Vihreä liitto

  • 1 454 327
  • 10 842

jussi_j

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Niinistön on pakko mennä taksilla, koska kansanedustuslaitos on estänyt häntä säilömästä autoaan eduskunnan tallissa. Hyvä että on, sillä ei ruotsin kilvissä olevaa autoa voi siellä pitää. Autovero tappiin ja fillarin päälle.
 

Pipolätkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, Dallas
Iltalehti tietää kertoa, että eniten taksikorttia on vinguttanut Ville Niinistö. Lyhin taksimatka 700 metriä. ”Kenties erikoisin tapaus on kuitenkin 21.tammikuuta, jolloin Niinistö ajoi lauantain ja sunnuntain välisenä yönä ensin 5,2 kilometriä johonkin ja heti perään 5,9 kilometriä johonkin.18,60 euron ja 24,40 euron taksiajot on kuitattu Helsingissä kello 03.15 ja 03.39.”
Toiseksi eniten taksikorttia on vinguttanut vihreiden Jani Toivola.

Autot pois kansalaisilta ja sitä rataa, sekä ilmasto kuntoon.
"olen toiminut ohjeiden mukaan". ihmettelen, että eikö oikeasti näillä käy mielessä miltä nämä näyttävät kansalaisten silmiin? Eikö tähän taksin käyttöön saada oikeasti minkäänlaisia rajoituksia tai muita keinoja, jolla tämä saatanan veivaaminen saataisiin lopetettua. Onhan tuo nyt aivan naurettavaa, että iltapäivälehtien pitää vahtia jotain eduskunnan taksikuitteja, jotta nämä huijarit saadaan kiinni.

Aika naurettavaa kyllä ensin valittaa tavallisille kansalaisille autoista, kun samalla itse ajellaan Helsingissä parin kilometrin matkoja taksilla.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Onko Ville Niinistö autoillut 11 kilometriä ja sillä kaikki puheet, että autoilun haitallisuudesta on nyt pyyhitty pois? Siinähän on palanut ehkä 0,8 litraa bensaakin.
 

Walrus21

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Onko Ville Niinistö autoillut 11 kilometriä ja sillä kaikki puheet, että autoilun haitallisuudesta on nyt pyyhitty pois? Siinähän on palanut ehkä 0,8 litraa bensaakin.
Vaalikarjaa kiinnostaa mielikuvat.

Valtiontalouden kannalta taksihuristelulla ei ole juuri minkäänlaista merkitystä.

Valvonnan kiristäminen luultavasti maksaisi enemmän kuin sillä saavutetut hyödyt. Antaa lehtien uutisoida ja kansalaisten kauhistella.
 

Jesus Shaves

Jäsen
Suosikkijoukkue
Dorados de Sinaloa
Vaalikarjaa kiinnostaa mielikuvat.

Valtiontalouden kannalta taksihuristelulla ei ole juuri minkäänlaista merkitystä.

Valvonnan kiristäminen luultavasti maksaisi enemmän kuin sillä saavutetut hyödyt. Antaa lehtien uutisoida ja kansalaisten kauhistella.

Valtiontalouden kannalta taksiajeluilla ei luonnollisestikaan ole olekaan yhtään mitään merkitystä - kaikkia asioita politiikassa ei kuitenkaan mitata valtiontaloutta mittarina käyttämällä. Onko sillä sinusta merkitystä mikäli sanoo yhtä, mutta tekee toista? Whataboutismia persujen & muiden hörhöjen taksiajeluista lienee turha heitellä selityksenä savuverhoksi.

Valvontaa taksiajelujen suhteen ei juurikaan kannata kiristää - sen sijaan voisi vaikka kieltää taksikortin käytön esimerkiksi klo 00-06 välisenä aikana. Aika harvoin keskellä yötä tehdään poliittistä työtä. Keltaisen lehdistön aktiivisuus hoitaa taksikortin käytön raportoinnin varsin "kiitettävästi" - klikkiotsikoille tarvitaan aina ravintoa.
 

Walrus21

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Valtiontalouden kannalta taksiajeluilla ei luonnollisestikaan ole olekaan yhtään mitään merkitystä - kaikkia asioita politiikassa ei kuitenkaan mitata valtiontaloutta mittarina käyttämällä. Onko sillä sinusta merkitystä mikäli sanoo yhtä, mutta tekee toista? Whataboutismia persujen & muiden taksiajeluista lienee turha heitellä selitykseksi savuverhoksi.

Valvontaa taksiajelujen suhteen ei juurikaan kannata kiristää - sen sijaan voisi vaikka kieltää taksikortin käytön esimerkiksi klo 00-06 välisenä aikana. Aika harvoin keskellä yötä tehdään poliittistä työtä. Keltaisen lehdistön aktiivisuus hoitaa taksikortin käytön raportoinnin varsin kiitettävästi.
Onko Niinistö jossain kohtaa kieltänyt autolla ajamisen?

Persujen huristeluihin en ole ottanut kantaa.
 

Jesus Shaves

Jäsen
Suosikkijoukkue
Dorados de Sinaloa
Onko Niinistö jossain kohtaa kieltänyt autolla ajamisen?

Persujen huristeluihin en ole ottanut kantaa.

Ei ole kieltänyt. Mitä Vihreiden poliittinen ohjelma mahtaa sanoa autoilusta?

Tässä nyt linkki liikennepoliittisen ohjelman tiivistelmään: Liikennepoliittisen ohjelman tiivistelmä (linkki vie Vihreiden sivuille)

Ville & co voisi ihan hyvin kävellä, pyöräillä ja / tai käyttää julkista liikennettä ensisijaisena liikkumismuotona kaupungissa. Aivan kuten heidän liikennepoliittisessa ohjelmassaan todetaan. Niinistön Helsingin asunto ei ymmärtääkseni ole kovin kaukana eduskunnastakaan - kävelylle tai pyöräilylle ei siis liene estettä. Tahtoa ei vain näytä ainakaan tällä yksilöllä olevan kestävän liikkumisen edistämiseen omalla esimerkillään.

On toki paljon helpompi vaatia kuin toimia ja näyttää hyvää esimerkkiä.
 
Viimeksi muokattu:

BigRedCat

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Onko Ville Niinistö autoillut 11 kilometriä ja sillä kaikki puheet, että autoilun haitallisuudesta on nyt pyyhitty pois? Siinähän on palanut ehkä 0,8 litraa bensaakin.

Vaalikarjaa kiinnostaa mielikuvat.

Valtiontalouden kannalta taksihuristelulla ei ole juuri minkäänlaista merkitystä.

Valvonnan kiristäminen luultavasti maksaisi enemmän kuin sillä saavutetut hyödyt. Antaa lehtien uutisoida ja kansalaisten kauhistella.

Kyllä teidän nyt täytyy käsittää tekopyhyyden merkitys. Niinistö on suurelta osin tekopyhä populisti. Ihan samalla lailla kannattaa katsoa Brexit-advokaattien toimia (itselle ja lapsille EU-valtion passia jne. selviä osoituksia seurausten pelosta) enemmän kuin puheita. Aika heikko moraalinen positio on vaatia toimia ympäristön hyväksi jos itse on eduskunnan kovin taksinkäyttäjä, varsinkin kun tämän yhdistää Niinistön historiaan autoverosekoiluista ja saadaan kuva henkilöstä joka kokee omaksi oikeudekseen tehdä mitä huvittaa.

Tietenkään mitään valvontaa ei tule kiristää sen kummemmin. Sen sijaan kannattaa vähän pohtia näiden eräiden edustajien tekopyhyyttä ja sitä kannattaako heitä äänestää.

Tuo Walrusin argumentti on muuten täsmälleen sama kuin että lihansyöntiä/lentämistä on turha vähentää koska ei se minun lihansyöntini vaikuta ilmastoon mitään. Ja oikeastaan koko Suomen vaikutus ilmastonmuutokseen ei isossa kuvassa eroa merkittävästi Ville Niinistön taksimatkojen vaikutuksesta valtiontalouden kannalta, joten mitäpä siitäkään välittämään.

Vai olisiko kuitenkin niin että dynamiikkaa ei kannata jättää huomiotta?
 

BigRedCat

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Ja kyse on nimenomaan hyvesignaloinnista: Minä yritän arvioida kulloisenkin henkilön/poliitikon kohdalla onko henkilö aidosti huolissaan asiasta X ja pyrkii edistämään asiaa Y, vai esiintyykö hän vallan- ja statuksenhimoissaan kyseisen asian puolestapuhujana. Tämä ei tietenkään ole binäärinen valinta. Vanha viisaus jonka mukaan puhe on halpaa pitää paikkansa. Onhan tuo nyt melkoista moraaliposeeraamista jos herra entisen ympäristöministerin twitter-seinälläkin ylimmäisenä komeilee joku "Save the planet" -kuva (ilmaista signalointia) kun hän todellisuudessa käyttää eniten taksia kahdestasadasta kansanedustajasta (ei-ilmaista signalointia).

Vähän sama kuin jossain Aamulehden keississä kun sain rapaa niskaani suhtautuessani heidän halpaan julkisuuskuvankiillotuskampanjaansa "pelastajineen" ja muine sukupuolineturaaleine termeineen nihkeästi varauksettoman positiivisuuden sijaan. No kappas vain kun kyseessä olikin ilmeisen seksistinen organisaatio jossa halvan hyvesignaloinnin savuverhon taakse kätkeytyikin aitoa syrjintää.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Onhan se täysin moraalitonta ja selkärangatonta käyttää julkisen organisaation korttia omiin menoihin ja tämän jälkeen selitellä toimineensa ohjeiden mukaan. Niinistö ei edes yritä selittää, että tuo yöllä tapahtunut taksimatka olisi liittynyt edustajan työhön.

Ihan sama onko kyse vihreästä vai persusta, kyse on täysin moraalittomasta toiminnasta.

Täällä näköjään puolustellaan kortin käyttöä, ettei sillä ole valtion taloudelle merkitystä. Sehän olisikin hienoa kun kymmenet tuhannet valtion työntekijät ja virkamiehet saisivat vapaasti käyttää korttia omiin taksimatkoihinsa.
 

teppana

Jäsen
Tuskin kukaan niinkään välittää siitä, jos edustaja tarpeen vaatiessa käyttää taksia. Kukaan ei oleta että Niinistö tai kukaan muukaan edustaja omaksuu Linkolan kaltaista elämäntyyliä. Joskus taksin käyttö on kohtuullisuuden nimissä se paras vaihtoehto.

Ongelmallista on se, että Niinistö on johtanut puoluetta joka pyrkii (ihan hyvä päämäärä muuten) vähentämään päästöjä myös autoilun saralla. Tässä valossa Niinistön todella kova taksin käyttö pistää silmään ja antaa suoraan sanottuna hieman kyseenalaisen mielikuvan hänestä.

Muuten, eilisessä kokkisota ohjelmassa Niinistö toi mangon yhdeksi raaka-aineeksi ja siitä häntä vähän piikiteltiin. Tämä oli tietenkin hyväntahtoista ja kertoo sen mikä on kohtuullista. Ville Niinistö voi aivan hyvin silloin tällöin ostaa kaukomailta tuodun mangon syödäkseen aivan kuin hän voi aivan hyvin silloin tällöin käyttää taksia kun se on tilanteenmukaista.

Mika Niikko on myös käyttänyt taksia kotimatkoihin ja tätä hän perusteli turvallisuus ohjeistuksella jota ei halunnut enempää avata. On ihan OK tuossa tilanteessa käyttää taksia jos siihen on turvallisuuden puolesta jopa ohjeistettu.
 

Anssi #5

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Mika Niikko on myös käyttänyt taksia kotimatkoihin ja tätä hän perusteli turvallisuus ohjeistuksella jota ei halunnut enempää avata. On ihan OK tuossa tilanteessa käyttää taksia jos siihen on turvallisuuden puolesta jopa ohjeistettu.
Kyseessä lienee eduskunnan turvallisuusyksikön yleisohje vuosien takaa:
Eduskunnan turvallisuusyksikkö suosittaa kansanedustajille turvallisuussyistä taksin käyttöä, jos nämä liikkuvat pääkaupunkiseudulla yksin.
Lähde yle: Kansanedustaja ajaa ratikalla
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Kyllä teidän nyt täytyy käsittää tekopyhyyden merkitys. Niinistö on suurelta osin tekopyhä populisti.
Jos Niinistö olisi ajanut nämä ajot omaan piikkiinsä tai omalla autolla, niin ketään ei kiinnostaisi nuo kilometrit. Se että hän ajoi taksilla valtion piikkiin ei päästöjä lisännyt versus em vaihtoehdot. Päinvastoin mikäli ajamalla taksille on säästetty tarve ettei Niinistö ole tarvinnut omaa autoa (tässä siis oletus, en tiedä onko asia faktisesti noin) niin tuo on ollut ympäristölle hyväkin valinta. On paljon muitakin ihmisiä, jotka sekä ympäristön että taloudellisten syiden takia voisivat korvata toisen tai kolmannen auton omistamisen ajamalla taksilla ne vähäiset kilometrit (vakuutuksien, verojen ja muiden kanssa auton omistamisen kiinteät kustannukset on niin korkeat että sillä hinnalla ajaisi taksilla pari kertaa viikossa helposti). Nyt Niinistön kohdalla ongelma on valtiolle kustannusten aiheuttaminen ja keppihevosena käytetään ympäristöpolitiikkaa. Onko joku selvittänyt, että mikä on ollut kyseisten taksien käyttövoiman lähde?
 

teppana

Jäsen
Kyseessä lienee eduskunnan turvallisuusyksikön yleisohje vuosien takaa:

Lähde yle: Kansanedustaja ajaa ratikalla

En tosiaan osaa sanoa mihin Niikko viittaa. IL:n jutussa on tällainen lainaus:

– Taksin käyttö on ollut ihan tietoista ja sille on syynsä. En halua avata yksityiskohtia, mutta myös kansanedustajat voivat ministerien tavoin joutua tilanteeseen, jossa neuvotaan välttämään julkista liikennettä, erityisesti ilta-aikaan, Niikko sanoo.

– Henkilökohtainen turvallisuus edellä tässä on liikuttu ja tietysti eduskunnan matkustusohjeiden mukaisesti. Lisäksi työni on vaatinut muutoinkin paljon liikkumista, sillä tehtäviä on siunaantunut ihan riittävästi.

Tiedä sitten mitä tuo tarkoittaa? Näin julmasti sanottuna, en yhtään ihmettelisi jos Mika Niikkon kaltainen fundamentalisti saisi henkeen tai terveyteen liittyviä uhkauksia. Mikä on tietysti valitettavaa jos näin on käynyt. Mutta tuosta voisi päätellä että kyseessä on ollut ihan erillinen syy eikä pelkästään yleinen ohje. Mutta hankala tosiaan sanoa.
 

Pipolätkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, Dallas
Mika Niikko on myös käyttänyt taksia kotimatkoihin ja tätä hän perusteli turvallisuus ohjeistuksella jota ei halunnut enempää avata. On ihan OK tuossa tilanteessa käyttää taksia jos siihen on turvallisuuden puolesta jopa ohjeistettu.
Mutta onko OK Ottaa se taksi veronmaksajien piikkiin joskus lauantaiyönä, jotta voidaan siirtyä kapakasta toiseen? Voisiko sen matkan ehkä pistää omaan piikkiin? Ymmärrän itsekin tuon turvallisuuspointin, mutta siihen olisi kiva tietää minkälainen työtehtävä on kansanedustajalla ollut kyseessä klo 3.39 lauantaiaamuyöstä?
 

teppana

Jäsen
Mutta onko OK Ottaa se taksi veronmaksajien piikkiin joskus lauantaiyönä, jotta voidaan siirtyä kapakasta toiseen? Voisiko sen matkan ehkä pistää omaan piikkiin? Ymmärrän itsekin tuon turvallisuuspointin, mutta siihen olisi kiva tietää minkälainen työtehtävä on kansanedustajalla ollut kyseessä klo 3.39 lauantaiaamuyöstä?

Olikos Mika Niikkollakin (hitto kun muuten vaivaa tuo tupla-k tuossa kirjoitusasussa. Kertokaa nyt kielipoliisit että pitääkö se kirjoittaa yhdellä vai kahdella koolla?!?!) noita keskiyön ajoja?
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Olikos Mika Niikkollakin (hitto kun muuten vaivaa tuo tupla-k tuossa kirjoitusasussa. Kertokaa nyt kielipoliisit että pitääkö se kirjoittaa yhdellä vai kahdella koolla?!?!) noita keskiyön ajoja?
Niikko ja muut jeesustelijat menevät nukkumaan viimeistään kello 21:00, koska Jeesus on varmaankin kieltänyt valvomisen.
 

Anssi #5

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Tiedä sitten mitä tuo tarkoittaa? Näin julmasti sanottuna, en yhtään ihmettelisi jos Mika Niikkon kaltainen fundamentalisti saisi henkeen tai terveyteen liittyviä uhkauksia. Mikä on tietysti valitettavaa jos näin on käynyt. Mutta tuosta voisi päätellä että kyseessä on ollut ihan erillinen syy eikä pelkästään yleinen ohje. Mutta hankala tosiaan sanoa.
Voi hyvin olla noinkin. Aiempi muotoiluni "kyseessä lienee" on ehkä liian vahvasti sanottu.
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Ongelmallista on se, että Niinistö on johtanut puoluetta joka pyrkii (ihan hyvä päämäärä muuten) vähentämään päästöjä myös autoilun saralla.
Katselin Vihreiden periaateohjelman läpi ja siellä oikeastaan ainoa suoraan autoiluun viittaava kohta oli "Me suomalaiset kuormitamme ympäristöä selvästi yli kestävän tason. Emme voi paeta Suomen erityisolosuhteiden selän taakse. Kylmä ilmasto ei pakota meitä rakentamaan lämpöä hukkaavia koteja eivätkä pitkät etäisyydet valitsemaan paljon bensaa kuluttavia autoja".
 

Jesus Shaves

Jäsen
Suosikkijoukkue
Dorados de Sinaloa
Jos Niinistö olisi ajanut nämä ajot omaan piikkiinsä tai omalla autolla, niin ketään ei kiinnostaisi nuo kilometrit. Se että hän ajoi taksilla valtion piikkiin ei päästöjä lisännyt versus em vaihtoehdot. Päinvastoin mikäli ajamalla taksille on säästetty tarve ettei Niinistö ole tarvinnut omaa autoa (tässä siis oletus, en tiedä onko asia faktisesti noin) niin tuo on ollut ympäristölle hyväkin valinta. On paljon muitakin ihmisiä, jotka sekä ympäristön että taloudellisten syiden takia voisivat korvata toisen tai kolmannen auton omistamisen ajamalla taksilla ne vähäiset kilometrit (vakuutuksien, verojen ja muiden kanssa auton omistamisen kiinteät kustannukset on niin korkeat että sillä hinnalla ajaisi taksilla pari kertaa viikossa helposti). Nyt Niinistön kohdalla ongelma on valtiolle kustannusten aiheuttaminen ja keppihevosena käytetään ympäristöpolitiikkaa. Onko joku selvittänyt, että mikä on ollut kyseisten taksien käyttövoiman lähde?

Kustannukset lienevät tässä hyvinkin pitkälti sekundäärinen elementti - sen sijaan tuo ympäristöelementti on jossain määrin merkittävä ja hyvinkin pitkälti juuri siksi, koska kyseessä on Vihreiden edustaja joka ei kuitenkaan henkilökohtaisella tasolla tunnu toteuttavan edustamansa puolueen liikennepolitiikkaa.

Itse asiassa päästöthän eivät vähentyneet taksia käyttämällä - vai miten ajattelit päästöjen vähenevän vaikkapa seuraavassa tilanteessa: taksi ajaa Niinistön kotiin kuljettaakseen hänet eduskuntaan - sama taksi ajaa tolpalle / hakemaan seuraavan pokan. - Niinistö tilaa taksin hakemaan hänet eduskuntaan ja kuljettaa hänet kotiin - sama taksi ajaa tolpalle / hakemaan seuraavan pokan kyytiin vs. Niinistö ajaa omalla autollaan eduskuntaan ja ajaa omalla autollaan takaisin. Taksi ei varmastikaan teleporttaudu Niinistön sijaintiin hänen tilatessaan taksin? Ajattelitko taksin käyttövoimalla heittää pöytään save-the-world-kortin mikäli kyseessä olisikin ollut hybridi / EV taksi?

Vielä parempi tietenkin olisi, mikäli hän olisi pyöräillyt, kävellyt tai käyttänyt julkisia kulkuneuvoja liikkumiseensa eduskunnan ja kotinsa välillä - niiltä osin kuin se olisi mahdollista. Ainahan se ei tietenkään ole mahdollista.
 
Viimeksi muokattu:

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Kustannukset lienevät tässä hyvinkin pitkälti sekundäärinen elementti - sen sijaan tuo ympäristöelementti on jossain määrin merkittävä ja hyvinkin pitkälti juuri siksi, koska kyseessä on Vihreiden edustaja joka ei kuitenkaan henkilökohtaisella tasolla tunnu toteuttavan edustamansa puolueen liikennepolitiikkaa.

Itse asiassa päästöthän eivät vähentyneet taksia käyttämällä - vai miten ajattelit päästöjen vähenevän vaikkapa seuraavassa tilanteessa.
Ei vihreät ole autoilua olleet kategorisesti kieltämässä ja tuollainen politiikan vastainen on älyllisesti epärehellinen yliyksinkertaistus. Vaikka kokoomuspoliitikko haluaisi hillitä tull siirtoja, niin ei lapsilisien nostaminen ole politiikan vastausta. Toi olihan tuolla sana ”tuntuu”. Näin ne asiat koetaan.

Auton valmistamiseen tarvitaan suurehko määrä materiaalia ja energiaa, joista tulee päästöjä. Jos yhdellä taksilla korvataan vaikkapa kahdenkymmenen sellaisen auton omistaminen, joilla ajetaan pari kertaa kuukaudessa, niin se on ympäristölle parempi.
 

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Olen kyllä itse sitä mieltä, että mikäli vihreä politiikko ei elätä itseään sukeltaen soutuveneestä silakoita paljain käsin sekä elämällä sen veneen alla itse kudotuissa vaatteissa saaden ravintonsa pajun varvuista, ei hän voi olla edes vähän alusta uskottava.
 

Blöö

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo, Blues, Kiekko-Espoo
Mua vituttaa Ville Niinistö ylimielisenä valehtelijana ja Vihreät puolueena. Heidän elinkeinonsa on maailmanlopulla peloittelu ja aivan saatanan ärsyttävä hyvesignalointi, joka ei perustu mihinkään loogiseen ajatteluun. Mitään toteutettavissa olevia ratkaisuja ei tarjota, ollaan vaan hirveässä tunnemyrskyssä ja paheksutaan muita.
Outoa sakkia kerta kaikkiaan.
 

teppana

Jäsen
Mua vituttaa Ville Niinistö ylimielisenä valehtelijana ja Vihreät puolueena. Heidän elinkeinonsa on maailmanlopulla peloittelu ja aivan saatanan ärsyttävä hyvesignalointi, joka ei perustu mihinkään loogiseen ajatteluun. Mitään toteutettavissa olevia ratkaisuja ei tarjota, ollaan vaan hirveässä tunnemyrskyssä ja paheksutaan muita.
Outoa sakkia kerta kaikkiaan.

Itse taas tykkään Villestä. Mielestäni mukavan ärhäkkä populisti. En ikinä häntä äänestäisi, mutta miehessä on mukavasti särmää. Aivan eri liigassa kuin toinen populisti pehmeän pyöreä Timo Soini.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös