Vihreä liitto

  • 1 492 835
  • 10 958

Jesus Shaves

Jäsen
Suosikkijoukkue
Dorados de Sinaloa
Nojaa. Pitää tehdä ero sen välillä, onko luvannut edistävänsä jotain asiaa yleisesti vai onko luvannut konkreettisia politiikkatoimia.

Jos Antti Rinne olisi luvannut viime vappuna "kamppailevansa eläkeläisten aseman parantamiseksi", harva olisi noteerannut koko avausta. Mutta koska Rinne esitti tarkkaa rahasummaa tarkasti rajatulle ihmisjoukolle, hänet on helppo asettaa vastuuseen tulevaisuudessa.

Niinistön kohdalla ei puhuta petetyistä lupauksista, vaan imagosta, jonka hän omalla toiminnallaan välittää suurelle yleisölle.

No tuota juuri tarkoitin - Rinne (tai kuka tahansa muu poliitikko) voi luvata täysin mahdottomia äänien toivossa - sitten suotuisan äänestystuloksen jälkeen näitä luvattuja asioita ei lainkaan yllättäen tapahdukaan - myrsky vesilasissa laantuu ajan myötä. Osaa äänestäjistä on valitettavan helppoa sumuttaa - ja isolla osalla äänestäjistä on valitettavan lyhyt muisti.

Niinistö on jo aiemmin luonut varsin ansioituneesti itsestään räksyttävän ja yltiöpopulistisen imagon - tämä "taksigate" ei sinänsä mitenkään yllättänyt. Eikä se sinänsä mitenkään erityisen merkityksellistä olekaan - kunhan nyt vain alleviivaa millainen Niinistö pohjimmiltaan on ihmisenä.

Tosin Niinistöhän luopuu paikastaan eduskunnasta keväällä 2019, joten ei ehkä ihan täysillä nappaa edustajan tehtävät tässä vaiheessa. Eurovaaleihinhan Ville nyt pyrkii panostamaan - ja saahan sitä näkyvyyttä näinkin toki.
 
Viimeksi muokattu:

UnenNukkuja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Aika moni, kunhan on turkulainen
Missäs toi Niinistö muuten asuu? Eduskunnassa on myös itähelsinkiläinen edustaja, joka ei ole käyttänyt euroakaan taksiin, vaan menee metrolla. Persukin vielä jolla arabitaustainen vaimo. Ihme sekasikiö, mutta periaatteet kohdallaan, toisin kuin monilla vihreillä.

Palstalta joku taitaa tietää Helsingissä tarkemman sijainnin, mutta Turussa osoite taitaa löytyä Portsasta. Toisinaan hänen kanssa kuljen samalla junalla ja asemalta suuntamme on jonkin matkaa sama. Eli kyllä, junaakin herra käyttää. Hybridiauton taisi mainita viime viikolla eräässä tilaisuudessaan. Turussakin kun kiireitä tällä herralla riittää.
 

Jesus Shaves

Jäsen
Suosikkijoukkue
Dorados de Sinaloa
Missäs toi Niinistö muuten asuu? Eduskunnassa on myös itähelsinkiläinen edustaja, joka ei ole käyttänyt euroakaan taksiin, vaan menee metrolla. Persukin vielä jolla arabitaustainen vaimo. Ihme sekasikiö, mutta periaatteet kohdallaan, toisin kuin monilla vihreillä.

En ole täysin 100% varma, mutta jostain muistelisin lukeneeni Niinistön Helsingin asunnon olevan noin 3-4 km päässä eduskuntatalosta. Saatan olla väärässäkin ja tämän saa aivan vapaasti korjata.
 

jussi_j

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Palstalta joku taitaa tietää Helsingissä tarkemman sijainnin, mutta Turussa osoite taitaa löytyä Portsasta. Toisinaan hänen kanssa kuljen samalla junalla ja asemalta suuntamme on jonkin matkaa sama. Eli kyllä, junaakin herra käyttää. Hybridiauton taisi mainita viime viikolla eräässä tilaisuudessaan. Turussakin kun kiireitä tällä herralla riittää.
Jaa se on turkulainen. Se selittää paljon. Luultavasti sillä on joku luukku stadissakin, minkä laskuttaa eduskunnalta.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Niinistön taksimatkat kokonaisuudessaan on hyvä keskustelunaihe, mutta on aivan älytöntä takertua yhteen matkaan tietämättä taustoja. Esimerkiksi Tuomas Kurttilan tapauksessa ei ongelma ollut taksimatkojen määrä, vaan miten Kurttila niitä perusteli. Muistuttaisin myös, että valtioneuvoston jäsenillä on oma auto ja autonkuljettaja, eikä näistä puhuta mitään. Taksimatkojen ollessa julkista tietoa on niistä helppo saada kohuotsikoita.

Taksimatkoja voi tehdä ilman eduskunnan taksikorttia ja saada ne jälkikäteen rahastetuiksi, joten taksikortin seuranta ontuu, ja Iltalehti tietää toki tämän. Ilman taksikorttia laskutetut summat ovat jopa tuhansia euroja. Joillakin paljon vähemmän, kuten @jussi_j kenties tarkoittamalla itä-helsinkiläisellä persujen kansanedustaja Mika Raatikaisella, vain noin 160 euroa. Ville Niinistö on katsonut olevansa asemassa, jossa ainakin joidenkin mielestä turha taksiajelu ei haittaa. Niinistöhän jättää eduskunnan. Vaikeneminen nyt on järkevää, jotta selittelyt eivät haittaa enempää puoluetta. Mitä tulee öisiin taksiajeluihin, tunnetun kansanedustajan on kännissä öiseen aikaan parempi käyttää taksia kuin julkista. Näin se oli jo silloin, kun olin politiikassa mukana.

Kyllä tuon kaikki tajuavat, mutta osa puolustaa vihreiden ja haukkuu persujen kansanedustajia taksinkäytöstä käytännössä samalla tavalla. Ja kääntäen.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Missäs toi Niinistö muuten asuu? Eduskunnassa on myös itähelsinkiläinen edustaja, joka ei ole käyttänyt euroakaan taksiin, vaan menee metrolla. Persukin vielä jolla arabitaustainen vaimo. Ihme sekasikiö, mutta periaatteet kohdallaan, toisin kuin monilla vihreillä.
Se on tietenkin hienoa periaatteellisuutta, että hyväksyy arabitaustaiset naiset, vaikka arabitaustaisten miesten torjuminenkin onkin oleellista.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Mielestäni Villen luottokortin käyttö kertoo erittäin paljon kyseisestä henkilöstä. Jos harkintakyky on näin huono, niin en mä hänen harkintaansa voisi luottaa tärkeämmissäkään asioissa. Toisaalta ehkä se olisi virhe luottaa yhteenkään poliitikkoon. Raha on tässä sivuseikka, mutta toki kyllä mä tuomitsen pienimuotoiset varkaudetkin.
Eduskunnan ohjeistus on :
"Matkustussäännön mukaan kansanedustajat voivat eduskuntatyöhön liittyvissä tehtävissä käyttää taksia eduskunnan kustannuksella silloin, kun muun julkisen kulkuneuvon käyttäminen aiheuttaisi tarpeetonta ajanhukkaa tai olisi muutoin hankalaa."

Minä tulkitsen tuon niin, että matkat eduskuntaan ovat eduskuntatyötä. Se että kuinka paljon Villen kohdalla muun julkisen käyttö aiheuttaisi tarpeetonta ajanhukkaa tai hankaluutta on tulkinnallinen kysymys, mutta mikään varkaus - edes pienimuotoinen - tuo ei ole.
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Kyllä mulla Helsingissä asuessa onnistui työmatkapyöräily vaikka päivällä kävin eri virastoissa palavereissa, mutta ilmeisesti se on mahdotonta koska sä niin sanot
Missä muka sanoin noin?
 

Radiopää

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Greta Thunberg
Joillakin paljon vähemmän, kuten @jussi_j kenties tarkoittamalla itä-helsinkiläisellä persujen kansanedustaja Mika Raatikaisella, vain noin 160 euroa. Ville Niinistö on katsonut olevansa asemassa, jossa ainakin joidenkin mielestä turha taksiajelu ei haittaa. Niinistöhän jättää eduskunnan. Vaikeneminen nyt on järkevää, jotta selittelyt eivät haittaa enempää puoluetta. Mitä tulee öisiin taksiajeluihin, tunnetun kansanedustajan on kännissä öiseen aikaan parempi käyttää taksia kuin julkista. Näin se oli jo silloin, kun olin politiikassa mukana.

En ihmettele, että jollain Mika Raatikaisella, josta harva on koskaan edes kuullut, ei ole paljon taksimatkoja, sillä hänellä tuskin on kysyntää yhtä paljon kuin Ville Niinistöllä. Toiseksi pitää muistuttaa, että Ville Niinistö pyrkii ja tullee valituksi europarlamenttiin, jossa saa paljon sellaisia etuja, joista iltapäivälehdet eivät koskaan kirjoita yhtään mitään, eikä kansaa kiinnosta ottaa selvää.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Eduskunnan ohjeistus on :
"Matkustussäännön mukaan kansanedustajat voivat eduskuntatyöhön liittyvissä tehtävissä käyttää taksia eduskunnan kustannuksella silloin, kun muun julkisen kulkuneuvon käyttäminen aiheuttaisi tarpeetonta ajanhukkaa tai olisi muutoin hankalaa."

Minä tulkitsen tuon niin, että matkat eduskuntaan ovat eduskuntatyötä. Se että kuinka paljon Villen kohdalla muun julkisen käyttö aiheuttaisi tarpeetonta ajanhukkaa tai hankaluutta on tulkinnallinen kysymys, mutta mikään varkaus - edes pienimuotoinen - tuo ei ole.
Noniin. En minä kirjoittanutkaan kyseessä olevan varkaus. Otin vain vertauksena, että tuomitsen varkaudet on kyse sitten suuresta tai pienestä varkaudesta kun oli keskustelua, että Niinistön syyllistäminen on populismia kun on kyse pienistä summista.

Missä muka sanoin noin?
Oli keskustelua, että voisiko Niinistö käyttää pyörää. Siihen toinen kirjoittaja sanoi, että puku päällä ei voi talvella pyöräillä. Siihen minä, että voisi vaihtaa työvaatteet pukuhuoneessa työpaikalla, jolloin sinä:
Näinkin voi ajatella varmaan jos luulee että kansanedustajien työ tapahtuu pelkästään eduskuntatalossa.
Miten tuo sitten pitäisi ymmärtää?

Edit: Jotta ei jäisi epäselväksi, niin taksin käyttö on aivan varmasti useasti perusteltua kansanedustajan työssä. Kyllä siinä silti jotain huvittavaa tekopyhyyttä on, että eduskunnan taksikuningas edustaa Vihreää puoluetta. Ymmärrän toki ettei se Villen aateveljien mielestä ole tekopyhää. Voihan se Ville olla vaikka koko Eduskunnan työteliäin edustaja.
 
Viimeksi muokattu:

vsmo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, ManU
Se on tietenkin hienoa periaatteellisuutta, että hyväksyy arabitaustaiset naiset, vaikka arabitaustaisten miesten torjuminenkin onkin oleellista.

Veikkaan että äänessä olisi enää idiooteimmat ääripäät, jos maahan tulisi tasaisesti miehiä ja naisia turvapaikkaa hakemaan.

Mutta sen varmaan tiesitkin.
 

jussi_j

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
... itä-helsinkiläisellä persujen kansanedustaja Mika Raatikaisella, vain noin 160 euroa...
Mistä tuon summan löysit? Iltalehden mukaan "Nollakerhossa ovat myös kansanedustajat Ritva Elomaa (ps), Eero Lehti (kok) ja Mika Raatikainen (ps)." Raatikainen sanoi jossain vanhassa haastattelussa, että jos jollain on kansanedustajlle asiaa, niin kyllä ne tulee eduskuntaan kahville. Näinhän se tietenkin on, mutta eihän Niinistön intressi ole varsinaisesti toimia kansanedustajana, vaan tehdä vaalityötä ja mennä sinne missä on paljon ihmisiä.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Mistä tuon summan löysit? Iltalehden mukaan "Nollakerhossa ovat myös kansanedustajat Ritva Elomaa (ps), Eero Lehti (kok) ja Mika Raatikainen (ps)." Raatikainen sanoi jossain vanhassa haastattelussa, että jos jollain on kansanedustajlle asiaa, niin kyllä ne tulee eduskuntaan kahville. Näinhän se tietenkin on, mutta eihän Niinistön intressi ole varsinaisesti toimia kansanedustajana, vaan tehdä vaalityötä ja mennä sinne missä on paljon ihmisiä.

Löytyy tästä:

Kansanedustajat ja taksit: Kun maksaa itse ja laskuttaa, ei joudu listoille

Turhake Raatikainen nolasi kyllä itsensä, jos noin sanoi.
 

jussi_j

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit

UnenNukkuja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Aika moni, kunhan on turkulainen
Jaa se on turkulainen. Se selittää paljon. Luultavasti sillä on joku luukku stadissakin, minkä laskuttaa eduskunnalta.

Jep. Näissä tosiaan joutuu varmasti laskelmoimaan, miten toimii taksien, junamatkojen ja autoilun suhteen, koska kaikki reissut ei mene ihan eduskuntatyön piikkiin. Tänä päivänähän herra tosiaan istuu meidän kaupunginvaltuutettuna ja siinä sivussa alkaa toimia monen vihreän kampanja-apuna. Plus toki oma vaalikampanjointi Europarlamenttiin edessä. Eli liikennettä piisannee.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Kyllä siinä silti jotain huvittavaa tekopyhyyttä on, että eduskunnan taksikuningas edustaa Vihreää puoluetta.
Jos Niinistön lasku oli 22 000€ ja Niikon lasku 30 000€, niin eikö Niikko kuitenkin kuningas ole kahdellatuhannella eurolla (melkein 50%:lla)?
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Jos Niinistön lasku oli 22 000€ ja Niikon lasku 30 000€, niin eikö Niikko kuitenkin kuningas ole kahdellatuhannella eurolla (melkein 50%:lla)?
Luin ilmeisesti uutisen huonosti. Minun moka. Jos luvut ovat noin kuten varmasti ovatkin, niin tottakai juuri noin miten kirjoitat.
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Miten tuo sitten pitäisi ymmärtää?
Ihan siten kuin sen kirjoitin: kansanedustajat voivat mennä töihin muuallekin kuin eduskuntataloon.
 

Snakster

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Edit: Jotta ei jäisi epäselväksi, niin taksin käyttö on aivan varmasti useasti perusteltua kansanedustajan työssä. Kyllä siinä silti jotain huvittavaa tekopyhyyttä on, että eduskunnan taksikuningas edustaa Vihreää puoluetta. Ymmärrän toki ettei se Villen aateveljien mielestä ole tekopyhää. Voihan se Ville olla vaikka koko Eduskunnan työteliäin edustaja.

Taksilla ajaminenhan on helvetisti ekologisempaa kuin omalla autolla ajaminen (tai auton omistaminen), joten tätä taksikeskustelua on hankala käydä ilman, että samalla katsottaisiin nostettujen kilometrikorvausten määrä. Ihan tuoretta tilastoa en löytänyt, mutta tässä kilometrikorvaukset parin vuoden takaa: IS selvitti kansanedustajien kilometrikorvaukset: Jopa 3 kilometrin matkat kotoa asemalle ja takaisin laskutettiin

Ja kun perusteluita kuitenkin kohta käydään tinkaamaan, niin autoilun ympäristökuormasta karkeasti noin puolet tulee auton valmistamisesta ja toinen puoli ajamisen aiheuttamasta kuormituksesta. Taksihan on kaiken lisäksi julkista liikennettä.
 

jussi_j

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
...autoilun ympäristökuormasta karkeasti noin puolet tulee auton valmistamisesta ja toinen puoli ajamisen aiheuttamasta kuormituksesta. Taksihan on kaiken lisäksi julkista liikennettä.
Eilisen MOT ohjelman mukaan valmistuksen kuormitus oli luokkaa 15% muistaakseni. Autokauppiaan mukaan se oli "häviävän pieni". Varmaan riippuu laskutavasta sekä siitä, että millä ja miten auto päätyy kotiparkkiruutuunsa.
 

Snakster

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Eilisen MOT ohjelman mukaan valmistuksen kuormitus oli luokkaa 15% muistaakseni. Autokauppiaan mukaan se oli "häviävän pieni". Varmaan riippuu laskutavasta sekä siitä, että millä ja miten auto päätyy kotiparkkiruutuunsa.

Varmasti riippuu myös siitä, mikä kuormitukseksi lasketaan. En tiedä, mitä MOT huomioi, mutta se on selvää, että kasvihuonekaasupäästöjä ei valmistuksessa niin paljoa synny, mutta materiaaleihin liittyvä kuormitus onkin sitten aikamoista siellä, minne se kohdistuu. Vaikeahan näitä on ihan yksiselitteisesti laskea.
 

jussi_j

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Varmasti riippuu myös siitä, mikä kuormitukseksi lasketaan. En tiedä, mitä MOT huomioi, mutta se on selvää, että kasvihuonekaasupäästöjä ei valmistuksessa niin paljoa synny, mutta materiaaleihin liittyvä kuormitus onkin sitten aikamoista siellä, minne se kohdistuu. Vaikeahan näitä on ihan yksiselitteisesti laskea.
Suurin osa autosta on 100% kiertätystavaraa, metallia ja kierrätysmuovia. Äkkiä kun miettii, niin jotain akkua lukuunottamatta liki kaikki parhaimmillaan. Renkaita ei kai tarvii huomioida jos vertaillaan eri autovaihtoehtoja.
 

Jesus Shaves

Jäsen
Suosikkijoukkue
Dorados de Sinaloa
Taksilla ajaminenhan on helvetisti ekologisempaa kuin omalla autolla ajaminen (tai auton omistaminen), joten tätä taksikeskustelua on hankala käydä ilman, että samalla katsottaisiin nostettujen kilometrikorvausten määrä. Ihan tuoretta tilastoa en löytänyt, mutta tässä kilometrikorvaukset parin vuoden takaa: IS selvitti kansanedustajien kilometrikorvaukset: Jopa 3 kilometrin matkat kotoa asemalle ja takaisin laskutettiin

Ja kun perusteluita kuitenkin kohta käydään tinkaamaan, niin autoilun ympäristökuormasta karkeasti noin puolet tulee auton valmistamisesta ja toinen puoli ajamisen aiheuttamasta kuormituksesta. Taksihan on kaiken lisäksi julkista liikennettä.

Auto ei muutu päästöttömäksi mikäli sen katolle asennetaan taksikyltti - auto ei myöskään muutu päästöttömäksi vaikka se kuuluu julkisen liikenteen piiriin. Aivan samalla tavalla autot takseina tuottavat päästöjä kuin muutkin samanlaiset autot. Suomessa taksit vaihdetaan uuteen keskimäärin noin 2.3 vuoden välein - joten taksit kuluttavat niitä valmistuksessa käytettäviä resursseja myös keskimääräistä autoa enemmän jonka keski-ikä Suomessa on siis lähes 12-vuotta. Valmistus ei muuten tuota puolta auton elinkaaren päästöistä.

Mikäli Ville Niinistö tai vaikkapa Jani Toivola - tai miksei vaikka karskeinkin ja rasistisin persu - haluaisi olla oikein ympäristöystävällinen - sekä samalla toki kansalaisten rahaa säästävä kansanedustaja, niin he ostaisivat edullisen sekä pienikulutuksisen auton jolla ajelisivat tarvittavat ajonsa taksin sijaan. Toki omassa autossa ei voi tehdä töitä sitä ajaessaan - kovin paljoa töitä ei varmaankaan muutaman kilometrin ajon aikana kuitenkaan kykene tekemään liikkuu sitten metrolla tai vaikkapa Titanicilla. Kävellen toki pystyisi varmaan tekemään tuottavaa ajatustyötä paremmin kuin Titanicilla liikkuessaan?

Parin tonnin vanha Yaris tupruttelee co2 päästöjä 137 g/km ja taksiliiton mukaan perusmersu-taksi tuottaa co2 päästöjä 103 g/km. Yhden edustuskauden aikana taksi on siis vaihtunut jo kerran uuteen, eli tuotannosta aiheutuneet päästöt ovat kaksinkertaistuneet - ne päästöt siis jotka eivät ole puolet auton elinkaaren päästöistä. Mikäli edustaja istuu taksin kyydissä vaikkapa 10000 km / kausi, niin ympäristöystävällisyydellä taksin käyttöä ei voi perustella verrattuna vanhaan Yarikseen. Tai kenkiin.

Tähän pakettiin kuuluisi sitten tietenkin myös lahjakortti Motonetiin, työkalusarja sekä useimmiten tarvittavien varaosien starttipaketti. Näin myös edustajien mekaanikon taidot paranisivat, ja heillä olisi parempi mahdollisuus työllistyä mikäli kansanedustajan tehtävät jossain vaiheessa loppuvat. Lopuksi nämä kansaamme edustavien ihmisten Yarikset voitaisiin lahjoittaa esimerkiksi täyshuollettuna (kansanedustajan toimesta tietenkin) maahanmuuttajille, jotka näin voisivatkin autoilla vaivattomasti Suomen rajojen ulkopuolelle - tämä autoiluehdotus voitaisiin eittämättä tehdä osalle kansanedustajistakin - tämä varmasti saisi piintyneimmänkin persun tukemaan tätä aloitetta.

Ehdotukseni siis onkin: kaikille edustajille Yaris (hätätilanteessa kelpaa Nissan Micra) alle ja bensakortti kouraan. Saadaan vähän terävyyttä myös käytettyjen autojen markkinoillekin - ja maailma pelastuu.

(Disclaimer: mikäli joku ei tajunnut, niin älkää nyt sitten ottako aivan täysin kirjaimellisesti)
 
Viimeksi muokattu:

Aces High

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, Red Wings, HIFK Gimmat, THFC
Taksimatkoista keskusteleminen mielestäni alleviivaa pahan valuvian Suomen parlamentaarisen hallinnon järjestämisessä. Keskustelu/vaatimukset valtion tärkeimpien päättäjien kulutasoista on absurdeja, kun miettii mikä vaativuus ko. tehtäviin (pitäisi) kuulua. Yksityisellä puolella jos korvaukset olisi tuota tasoa, kilpailisi Suomen talous Saharan eteläpuoleisessa Afrikan kanssa samassa sarjassa...
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös