Minä voin tähän kommentoida ihan kokemusasiantuntijan roolissa. Olen elänyt tuossa tilanteessa avioliitossa. On kaksi kotia. Toinen koetaan yhteiseksi kodiksi, mutta ei sillä ole mitään tekemistä virallisten juttujen kanssa. Ei sellaista tilannetta mitenkään ihanteellisena tai tavoiteltavana voi pitää. Saati kadehdittavana. Ei, voin sanoa että suurin osa siihen liittyvistä asioista on paskaa.
Oletan, että Iiris Flinkkilä on Helsingin asunnon haltija. Veikkaan lisäksi, että hänellä on vuokralainen tai alivuokralainen Touko Aalto, joka on virallisesti jyväskyläinen ja joku osoite hänellä sielläkin täytyy olla. Jos näin on, ja vesimaksut hoidetaan asiallisesti niin hommassa ei ole ongelmaa. Miksi olisi?
Samoin on helpohko arvata, että Aallon alvuokralaissopimuksen hinta on balanssissa eduskunnan korvauskäytännön kanssa. Ei siinäkään ole mitään ongelmaa. Asunto on kuitenkin asunto, eikä esimerkiksi saunatila (jossa myöskään ei ole kovin suurta moraalista syytä paheksunnalle, vaikka sääntöjä rikotaankin).
Minä en tykkää Aallosta, Flinkkilästä tai Vihreistä. Olen kuitenkin aivan ehdottomasti sitä mieltä, että maakunnista valituilla edustajilla on oltava, jos eivät pakottavat syyt muuta vaadi, jopa velvollisuus asua siinä vaalipiirissä josta kukin on tullut valituksi. Lisäksi on oltava oikeus, rahalla tuettukin, kohtuulliseen majoittumiseen järkevällä etäisyydellä eduskuntatalosta.