Vitutusketju

  • 10 541 836
  • 56 130

Sue

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, #89; lentosuukko KooKoolle
Olen taistellut ja tapellut koko tammikuun, uudenvuodenpäivästä lähtien. Sukulaisten ja virkakoneiston kanssa. Kotona on ihme kyllä ollut rauhallista, mutta onhan tämä vaikuttanut läsnäolooni.

Taistelu virkakoneiston kanssa on ollut oikein; toki sen olisi osatessaan voinut suunnitella paremmin, niin stressi olisi ollut pienempi. Toisaalta taistelu on yhä kesken.

Sukulaisten kanssa sen sijaan tämä ei ole johtanut yhtään mihinkään. Olen jeesustellut, että motiivini on hyvä, mutta bullshit. Oikeasti olen vain sokaistunut luulostani, että olisin jotenkin fiksumpi ja valaistuneempi kuin he. Olen oikeuttanut tulisella temperamentillani hyökkäykset ja näykkäisyt ja paistatellut omassa erinomaisuudessani vain siksi, että osaan argumentoida toiset suohon ENKÄ voi itse myöntää olevani väärässä - vaikka sitä niin kernaasti muilta vaadin. Sädekehäni kiillottamisen määrä on näemmä vakio.

Mitä näissä sukukiistoissa voitin? Lukuisia öitä, jolloin olen sommitellut kehyskertomustani ja sitä tukevia, näennäisneutraaleja argumentteja. Lukuisia hetkiä, joissa syke on ollut 200 vain siitä vääryydestä, jota minua kohtaan on osoitettu (ei ole). Lisäksi illuusioni siitä, että olisin itse muka jotakin muuta kuin oman kulttuurini kasvattama, tapoihinsa ja ennakkoluuloihinsa piintynyt tuote, on romahtanut (jälleen kerran) kasaan.

Olkaa onnellisia te, jotka ette tappele. Te, jotka ette herätä tai herättele ristiriitoja. Tässä tuoksinassa kehon kortisolitasot ovat varmaan tapissaan ja elinikä lyhentynyt.

Kasvaako omasta erinomaisuudestaan ikinä pois?
 

Surukuku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sanaan Sepot ja muut jemeniläiset kiekkoseurat
...
Kasvaako omasta erinomaisuudestaan ikinä pois?
Myöntää olevansa väärässä... tai edes, että toisen näkökannassakin on järkeä ja pointtinsa, on ehkä yksi niitä maailman toisiksi vaikeimpia asioita.
Jaa, mikäkö on se vaikein? No, sitä ei ole vielä keksittykään...

Pitäminen kiinni oman ylivertaisuuden illuusiosta on pelkoa oman heikkouden, haavoittuvuuden ja epävarmuuden myöntämistä niille, joilta odottaa ivaa, halveksuntaa ja heikouden hyväksikäyttöä. Ihmismieli on äärettömän kekseliäs löytäessään syitä ja seurauksia sille, minkä takia juuri hän on oikeassa ja muut väärässä. Se on alitajuista puolustusta ja pakoa siitä, kuinka huono ja mitätön luuleee olevansa.

@Sue, irti päästäminen on vaikeaa, paljon vaikeampaa kuin kiinni roikkuminen, vaatii rohkeutta ja luottamusta sekä itseensä että ihmisiin. Irti päästäminen on oppimista, vahvistumista, epävarmuuden ja pettymysten sietämistä, mutta samalla myös pienin annoksina palkitsevaa. Mikään ei tapahdu hetkessä ja usein ulkopuolinen apu on tarpeen eikä ilman omaa halua tapahdu mitään.

Mutta joo - vastauksena kysymykseesi: Kasvaa, joskin vaatii kaiken, mutta antaa myös kaiken...
 

Perusjäbä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Olen taistellut ja tapellut koko tammikuun, uudenvuodenpäivästä lähtien. Sukulaisten ja virkakoneiston kanssa. Kotona on ihme kyllä ollut rauhallista, mutta onhan tämä vaikuttanut läsnäolooni.

Taistelu virkakoneiston kanssa on ollut oikein; toki sen olisi osatessaan voinut suunnitella paremmin, niin stressi olisi ollut pienempi. Toisaalta taistelu on yhä kesken.

Sukulaisten kanssa sen sijaan tämä ei ole johtanut yhtään mihinkään. Olen jeesustellut, että motiivini on hyvä, mutta bullshit. Oikeasti olen vain sokaistunut luulostani, että olisin jotenkin fiksumpi ja valaistuneempi kuin he. Olen oikeuttanut tulisella temperamentillani hyökkäykset ja näykkäisyt ja paistatellut omassa erinomaisuudessani vain siksi, että osaan argumentoida toiset suohon ENKÄ voi itse myöntää olevani väärässä - vaikka sitä niin kernaasti muilta vaadin. Sädekehäni kiillottamisen määrä on näemmä vakio.

Mitä näissä sukukiistoissa voitin? Lukuisia öitä, jolloin olen sommitellut kehyskertomustani ja sitä tukevia, näennäisneutraaleja argumentteja. Lukuisia hetkiä, joissa syke on ollut 200 vain siitä vääryydestä, jota minua kohtaan on osoitettu (ei ole). Lisäksi illuusioni siitä, että olisin itse muka jotakin muuta kuin oman kulttuurini kasvattama, tapoihinsa ja ennakkoluuloihinsa piintynyt tuote, on romahtanut (jälleen kerran) kasaan.

Olkaa onnellisia te, jotka ette tappele. Te, jotka ette herätä tai herättele ristiriitoja. Tässä tuoksinassa kehon kortisolitasot ovat varmaan tapissaan ja elinikä lyhentynyt.

Kasvaako omasta erinomaisuudestaan ikinä pois?

Mielenkiintoista, itse tappelen vain kun koen sen tarpeelliseksi, palstalla enemmän turhasta. Oikeassa elämässä olen myös aina valmiina kyllä myös taistelemaan, mutta teen sen kun koen että itseäni toistuvasti provosoidaan tai kohdellaan huonosti, en anna periksi näissä tilanteissa, moni antaa periksi, kun uhkaillaan tai ihan suoraan kiusataan esim. työporukassa, niin itse tein ennen, mutta se ei vaan toimi. Harvoin muut puolustaa sinua, se pitää tehdä itse, muuten sinun yli kävellään yhä uudestaan. En pidä itseäni erinomaisena, mutta olen tyytyväinen siihen mikä olen ja elämääni sellaisena kuin se on, jonkun toisen mielestä elämäni ei ole ihmeellistä, mutta en siitä välitä. Olen ehkä onnekas, kun en käytännössä tappele perheeni kanssa ollenkaan, vaikka emme ole kaikesta aina samaa mieltä. Minulla oli ennen todella vähän sosiaalisia kykyjä, nyt pidän niitä jopa hyvääkin parempina, itsensä hyväksyminen on auttanut paljon myös tässä.
 

444

Jäsen
Kasvaako omasta erinomaisuudestaan ikinä pois?
Kyllä siitä voi kasvaa. Se vain vaatii älyttömän paljon työtä oman itsensä kanssa, tahtoa kasvattaa omaa nöyryyttään. Ei nöyristelyä, vaan nöyryyttä. Oikeassa on helppo olla, myös silloin kun ei ole. Vaativampaa on tunnistaa se hetki, jolloin on vain tarve olla oikeassa. Toiset eivät tunnista sitä koskaan ja kaikki eivät tunnista edes sitä tarvetta muutokselle. Sulla on erinomainen lähtökohta tässä, koska tunnistat tuon puolen itsessäsi; kun tunnistat, että temperamenttisi on yksi niistä tekijöistä, joka tätä harhaa aiheuttaa. Harhaa siitä, että olet juuri sillä hetkellä siinä asiassa oikeassa. Temperamenttisuudessa ei ole mitään vikaa eikä sitä tarvitse kitkeä pois; se luo elämään intohimoa ja auttaa tunteita virtaamaan. Tärkeää olisi löytää se oma herkkyytensä ja antaa myös sen näkyä. Jos kaikkeen reagoi hyökkäämällä vastaan, niin se on vain puolustautumisreaktio, tarve peittää omaa haavoittuvuuttaan, pakotie omaan suojakuoreen. Silloin herkkyydelle ei jää tilaa, vaan se tulee jyrätyksi aggression alle. Herkkyyden vaaliminen mahdollistaa sen, että tulee paremmin kuulluksi ja ymmärretyksi, koska se mahdollistaa myös sen, että pystyy myöntämään olleensa väärässä. Mutta se mahdollistaa myös sen, että tunnistaa paremmin myös sen, milloin on oikeassa ja milloin on selvästi tarve perustella oma kantansa, ettei tule ymmärretyksi väärin. Se auttaa rauhoittumaan, jolloin oma kanta on helpommin perusteltavissa.

Jos pystyt palaamaan tilanteisiin, jotka ovat äityneet riitelyksi, niin tutkiskele mielessäsi, löytyykö yhdistäviä tekijöitä sille, mikä ns. katkaisi kamelin selän. Jokin yksittäinen henkilökohtaisuus tai vain tapa, jolla sinulle on puhuttu. Mikäli tällaisia löytyy, niin koeta miettiä, miten reagoisit siihen nyt, kun tilanne ei ole päällä. Miten voisit reagoida siihen toisin. Millä tavalla toisenlainen reaktio olisi mahdollisesti muuttanut keskustelun kulkua. Onko jotain, mitä olisit siinä hetkessä toivonut toisen tekevän toisin? Olisitko pystynyt sanoittamaan toiveesi tälle toiselle ihmiselle?

Ja muista, että vika ei ole aina vain toisessa. Riitelyyn vaaditaan aina vähintään kaksi. On täysin mahdollista, että toisella ihmisellä ei ole aikomustakaan käydä rakentavaa keskustelua, vaan hänen aikomuksensa on vain provosoida, luoda konflikti, haastaa riitaa. Peittää jotain pelkoja itsessään hakatakseen oman mielipiteensä läpi ilman, että joutuu nöyrtymään. Tällaisen ihmisen kanssa vuorovaikutus ei siinä hetkessä ole välttämättä edes mahdollista. Sellaisesta tilanteesta on ihan ok myös vain poistua ja palata asiaan silloin, kun molemmat ovat rauhoittuneet. Ja jos sellaista hetkeä ei tule, tai jos tällaisen ihmisen kanssa keskustelu johtaa aina vääjäämättä riitaan, niin voi olla hyvä miettiä, että onko sellainen henkilö oikeasti tärkeä elämässäsi vai olisiko viisainta pitää kanssakäyminen minimissään. Kuten sanottu, it takes two to tango, ja jos toinen ei ole valmis työstämään omaa käytöstään, niin maaperä ei muutu helposti erityisen hedelmälliseksi. Ja joistain ihmisistä on myös hyvä vain päästää irti, jos se suhde on liian toksinen. Muista arvostaa ja kunnioittaa eniten itseäsi, tehdä sellaisia päätöksiä, jotka ovat juuri sinulle hyväksi. Opettelemalla arvostamaan ja rakastamaan itseäsi ja pitämällä huolta omasta hyvinvoinnistasi teet palveluksen sekä itsellesi että muille. Se on oikeasti yllättävän vaikeaa, kun pyrkii keskittymään juuri siihen ja unohtaa sen, että mitenhän se toinen mahdollisesti reagoi tähän. Kenelläkään ei ole taitoa hallita muiden tunteita terveellä tavalla. Omiin ratkaisuihin sen sijaan voi vaikuttaa ja siihen, tekeekö itselleen hyvää vai pahaa.
 

Sue

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, #89; lentosuukko KooKoolle
@Surukuku @Perusjäbä @Ishmael

Kiitos. Sydämestäni. Tägäsin teidät, jotta kuittaan viestinne muullakin tavoin kuin vain kuivalla tykkäyksellä. Tässä kaikessa on mulle paljon sulateltavaa ja teksteissänne on lukuisia kohtia, joita haluan miettiä rauhassa ja koostaa järkevän vastauksen. Palaan tähän siis, kun olen saanut ajatukset kasaan. Paketti on iso, ja vastauksistanne päätellen taidatte kukin ymmärtää sen. En siis aio vastata hyökäten :D vaan päinvastoin niin, että osaan tuoda esiin kaiken sen hyvän, mihin ajatuksillanne minua lempeästi opastitte.

(edit: Ja minun täytyy myös viimein opetella, miten useampaa käyttäjää lainataan samassa viestissä. :D )
 

MacRef

Jäsen
Suosikkijoukkue
KuPS - elä laakase, naatittaan
(edit: Ja minun täytyy myös viimein opetella, miten useampaa käyttäjää lainataan samassa viestissä. :D )
Klikkaat jokaisesta niistä viesteistä, joita haluat lainata tuota +LAINAUS-laatikkoa. Sitten täällä kirjoituslaatikossa, siinä sen alapuolella vasemmalla on ”-kuvake (isohkot lainausmerkit). Klikkaat sitä ja palstasofta kysyy jotenkin, että haluatko lainata niitä viestejä. Vastaat siihen myöntävästi ja ne lainatut viestit ilmestyvät laatikkoon.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Sue

444

Jäsen
@Surukuku @Perusjäbä @Ishmael

Kiitos. Sydämestäni. Tägäsin teidät, jotta kuittaan viestinne muullakin tavoin kuin vain kuivalla tykkäyksellä. Tässä kaikessa on mulle paljon sulateltavaa ja teksteissänne on lukuisia kohtia, joita haluan miettiä rauhassa ja koostaa järkevän vastauksen. Palaan tähän siis, kun olen saanut ajatukset kasaan. Paketti on iso, ja vastauksistanne päätellen taidatte kukin ymmärtää sen. En siis aio vastata hyökäten :D vaan päinvastoin niin, että osaan tuoda esiin kaiken sen hyvän, mihin ajatuksillanne minua lempeästi opastitte.

(edit: Ja minun täytyy myös viimein opetella, miten useampaa käyttäjää lainataan samassa viestissä. :D )
Kokemusta on tästä oman itsensä työstämisestä. En ole koskaan osannut haastaa riitaa, vaan olen mieluumminkin karttanut konflikteja. Mutta sama pätee myös siihen ihmistyyppiin, eli jos on tottunut tuohon tyyliin, niin mitään rakentavaa keskustelua ei oikein pysty käymään, kun heti ensimmäisenä on järkyttävät defenssit päällä ja aivot raksuttavat vain, että ”miten pääsen tilanteesta ulos”. Oikeassa olemisen sijaan ajatus on ollut, että ketäpä mun mielipiteeni edes kiinnostaa. Ehkä ei kiinnosta tai sitten kiinnostaa, mutta ainakin tuon sen nykyään todella matalalla kynnyksellä esille ja otan vastaan myös toisenlaiset mielipiteet. Useamman vuoden olen tätä nykyistä polkua tallannut ja onhan se avannut ihan erilaisen maailman. Ihan helvetin keskeneräinen olen edelleen, mutta nykyään tiedostan ja hyväksyn sen. Kun asiaa pystyy lähestymään siitä kulmasta, niin itselleen pystyy myös antamaan anteeksi sen, että kaikki ei mene aina niinkuin oli suunnitellut.

Toivottavasti löydät itsellesi rauhan ja reitin sellaiselle polulle, jota juuri sinä haluat kulkea. Minä en ole tässä asiassa minkäänlainen asiantuntija, korkeintaan kokemuksen kautta, mutta jos koskaan tulee sellainen fiilis, että haluat jutella asiasta, niin nakkaa yv:llä. Yleensä asioiden puhuminen tai kirjoittaminen auki avaa jo itsessään pahimpia lukkoja.
 

cottonmouth

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo & Philadelphia Flyers
Karua on elämä välillä.

Yksi läheisimmistä kollegoistani laittoi viestiä (jo aikaisemminkin, mutta tänään asia varmistui), että miehellään on aggressiivinen haimasyöpä, joka on levinnyt maksaan ja keuhkoihin. Koko keissi on selvinnyt tämän viikon aikana ja aikaisemmin ei muuta oiretta ollut kuin ylävatsa hieman kipeänä tämän vuoden puolella.

"Bonuksena" tämän kollegani siskolla todettiin myös tällä viikolla iso kasvain maksassa ja huono ennuste.

Vittu mitä paskaa. :/
 

vilperi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Kauhajoen Karhubasket
Vituttaa tämä unen katkonaisuus. En ainakaan myönnä että tuolla aiemmin tänään tuonne toiseen ketjuun kirjoittamallani purnaamisellani uudesta työkaveristani olisi vaikutusta tähän asiaan. Vaan uneni on ollut katkonaista jo pidemmän aikaa ja sehän ärsyttää ja vituttaa.

En tiedä, voi toki olla että menen liian aikaisin maate ja siksi uni ei riitä lähellekään koko yöksi. Mutta luulisi sen toki riittävän silti ainakin 5-6 tunniksi kerrallaan. Luulisi että heräisin vain aikaisin aamulla, aamuyöllä mutta ei, uneni on kovin katkonaista.

Tänään aloin nukkumaan varmaan siinä jo kello 19 maissa ja heräsin joskus jälkeen kello 22:n. Nyt kieriskelen sängyssäni ja mietin mihin se uni ja väsymys katosi.
 

aceman81

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät. Pesäkarhut.
Buccaneers-D on lyijynen, Chiefs-OL haavoittunut, ei kai se nuorempi tähti-QB mikään erehtymätön ole, asiantuntijatkin alkavat hieman kääntyä puolustuksen kelkkaan...

Voi nyt vittu, se tapahtuu taas.

Toisaalta, ohan tässä vuosien saatossa ollut viihdettä vahvasti molempiin suuntiin. Tietysti tuoreimpina Falcons totaalisulaminen ja perään Eagles/Nick Foles. Kaikki on sinänsä jo nähty ja koettu.
 

Ollakseni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings
Vituttaa tämä unen katkonaisuus. En ainakaan myönnä että tuolla aiemmin tänään tuonne toiseen ketjuun kirjoittamallani purnaamisellani uudesta työkaveristani olisi vaikutusta tähän asiaan. Vaan uneni on ollut katkonaista jo pidemmän aikaa ja sehän ärsyttää ja vituttaa.

En tiedä, voi toki olla että menen liian aikaisin maate ja siksi uni ei riitä lähellekään koko yöksi. Mutta luulisi sen toki riittävän silti ainakin 5-6 tunniksi kerrallaan. Luulisi että heräisin vain aikaisin aamulla, aamuyöllä mutta ei, uneni on kovin katkonaista.

Tänään aloin nukkumaan varmaan siinä jo kello 19 maissa ja heräsin joskus jälkeen kello 22:n. Nyt kieriskelen sängyssäni ja mietin mihin se uni ja väsymys katosi.
Vähän samaa itselläni. Pari kertaa yössä heräilee ja se vähän rasittaa. Sitten väsyttää vähän koko päivän ajan.
 

nummenkallio

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Vituttaa nämä nykyiset työt. Mihinkään ei pysty keskittymään. On niin paljon pieniä asioita hoidettavana, etteivät ne meinaa kestää näpeissä. Ja tämän silpputyön lisäksi olisi isompiakin asioita, joita pitäisi edistää, ja ainakin itse pidän näitä tärkeämpinä. Työrytmikin on todella poukkoileva, kalenteri täynnä palavereja, joita sitten koko ajan siirretään, eikä minkäänlaista rauhaa. Taidan tämän projektin jälkeen vetää suosiolla lonkkaa muutaman kuukauden.
 

Valapatto

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Vituttaa lause "Ei kuulu toimenkuvaan". No varmaan sitten kannattaisi vaihtaa johonkin firmaan jossa työtehtävät määrätää ylhäältä alaspäin ja saa suorittaa vain pomon antamia ohjeita.
 

CuJo#31

Jäsen
Suosikkijoukkue
Penguins | HIFK | Leijonat | Les Bleus
Sen kerran kun en veikkaa Liigakierrokselle pelkkiä tasureita niin miten kävikään...
 

Glove

Jäsen
Sen kerran kun en veikkaa Liigakierrokselle pelkkiä tasureita niin miten kävikään...
Tulee pelkkiä tasureita. Oma tili veikkauksella pitää sisällään about 5 centtiä, joten ei tullut veikattua. Joulukuu meni hyvin veikkausten suhteen ja sain kotiutettua pienen summan. Kaikki mitä pelitilille jäi on nyt pelattu. Tammikuu oli huono.
 

Hukkaviiva

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Sen kerran kun en veikkaa Liigakierrokselle pelkkiä tasureita niin miten kävikään...

Sama homma itellä, liki joka kierroksella on se 4 ja muutamalla kierroksella jopa 6 tasurin veto ollu järjestelmillä mut tänään ei tullu tehtyä. Ja ois ollu vielä helppo tehdä ku ei ois tarvinnu miettiä mitkä pelit laittaa siihen vetoon.
 

ace

Jäsen
Sen kerran kun en veikkaa Liigakierrokselle pelkkiä tasureita niin miten kävikään...
Älä hyvä veli pelaa uhkapelejä, ei niistä koskaan hyvä mieli jää. Klasun soittolistojen raportointi on paljon mielekkäämpää puuhaa. OIkeesti vituttaa paljon että kvartaalin kuuntelu jäi siinä vaiheessa kun tekijänoikeudet tuli mukaan. Ikuisesti muistan ja arvostan sinun raportteja soittolistasta ja vieläkin ihmettelen miten sen teit.
 

Krepo

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Málaga CF
Vituttaa olla SaiPan fani. Vituttaa kannattaa Malagaa, koska rämpii ala divisioonassa. Vitutta korona, kun ei pääse matkustamaan costalle.Vituttaa, kun ei pakkasten takia voi mennä pilkille. Ja covidin takia olen lomautettuna. Voi tätä vitutuksen määrää.
 

Kauko Viisas

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Vituttaa lause "Ei kuulu toimenkuvaan". No varmaan sitten kannattaisi vaihtaa johonkin firmaan jossa työtehtävät määrätää ylhäältä alaspäin ja saa suorittaa vain pomon antamia ohjeita.
Olen kerran sanonut "ei kuulu toimenkuvaan" pomolleni. Vitutti kun olin palannut ulkomailta, uusi, minulle tuntematon, työtehtävistämme täysin pihalla oleva pomo alkoi heti pomottamaan. "Sovimme" konfliktin, mutta ei meistä koskaan tomivaa parivaljakkoa tullut.

Vituttaa vieläkin joskaan ei enää nin paljon.
 

Glove

Jäsen
Olen kerran sanonut "ei kuulu toimenkuvaan" pomolleni. Vitutti kun olin palannut ulkomailta, uusi, minulle tuntematon, työtehtävistämme täysin pihalla oleva pomo alkoi heti pomottamaan. "Sovimme" konfliktin, mutta ei meistä koskaan tomivaa parivaljakkoa tullut.

Vituttaa vieläkin joskaan ei enää nin paljon.
Kannattaa muuten muutattaa työsopimuksen tekstiin kohta ”muut työnantajan määräämät tehtävät” muotoon ”muut työnantajan kanssa yhdessä sovitut tehtävät.”
 

Kauko Viisas

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Kannattaa muuten muutattaa työsopimuksen tekstiin kohta ”muut työnantajan määräämät tehtävät” muotoon ”muut työnantajan kanssa yhdessä sovitut tehtävät.”
Tämä on totta.

Toki oma tarinani tapahtui jo vuosia sitten ajassa ja paikassa missä moinen olisi ollut mahdottomuus ja molempien tilannetaju oli vähäinen, suorastaan surkea. Silloin vitutti, nyt vähemmän ja muuttunut jo enemmän vitsiksi omalla kohdallani.
 

Ollakseni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings
Palstalle on alkanut ilmestyä linkkejä Leijonat.comiin, nhlsuomi.comiin ym. paska "medioihin". Vituttaa kun on epähuomiossa tullut klikattua muutama auki.
Jos olisin mode laittaisin jokaisesta linkistä kyseisiin mainoksiin viikon pelikiellon.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös