Vihreä liitto

  • 1 492 835
  • 10 958

Jesus Shaves

Jäsen
Suosikkijoukkue
Dorados de Sinaloa
Taksimatkoista keskusteleminen mielestäni alleviivaa pahan valuvian Suomen parlamentaarisen hallinnon järjestämisessä. Keskustelu/vaatimukset valtion tärkeimpien päättäjien kulutasoista on absurdeja, kun miettii mikä vaativuus ko. tehtäviin (pitäisi) kuulua. Yksityisellä puolella jos korvaukset olisi tuota tasoa, kilpailisi Suomen talous Saharan eteläpuoleisessa Afrikan kanssa samassa sarjassa...

Tämä on ihan totta.

Kansanedustajan palkka on kuitenkin valitettavasti tarpeeksi suuri houkuttaakseen kaikenkarvaisia käärmeöljykauppiaita - toisaalta kansanedustajan palkka on liian pieni, jotta kansan edustaminen kiinnostaisi tarpeeksi fiksuja ihmisiä.

Kansa saa ansaitsemansa edustajat.
 

Radiopää

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Greta Thunberg
Taksimatkoista keskusteleminen mielestäni alleviivaa pahan valuvian Suomen parlamentaarisen hallinnon järjestämisessä. Keskustelu/vaatimukset valtion tärkeimpien päättäjien kulutasoista on absurdeja, kun miettii mikä vaativuus ko. tehtäviin (pitäisi) kuulua. Yksityisellä puolella jos korvaukset olisi tuota tasoa, kilpailisi Suomen talous Saharan eteläpuoleisessa Afrikan kanssa samassa sarjassa...

On sitä paitsi epäolennaista hutkia ja uutisoida taksimatkojen määrästä, oli matkakuningas sitten Niikko tai Niinistö. Olennaista on se, miten Eduskunta ohjeistaa ja valvoo taksimatkojen käyttöä. Olennaistani on se, millaisiin matkoihin korttia käytetään. Kun uutisointi kohdistuu pelkästään matkojen määrään, voi joku vähän mutta turhaan matkustanut päästä puhtain paperein. Ja vastaavasti kohta joku ei uskalla käyttää korttia, kun pelkää siitä tulevan otsikoita.

Mikko Alatalo sopi joskus työasiansa niin, että hän voisi matkoja ja aikaa säästäen hoitaa sekä kansanedustajan työhönsä kuuluneen tapaamisen ja viihdetaiteilijan työhön kuuluvan konsertin yhdellä reissulla. Alatalo oli oikeutettu käyttämään taksikorttia, mutta lehdet repivät otsikoita, miten Alatalo on muka käyttänyt korttia keikkamatkaansa. Eli kun asioita tutkitaan pelkkiä numeroita katsomalla, saadaan aikaan kohuotsikoita, vaikka taustalla on järkisyyt. Ilmeisesti kohuotsikon tehneen lehden mielestä Alatalon olisi pitänyt ensin matkustaa tapaamiseen Eduskunnan laskuun, sitten matkustaa takaisin työpaikalle, ja sieltä takaisin omaan laskuun samalle paikkakunnalle.
 

Rankkari

Jäsen
Ne jotka haluavat, että jokainen saa olla ja tehdä elämässä mitä huvittaa, äänestävät vihreitä.
Vihreillä unohtuu se, että eivät kaikki voi vaan oleilla, loisia, ja olla yhteiskunnassa pelkkänä saavana osapuolena. Tai voi, mutta valtionvelka kasvaa merkittävästi.
 

Ostoskassi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet, Boston Bruins, suomalaiset
Taksilla ajaminenhan on helvetisti ekologisempaa kuin omalla autolla ajaminen (tai auton omistaminen), joten tätä taksikeskustelua on hankala käydä ilman, että samalla katsottaisiin nostettujen kilometrikorvausten määrä. Ihan tuoretta tilastoa en löytänyt, mutta tässä kilometrikorvaukset parin vuoden takaa: IS selvitti kansanedustajien kilometrikorvaukset: Jopa 3 kilometrin matkat kotoa asemalle ja takaisin laskutettiin

Ja kun perusteluita kuitenkin kohta käydään tinkaamaan, niin autoilun ympäristökuormasta karkeasti noin puolet tulee auton valmistamisesta ja toinen puoli ajamisen aiheuttamasta kuormituksesta. Taksihan on kaiken lisäksi julkista liikennettä.

Eilisen MOT ohjelman mukaan valmistuksen kuormitus oli luokkaa 15% muistaakseni. Autokauppiaan mukaan se oli "häviävän pieni". Varmaan riippuu laskutavasta sekä siitä, että millä ja miten auto päätyy kotiparkkiruutuunsa.

Tätä mietin tänään, että eikö kaiken kaikkiaan olisi kuitenkin ekologisinta omistaa sähköauto tai paremman puutteessa vaikka kaasuauto? Jos hypoteettisesti tällaisen auton omistaisi vaikka kahden kauden eli kahdeksan vuoden ajan, niin valmistuksineen kaikkineen, luulisi tässä tapauksessa oman auton olevan se parempi vaihtoehto.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Ainakin vielä vuonna 2017 diesel saattoi olla päästöjen osalta VTT:n erikoistutkijan mukaan ekologisempi kuin sähköauto:

Sähköauton päästöttömyys on harhakäsite. Sähköauton valmistamiseen kuluu energiaa ja raaka-aineita tavallista autoa enemmän. Myös sähkön tuotannosta aiheutuu päästöjä. Sähköauton elinkaaren aikana syntyvät päästöt voivat olla suuremmat kuin dieselautolla. Sähköauton heikkoutena on valmistus. Se syö noin kolmanneksen tavallista enemmän energiaa

VTT: Sähköauton syntinä valmistuksen päästöt – ympäristövoittajaa on vaikea valita

Tämä siis pohdiskeluun @Ostoskassi
 

El Gordo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Ja kun perusteluita kuitenkin kohta käydään tinkaamaan, niin autoilun ympäristökuormasta karkeasti noin puolet tulee auton valmistamisesta ja toinen puoli ajamisen aiheuttamasta kuormituksesta. Taksihan on kaiken lisäksi julkista liikennettä.

Ajetut kilometrit tosin varmaan lisääntyy jos oman auton sijaan käyttää taksia, kun se taksi tulee jostain ja keikan jälkeen taas palaa sinne, mahdollisesti ilman matkustajia. No kaipa se silti voi ekologisempaa olla, mutta mitkä lienee prosentit. Riippunee tilanteista paljonkin.
 

Kimmo_Ahteri

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Ehdotukseni siis onkin: kaikille edustajille Yaris (hätätilanteessa kelpaa Nissan Micra) alle ja bensakortti kouraan. Saadaan vähän terävyyttä myös käytettyjen autojen markkinoillekin - ja maailma pelastuu.

(Disclaimer: mikäli joku ei tajunnut, niin älkää nyt sitten ottako aivan täysin kirjaimellisesti)

Syy miksi kaikilla ei tulisi olla omaa autoa on se ettei auton käyttöaste juurikaan nouse yli 5%. Toisin sanoen, keskiverto autoilijan kärry ruostuu parkkiksella noin 90-95% ajasta. Taksi taitaa useimmiten olla käytössä lähes 24/7 (ei tosin ajossa) joten taksin "tehokkuus" tavallisen tallaajan kärryyn on ylivoimainen.

Yllä olevaa ei tarvitse ottaa kirjaimellisesti, mutta liikenneratkaisuissa kannattaisi miettiä miten tavallinen tallaaja saataisiin luopumaan omasta autostaan ja mielummin lainaamaan autoa silloin kuin sitä tarvitsee. Luultavasti ympäristö kiittää, ehkä omistajan kukkaro kiittää ja parkkipaikkoja löytyy helpommin kun niitä tarvitsee.
 

Jesus Shaves

Jäsen
Suosikkijoukkue
Dorados de Sinaloa
Syy miksi kaikilla ei tulisi olla omaa autoa on se ettei auton käyttöaste juurikaan nouse yli 5%. Toisin sanoen, keskiverto autoilijan kärry ruostuu parkkiksella noin 90-95% ajasta. Taksi taitaa useimmiten olla käytössä lähes 24/7 (ei tosin ajossa) joten taksin "tehokkuus" tavallisen tallaajan kärryyn on ylivoimainen.

Yllä olevaa ei tarvitse ottaa kirjaimellisesti, mutta liikenneratkaisuissa kannattaisi miettiä miten tavallinen tallaaja saataisiin luopumaan omasta autostaan ja mielummin lainaamaan autoa silloin kuin sitä tarvitsee. Luultavasti ympäristö kiittää, ehkä omistajan kukkaro kiittää ja parkkipaikkoja löytyy helpommin kun niitä tarvitsee.

Autosta luopuminen ja auton lainaaminen sitä tarvittaessa vaatii kyllä aika paljon muutoksia ihmisten asenteisiin. Käytännössä tuo ei ole edes mahdollista kovin monessa paikassa Suomessa - vaikka siihen halua olisikin. Tosin samalla logiikallahan tosin aika monesta muustakin omistamastaan asiasta pitäisi luopua tai ne pitäisi olla yhteiskäytössä - autoahan käytetään suhteessa aika paljon verrattuna moneen ihmisen omistamaan esineeseen ja päivittäin käytetään aika pientä osaa omistamistaan esineistä. Omistaminen ei ole niin pop ja yhteiskäyttö-ja omistus on pop nykyään. Aika harva sitä kuitenkin taitaa käytännön tasolla toteuttaa?

Tuo aiemmin kirjoittamani oli toki vitsi - kuitenkin mikäli tuota katsottaisin kokonaisuutena, niin aivan varmasti se vanha 137 g/km saastuttava kahden tonnin Yaris bensakortteineen kansanedustajille tulisi halvemmaksi sekä ympäristöystävällisemmäksi vaihtoehdoksi kuin taksin kanssa ajeleminen - makaa se auto sitten 95% ajasta parkkipaikalla tai ei. Toki kansanedustajillakin voisi olla autoja yhteiskäytössä? Ymmärtääkseni tätäkään ei mikään estä. Eihän tuossa Yaris-kuviossa tietenkään käytännön tasolla ole mitään järkeä eikä kansanedustajien liikkumista nyt pitäisi katsella täysin kulu / ympäristösilmin - kuitenkin kansanedustajan liikkumiskäyttäytyminen ihmisten silmissä luo kyseisestä edustajasta tietynlaisen kuvan.

Enkä ottanut kirjaimellisesti vaikka vastasinkin (hymiö).
 

Kimmo_Ahteri

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Autosta luopuminen ja auton lainaaminen sitä tarvittaessa vaatii kyllä aika paljon muutoksia ihmisten asenteisiin. Käytännössä tuo ei ole edes mahdollista kovin monessa paikassa Suomessa - vaikka siihen halua olisikin. Tosin samalla logiikallahan tosin aika monesta muustakin omistamastaan asiasta pitäisi luopua tai ne pitäisi olla yhteiskäytössä - autoahan käytetään suhteessa aika paljon verrattuna moneen ihmisen omistamaan esineeseen ja päivittäin käytetään aika pientä osaa omistamistaan esineistä. Omistaminen ei ole niin pop ja yhteiskäyttö-ja omistus on pop nykyään. Aika harva sitä kuitenkin taitaa käytännön tasolla toteuttaa?
Ehkä asennemuutosta ei tarvita? Viime aikoina on osunut silmään uutiset jossa kerrottiin mm. nuoret ovat jääneet tuloloukkuun verrattuna edellisiin sukupolviin, asuminen on kallista kaupungeissa - halpaa maaseudulla ja saatoin nähdä uutisen aikoja sitten että autokoulun suorittaa pienempi osa täysi-ikäisistä kuin ennen. Jos markkinatalous hoitaa autokannan vähentymisen tulevaisuudessa niin nykyautoilijoiden asennemuutosta ei välttämättä tarvitse havitella kovin ottein (verotus). Tulevaisuuden entisillä nuorilla voi olla vähemmän tarvetta ja halua autolla kuin nykyautoilijoilla tulevaisuudessa.

Muutenkin keskustelu tuppaa polarisoitumaan, ei varmaan kukaan ole sanonut että kaikilta pitää ottaa auto pois vaan lähinnä kyse on siitä voiko osan kansan liikkumistarpeesta hoitaa muulla tavoin kuin omalla autolla. Ja tämä on osaa isompaa kuvaa, missä ovat työpaikat ja asunnot, missä palvelut ovat jne. Jos Pihtiputaan mummoilla on jokaisella oma auto niin sen merkitys on mitätön ympäristön kannalta.
Tuo aiemmin kirjoittamani oli toki vitsi - kuitenkin mikäli tuota katsottaisin kokonaisuutena, niin aivan varmasti se vanha 137 g/km saastuttava kahden tonnin Yaris bensakortteineen kansanedustajille tulisi halvemmaksi sekä ympäristöystävällisemmäksi vaihtoehdoksi kuin taksin kanssa ajeleminen - makaa se auto sitten 95% ajasta parkkipaikalla tai ei. Toki kansanedustajillakin voisi olla autoja yhteiskäytössä? Ymmärtääkseni tätäkään ei mikään estä. Eihän tuossa Yaris-kuviossa tietenkään käytännön tasolla ole mitään järkeä eikä kansanedustajien liikkumista nyt pitäisi katsella täysin kulu / ympäristösilmin - kuitenkin kansanedustajan liikkumiskäyttäytyminen ihmisten silmissä luo kyseisestä edustajasta tietynlaisen kuvan.

Enkä ottanut kirjaimellisesti vaikka vastasinkin (hymiö).

Empä tiedä tuosta voisiko Yaris olla edullisempi kuin taksi pitkässä juoksussa. Uusi parkkipaikka Helsingissä maksaa n. 50.000€ + vastike. Useampi taksi kait voisi jakaa saman parkkipaikan koska ne ovat pääsääntöisesti ajossa 24/7. Siinä missä taksit painelee omaa kaistaansa pitkin pysähtelemättä, Yaris jonottaa kiltisti muiden kanssa jonossa moottorilla rullaten. Uusi taksi luultavasti kuluttaa vähemmän kuin 3v vanha. Taksilla ajaessa ei tarvitse maksaa pysäköintimaksua. Ympäristön kannalta lienee parempi että valmistetaan yksi auto jolla kyyditetään useampaa ihmistä kuin taas jokaiselle oma auto ja sitä käytetään 5%.

Otin tämän lopulta kirjaimellisesti varoitteluistasi huolimatta.
 

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Tarve käyttää omaa autoa/julkista liikennettä ei kaupungeissakaan aina liity haluun säästää ympäristöä vaan tarpeeseen säästää aikaa. Puolikin tuntia menetettyä aikaa päivässä on kuukausitasolla 10 tuntia, vuositasolla jo vuorokausia.
Tästä säästöstä ovat jotkut valmiita maksamaan paljon, joillekin aika ei maksa mitään. Jos julkinen liikenne pystyy kilpailemaan yksityisautoilun kanssa, yhä useammat käyttävät julkisia liikennevälineitä.
Uudet viranomaistoimet taksiliikentnettä koskevassa lainsäädännössä eivät kyllä ole olleet omiaan kannustamaan kansalaisia taksien käyttöön.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Taksilla on talvella moottori usein lämmin, kun taas jokainen oman auton kylmäkäynnistys vie polttoainetta useampien ajokilometrien verran.
 

Jesus Shaves

Jäsen
Suosikkijoukkue
Dorados de Sinaloa
Taksilla on talvella moottori usein lämmin, kun taas jokainen oman auton kylmäkäynnistys vie polttoainetta useampien ajokilometrien verran.

Tämä on selkeästi paras argumentti taksin käytön puolesta. Ryhdynkin heti käyttämään taksia työmatkoihini ja vähennän nämä työmatkakuluina verotuksessa.

Ai niin. Ei se käykään tavallisille ihmisille.
 

Walrus21

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Tarve käyttää omaa autoa/julkista liikennettä ei kaupungeissakaan aina liity haluun säästää ympäristöä vaan tarpeeseen säästää aikaa.
Aivan. Sama pätee myös kansanedustajiin.

Ympäristönäkökulmat pyörivät tässä keskustelussa lähinnä mielikuvien rakennuspalikoina.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Tämä on selkeästi paras argumentti taksin käytön puolesta. Ryhdynkin heti käyttämään taksia työmatkoihini ja vähennän nämä työmatkakuluina verotuksessa.
Kylmäkäynnistys rasittaa myös auton moottoria 500-600 kilometrin ajoa vastaavan matkan verran, joten lyhyillä matkoilla se on pakkasilla ihan fiksua, vaikkei saisikaan vähentää.
 

Pipolätkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, Dallas
Tämä on selkeästi paras argumentti taksin käytön puolesta. Ryhdynkin heti käyttämään taksia työmatkoihini ja vähennän nämä työmatkakuluina verotuksessa.

Ai niin. Ei se käykään tavallisille ihmisille.
Todellakin. Kaikille kansalaisille valtion sponsoroima taksikortti käteen. Kustannukset ovat kuulemma niin mitättömät, että eivät vaikuta kansantalouteen, ilmaston puolesta täällä onkin jo kerrottu sen olevan parempi ratkaisu. Aikaa ja rahaa säästyy koko yhteiskunnalta, kun kukaan ei ole enää jonoissa, julkinen liikenne voidaan lakkauttaa ja kaikki moottoritiet poistaa.
 

Jesus Shaves

Jäsen
Suosikkijoukkue
Dorados de Sinaloa
Kylmäkäynnistys rasittaa myös auton moottoria 500-600 kilometrin ajoa vastaavan matkan verran, joten lyhyillä matkoilla se on pakkasilla ihan fiksua, vaikkei saisikaan vähentää.

Kuinka monta kertaa olet itse mennyt lyhyen - vaikkapa kauppamatkan - taksilla sen vuoksi kun on ollut kovia pakkasia? Nyt ei siis oteta sitä huomioon kun menet hakemaan taksilla korjaussarjaa vauhdikkaan vkonloppu-iltaman jälkeen - etkä ole siis ajokunnossa, etkä ole saanut kaveriasi / vaimoasi kuljettamaan sinua.

Itse voin sanoa, että en ole kertaakaan käynyt taksilla kaupassa - tai ajanut lyhyita ajoja kylmän ilman vuoksi. Mieluummin liikun kesällä polkukupyörällä lyhyet matkat kun se on mahdollista - talvella kyllä autoilen vaikka se typerää lieneekin. Sen verran mukavuudenhaluinen kuitenkin olen. Kävelenkin jopa joskus lyhyet matkat kun kantamuksia ei ole lainkaan tai niitä on hyvin vähän.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Kuinka monta kertaa olet itse mennyt lyhyen - vaikkapa kauppamatkan - taksilla sen vuoksi kun on ollut kovia pakkasia?
En nyt kymmeniä, mutta olen kuitenkin. Viime viikon perjantaina viimeksi oli lähellä, mutta kävelin lopulta töistä kotiin. Kympin luokkaa se olisi maksanut. Erityisesti jos tuolla säästyy lumitöiltä aamulla kun näkee että lumisade jatkuu, niin pienemmän vaivan tie tuo on.
Minulla on lämmin talli sekä kotona että duunissa, mutta silti aika harvoin tulee omalla autolla töissä käytyä.
 

Vesuri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vyborg Jesters
Taksilla on talvella moottori usein lämmin, kun taas jokainen oman auton kylmäkäynnistys vie polttoainetta useampien ajokilometrien verran.
Ei saatana mitä argumentteja... Taksien tyhjäkäynti ei tietenkään kuluta polttoainetta laisinkaan.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Ei saatana mitä argumentteja... Taksien tyhjäkäynti ei tietenkään kuluta polttoainetta laisinkaan.
en käsittääkseni ole puhunut tyhjäkäynnistä (ja olen jopa melko varma asiasta), vaan siitä että jos takseja on ajossa sopivasti ja niiden käyttöaste on kohdallaan, niin ne ovat lämpimiä vielä edellisistä ajoista.
 

Vesuri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vyborg Jesters
en käsittääkseni ole puhunut tyhjäkäynnistä (ja olen jopa melko varma asiasta), vaan siitä että jos takseja on ajossa sopivasti ja niiden käyttöaste on kohdallaan, niin ne ovat lämpimiä vielä edellisistä ajoista.
Olet pihalla kuin lintulauta, mutta väliäkö tuolla kunhan saat viisastella ja leikkiä jotain neropattia. Taksi seisoo vuoron aikana aivan helvetisti tyhjäkäyntiä ja ajaa myös toimettomana saastuttaen molemmissa tapauksissa. Tutustu alaan edes hiukan niin voit keskustella siitä edes jollain lailla järkevällä tasolla. Nyt antaisi on pyöreä nolla.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Olet pihalla kuin lintulauta, mutta väliäkö tuolla kunhan saat viisastella ja leikkiä jotain neropattia. Taksi seisoo vuoron aikana aivan helvetisti tyhjäkäyntiä ja ajaa myös toimettomana saastuttaen molemmissa tapauksissa. Tutustu alaan edes hiukan niin voit keskustella siitä edes jollain lailla järkevällä tasolla. Nyt antaisi on pyöreä nolla.
Entä jos sinä tamppoonin naru miettisit sitä, että miten ne taksien tyhjäkäyntien ja tyhjien ajojen määrä kehittyisi jos suurempi osa jättäisi keskustelluissa tilanteissa auton kotiin ja käyttäisi taksia.
 

Vesuri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vyborg Jesters
Entä jos sinä tamppoonin naru miettisit sitä, että miten ne taksien tyhjäkäyntien ja tyhjien ajojen määrä kehittyisi jos suurempi osa jättäisi keskustelluissa tilanteissa auton kotiin ja käyttäisi taksia.
Maailma pelastuisi niin kuin sinun ja Niinistön Villen kaltaiset älypäät olette hoksanneet. Palataan asiaan kun sinulla on jotain järkevää kommentoitavaa taksiliikenteestä.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Vihreiltä tarkennettu esitys perustulosta. Linkki alla ja muutamia huomioita sen jälkeen:

Vihreät esittää kaikille työikäisille 600 euron vastikkeetonta perustuloa – toteutettaisiin kahdessa vaalikaudessa

* Vihreiden oma arvio on noin 1 miljardin lisäkustannus täydestä perustulosta vuonna 2023
* Vihreät haluavat säilyttää perustulon päällä ansiosidonnaisuuden, toimeentulotuen, asumistuen, lapsilisät, kotihoidontuki jne.
* Perustulo kustannetaan verouudistuksella, jossa mennään ympäristö-, ja haitta- ja kulutusverojen puolelle

Kaikesta näkyy, että supervaltiomieheksi tähtäävä Haavisto on ollut mukana laatimassa listaa. Muussa tapauksessa uskoisin, että esimerkiksi valtion maksamat yritys- ja maataloustuet olisivat olleet leikkauksen kohteena. Näin toki voi olla jatkossa, mutta linkin uutisessa ei mitään tällaista todeta.

Kenties myöhemmin keväällä kuullaan Vihreiden budjettihahmotelmista tarkemmin. Mutta jos nyt valittu linja pitää (yritystuet, maataloustuet jne), Vihreistä on tulossa yksi lisäeste markkinatalouden toteuttamiselle. Kallis hinta Haaviston kampanjasta pressaksi.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Vihreiltä tarkennettu esitys perustulosta. Linkki alla ja muutamia huomioita sen jälkeen:

Vihreät esittää kaikille työikäisille 600 euron vastikkeetonta perustuloa – toteutettaisiin kahdessa vaalikaudessa

* Vihreiden oma arvio on noin 1 miljardin lisäkustannus täydestä perustulosta vuonna 2023
* Vihreät haluavat säilyttää perustulon päällä ansiosidonnaisuuden, toimeentulotuen, asumistuen, lapsilisät, kotihoidontuki jne.
* Perustulo kustannetaan verouudistuksella, jossa mennään ympäristö-, ja haitta- ja kulutusverojen puolelle

Kaikesta näkyy, että supervaltiomieheksi tähtäävä Haavisto on ollut mukana laatimassa listaa. Muussa tapauksessa uskoisin, että esimerkiksi valtion maksamat yritys- ja maataloustuet olisivat olleet leikkauksen kohteena. Näin toki voi olla jatkossa, mutta linkin uutisessa ei mitään tällaista todeta.

Kenties myöhemmin keväällä kuullaan Vihreiden budjettihahmotelmista tarkemmin. Mutta jos nyt valittu linja pitää (yritystuet, maataloustuet jne), Vihreistä on tulossa yksi lisäeste markkinatalouden toteuttamiselle. Kallis hinta Haaviston kampanjasta pressaksi.
Perustulo ajatuksena on erittäinkin jees, mutta edes Vihreiden mallia ei ole viety mielestäni tarpeeksi pitkälle. Pitäisihän sillä korvata huomattavasti enemmän noita etuuksia, mutta toki tämäkin taitaa poistaa pahimmat tuloloukut, eli kannustaisi enemmän työttömiä työntekoon.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös