Vihreä Liitto

  • 1 403 186
  • 10 661

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Katso nyt vaikka siitä uutisesta ne syyskuun loppupuolen 32 matkaa joista 18 oli alle kolme kilometria. Alle kolmen kilsan taksimatkalla tehdään varmasti todella paljon töitä läppäri sylissä tai puhelin korvalla.

En ole Jani Toivola enkä liioin hänen taksinkäyttöönsä kantaa ottamassa, mutta kuljin aiemmin paljon, käytännössä töikseni kokouksissa Pasila-Krunika-väliä, oisko se nyt juuri sen kolmisen kilometriä, koska oli ylivoimaisesti nopein tapa. Käytännössä jokaikisen taksimatkan puhuin puhelimessa tai kirjoitin jotain työaiheista viestiä.
 

Walrus21

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Tämä on taas niitä keissejä, joissa rahallinen arvo ei ole se ydinkysymys, vaan se esimerkki jota vallankäyttäjät näyttävät kansalle.

Vaikka jokin olisi sallittua, ei se välttämättä ole hyväksyttävää ja erityisesti kun kyseessä on Vihreiden edustaja ja vielä runsas taksiautoilu saikullakin, menee tämä jo perseilyn puolelle.

Ostaisi sähköpyörän, sillä pääsee yhtä nopeasti ellei nopeammin ja teot vastaisivat imagoa.
Imagollisesti onkin järkevintä rajoittaa taksin käyttöä, jos sille ei ole tarvetta. Ymmärtääkseni meillä ei ole tietoa siitä, mitä nämä matkat pitävät sisällään. Jos kyseessä on ollut puhdas mukavuudenhaluisuus, Toivolaa voidaan varmasti ainakin omien joukoista moittia.
 

Tuamas

Jäsen
Imagollisesti onkin järkevintä rajoittaa taksin käyttöä, jos sille ei ole tarvetta. Ymmärtääkseni meillä ei ole tietoa siitä, mitä nämä matkat pitävät sisällään. Jos kyseessä on ollut puhdas mukavuudenhaluisuus, Toivolaa voidaan varmasti ainakin omien joukoista moittia.

No noissa lyhyissä alle 5km matkoissa ”tosivihreä” painaisi sähköpyörällä aina ja ajankäytöllisesti mentäisiin tsadin liikenteessä melko tasan +/- 0.
 

Walrus21

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Näetkö asiassa mitään ristiriitaa Vihreiden ympäristölinjausten kanssa, vai onko taxin käyttö aina nopeimpana vaihtoehtona ekoteko? Päteekö tämä logiikka kaikille kansalaisille, vai millä tasolla pitää yhteiskunnassa olla, jotta taksin käyttö polkupyörän tai raitiovaunun sijaan on suotavaa ja hyöty (ajansäästö) voittaa haitat (autoilun päästöt)?
En näe tätä ensisijaisesti ympäristökysymyksenä. Kannatan toki ekologisuuteen tähtäävää kaupunkipolitiikkaa, mutta en koe, että 200 edustajan taksireissut olisi tässä mikään ensisijainen muutoskohde.
 

Jesus Shaves

Jäsen
Suosikkijoukkue
Dorados de Sinaloa
En ole Jani Toivola enkä liioin hänen taksinkäyttöönsä kantaa ottamassa, mutta kuljin aiemmin paljon, käytännössä töikseni kokouksissa Pasila-Krunika-väliä, oisko se nyt juuri sen kolmisen kilometriä, koska oli ylivoimaisesti nopein tapa. Käytännössä jokaikisen taksimatkan puhuin puhelimessa tai kirjoitin jotain työaiheista viestiä.

Ymmärrän tämän varsin hyvin. Olen itsekin käyttänyt taksia lyhyillä pyrähdyksillä sillä se tosiaan on selkeästi nopein tapa. En tiedä mitä sinä teet työksesi, mutta minä en ollut kuitenkaan Vihreiden kansanedustaja jota kautta tulee tietty "velvollisuus" toimia vihreitä arvoja kunnioittaen ja puolueen polliittisen ohjelman mukaisesti. Yritän kyllä noin muuten miettiä omia valintojani etten eläisi täällä kuin pellossa - en kuitenkaan ole lähellekään niin "vihreä" että vihreitä äänestäisin tai muuten eläisin HC-vihreään tyyliin.
 

Jesus Shaves

Jäsen
Suosikkijoukkue
Dorados de Sinaloa
En näe tätä ensisijaisesti ympäristökysymyksenä. Kannatan toki ekologisuuteen tähtäävää kaupunkipolitiikkaa, mutta en koe, että 200 edustajan taksireissut olisi tässä mikään ensisijainen muutoskohde.

Ei kai tuossa 200 kansanedustajan taksimatkoilla ollakaan maailmaa pelastamassa. Kysymys lienee enemmän siitä millaista esimerkkiä (Vihreät / Toivola) taksin käytöllään tai käyttämättömyydellään haluaa äänestäjille antaa.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
En näe tätä ensisijaisesti ympäristökysymyksenä. Kannatan toki ekologisuuteen tähtäävää kaupunkipolitiikkaa, mutta en koe, että 200 edustajan taksireissut olisi tässä mikään ensisijainen muutoskohde.
Joo ei munkaan yksityisautoilulla tai mannertenvälisillä lennoilla mitään merkitystä isossa kuvassa ole.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Vähän hassusti tässä kompassi on. Jos Toivola olisi ajanut yhden kymmenen kilometrin taksimatkan, niin se olisi maksanut ehkä muutaman kympin ja kuluttanut bensaa litran tai pari eikä kukaan puhuisi mistään ympäristön pilaamisesta. Nyt Toivola on ajanut kymmenen kilometrin taksimatkaa, se on maksanut satasen ja kuluttanut bensaa litran tai pari. Ympäristöä Toivola siis ei suhailuillaan hirveästi kuluttanut, mutta yhteiskunnan rahoja jonkun verran. Sinänsä en kyseistä poliitikkoa niin korkeasti arvosta, että näkisin hänen ajankäyttönsä niin arvokkaansa, mutta ymmärrän että poliittisen spektrin toisella laidalla löytyy toisenlaisia näkemyksiä. Hieman perusteetonta on puhe, että sähköpyörällä homma olisi hoitunut kun emme tiedä onko Toivola jatkanut tapaamisestaan matkaa esim seuraavaan paikkaan joka on 20 kilometrin päässä. Joka tapauksessa mitään erityistä säästäväisyyttä Toivola ei ole osoittanut, jota julkisten varojen kanssa sopivaa olisi osoittaa.
 

Karhunkulta

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, Skellefteå AIK
En nyt lukenut hirveän tarkasti mitä täällä on Toivolan taksimatkoista keskusteltu, mutta kun juttua aiheesta luin, niin ekana tuli mieleen kuinka huonoa esimerkkiä Vihreä kansanedustaja näyttää tällä.

Suhaillaan taksilla mielinmäärin verovaroilla ja saastutetaan sitä armasta luontoa. En mä ainakaan vihreänä katsoisi tuota ihan hirveästi puolueen ideologiaa pönkittävänä toimintana.
 

RexHex

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL
Virallisesti varmaan näin, minusta ympäristöllä on perimää suurempi vaikutus.
Minusta tosiaan Jani Toivola ei ole kantasuomalainen, suomalainen kylläkin. Vähän sama kuin joku voi olla stadilainen, mutta paljasjalkaiseen stadilaisuuteen vaaditaan ne kaksi helsinkiläistä vanhempaa. Jani Toivolan lapsi voi jo sitten ollakkin kantasuomalainen.

Alexander Barkov jr. on suomalainen, muttei kuitenkaan kantasuomalainen.

Nämä minun luettelemani kategoriat eivät tee ihmisestä millään tavalla huonompia toisiinsa verrattuna. Kunhan vain kerroin miten itse miellän nämä luokittelut.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Joo ei munkaan yksityisautoilulla tai mannertenvälisillä lennoilla mitään merkitystä isossa kuvassa ole.
Tämän ajattelutavan takia lentämisen pitäisi olla selvästi nykyistä kalliimpaa. Se on ainoa tapa miten lentämistä saadaan vähennettyä.
 

Vesuri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vyborg Jesters
Tämän ajattelutavan takia lentämisen pitäisi olla selvästi nykyistä kalliimpaa. Se on ainoa tapa miten lentämistä saadaan vähennettyä.
Saman ajattelutavan mukaan kansanedustajien olisi maksettava taksimatkansa itse ja haettava sitten korvausta jos taksilla suhailulle on oikeasti perustetta. Se on ainoa tapa jolla turhaa taksilla ajelua saadaan vähennettyä.

Lisäisi toki virkamiesten työmäärää, mutta säästöä tulisi kun taksilla ajelu vähenisi huomattavasti.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Saman ajattelutavan mukaan kansanedustajien olisi maksettava taksimatkansa itse ja haettava sitten korvausta jos taksilla suhailulle on oikeasti perustetta. Se on ainoa tapa jolla turhaa taksilla ajelua saadaan vähennettyä.
En minä tätä vastusta. Taisin jopa ehdottaakin sitä muutama viesti aiemmin.
 

Vesuri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vyborg Jesters
En minä tätä vastusta. Taisin jopa ehdottaakin sitä muutama viesti aiemmin.
Käsittääkseni ehdotit omavastuuta tai maksimimäärää, jotka nekin toki rajoittaisivat ajelua, mutta eivät rajoittaisi millaisia ajeluja yhteiskunnan piikkiin ajellaan.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Käsittääkseni ehdotit omavastuuta tai maksimimäärää, jotka nekin toki rajoittaisivat ajelua, mutta eivät rajoittaisi millaisia ajeluja yhteiskunnan piikkiin ajellaan.
No painostuksen alla suostun myöntämään, että ehdottomani systeemi kieltämättä olisi tosiaan siinä mielessä parempi, että vähemmällä byrokratialla se olisi selvästi edullisempi yhteiskunnalle.
 

Vesuri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vyborg Jesters
No painostuksen alla suostun myöntämään, että ehdottomani systeemi kieltämättä olisi tosiaan siinä mielessä parempi, että vähemmällä byrokratialla se olisi selvästi edullisempi yhteiskunnalle.
Matkojen korvaaminen kuittien perusteella lisäisi toki byrokratiaa, mutta nostaisi huomattavasti kynnystä ajella tärkeitä työajoja yön pimeydessä. Tällä en viittaa Toivolaan vaan joidenkin edustajien tapaan maksattaa vapaa-ajan ajelunsa veronmaksajilla.

Ongelman toki muodostaa mikä kaikki kansanedustajan tekemä työ on luottamustoimeen liittyvää työtä. Nykyisellä käytännöllähän istuvilla kansanedustajilla on vaalien alla melkoinen etu muihin ehdokkaisiin nähden pystyessään tekemään vaalityötä yhteiskunnan piikkiin. Minun mielestäni omien äänestäjien kohtaaminen ja uusien hankkiminen ei ole kansanedustajan luottamustoimeen liittyvää työtä.
 

Aces High

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, Red Wings, HIFK Gimmat, THFC
Saman ajattelutavan mukaan kansanedustajien olisi maksettava taksimatkansa itse ja haettava sitten korvausta jos taksilla suhailulle on oikeasti perustetta. Se on ainoa tapa jolla turhaa taksilla ajelua saadaan vähennettyä.

Lisäisi toki virkamiesten työmäärää, mutta säästöä tulisi kun taksilla ajelu vähenisi huomattavasti.

Jepjep ja palkkioitakin pitäisi leikata, tämän perään onkin linjakasta valittaa eduskunnan olevan täynnä kaikenmaailman Kärniä ja sahureita tms idiootteja. Ammattihenkilöitä miltään alalta alkaa olla haastavaa saada politiikan tekijöiksi, korvaus menetetystä yksityisyydestä on naurettava, mutta kadehtintaa herättävää toki. Sinällään on ihme ettei enempää korruptiota ole tullut esille, tietysti moni kykenevä tarttuu talouselämän vihreämpään oksaan heti tilaisuuden ilmettyä.

Vihreiden kohdalla pienet taksisuhailut ei enää tunnu missään kun perusarvoihin kuulunut ydinvoiman vastustaminen sivuutettiin hallituspaikan tieltä...
 
Kansanedustajien palkkoja ja etuuksia pitäisi kasvattaa. Valtaa vielä lisää. Näin saadaan ammattilaisia poliitikoiksi, kun saa ainakin korvauksen kusitolppana olosta. Kansanedustajat ja heidän kulunsa ei ole oman listani ensimmäisiä säästöjä, pikemminkin päinvastoin.
 

Aces High

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, Red Wings, HIFK Gimmat, THFC
Virallisesti varmaan näin, minusta ympäristöllä on perimää suurempi vaikutus.
Tunkkainen ja tylsä mielipide joka pitää sisällään arvion siitä että ulkomaalaistaustainen olisi jollain tavoin alempiarvoinen kuin kantasuomalainen.
Mun mielestä on pelkästään biologisessa mielessä loistavaa että maahamme on saatu/saadaan rikkautta geenipooliin.
Miten silloin pitäisi suhtautua jos henkilö on ylpeä taustastaan, käskeä olemaan vaiti: Et sä ole kenialaista alkuperää, sä oot vaasalaine?
 
Viimeksi muokattu:

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Matkojen korvaaminen kuittien perusteella lisäisi toki byrokratiaa, mutta nostaisi huomattavasti kynnystä ajella tärkeitä työajoja yön pimeydessä...

Näin nimenomaan pitää toimia, lisää valvontaa ja byrokratiaa, mitä väliä sillä on vaikka se maksaa enemmän kuin taksikulut.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Tunkkainen ja tylsä mielipide joka pitää sisällään arvion siitä että ulkomaalaistainen olisi jollain tavoin alempiarvoinen kuin kantasuomalainen.
Mun mielestä on pelkästään biologisessa mielessä loistavaa että maahamme on saatu/saadaan rikkautta geenipooliin.
Miten silloin pitäisi suhtautua jos henkilö on ylpeä taustastaan, käskeä olemaan vaiti: Et sä ole kenialaista alkuperää, sä oot vaasalaine?

Olisi mielenkiintoista kuulla ne perusteet, joiden avulla päättelet että pidän ulkomaalaisia alempi arvoisempina kuin kantasuomalaiset.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös