, että kuinkas realistinen sitten mielestäni on Pentagon-teoria, jollaista siis kukaan ei ole edes esittänyt. Mikä järki tuossa siis muka on?
Ei se ollut mikään teoria vaan se, mitä virallisen selityksen mukaan on tapahtunut. Se, että se kuullostaa teoreettiselle ja sille, ettei olisi voinut tapahtua, kuvastaa tuon selityksen aukkoja ja sellaisia asioita joita joku on selvitystä tehdessään unohtanut tai laiminlyönyt. Ja tuo rinnastukseni oli edelleen pelkkä esimerkki, eikä siihen olisi tarvinnut tarttua ainakaan näin radikaalisti viiden viestin turvin.

Mutta kuten sanoin, en minä sinua kohtaan henkilökohtaisesti tarkoittanut hyökätä, ja jos sinulle jäi sellainen fiilis niin aidot pahoittelut.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös