Hyvää pohdintaa yläpuolella. Täälläkin auton kanssa vähän sellainen viha/rakkaussuhde, mutta edelleen se tossa pihalla nököttää, tai sillon harvoin, kun nuorisolla sille ei käyttöä ole.
Runsas seitsemän vuotta sitten, kun viimeinkin muutettiin vaimon kanssa yhteen keskustaan, ehdotin vaimolle, että luovutaan autosta kokonaan. Vaimolla työmatkaa n. 3,5 kilsaa ja julkiset kulkevat hänen työpaikkaansa sujuvasti. Mulla työmatkaa n. 7,5 km. Julkisilla pääsee kohtuullisesti arkisin, viikonloppuisin vähän nihkeämmin ja kävelymatkaa molemmissa päissä kilsan verran. Aiemmin kuljin työmatkat melko paljon pyörällä, mutta iän myötä tullut sen verran mukavuutta arvostavaksi, että aika helposti valitsee vähänkään huonommalla kelillä auton. Yhteisellä päätöksellä sitten päätettiin auto pitää. Tottumiskysymyshän toi on. Jos ei olis autoa, niin pikkumyräkässä fillarointiinkin tottuis taas aika äkkiä ja surkeimmilla keleillä sitten julkiset.
Aika paljon kustannuksia autosta kuitenkin vuositasolla tulee, varsinkin kun oma käyttö rajoittuu lähinnä työmatkailuun ja kaupassakäyntin. Eniten ehkä vituttaa se, että jälkikasvu on jatkuvasti vinkumassa autoa lainaksi. Kyseessä ei oo enää mikään 18 vee juniori, vaan ihan jo aikuinen töissäkäyvä mies. Äitinsä on kuitenkin niin höveli, että poika saa käyttää autoa niin paljon kuin huvittaa. Mikäs siinä, jos käyttää autoa, kun meillä ei ole omaa käyttöä, mutta osallistuis edes muodollisesti kustannuksiin, mutta ei. Miljoona kertaa olen pauhannut esim., että ei jättäisi autoa palauttaessaan tankkia typötyhjäksi, vaan kävisi tankkaamassa edes parilla kympillä bensaa tankkiin. Siitäkin olen sanonut, että kun auton tarvetta tuntuu lähes päivittäin olevan, niin pitäiskö harkita oman auton hankkimista, mutta miks turhaan omaa autoa hankkimaan, kun ilmaseks saa ajella porukoiden autolla. Ja iltaiset soitot, onks teillä huomenna käyttöä autolle? Vitustako mä voin sen sillä hetkellä tietää, kun en ole ennustaja? Vaiks on vapaapäivä, niin ehkä haluaisinkin lähteä käymään jossain kauppakeskuksessa auton kanssa tai sitten en halua. Ajatukseni on, että kun kerran olen autosta maksanut aika paljon (puolet), se olis käytössäni just sillä hetkellä, kun sitä tarviin, jollei auton toisella omistajalla ole sille juuri silloin tähdellistä käyttöä.