Vihreä Liitto

  • 1 395 094
  • 10 623

Jymäkkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NY Rangers, Ketterä, Saksa (futis), IPV
Hän lienee miettinyt tätä "ulostuloa" pitkään ja huolellisesti. Nyt kun taustatukea näyttää löytyvän monesta suunnasta, päätti lopulta sanoa suunsa puhtaaksi.
Mulle ei jää tuo kuva, mm. sähköpostin "siirto" Haapalalle ja vanhojen asioidenkin(ministeriön ilmapiiri ja viisumit) kääntö pelkästään Haaviston päälle.

Varmasti näitä silti harkitaan, en sitä epäile. Samoin on selvää, että Tuomista kohdeltiin tässä väärin, sanoi mielipiteensä ja sai "siirron". Haaviston olisi ehdottomasti pitänyt reagoida toisin ohjeistuksen kritiikkiin, ja muuttaa tai täydentää sitä,vähintään noiden vastuuasioiden osalta. Ministeriössä ollaan kuitenkin valtion(hallituksen) alaisia, ja heidän tulee edistää työnantajan määräämiä asioita ja toimia ohjeiden mukaan. Tämäkin Tuomisen ulostuloissa vähän hämärtynyt, vaikka siis tässä ohjeistusasioissa joutui vääryyttä kärsimään.

Mutta ei Tuomisen ura tässä tuhoutunut, niin kuin joku väittää. Nytkin jatkaa hommiaan ihan normaalisti, ja tuleva seuraava isäntä ehkä jooa laittanut nimen positiivisessa mielessä muistiin ;)
 

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Niin, @Jymäkkä , tarkoitin "ulostulolla" tätä Tuomisen haastattelua Helsingin Sanomissa. En ole varma, että Haapalalla on ollut sama mies lähteenä. En sulje poiskaan.
 

Jymäkkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NY Rangers, Ketterä, Saksa (futis), IPV
Niin, @Jymäkkä , tarkoitin "ulostulolla" tätä Tuomisen haastattelua Helsingin Sanomissa. En ole varma, että Haapalalla on ollut sama mies lähteenä. En sulje poiskaan.
Ok. No enhän minäkään varma ole, mutta aika paljon Haapala julkistanut Tuomisen sposteja, ilmeisimmin Tuomisen itsensä välittämiä, voisi kuvitella.
 

Kyylä

Jäsen
Oireellista tässä koko tilanteessa on se, että jokainen asiantuntija ja moni muu keskustelua käyvä aloittaa lauseensa: ”Jos mediassa esiintyneet tiedot pitävät paikkaansa...”

Hitto tää touhu on mennyt sairaaksi, kun totuudesta ei niin väliä sillä se valitaan huutoäänestyksellä. Turha väittää, että median uskottavuus olisi mennyt valemedioiden takia. Kyllä ne teki sen ihan itse.

Näistä syistä - enpä viitsi&osaa sanoa tästä asiasta mitään.

Sinänsä ihmettelen näitä hallinto-oikeuden professoreja, joilla on kiire kommentoimaan hatarien tietojen pohjalta.
 

Huerzo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Donnerwetter S.p.A.
Oireellista tässä koko tilanteessa on se, että jokainen asiantuntija ja moni muu keskustelua käyvä aloittaa lauseensa: ”Jos mediassa esiintyneet tiedot pitävät paikkaansa...”
Minusta se heijastelee myös henkilön eli tässä tapauksessa Pekka Haaviston julkikuvaa. Pekka Haavistolla on kokeneeksi poliitikoksi erittäin puhtoinen brändi. Jos yhtä vakavasta rikkeestä epäilty henkilö olisi Juha Sipilä tai Antti Rinne, ei varmistinta pidettäisi samalla tavalla päällä.

Ehkä olisin enemmän huolissani, jos media harjoittaisi yliherkkää ennakkosensuuria. Nytkin Haavisto pyysi jo anteeksi toimintaansa, joten ei tässäkään ollut savua ilman tulta. Ylilyöntejä voi tulla, mutta Fox News -meininki antaa vielä onneksi odottaa itseään.

En viittaa kirjoittajaan, mutta oman Twitter-seurannan perusteella yllättävän moni vielä vuosi sitten suomalaista mediaa hehkuttanut on nyt muuttunut kovin kriittiseksi median tapaan uutisoida politiikasta.
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Minusta se heijastelee myös henkilön eli tässä tapauksessa Pekka Haaviston julkikuvaa. Pekka Haavistolla on kokeneeksi poliitikoksi erittäin puhtoinen brändi. Jos yhtä vakavasta rikkeestä epäilty henkilö olisi Juha Sipilä tai Antti Rinne, ei varmistinta pidettäisi samalla tavalla päällä.
Vakavasta rikkeestä epäilty? Onko poliisi aloittanut tutkinnan? Oikeuskansleri? Kukaan muu viranomainen?
 

Huerzo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Donnerwetter S.p.A.
Vakavasta rikkeestä epäilty? Onko poliisi aloittanut tutkinnan? Oikeuskansleri? Kukaan muu viranomainen?
"Yhtä vakavasta rikkestä epäilty"-fraasin voi korvata fraasilla "samanlaisesta rikkeestä epäilty". Eli en halunnut korostaa vakava-sanalla rikettä, vaan se liittyy yhtä-sanaan. Ajattelin, että jos käytän fraasia "samanlaisesta rikkeestä epäilty", joku toteaisi, että vastuualueet ovat erilaiset ja siksi sama rike ei ole/olisi ollut mahdollinen. Tuo sinun tulkintaasi tuli vielä eri kulmasta....no, tämä meta-keskustelusta minun osaltani.
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
"Yhtä vakavasta rikkestä epäilty"-fraasin voi korvata fraasilla "samanlaisesta rikkeestä epäilty". Eli en halunnut korostaa vakava-sanalla rikettä, vaan se liittyy yhtä-sanaan. Ajattelin, että jos käytän fraasia "samanlaisesta rikkeestä epäilty", joku toteaisi, että vastuualueet ovat erilaiset ja siksi sama rike ei ole/olisi ollut mahdollinen. Tuo sinun tulkintaasi tuli vielä eri kulmasta....no, tämä meta-keskustelusta minun osaltani.
Minä kyseenalaistin koko "rikkeestä epäilty" termin tässä yhteydessä. Haavisto on selvästi pahoittanut yhden virkamiehen mielen niin pahasti että tämä on alkanut vuotamaan tietoja ja syyttelemään rikkeestä ministeriä, mutta siitä on vielä matkaa siihen että Haavisto olisi edes epäilty. Toki tämä saattaa mennä jonnekin tutkittavaksikin, mutta nyt tämä on ollut lähinnä julkisuuden kautta käytyä keskustelua ministerin toimintatavoista.
 

RexHex

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL
Vakava rike on kyllä pahemman luokan oksymoroni. Rike on lievä rikkomus (ks. mikä tahansa suomen kielen sanakirja). Mikähän ihme mahtaisi olla vakava lievä rikkomus.

Totta, kyseessä on todellakin oksymoroni. Tämän takia tykkään tästä palstasta. Vaikka itselläni oli kyllä käsitteenä rike tiedossa, niin en ollut ajatellut sanan etymologiaa, aina oppii uutta. Tyyliin anti-antitode kuullostaa melko hassulta.
 

Falling Star

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Politiikkakeskustelu on niin tunnepitoista, että kovin vahvasti ei uskalla tästäkään lähteä syyllisiä sormella osoittamaan. Tietenkin toivon, että Haavisto ei ole tehnyt niin vakavia rikkeitä kuin pahimmissa skenaarioissa on väläytelty. Itse olen pitänyt häntä yhtenä luotettavimmista poliitikoista ja jos hän on mennyt jotain suhmuroimaan näinkin lyhyen ministeripestin aikana ja vieläpä hetki ennen hänen uransa mahdollista huippupestiä, johon lie tällä hetkellä suosikkiasemassa, niin usko koko politiikkaan alkaa rapistua. Luulisi, että näinkin kokenut poliitikko olisi turvannut selustansa niin varmaksi, ettei tässä edes alaisen tekemän mokan vuoksi tule jälkiseuraamuksia.

Se mikä minua eniten tässä ihmetettää, että ilmeisen huonoilmapiirisen, ex-persujohtoisen ministeriön tilaa aletaan repiä auki valtakunnan lehdissä juuri tällä samalla hetkellä, kun hallituksen tila on mitä on. Aivan väkisin tulee mieleen, että tässä halutaan nimenomaan hajottaa Haaviston julkikuvaa kappaleiksi, jopa oman työpaikan hinnalla. Normaalielämässä tällaiset hoidettaisiin vuoren varmasti firman sisällä. Miettikääpä, jos lähtisin haukkumaan pomot ja kollegat somen kautta. Siinä saisi ilman lisäkeskusteluja lähteä tyhjentämään työpöytäänsä.

En näe sellaista vaihtoehtoa, että jokainen nimellään asiassa julki tullut ministeriön työntekijä, ulkoministeri mukaan lukien, enää mahtuu samaan työpaikkaan, kun tämä sotku on selvitetty. Oliko Tuomisen motiivi juuri Haaviston kuvan likaaminen? Se on varmaa, että Vihreiden jäsenkirjaa tältä mieheltä ei povarista löydy, mutta onko siellä joku kilpaileva puolue luvannut mukavan palkkioviran tästä vuodosta?
 

/dev/null

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Haavistolla on käsittämättömän puhtoinen julkisuuskuva. Perustunee hyvään ja miellyttävään ulosantiin.

Vähän kyllä ihmettelen, opinnot jääneet kesken ja nyt wikileaksin mukaan Sudan hoidettiin köykäisesti, sekä amerikkalaiset että EU eivät ole olleet varauksettoman tyytyväisiä. Jos 50v äijäpoliitikko toisi kehitysmaasta 19v tsubun alkaisi ihan karmee meuhka, tässä homma on ihan ok.
 
Haavistolla on käsittämättömän puhtoinen julkisuuskuva. Perustunee hyvään ja miellyttävään ulosantiin.

Vähän kyllä ihmettelen, opinnot jääneet kesken ja nyt wikileaksin mukaan Sudan hoidettiin köykäisesti, sekä amerikkalaiset että EU eivät ole olleet varauksettoman tyytyväisiä. Jos 50v äijäpoliitikko toisi kehitysmaasta 19v tsubun alkaisi ihan karmee meuhka, tässä homma on ihan ok.

Eikö tämä Flores ollut alaikäinen mutta vuosilukuja vähän vekslattiin myöhemmin? Ja Haavisto nelikymppinen. Mutta mitä olen ymmärtänyt niin taas on päivitetty nuorempaan.
 
Haavistolla on käsittämättömän puhtoinen julkisuuskuva. Perustunee hyvään ja miellyttävään ulosantiin.

Vähän kyllä ihmettelen, opinnot jääneet kesken ja nyt wikileaksin mukaan Sudan hoidettiin köykäisesti, sekä amerikkalaiset että EU eivät ole olleet varauksettoman tyytyväisiä. Jos 50v äijäpoliitikko toisi kehitysmaasta 19v tsubun alkaisi ihan karmee meuhka, tässä homma on ihan ok.
Ei unohdeta myöskään Carunaa tai Baltzarin kanssa hengailua. Toki "ylioppilasprofessori" pystyy vetoamaan aina tietämättömyyteen. Se että on vihreä seksuaalivähemmistön edustaja hyvällä ulosannilla riittää monelle.
 

Individual

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Suomi, KTP
Vihreät tekevät sen ihan itse: Maria Ohisalo HS:lle: Poliisiin tarvitaan lisää vähemmistöjen edustajia

Some on saatu taas räjähtämään tästä aiheesta. Ottamatta kantaa itse aiheeseen, Persujen ei taas tarvitse tehdä yhtään mitään ja kannatukseen saadaan seuraava prosentti lisää. Eivätkö nämä ikinä opi?
Eli maahanmuuttajat koetaan ongelmaksi ja sitten kun joku ehdottaa, että pitäisikö osan poliiseista olla ns. samaa jengiä, niin alkaa öyhötys. Ilmeisesti pitäisi Suomi pysäyttää, ettei sataisi persujen laariin, tai varmaan silloinkin.
 

Skeletor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, urheilullisesti avoin sarja
Eli maahanmuuttajat koetaan ongelmaksi ja sitten kun joku ehdottaa, että pitäisikö osan poliiseista olla ns. samaa jengiä, niin alkaa öyhötys. Ilmeisesti pitäisi Suomi pysäyttää, ettei sataisi persujen laariin, tai varmaan silloinkin.

Tämä oli ihan oma päätelmäsi. Lähinnä kai suurin valitus on tullut Suomen lipun saamisen vaikeudesta asuun vs. tämä.

Jos huivipäinen naispoliisi pystyy pidättämään ilman uskonnon tuomia estoja miehiä, niin ei kai tuossa ideassa itsessään pitäisi olla mitään ihmeellistä.
 

Individual

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Suomi, KTP
Noh, olen kyllä sitä mieltä, että muutama huivipäinen naispoliisi kunniaväkivaltaa estämässä on tärkeämpi asia kuin Suomen lippu olkapäässä. Mutta ei siinä, sataa kyllä, vaikkei sano, eikä tee mitään. Vähän ku demareilla ennen vaaleja ja kauas se riemu sitten kestikään. :)
 

El Lude

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kvanttimobikki kolmessa eri ulottuvuudessa
Hunnutettuja naispoliiseja saada täytyy? Kuulostaa ihan poliittiselta islamilta suomalaispolitikon sanomana. On se jännää, että olevinaan islaminuskoinen kurdinainen voi olla Suomessa ilman huivia, burkaa, hijabia, abayaa tai jilbabia. Seida Sohrabi on nainen jota arvostan. Ehkä ei ole "oikea" toisen polven maahanmuuttajataustainen muslimi. Ei sovi Ohisalon narratiiviin eikä näemmä monen muunkaan...
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Ck

/dev/null

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Eikö tämä Flores ollut alaikäinen mutta vuosilukuja vähän vekslattiin myöhemmin? Ja Haavisto nelikymppinen. Mutta mitä olen ymmärtänyt niin taas on päivitetty nuorempaan.

Näin ilmeisesti on.

 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Ck

Jannacci

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Olen käsittänyt, että huivin käyttö on muslimeilla vapaaehtoista. Eli he voivat toimia poliiseina ilman huivia.

Ministeri voisi näyttää mallia ja palkata itselleen pari naismuslimia avustajakseen. Lisäksi jokaiselle valtion virastolle pitäisi laatia monikulttuurisuusohjelma ja kiintiöidä työpaikoista esim. 10% vähemmistöille.

Esim. Traficomin johto on pelkästään suomalaisia. Nimien perusteella ei näy arabeja, afrikkalaisia eikä romaneja. Ei ole valtiolla monikulttuurisuus oikein hallussa.
 

AAPEEli

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Politiikkakeskustelu on niin tunnepitoista, että kovin vahvasti ei uskalla tästäkään lähteä syyllisiä sormella osoittamaan. Tietenkin toivon, että Haavisto ei ole tehnyt niin vakavia rikkeitä kuin pahimmissa skenaarioissa on väläytelty. Itse olen pitänyt häntä yhtenä luotettavimmista poliitikoista ja jos hän on mennyt jotain suhmuroimaan näinkin lyhyen ministeripestin aikana ja vieläpä hetki ennen hänen uransa mahdollista huippupestiä, johon lie tällä hetkellä suosikkiasemassa, niin usko koko politiikkaan alkaa rapistua. Luulisi, että näinkin kokenut poliitikko olisi turvannut selustansa niin varmaksi, ettei tässä edes alaisen tekemän mokan vuoksi tule jälkiseuraamuksia.

Se mikä minua eniten tässä ihmetettää, että ilmeisen huonoilmapiirisen, ex-persujohtoisen ministeriön tilaa aletaan repiä auki valtakunnan lehdissä juuri tällä samalla hetkellä, kun hallituksen tila on mitä on. Aivan väkisin tulee mieleen, että tässä halutaan nimenomaan hajottaa Haaviston julkikuvaa kappaleiksi, jopa oman työpaikan hinnalla. Normaalielämässä tällaiset hoidettaisiin vuoren varmasti firman sisällä. Miettikääpä, jos lähtisin haukkumaan pomot ja kollegat somen kautta. Siinä saisi ilman lisäkeskusteluja lähteä tyhjentämään työpöytäänsä.

En näe sellaista vaihtoehtoa, että jokainen nimellään asiassa julki tullut ministeriön työntekijä, ulkoministeri mukaan lukien, enää mahtuu samaan työpaikkaan, kun tämä sotku on selvitetty. Oliko Tuomisen motiivi juuri Haaviston kuvan likaaminen? Se on varmaa, että Vihreiden jäsenkirjaa tältä mieheltä ei povarista löydy, mutta onko siellä joku kilpaileva puolue luvannut mukavan palkkioviran tästä vuodosta?
Jos tämä skenaario pitäisi paikkaansa, niin osaatko miettiä syitä miksi kukaan ei ole vielä julkisesti mitenkään puolustanut Haavistoa? Aivan. Tästä syystä itse ainakin uskon tällä hetkellä, että Haavistolla tässä on väärät nappulat olleet laudalla.
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Huivipäinen poliisi?!?! Nyt on suomalainen elämänmuoto uhattuna!
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Olen käsittänyt, että huivin käyttö on muslimeilla vapaaehtoista. Eli he voivat toimia poliiseina ilman huivia.

Osin on vapaaehtoista. Huivi kertoo muslimiyhteisöissä alla olevan haastatellun mukaan myös siitä, millainen persoonallisuus naisella on, eikä siitä luopuminen välttämättä paranna mielikuvaa:


Huivin käyttöön liityy siis myös pakotusta. Toistaiseksi ei ole kukaan kertonut, mistä muslimihuivista olisi Suomen poliisissa kyse. Niitä on hyvin erilaisia ja osa alistamisen välineitä. Silti oletan, että kyse ei ole burkasta tai niqabista, vaan kenties hijabista.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Ehdin vasta nyt lukemaan Ohisalon haastattelun kun tuli oltua päivä mökillä. Mielestäni hyvä haastattelu ja vaikka olen erimielinen mm. Kansallisen rintaman kieltämisestä (kannatan ruotsalaista tapaa tässäkin eli sallitaan), hyviä nostoja eri asioista.

Myös muslimipoliiseja tarvitaan ehdottomasti, koska toimiemme seurauksena Suomeen suuntautuva muuttoliike tapahtuu Afrikasta, Lähi-Idästä ja Aasiasta. Samalla näiden alueiden kielet yleistyvät Helsingin seudulla. Musliminaispoliisit voisivat Ohisalon mukaan auttaa estämään niin kutsuttua ”kunniaväkivaltaa” eli musliminaisten elämän kontrollointia. Kannatan.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös