Vihreä Liitto

  • 1 404 137
  • 10 661

Ostoskassi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet, Boston Bruins, suomalaiset
Joo, no, muistakaa että kantasuomalaisetkin ajelevat takseilla veronmaksajien piikkiin...

Siis, eikö Jani Toivola käy esimerkkinä siitä, että kantasuomalaiset todellakin ajelevat taksilla veronmaksajien piikkiin? Vai onko tässä sellainen sääntö, että kantasuomalaisen täytyy olla tietyn värinen.
 

Tombe76

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Ekoteko lienee myös ajaa taksilla 800 metrin matka kävelemisen sijaan? Olisikin hauska tietää kuinka paljon tuollaisia vaikkapa tuollaisia alle kilometrin matkoja Toivola on käyttänyt.

Luulisi että Toivolalle tuollaiset pienet siivut olisivat peruskauraa kulkea myös jalan. Sen verran hyvässä kunnossa mies on omien sanojensa mukaan ollut, tosin ennen kuin valittiin kansaa edustamaan.

Jani Toivola treenaa maratonia varten

Linkin mukaan Toivola on myös selkeästi liikunnallisesti lahjakas. Treenannut kuukauden päivät ja vetelee 15km lenkkejä reiluun tuntiin. Toki sana reilu on hankala määritellä ja liukuva käsite, mutta todettakoon tässä että 15km tasan tuntiin merkitsee 5kpl 3000m Cooperia peräjälkeen. Ja melkein tuo siis ~ kuukauden treenillä.

Maraton taisi sitten lopulta jäädä juoksematta.

Mitä muuten tulee miehen taksin käyttöön niin tuo 45kpl työhön liittyvää taksimatkaa, samalla kun on sairaana pois edustajan työstä, osuu silmään, vaikka syynä olisikin sovitut luottamustehtävät. Toivottavasti Touko osaa sairastaa omaa masennustaan niin ettei samalla hoida muita duunejaan. Vihreiden edustaja Kasvi totesi, että hän huomasi oman uupumuksensa, kun ei päässyt sängystä ylös. Toivolan tapaus lienee ei sitten ollut yhtä vakava, koska vielä lääkärin diagnoosinkin jälkeen hoiti useita kymmeniä tehtäviä (45 taksimatkaa).

Edit: täsmennetään etten ole tietoinen Toivolan diagnooseista. Saattoihan se sairasteluputki (89 peräkkäistä istuntoa) alkaa vaikka mahakivulla, jolloin sovittujen tehtävien hoito on ollut helpompaa kun uupumuksen kanssa painiessa.
 
Viimeksi muokattu:

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Jos kansanedustaja ajaa kaikki työmatkansa taksilla (johon hänellä ilmeisesti on oikeus), niin siitä tulee kaksi matkaa päivässä (vaikka olisikin muutaman kuukaden ollut saikulla tämän yli kolmen vuoden aikana). Siihen suhteutettuna tuo Toivolan tahti eli alle kerran päivässä ja rahassa mitattuna parisenkymppiä per päivä on helpommin hahmoteltavissa oleva. Kuitenkaan eihän tuollaisessa oikeudessa ole mitään järkeä ja tuota pitäisi jotenkin järkeistää. En tiedä olisiko omavastuu vai maksimimäärä parempi tapa, mutta yhteyiskunnan rahojen suhteen pitää olla säästäväisempi.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Mitä muuten tulee miehen taksin käyttöön niin tuo 45kpl työhön liittyvää taksimatkaa, samalla kun on sairaana pois edustajan työstä, osuu silmään, vaikka syynä olisikin sovitut luottamustehtävät. Toivottavasti Touko osaa sairastaa omaa masennustaan niin ettei samalla hoida muita duunejaan. Vihreiden edustaja Kasvi totesi, että hän huomasi oman uupumuksensa, kun ei päässyt sängystä ylös. Toivolan tapaus lienee ei sitten ollut yhtä vakava, koska vielä lääkärin diagnoosinkin jälkeen hoiti useita kymmeniä tehtäviä (45 taksimatkaa).
Sairasloma, joka ei estä omien luottamustehtävien hoitoa, mutta estää kansanedustajan työt? Mikäköhän tällainen valikoiva sairaus on.
 

Frostburn

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leafs, HPK
Tuo Toivolan taksilla ajeluhan on täysin linjassa Vihreiden agendan kanssa. Oman auton käyttö tuhoaa ympäristön, niin ajellaan sitten jonkun muun autolla kyytiläisenä. Ketjuun aiemmin linkatussa Iltalehden jutussa Toivola jopa toimittajalle myönsi, että taksilla suhailu on hänen mielestään ympäristöteko. Taksikuskihan siinä silloin saastuttaa, ei kansanedustaja itse.
 

Fremont

Jäsen
Siis, eikö Jani Toivola käy esimerkkinä siitä, että kantasuomalaiset todellakin ajelevat taksilla veronmaksajien piikkiin? Vai onko tässä sellainen sääntö, että kantasuomalaisen täytyy olla tietyn värinen.
Toivolan isä on kenialainen, joten uskoakseni hän ei täytä määritettä kantasuomalaisesta.
Erittäin tarkkasilmäinen saattaa myös huomata Toivolan ulkoisessa olemuksessa etnisiä piirteitä, mitkä eivät ole kovinkaan pitkään olleet tunnusomaisia suomalaisuuden viitekehykseen miellettävillä ihmisillä, joten kyllä, toistaiseksi pitää olla tietyn värinen, muutaman kymmenen vuoden päästä todennäköisesti ei.

Tässä sinulle pohdittavaa ketjuun sopivan Vihreä Lanka -lehden kantasuomalaisuuskeskustelusta:
Kuka on kantasuomalainen? Näin vastaavat päätoimittajat
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Toivolan isä on kenialainen, joten uskoakseni hän ei täytä määritettä kantasuomalaisesta.
Erittäin tarkkasilmäinen saattaa myös huomata Toivolan ulkoisessa olemuksessa etnisiä piirteitä, mitkä eivät ole kovinkaan pitkään olleet tunnusomaisia suomalaisuuden viitekehykseen miellettävillä ihmisillä, joten kyllä, toistaiseksi pitää olla tietyn värinen, muutaman kymmenen vuoden päästä todennäköisesti ei.

Tässä sinulle pohdittavaa ketjuun sopivan Vihreä Lanka -lehden kantasuomalaisuuskeskustelusta:
Kuka on kantasuomalainen? Näin vastaavat päätoimittajat

Miten määritellään kantasuomalainen?

Toivola on Suomessa syntynyt ja asunut, suomalaisen yksinhuoltajaäidin kasvattama mies. Kenialainen siittiö ratkaisee??
 

Jesus Shaves

Jäsen
Suosikkijoukkue
Dorados de Sinaloa
Miten määritellään kantasuomalainen?

Toivola on Suomessa syntynyt ja asunut, suomalaisen yksinhuoltajaäidin kasvattama mies. Kenialainen siittiö ratkaisee??

Tuossa linkin jutussa todetaan:

"Kantasuomalainen on ihminen, jolla on sukujuuret vuosikymmenien ajalta täällä. Kun meillä termiä käytetään, niin käytetään enemmän ehkä arkikokemuksen valossa. Esimerkiksi rikosuutisoinnissa niin, että tuntomerkit muistuttavat valtaväestöä", Hesarin Mukka pohtii.

Hän ei kuitenkaan osaa aivan täsmälleen sanoa, kuka on kantasuomalainen ja milloin esimerkiksi maahanmuuttajien jälkeläisestä tulee kantasuomalainen.

"Siinä varmasti ollaan termin ongelmallisuuden äärellä. Lukijoidemme mielestä kantasuomalainen-ilmaukseen liittyy varmaankin myös ulkonäkö."
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Tuossa linkin jutussa todetaan:

"Kantasuomalainen on ihminen, jolla on sukujuuret vuosikymmenien ajalta täällä. Kun meillä termiä käytetään, niin käytetään enemmän ehkä arkikokemuksen valossa. Esimerkiksi rikosuutisoinnissa niin, että tuntomerkit muistuttavat valtaväestöä", Hesarin Mukka pohtii.

Hän ei kuitenkaan osaa aivan täsmälleen sanoa, kuka on kantasuomalainen ja milloin esimerkiksi maahanmuuttajien jälkeläisestä tulee kantasuomalainen.

"Siinä varmasti ollaan termin ongelmallisuuden äärellä. Lukijoidemme mielestä kantasuomalainen-ilmaukseen liittyy varmaankin myös ulkonäkö."

Eli kenialainen siittiö ratkaisee?
 

Fremont

Jäsen
Tuossa linkin jutussa todetaan:

"Kantasuomalainen on ihminen, jolla on sukujuuret vuosikymmenien ajalta täällä. Kun meillä termiä käytetään, niin käytetään enemmän ehkä arkikokemuksen valossa. Esimerkiksi rikosuutisoinnissa niin, että tuntomerkit muistuttavat valtaväestöä", Hesarin Mukka pohtii.

Hän ei kuitenkaan osaa aivan täsmälleen sanoa, kuka on kantasuomalainen ja milloin esimerkiksi maahanmuuttajien jälkeläisestä tulee kantasuomalainen.

"Siinä varmasti ollaan termin ongelmallisuuden äärellä. Lukijoidemme mielestä kantasuomalainen-ilmaukseen liittyy varmaankin myös ulkonäkö."

Ei TF jaksa mitään linkkejä lukea, turhaa ajanhukkaa kun ajan voi käyttää vaikka jankuttamiseen. Silläkään ei ole väliä mitä vastaa, sama jankutus jatkuu vaikka vaihtaisit mielipidettä kesken jankkaamisen.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Tuo Toivolan taksilla ajeluhan on täysin linjassa Vihreiden agendan kanssa. Oman auton käyttö tuhoaa ympäristön, niin ajellaan sitten jonkun muun autolla kyytiläisenä. Ketjuun aiemmin linkatussa Iltalehden jutussa Toivola jopa toimittajalle myönsi, että taksilla suhailu on hänen mielestään ympäristöteko. Taksikuskihan siinä silloin saastuttaa, ei kansanedustaja itse.
Autoilussa on paljon muitakin ympäristövaikutuksia kun pelkkä polttoaineen palamisesta syntyvä CO2 . Mitä vähemmän autoja valmistetaan sitä vähemmän kuluu raaka-aineita ja energiaa. Eli ihan oikeassa Toivola on asiassa.
 
Viimeksi muokattu:

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Ei TF jaksa mitään linkkejä lukea, turhaa ajanhukkaa kun ajan voi käyttää vaikka jankuttamiseen. Silläkään ei ole väliä mitä vastaa, sama jankutus jatkuu vaikka vaihtaisit mielipidettä kesken jankkaamisen.

Minusta Toivola on kantasuomalainen, koska hän suomalaisen äidin Suomessa kasvattama ihminen.
 

Barnes

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tasuno Tasalakki
Minusta pointin näissä taksikorttirallien päivittelyissä ei tulisi olla se, että kansanedustaja Pekka Sihvola (nuk.) käyttää taksia paljon, vaan siinä mitä järjestelmälle pitäisi tehdä. Esimerkiksi tuollainen kolmen kilometrin pyrähdys ei luulisi olevan kovin vaikea toteuttaa pyörällä tai bussilla.
 

penaz

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toverit, Inter, Pohjoiskaarre
"Siinä varmasti ollaan termin ongelmallisuuden äärellä. Lukijoidemme mielestä kantasuomalainen-ilmaukseen liittyy varmaankin myös ulkonäkö."
Aikoinaan yliopistossa opiskellessani minulla oli Pena niminen Kouvolasta kotoisin ollut kaveri, jonka molempien vanhempien sukujuuret olivat Kymenlaaksosta. Jostain syystä hän oli meitä muita penoja vähän tummempi (olisi käynyt esim. ranskalaisesta). Tuo Pena kertoi tullimiesten puhuttelevan häntä lentoasemalla aina englanniksi. Onko siis katsottava, ettei tuota nykyään jossain päin Suomea juristina toimivaa Penaa ole pidettävä kantasuomalaisena ulkonäkönsä vuoksi?
 

archieG

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Slavia Praha
Minusta pointin näissä taksikorttirallien päivittelyissä ei tulisi olla se, että kansanedustaja Pekka Sihvola (nuk.) käyttää taksia paljon, vaan siinä mitä järjestelmälle pitäisi tehdä. Esimerkiksi tuollainen kolmen kilometrin pyrähdys ei luulisi olevan kovin vaikea toteuttaa pyörällä tai bussilla.
Saati sitten joukossa ollut 800m. Siis kuvainnollisest matka eduskuntatalon portailta Esplanadin alkuun, Svenska Teaternin kulmalle. Tälläinen ”vihreä” taksin käyttö on puhdasta kusipäisyyttä.
 

El Lude

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kvanttimobikki kolmessa eri ulottuvuudessa
Saati sitten joukossa ollut 800m. Siis kuvainnollisest matka eduskuntatalon portailta Esplanadin alkuun, Svenska Teaternin kulmalle.

Tasan ei käy tässä maassa onnen lahjat taksiautoilun suhteen: vammaispalveluasetuksen 6 §:n mukaan kuljetuspalveluja on järjestettävä vaikeavammaiselle henkilölle siten, että hänellä on mahdollisuus suorittaa välttämättömien työhön ja opiskeluun liittyvien matkojen lisäksi vähintään 18 yhdensuuntaista jokapäiväiseen elämään kuuluvaa asiointi- ja vapaa-ajan matkaa kuukaudessa. Lisäksi vaikeavammaisen tulee toteennäyttää suurempi matkatarve. Aika paljon on vikaa tässä kansanedustajien täydessä taksietuudessa, joita nämä Toivolat ja Sihvolat käyttävät surutta hyväkseen. +20k taksimatkoihin tarkoitta reilun kahden vuoden eläkettä esmes takuueläkelläisille. Toiset ovat vain tasa-arvoisempia kuin toiset.
 

Jussizip

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings, Porin Ässät, Chelsea FC
Häpeilemätön röyhkeys ja kaksinaismoralismi. Usein kun nuo ovat hallussa niin hyvin pärjää tuossa työssä.

Vähän kyllä huvittaa juuri tämä, että ensin öyhötetään yksityisautojen saastuttamisesta ja julkisen liikenteen käytöstä, ja samalla suhataan jopa alle 1km matkoja taksilla veronmaksajan piikkiin.
 
Viimeksi muokattu:

Walrus21

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Jos kansanedustaja ajaa kaikki työmatkansa taksilla (johon hänellä ilmeisesti on oikeus), niin siitä tulee kaksi matkaa päivässä (vaikka olisikin muutaman kuukaden ollut saikulla tämän yli kolmen vuoden aikana). Siihen suhteutettuna tuo Toivolan tahti eli alle kerran päivässä ja rahassa mitattuna parisenkymppiä per päivä on helpommin hahmoteltavissa oleva. Kuitenkaan eihän tuollaisessa oikeudessa ole mitään järkeä ja tuota pitäisi jotenkin järkeistää. En tiedä olisiko omavastuu vai maksimimäärä parempi tapa, mutta yhteyiskunnan rahojen suhteen pitää olla säästäväisempi.
Minusta siinä on järkeä, mikäli se vapauttaa aikaa edustajan työtehtäville. En todellakaan halua, että lainsäätäjä istuu jossain ruuhkabussissa, jos hän voisi taksilla kruisata suoraan ovelle ja mahdollisesti tehdä samalla hommia takapenkillä.

Siitä voidaan toki aina keskustella, että mikä on tarkoituksenmukaista ja kohtuullista. Toivola ei kuitenkaan ole mitään eduskunnan sääntöjä tai lakeja rikkonut, joten kritiikki on sinällään aiheetonta. Yleensähän siellä tilastojen kärjessä on jotain persuja, mutta nyt kun kyseessä on vihreä, niin ilmeisesti kriteeristö on erilainen.
 

Jesus Shaves

Jäsen
Suosikkijoukkue
Dorados de Sinaloa
Aikoinaan yliopistossa opiskellessani minulla oli Pena niminen Kouvolasta kotoisin ollut kaveri, jonka molempien vanhempien sukujuuret olivat Kymenlaaksosta. Jostain syystä hän oli meitä muita penoja vähän tummempi (olisi käynyt esim. ranskalaisesta). Tuo Pena kertoi tullimiesten puhuttelevan häntä lentoasemalla aina englanniksi. Onko siis katsottava, ettei tuota nykyään jossain päin Suomea juristina toimivaa Penaa ole pidettävä kantasuomalaisena ulkonäkönsä vuoksi?

En minä tuota "määrittelyä" ole kirjoittanut joten en osaa vastata kysymykseen. On minullakin ranskalaisen / espanjalaisen / italialaisen etc. näköisiä kavereita jotka ovat täysin suomalaisia sukujuuriltaan. En tiedä miten tuollaista määrittelyä pitäisi sitten poliittisesti korrektisti käyttää.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Minusta siinä on järkeä, mikäli se vapauttaa aikaa edustajan työtehtäville. En todellakaan halua, että lainsäätäjä istuu jossain ruuhkabussissa, jos hän voisi taksilla kruisata suoraan ovelle ja mahdollisesti tehdä samalla hommia takapenkillä.

Siitä voidaan toki aina keskustella, että mikä on tarkoituksenmukaista ja kohtuullista. Toivola ei kuitenkaan ole mitään eduskunnan sääntöjä tai lakeja rikkonut, joten kritiikki on sinällään aiheetonta. Yleensähän siellä tilastojen kärjessä on jotain persuja, mutta nyt kun kyseessä on vihreä, niin ilmeisesti kriteeristö on erilainen.
Mutku persut.

On aiheellista käyttää välillä taksia. Onko kuitenkaan aiheellista käyttää pääasiallisena kulkuvälineenä? Vaikka jokin on mahdollista, niin ei se välttämättä ole moraalisesti oikein. Lyhyet matkat ja käyttö eduskunnan piikkiin sairaslomalla on kyllä erittäin kyseenalaista moraalisesti. Toki kritiikin kärki pitäisi suunnata järjestelmää kohti.

Kyllä Vihreän puolueen edustajan jatkuva suhaaminen taksilla on myös eri tavalla huomioitavaa kuin persun, kun ottaa huomioon minkälaista ympäristöpolitiikkaa puolueet ajavat. Toki samanlaisilla kaksoisstandardeilla ne persut/siniset ovat pelanneet hallitusvastuussa. On Vihreitä poliitikkoja, jotka eivät pelkästään saarnaa vihreistä arvoista, vaan myös toteuttavat niitä. Tiedän erään Vihreiden kunnallispoliitikon, joka ei koskaan lennä, vaan matkustaa Euroopan lomille junilla. Arvostan.
 

Jesus Shaves

Jäsen
Suosikkijoukkue
Dorados de Sinaloa
Minusta siinä on järkeä, mikäli se vapauttaa aikaa edustajan työtehtäville. En todellakaan halua, että lainsäätäjä istuu jossain ruuhkabussissa, jos hän voisi taksilla kruisata suoraan ovelle ja mahdollisesti tehdä samalla hommia takapenkillä.

Siitä voidaan toki aina keskustella, että mikä on tarkoituksenmukaista ja kohtuullista. Toivola ei kuitenkaan ole mitään eduskunnan sääntöjä tai lakeja rikkonut, joten kritiikki on sinällään aiheetonta. Yleensähän siellä tilastojen kärjessä on jotain persuja, mutta nyt kun kyseessä on vihreä, niin ilmeisesti kriteeristö on erilainen.

Eihän kukaan ole väittänytkään että Toivola olisi jotain lakia tai sääntöjä rikkonut.

Katso nyt vaikka siitä uutisesta ne syyskuun loppupuolen 32 matkaa joista 18 oli alle kolme kilometria. Alle kolmen kilsan taksimatkalla tehdään varmasti todella paljon töitä läppäri sylissä tai puhelin korvalla. Eli ei nuo matkat nyt ainakaan kovin järkeviltä kuulosta varsinkin kun ottaa huomioon sen mitä puoluetta herra edustaa. Yrittäisi edes elää jossain määrin edustamansa puolueen liikennepoliittisen ohjelman mukaisesti. Persut nyt ovat sellaisia luolamiehiä etteivät välitä vaikka pakoputkesta tulisi ebolaa suoraan silmiin, eli kyllä - kriteeristö on hieman erilainen.
 

Walrus21

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Mutku persut.

On aiheellista käyttää välillä taksia. Onko kuitenkaan aiheellista käyttää pääasiallisena kulkuvälineenä? Vaikka jokin on mahdollista, niin ei se välttämättä ole moraalisesti oikein. Lyhyet matkat ja käyttö eduskunnan piikkiin sairaslomalla on kyllä erittäin kyseenalaista moraalisesti. Toki kritiikin kärki pitäisi suunnata järjestelmää kohti.

Kyllä Vihreän puolueen edustajan jatkuva suhaaminen taksilla on myös eri tavalla huomioitavaa kuin persun, kun ottaa huomioon minkälaista ympäristöpolitiikkaa puolueet ajavat. Toki samanlaisilla kaksoisstandardeilla ne persut/siniset ovat pelanneet hallitusvastuussa. On Vihreitä poliitikkoja, jotka eivät pelkästään saarnaa vihreistä arvoista, vaan myös toteuttavat niitä. Tiedän erään Vihreiden kunnallispoliitikon, joka ei koskaan lennä, vaan matkustaa Euroopan lomille junilla. Arvostan.
No minun kantani on joka tapauksessa, että taksilla saa ja pitää suhata mahdollisimman paljon, mikäli siitä on selkeää ajankäytöllistä hyötyä. En myöskään koe tuota summaa (22 000e) minkäänlaisena ongelmana; se palautuu suurimmilta osin talouden rattaisiin, kun taksifirma saa tilauksia ja kuski töitä.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
No minun kantani on joka tapauksessa, että taksilla saa ja pitää suhata mahdollisimman paljon, mikäli siitä on selkeää ajankäytöllistä hyötyä. En myöskään koe tuota summaa (22 000e) minkäänlaisena ongelmana; se palautuu suurimmilta osin talouden rattaisiin, kun taksifirma saa tilauksia ja kuski töitä.
Näetkö asiassa mitään ristiriitaa Vihreiden ympäristölinjausten kanssa, vai onko taxin käyttö aina nopeimpana vaihtoehtona ekoteko? Päteekö tämä logiikka kaikille kansalaisille, vai millä tasolla pitää yhteiskunnassa olla, jotta taksin käyttö polkupyörän tai raitiovaunun sijaan on suotavaa ja hyöty (ajansäästö) voittaa haitat (autoilun päästöt)?
 

Tuamas

Jäsen
Tämä on taas niitä keissejä, joissa rahallinen arvo ei ole se ydinkysymys, vaan se esimerkki jota vallankäyttäjät näyttävät kansalle.

Vaikka jokin olisi sallittua, ei se välttämättä ole hyväksyttävää ja erityisesti kun kyseessä on Vihreiden edustaja ja vielä runsas taksiautoilu saikullakin, menee tämä jo perseilyn puolelle.

Ostaisi sähköpyörän, sillä pääsee yhtä nopeasti ellei nopeammin ja teot vastaisivat imagoa.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös