Taksilla ajaminenhan on helvetisti ekologisempaa kuin omalla autolla ajaminen (tai auton omistaminen), joten tätä taksikeskustelua on hankala käydä ilman, että samalla katsottaisiin nostettujen kilometrikorvausten määrä. Ihan tuoretta tilastoa en löytänyt, mutta tässä kilometrikorvaukset parin vuoden takaa:
IS selvitti kansanedustajien kilometrikorvaukset: Jopa 3 kilometrin matkat kotoa asemalle ja takaisin laskutettiin
Ja kun perusteluita kuitenkin kohta käydään tinkaamaan, niin autoilun ympäristökuormasta karkeasti noin puolet tulee auton valmistamisesta ja toinen puoli ajamisen aiheuttamasta kuormituksesta. Taksihan on kaiken lisäksi julkista liikennettä.
Auto ei muutu päästöttömäksi mikäli sen katolle asennetaan taksikyltti - auto ei myöskään muutu päästöttömäksi vaikka se kuuluu julkisen liikenteen piiriin. Aivan samalla tavalla autot takseina tuottavat päästöjä kuin muutkin samanlaiset autot. Suomessa taksit vaihdetaan uuteen keskimäärin noin 2.3 vuoden välein - joten taksit kuluttavat niitä valmistuksessa käytettäviä resursseja myös keskimääräistä autoa enemmän jonka keski-ikä Suomessa on siis lähes 12-vuotta. Valmistus ei muuten tuota puolta auton elinkaaren päästöistä.
Mikäli Ville Niinistö tai vaikkapa Jani Toivola - tai miksei vaikka karskeinkin ja rasistisin persu - haluaisi olla oikein ympäristöystävällinen - sekä samalla toki kansalaisten rahaa säästävä kansanedustaja, niin he ostaisivat edullisen sekä pienikulutuksisen auton jolla ajelisivat tarvittavat ajonsa taksin sijaan. Toki omassa autossa ei voi tehdä töitä sitä ajaessaan - kovin paljoa töitä ei varmaankaan muutaman kilometrin ajon aikana kuitenkaan kykene tekemään liikkuu sitten metrolla tai vaikkapa Titanicilla. Kävellen toki pystyisi varmaan tekemään tuottavaa ajatustyötä paremmin kuin Titanicilla liikkuessaan?
Parin tonnin vanha Yaris tupruttelee co2 päästöjä 137 g/km ja taksiliiton mukaan perusmersu-taksi tuottaa co2 päästöjä 103 g/km. Yhden edustuskauden aikana taksi on siis vaihtunut jo kerran uuteen, eli tuotannosta aiheutuneet päästöt ovat kaksinkertaistuneet - ne päästöt siis jotka eivät ole puolet auton elinkaaren päästöistä. Mikäli edustaja istuu taksin kyydissä vaikkapa 10000 km / kausi, niin ympäristöystävällisyydellä taksin käyttöä ei voi perustella verrattuna vanhaan Yarikseen. Tai kenkiin.
Tähän pakettiin kuuluisi sitten tietenkin myös lahjakortti Motonetiin, työkalusarja sekä useimmiten tarvittavien varaosien starttipaketti. Näin myös edustajien mekaanikon taidot paranisivat, ja heillä olisi parempi mahdollisuus työllistyä mikäli kansanedustajan tehtävät jossain vaiheessa loppuvat. Lopuksi nämä kansaamme edustavien ihmisten Yarikset voitaisiin lahjoittaa esimerkiksi täyshuollettuna (kansanedustajan toimesta tietenkin) maahanmuuttajille, jotka näin voisivatkin autoilla vaivattomasti Suomen rajojen ulkopuolelle - tämä autoiluehdotus voitaisiin eittämättä tehdä osalle kansanedustajistakin - tämä varmasti saisi piintyneimmänkin persun tukemaan tätä aloitetta.
Ehdotukseni siis onkin: kaikille edustajille Yaris (hätätilanteessa kelpaa Nissan Micra) alle ja bensakortti kouraan. Saadaan vähän terävyyttä myös käytettyjen autojen markkinoillekin - ja maailma pelastuu.
(Disclaimer: mikäli joku ei tajunnut, niin älkää nyt sitten ottako aivan täysin kirjaimellisesti)