Lähdit sitten liikuttelemaan maalitolppia ihan kunnolla.
Tulkintani on mielestäni täysin oikein sen laillisuudesta, voidaanko joissain olosuhteissa suomalaisia lapsia palauttaa Suomeen.
"Pöystin mukaan perus- ja ihmisoikeudet puoltavat sitä, että hallitus pyrkisi kotiuttamaan ainakin lapset." Tuota ei voi pahalla tahdollakaan oikein muuksi vääntää.
Sen sijaan siihen, onko Pöystin lausuma tulkittavissa velvoitteeksi tehdä juuri näin, en ole ottanut missään vaiheessa kantaa. Jos olet toista mieltä väittämistäni, niin osoita se, ole hyvä. Kaikki tekstini ovat näkyvillä. Voin kyllä kertoa mielipiteenäni, että tuntuisi oudolta tulkita laillisuusvalvojan lausunto määräyksenä. Asian laillisuus mahdollistaa määräämisen, mutta sen tekee toimivaltainen viranomainen tai esimiehensä siis ne, joilla on toimeenpanovalta.
En viitsi enää jatkaa tätä keskustelua tässä muodossa, sillä moderaattoreiden linja on hiukan epäselvä ainakin minun kohdallani, eli jos jatkaisin niin saatettaisiin tulkita jankkaamiseksi tms. ja saisin kakkua.
Jokatapauksessa olemme erimieltä tästä aiheesta.
Itse olen erittäin tyytyväinen, että tämä tuli esiin kiitos Haapalan, sillä nyt tähän keskusteluun voimme myös me kansalaiset ottaa osaa, kuten myös oppositio. Sen lisäksi tuleva hallitus joutuu miettimään tarkasti, että miten tehdään, ainakaan se ei ole enää salassa ja toimijat suunnilleen tiedetään.
Toivoisin, että olisi hallituksella mikä tahansa tapa toteuttaa tämä Al-hol asia, niin toivottavasti se on selkeä ja avoin tapa hoitaa tämä asia. Esimerkkinä, hallitus tiedottaa, että hakevat kaikki suomalaislapset ja orpolapsia sekä mahdollisesti muita haluavat tänne.
Minä en toivo, että haetaan välttämättä ketään ainakaan väärin perustein, mutta se olisi kuitenkin heidän linjansa (laiton, oma tulkinta tai laillinen) jota sitten kiiteltäisiin ja haukuttaisiin ja seuraavat vaalit osottaisivat osaltaan oliko hyvä vai huono veto puolueiden kannalta.
Muutenkin avoimuus tällaisissa asioissa on tärkeintä.