Vihreä liitto

  • 1 492 197
  • 10 958

Barnes

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tasuno Tasalakki
Minusta pointin näissä taksikorttirallien päivittelyissä ei tulisi olla se, että kansanedustaja Pekka Sihvola (nuk.) käyttää taksia paljon, vaan siinä mitä järjestelmälle pitäisi tehdä. Esimerkiksi tuollainen kolmen kilometrin pyrähdys ei luulisi olevan kovin vaikea toteuttaa pyörällä tai bussilla.
 

penaz

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toverit, Inter, Pohjoiskaarre
"Siinä varmasti ollaan termin ongelmallisuuden äärellä. Lukijoidemme mielestä kantasuomalainen-ilmaukseen liittyy varmaankin myös ulkonäkö."
Aikoinaan yliopistossa opiskellessani minulla oli Pena niminen Kouvolasta kotoisin ollut kaveri, jonka molempien vanhempien sukujuuret olivat Kymenlaaksosta. Jostain syystä hän oli meitä muita penoja vähän tummempi (olisi käynyt esim. ranskalaisesta). Tuo Pena kertoi tullimiesten puhuttelevan häntä lentoasemalla aina englanniksi. Onko siis katsottava, ettei tuota nykyään jossain päin Suomea juristina toimivaa Penaa ole pidettävä kantasuomalaisena ulkonäkönsä vuoksi?
 

archieG

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Slavia Praha
Minusta pointin näissä taksikorttirallien päivittelyissä ei tulisi olla se, että kansanedustaja Pekka Sihvola (nuk.) käyttää taksia paljon, vaan siinä mitä järjestelmälle pitäisi tehdä. Esimerkiksi tuollainen kolmen kilometrin pyrähdys ei luulisi olevan kovin vaikea toteuttaa pyörällä tai bussilla.
Saati sitten joukossa ollut 800m. Siis kuvainnollisest matka eduskuntatalon portailta Esplanadin alkuun, Svenska Teaternin kulmalle. Tälläinen ”vihreä” taksin käyttö on puhdasta kusipäisyyttä.
 

El Lude

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kvanttimobikki kolmessa eri ulottuvuudessa
Saati sitten joukossa ollut 800m. Siis kuvainnollisest matka eduskuntatalon portailta Esplanadin alkuun, Svenska Teaternin kulmalle.

Tasan ei käy tässä maassa onnen lahjat taksiautoilun suhteen: vammaispalveluasetuksen 6 §:n mukaan kuljetuspalveluja on järjestettävä vaikeavammaiselle henkilölle siten, että hänellä on mahdollisuus suorittaa välttämättömien työhön ja opiskeluun liittyvien matkojen lisäksi vähintään 18 yhdensuuntaista jokapäiväiseen elämään kuuluvaa asiointi- ja vapaa-ajan matkaa kuukaudessa. Lisäksi vaikeavammaisen tulee toteennäyttää suurempi matkatarve. Aika paljon on vikaa tässä kansanedustajien täydessä taksietuudessa, joita nämä Toivolat ja Sihvolat käyttävät surutta hyväkseen. +20k taksimatkoihin tarkoitta reilun kahden vuoden eläkettä esmes takuueläkelläisille. Toiset ovat vain tasa-arvoisempia kuin toiset.
 

Jussizip

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings, Porin Ässät, Chelsea FC
Häpeilemätön röyhkeys ja kaksinaismoralismi. Usein kun nuo ovat hallussa niin hyvin pärjää tuossa työssä.

Vähän kyllä huvittaa juuri tämä, että ensin öyhötetään yksityisautojen saastuttamisesta ja julkisen liikenteen käytöstä, ja samalla suhataan jopa alle 1km matkoja taksilla veronmaksajan piikkiin.
 
Viimeksi muokattu:

Walrus21

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Jos kansanedustaja ajaa kaikki työmatkansa taksilla (johon hänellä ilmeisesti on oikeus), niin siitä tulee kaksi matkaa päivässä (vaikka olisikin muutaman kuukaden ollut saikulla tämän yli kolmen vuoden aikana). Siihen suhteutettuna tuo Toivolan tahti eli alle kerran päivässä ja rahassa mitattuna parisenkymppiä per päivä on helpommin hahmoteltavissa oleva. Kuitenkaan eihän tuollaisessa oikeudessa ole mitään järkeä ja tuota pitäisi jotenkin järkeistää. En tiedä olisiko omavastuu vai maksimimäärä parempi tapa, mutta yhteyiskunnan rahojen suhteen pitää olla säästäväisempi.
Minusta siinä on järkeä, mikäli se vapauttaa aikaa edustajan työtehtäville. En todellakaan halua, että lainsäätäjä istuu jossain ruuhkabussissa, jos hän voisi taksilla kruisata suoraan ovelle ja mahdollisesti tehdä samalla hommia takapenkillä.

Siitä voidaan toki aina keskustella, että mikä on tarkoituksenmukaista ja kohtuullista. Toivola ei kuitenkaan ole mitään eduskunnan sääntöjä tai lakeja rikkonut, joten kritiikki on sinällään aiheetonta. Yleensähän siellä tilastojen kärjessä on jotain persuja, mutta nyt kun kyseessä on vihreä, niin ilmeisesti kriteeristö on erilainen.
 

Jesus Shaves

Jäsen
Suosikkijoukkue
Dorados de Sinaloa
Aikoinaan yliopistossa opiskellessani minulla oli Pena niminen Kouvolasta kotoisin ollut kaveri, jonka molempien vanhempien sukujuuret olivat Kymenlaaksosta. Jostain syystä hän oli meitä muita penoja vähän tummempi (olisi käynyt esim. ranskalaisesta). Tuo Pena kertoi tullimiesten puhuttelevan häntä lentoasemalla aina englanniksi. Onko siis katsottava, ettei tuota nykyään jossain päin Suomea juristina toimivaa Penaa ole pidettävä kantasuomalaisena ulkonäkönsä vuoksi?

En minä tuota "määrittelyä" ole kirjoittanut joten en osaa vastata kysymykseen. On minullakin ranskalaisen / espanjalaisen / italialaisen etc. näköisiä kavereita jotka ovat täysin suomalaisia sukujuuriltaan. En tiedä miten tuollaista määrittelyä pitäisi sitten poliittisesti korrektisti käyttää.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Minusta siinä on järkeä, mikäli se vapauttaa aikaa edustajan työtehtäville. En todellakaan halua, että lainsäätäjä istuu jossain ruuhkabussissa, jos hän voisi taksilla kruisata suoraan ovelle ja mahdollisesti tehdä samalla hommia takapenkillä.

Siitä voidaan toki aina keskustella, että mikä on tarkoituksenmukaista ja kohtuullista. Toivola ei kuitenkaan ole mitään eduskunnan sääntöjä tai lakeja rikkonut, joten kritiikki on sinällään aiheetonta. Yleensähän siellä tilastojen kärjessä on jotain persuja, mutta nyt kun kyseessä on vihreä, niin ilmeisesti kriteeristö on erilainen.
Mutku persut.

On aiheellista käyttää välillä taksia. Onko kuitenkaan aiheellista käyttää pääasiallisena kulkuvälineenä? Vaikka jokin on mahdollista, niin ei se välttämättä ole moraalisesti oikein. Lyhyet matkat ja käyttö eduskunnan piikkiin sairaslomalla on kyllä erittäin kyseenalaista moraalisesti. Toki kritiikin kärki pitäisi suunnata järjestelmää kohti.

Kyllä Vihreän puolueen edustajan jatkuva suhaaminen taksilla on myös eri tavalla huomioitavaa kuin persun, kun ottaa huomioon minkälaista ympäristöpolitiikkaa puolueet ajavat. Toki samanlaisilla kaksoisstandardeilla ne persut/siniset ovat pelanneet hallitusvastuussa. On Vihreitä poliitikkoja, jotka eivät pelkästään saarnaa vihreistä arvoista, vaan myös toteuttavat niitä. Tiedän erään Vihreiden kunnallispoliitikon, joka ei koskaan lennä, vaan matkustaa Euroopan lomille junilla. Arvostan.
 

Jesus Shaves

Jäsen
Suosikkijoukkue
Dorados de Sinaloa
Minusta siinä on järkeä, mikäli se vapauttaa aikaa edustajan työtehtäville. En todellakaan halua, että lainsäätäjä istuu jossain ruuhkabussissa, jos hän voisi taksilla kruisata suoraan ovelle ja mahdollisesti tehdä samalla hommia takapenkillä.

Siitä voidaan toki aina keskustella, että mikä on tarkoituksenmukaista ja kohtuullista. Toivola ei kuitenkaan ole mitään eduskunnan sääntöjä tai lakeja rikkonut, joten kritiikki on sinällään aiheetonta. Yleensähän siellä tilastojen kärjessä on jotain persuja, mutta nyt kun kyseessä on vihreä, niin ilmeisesti kriteeristö on erilainen.

Eihän kukaan ole väittänytkään että Toivola olisi jotain lakia tai sääntöjä rikkonut.

Katso nyt vaikka siitä uutisesta ne syyskuun loppupuolen 32 matkaa joista 18 oli alle kolme kilometria. Alle kolmen kilsan taksimatkalla tehdään varmasti todella paljon töitä läppäri sylissä tai puhelin korvalla. Eli ei nuo matkat nyt ainakaan kovin järkeviltä kuulosta varsinkin kun ottaa huomioon sen mitä puoluetta herra edustaa. Yrittäisi edes elää jossain määrin edustamansa puolueen liikennepoliittisen ohjelman mukaisesti. Persut nyt ovat sellaisia luolamiehiä etteivät välitä vaikka pakoputkesta tulisi ebolaa suoraan silmiin, eli kyllä - kriteeristö on hieman erilainen.
 

Walrus21

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Mutku persut.

On aiheellista käyttää välillä taksia. Onko kuitenkaan aiheellista käyttää pääasiallisena kulkuvälineenä? Vaikka jokin on mahdollista, niin ei se välttämättä ole moraalisesti oikein. Lyhyet matkat ja käyttö eduskunnan piikkiin sairaslomalla on kyllä erittäin kyseenalaista moraalisesti. Toki kritiikin kärki pitäisi suunnata järjestelmää kohti.

Kyllä Vihreän puolueen edustajan jatkuva suhaaminen taksilla on myös eri tavalla huomioitavaa kuin persun, kun ottaa huomioon minkälaista ympäristöpolitiikkaa puolueet ajavat. Toki samanlaisilla kaksoisstandardeilla ne persut/siniset ovat pelanneet hallitusvastuussa. On Vihreitä poliitikkoja, jotka eivät pelkästään saarnaa vihreistä arvoista, vaan myös toteuttavat niitä. Tiedän erään Vihreiden kunnallispoliitikon, joka ei koskaan lennä, vaan matkustaa Euroopan lomille junilla. Arvostan.
No minun kantani on joka tapauksessa, että taksilla saa ja pitää suhata mahdollisimman paljon, mikäli siitä on selkeää ajankäytöllistä hyötyä. En myöskään koe tuota summaa (22 000e) minkäänlaisena ongelmana; se palautuu suurimmilta osin talouden rattaisiin, kun taksifirma saa tilauksia ja kuski töitä.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
No minun kantani on joka tapauksessa, että taksilla saa ja pitää suhata mahdollisimman paljon, mikäli siitä on selkeää ajankäytöllistä hyötyä. En myöskään koe tuota summaa (22 000e) minkäänlaisena ongelmana; se palautuu suurimmilta osin talouden rattaisiin, kun taksifirma saa tilauksia ja kuski töitä.
Näetkö asiassa mitään ristiriitaa Vihreiden ympäristölinjausten kanssa, vai onko taxin käyttö aina nopeimpana vaihtoehtona ekoteko? Päteekö tämä logiikka kaikille kansalaisille, vai millä tasolla pitää yhteiskunnassa olla, jotta taksin käyttö polkupyörän tai raitiovaunun sijaan on suotavaa ja hyöty (ajansäästö) voittaa haitat (autoilun päästöt)?
 

Tuamas

Jäsen
Tämä on taas niitä keissejä, joissa rahallinen arvo ei ole se ydinkysymys, vaan se esimerkki jota vallankäyttäjät näyttävät kansalle.

Vaikka jokin olisi sallittua, ei se välttämättä ole hyväksyttävää ja erityisesti kun kyseessä on Vihreiden edustaja ja vielä runsas taksiautoilu saikullakin, menee tämä jo perseilyn puolelle.

Ostaisi sähköpyörän, sillä pääsee yhtä nopeasti ellei nopeammin ja teot vastaisivat imagoa.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Katso nyt vaikka siitä uutisesta ne syyskuun loppupuolen 32 matkaa joista 18 oli alle kolme kilometria. Alle kolmen kilsan taksimatkalla tehdään varmasti todella paljon töitä läppäri sylissä tai puhelin korvalla.

En ole Jani Toivola enkä liioin hänen taksinkäyttöönsä kantaa ottamassa, mutta kuljin aiemmin paljon, käytännössä töikseni kokouksissa Pasila-Krunika-väliä, oisko se nyt juuri sen kolmisen kilometriä, koska oli ylivoimaisesti nopein tapa. Käytännössä jokaikisen taksimatkan puhuin puhelimessa tai kirjoitin jotain työaiheista viestiä.
 

Walrus21

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Tämä on taas niitä keissejä, joissa rahallinen arvo ei ole se ydinkysymys, vaan se esimerkki jota vallankäyttäjät näyttävät kansalle.

Vaikka jokin olisi sallittua, ei se välttämättä ole hyväksyttävää ja erityisesti kun kyseessä on Vihreiden edustaja ja vielä runsas taksiautoilu saikullakin, menee tämä jo perseilyn puolelle.

Ostaisi sähköpyörän, sillä pääsee yhtä nopeasti ellei nopeammin ja teot vastaisivat imagoa.
Imagollisesti onkin järkevintä rajoittaa taksin käyttöä, jos sille ei ole tarvetta. Ymmärtääkseni meillä ei ole tietoa siitä, mitä nämä matkat pitävät sisällään. Jos kyseessä on ollut puhdas mukavuudenhaluisuus, Toivolaa voidaan varmasti ainakin omien joukoista moittia.
 

Tuamas

Jäsen
Imagollisesti onkin järkevintä rajoittaa taksin käyttöä, jos sille ei ole tarvetta. Ymmärtääkseni meillä ei ole tietoa siitä, mitä nämä matkat pitävät sisällään. Jos kyseessä on ollut puhdas mukavuudenhaluisuus, Toivolaa voidaan varmasti ainakin omien joukoista moittia.

No noissa lyhyissä alle 5km matkoissa ”tosivihreä” painaisi sähköpyörällä aina ja ajankäytöllisesti mentäisiin tsadin liikenteessä melko tasan +/- 0.
 

Walrus21

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Näetkö asiassa mitään ristiriitaa Vihreiden ympäristölinjausten kanssa, vai onko taxin käyttö aina nopeimpana vaihtoehtona ekoteko? Päteekö tämä logiikka kaikille kansalaisille, vai millä tasolla pitää yhteiskunnassa olla, jotta taksin käyttö polkupyörän tai raitiovaunun sijaan on suotavaa ja hyöty (ajansäästö) voittaa haitat (autoilun päästöt)?
En näe tätä ensisijaisesti ympäristökysymyksenä. Kannatan toki ekologisuuteen tähtäävää kaupunkipolitiikkaa, mutta en koe, että 200 edustajan taksireissut olisi tässä mikään ensisijainen muutoskohde.
 

Jesus Shaves

Jäsen
Suosikkijoukkue
Dorados de Sinaloa
En ole Jani Toivola enkä liioin hänen taksinkäyttöönsä kantaa ottamassa, mutta kuljin aiemmin paljon, käytännössä töikseni kokouksissa Pasila-Krunika-väliä, oisko se nyt juuri sen kolmisen kilometriä, koska oli ylivoimaisesti nopein tapa. Käytännössä jokaikisen taksimatkan puhuin puhelimessa tai kirjoitin jotain työaiheista viestiä.

Ymmärrän tämän varsin hyvin. Olen itsekin käyttänyt taksia lyhyillä pyrähdyksillä sillä se tosiaan on selkeästi nopein tapa. En tiedä mitä sinä teet työksesi, mutta minä en ollut kuitenkaan Vihreiden kansanedustaja jota kautta tulee tietty "velvollisuus" toimia vihreitä arvoja kunnioittaen ja puolueen polliittisen ohjelman mukaisesti. Yritän kyllä noin muuten miettiä omia valintojani etten eläisi täällä kuin pellossa - en kuitenkaan ole lähellekään niin "vihreä" että vihreitä äänestäisin tai muuten eläisin HC-vihreään tyyliin.
 

Jesus Shaves

Jäsen
Suosikkijoukkue
Dorados de Sinaloa
En näe tätä ensisijaisesti ympäristökysymyksenä. Kannatan toki ekologisuuteen tähtäävää kaupunkipolitiikkaa, mutta en koe, että 200 edustajan taksireissut olisi tässä mikään ensisijainen muutoskohde.

Ei kai tuossa 200 kansanedustajan taksimatkoilla ollakaan maailmaa pelastamassa. Kysymys lienee enemmän siitä millaista esimerkkiä (Vihreät / Toivola) taksin käytöllään tai käyttämättömyydellään haluaa äänestäjille antaa.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
En näe tätä ensisijaisesti ympäristökysymyksenä. Kannatan toki ekologisuuteen tähtäävää kaupunkipolitiikkaa, mutta en koe, että 200 edustajan taksireissut olisi tässä mikään ensisijainen muutoskohde.
Joo ei munkaan yksityisautoilulla tai mannertenvälisillä lennoilla mitään merkitystä isossa kuvassa ole.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Vähän hassusti tässä kompassi on. Jos Toivola olisi ajanut yhden kymmenen kilometrin taksimatkan, niin se olisi maksanut ehkä muutaman kympin ja kuluttanut bensaa litran tai pari eikä kukaan puhuisi mistään ympäristön pilaamisesta. Nyt Toivola on ajanut kymmenen kilometrin taksimatkaa, se on maksanut satasen ja kuluttanut bensaa litran tai pari. Ympäristöä Toivola siis ei suhailuillaan hirveästi kuluttanut, mutta yhteiskunnan rahoja jonkun verran. Sinänsä en kyseistä poliitikkoa niin korkeasti arvosta, että näkisin hänen ajankäyttönsä niin arvokkaansa, mutta ymmärrän että poliittisen spektrin toisella laidalla löytyy toisenlaisia näkemyksiä. Hieman perusteetonta on puhe, että sähköpyörällä homma olisi hoitunut kun emme tiedä onko Toivola jatkanut tapaamisestaan matkaa esim seuraavaan paikkaan joka on 20 kilometrin päässä. Joka tapauksessa mitään erityistä säästäväisyyttä Toivola ei ole osoittanut, jota julkisten varojen kanssa sopivaa olisi osoittaa.
 

Karhunkulta

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, Skellefteå AIK
En nyt lukenut hirveän tarkasti mitä täällä on Toivolan taksimatkoista keskusteltu, mutta kun juttua aiheesta luin, niin ekana tuli mieleen kuinka huonoa esimerkkiä Vihreä kansanedustaja näyttää tällä.

Suhaillaan taksilla mielinmäärin verovaroilla ja saastutetaan sitä armasta luontoa. En mä ainakaan vihreänä katsoisi tuota ihan hirveästi puolueen ideologiaa pönkittävänä toimintana.
 

RexHex

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL
Virallisesti varmaan näin, minusta ympäristöllä on perimää suurempi vaikutus.
Minusta tosiaan Jani Toivola ei ole kantasuomalainen, suomalainen kylläkin. Vähän sama kuin joku voi olla stadilainen, mutta paljasjalkaiseen stadilaisuuteen vaaditaan ne kaksi helsinkiläistä vanhempaa. Jani Toivolan lapsi voi jo sitten ollakkin kantasuomalainen.

Alexander Barkov jr. on suomalainen, muttei kuitenkaan kantasuomalainen.

Nämä minun luettelemani kategoriat eivät tee ihmisestä millään tavalla huonompia toisiinsa verrattuna. Kunhan vain kerroin miten itse miellän nämä luokittelut.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös