Itse olen aina silloin tällöin viimeisten vuosien aikana vähän käynyt lukemassa tätä palstaa ja muitakin WTC- salaliittopalstoja ja aina ihmetellyt samaa asiaa:
Miten salaliittoteoreetikot oikeasti kuvittelevat, että tämän kokoluokan operaatio olisi onnistuttu pitämään salassa? *
Salaliittoon on aikojen saatossa kytketty virkamiehiä, agentteja, presidentti, varapresidentti, presidentin kanslia ministereitä, hallintoviranomaisia räjähde-eksperttejä, lentäjiä, kauko-ohjattavia lennokkeja ja niiden lennättäjiä etc etc. Kuulostaa ihan uskomattomalta, että yksi koko modernin maailmanhistorian järisyttävimmistä tapahtumista on pysynyt piilossa, tämän ketjun salaliittoteoreetikotkin yleensä itse myöntävät, että "isoa kuvaa on mahdoton nähdä".
Omasta mielestäni kaikki tämä näyttää kuin
oppikirjaratkaisulta siihen, miten jäädään kiinni ja paljastutaan.
Lisäksi jos puhutaan siitä efektistä mikä iskuilla olisi haluttu aiheuttaa (tämähän vaihtelee salaliittoteoreetikoilla: hyökkäys Irakiin, sotateollisuuden rikastuminen "a la Vietnam" jne), niin luulisi olevan helpompaa toteuttaa jotain aivan muuta, hyökkäya johonkin sotilastukikohtaan tai syrjäiseen siviilikohteeseen...
Joku saattaisi tähän sanoa, että "eihän sillä olisi samanlaista vaikutusta amerikkalaisiin", mutta esim.kaikki vaihto-oppilaina jenkeissä viihtyneet tietävät hyvin, ettei tämä pidä paikkaansa. Ilmoitus, että "Alaskassa Osama on tuhonnut jonkun sotilastukikohdan ja nyt on aika hyökätä Afganistaniin": Varma vihreä valo armeijoille.
Minun logiikkaani ei sovi myöskään esim. se, että sama porukka jotka olivat toteuttaneet/tilanneet massiivisella salaliitolla WTC- iskut eivät onnistuneet paria vuotta myöhemmin salaamaan edes sitä, että Irakissa ei ollutkaan kemiallisia aseita. Luulisi nyt, että edes ne olisi onnistuttu sinne salakuljettamaan..?
Sen verran kyllä heitän vielä kritiikkiä salaliittoteoreetikkojen suuntaan, että kun vastapuolenne pitää hyvinkin loogisesti kiinni näkymyksestään ja isosta kuvastaan, niin sen sijaan salaliittopuolella on paljon tätä purukumiefektiä, elikkä tarrataan tilanteen mukaan aina sopivampaan selitykseen, ja kun se ei toimi, haetaan uusi tai aletaan venyttämään selitystä...
Tämä MajorJullin toteamus on aivan totta, tämän minäkin olen huomannut. Salaliittoteoreetikot ovat kuin nyrkkeilylegenda James Braddock, isket sen kanveesiin ja kääntyessäsi huomaat, että kaveri on noussut ylös uudella innolla.
*epäilemättä tällekin on keksitty oma salaliittoteoriansa: "ei niitä tarvittu kuin muutama ihminen tähän kaikkeen" etc